Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1375521_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
28. maj 2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 30. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 227 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Espersen
(KF).
Spørgsmål nr. 227:
”Ved
besvarelse af FOU alm. del
spm. 120, 121 og 122 fremgår det tydeligt, at der er
nogle markante problemer med de forskellige produkters kvalitet. Mht. kvalitetskontrol ved
Østdanmark rengøring, er der blevet gennemført disse kvalitetskontroller indenfor rengø-
ring:
-Første Driftsår: 1/6 2012 til 31/3 2013: antal kontroller 27, 44 pct. ikke bestået.
-Andet Driftsår: 1/4 2013 til 16/1 2014: antal kontroller 80, 45 pct. ikke bestået.
Den manglende kvalitet betyder, at forsvaret brugere og ansatte ikke får den rettet mæng-
de ydelser, på rette sted og til den aftalte kvalitet. Det betyder, at forsvaret betaler ca. 45
pct. for meget for ydelsen og ministeren bedes besvare:
-Hvor mange gange, er der betalt bod og hvad er det samlede beløb på boden?
-Hvor mange gange har Forsvarets Bygnings- og etablissementstjeneste nægtet
at betale p.g.a. manglende levering?
-Når kvaliteten er så ringe, bør forsvaret da ikke overveje, om det var en idé at indføre
skærpet kontrol, at fordoble kontrolaktiviteten eller, om der skal en ny leverandør på ba-
nen?
-Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med kontrolaktiviteten?
-Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med evt. at udskifte leverandøren?
-Hvilke muligheder har forsvaret for at komme ud af kontrakten?
-Hvor meget vil en evt. annullering af kontrakten med Forenede service A/S, koste
forsvaret, hvis begrundelsen er manglende kvalitet?”
Svar:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-
se. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst:
”Det
fremgår af svar på Forsvarsudvalgsspørgsmål 120, at ca. 45 procent af kvalitets-
kontrollerne blev vurderet afvist som helhed. Forsvaret har valgt at anvende den fæl-
les nordiske kvalitetsstandard ”INSTA 800”, der sætter høje krav til kvaliteten
og kon-
trollen. Det betyder blandt andet, at såfremt mere end fire procent af lokalerne på et
etablissement ikke er rengjort til den ønskede rengøringsgrad, betragtes hele etablis-
sementet som ”ikke bestået”.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at Forsvaret ikke
tidligere anvendte samme krav til Forsvarets egen opgaveløsning på området. Der kan
derfor ikke foretages en direkte sammenligning med situationen før udliciteringen.
Der har i en længere periode været udfordringer med kvaliteten på rengøringsområdet
på nogle af etablissementerne i Østdanmark. Udfordringer der stadig eksisterer. Gen-
nemsnitligt lever ca. 15 procent af alle de kontrollerede lokaler ikke op til kravene i
Østdanmark. Det betyder omvendt, at der alt andet lige er ca. 85 pct. af lokalerne,
hvor rengøringen er tilfredsstillende.
Når kvalitetskontrollen viser, at ca. 45 procent af de kontrollerede etablissementer
dumper som helhed, skyldes det som nævnt, at der på det enkelte etablissement har
været mere end fire procent af lokalerne, der ikke levede op til den anførte rengø-
ringsgrad.
Forsvaret er ikke tilfreds med, at så relativt mange lokaler fortsat dumper kvalitetskon-
trollen. Forsvaret har derfor fokus på at få løftet kvaliteten sammen med Forenede
Service A/S.
Det betyder blandt andet, at Forsvaret anvender kontraktens muligheder for at sankti-
onere Forenede Service A/S med blandt andet bod og tilbageholdte betalinger. Det be-
tyder samtidig, at Forsvaret har øget hyppigheden af kontrollerne, og er i tæt dialog
med Forenede Service A/S om problemerne. Forenede Service A/S har på den bag-
grund iværksat efteruddannelse af deres medarbejdere og samtidigt meddelt, at de vil
tilføre flere medarbejderressourcer til de konkrete etablissementer, der dumper For-
svarets kvalitetskontroller.
Samlet set har Forsvaret en forventning om, at det vil lykkes at få kvaliteten op på det
ønskede og aftalte niveau, og Forsvarskommandoen vil i samarbejde med Forsvarets
Bygnings- og Etablissementstjeneste følge området tæt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375521_0003.png
Forhold vedrørende kontrakten
Kontrakten er som udgangspunkt gensidig uopsigelig i en samlet periode til og med
den 31. marts 2017, hvor aftalen ophører. Dette medmindre Forsvaret vælger at gøre
brug af muligheden for at forlænge aftalen i op til 24 måneder. Aftalen kan desuden
ophæves af Forsvaret, såfremt der foreligger en væsentlig misligholdelse fra leveran-
dørens side, og denne ikke er bragt til ophør, eller leverandøren ikke har taget reelle
skridt hertil, senest 7 arbejdsdage efter afsendelse af påkrav. Omkostningerne ved en
eventuel annullering af dele af kontrakten med Forenede Service A/S vil i et sådant til-
fælde afhænge af den konkrete situation og det fremadrettede løsningsvalg.
Forhold vedrørende bod og betaling
Forsvaret betaler Forenede Service A/S i forhold til kontraktens prisbestemmelser. Det
kan dermed ikke sluttes, at Forsvaret betaler 45 procent for meget, fordi 45 procent af
etablissementerne dumper kvalitetskontrollen. I det tilfælde, at et etablissement dum-
per kvalitetskontrollen, ser Forsvaret på hvor stor en andel af etablissementets lokaler,
det rent faktisk drejer sig om.
Forsvaret betaler ikke for rengøring af de pågældende lokaler i perioden, fra kontrollen
er dumpet, til lokalerne igen rengøres i rette kvalitet, og en kontrol er bestået. Dette
forhold benævnes som en tilbageholdt betaling.
I første driftsår er der tilbageholdt betaling 12 gange. I andet driftsår er der tilbage-
holdt betaling 64 gange.
Leverandøren kan pålægges bod ved leverancefejl som en del af kontraktens eskalati-
onsmuligheder.
I første driftsår er der pålagt bod 4 gange. I andet driftår er det ikke opgjort endelig,
men der er pt. pålagt bod 5 gange. Den samlede bod udgør kr. 90.000.
Der kan i øvrigt henvises til svar på Forsvarsudvalgsspørgsmål 120 af 13. februar 2014
og Forsvarsudvalgsspørgsmål
203 af 22. april 2014.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen