Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 19. marts 2013
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november
2012 og var til 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 28.
november 2012 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
støtte lovforslaget inklusive de stillede
ændringsforslag. Enhedslisten mener dog, at det er et
grundlæggende problem med farligt medicinsk udstyr, at der
ikke stilles tilstrækkelig skrappe krav til testning,
herunder klinisk afprøvning af udstyret. Enhedslisten ser
gerne, at Danmark går forrest på dette
område.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 2 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 1 a udgår stk. 3.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
[Ændring af
kontrolbestemmelser]
2) Det
under nr. 1 foreslåede § 1 a, stk. 4, der bliver stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om importørers og distributørers betaling af gebyr
for registrering, tilsyn og kontrol efter stk. 1 og § 1
d.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 3]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
3) I
nr. 1 indsættes efter den
foreslåede § 1 c:
Ȥ 1
d. Sundhedsstyrelsen kan kontrollere, at importører
og distributører af medicinsk udstyr overholder krav fastsat
i denne lov og regler fastsat i medfør af loven.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere kontrollere, at medicinsk udstyr,
som importører og distributører importerer til og
distribuerer i Danmark, opfylder krav til medicinsk udstyr, der er
fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens repræsentanter har mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til alle relevante
forretningslokaler og lagerfaciliteter, der benyttes af
importører og distributører af medicinsk udstyr, med
henblik på at gennemføre den i stk. 1 og 2
nævnte kontrol. Sundhedsstyrelsen kan påbyde
virksomhederne at udlevere prøveeksemplarer af udstyret samt
alle dokumenter og oplysninger, der er nødvendige for
kontrolvirksomheden.«
[Kontrolbestemmelser]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af LA):
4) Det
i nr. 3 foreslåede § 6, stk. 1, affattes således:
»Med bøde straffes den, der
overtræder § 1 c, stk. 1, eller undlader at efterkomme
Sundhedsstyrelsens påbud efter § 1 d, stk. 3, 2. pkt.,
§ 5 eller § 5 a, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning. Med bøde straffes
endvidere den, der nægter Sundhedsstyrelsens
repræsentanter adgang efter § 1 d, stk. 3, 1.
pkt.«
[Konsekvensrettelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er
i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget blevet
opmærksom på, at formuleringen i lovforslaget § 1
a, stk. 3, som giver ministeren for sundhed og forebyggelse
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
Sundhedsstyrelsens tilsyn og kontrol af importører og
distributører af medicinsk udstyr, ikke er i
overensstemmelse med den sædvanlige lovtekniske
fremgangsmåde for bestemmelser vedrørende
myndighedstilsyn og -kontrol. Den sædvanlige
fremgangsmåde er at fastsætte regler om tilsyn og
kontrol i en lov.
Dette kræver en ændring i
forhold til lovforslagets nuværende formulering, hvorfor
ministeren for sundhed og forebyggelse foreslår at lade
lovforslagets § 1 a, stk. 3, udgå, og i stedet
indsætte en ny bestemmelse, § 1 d, efter § 1 c.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at der indsættes en ny bestemmelse, § 1
d, om myndighedskontrol og -tilsyn.
Til nr. 3
Det bemærkes, at det i lovforslaget
af de lovtekniske grunde som er anført ovenfor
foreslås, at Sundhedsstyrelsen mod behørig
legitimation og uden retskendelse skal kunne foretage
myndighedskontrol og -tilsyn med importører og
distributører af medicinsk udstyr her i landet.
Med den foreslåede bestemmelse
får Sundhedsstyrelsen lovhjemmel til at foretage tilsyn og
kontrol af importører og distributører af medicinsk
udstyr og det udstyr, som virksomhederne importerer til og
distribuerer i Danmark. Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at Sundhedsstyrelsens repræsentanter mod
behørig legitimation og uden retskendelse har adgang til
alle relevante forretningslokaler og lagerfaciliteter, der benyttes
af importører og distributører, med henblik på
at kontrollere, at virksomhederne overholder krav fastsat i lov om
medicinsk udstyr og regler fastsat i medfør af loven, samt
at medicinsk udstyr, som virksomhederne importerer og distribuerer,
opfylder de krav, der er fastsat i medfør af lov om
medicinsk udstyr. Sundhedsstyrelsen kan påbyde virksomhederne
at udlevere prøveeksemplarer af det medicinske udstyr og at
udlevere alle oplysninger og dokumenter, der er nødvendige
for kontrolvirksomheden. For så vidt angår adgangen til
at kontrollere virksomheder, præciseres, at bestemmelsen i
§ 1 d, stk. 3, ikke giver adgang til at kontrollere privat
bolig.
Den foreslåede bestemmelse vil blive
administreret i overensstemmelse med lov nr. 442 af 9. juni 2004 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, således at denne lovs processuelle regler
skal overholdes ved gennemførelse af kontrollen. Dette
indebærer bl.a., at virksomheden som hovedregel skal
underrettes forud for gennemførelsen af en beslutning om
iværksættelse af tvangsindgreb, jf. § 5, stk. 1, i
lov om retssikkerhed, medmindre Sundhedsstyrelsen efter en konkret
vurdering finder, at kravet om en forudgående underretning
helt eller delvis kan fraviges i medfør af lovens § 5,
stk. 4.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse af
straffebestemmelsen i § 6. Straffebestemmelsen i § 6,
stk. 1, udvides, således at den, der undlader at efterkomme
et påbud efter den foreslåede bestemmelse i § 1 d,
stk. 3, eller nægter Sundhedsstyrelsens repræsentanter
adgang til virksomhedernes forretningslokaler og lagerfaciliteter,
kan straffes med bøde.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) fmd.
Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen
(S) Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF)
Sanne Rubinke (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 92
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 92
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke tager
nogen konkrete initiativer til at sikre bedre indrapportering af
komplikationer og bivirkninger til Sundhedsstyrelsen, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at læger, der som led i udøvelsen af deres erhverv
anvender medicinsk udstyr, har en forpligtelse til at indberette
alvorlige hændelser til Sundhedsstyrelsen, og at erfaringer
viser, at læger underrapporterer komplikationer og
bivirkninger til myndighederne, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke muligheder myndighederne
har for at spore medicinsk udstyr, f.eks. i den situation, hvor en
importør eller distributør af medicinsk udstyr har
destrueret fakturaerne, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at oplyse, på hvilken
baggrund Sundhedsstyrelsen kan anmode om udlevering af kopi af
fakturaerne, og herunder oplyse, om sanktionsmulighederne i det
tilfælde, hvor en importør eller distributør af
medicinsk udstyr her i landet ikke efterkommer styrelsens
anmodning, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke konkrete og specifikke
informationer Sundhedsstyrelsen får mulighed for at indhente
fra importører og distributører af medicinsk udstyr
her i landet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. , om der vil være sanktioner af
nogen art, såfremt en patient ikke får udleveret
skriftlig information om den type af implantat, den
pågældende har fået indopereret, efter den
kommende revision af bekendtgørelse nr. 1245 af 24. oktober
2007, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. , om de oplysninger, som
importører eller distributører af medicinsk udstyr
skal registrere, er tilstrækkelige i forbindelse med sporing
ved utilsigtede hændelser, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|