Fremsat den 28. november 2012 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
virksomhedsansvarlige læger
(Krav om udpegning af virksomhedsansvarlige
tandlæger, afvisning af virksomhedsansvarlige læger
eller tandlæger, fratagelse af retten til at virke som
virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge m.v.)
§ 1
I lov om virksomhedsansvarlige læger, jf.
lov nr. 219 af 14. april 1999, som ændret ved § 15
i lov nr. 69 af 4. februar 2004 og § 5 i lov nr. 706 af
25. juni 2010, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om virksomhedsansvarlige
læger og tandlæger«
2.
Overalt i loven bortset fra § 1, stk. 3,
ændres »lægelig patientbehandling m.v.«
til: »lægelig patientbehandling eller
tandlægebehandling m.v.«, »læger«
ændres til: »læger eller tandlæger«,
»læge« ændres til: »læge eller
tandlæge«, »lægen« ændres til:
»lægen eller tandlægen«,
»Lægen« ændres til »Lægen eller
tandlægen«, »lægers« ændres
til: »lægers eller tandlægers« og
»læges« ændres til: »læges
eller tandlæges«.
3. § 1, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Loven omfatter ikke sygehuse, klinikker m.v., hvor der alene er en
enkelt læge eller tandlæge, som udfører den
lægelige patientbehandling eller tandlægebehandling
m.v. på sygehuset, klinikken m.v.«
4. I
§ 1, stk. 3,
ændres »den offentlige sygesikring« til:
»Regionernes Lønnings- og Takstnævn«.
5. I
§ 2 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Den
virksomhedsansvarlige læge eller tandlæge skal have en
relevant uddannelse i forhold til virksomhedsområdet for
sygehuset, klinikken m.v. og må ikke være underlagt en
tilsynssanktion fra Sundhedsstyrelsen, som efter styrelsens
vurdering gør vedkommende uegnet som virksomhedsansvarlig
læge eller tandlæge.«
6. § 4, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1) navn,
adresse, CVR-nummer og P-nummer for sygehuset, klinikken
m.v.«
7. § 4, stk. 4 og 5, ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk. 4.
Meddelelser i henhold til stk. 1 og 2, skal være
Sundhedsstyrelsen i hænde, før der foretages
lægelig patientbehandling eller
tandlægebehandling m.v. som nævnt i § 1,
stk. 1.
Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen kan afvise udpegningen af en læge eller
tandlæge, hvis den pågældende ikke opfylder
betingelserne fastsat i § 2. Det gælder dog kun,
såfremt styrelsen finder det begrundet i væsentlige
hensyn til patientsikkerheden.«
8. I
§ 5 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan fratage en virksomhedsansvarlig læge
eller tandlæge retten til at virke som virksomhedsansvarlig,
hvis den pågældende ikke længere lever op til
kravene fastsat i § 2. Det gælder dog kun,
såfremt styrelsen finder det begrundet i væsentlige
hensyn til patientsikkerheden.«
9. § 6 ophæves.
10. I
§ 7 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Afgørelser efter loven, som er truffet af Sundhedsstyrelsen
i henhold til § 4, stk. 5, og § 5,
stk. 3, kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed.«
11. I
§ 8, stk. 1,
ændres »§ 2 eller
§§ 4-6« til »§ 2,
§ 4 eller § 5«.
12. § 10 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 5 og 8, og § 4, stk. 5, i lov om
virksomhedsansvarlige læger, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 7, finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor
en læge eller tandlæge er underlagt en tilsynssanktion
som følge af forhold, der har fundet sted før lovens
ikrafttræden.
§ 3
Stk. 1. Den, der
ejer et sygehus, en klinik m.v., som ved lovens
ikrafttrædelse foretager tandlægebehandling m.v., og
som ikke ejes af en offentlig myndighed, skal meddele
Sundhedsstyrelsen de i § 4, stk. 1 og 2 i lov om
virksomhedsansvarlige læger, nævnte oplysninger,
således at de er Sundhedsstyrelsen i hænde senest den
1. september 2013.
Stk. 2. Den, der
ejer et sygehus, en klinik m.v., som ved lovens
ikrafttrædelse foretager lægelig behandling m.v., og
som ikke ejes af en offentlig myndighed, skal meddele
Sundhedsstyrelsen CVR-nummer og P-nummer for sygehuset, klinikken
m.v., således at de er Sundhedsstyrelsen i hænde senest
den 1. september 2013.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
baggrund og formål | | 2.1. | Baggrund | | 2.2. | Formål | 3. | Hovedpunkter i
lovforslaget | | 3.1. | Lovens
anvendelsesområde udvides til også at omfatte sygehuse,
klinikker m.v., hvor der foretages tandlægebehandling m.v.,
og som ikke ejes af offentlige myndigheder | | 3.2. | Nye krav til
virksomhedsansvarlige læge eller tandlæge | | 3.3. | Afvisning af
virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge | | 3.4. | Fratagelse af ret til
at virke som virksomhedsansvarlig læge eller
tandlæge | | 3.5. | Klageadgang i forhold
til Sundhedsstyrelsens afgørelser | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1.
Indledning
Med lovforslaget udvides lovens
anvendelsesområde således at også sygehuse,
klinikker m.v., hvor der foretages tandlægebehandling m.v.,
og som ikke ejes af offentlige myndigheder, bliver forpligtet til
at udpege en virksomhedsansvarlig tandlæge.
Lovforslaget fastsætter herudover nye
krav til den virksomhedsansvarlige læge eller tandlæge
og giver Sundhedsstyrelsen en udtrykkelig hjemmel til at afvise
virksomhedsansvarlige læger og tandlæger og fratage
virksomhedsansvarlige læger og tandlæger deres ret til
at virke som virksomhedsansvarlig.
Endelig foreslås det med lovforslaget,
at afgørelser efter loven, som er truffet af
Sundhedsstyrelsen i henhold til § 4, stk. 5 og
§ 5. stk. 3, ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
2.1.
Baggrund
Som det fremgår af regeringsgrundlaget
»Et Danmark, der står sammen« fra oktober 2011
prioriterer regeringen danskernes sundhed højt. Alle
danskere skal kunne regne med lige adgang til en hurtig og
ordentlig behandling i vores sundhedsvæsen.
Det er en grundpille i
velfærdssamfundet, at danskerne kan føle sig trygge
ved og have tillid til sundhedsvæsenet. Heri ligger bl.a., at
sundhedsydelserne skal leveres rettidigt, effektivt og være
af høj kvalitet.
Stor fokus på den lægelige
behandling på private klinikker har rejst forskellige
problemstillinger af patientsikkerhedsmæssig karakter og
givet anledning til en gennemgang af de eksisterende
patientsikkerhedsforanstaltninger med henblik på at vurdere,
om der kan iværksættes endnu flere initiativer, som
over en bred kam kan bidrage til mere og bedre
patientsikkerhed.
Gennemgangen har resulteret i en samlet
patientsikkerhedspakke, som indeholder en række initiativer.
De kan kategoriseres under følgende overskrifter:
? Bedre sporbarhed
og sikkerhed ved brug af implantater og andet medicinsk udstyr
? Mere sikre
lægemidler
? Flere muligheder
for at gribe ind over for og stille krav til læger,
tandlæger m.fl.
? Mere og bedre
oplysning om sundhedsbehandling
Dette lovforslag gennemfører ét
af flere af initiativerne, som kræver lovændring.
2.2.
Formål
Formålet med at udvide lovens
anvendelsesområde således, at også sygehuse,
klinikker m.v., hvor der foretages tandlægebehandling m.v.,
og som ikke ejes af offentlige myndigheder, bliver forpligtet til
at udpege en virksomhedsansvarlig tandlæge, er at tilgodese
patienternes sikkerhed og kvaliteten af det tandlægefaglige
arbejde. Det sikres således, at der etableres en entydig
sundhedsfaglig ledelse, således at det overordnede ansvar for
patienternes sikkerhed og kvaliteten af det tandlægefaglige
arbejde er fastlagt. Dette overordnede ansvar for at sikre kvalitet
i alle led i behandlingen skal supplere den enkelte sundhedspersons
selvstændige ansvar i henhold til autorisationslovgivningen,
bl.a. med hensyn til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, jf.
§ 17 i lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011
af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed (autorisationsloven).
Det overordnede ansvar for den samlede
tandlægefaglige virksomhed skal således forankres hos
én bestemt person - den virksomhedsansvarlige
tandlæge. Den virksomhedsansvarlige tandlæge skal
betragtes som den naturlige kontaktperson, der bl.a. skal
bistå tilsynsmyndighederne i deres arbejde.
Etableringen af en entydig ansvarlig ledelse
har yderligere den fordel, at den vil virke motiverende for
virksomhedens egen kontrol og udvikling.
Formålet med at give Sundhedsstyrelsen
en udtrykkelig hjemmel til at afvise virksomhedsansvarlige
læger og tandlæger og fratage virksomhedsansvarlige
læger og tandlæger deres ret til at virke som
virksomhedsansvarlig, er at styrke styrelsens kontrol og tilsyn
med, at den udpegede læge eller tandlæge lever op til
sine forpligtelser og kravene til at kunne påse, at den
virksomhed, som udøves på sygehuset, klinikken m.v.,
udføres i overensstemmelse med god faglig praksis og med de
pligter, der i øvrigt er fastsat i lovgivningen om
sundhedsfaglig virksomhed.
3.
Hovedpunkter i lovforslaget
3.1. Lovens
anvendelsesområde udvides til også at omfatte sygehuse,
klinikker m.v., hvor der foretages tandlægebehandling m.v.,
og som ikke ejes af offentlige myndigheder
Lovens anvendelsesområde udvides
således, at sygehuse, klinikker mv., der ikke er ejet af
offentlige myndigheder, og hvor der foretages
tandlægebehandling m.v., skal have en virksomhedsansvarlig
tandlæge.
Der er i de seneste år oprettet flere
større tandklinikker, hvor der ikke er en fasttilknyttet
tandlæge, som entydigt har ansvaret for den
tandlægebehandling, der foregår på klinikken.
Flere af disse klinikker bemandes med udenlandske tandlæger,
som ikke har det store kendskab til det danske sundhedsvæsen,
herunder den faglige praksis og de pligter, som er fastsat i
lovgivningen. Fx har klinikkerne ofte ikke tilknyttet fastansat
sundhedsfagligt personale men benytter sig af kortere og
løsere ansættelsesforhold. Det er dermed vanskeligt at
opretholde en god faglig standard for tandbehandlingen.
Det findes på denne baggrund
hensigtsmæssigt, at lovens anvendelsesområde udvides
til også at omfatte sygehuse, klinikker mv., hvor der
foregår tandlægebehandling, således at der
på disse steder også er en pligt til at anmelde en
virksomhedsansvarlig tandlæge, der er forpligtet til at
påse, at den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres
på sygehuset, klinikken mv., udføres i
overensstemmelse med god faglig praksis og med de pligter, der i
øvrigt er fastsat i sundhedslovgivningen. Dette ansvar
indebærer bl.a., at tandlægen sørger for, at der
er instrukser for udførelse af bestemte behandlinger,
korrekt journalføring, overholdelse af patientrettigheder
m.v., og at instrukserne er kendt og følges.
Det foreslås, at undtagelsen i lovens
§ 1, stk. 3, hvorefter loven ikke omfatter sygehuse,
klinikker m.v., som foretager lægelig patientbehandling m.v.
efter overenskomst med Regionernes Lønnings-og
Takstnævn, ikke kommer til at gælde
tandlægeklinikker. Tandlægernes overenskomst med
regionen giver grundet patienternes høje egenbetaling ikke
regionen den samme indflydelse og styring på
tandlægernes virksomhed, som er tilfældet for
lægerne. Således gælder loven for de klinikker
m.v. med tandlæger, som foretager tandlægebehandling
efter overenskomst med Regionernes Lønnings- og
Takstnævn. Disse klinikker skal altså udpege en
virksomhedsansvarlig tandlæge.
3.2. Nye
krav til virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge
De nuværende indholdsmæssige krav
til den virksomhedsansvarlige læge fremgår af lovens
§ 2. Således følger det af den
nuværende lovs § 2, stk. 1, at den
virksomhedsansvarlige læge arbejdsmæssigt skal have en
sådan tilknytning til sygehuset, klinikken m.v., at
lægen som virksomhedsansvarlig kan påse, at den
sundhedsfaglige virksomhed, som udføres på sygehuset,
klinikken m.v. udføres i overensstemmelse med god faglig
praksis og med de pligter, der i øvrigt er fastsat i
lovgivningen for sundhedsfaglig virksomhed. Desuden følger
det af den nuværende lovs § 2, stk. 2, at den
virksomhedsansvarlige læge skal have tilladelse til
selvstændigt virke som læge.
Med lovforslagets § 1, nr. 5,
fastsættes herudover som nye udtrykkelige krav til den
virksomhedsansvarlige læge eller tandlæge, at den
pågældende skal have en relevant uddannelse i forhold
til sygehusets, klinikkens mv. virksomhedsområde, ligesom
lægen eller tandlægen ikke må være
underlagt en tilsynssanktion fra Sundhedsstyrelsen, som efter
styrelsens vurdering gør vedkommende uegnet som
virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge.
3.3.
Fratagelse af ret til at virke som virksomhedsansvarlig læge
eller tandlæge
Med lovforslagets § 1, nr. 7,
får Sundhedsstyrelsen en udtrykkelig hjemmel til at afvise
udpegningen af en læge eller tandlæge, hvis den
pågældende ikke opfylder betingelserne fastsat i
§ 2. Det gælder dog kun, såfremt styrelsen
finder det begrundet i væsentlige hensyn til
patientsikkerheden.
Sundhedsstyrelsen fører efter
sundhedslovens § 215 tilsyn med den sundhedsfaglige
virksomhed, der udføres af personer inden for
sundhedsvæsenet. Det har vist sig, at nogle sygehuse,
klinikker mv. har anmeldt læger, der har været
underlagt en tilsynssanktion. Sanktionsmulighederne over for
autoriserede sundhedspersoner har været genstand for en
betydelig udvikling de seneste år, hvorfor det således
i dag bl.a. er muligt at sætte autoriserede sundhedspersoner
i skærpet tilsyn, at give dem faglige påbud samt at
indskrænke deres virksomhed.
Det findes hensigtsmæssigt, at
Sundhedsstyrelsen i overensstemmelse hermed tillige får
mulighed for at afvise udpegningen af en læge eller
tandlæge, hvis vedkommende er underlagt en tilsynssanktion
fra Sundhedsstyrelsen, som efter styrelsens vurdering gør
vedkommende uegnet som virksomhedsansvarlig læge eller
tandlæge.
Det kunne for eksempel dreje sig om
anmeldelsen af en læge eller tandlæge, der har
fået et påbud om at føre journal i henhold til
reglerne, eller anmeldelsen af en tandlæge der er sat i
skærpet tilsyn for ikke at indhente informeret samtykke forud
for behandling. Det kunne også være anmeldelse af en
øjenlæge, der har fået indskrænket sin
virksomhed og ikke må foretage bestemte
øjenoperationer eller anmeldelse af en tandlæge, der
har fået indskrænket sin virksomhed og kun må
arbejde under supervision af en tandlæge, med ret til
selvstændigt virke, godkendt af Sundhedsstyrelsen.
Det ville ikke i nogen af de nævnte
tilfælde være hensigtsmæssigt, at de
pågældende læger eller tandlæger vil kunne
blive udpeget som virksomhedsansvarlige læger eller
tandlæger på sygehuse, klinikker mv., hvor deres opgave
bl.a. ville være at påse, at journalføringen og
indhentelse af informeret samtykke er i overensstemmelse med
lovgivningen, og at den faglige virksomhed er i overensstemmelse
med god faglig praksis.
Det findes også hensigtsmæssigt,
at styrelsen får mulighed for at afvise udpegningen af en
konkret læge eller tandlæge i en situation, hvor
Sundhedsstyrelsen efter en konkret vurdering finder, at lægen
ikke har en relevant uddannelse. Om end der ikke er krav om, at den
virksomhedsansvarlige læge har en
speciallægeanerkendelse, kan det i nogen tilfælde
være relevant, at det er en speciallæge, der er
virksomhedsansvarlig læge. Det kunne f.eks. være i de
situationer, hvor man på et sygehus organiserer sig med
skiftende vikarer eller læger fra udlandet til at varetage
behandlingen inden for et bestemt speciale. Det vil her være
relevant, at sygehuset udpeger en virksomhedsansvarlig læge
med dette speciale, så den pågældende
speciallæge har den faglige indsigt til at kunne påse,
at den faglige virksomhed er i overensstemmelse med god faglig
praksis.
3.4.
Fratagelse af ret til at virke som virksomhedsansvarlig læge
eller tandlæge
Efter den nuværende lov er det ikke
muligt at fratage en virksomhedsansvarlig læge retten til at
virke som virksomhedsansvarlig.
I forlængelsen af muligheden for at
afvise en udpegning af en virksomhedsansvarlig læge eller
tandlæge, findes det hensigtsmæssigt, at
Sundhedsstyrelsen også kan fratage en virksomhedsansvarlig
læge eller tandlæge retten til at virke som
virksomhedsansvarlig, hvis den pågældende ikke
længere lever op til kravene fastsat i § 2. Det
gælder dog kun, såfremt styrelsen finder det begrundet
i væsentlige hensyn til patientsikkerheden.
3.5.
Klageadgang i forhold til Sundhedsstyrelsens afgørelser
Med lovforslaget § 1, nr. 10,
foreslås det, at afgørelser efter loven, som er
truffet af Sundhedsstyrelsen i henhold til § 4,
stk. 5, og § 5. stk. 3, ikke kan påklages
til anden administrativ myndighed.
Sundhedsstyrelsens afgørelser kan som
udgangspunkt påklages til Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse, med mindre klageadgangen er afskåret.
Det følger af sundhedsloven, at
Sundhedsstyrelsen, og ikke Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
er tillagt den faglige ekspertise vedrørende sundhedsfaglige
spørgsmål, hvorfor ministeriet er afskåret fra
at tage stilling til indholdet af Sundhedsstyrelsens
sundhedsfaglige vurderinger.
Ministeriets prøvelse omfatter
således alene sagsbehandlingen, og ministeriet vil ikke kunne
tage stilling til, hvorvidt den indholdsmæssige
afgørelse om at afvise eller fratage en læge eller
tandlæge retten til at virke som virksomhedsansvarlig er
korrekt.
Afgørelse om at afvise eller fratage en
virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge retten til at
virke som virksomhedsansvarlig medfører ikke tab af
øvrige rettigheder, idet vedkommende ikke afskæres fra
at kunne fortsætte sit virke som læge eller
tandlæge. Manglende udpegning af en virksomhedsansvarlig
læge eller tandlæge er således
bødepålagt men har ikke som konsekvens, at
virksomheden ikke kan fortsætte. Da loven herudover ikke
gælder enkeltmandsvirksomheder, vil der kunne udpeges en
anden virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge i
tilfælde, hvor en læge eller tandlæge afvises
eller fratages retten til at virke som virksomhedsansvarlig. Det
bemærkes, at Sundhedsstyrelsens afgørelser om
skærpet tilsyn, fagligt påbud, samt midlertidig
autorisationsfratagelse og virksomhedsindskrænkning ikke kan
påklages til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, jf.
sundhedslovens § 215, stk. 2, 2. pkt., samt
§ 7, stk. 3, og § 8, stk. 4, 2. pkt.,
i lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven).
Samlet set synes det således ikke
betænkeligt, at den almindelige klageadgang af
Sundhedsstyrelsens afgørelser i henhold til § 4,
stk. 5, og § 5 afskæres efter loven.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil medføre offentlige
administrative konsekvenser i Sundhedsstyrelsen i form af
øget tilsyn og kontrol.
Lovforslaget anses at ville medføre
merudgifter, som afholdes inden for Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses eksisterende økonomiske ramme.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget vil medføre visse mindre
administrative løbende byrder for de berørte
klinikker m.v., hvor der foretages tandlægebehandling m.v.,
jf. lovens § 1. De bliver forpligtet til at udpege en
virksomhedsansvarlig tandlæge og meddele de i lovens
§ 4 nævnte oplysninger til Sundhedsstyrelsen.
Merarbejdet vurderes dog at være af beskedent omfang.
Forslaget har i øvrigt ingen
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslagets regler er af generel karakter og
ikke-diskriminerende og har ikke som formål at give danske
tandlæger eller virksomheder en fordel frem for
tandlæger og virksomheder fra andre medlemsstater.
Lovforslaget indeholder således ingen EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos: Advokatrådet, Ankestyrelsen, BPK -
Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, Danske
Bioanalytikere, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer,
Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk Handicapforbund, Dansk
Industri, Dansk IT - Råd for IT- og persondatasikkerhed,
Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister,
Danske Dental Laboratorier, Danske Fysioterapeuter, Danmarks
Optikerforening, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd,
Ergoterapeutforeningen, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af Radiografer i Danmark,
Foreningen af Speciallæger, Forsikring og Pension,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Jordemoderforeningen, KL, Kliniske Diætister, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af Statsautoriserede Fodterapeuter,
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Patientforsikringen,
Patientombuddet, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk
Forening, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden på Grønland, Statens Serum Institut,
Sundhedsstyrelsen, Tandlægeforeningen, Yngre Læger og
3F.
| | | | | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget anses at ville medføre
statslige merudgifter, som afholdes inden for Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelses eksisterende økonomiske
ramme. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget vil medføre offentlige
administrative konsekvenser i Sundhedsstyrelsen i form at
øget tilsyn og kontrol. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Forslaget medfører visse mindre
administrative løbende byrder for de berørte
klinikker m.v. hvor der foretages tandlægebehandling m.v.,
idet de bliver omfattet af loven og dermed forpligtet til at udpege
en virksomhedsansvarlig tandlæge og meddele de i lovens
§ 4 nævnte oplysninger til Sundhedsstyrelsen. Merarbejdet vurderes dog at være af
beskedent omfang. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Lovens titel ændres som konsekvens af,
at lovens anvendelsesområde foreslås udvidet til at
omfatte sygehuse, klinikker m.v., hvor der foretages
tandlægebehandling m.v., og som ikke ejes af offentlige
myndigheder, jf. § 1 i lov om virksomhedsansvarlige
læger.
Med tandlægebehandling m.v.
forstås den virksomhed i form af undersøgelse og
behandling, som udøves af tandlæger selv eller
på deres ansvar.
Når loven ikke omfatter offentligt ejede
sygehuse, klinikker m.v., hvor der foretages
tandlægebehandling m.v., skyldes det, at de offentlige
myndigheder efter den politisk ansvarlige ledelses beslutning selv
forudsættes at træffe de foranstaltninger af
organisatorisk karakter, der er nødvendige for at sikre
patienternes sikkerhed og kvaliteten af det sundhedsfaglige
arbejde.
Til nr.
2
Som konsekvens af udvidelsen af lovens
anvendelsesområde, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og
de ovenstående almindelige bemærkninger, foreslås
der konsekvensrettelser i hele loven.
Det foreslås, at undtagelsen i lovens
§ 1, stk. 3, hvorefter loven ikke omfatter sygehuse,
klinikker m.v., som foretager lægelig patientbehandling m.v.
efter overenskomst med Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, ikke kommer til at gælde
tandlægeklinikker. Tandlægernes overenskomst med
regionen giver grundet patienternes høje egenbetaling ikke
regionen den samme indflydelse og styring på
tandlægernes virksomhed, som er tilfældet for
lægerne. Således gælder loven for de klinikker
m.v. med tandlæger, som foretager tandlægebehandling
efter overenskomst med Regionernes Lønnings- og
Takstnævn. Disse klinikker skal altså udpege en
virksomhedsansvarlig tandlæge.
Til nr.
3
Efter den gældende lovs § 1,
stk. 2, omfatter loven ikke sygehuse, klinikker m.v., som ejes
af en enkelt læge, der som den eneste læge foretager
lægelig patientbehandling m.v. på sygehuset, klinikken
m.v.
Bestemmelsen foreslås ændret
således, at loven ikke omfatter alle tilfælde, hvor der
alene er én enkelt læge eller tandlæge, som
foretager den lægelig patientbehandling eller
tandlægebehandling m.v. på sygehuset, klinikken m.v.
Dvs. uanset om sygehuset, klinikken m.v. alene ejes af en enkelt
læge eller af flere.
Det er unødvendigt at fastlægge
et overordnet ansvar for den lægelige patientbehandling eller
tandlægebehandling m.v., der foregår på
sygehuset, klinikken m.v., hvor der kun foregår behandling
ved én læge eller tandlæge, da det
selvstændige ansvar, som påhviler den enkelte
læge eller tandlæge i henhold til autorisationsloven,
er tilstrækkelig til, at ansvaret for den sundhedsfaglige
virksomhed kan placeres. Der kan i disse situationer ikke
være nogen tvivl om, hvilket ansvar lægen eller
tandlægen har for den sundhedsfaglige virksomhed på
stedet.
Til nr.
4
Ændringen er en konsekvens af, at den
offentlige sygesikring er afløst af Regionernes
Lønnings- og Takstnævn.
Til nr.
5
Med bestemmelsen foreslås det, at det
fastsættes som et udtrykkeligt krav til den
virksomhedsansvarlige læge eller tandlæge, at
vedkommende skal have en relevant uddannelse i forhold til
sygehusets, klinikkens m.v. virksomhedsområde, ligesom
lægen eller tandlægen ikke må være
underlagt en tilsynssanktion fra Sundhedsstyrelsen, som efter
styrelsens vurdering gør vedkommende uegnet som
virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge. Det er for at
sikre, at lægen eller tandlægen vil være i stand
til at påse, at virksomheden, der udføres på
sygehuset, klinikken m.v., udføres i overensstemmelse med
god faglig praksis og med de pligter, der i øvrigt er
fastsat i lovgivningen, jf. lovens § 3.
Til nr.
6
Det foreslås, at meddelelsen til
Sundhedsstyrelsen også skal omfatte CVR-nummer og P-nummer
(Produktionsenhedsnummer).
Til nr.
7
Muligheden for Sundhedsstyrelsen til at
kræve andre oplysninger end dem nævnt i loven er aldrig
blevet udnyttet. Da det skønnes, at denne mulighed heller
ikke vil blive benyttet i fremtiden, foreslås det at
ophæve § 4, stk. 4.
Lovens nuværende § 4,
stk. 5 bliver herefter stk. 4, og er gentaget i
lovforslaget af lovtekniske årsager. Der henvises til
bemærkningerne herom i lov om virksomhedsansvarlige
læger.
Sundhedsstyrelsen har hidtil i henhold til det
andet punktum i § 2, stk. 2, afvist anmeldelsen af
en virksomhedsansvarlig læge, som ikke har en sådan
arbejdsmæssig tilknytning til sygehuset, klinikken m.v., at
lægen som virksomhedsansvarlig kan påse, at den
sundhedsfaglige virksomhed, som udføres på sygehuset,
klinikken m.v. udføres i overensstemmelse med god faglig
praksis og med de pligter, der i øvrigt er fastsat i
lovgivningen for sundhedsfaglig virksomhed, eller hvis lægen
ikke har haft tilladelse til selvstændigt virke som
læge, jf. § 2, stk. 2.
Med lovforslaget foreslås det, at
Sundhedsstyrelsen får en udtrykkelig hjemmel til at afvise
udpegningen af en læge eller tandlæge, hvis den
pågældende ikke opfylder betingelserne fastsat i lovens
§ 2. Det gælder dog kun, såfremt styrelsen
finder det begrundet i væsentlige hensyn til
patientsikkerheden.
Til nr.
8
I forlængelsen af muligheden for at
afvise en udpegning af en virksomhedsansvarlig læge eller
tandlæge, er det hensigtsmæssigt, at Sundhedsstyrelsen
også kan fratage en virksomhedsansvarlig læge eller
tandlæge retten til at virke som virksomhedsansvarlig, hvis
den pågældende ikke længere lever op til kravene
fastsat i § 2. Det gælder dog kun, såfremt
styrelsen finder det begrundet i væsentlige hensyn til
patientsikkerheden.
Til nr.
9
Sundhedsstyrelsen kan efter den
nuværende lovs § 6 kræve, at meddelelser
efter lovens §§ 4 og 5 foretages på en blanket
udfærdiget af Sundhedsstyrelsen. Styrelsen er af den
opfattelse, at der ikke er grundlag for at opretholde dette
blanketkrav, hvorfor det foreslås, at bestemmelsen
ophæves.
Til nr.
10
Det foreslås, at afgørelser efter
loven, som er truffet af Sundhedsstyrelsen i henhold til
§ 4, stk. 5, og § 5. stk. 3, ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed.
Der henvises til afsnit 3.5. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr.
11
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at lovens § 6 ophæves.
Til nr.
12
Den nuværende lovs overgangsbestemmelse
i § 10 er ikke længere relevant og foreslås
derfor ophævet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Dog er der fundet behov for, at lovens
§ 1, nr. 5 og 8, og § 4, stk. 5, i lov om
virksomhedsansvarlige læger, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 7, ikke finder anvendelse i tilfælde, hvor
en læge eller tandlæge er underlagt en tilsynssanktion
som følge af et forhold, der har fundet sted før
lovens ikrafttræden.
Til § 3
Der er tale om en overgangsbestemmelse,
hvorefter den, der ejer et sygehus, en klinik m.v., som ved lovens
ikrafttrædelse foretager tandlægebehandling m.v., og
som ikke ejes af en offentlig myndighed, skal meddele
Sundhedsstyrelsen de i § 4, stk. 1 og 2 i lov om
virksomhedsansvarlige læger, nævnte oplysninger,
således at de er Sundhedsstyrelsen i hænde senest den
1. september 2013.
Herudover skal den, der ejer et sygehus, en
klinik m.v., som ved lovens ikrafttrædelse foretager
lægelig behandling m.v., og som ikke ejes af en offentlig
myndighed, skal meddele Sundhedsstyrelsen CVR-nummer og P-nummer
på virksomheden, således at de er Sundhedsstyrelsen i
hænde senest den 1. september 2013.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
den dog ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes
i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om virksomhedsansvarlige læger,
jf. lov nr. 219 af 14. april 1999, som ændret ved
§ 15 i lov nr. 69 af 4. februar 2004 og § 5 i
lov nr. 706 af 25. juni 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | | | | | | »Lov om
virksomhedsansvarlige læger og
tandlæger« | § 1. | | | Stk. 2.
Loven omfatter ikke sygehuse, klinikker m.v., som ejes af en enkelt
læge, der som den eneste læge foretager lægelig
patientbehandling m.v. på sygehuset, klinikken m.v. | | 2. Overalt i
loven bortset fra § 1, stk. 3, ændres
»lægelig patientbehandling m.v.« til:
»lægelig patientbehandling eller
tandlægebehandling m.v.«, »læger«
ændres til: »læger eller tandlæger«,
»læge« ændres til: »læge eller
tandlæge«, »lægen« ændres til:
»lægen eller tandlægen«,
»Lægen« ændres til »Lægen eller
tandlægen«, »lægers« ændres
til: »lægers eller tandlægers« og
»læges« ændres til: »læges
eller tandlæges«. | | | | | | 3. § 1, stk. 2, affattes
således: | | | »Stk. 2. Loven omfatter ikke
sygehuse, klinikker m.v., hvor der alene er en enkelt læge
eller tandlæge, som udfører den lægelige
patientbehandling eller tandlægebehandling m.v. på
sygehuset, klinikken m.v. | | | | Stk. 3.
Loven omfatter ikke sygehuse, klinikker m.v., hvor de læger,
som foretager lægelig patientbehandling m.v., virker efter
overenskomst med den offentlige sygesikring. | | 4. I § 1, stk. 3, ændres
»den offentlige sygesikring« til: »Regionernes
Lønnings- og Takstnævn«. | | | | § 2. | | 5. I § 2 indsættes som stk. 3: | Stk. 2. Den
virksomhedsansvarlige læge skal have tilladelse til
selvstændigt virke som læge. | | »Stk. 3. Den virksomhedsansvarlige
læge eller tandlæge skal have en relevant uddannelse i
forhold til virksomhedsområdet for sygehuset, klinikken m.v.
og må ikke være underlagt en tilsynssanktion fra
Sundhedsstyrelsen, som efter styrelsens vurdering gør
vedkommende uegnet som virksomhedsansvarlig læge eller
tandlæge.« | | | | § 4. | | 6. § 4, stk. 1, nr. 1, affattes
således: | Stk. 1, nr.
1) navn og adresse for sygehuset, klinikken m.v. | | »1) navn, adresse, CVR-nummer og
P-nummer for sygehuset, klinikken m.v.« | | | | | | 7.
§ 4, stk. 4 og 5, ophæves, og i stedet
indsættes: | Stk. 4.
Sundhedsstyrelsen kan fra ejere af sygehuse, klinikker m.v.
kræve meddelt andre oplysninger den dem, der er nævnt i
stk. 1, § 5 eller i bestemmelser udstedt i
medfør af stk. 3, når dette er nødvendigt
for Sundhedsstyrelsens registreringer og tilsyn. Sådanne
oplysninger kan kræves meddelt enten i blanketform eller
på anden måde. | | »Stk. 4. Meddelelser i henhold til
stk. 1 og 2, skal være Sundhedsstyrelsen i hænde,
før der foretages lægelig patientbehandling eller
tandlægebehandling m.v. som nævnt i § 1,
stk. 1. Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen kan afvise udpegningen af en læge eller
tandlæge, hvis den pågældende ikke opfylder
betingelserne fastsat i § 2. Det gælder dog kun,
såfremt styrelsen finder det begrundet i væsentlige
hensyn til patientsikkerheden.« | | | | | | | | | | | | | § 5. | | 8. I § 5 indsættes som stk. 3: | Stk. 1.
Ændres forhold, som er meddelt i henhold til § 4,
skal meddelelse om ændringerne være Sundhedsstyrelsen i
hænde senest 4 uger efter, at ændringerne har fundet
sted. | | »Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan
fratage en virksomhedsansvarlig læge eller tandlæge
retten til at virke som virksomhedsansvarlig, hvis den
pågældende ikke længere lever op til kravene
fastsat i § 2. Det gælder dog kun, såfremt
styrelsen finder det begrundet i væsentlige hensyn til
patientsikkerheden.« | Stk. 2.
Såfremt en virksomhedsansvarlig læge på et
sygehus, en klinik m.v., som er omfattet af loven, fraskriver sig
hvervet som virksomhedsansvarlig læge, skal den
pågældende læge skriftligt underrette
Sundhedsstyrelsen om årsagen hertil senest 1 uge efter sin
fratræden. | | | | | | § 6. | | 9. § 6 ophæves. | Meddelelser i henhold til
§§ 4 og 5 skal foretages på en blanket
udfærdiget af Sundhedsstyrelsen. | | | | | | § 7. | | | Stk. 1.
Klager over virksomhedsansvarlige lægers varetagelse af deres
forpligtelser i henhold til § 3 indbringes for
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn. | | | Stk. 2.
Finder Sundhedsstyrelsen, at virksomhedsansvarlige lægers
varetagelse af deres forpligtelser i henhold til § 3 vil
kunne give grundlag for kritik eller iværksættelse af
andre sanktioner, kan Sundhedsstyrelsen indbringe sagen for
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn. | | | | | | | | 10. I § 7 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3. Afgørelser efter
loven, som er truffet af Sundhedsstyrelsen i henhold til
§ 4, stk. 5, og § 5, stk. 3, kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.« | | | | § 8. | | 11. I § 8, stk. 1, ændres
»§ 2 eller §§ 4-6« til
»§ 2, § 4 eller
§ 5«. | Stk. 1.
Den, der gør sig skyldig i overtrædelse af
§ 2 eller §§ 4-6, straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning. | | | | | | § 10. | | 12. § 10 ophæves. | Den, der ejer et sygehus, en klinik m.v.,
som ved lovens ikrafttrædelse er omfattet af loven, skal
på den i § 6 nævnte blanket meddele
Sundhedsstyrelsen de i § 4 nævnte oplysninger,
således at de er Sundhedsstyrelsen i hænde senest 8
uger efter lovens ikrafttrædelse. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 5 og 8, og § 4, stk. 5, i lov om
virksomhedsansvarlige læger, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 7, finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor
en læge eller tandlæge er underlagt en tilsynssanktion
som følge af forhold, der har fundet sted før lovens
ikrafttræden. | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Den, der ejer et sygehus, en klinik m.v., som ved lovens
ikrafttrædelse foretager tandlægebehandling m.v., og
som ikke ejes af en offentlig myndighed, skal meddele
Sundhedsstyrelsen de i § 4, stk. 1 og 2 i lov om
virksomhedsansvarlige læger, nævnte oplysninger,
således at de er Sundhedsstyrelsen i hænde den 1.
september 2013. | | | Stk. 2.
Den, der ejer et sygehus, en klinik m.v., som ved lovens
ikrafttrædelse foretager lægelig behandling m.v., og
som ikke ejes af en offentlig myndighed, skal meddele
Sundhedsstyrelsen CVR-nummer og P-nummer for sygehuset, klinikken
m.v., således at de er Sundhedsstyrelsen i hænde den 1.
september 2013. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. | | | |
|