Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
28. maj 2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 30. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 227 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Espersen
(KF).
Spørgsmål nr. 227:
”Ved
besvarelse af FOU alm. del
–
spm. 120, 121 og 122 fremgår det tydeligt, at der er
nogle markante problemer med de forskellige produkters kvalitet. Mht. kvalitetskontrol ved
Østdanmark rengøring, er der blevet gennemført disse kvalitetskontroller indenfor rengø-
ring:
-Første Driftsår: 1/6 2012 til 31/3 2013: antal kontroller 27, 44 pct. ikke bestået.
-Andet Driftsår: 1/4 2013 til 16/1 2014: antal kontroller 80, 45 pct. ikke bestået.
Den manglende kvalitet betyder, at forsvaret brugere og ansatte ikke får den rettet mæng-
de ydelser, på rette sted og til den aftalte kvalitet. Det betyder, at forsvaret betaler ca. 45
pct. for meget for ydelsen og ministeren bedes besvare:
-Hvor mange gange, er der betalt bod og hvad er det samlede beløb på boden?
-Hvor mange gange har Forsvarets Bygnings- og etablissementstjeneste nægtet
at betale p.g.a. manglende levering?
-Når kvaliteten er så ringe, bør forsvaret da ikke overveje, om det var en idé at indføre
skærpet kontrol, at fordoble kontrolaktiviteten eller, om der skal en ny leverandør på ba-
nen?
-Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med kontrolaktiviteten?
-Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med evt. at udskifte leverandøren?
-Hvilke muligheder har forsvaret for at komme ud af kontrakten?
-Hvor meget vil en evt. annullering af kontrakten med Forenede service A/S, koste
forsvaret, hvis begrundelsen er manglende kvalitet?”
Svar:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200