Fremsat den 16. november 2012 af
skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om registrering af
køretøjer og registreringsafgiftsloven
(Betaling for registrering af
køretøjer og justering af godtgørelsen af
registreringsafgift ved eksport af køretøjer)
§ 1
I lov om registrering af køretøjer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 12 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. For registrering af
køretøjer hos told- og skatteforvaltningen ved
personlig henvendelse betales:
1) 200 kr. for
indregistrering af et køretøj med nyt
registreringsnummer.
2) 100 kr. for
omregistrering af et køretøj uden tildeling af nyt
registreringsnummer.
3) 60 kr. for
afmelding af et registreret køretøj. Der betales dog
ikke for en afmelding, der sker som følge af, at et
køretøjs nummerplader afleveres af
politiet.«
2. § 15,
stk. 6 og 7, affattes
således:
»Stk. 6.
Autoriserede virksomheder må kræve betaling for
registrering af køretøjer, bortset fra registrering
vedrørende køretøjer, der handles, repareres
eller leases som led i den autoriseredes øvrige
virksomhed.
Stk. 7. I områder
af landet, hvor der i særlig grad mangler et
ekspeditionssted, der har alle typer af nummerplader på
lager, kan told- og skatteforvaltningen autorisere en anden
virksomhed end nævnt i stk. 2 og 3, eller en offentlig
myndighed til at registrere i Køretøjsregisteret og
udlevere nummerplader.«
3. I
§ 15, stk. 8, udgår
»eller krav på godtgørelse efter stk.
6«.
4. I
§ 15 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10. Told- og
skatteforvaltningen kan stille lagre af alle typer af nummerplader
gratis til rådighed for synsvirksomheder, der indvilliger i
at foretage alle typer af registreringer, og for virksomheder eller
myndigheder, der er autoriseret efter stk. 7.«
§ 2
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 615 af 7. juni 2012, som ændret
ved § 11 i lov nr. 924 af 18. september 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 7 b, stk. 3 og 5, ændres »7.500 kr.« til:
»8.500 kr.«, og »4.000 kr.« ændres
til: »4.500 kr.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2.
Synsvirksomheder, der er autoriseret efter lov om registrering af
køretøjer § 15, stk. 1, skal senest den 1. marts
2013 tilkendegive over for told- og skatteforvaltningen, om de
fortsat vil være autoriserede, og om de i givet fald fortsat
vil foretage alle typer af registreringer. Meddeler en
synsvirksomhed, at den ikke ønsker at være
autoriseret, bortfalder autorisationen, og virksomhedens lager af
nummerplader inddrages. Meddeler en synsvirksomhed, at den fortsat
ønsker at være autoriseret, men kun at foretage visse
typer af registreringer, inddrages virksomhedens overskydende lager
af nummerplader. Undlader en synsvirksomhed at give told- og
skatteforvaltningen besked efter 1. pkt., bortfalder autorisationen
efter et forudgående skriftligt varsel på 14 dage, og
virksomhedens lager af nummerplader inddrages, medmindre
virksomheden inden udløbet af de 14 dage meddeler told- og
skatteforvaltningen, at den fortsat ønsker af være
autoriseret.
Stk. 3. Lovens § 2,
nr. 1, har virkning for anmodninger om godtgørelse af
registreringsafgift efter reglerne i registreringsafgiftslovens
§ 7 b, der for det enkelte køretøj indgives den
1. januar 2013 eller senere. For registrerede virksomheder, der
angiver afgiftsgodtgørelse samlet månedsvist, finder
de hidtidige regler anvendelse for angivelsen for december
måned 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Der stilles forslag om at afskaffe ordningen,
hvorefter staten yder en godtgørelse til synsvirksomheder
for at registrere køretøjer i
Køretøjsregisteret og håndtere
nummerplader.
Som konsekvens heraf indføres betaling
for at få registreret køretøjer hos SKAT,
således at det bliver nogenlunde prisneutralt for en borger
eller virksomhed, om en registrering sker hos en privat
nummerpladeoperatør eller SKAT.
Der stilles endvidere forslag om at justere
mindstebeløbet for reduktionen på 15 pct. i den
godtgørelse af registreringsafgift, der udbetales ved
udførsel af brugte biler og motorcykler.
Mindstebeløbet foreslås justeret
i overensstemmelse med den almindelige prisudvikling.
Prisudviklingen har siden 2008, hvor mindstebeløb blev
indført, været på ca. 10 pct.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
2.1.
Afskaffelse af godtgørelsen til synsvirksomheder for at
registrere køretøjer
Den 6. juni 2012 blev den såkaldte
digitale motorregistrering taget i brug. Ordningen indebærer
dels en digitalisering af køretøjsregistreringen,
dels at opgaven med at registrere køretøjer og
udlevere eller modtage nummerplader retur i vidt omfang overlades
til private nummerpladeoperatører. Formålet med
omlægningen var at effektivisere
køretøjsregistreringen og spare ressourcer.
Som nummerpladeoperatør kan autoriseres
virksomheder, der erhvervsmæssigt handler med eller leaser
køretøjer, og syns- og omsynsvirksomheder.
Efter gældende regler må
autoriserede nummerpladeoperatører, der er synsvirksomheder,
ikke kræve betaling for at registrere køretøjer
m.v., medmindre registreringen vedrører et
køretøj, der handles, repareres eller leases som led
i en virksomhed, der kan autoriseres som
nummerpladeoperatør. Synsvirksomheden får i stedet en
godtgørelse fra staten for at udføre dette
arbejde.
Godtgørelsen til synsvirksomhederne er
imidlertid blevet dyrere for statskassen end forventet, og den er
samtidig vanskelig at administrere. Det foreslås derfor, at
godtgørelsen afskaffes, og at synsvirksomheden får
samme mulighed for at kræve betaling som andre
nummerpladeoperatører.
Samtidig gøres det frivilligt for
synsvirksomhederne, om de vil have alle typer af nummerplader
på lager, eller om de kun vil have nogle typer af
nummerplader på lager. Lagerets sammensætning er
styrende for, hvilke indregistreringer en
nummerpladeoperatør kan foretage.
Vælger synsvirksomheden at have et fuldt
lager af nummerplader, vil lageret fortsat blive stillet gratis til
rådighed. Vælger synsvirksomheden et mere
begrænset lager, må synsvirksomheden selv finansiere
lageret.
Efter gældende regler er der ikke
betaling for at få registreret et køretøj hos
SKAT. For at undgå, at et stort antal
nummerpladetransaktioner fremover vil blive foretaget ved
personligt fremmøde hos SKAT frem for ved en autoriseret
nummerpladeoperatør, foreslås indført betaling
for at få registreret m.v. hos SKAT. Prisen fastsættes
til de takster, der i dag gælder for godtgørelsen til
synsvirksomhederne.
2.2.
Justering af godtgørelsen af registreringsafgift ved eksport
af køretøjer
Registreringsafgiften af såvel nye som
brugte biler og motorcykler betales, når
køretøjerne skal registreres her i landet, medmindre
dette er sket på et tidligere tidspunkt.
Værdien af alle biler og motorcykler,
der er på det danske marked, indeholder derfor en rest af den
oprindeligt betalte registreringsafgift. Denne resterende
registreringsafgift godtgøres med et vist nedslag, hvis en
bil eller motorcykel udføres her fra landet.
Nedslaget skal ses i sammenhæng med, at
den resterende registreringsafgift fastsættes efter den
almindelige pris ved salg til bruger her i landet. Den almindelige
pris ved salg til bruger her i landet indeholder imidlertid en
avance, der ikke tilsvarende er indeholdt i værdien af den
udførte brugte bil eller motorcykel. Nedslaget er 15 pct.,
men skal dog mindst være henholdsvis 7.500 kr. for
personbiler og 4.000 kr. for varebiler og motorcykler.
Nedslaget på 15 pct. følger
automatisk den almindelige prisudvikling. Omvendt vil
mindstegrænserne for nedslaget blive udhulet i takt med den
almindelige prisudvikling. Det er denne udhuling, denne del af
lovforslaget retter op på.
3.
Lovforslagets enkelte elementer
3.1.
Afskaffelse af godtgørelsen til synsvirksomheder for at
registrere køretøjer
3.1.1.
Gældende ret
Efter gældende ret kan virksomheder, der
erhvervsmæssigt forhandler eller leaser
køretøjer, og syns- og omsynsvirksomheder autoriseres
som nummerpladeoperatører.
Autoriserede nummerpladeoperatører kan
autoriseres til at foretage de fleste typer af registreringer af
køretøjer, men ikke alle. Der er nogle særlige
typer af køretøjsregistreringer, som kun SKAT
må foretage, f.eks. registrering af et køretøj,
hvor registreringsattesten mangler, eller registrering af et
køretøj til en person med nedsat funktionsevne.
Andre nummerpladeoperatører end
synsvirksomheder må kræve betaling for at registrere
køretøjer og udlevere eller modtage nummerplader
retur, medmindre registreringen vedrører et
køretøj, der handles, repareres eller leases som led
i den autoriserede virksomheds øvrige virksomhed.
Synsvirksomheder, der er autoriseret som
nummerpladeoperatører, må ikke kræve betaling
for at registrere køretøjer og udlevere eller modtage
nummerplader retur, medmindre registreringen vedrører et
køretøj, der handles som led i en anden
synsvirksomheds virksomhed, eller handles, repareres eller leases
som led i en virksomhed, der kan autoriseres som
nummerpladeoperatør.
I de tilfælde, hvor en synsvirksomhed,
der er autoriseret som nummerpladeoperatør, ikke må
kræve betaling for at registrere køretøjer og
udlevere eller modtage nummerplader retur, yder staten
synsvirksomheden en godtgørelse for dette arbejde.
Godtgørelsen er på 200 kr. for at
indregistrere et køretøj, 100 kr. for at omregistrere
et registreret køretøj med ny ejer eller bruger og 60
kr. for at afmelde et registreret køretøj.
Godtgørelsen udbetales
månedligt.
Ved siden af registrering m.v. hos
autoriserede nummerpladeoperatører, herunder
synsvirksomheder, kan registrering m.v. ske hos SKAT. SKAT
kræver ikke særskilt betaling for at registrere
køretøjer og udlevere eller modtage nummerplader
retur.
Nummerpladeoperatører, bortset fra
synsvirksomheder, bestemmer selv, hvilke typer af nummerplader de
vil have på lager. Det har sammenhæng med, at de selv
skal finansiere lageret. En nummerpladeoperatør må kun
foretage indregistreringer med nummerplader af de typer,
operatøren har på lager.
Synsvirksomheder, der er autoriseret som
nummerpladeoperatører, skal have alle typer af nummerplader
på lager, og dermed foretage alle typer af indregistreringer.
Til gengæld får de lageret stillet gratis til
rådighed af staten.
I øvrigt er SKAT bemyndiget til at
autorisere særlige virksomheder og myndigheder som
nummerpladeoperatør i områder af landet, hvor der
mangler nummerpladeoperatører.
3.1.2.
Lovforslaget
Der stilles forslag om at afskaffe ordningen,
hvorefter staten yder en godtgørelse til synsvirksomheder
for at registrere køretøjer i
Køretøjsregisteret og udlevere eller modtage
nummerplader retur.
Ordningen er vanskelig at administrere for
synsvirksomhederne, og den er vanskelig at kontrollere for
SKAT.
Med afskaffelse af
godtgørelsesordningen får synvirksomhederne samme
mulighed som andre autoriserede nummerpladeoperatører for at
kræve betaling for at registrere køretøjer i
Køretøjsregisteret og udlevere eller modtage
nummerplader retur.
Der stilles endvidere forslag om betaling for
at få registreret et køretøj m.v. hos SKAT ved
personlig henvendelse. Betalingen er på 200 kr. for
indregistrering af et køretøj, 100 kr. for
omregistrering af et registreret køretøj uden
tildeling af nyt registreringsnummer og 60 kr. for afmelding af et
registreret køretøj.
Der skal dog ikke ske betaling for
afmeldinger, der sker som følge af at politiet afleverer et
køretøjs nummerplader.
Hermed skabes nogenlunde prismæssig
konkurrenceneutralitet mellem registrering af
køretøjer og udlevering eller modtagelse af
nummerplader retur hos autoriserede nummerpladeoperatører og
hos SKAT.
For at sikre, at der landet over er
nummerpladeoperatører, der har alle typer af nummerplader
på lager, og dermed kan foretage alle de typer af
indregistreringer, som en nummerpladeoperatør har mulighed
for at foretage, stilles der forslag om, at SKAT kan stille
komplette lagre af nummerplader gratis til rådighed for visse
nummerpladeoperatører.
Efter forslaget kan SKAT kun stille et lager
gratis til rådighed for en nummerpladeoperatør, hvis
den pågældende operatør er en synsvirksomhed
eller en særligt autoriseret operatør i områder
af landet, hvor der mangler nummerpladeoperatører.
Og SKAT kan kun stille et lager gratis til
rådighed, hvis operatøren indvilliger i at foretage
alle de typer af køretøjsregistreringer, som
nummerpladeoperatører må foretage.
Synsvirksomheder, der ikke ønsker at
have alle nummerplader på lager, må som andre
nummerpladeoperatører selv finansiere lageret.
3.2.
Justering af godtgørelsen af registreringsafgift ved eksport
af køretøjer
3.2.1.
Gældende ret
Efter gældende ret kan den
registreringsafgift, der er "tilbage" i en brugt bil eller
motorcykel, godtgøres, hvis bilen eller motorcyklen
udføres. Godtgørelsesbeløbet beregnes med
udgangspunkt i afgiften for tilsvarende brugte, indførte
biler. Der fratrækkes 15 pct. i den beregnede
registreringsafgift, dog mindst 7.500 kr. for personbiler og mindst
4.000 kr. for varebiler og motorcykler.
3.2.2.
Lovforslaget
Det foreslås at justere
mindstebeløbet for reduktionen på 15 pct. i den
godtgørelse af registreringsafgift, der udbetales ved
udførsel af brugte personbiler, med 1.000 kr. fra 7.500 kr.
til 8.500 kr., og ved udførsel af motorcykler og varebiler
med 500 kr. fra 4.000 kr. efter de gældende regler til 4.500
kr.
Justeringen svarer til reguleringen efter den
almindelige prisudvikling siden 2008, hvor mindstegrænsen
blev indført.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4.1.
Afskaffelse af godtgørelsen til synsvirksomheder for at
registrere køretøjer
Forslaget om afskaffelse af
godtgørelsen til synsvirksomheder vedrører
finanslovens § 9 »Skatteministeriet«. Forslagets
konsekvenser er derfor beskrevet under de administrative
konsekvenser for det offentlige.
Afskaffelsen af godtgørelsen
skønnes ikke at have nævneværdige
økonomiske konsekvenser vedrørende finanslovens
§ 38 "Skatter og afgifter".
4.2.
Justering af godtgørelsen af registreringsafgift ved eksport
af køretøjer
Forslaget om justeringen af
mindstegrænsen for godtgørelse af registreringsafgift
ved eksport af køretøjer skønnes at
medføre et varigt merprovenu på 15 mio. kr.
årligt, jf. tabel 1. Merprovenuet er opgjort efter
tilbageløb i form af reducerede moms og
afgiftsindtægter fra lavere forbrug af andre varer og
inklusiv adfærds- og arbejdsudbudseffekter.
Det umiddelbare merprovenu skønnes at
udgøre 30 mio. kr. i 2013, som gradvist udhules af
prisudviklingen.
Justeringen af mindstegrænsen må
forventes at reducere antallet af biler, som eksporteres. En bil
mindre til eksport giver en sparet udbetaling af godtgørelse
af registreringsafgift, men samtidig også en reduktion i
indtægten fra registreringsafgiften, fordi bilen ikke
længere skal erstattes af en anden bil.
Adfærdseffekterne forventes ikke at have væsentlige
provenumæssige konsekvenser.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af justeringen af mindstegrænsen | Mio. kr. (2013-niveau) | Varig virkning | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Finansår 2013 | Umiddelbart provenu | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 25 | Provenu efter automatisk
tilbageløb | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | Provenu inkl. ændret
adfærd | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | Provenu inkl. arbejdsudbudseffekter | 15 | 20 | 20 | 20 | 20 | 15 | | | | | | | |
|
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om afskaffelse af
godtgørelsen til synsvirksomheder skønnes at
medføre årlige mindreudgifter på omkring 75 mio.
kr. vedrørende tilskud til erhverv, jf. tabel 2. Der er
på forslag til finanslov for 2013 afsat i alt 24,5 mio. kr.
årligt til godtgørelse til synsvirksomheder. På
baggrund af de faktiske udgifter i 2012 skønnes det
imidlertid, at udgiften til godtgørelse kan være op
til 75 mio. kr. årligt fra 2013 og frem, svarende til ca. 50
mio. kr. mere end afsat på forslag til finanslov for
2013.
Forslaget om at indføre betaling for
registreringer hos SKAT skønnes endvidere med betydelig
usikkerhed at medføre årlige indtægter i
størrelsesorden 2 mio. kr.
Forslaget om afskaffelse af godtgørelse
til synsvirksomheder skønnes herudover at medføre
administrative engangsomkostninger på omkring 0,2 mio. kr.
til it-tilretninger.
| Tabel
2. Administrative konsekvenser
vedrørende godtgørelse til
synsvirksomheder | Mio. kr. (2013-niveau) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Mindreudgifter, afskaffelse af
godtgørelse | 75 | 75 | 75 | 75 | Indtægter, betaling for
registrering | 2 | 2 | 2 | 2 | | | | | |
|
Forslaget om justering af mindstegrænsen
for godtgørelse af registreringsafgift ved eksport
skønnes ikke at medføre nævneværdige
administrative omkostninger.
6.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om afskaffelsen af
godtgørelse til synsvirksomheder betyder, at der bortfalder
statsligt tilskud til synsvirksomhederne. Med afskaffelsen
får synvirksomhederne imidlertid samme mulighed som andre
autoriserede nummerpladeoperatører for at kræve
betaling for at registrere køretøjer i
Køretøjsregisteret og udlevere eller modtage
nummerplader retur.
De autoforhandlere, som ikke er autoriserede
nummerpladeoperatører, må fremover forventes at skulle
betale synsvirksomhederne eller SKAT for registreringer.
Autoforhandlerne må forventes at overvælte betalingen
på kunderne.
Forslaget om justering af mindstegrænsen
for godtgørelse af registreringsafgift ved eksport må
forventes at påvirke virksomheder som primært
beskæftiger sig med eksport af biler. Herudover må det
forventes at påvirke erhvervene med biler, som eksporteres.
Det skønnes, at omkring 10 pct. af de biler, som
eksporteres, vedrører erhvervenes biler. Justeringen af
mindstegrænsen forventes på den baggrund at
medføre umiddelbare merudgifter for erhvervene med biler som
eksporteres på omkring 3 mio. kr. årligt.
7.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil blive sendt til
Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, med henblik på
en vurdering af forslaget i forhold til administrative byrder i
virksomhederne.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke nævneværdige
miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Forslaget vil som udkast blive notificeret efter direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Forslaget sendes i høring samtidig med
fremsættelsen. Det har af tidsmæssige årsager
ikke været muligt at sende forslaget i høring forud
for fremsættelsen.
Som følge af at forslaget skal have
virkning fra 2013, ønskes forslaget vedtaget inden jul med
henblik på ikrafttræden ved årsskiftet.
Lovforslaget sendes i høring til
følgende:
Advokatsamfundet, Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark, CEPOS, Brancheorganisationen for
værksteder, Danmarks Motor Union, Dansk Automobilforhandler
Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Bilforhandler Union,
Danske Biludlejere, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd,
Dansk Erhverv, Danske Motorcyklisters Råd, DI, Dansk
Lokalsyn, Danske Synsvirksomheder, Danske Advokater, Dansk
Transport og Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske
Bilbranche, Den danske skatteborgerforening, ERFA-gruppen-bilsyn,
FDM, Foreningen af vognimportører i Danmark, Forsikring og
Pension, Finans & Leasing, FSR-Danske Revisorer,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
Landbrug & Fødevarer, MC Touring Club, Motorcykel
Importør Foreningen, Motorhistorisk Samfund,
Retssikkerhedschefen, Sammenslutningen af Karosseribyggere og
Autooprettere i Danmark, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering.
Høring er efter omstændighederne
først iværksat i forbindelse med lovforslagets
fremsættelse. Høringsfristen er sat til den 20.
november 2012.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Justeringen af mindstegrænsen for
godtgørelse af registreringsafgift medfører et varigt
merprovenu på 15 mio. kr. efter tilbageløb,
adfærds- og arbejdsudbudseffekter. | Ingen. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Afskaffelsen af godtgørelsen til
synsvirksomheder medfører mindreudgifter vedr. tilskud til
erhverv på 75 mio. kr. årligt, og indtægter fra
betaling for registrering på 2 mio. kr. årligt. | Afskaffelsen af godtgørelsen til
synsvirksomheder medfører engangsomkostninger på
omkring 0,2 mio. kr. til it-tilretninger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Synsvirksomheder, der er autoriserede som
nummerpladeoperatører, mister statsligt tilskud, men kan i
stedet kræve betaling ligesom andre autoriserede
nummerpladeoperatører. Autoforhandlere, som ikke er
autoriseret, skal betale for at få køretøjer
registreret. Justeringen af mindstegrænsen for
reduktion i godtgørelsen af registreringsafgift
påvirker virksomheder som primært beskæftiger sig
med eksport af biler. Herudover skønnes justeringen at
medføre umiddelbare merudgifter for erhvervene med biler som
eksporteres på omkring 3 mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil blive sendt til
Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, med henblik på
en vurdering af forslaget i forhold til administrative byrder i
virksomhederne. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Forslaget vil som udkast blive notificeret efter direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med bestemmelsen indføres generelt
særskilt betaling for at få registreret et
køretøj hos SKAT ved personligt fremmøde.
Betalingen skal ske ud over betalingen for
nummerplader, for registrering af ny ejer eller bruger og for en
registreringsattest efter lov om registrering af
køretøjer §§ 8-12.
Den betaling for at få registreret et
køretøj, der skal ske hos SKAT, er:
1) 200 kr. for
indregistrering af et køretøj med nyt
registreringsnummer.
2) 100 kr. for
omregistrering af et køretøj uden tildeling af nyt
registreringsnummer.
3) 60 kr. for
afmelding af et registreret køretøj.
Betalingen skal ske før registreringen.
Skatteministeren kan efter § 14 i lov om registrering af
køretøjer fastsætte nærmere regler for
betalingen.
Der skal dog ikke ske betaling for
omregistrering af et registreret køretøj uden
tildeling af nyt registreringsnummer i tilfælde, hvor
køretøjets ejer selv foretager omregistreringen over
internettet. Og der skal heller ikke ske betaling for afmelding af
et registreret køretøj i tilfælde, hvor
afmeldingen sker som følge af, at politiet afleverer
køretøjets nummerplader til SKAT.
Til nr.
2
Efter § 15 i lov om registrering af
køretøjer kan SKAT autorisere virksomheder, der
erhvervsmæssigt handler med eller leaser
køretøjer, og syns- og omsynsvirksomheder som
nummerpladeoperatører.
Bestemmelsen i stk. 6 er en
videreførelse af princippet i den hidtidige § 15, stk.
6, 3. pkt., i lov om registrering af køretøjer.
Herefter må en autoriseret
nummerpladeoperatør ikke kræve betaling for
registreringer vedrørende køretøjer, der
handles, repareres eller leases som led i operatørens
øvrige virksomhed.
Synspunktet bag dette princip er, at branchen
har så store økonomiske fordele af ordningen med
digital motorregistrering, at branchen ikke tillige skal kunne
kræve betaling for registreringer vedrørende de
køretøjer, som i øvrigt indgår i deres
virksomhed.
Bestemmelsen i stk. 7 er med redaktionelle
justeringer en videreførelse af den hidtidige § 15,
stk. 7, i lov om registrering af køretøjer.
Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at hele landet og ikke kun byområderne er dækket af
nummerpladeoperatører, der kan foretage alle normale typer
af registreringer, og som har alle de typer af nummerplader, der
kan udleveres fra en autoriseret nummerpladeoperatør,
på lager.
Efter bestemmelsen kan SKAT, hvis det
skønnes nødvendigt for at nå formålet,
autorisere andre end forhandlere, leasingvirksomheder og syns-
eller omsynsvirksomheder som nummerpladeoperatør.
Til nr.
3
Ændringen er af redaktionel
karakter.
Til nr.
4
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
§ 15, stk. 7, i lov om registrering af
køretøjer, jf. bemærkningerne til § 1, nr.
2, ovenfor.
Efter bestemmelsen er SKAT bemyndiget til at
stille komplette lagre af nummerplader gratis til rådighed
for synsvirksomheder, der er autoriserede som
nummerpladeoperatører. Bemyndigelsen vil som udgangspunkt
blive administreret således, at synsvirksomheder, der
ønsker et komplet lager, vil få dette stillet gratis
til rådighed.
Bemyndigelsen omfatter også de
særlige virksomheder eller myndigheder, SKAT kan autorisere
som nummerpladeoperatører til sikring af, at der i alle dele
af landet er nummerpladeoperatører, der kan foretage alle
typer af registreringer af køretøjer.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås, at mindstebeløbet
for personbiler forhøjes med 1.000 kr. fra 7.500 kr. efter
gældende regler til 8.500 kr., og mindstebeløbet for
motorcykler og varebiler forhøjes med 500 kr. fra 4.000 kr.
efter de gældende regler til 4.500 kr.
Til § 3
Til stk.
1
Efter bestemmelsen træder loven i kraft
den 1. januar 2013.
Registrering af køretøjer, der
sker den 1. januar 2013 eller senere, og udlevering eller
modtagelse af nummerplader retur, der sker den 1. januar 2013 eller
senere, er omfattet af denne lov. Dette indebærer bl.a., at
staten ikke yder godtgørelse til synsvirksomheder, der er
autoriseret som nummerpladeoperatører, for registreringer
m.v., der sker den 1. januar 2013 eller senere.
Til stk.
2
Bestemmelsen regulerer, hvorledes
synsvirksomheder, der er autoriseret som
nummerpladeoperatører, skal forholde sig ved overgangen til
de nye regler.
Efter bestemmelsen får disse
synsvirksomheder 2 måneder til at vælge, om de fortsat
vil være autoriseret som nummerpladeoperatør, og
hvilken sammensætning deres lagre af nummerplader i givet
fald skal have.
Hvis en sådan synsvirksomhed meddeler
SKAT, at den fortsat ønsker at være autoriseret som
nummerpladeoperatør, men ikke ønsker at have alle
typer af nummerplader på lager, skal det overskydende lager
af nummerplader afleveres til SKAT.
Hvis en synsvirksomhed ikke giver SKAT besked
senest den 1. marts 2013, om virksomheden fortsat vil være
autoriseret nummerpladeoperatør eller ej, og om virksomheden
i givet fald vil have alle typer af nummerplader på lager
eller ej, giver SKAT den pågældende synsvirksomhed en
frist på 14 dage til at træffe disse valg. Reagerer
synsvirksomheden ikke over for SKAT inden udløbet af de 14
dage, bortfalder autorisationen som nummerpladeoperatør, og
lageret af nummerplader inddrages.
Til stk.
3
Ansøgninger om godtgørelse af
registreringsafgift af enkeltstående køretøjer
i forbindelse med eksport af køretøjet, der modtages
i SKAT den 1. januar 2013 eller senere, er omfattet af denne lov.
For virksomheder, der angiver afgiftsgodtgørelse samlet for
kalendermåneden, har loven virkning fra og med angivelsen for
januar måned 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om registrering af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af
24. oktober 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 12.
For udstedelse af registreringsattest eller supplerende attest
betales 100 kr. bortset fra tilfælde, hvor attesten udstedes
i forbindelse med betaling for nummerplader efter § 8
eller betaling for registrering af ny ejer eller bruger efter
§ 11. | | | | | 1. I § 12 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
For registrering af køretøjer hos told- og
skatteforvaltningen ved personlig henvendelse betales: 1) 200 kr. for indregistrering af et
køretøj med nyt registreringsnummer. 2) 100 kr. for omregistrering af et
køretøj uden tildeling af nyt
registreringsnummer. 3) 60 kr. for afmelding af et registreret
køretøj. Der betales dog ikke for en afmelding, der
sker som følge af, at et køretøjs nummerplader
afleveres af politiet.« | | | | § 15. - -
- | | 2. § 15, stk. 6 og 7, affattes således: | Stk. 6.
Skatteministeren fastsætter regler om betaling af
godtgørelse til synsvirksomheder, der er autoriseret efter
stk. 1, for registrering og udlevering eller modtagelse af
nummerplader vedrørende et køretøj, der ikke
handles som led i synsvirksomhedens øvrige virksomhed eller
en anden synsvirksomheds virksomhed eller handles, repareres eller
leases som led i en virksomhed som nævnt i stk. 2, nr.
2, hvis virksomhedens omsætning har en sådan
størrelse, at virksomheden kan autoriseres efter
stk. 1. Synsvirksomheder, der er autoriseret efter
stk. 1, må ikke opkræve gebyr for at registrere og
udlevere eller modtage nummerplader, medmindre registreringen m.v.
vedrører et køretøj, der handles som led i en
anden synsvirksomheds virksomhed eller handles, repareres eller
leases som led i en virksomhed som nævnt i stk. 2, nr.
2, og virksomhedens omsætning har en sådan
størrelse, at virksomheden kan autoriseres efter
stk. 1. Andre virksomheder end synsvirksomheder, der er
autoriseret efter stk. 1, kan opkræve et gebyr for
registrering vedrørende et køretøj, der ikke
handles, repareres eller leases som led i den autoriseredes
øvrige virksomhed. | | »Stk. 6.
Autoriserede virksomheder må kræve betaling for
registrering af køretøjer, bortset fra registrering
vedrørende køretøjer, der handles, repareres
eller leases som led i den autoriseredes øvrige
virksomhed. Stk. 7. I
områder af landet, hvor der i særlig grad mangler et
ekspeditionssted, der har alle typer af nummerplader på
lager, kan told- og skatteforvaltningen autorisere en anden
virksomhed end nævnt i stk. 2 og 3, eller en offentlig
myndighed til at registrere i Køretøjsregisteret og
udlevere nummerplader.« | Stk. 7. I
områder af landet, hvor der i særlig grad mangler et
ekspeditionssted, hvor der registreres uden gebyr, kan told- og
skatteforvaltningen autorisere en virksomhed eller en offentlig
myndighed til at registrere i Køretøjsregisteret og
udlevere nummerplader. Stk. 6, 1. pkt., finder tilsvarende
anvendelse for således autoriserede virksomheder eller
myndigheder. | | | Stk. 8. Der
kan ikke ske retsforfølgning i en autoriseret virksomheds
beholdning af nummerplader eller krav på godtgørelse
efter stk. 6. Stk. 9. - -
- | | 3. I § 15, stk. 8, udgår »eller
krav på godtgørelse efter stk. 6«. | | | | | | 4. I § 15 indsættes som stk. 10: | | | »Stk. 10.
Told- og skatteforvaltningen stiller dog lagre af alle typer af
nummerplader gratis til rådighed for synsvirksomheder, der
indvilliger i at foretage alle typer af registreringer, og for
virksomheder eller myndigheder, der er autoriseret efter stk.
7.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 615 af 7. juni 2012, som ændret
ved § 11 i lov nr. 924 af 18. september 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 7 b. - -
- Stk. 3. I
de godtgørelsesbeløb, der er fastsat efter
stk. 2, fratrækkes 15 pct. af beløbet, dog mindst
7.500 kr. for personbiler og 4.000 kr. for motorcykler og
varebiler. Stk. 4. - -
- Stk. 5.
Afgiftsgodtgørelsen efter stk. 2 kan ikke overstige den
afgift, der oprindelig er betalt, fratrukket 15 pct., dog mindst
7.500 kr. for personbiler og 4.000 kr. for varebiler og
motorcykler. | | 1. I § 7 b, stk. 3 og 5, ændres »7.500 kr.« til:
»8.500 kr.«, og »4.000 kr.« ændres
til: »4.500 kr.« | | | |
|