Fremsat den 28. november 2012 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om medicinsk udstyr
(Styrkelse af markedsovervågningen m.v. af medicinsk
udstyr)
§ 1
I lov nr. 1046 af 17. december 2002 om medicinsk
udstyr, som ændret ved § 109 i lov nr. 1180 af 12.
december 2005 og § 2 i lov nr. 464 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan
fastsætte regler om registrering af importører og
distributører af medicinsk udstyr her i landet, om
underretning om hændelser med medicinsk udstyr samt
fastsætte regler om oplysninger, der gør det muligt at
identificere de typer af medicinsk udstyr, som importørerne
og distributørerne importerer til og distribuerer i
Danmark.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om formkrav til
underretninger, som skal sendes til styrelsen efter regler udstedt
i henhold til stk. 1, herunder at underretning skal ske
elektronisk.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan foretage myndighedstilsyn og -kontrol af
importører og distributører af medicinsk udstyr,
herunder adgang til relevante forretningslokaler og
lagerfaciliteter uden retskendelse, samt kontrol af det medicinske
udstyr, herunder udlevering af prøveeksemplar af udstyret.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler herom.
Stk. 4. Ministeren for
sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om
importørers og distributørers betaling af gebyr for
registrering og tilsyn og kontrol efter stk. 1 og 3.
§ 1 b.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om, at importører og distributører af medicinsk
udstyr skal opbevare en kopi af fakturaer vedrørende
medicinsk udstyr, som de pågældende har solgt og
leveret til det danske marked, og at Sundhedsstyrelsen kan
kræve at få udleveret kopi af fakturaerne som led i
markedsovervågning af medicinsk udstyr.
§ 1 c. En
importør og distributør af medicinsk udstyr skal
straks underrette Sundhedsstyrelsen om enhver fejlfunktion, ethvert
svigt, enhver forringelse af et medicinsk udstyrs karakteristika
eller ydeevne samt enhver unøjagtighed i mærkningen
eller brugsanvisningen, som den pågældende har
fået kendskab til, og som kan medføre eller kan have
medført en patients eller en brugers død eller en
alvorlig forringelse af en patients eller en brugers
helbredstilstand.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om formkrav til
underretninger, som skal sendes til styrelsen i henhold til stk. 1,
herunder at underretning skal ske elektronisk.«
2.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
a. Sundhedsstyrelsen kan pålægge en fabrikant,
der er ansvarlig for markedsføring af et medicinsk udstyr,
eller dennes repræsentant at offentliggøre eller til
en nærmere bestemt kreds af sundhedspersoner eller hospitaler
at udsende information om udstyret, der tjener
patientsikkerhedsmæssige formål, herunder oplysninger
om formodede hændelser med udstyret.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan stille krav til form og indhold af den i stk.
1, nævnte information. Sundhedsstyrelsen kan endvidere
fastsætte en frist for offentliggørelse eller
udsendelse af informationen.«
3. I
§ 6 indsættes før
stk. 1 som nyt stk.:
»Stk. 1. Med
bøde straffes den, der overtræder § 1c, stk. 1,
eller undlader at efterkomme Sundhedsstyrelsens påbud efter
§ 5 eller § 5a, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.«
Stk. 1 og stk. 2 bliver herefter stk. 2 og
stk. 3.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1 | Regler om registrering af
importører og distributører af medicinsk udstyr | | 3.2 | Myndighedstilsyn og kontrol af
importører og distributører af medicinsk udstyr | | 3.3 | Betaling for registrering, tilsyn og
kontrol af importører og distributører | | 3.4 | Opbevaring og udlevering af
fakturaer | | 3.5 | Indberetning af alvorlige hændelser
med medicinsk udstyr | | 3.6 | Sikkerhedsmeddelelser | | 3.7 | Importører og distributørers
pligt til at udlevere oplysninger som er nødvendige for
administration af loven - bødestraf | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgere | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 10. | Sammenfattende skema | | | |
|
1.
Indledning
Med lovforslaget foreslås indført
nye regler for importører og distributører af
medicinsk udstyr og fabrikanter af medicinsk udstyr samt
repræsentanter for fabrikanterne med henblik på at
styrke Sundhedsstyrelsens muligheder for effektiv
markedsovervågning af medicinsk udstyr og for at
håndhæve reglerne om medicinsk udstyr.
Med lovforslaget indføres:
• En
gebyrfinansieret registreringsordning for importører og
distributører af medicinsk udstyr i Danmark
• Myndigheds-
og tilsynskontrol af de to aktører
•
Underretningspligt for de to aktører vedrørende
alvorlige hændelser med medicinsk udstyr.
Formålet med lovforslaget er at
gøre det muligt at identificere de typer af medicinsk
udstyr, som aktørerne importerer og distribuerer i Danmark.
Det bliver en ordning, hvor distributører og
importører, der er etableret i Danmark, skal underrette
styrelsen om virksomhedens navn, adresse, telefonnummer, e-mail
adresse, funktioner samt data, der gør det muligt at
identificere den type medicinsk udstyr, som virksomheden
importerer/distribuerer i Danmark.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
Baggrund
Som det fremgår af regeringsgrundlaget
»Et Danmark, der står sammen« fra oktober 2011
prioriterer regeringen danskernes sundhed højt. Alle
danskere skal kunne regne med lige adgang til en hurtig og
ordentlig behandling i vores sundhedsvæsen.
Det er en grundpille i
velfærdssamfundet, at danskerne kan føle sig trygge
ved og have tillid til sundhedsvæsenet. Heri ligger bl.a., at
sundhedsydelserne skal leveres rettidigt, effektivt og være
af høj kvalitet.
Stort fokus på den lægelige
behandling på nogle private klinikker har rejst forskellige
problemstillinger af patientsikkerhedsmæssig karakter og
givet anledning til en gennemgang af de eksisterende
patientsikkerhedsforanstaltninger med henblik på at vurdere,
om der kan iværksættes endnu flere initiativer, som
over en bred kam kan bidrage til mere og bedre
patientsikkerhed.
Gennemgangen har resulteret i en samlet
patientsikkerhedspakke, som indeholder en række initiativer.
De kan kategoriseres under følgende overskrifter:
• Bedre
sporbarhed og sikkerhed ved brug af implantater og andet medicinsk
udstyr
• Mere sikre
lægemidler
• Flere
muligheder for at gribe ind over for og stille krav til
læger, tandlæger m.fl.
• Mere og
bedre oplysning om sundhedsbehandling
Dette lovforslag er ét af flere af
initiativerne, som kræver lovændring.
Formål
Formålet med lovforslaget er at styrke
patientsikkerheden på området og beskytte brugere af
medicinsk udstyr.
Sundhedsstyrelsen ligger ikke inde med
information om, hvilke typer af medicinsk udstyr (herunder hvilke
batches) der aktuelt forhandles eller tidligere er solgt i
Danmark.
Sundhedsstyrelsen er derfor afhængig af
at kunne indhente denne information fra de virksomheder, der
forhandler medicinsk udstyr her i landet. Det er derfor
afgørende for patientsikkerheden, at Sundhedsstyrelsen har
en hurtig og nem adgang til at komme i kontakt med virksomhederne,
og at virksomhederne er forpligtede til at registrere og opbevare
oplysninger, der sikrer, at de reelt kan bistå
Sundhedsstyrelsen i arbejdet med at skabe et sådant
overblik.
Hvis der opstår mistanke om, at en
konkret type medicinsk udstyr (herunder en konkret batch) kan
være forbundet med en sundhedsfare, vil Sundhedsstyrelsen
normalt søge information om, hvorvidt den
pågældende type udstyr er solgt i Danmark, via
fabrikanten af det medicinske udstyr.
Det kan derfor være et problem, hvis der
ikke er nogen fabrikant af udstyret, som kan kontaktes.
Vigtigheden af at kunne indhente oplysninger
fra importører og distributører af medicinsk udstyr
sås meget tydeligt i den franske sag om brystimplantaterne
(PIP-sagen), hvor fabrikanten var gået konkurs. I den
konkrete sag havde den danske importør (uden at være
forpligtet til det) opbevaret information om, hvilke sygehuse, der
var leveret implantater til. Sundhedsstyrelsen blev desuden
kontaktet af en svensk distributør, der kunne oplyse, at man
havde leveret de pågældende implantater til en dansk
klinik.
At importøren og distributøren
stillede denne information til rådighed for Sundhedsstyrelsen
var helt afgørende for, at Sundhedsstyrelsen kunne danne sig
et overblik over, hvilke klinikker og sygehuse, der havde anvendt
implantatet, og hvor mange kvinder, der var berørt af sagen.
Hertil kom, at én af de klinikker, der havde anvendt
brystimplantaterne, var lukket og havde brændt
patientjournalerne. Det var således på baggrund af
oplysningerne fra importøren og distributøren, at
Sundhedsstyrelsen havde mulighed for at identificere den gruppe af
kvinder, der potentielt kunne have fået
PIP-brystimplantaterne på den pågældende klinik,
idet kvinderne ikke kunne forvente nogen opfølgning fra
klinikkens side.
Da der ikke er noget krav om, at fabrikanter,
der forhandler medicinsk udstyr i Danmark, også skal
være etableret i Danmark, vil det ofte være hurtigere
og nemmere for Sundhedsstyrelsen at tage kontakt til en dansk
importør eller distributør, når styrelsen
søger viden om, hvorvidt en konkret type medicinsk udstyr
forhandles i Danmark. Set i et patientsikkerhedsperspektiv er det
vigtigt, fordi det ofte vil være mere omstændeligt og
tidskrævende at skulle indhente denne information hos en
udenlandsk fabrikant. Også i hastetilfælde, hvor der er
behov for øjeblikkelig handling fra Sundhedsstyrelsens side
for eksempel med henblik på at suspendere brugen af en
bestemt type medicinsk udstyr, der mistænkes for at
indebære en alvorlig sundhedsfare, vil det ofte være
hurtigere og mere effektivt at iværksætte eventuelle
forebyggende foranstaltninger i forhold til en dansk
importør eller distributør end en fabrikant, der er
etableret i udlandet. Også af den grund er det vigtigt, at
Sundhedsstyrelsen har kendskab til alle importører og
distributører af medicinsk udstyr, der opererer på det
danske marked.
Også i det tilfælde, hvor et
konkret medicinsk udstyr endnu ikke er blevet anvendt, men befinder
sig hos en importør eller distributør, er det
vigtigt, at Sundhedsstyrelsen har mulighed for at kontakte
importøren eller distributøren. Det gælder for
eksempel, hvis en helt konkret batch af et medicinsk udstyr er
under mistanke for at udgøre en alvorlig sundhedsfare. Her
er det vigtigt, at man kan spore udstyret i forhold til, hvor det
befinder sig i distributionskæden, så det kan blive
kaldt tilbage fra markedet, inden det når ud til patienter og
andre brugere (og evt. opereres ind i patienter).
Endelig har lovforslaget til formål at
sikre, at Sundhedsstyrelsen får alle de oplysninger, der er
nødvendige for at kunne vurdere, om medicinsk udstyr er i
overensstemmelse med fastsatte kvalitets- og sikkerhedskrav.
Sundhedsstyrelsen kan i henhold til § 5 i lov om medicinsk
udstyr kræve at få meddelelse om alle oplysninger, som
er nødvendige for administration af loven med
tilhørende bekendtgørelser. Det foreslås, at
undladelse af at efterkomme et påbud fra Sundhedsstyrelsen
kan straffes med bøde.
3.
Lovforslagets indhold
3.1
Registrering af importører og distributører af
medicinsk udstyr.
3.1.1
Gældende ret
Der findes i dag ingen regler om registrering
af importører og distributører af medicinsk udstyr i
lovgivningen om medicinsk udstyr.
Lovgivningen om medicinsk udstyr
(bekendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008 om medicinsk
udstyr, bekendtgørelse nr. 1264 af 15. december 2008 om
aktivt, implantabelt medicinsk udstyr og bekendtgørelse nr.
1269 af 12. december 2005 om medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik) indeholder regler om registrering af fabrikanter
af medicinsk udstyr, repræsentanter for fabrikanter og
juridiske personer, som kombinerer medicinsk udstyr med henblik
på markedsføring af system- og behandlingspakker. Det
drejer sig blandt andet om kontaktoplysninger og oplysninger om de
typer produkter, som virksomhederne markedsfører. Reglerne
er en gennemførelse af regler i direktiverne om medicinsk
udstyr. Der skal foretages registrering i medlemsstaterne og i en
fælles europæisk database om medicinsk udstyr med
henblik på, at oplysningerne kan indgå i myndighedernes
markedsovervågning af medicinsk udstyr.
3.1.2
Forslagets indhold
Det foreslås, at ministeren for sundhed
og forebyggelse kan fastsætte regler om underretning til
Sundhedsstyrelsen, registrering af importører og
distributører af medicinsk udstyr samt oplysninger, der
gør det muligt at identificere de typer medicinsk udstyr,
som de importerer og distribuerer i Danmark. Det bliver en ordning,
hvor distributører og importører, der er etableret i
Danmark, skal underrette styrelsen om virksomhedens navn, adresse,
telefonnummer, e-mailadresse, funktioner samt data, der gør
det muligt at identificere den type medicinsk udstyr, som
virksomheden importerer og distribuerer i Danmark.
På den måde får
Sundhedsstyrelsen et samlet overblik over de virksomheder, der
importerer og distribuerer medicinsk udstyr, og styrelsen kan
reagere hurtigere og mere effektivt, hvis der opstår et
sikkerhedsproblem med medicinsk udstyr, eller hvis der er mistanke
herom.
Det foreslås også, at
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om formkrav til de
underretninger, som importører og distributører skal
sende til Sundhedsstyrelsen, herunder at underretningerne skal ske
elektronisk. Det er forudsat, at der skal etableres en ordning,
hvor virksomhederne kan foretage en elektronisk indberetning af de
ovennævnte oplysninger, der registreres elektronisk hos
Sundhedsstyrelsen.
Registreringsordningen skal også give
Sundhedsstyrelsen mulighed for at foretage kontrol og inspektion af
registrerede importører og distributører af medicinsk
udstyr med henblik på at sikre, at det medicinske udstyr
opfylder kravene i udstyrslovgivningen, jf. afsnit 3.2.
3.2
Myndighedstilsyn og kontrol af distributører og
importører af medicinsk udstyr
3.2.1
Gældende ret
Sundhedsstyrelsen kan med hjemmel i § 15
i bekendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008 om medicinsk
udstyr, § 13 i bekendtgørelse nr. 1264 af 15. december
2008 om aktivt, implantabelt medicinsk udstyr og § 13 i
bekendtgørelse nr. 1269 af 12. december 2005 om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik foretage inspektioner af fabrikanter
af et medicinsk udstyr eller deres repræsentant. Styrelsen
kan kontrollere, at fabrikanten eller dennes repræsentant
overholder reglerne i bekendtgørelserne, og at deres udstyr
opfylder kravene hertil. Sundhedsstyrelsens repræsentanter
har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation og uden retskendelse adgang til alle
relevante fabrikations-, forretnings- og lagerlokaliteter, der
benyttes af fabrikanten eller dennes repræsentant. I
forbindelse med sådanne inspektioner kan Sundhedsstyrelsen
påbyde udlevering af prøveeksemplarer af udstyret og
alle dokumenter og oplysninger, der er nødvendige for
kontrolvirksomheden.
Sundhedsstyrelsen har ikke en tilsvarende
hjemmel til at kontrollere importører og
distributører af medicinsk udstyr.
Det fremgår af produktsikkerhedslovens
§ 18 (lov nr. 1262 af 16. december 2009), at
kontrolmyndigheden, hvis det skønnes nødvendigt, uden
retskendelse og mod behørig legitimation har adgang til
fabrikations-, salgs- og lagerlokaler m.v., som tilhører
importører og distributører med henblik på at
vurdere, om et produkt, der er omfattet af produktsikkerhedsloven,
er sikkert. Kontrolmyndigheden kan også udtage
prøveeksemplarer af produktet og kræve dokumenter og
oplysninger udleveret til brug for denne vurdering, jf. lovens
§ 17. Produktsikkerhedsloven finder imidlertid kun anvendelse
på produkter, der som led i en handelsvirksomhed gøres
tilgængeligt på markedet, når produktet er
bestemt til forbrugerne, eller når det under forudsigelige
omstændigheder kan forventes anvendt af forbrugerne, selvom
det ikke er bestemt til dem, jf. produktsikkerhedslovens § 1,
stk. 1. Det er ikke alle typer medicinsk udstyr, der er bestemt til
forbrugerne. Der findes mange typer medicinsk udstyr, herunder
hospitalsudstyr, udstyr til lægepraksis og laboratorieudstyr,
der ikke er omfattet af reglerne i produktsikkerhedsloven.
Sundhedsstyrelsen har således ikke
mulighed for at kontrollere for eksempel en importør, der er
under mistanke for at have importeret et hospitalsudstyr (medicinsk
udstyr til hospitalsbrug), der er sundhedsskadeligt og udgør
en fare for patientsikkerheden.
3.2.2
Forslagets indhold
Det foreslås, at ministeren får
hjemmel til at fastsætte regler om myndighedstilsyn- og
kontrol af importører og distributører af medicinsk
udstyr, herunder regler om at Sundhedsstyrelsens
repræsentanter mod behørig legitimation kan få
adgang til virksomhedernes forretningslokaler og lagerfaciliteter
uden retskendelse, og regler om at styrelsen kan påbyde
udlevering af prøveeksemplarer af udstyret samt alle
dokumenter og oplysninger, der er nødvendige for at
kontrollere produkterne. Sundhedsstyrelsen får dermed hjemmel
til at foretage inspektioner af registrerede distributører
og importører af medicinsk udstyr med henblik på at
kontrollere, at udstyret opfylder de i lovgivningen om medicinsk
udstyr fastsatte væsentlige krav til sikkerhed og
ydeevne.
Reglerne i produktsikkerhedsloven er ikke
tilstrækkelige, idet lovens anvendelsesområde er
begrænset til produkter, der er bestemt til forbrugerne,
eller når produkter under forudsigelige omstændigheder
kan forventes anvendt af forbrugerne, selvom de ikke er bestemt til
dem, jf. produktsikkerhedslovens § 1, stk. 1. Reglerne i
produktsikkerhedsloven omfatter således ikke
distributører og importører af medicinsk udstyr, der
er bestemt til at blive anvendt på hospitaler, laboratorier
og klinikker eller i lægepraksis.
Der er således behov for særregler
om, at Sundhedsstyrelsens repræsentanter, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse har adgang til alle relevante
forretnings- og lagerlokaliteter, der benyttes af importører
og distributører af medicinsk udstyr, og at styrelsen kan
påbyde udlevering af prøveeksemplarer af udstyret og
alle dokumenter og oplysninger, der er nødvendige for
kontrolvirksomheden.
Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at Sundhedsstyrelsen kan foretage inspektioner af importører
og distributører af medicinsk udstyr med henblik på at
kontrollere, at det udstyr, der importeres til eller distribueres i
Danmark, opfylder reglerne i lovgivningen om medicinsk udstyr.
3.3 Betaling
for registrering, tilsyn og kontrol af importører og
distributører
3.3.1
Gældende ret
Ministeren for sundhed og forebyggelse har i
dag hjemmel til at fastsætte regler om betaling for
registrering, tilsyn og kontrol med fabrikanter af medicinsk udstyr
og juridiske personer, som kombinerer udstyr med henblik på
markedsføring af system- og behandlingspakker, jf. § 1,
stk. 2, nr. 9 i denne lov. Der er fastsat regler herom i
bekendtgørelse nr. 1255 af 14. december 2011 om gebyrer for
medicinsk udstyr.
Der findes ingen regler om, at ministeren kan
fastsætte regler om betaling for registrering, tilsyn og
kontrol af importører og distributører af medicinsk
udstyr. Det hænger sammen med, at der i dag ikke findes
regler om myndigheders registrering, tilsyn og kontrol af
importører og distributører af medicinsk udstyr i
lovgivningen om medicinsk udstyr.
3.3.2
Forslagets indhold
Med lovforslaget ønskes der
indført hjemmel til, at ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte regler om, at importører og
distributører af medicinsk udstyr skal betale gebyrer til
Sundhedsstyrelsen. Det skal præciseres, at
gebyropkrævningen gælder import og distribution af alle
typer medicinsk udstyr uanset risikoklasse Gebyrerne skal
dække udgifter til registrering af virksomhederne og udstyr
samt tilsyn og kontrol med virksomhederne og produktkontrol
(markedsovervågning).
Gebyret må ikke udgøre mere end
de udgifter, der er forbundet med varetagelsen af arbejdet i
forbindelse med registrering m.v. af distributører og
importører.
Der vil blive fastsat regler om et
registreringsgebyr og et årligt gebyr. Der er lagt op til en
model, hvor hver af de ca. 900
importører/distributører i Danmark betaler et
registreringsgebyr på ca. 1.120 kr. (engangsudgift) og et
årsgebyr på 985 kr.
Det foreslås, at der fastsættes en
registreringsafgift, der dækker omkostninger til registrering
af importører/distributører og en årlig afgift
(årsafgift) pr. virksomhed, hvor sidstnævnte skal
dække Sundhedsstyrelsens udgifter forbundet med
myndighedstilsyn/kontrol. Der betales kun ét
registreringsgebyr og ét årsgebyr pr. fabrikant,
uanset om den pågældende virksomhed markedsfører
en eller flere af de i bekendtgørelsens bilag 1 angivne
produktkategorier, jf. § 2, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 1255 af 14. december 2011 om gebyrer for medicinsk udstyr.
På tilsvarende måde vil der kun blive opkrævet
ét registreringsgebyr og ét årsgebyr pr.
distributør og importør af medicinsk udstyr, uanset
om den pågældende virksomhed importerer og/eller
distribuerer flere forskellige typer medicinsk udstyr.
Gebyrerne fastsættes i en
bekendtgørelse og PL-reguleres hvert år pr. 1. januar,
svarende til øvrige gebyrer på Sundhedsstyrelsens
område.
3.4
Opbevaring og udlevering af fakturaer
3.4.1
Gældende ret
Lovgivningen om medicinsk udstyr indeholder
ikke regler om, at importører og distributører af
medicinsk udstyr skal opbevare fakturaer eller andre oplysninger
om, hvem de har leveret og solgt medicinsk udstyr til i Danmark,
eller at Sundhedsstyrelsen kan kræve at få udleveret
fakturaer som led i markedsovervågningen af medicinsk
udstyr.
Det følger af § 10, stk. 2, i
produktsikkerhedsloven, at distributøren deltager i
overvågningen af sikkerheden ved de produkter, der
distribueres, ved at videregive oplysninger om risici ved
produkterne til producenten og myndighederne og ved at opbevare og
videreformidle den dokumentation, der er nødvendig for at
spore produkternes oprindelse. Den dokumentation, der er
nævnt i stk. 2, skal opbevares i hele produktets
sædvanlige levetid, dog højst 5 år fra udgangen
af det regnskabsår, hvori distributøren har erhvervet
produktet. Dokumentation kan opbevares elektronisk, jf.
produktsikkerhedslovens § 10, stk. 3.
Produktsikkerhedsloven finder som nævnt
ovenfor kun anvendelse for produkter, der som led i en
handelsvirksomhed gøres tilgængeligt på
markedet, når produktet er bestemt til forbrugerne, eller
når det under forudsigelige omstændigheder kan
forventes anvendt af forbrugerne, selvom det ikke er bestemt til
dem. Reglerne i produktsikkerhedsloven omfatter således ikke
distributører og importører af medicinsk udstyr, der
er bestemt til at blive anvendt på hospitaler, laboratorier
og klinikker eller i lægepraksis.
3.4.2
Forslagets indhold
Det foreslås, at ministeren for sundhed
og forebyggelse får hjemmel til at fastsætte regler om,
at importører og distributører af medicinsk udstyr
skal opbevare en kopi af fakturaer vedrørende medicinsk
udstyr, der er solgt og leveret på det danske marked, og til
at fastsætte regler om, at Sundhedsstyrelsen kan kræve
at få udleveret kopi af fakturaerne som led i
markedsovervågningen. Disse regler skal forbedre
Sundhedsstyrelsens mulighed for at kontrollere, om der er
sikkerhedsproblemer med medicinsk udstyr og gøre det lettere
at spore udstyret. Dermed vil Sundhedsstyrelsen også bedre
kunne sikre, at patienter og sundhedspersoner får besked,
hvis der opstår sikkerhedsproblemer med et medicinsk
udstyr.
Der vil blive fastsat regler om, at
distributører skal opbevare fakturaer om medicinsk udstyr i
5 år og fakturaer om implantabelt medicinsk udstyr i 15
år. Materialet skal være til rådighed for
Sundhedsstyrelsens markedsovervågning i hele perioden.
For fabrikanter af medicinsk udstyr
gælder der en regel om, at de skal stille deres
EF-overensstemmelseserklæring og den dokumentation, der har
ligget til grund for CE-mærkning, til rådighed for
Sundhedsstyrelsen i 5 år. Fristen regnes fra ophør af
fremstillingen af det medicinske udstyr. Fabrikanter af
implantabelt medicinsk udstyr skal stille materialet til
rådighed for Sundhedsstyrelsen i 15 år regnet fra
ophør af fremstillingen af udstyret. Dokumentationen om
implantabelt medicinsk udstyr skal stilles til rådighed for
Sundhedsstyrelsen i en længere periode, fordi udstyret typisk
har en længere levetid og er placeret i kroppen. Denne type
udstyr er i de højere risikoklasser.
3.5
Indberetning af hændelser med medicinsk udstyr
3.5.1
Gældende ret
Indberetninger om alvorlige hændelser
med medicinsk udstyr indgår som væsentlig bestanddel i
Sundhedsstyrelsens overvågning af sikkerheden med medicinsk
udstyr. I dag er fabrikanter af medicinsk udstyr,
repræsentanter for fabrikanter, driftsansvarlige for
offentlige og private sygehuse, autoriserede sundhedspersoner, der
udøver selvstændig virksomhed, samt andre, der som led
i udøvelsen af deres erhverv anvender medicinsk udstyr,
forpligtede til straks at indberette alvorlige hændelser til
Sundhedsstyrelsen. Undladelse af at indberette alvorlige
hændelser til Sundhedsstyrelsen kan straffes med
bøde.
Der gælder i dag ingen regler om, at
importører og distributører af medicinsk udstyr skal
indberette alvorlige hændelser med medicinsk udstyr til
Sundhedsstyrelsen.
3.5.2
Forslagets indhold
Det foreslås, at importører og
distributører af medicinsk udstyr straks skal underrette
Sundhedsstyrelsen om en alvorlig hændelse med udstyret, som
de får kendskab til, og at manglende overholdelse af denne
forpligtelse kan straffes med bøde. Dette skal sikre hurtig
indberetning af alvorlige hændelser, som importørerne
og distributørerne får kendskab til, og dermed styrke
patientsikkerheden og Sundhedsstyrelsens markedsovervågning
af sikkerheden ved medicinsk udstyr.
Ved en alvorlig hændelse forstås
enhver fejlfunktion eller ethvert svigt eller enhver forringelse af
et medicinsk udstyrs karakteristika eller ydeevne samt enhver
unøjagtighed i mærkningen eller brugsanvisningen, som
den pågældende har fået kendskab til, der kan
medføre eller kan have medført en patients eller en
brugers død eller medført en alvorlig forringelse af
en patients eller en brugers helbredstilstand.
Der er tale om en ordning, der stort set
svarer til de krav, der gælder for parallelimportører
af lægemidler vedrørende håndtering af
bivirkninger. Det følger af bekendtgørelse nr. 822 af
1/8 2012 om bivirkningsovervågning af lægemidler, at
indehaveren af en markedsføringstilladelse til
parallelimport skal kunne modtage henvendelser om formodede
bivirkninger, der er opstået i forbindelse med brug af det
parallelimporterede lægemiddel, og skal foretage indberetning
til Sundhedsstyrelsen.
3.6
Sikkerhedsmeddelelser
3.6.1
Gældende ret
Fabrikanten, der er ansvarlig for
markedsføring af et medicinsk udstyr, kan i dag
offentliggøre information om hændelser med udstyret og
andre oplysninger, der tjener sikkerhedsmæssige
formål.
Sundhedsstyrelsen kan aftale med en fabrikant,
at virksomheden offentliggør information om formodede
hændelser med udstyret eller andre oplysninger, der tjener
sikkerhedsmæssige formål, eller at informationen sendes
til en nærmere bestemt personkreds. Styrelsen kan ikke
kræve, at virksomheden udsender oplysninger om formodede
hændelser med udstyret.
3.6.2
Forslagets indhold
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen
får hjemmel til at kræve, at fabrikanten, der er
ansvarlig for markedsføring af et medicinsk udstyr, eller
dennes repræsentant skal offentliggøre eller til en
nærmere bestemt kreds af sundhedspersoner eller hospitaler
udsende information om udstyret, der tjener
patientsikkerhedsmæssige formål, herunder oplysninger
om formodede hændelser med udstyret.
Virksomheder udsender normalt
sikkerhedsinformation efter aftale med Sundhedsstyrelsen eller
på eget initiativ. Der kan imidlertid opstå
situationer, hvor virksomheden ikke er enig med Sundhedsstyrelsen
i, at der er behov for at offentliggøre/udsende information,
eller hvor der ikke er enighed om, hvad informationen skal
indeholde, eller til hvem den skal sendes. Der kan også
opstå situationer, hvor Sundhedsstyrelsen vurderer, at
udsendelse til en begrænset kreds ikke er
tilstrækkeligt, hvorfor informationen i stedet bør
offentliggøres generelt.
For at sikre, at der på hurtig og
effektiv måde gives information til læger og andre
sundhedspersoner om hændelser med medicinsk udstyr eller
andre sikkerhedsproblemer med et medicinsk udstyr foreslås
det, at Sundhedsstyrelsen får mulighed for at
pålægge fabrikanten eller dennes repræsentant at
offentliggøre og udsende sådan information til en
nærmere bestemt kreds af sundhedspersoner eller hospitaler.
Det foreslås, at en fabrikant eller repræsentant, der
undlader at efterkomme et påbud herom, kan straffes med
bøde.
3.7
Importører og distributørers pligt til at udlevere
oplysninger som er nødvendige for
administration af loven - bødestraf
3.7.1
Gældende ret
Det følger af § 5 i lov om
medicinsk udstyr, at ministeren for sundhed og forebyggelse eller
den, der har bemyndigelse efter § 3, stk. 1 og 2, kan
kræve meddelt alle oplysninger, som er nødvendige for
administration af loven.
Det fremgår af bemærkningerne til
loven, at lovforslaget viderefører en bestemmelse i den
dagældende lov nr. 368 af 6. juni 1991 om medicinsk udstyr,
som fastsatte, at ministeren eller den, der har bemyndigelse kan
kræve meddelt alle oplysninger, som er nødvendige for
administration af loven. Oplysningspligten omfatter således
enhver dokumentation, som måtte skønnes at være
relevant for at kunne vurdere, om medicinsk udstyr er i
overensstemmelse med de fastsatte kvalitets- og sikkerhedskrav.
Endvidere omfatter oplysningspligten dokumentation, som måtte
være nødvendig for myndighedernes vurdering af
grundlaget for bemyndigelse eller fortsat bemyndigelse af
foretagender, som udpeges til at foretage godkendelses-, tilsyns-
og kontrolopgaver i medfør af lov om medicinsk udstyr.
Fabrikanter af medicinsk udstyr eller deres
repræsentanter skal ifølge bekendtgørelserne om
medicinsk udstyr holde overensstemmelseserklæringer og den
dokumentation, der har ligget til grund for CE-mærkningen af
udstyret til rådighed for Sundhedsstyrelsen.
Overtrædelse af disse bestemmelser kan straffes med
bøde.
3.7.2
Forslagets indhold.
Det foreslås, at undladelse af at
efterkomme et påbud, der har hjemmel i § 5 i lov om
medicinsk udstyr kan straffes med bøde.
Bestemmelsen skal således medvirke til
at sikre, at Sundhedsstyrelsen får alle oplysninger, der er
nødvendige for at kunne vurdere, om medicinsk udstyr er i
overensstemmelse med fastsatte kvalitets- og sikkerhedskrav.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil styrke Sundhedsstyrelsens
markedsovervågning af sikkerheden med medicinsk udstyr.
Sundhedsstyrelsen vil administrere reglerne
som en del af styrelsens markedsovervågning af medicinsk
udstyr.
Sundhedsstyrelsens nye opgaver vil
primært bestå af følgende:
•
Sagsbehandling i forbindelse med modtagelse af underretninger fra
importører og distributører af medicinsk udstyr og
registrering af data vedrørende virksomhederne og
produkter
•
Vedligeholdelse og opdateringer af registrerede data om
importører, distributører og produkter
• Udsendelse
af gebyropkrævninger og behandling af henvendelser i
forbindelse med opkrævningerne
• Registrering
og vurdering af indberetninger om hændelser med medicinsk
udstyr fra importører og distributører
• Tilsyn og
kontrol af importører og distributører af medicinsk
udstyr og produkter
• Vejledning
om reglerne og besvarelse af spørgsmål.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at
opgaverne vil kræve tilførsel af ca. 1½ ekstra
årsværk.
Registrering forventes afsluttet efter 2
år, hvorefter opgaven kan varetages af 1
årsværk.
Sundhedsstyrelsens behandling af
indberetninger om alvorlige hændelser med medicinsk udstyr
fra distributører og importører vil foregå
efter eksisterende procedurer for håndtering af
indberetninger fra fabrikanter, sundhedspersoner, brugere og
patienter. Der forventes derfor ikke at være behov for
ændringer af Sundhedsstyrelsens etablerede sagsgange og
procedurer.
Indberetninger fra importører og
distributører af medicinsk udstyr forventes dog at
være mere tidskrævende end fabrikantindberetninger,
idet der skal rettes henvendelse til fabrikanten og indhentes
supplerende oplysninger om produktet for at kunne vurdere, om der
foreligger sikkerhedsproblemer. Det må også forventes,
at der skal gives vejledning til distributører og
importører om udfyldelse af indberetningsskemaer m.v., da
opgaven med indberetning af hændelser vil være ny for
virksomhederne. Sundhedsstyrelsen forventer at modtage omkring 300
indberetninger årligt fra importører og
distributører.
Hertil kommer engangsudgifter til udvidelse af
Sundhedsstyrelsens IT-systemer, således at importører
og distributører af medicinsk udstyr kan indsende
registreringsoplysninger elektronisk til Sundhedsstyrelsen samt til
en kapacitetsudvidelse af styrelsens elektroniske
virksomhedsregister. Engangsudgifterne til ændring af
IT-systemerne skønnes at andrage ca. 500.000 kr.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner eller kommuner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Det fremgår af lovforslaget, at
ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om betaling for registrering, tilsyn og kontrol af
distributører og importører af medicinsk udstyr.
Gebyrer skal dække Sundhedsstyrelsens
udgifter til registrering af virksomhederne og udstyr samt tilsyn
og kontrol med virksomhederne og produktkontrol
(markedsovervågning).
Der vil blive fastsat regler om et
registreringsgebyr og et årligt gebyr. Der er lagt op til en
model, hvor hver af de ca. 900
importører/distributører betaler et
registreringsgebyr på ca. 1.120 kr. (engangsudgift) og et
årsgebyr på 985 kr. Der betales i øvrigt kun
ét registreringsgebyr og ét årsgebyr pr.
virksomhed, uanset at den pågældende virksomhed
importerer og/eller distribuerer flere typer af medicinsk
udstyr.
Det fremgår af afsnit 3.4.2, at den
foreslåede hjemmel til at fastsætte regler om
opbevaring af fakturaer med henblik på sporing af medicinsk
udstyr, der er solgt og leveret til det danske marked, vil blive
benyttet til at fastsætte krav om, at distributører
skal opbevare fakturaer om medicinsk udstyr i 5 år og
fakturaer om implantabelt medicinsk udstyr i 15 år.
Materialet skal være til rådighed for
Sundhedsstyrelsens markedsovervågning i hele perioden.
Disse regler forventes samlet set at
medføre mindre væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Der er tale om en ordning, hvor
distributørerne kun skal opbevare en kopi af fakturaerne.
For medicinsk udstyr vil opbevaringsperioden ikke indebære
væsentlige udgifter. Distributørerne skal
således i medfør af momslovgivningen opbevare
fakturaer i 5 år. Enhver afgiftspligtig skal ifølge
momslovens § 52c (lov nr. 277 af 27. marts 2012) sørge
for at opbevare kopier af fakturaer, som udstedes af den
afgiftspligtige person selv, den afgiftspligtige persons kunde,
eller som tredjeperson udsteder. Virksomhedens regnskabsmateriale
skal ifølge Skat opbevares i 5 år efter udløbet
af det regnskabsår, som regnskabsmaterialet vedrører.
Der vil dermed ikke være tale om en udvidelse af
opbevaringsperioden for fabrikanter af medicinsk udstyr.
Implantabelt medicinsk udstyr, der er bestemt
til helt eller delvis at skulle implanteres i det menneskelige
legeme, har ofte en længere levetid end 5 år. Det
vurderes at være vigtigt, at fabrikanter af implantabelt
medicinsk udstyr opbevarer fakturaerne i en længere periode
end 5 år med henblik på at kunne spore udstyret i
forbindelse med evt. sikkerhedsproblemer. Det vurderes derfor at
være hensigtsmæssigt, at distributørerne skal
opbevare fakturaerne for implantabelt medicinsk udstyr i 15
år. Denne udvidelse af opbevaringsperioden skønnes at
medføre mindre ekstra økonomiske og administrative
omkostninger for virksomhederne.
Perioderne for opbevaring af fakturaer svarer
til de perioder, som fabrikanten af et medicinsk udstyr og et
implantabelt medicinsk udstyr skal stille sin
EF-overensstemmelseserklæring og den dokumentation, der har
ligget til grund for CE-mærkningen af udstyret, til
rådighed for Sundhedsstyrelsen. Der henvises til § 14 i
bekendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008 om medicinsk
udstyr, § 12 i bekendtgørelse nr. 1264 af 15. december
2008 om aktivt, implantabelt medicinsk udstyr og § 12 i
bekendtgørelse nr. 1269 af 12. december 2005 om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik.
Endelig vurderes det, at indførelse af
en forpligtelse for importører og distributører til
at underrette Sundhedsstyrelsen om alvorlige hændelser med
medicinsk udstyr kun vil medføre mindre væsentlige
administrative og økonomiske omkostninger for
virksomhederne. Der er tale om en ordning, der forudsætter,
at importører og distributører kan modtage og
videresende oplysninger om alvorlige hændelser, som de
konkret får kendskab til. De skal ikke have et
markedsovervågningssystem som fabrikanterne. De fleste
hændelser med medicinsk udstyr indberettes i dag af
fabrikanter, udenlandske myndigheder og sundhedspersoner.
Fabrikanter, repræsentanter for fabrikanter, driftsansvarlige
for offentlige og private sygehuse, autoriserede sundhedspersoner,
der udøver selvstændig virksomhed, samt andre, der som
led i udøvelsen af deres erhverv anvender medicinsk udstyr,
er som nævnt ovenfor forpligtede til at underrette
Sundhedsstyrelsen om alvorlige hændelser. Patienter kan
indberette hændelser til Sundhedsstyrelsen. Det formodes, at
der fra driftsansvarlige for offentlige og private sygehuse,
autoriserede sundhedspersoner, der udøver selvstændig
virksomhed, samt andre, der som led i udøvelsen af deres
erhverv anvender medicinsk udstyr, er tale om underrapportering af
alvorlige hændelser med medicinsk udstyr. Ved
indførelse af en forpligtelse overfor importører og
distributører til at underrette Sundhedsstyrelsen om
alvorlige hændelser med medicinsk udstyr vurderes det, at
Sundhedsstyrelsen vil blive bekendt med alvorlige hændelser,
som ellers ikke bliver rapporteret, men som sundhedspersoner har
henvendt sig til importøren eller distributøren om,
idet man ikke har været tilfreds med produktets ydeevne.
Patienter kan indberette hændelser til Sundhedsstyrelsen, men
er ikke forpligtet til at gøre det. Man må formode at
en række patienter henvender sig til importøren eller
distributøren af et medicinsk udstyr, hvis der har
været utilfredshed med ydeevnen. Man må også
formode, at der i Danmark er importører og
distributører, som sælger produkter til udlandet, og
som via udenlandske kunder bliver bekendt med alvorlige
hændelser og derved vil være indberetningspligtige til
Sundhedsstyrelsen. Ved at indføre en forpligtelse for
importører og distributører til at underrette
Sundhedsstyrelsen om alvorlige hændelser med medicinsk udstyr
vil man sikre, at disse informationer tilgår
Sundhedsstyrelsen til behandling. Det skønnes, at
importører og distributører årligt kommer til
at indberette ca. 50 komplicerede og 250 ukomplicerede
hændelser. Sundhedsstyrelsen har i 2011 modtaget i alt 1515
indberetninger om hændelser med medicinsk udstyr.
6.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8.
Forholdet til EU-retten
Forslaget er ikke en implementering af
EU-regler.
Med lovforslaget er der taget højde
for, at direktiverne om medicinsk udstyr, medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik og aktivt, implantabelt udstyr indeholder en
fuldstændig harmonisering af de regler, der regulerer,
hvornår et medicinsk udstyr kan markedsføres inden for
EU.
Lovforslaget er udtryk for nationale tiltag,
der kan iværksættes uden at være i strid med EU-
reglerne på området.
Lov om medicinsk udstyr er en
bemyndigelseslov, der giver ministeren for sundhed og forebyggelse
hjemmel til at fastsætte regler, der er nødvendige for
at gennemføre Den Europæiske Unions retsforskrifter om
medicinsk udstyr og for at sikre høj kvalitet og sikkerhed i
forbindelse med markedsføring og ibrugtagning af medicinsk
udstyr.
I EU er der vedtaget tre hoveddirektiver om
medicinsk udstyr. Det drejer sig om direktiv 93/42/EØF om
medicinsk udstyr (med senere ændringer), direktiv
90/385/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aktive, implantable medicinske
anordninger (med senere ændringer) og direktiv 98/79/EF om
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik (med senere
ændringer). Direktiverne indeholder en række
forpligtelser for fabrikanter af medicinsk udstyr. Ved en fabrikant
forstås i denne sammenhæng »enhver fysisk eller
juridisk person, som er ansvarlig for konstruktion, fremstilling,
emballering og mærkning af medicinsk udstyr med henblik
på markedsføring af dette i eget navn, uanset om de
pågældende handlinger udføres af vedkommende
person selv eller på dennes vegne af en
tredjemand«.
Direktiverne regulerer generelt ikke
importører og distributører af medicinsk udstyr. Det
fremgår dog af artikel 2 i direktiv 93/42/EØF, at
»medlemsstaterne træffer de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at udstyr kun kan
markedsføres eller ibrugtages, hvis det opfylder de krav,
der er fastsat i dette direktiv, når det leveres
forskriftsmæssigt og anbringes, vedligeholdes og anvendes
korrekt i overensstemmelse med sit formål«. Denne
bestemmelse indebærer, at der med henblik på at
forhindre ibrugtagning af ulovligt udstyr i medfør af
bestemmelsen også er adgang til at gribe ind over for
mellemhandlere, distributører mv., der videresælger
medicinsk udstyr, der ikke opfylder de fælles krav, jf.
afsnit 3a i de almindelige bemærkninger til lov om medicinsk
udstyr (lov nr. 1046 af 17. december 2002). Der findes tilsvarende
bestemmelser i direktiv 90/385/EØF og direktiv 98/79/EF. Som
følge heraf fremgår det af lovens § 1, stk. 2,
nr. 3, at der kan fastsættes bestemmelser om forbud mod eller
indskrænkning af adgangen til markedsføring,
forhandling, distribution og ibrugtagning.
I Danmark er direktiverne gennemført i
bekendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008 om medicinsk
udstyr, bekendtgørelse nr. 1264 af 15. december 2008 om
aktivt, implantabelt medicinsk udstyr og bekendtgørelse nr.
1269 af 12. december 2005 om medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik med senere ændringer. Det fremgår af
bekendtgørelserne, at udstyr kun må
markedsføres, forhandles, distribueres eller ibrugtages,
hvis det opfylder de krav, der er fastsat i
bekendtgørelserne, når det leveres
forskriftsmæssigt og anbringes, vedligeholdes og anvendes
eller indopereres korrekt i overensstemmelse med sit formål.
Bekendtgørelserne indeholder regler om, at Sundhedsstyrelsen
kan træffe nødvendige foreløbige
foranstaltninger til at begrænse eller forbyde
markedsføringen eller ibrugtagningen af medicinsk udstyr
eller til at sikre, at det trækkes tilbage fra markedet, hvis
styrelsen konstaterer, at udstyr, som er korrekt anbragt,
vedligeholdt og anvendt i overensstemmelse med dets formål,
vil kunne bringe patienters, brugeres eller eventuel tredjemands
sundhed eller sikkerhed i fare. Disse foranstaltninger skal
ifølge direktiverne forelægges Europa-Kommissionen,
der tager stilling til, om foranstaltningerne er berettigede.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
til Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk
Dental Laboratorier, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Handicapforbund, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk Rehab Group,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygehusapoteksledelse,
Dansk Standard, Dansk Tandplejerforening, Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Teknologisk Institut, Danske Bandagister, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Den
Almindelige Danske Lægeforening, Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, Det Centrale Handicapråd, Det
Etiske Råd, Det Økologiske Råd, DGM Denmark A/S,
Diabetesforeningen, Forbrugerrådet, Gigtforeningen, Handel,
Transport og Serviceerhvervene, Hjælpemiddelinstituttet, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens
Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Medicoindustrien, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Patientforeningen Danmark, Patient Foreningernes
Samvirke, Praktiserende Lægers Organisation, Sammenslutningen
af Privathospitaler i Danmark, Sundhedsstyrelsen,
Tandlægeforeningen, Tandlægernes Nye Landsforening,
Ældreforum, Ældremobiliseringen, Ældresagen,
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget anses at ville medføre
statslige merudgifter, som forventes finansieret ved gebyrer | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Staten skal bruge ekstra ressourcer til at
administrere og håndhæve reglerne | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Mindre byrder | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Mindre byrder | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1.
§ 1
a
Med lovforslaget foreslås indført
en bestemmelse om, at ministeren for sundhed og forebyggelse
får hjemmel til at fastsætte regler om registrering af
oplysninger om importørerne og distributørerne.
Endvidere kan ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætte regler om, at importører og
distributører af medicinsk udstyr skal foretage underretning
om deres virksomhed til Sundhedsstyrelsen samt hjemmel til at
fastsætte regler om underretning om oplysninger, der
gør det muligt at identificere de typer af medicinsk udstyr,
som de importerer til og distribuerer i Danmark.
Ved en »importør«
forstås enhver erhvervsdrivende (fysisk eller juridisk
person), bortset fra fabrikanter, deres repræsentant eller
distributører, der er etableret i Danmark, som bringer et
medicinsk udstyr fra et andet EU-/EØS-land eller et
tredjeland i omsætning på det danske marked.
Ved en »distributør«
forstås enhver erhvervsdrivende (fysisk eller juridisk
person), bortset fra fabrikanter, deres repræsentant eller
importører, der er etableret i Danmark, som gør et
medicinsk udstyr tilgængeligt på det danske marked. Det
præciseres, at »distributør« ikke omfatter
butikker, der kun detailforhandler medicinsk udstyr. Ordningen
omfatter med andre ord ikke almindelige detailforhandlere.
En fabrikant er defineret i § 1, stk. 2,
nr. 6 i bekendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008 om
medicinsk udstyr, og en repræsentant er defineret i
bekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 7. Ved en fabrikant
forstås enhver fysisk eller juridisk person, som er ansvarlig
for konstruktion, fremstilling, emballering og mærkning af
medicinsk udstyr med henblik på markedsføring af dette
i eget navn, uanset om de pågældende handlinger
udføres af vedkommende person selv eller på dennes
vegne af en tredjemand. En repræsentant er enhver i Unionen
etableret fysisk eller juridisk person, som udtrykkeligt er udpeget
af fabrikanten og handler i dennes sted, og til hvem myndigheder og
bemyndigede organer i Unionen kan henvende sig for så vidt
angår fabrikantens forpligtelser.
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen kan
fastsætte regler om formkrav til underretningerne, som
importører og distributører skal sende til
Sundhedsstyrelsen, herunder at underretning skal ske
elektronisk.
Det bliver således en ordning, hvor
distributører og importører, der er etableret i
Danmark, skal underrette Sundhedsstyrelsen om virksomhedens navn,
adresse, telefonnummer, e-mailadresse, funktioner samt data, der
gør det muligt at identificere den type medicinsk udstyr,
som virksomheden importerer til og distribuerer i Danmark. Dette
vil også gælde for eksisterende virksomheder, for
hvilke der vil blive indsat en rimelig frist for indsendelse af
registrering.
Disse virksomheder vil senest den 1. september
2013 skulle lade deres virksomhed registrere i henhold til loven,
hvis de fortsat ønsker at udføre deres aktiviteter
efter den pågældende dato.
Det er forudsat, at der skal etableres en
ordning, hvor virksomhederne kan foretage en elektronisk
indberetning af de ovennævnte oplysninger, der registreres
elektronisk hos Sundhedsstyrelsen. Der vil blive tale om en
elektronisk løsning i form af en e-blanket.
Det foreslås endvidere, at ministeren
for sundhed og forebyggelse får hjemmel til at
fastsætte regler om myndighedstilsyn og -kontrol af
importører og distributører af medicinsk udstyr,
herunder regler om at Sundhedsstyrelsens repræsentanter mod
behørig legitimation kan få adgang til virksomhedernes
forretningslokaler og lagerfaciliteter uden retskendelse, og regler
om at styrelsen kan påbyde udlevering af
prøveeksemplarer af udstyret samt alle dokumenter og
oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere
produkterne. For så vidt angår adgangen til at
kontrollere virksomheder præciseres, at bestemmelsen ikke
giver adgang til at kontrollere privat bolig.
Med lovforslaget foreslås der
indført bestemmelse om, at ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte regler om betaling for
registrering, tilsyn og kontrol af distributører og
importører af medicinsk udstyr. Gebyrerne skal dække
udgifter til registrering af virksomheder og udstyr samt tilsyn og
kontrol med virksomhederne og produktkontrol
(markedsovervågning).
Der vil blive fastsat regler om et
registreringsgebyr og et årligt gebyr. Der er lagt op til en
model, hvor hver af de ca. 900
importører/distributører betaler et
registreringsgebyr på ca. 1.120 kr. (engangsudgift) og et
årsgebyr på 985 kr.
§ 1
b.
Med bestemmelsen kan ministeren for sundhed og
forebyggelse fastsætte regler om, at importører og
distributører af medicinsk udstyr skal opbevare en kopi af
fakturaer vedrørende medicinsk udstyr, der er solgt og
leveret til det danske marked, samt at Sundhedsstyrelsen kan
kræve at få udleveret kopi af fakturaerne som led i
markedsovervågningen.
Der vil blive fastsat regler om, at
distributører skal opbevare fakturaer om medicinsk udstyr i
5 år og fakturaer om implantabelt medicinsk udstyr i 15
år. Materialet skal være til rådighed for
Sundhedsstyrelsens markedsovervågning i hele perioden.
Fakturaer kan opbevares elektronisk.
§ 1
c.
Med bestemmelsen indføres krav om, at
importører og distributører straks skal underrette
Sundhedsstyrelsen om alvorlige hændelser med medicinsk
udstyr, som de får kendskab til.
Ved straks forstås, at
distributøren og importøren skal underrette
Sundhedsstyrelsen om enhver alvorlig hændelse med et
medicinsk udstyr umiddelbart efter, at importøren eller
distributøren har fået kendskab til hændelsen.
Med bestemmelsen er det hensigten at sikre, at Sundhedsstyrelsen
straks får underretning om alle alvorlige hændelser med
medicinsk udstyr, som importøren eller distributøren
får kendskab til. Bestemmelsen skal medvirke til at styrke
markedsovervågningen.
Ved en alvorlig hændelse forstås
»enhver fejlfunktion eller ethvert svigt eller enhver
forringelse af et medicinsk udstyrs karakteristika eller ydeevne
samt enhver unøjagtighed i mærkningen eller
brugsanvisningen, som den pågældende har fået
kendskab til, der kan medføre eller kan have medført
en patients eller en brugers død eller medført en
alvorlig forringelse af en patients eller en brugers
helbredstilstand«.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler
om formkrav til underretningerne, som skal sendes til styrelsen,
herunder at underretning skal ske elektronisk.
Til nr.
2
Der henvises til punkt 3.6 i de almindelige
bemærkninger, hvor det bl.a. fremgår, at det
foreslås at give Sundhedsstyrelsen adgang til at kræve,
at en fabrikant, der er ansvarlig for markedsføring af et
medicinsk udstyr, eller dennes repræsentant
offentliggør eller til en nærmere kreds af
sundhedspersoner eller hospitaler udsender information om udstyret,
der tjener patientsikkerhedsmæssige formål, herunder
oplysninger om formodede hændelser med udstyret. Forslaget
har til hensigt at sikre, at der på en hurtig og effektiv
måde - og til gavn for patientsikkerheden - gives information
til læger og andre sundhedspersoner om formodede
hændelser eller andre sikkerhedsproblemer med et medicinsk
udstyr.
Der kan for eksempel være tale om nye
eller ændrede risici ved et medicinsk udstyr, hvor det er
vigtigt, at brugerne får hurtig besked om særlige
advarsler eller forholdsregler vedrørende anvendelsen af
udstyret. Der kan være tale om nye oplysninger om udstyrets
risikoprofil, som gør, at det er kontraindiceret i forhold
til bestemte patientgrupper, eller hvor det er vigtigt, at
hospitaler og sundhedspersoner tager særlige forholdsregler
for at minimere risici i forhold til patienterne eller brugerne.
Der kan også være tale om medicinsk udstyr, som er
farligt at anvende på grund produktionsfejl, og hvor det er
vigtigt, at brugerne får hurtig besked om, at udstyret ikke
må anvendes.
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen kan
stille krav til form og indhold af den i § 5a, stk. 1,
nævnte information, og styrelsen kan fastsætte en frist
for offentliggørelse eller udsendelse af information, jf.
forslaget til § 5a, stk. 2.
Adgangen til at kræve
offentliggørelse eller udsendelse af information om
udstyret, der tjener patientsikkerhedsmæssige formål,
forudsættes kun anvendt, når det skønnes at
være nødvendigt for at sikre, at vigtig information
bliver offentliggjort eller udsendt med et bestemt indhold og med
en bestemt frist.
Ved en fabrikant forstås enhver fysisk
eller juridisk person, som er ansvarlig for konstruktion,
fremstilling, emballering og mærkning af medicinsk udstyr med
henblik på markedsføring af dette i eget navn, uanset
om de pågældende handlinger udføres af
vedkommende person selv eller på dennes vegne af tredjemand.
En repræsentant er en fysisk eller juridisk person, som
udtrykkeligt er udpeget af fabrikanten og handler i dennes sted, og
til hvem myndigheder og bemyndigede organer i Unionen kan henvende
sig for så vidt angår fabrikantens forpligtelser.
Til nr.
3.
Det foreslås, at manglende overholdelse
af forpligtelsen for importører og distributører til
at underrette Sundhedsstyrelsen om alvorlige hændelser med
medicinsk udstyr i henhold til den foreslåede § 1c, stk.
1, i lov om medicinsk udstyr kan straffes med bøde.
Det foreslås endvidere, at manglende
efterlevelse af påbud udstedt af Sundhedsstyrelsen i
medfør af den foreslåede § 5a om at
offentliggøre information eller udsende information til en
nærmere bestemt kreds af modtagere om formodede
hændelser med medicinsk udstyr eller andre oplysninger, der
tjener patientsikkerhedsmæssige formål,
strafbelægges. En fabrikant eller dennes repræsentant
vil således kunne straffes med bøde, hvis virksomheden
ikke følger Sundhedsstyrelsens påbud i henhold til
§ 5a.
Endelig foreslås det, at manglende
efterlevelse af påbud, der er udstedt af Sundhedsstyrelsen i
medfør af § 5 i lov om medicinsk udstyr, om at udlevere
oplysninger, som er nødvendige for administration af loven
og tilhørende bekendtgørelser, strafbelægges.
Med bestemmelsen vil fabrikanter eller deres repræsentanter,
distributører og importører af medicinsk udstyr,
sundhedspersoner m.fl. kunne straffes med bøde, hvis de ikke
følger Sundhedsstyrelsens påbud i henhold til §
5.
Oplysningspligten omfatter enhver
dokumentation, som skønnes relevant for at kunne vurdere, om
medicinsk udstyr er i overensstemmelse med de fastsatte kvalitets-
og sikkerhedskrav.
Det kan for eksempel være et påbud
til fabrikanter, distributører og importører af
medicinsk udstyr om at udlevere oplysninger om salgstal eller
oplysninger om det samlede antal indberetninger om en bestemt type
hændelse på verdensplan til brug for Sundhedsstyrelsens
behandling af indberetninger om alvorlige hændelser med
udstyret og vurdering af sikkerhedsspørgsmål. Disse
oplysninger er væsentlige for at kunne vurdere sikkerheden
ved udstyret, og om forholdet mellem fordele og risici ved udstyret
er acceptabelt.
Det kan også være et påbud
til sundhedspersoner om at udlevere oplysninger fra
patientjournaler med henblik på at kunne vurdere
indberetninger om alvorlige hændelser med et medicinsk
udstyr.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | 1. Efter §
1 indsættes: § 1a.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om registrering af importører og distributører af
medicinsk udstyr her i landet, om underretning om hændelser
med medicinsk udstyr samt fastsætte regler om oplysninger,
der gør det muligt at identificere de typer af medicinsk
udstyr, som importørerne og distributørerne
importerer til og distribuerer i Danmark. Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om formkrav til
underretninger, som skal sendes til styrelsen efter regler udstedt
i henhold til stk. 1, herunder at underretning skal ske
elektronisk. Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan foretage myndighedstilsyn og -kontrol af
importører og distributører af medicinsk udstyr,
herunder adgang til relevante forretningslokaler og
lagerfaciliteter uden retskendelse, samt kontrol af det medicinske
udstyr, herunder udlevering af prøveeksemplar af udstyret.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler herom. Stk. 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om betaling af gebyrer for registrering, tilsyn og kontrol af
distributører og importører af medicinsk
udstyr. | | | | | | § 1b.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om, at distributører af medicinsk udstyr skal opbevare en
kopi af fakturaer vedrørende medicinsk udstyr, der er
distribueret i Danmark, og at Sundhedsstyrelsen kan kræve at
få udleveret kopi af fakturaerne som led i
markedsovervågning af medicinsk udstyr. | | | | | | § 1c. En
importør og distributør af medicinsk udstyr er
forpligtet til straks at underrette Sundhedsstyrelsen om enhver
fejlfunktion eller ethvert svigt eller enhver forringelse af et
medicinsk udstyrs karakteristika eller ydeevne samt enhver
unøjagtighed i mærkningen eller brugsanvisningen, som
den pågældende har fået kendskab til, der kan
medføre eller kan have medført en patients eller en
brugers død eller medført en alvorlig forringelse af
en patients eller en brugers helbredstilstand. Stk.2. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte
regler om formkrav til underretninger, som skal sendes til
styrelsen i henhold til stk. 1, herunder at underretning skal ske
elektronisk. | | | | | | 2. Efter §
5 indsættes: § 5 a.
Sundhedsstyrelsen kan pålægge en fabrikant, der er
ansvarlig for markedsføring af et medicinsk udstyr, eller
dennes repræsentant at offentliggøre eller til en
nærmere bestemt kreds af sundhedspersoner eller hospitaler at
udsende information om udstyret, der tjener
patientsikkerhedsmæssige formål herunder oplysninger om
formodede hændelser med udstyret. Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan stille krav til form og indhold af den i stk.
1, nævnte information. Sundhedsstyrelsen kan endvidere
fastsætte en frist for offentliggørelse eller
udsendelse af informationen. | | | | | | 3. I § 6 indsættes før stk. 1
som nyt stk.: | § 6. Der kan
i forskrifter, der udfærdiges i henhold til loven,
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning. Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | Stk. 1. Med
bøde straffes den, der overtræder § 1c, stk. 1,
eller undlader at efterkomme Sundhedsstyrelsens påbud efter
§ 5 eller § 5a, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning. Stk. 1 og stk. 2 bliver herefter stk. 2 og
stk. 3. |
|