Møde i Retsudvalget

Mødedato: 25-4-2013
Mødetidspunkt: kl. 14.00
Sted: 1-133
4. UDGAVE

1. Åbent samråd med justitsministeren om bemandede fotovogne, jf. REU samrådsspm. AP-AR. Se tillige REU alm. del - svar på spm. 789 og 791.


2. Modtagelse af deputationer:

a) Amnesty International vedr. L 141 (Seksualforbrydelser), jf. L 141 - bilag 2 og 6 og L 141 - svar på spm. 23 og 41.

b) Danske Medier vedr. L 144 (Offentlighedsloven).

c) Ask Elklit og Holger Kallehauge vedr. L 165 (Offerfonden), jf. L 165 - bilag 3.


3. Gennemgang af svar, politisk drøftelse og betænkningsafgivelse over følgende forslag:

a) L 107 (Digital tinglysningssystem), jf. svar på L 107 spm. 1-5. 2. udkast til betænkning er omdelt på L 107 - bilag 7.

b) L 128 (Færdselsloven), jf. L 128 - svar på spm. 1-19. 2. udkast til betænkning er omdelt på L 128 - bilag 6.

c) L 133 (Prøveløsladelse og fodlænkeafsoning), jf. L 133 - svar på spm. 1-48. 3. udkast til betænkning er omdelt på L 133 - bilag 7.

d) L 142 (Ændring af revisionsbestemmelse), jf. L 142 - svar på spm. 1-6 og 8-11. Udkast til betænkning er omdelt på L 142 - bilag 6.


4. Afgivelse af beretning over L 54 (Ophævelse af straffelovens blasfemibestemmelse). Udkast til beretning er omdelt på L 54 - bilag 1.


5. Gennemgang af følgende forslag:

a) L 208 (Sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder). Udkast til tidsplan er omdelt på L 208 - bilag 2.

b) B 61 (Hastighedsbegrænsninger ved visse vejarbejder).

c) B 64 (Bibeholdelse af nuværende frist for sletning af fingeraftryk).

d) B 69 (Afskaffelse af forældelsesfristen i pædofilisager).

e) B 70 (Begrænsning af visse kriminelles adgang til internet under afsoning)


6. Orientering om udvalgs- og gruppeformandsmødet den 10. april 2013, herunder om registreringer af fremmødet til udvalgsmøder under foretræder.


7. Drøftelse af henvendelser fra Ombudsmanden vedr. anvendelse af begrebet "ombudsmand", jf. REU alm. del - bilag 259 og 260.


8. Evaluering og godkendelse af rejserapport fra udvalgets studietur til Japan, jf. REU alm. del - bilag 262.


9. Drøftelse af møde med TBM.


10. Drøftelse af møde med justitsminister og delegation fra Bangladesh, jf. REU alm. del - bilag 255.


11. Evaluering af udvalgets høring om L 144 (Offentlighedsloven).


12. Eventuelt.


    1. Åbent samråd med justitsministeren om bemandede fotovogne, jf. REU samrådsspm. AP-AR. Se tillige REU alm. del - svar på spm. 789 og 791.
    3. Gennemgang af svar, politisk drøftelse og betænkningsafgivelse over følgende forslag:
    b) L 128 (Færdselsloven), jf. L 128 - svar på spm. 1-19. 2. udkast til betænkning er omdelt på L 128 - bilag 6.

    Bilag:

    2. udkast til betænkning
    L 128 - svar på spm. 1 om hvilke forseelser, som i henhold til de nugældende regler generelt har medført ubetinget frakendelse, men som fremover (på baggrund af lovforslaget) kun vil medføre betinget frakendelse af førerretten, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 2 om ministeren er enig i, at Urbán-dommen alene lægger op til lempelser, mens det fremsatte lovforslag lægger op til såvel skærpelser som lempelser, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 3 om ministeren vil bede Rigsadvokaten om i en kommende meddelelse, at fastslå, at principper svarende til Urbán-dommens skal danne grundlag for fremtidige bødeforelæg, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 4 om det er muligt, at undlade at tillægge køretøjets ejer sanktion for ”mindre overtrædelser", fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 5 om ministeren, idet der henvises til Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om overtrædelser, som ”utvivlsomt skyldes sjusk eller forglemmelse”, tilkendegive, om det i forhold til de nævnte forhold vil være rimeligt at friholde køretøjets ejer for sanktioner, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 6 om ministeren vil overveje at foreslå, at kortvarig kørsel mellem parkeringsplads og færge ikke skal tælles med som kørsel i forbindelse med køre- og hviletidsregistreringerne, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 7 om kørekortets oplysninger kan lagres sammen med andre oplysninger om føreren, så vedkommende ikke behøver flere forskellige kort for at dokumentere en række forskellige forhold, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 8 om, hvor meget mere end 20 kr. ekstra øvrige (under 70 år), der skal have udstedt kørekort, skal betale, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 9 om hvor meget mere end 20 kr. ekstra øvrige (over 75 år), skal betale, hvis gebyret skal dække statens omkostninger, så ydelsen fortsat samlet set er gebyrfinansieret, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 10 om der er nogen hindring i EU-retten for, at Danmark kan beslutte, at det danske kørekort udstedes med en varighed, f.eks. til indehaver flyder 85 år, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 11 om, at henset til bl.a. Urbán-dommens præmisser nr. 52, 53 og 54, bedes ministeren uddybe ministerens holdning, idet denne synes i direkte modstrid med præmisserneog dermed også de grundlæggende proportionalitetshensyn som ifølge EU-retten skal tages af medlemsstaterne, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 12 om, ud fra hvilke principper kategoriseringen af overtrædelser vedrørende køre-hviletidsbestemmelserne i lovforslagets bilag 3 er foretaget, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 13 om, hvorledes en situation, hvor en chauffør i løbet af sin arbejdsdag, er nødt til at fjerne sit førerkort fra kontrolapparat for enten at foretage den pligtige download på en af de offentlige tilgængelige downloadterminaler, eller hvor chaufføren ønsker at anvende en af de tilgængelige terminaler for at lade sine data analysere, vil blive betragtet i forhold til bestemmelserne i § 5, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 14 om, hvorfor det anses for værende en overtrædelse af alle groveste karakter, når intervallet for download er overskredet, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 15 om, hvad motivationen er for netop at forhøje de bøder, som lovforslaget lægger op til, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 16 om ministeren er enig i, at en graduering ville kunne udformes inden for de nuværende maksimumbøders niveau, således det ikke er nødvendigt at forhøje bøder for visse forseelser, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 17 om regler og alderskrav for lægeundersøgelser, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 18 om det ikke er muligt eventuelt via ændringer i IT-systemet, at indkalde lægeerklæringer fra bilisten, selv om man ikke skal have fornyet kørerkort samtidig, fra justitsministeren
    L 128 - svar på spm. 19 om ministeren vil oversende en politisk tilkendegivelse til Retsudvalget, hvoraf det fremgår, at også bøder til arbejdsgiveren nedsættes, efter samme princip om proportionalitetsafvejning, som det foreslås i forhold til chaufførerne, fra justitsministeren
    c) L 133 (Prøveløsladelse og fodlænkeafsoning), jf. L 133 - svar på spm. 1-48. 3. udkast til betænkning er omdelt på L 133 - bilag 7.

    Bilag:

    3. udkast til betænkning
    L 133 - svar på spm. 1 om en redegørelse for, hvilke dele af lovforslaget bemærkningerne under 4.2.4 knytter sig til, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 2 om ministeren kan bekræfte, at forhøjelsen af tolerancen alene foreslås i bemærkningerne til lovforslaget og ikke i selve lovforslaget, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 3 om, hvor i lovforslaget man kan se, at ”Forslaget indebærer, at tilbagekaldelse i sådanne tilfælde vil kunne undlades, også selv om vilkårsovertrædelsen ikke er helt enkeltstående og bagatelagtig.”, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 4 om en redegørelse for de rammer, der fremover vil være for vilkårsovertrædelse samt for konsekvenserne af de ændrede rammer, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 5 om ministeren kan bekræfte, at det oprindeligt var forudsat med fodlænkeordningen, at tolerancen over for vilkårsovertrædelser skulle være meget lav, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 6 om, med hvilken hjemmel ministeren vil ændre mulighederne for at forlade bopælen, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 7 om oversendelse af en opgørelse, der viser prøveløsladelser siden ’noget for noget ordningen’ blev indført i 2004, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 8 om oversendelse af eksempler på, hvad ministeriet betegner som ”meget alvorlige forbrydelser”, hvor der skal udvises ”meget betydelig varsomhed” med at prøveløslade, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 9 om en indsat der afsoner størstedelen af sin dom i et arresthus, med lovændringen vil have mulighed for at blive prøveløsladt efter § 40a, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 10 om eksempler på, hvilke fritidsaktiviteter som indsatte efter udgangsbekendtgørelsen kan få frigang til under bekendtgørelsens § 44 og § 45, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 11 om oversendelse af Kriminalforsorgens analyse af det fremtidige kapacitets- og sikkerhedsbehov, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 12 om, hvilke kriterier ministeren forestiller sig skal ligge til grund for den i lovforslaget nævnte ”konkrete vurdering”, der kan medfører, at ”almindeligt arbejde” i fængslerne kan kvalificere en indsats til at blive prøveløsladt under den udvidede ”noget for noget-ordning, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 13 om Justitsministeriet på nogen måde har bedt om redigering af konkrete høringssvar til lovforslaget, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 14 om recidivet for de 137 personer, der fra den 1. juli 2005 til 30 juni 2006 blev prøveløsladt efter ’noget for noget ordningen’, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 15 om baggrunden for at afskaffe bestemmelsen om, at man for at få lov til at afsone i fodlænke, ikke de sidste to år må være idømt en højere straf end bødestraf, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 16 om. hvor mange fængselspladser Kriminalforsorgen vurderer, at afskaffelsen af karensperioden for fodlænkeafsonere vil frigøre, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 17 om ministeren forventer, at ophævelsen af den 2-årige karensperiode for fodlænkeafsonere vil medføre, at det bliver normalt, at domfældte, der er idømt anden straf end bødestraf, får lov og afsone i fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 18 om, hvor mange potentielle fodlænkeafsonere, der i dag ikke kan afsone i fodlænke, fordi de rammes af karensperiodereglerne for fodlænkeafsonere, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 19 om eksempler på, hvor tilsynsmyndighederne med lovforslagets ændringer om fodlænkeafsoning, kan undlade at pålægge krav om deltagelse i programvirksomhed, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 20 om eksempler på, at Kriminalforsorgen, som det fremgår af lovforslaget, har brugt ”mange ressourcer” på at hjælpe dømte med at finde egnet beskæftigelse, som kan kvalificere til afsoning i fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 21 om hvilke kriterier, der vil være gældende for at benytte den i lovforslaget foreslåede dispensationsbestemmelse i forbindelse med beskæftigelseskravet ved afsoning i fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 22 om en redegørelse for, hvilke ændringer af bekendtgørelsen om udståelse af straf på bopælen, som lovforslaget vil medføre, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 23 om en redegørelse for, hvilke konkrete ændringer af bekendtgørelser lovforslaget medfører og hvornår ministeren forventer at disse nye bekendtgørelser vil træde i kraft, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 24 om Justitsministeriet har kendskab til forskning eller undersøgelser, der viser, at øget adgang til at forlade bopælen ved afsoning i fodlænke medfører lavere recidiv, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 25 om, hvad de andre nordiske lande har af erfaringer med afsoning i fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 26 om oversendelse af anonymiserede eksempler på aktivitetsskemaer for afsonere i fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 27 om baggrunden for, at ministeren med lovforslaget foreslår at fordoble ”fritiden” (mulighed for at forlade bopælen) for afsonere i fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 28 om oversendelse af en udtømmende liste over, hvilke aktiviteter fodlænkeafsonere kan få tilladelse til at forlade bopælen for at deltage i, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 29 om en redegørelse for, hvilke ændringer der er sket af udgangsbekendtgørelsen siden Folketingsvalget i 2011, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 30 om en redegørelse for anvendelsen af udstationering i kriminalforsorgen, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 31 om, hvad udgiften til at afsone i fodlænke i Danmark er, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 32 om, i hvilke tilfælde ministeren finder, at retshåndhævelsesforbeholdet, som indføres med lovforslaget for afsonere i fodlænke, kan tænkes og blive anvendt i praksis, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 33 om indførelsen af retshåndhævelsesforbeholdet i forhold til fodlænkeafsonere skal forstås sådan, at der er personer, der under de nuværende regler ikke burde have fået tilladelse til afsoning i fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 34 om, hvordan Kriminalforsorgen fører tilsyn, herunder fysisk tilsyn med fodlænkeafsonerne, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 35 om, i hvilket omfang indtagelse m.v. af alkohol tolereres i forhold til fodlænkeafsonere i andre nordiske, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 36 om fremsendelse af en oversigt over, i hvilket omfang og hvorfor fodlænkeafsonere får afbrudt deres afsoningsforløb, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 37 om hvorfor ministeren mener, at tolerancen overfor indtagelse af alkohol skal være betydelig større for fodlænkeafsonere end afsonere i almindelig fængselsafsoning, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 38 om ministeren vil være positivt indstillet overfor, at lovændringerne om at skærpe reglerne for fangefulgt og reglerne om at det gøres til et vilkår for en besøgstilladelse, at de besøgende lader sig undersøge, skilles ud fra lovforslaget, således lovforslaget deles, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 39 om baggrunden for, at ministeren med lovforslaget de-facto vil lempe nul-tolerancen for indtagelse af alkohol for fodlænkeafsonere, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 40 om, hvornår en langtidsdømt med henholdsvis en dom på 3 år og 12 år tidligst ifølge lovforslaget vil kunne blive bevilget udslusning/udstationering i afsoningsforløbet, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 41 om eksempler på, hvilke langtidsdømte der med lovforslaget kan blive prøveløsladt med vilkår om fodlænke, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 42 om, hvorfor retshåndhævelseshensyn eller hensynet til retsfølelsen ikke vægtes i vurderingen af om for eksempel en dømt voldtægtsforbryder skal prøveløslades/udstationeres i fodlænke tidligere end normalt, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 43 om det vil være muligt for en drabsdømt på baggrund af lovforslaget, at blive prøveløsladt/udstationeret med vilkår om fodlænke tidligere end normalt, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 44 om lovforslagets ændringer kan påvirker afsoningsforløbet for livstidsfanger og i givet fald hvordan, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 45 om, hvor mange fængselspladser der forventes frigivet som følge af lovforslagets udvidelse af fodlænkeordningen til at omfatte udslusningsafsoning i fodlænke for langtidsdømte, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 46 om, hvilke muligheder fodlænkeafsonere i andre nordiske lande har for at få tilladelse til at forlade bopælen under afsoning til andet end arbejde og uddannelse, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 47 om det er korrekt, at den i aftalen om kriminalforsorgens økonomi for 2013-2016 omtalte udvidede juleudgangsordningen reelt allerede var iværksat, da aftalen blev indgået, sådan som det fremgår af Rigspolitiets høringssvar, fra justitsministeren
    L 133 - svar på spm. 48 om ministeren med lovforslaget indfører en praksis i forhold til reglerne om visitation for besøgende, fra justitsministeren
    d) L 142 (Ændring af revisionsbestemmelse), jf. L 142 - svar på spm. 1-6 og 8-11. Udkast til betænkning er omdelt på L 142 - bilag 6.

    Bilag:

    Udkast til betænkning
    L 142 - svar på spm. 1 om kommentar til henvendelsen af 20/2-13 fra IT-Politisk Forening, fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 2 om, hvorfor politiet med udgangspunkt i de beføjelser man har, ikke har været i stand til at identificere og sigte mange flere af de personer, der deltog i det stormløb på Odense Universitetshospital, fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 3 om kommentar til den socialdemokratiske it-ordførers udtalelser til Tele2013-konferencen i København onsdag den 13. marts 2013, hvor denne i forbindelse med en diskussion af den såkaldte sessionslogning udtalte "Jeg har set eksempler på, hvad oplysningerne bruges til: Mord, børneporno og våbenhandel…", fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 4 om en redegørelse for om der er forskel på de retningslinjer og måder, hvorpå hhv. TDC og andre teleselskaber forvalter den forpligtelse de har vedrørende logning af teleoplysninger m.v. i medfør af logningsbekendtgørelsen, fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 5 om ministeren vil indhente en udtalelse fra TDC om, hvorvidt TDC er enig i ministerens måde at definere sessionslogninger og anvendelse af termen, fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 6 om ministeren vil udarbejde den kvantitative opgørelse over politiets brug af logningsoplysninger, der er opbevaret hos teleudbydere m.fl. efter logningsbekendtgørelsen, fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 8 om, hvorvidt Forsvarets Efterretningstjeneste har anvendt eller på anden måde har haft nytte af loggede tele- og internetdata, som har været opbevaret hos teleselskaber eller andre i henhold til logningsbekendtgørelsen, fra forsvarsministeren
    L 142 - svar på spm. 9 om oversendelse af statistikken vedrørende lognings-direktivets anvendelse i 2012, fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 10 om oversendelse af Rigsadvokatens oversigt over indgreb i meddelelseshemmeligheden og ransagninger i 2012, fra justitsministeren
    L 142 - svar på spm. 11 om en redegørelse for, hvor præcist logning af teledata m.v. generelt kan anvendes til at lokalisere bestemte personers færden, fra justitsministeren
    4. Afgivelse af beretning over L 54 (Ophævelse af straffelovens blasfemibestemmelse). Udkast til beretning er omdelt på L 54 - bilag 1.
    5. Gennemgang af følgende forslag:
    a) L 208 (Sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder). Udkast til tidsplan er omdelt på L 208 - bilag 2.
    b) B 61 (Hastighedsbegrænsninger ved visse vejarbejder).
    c) B 64 (Bibeholdelse af nuværende frist for sletning af fingeraftryk).
    d) B 69 (Afskaffelse af forældelsesfristen i pædofilisager).
    e) B 70 (Begrænsning af visse kriminelles adgang til internet under afsoning)
    6. Orientering om udvalgs- og gruppeformandsmødet den 10. april 2013, herunder om registreringer af fremmødet til udvalgsmøder under foretræder.
    7. Drøftelse af henvendelser fra Ombudsmanden vedr. anvendelse af begrebet "ombudsmand", jf. REU alm. del - bilag 259 og 260.
    8. Evaluering og godkendelse af rejserapport fra udvalgets studietur til Japan, jf. REU alm. del - bilag 262.
    9. Drøftelse af møde med TBM.
    10. Drøftelse af møde med justitsminister og delegation fra Bangladesh, jf. REU alm. del - bilag 255.
    11. Evaluering af udvalgets høring om L 144 (Offentlighedsloven).
    12. Eventuelt.