Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var til 1.
behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen, og Skatteministeriet orienterede den 16.
november 2012 udvalget herom. Den 21., 22., 23. og 26. november
2012 sendte Skatteministeriet de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danske Synsvirksomheder og Forsikring
& Pension, som skatteministeren har kommenteret over for
udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at de tre partier med
dette lovforslag vil løse de tre problemer, det er, 1) at
udgifterne til statens betaling til synshallerne for
indregistreringer, omregistreringer og afmeldinger af
køretøjer er løbet løbsk, 2) at
reglerne er vanskelige at administrere for synsvirksomhederne og
for SKAT, og 3) at reglerne er vanskelige at kontrollere for
SKAT.
Den pragmatiske løsning er, at ordningen med gratis
indregistreringer, omregistreringer og afmeldinger af
køretøjer hos synshallerne og hos SKAT afskaffes,
så synshallerne og SKAT ligesom andre
nummerpladeoperatører kan kræve betaling for at
registrere køretøjer. Ændringen vil give
bileje?rne en mindre merudgift ved registrering af deres
køretøjer, men det vil også forenkle
administrationen.
Under lovforslagets behandling har enkelte ytret deres undren
over, at netop SKAT fremover kan kræve betaling for at
registrere køretøjer. Forklaringen er den simple, at
hvis ikke der indføres krav om betaling for
indregistreringer, omregistreringer og afmeldinger af
køretøjer hos SKAT, når der kræves
betaling for indregistreringer, omregistreringer og afmeldinger af
køretøjer hos andre nummerpladeoperatører,
så ville det være konkurrenceforvridende, og SKAT ville
kunne trække uforholdsmæssigt mange registreringer til
sig.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmark har en kedelig europarekord i prisen
på nummerplader. Venstre og Det Konservative Folkeparti mener
ikke, at Europas dyreste nummerplader skal være endnu dyrere.
Samtidig befinder Danmark sig i en situation, hvor danskerne og
danske virksomheder absolut ikke har brug for flere omkostninger.
Derfor er Venstre og Det Konservative Folkeparti på linje med
de mange høringssvar, der tager afstand fra de
foreslåede gebyrer og afgifter. I øvrigt opfordres
regeringen til generelt at besinde sig på, at danske bilister
bidrager direkte til statskassen med Europas højeste
bilafgifter og skatter i størrelsesordenen 40 mia. kr. om
året. Heraf går kun 25 pct. tilbage til forbrugerne i
form af anlæg og vedligeholdelse af veje. På denne
alvorlige baggrund er højere afgifter og gebyrer på
biler ikke en farbar vej. Der opkræves rigeligt i forvejen.
Venstre og Det Konservative Folkeparti kan derfor ikke
støtte lovforslaget.
Venstre og Det Konservative Folkeparti har i øvrigt
noteret sig, at der har været en uacceptabel kort
høringsfrist på dette lovforslag - blot 5 dage. En
så kort høringsfrist står i skærende
kontrast til ordlyden i regeringsgrundlaget, hvor man gør
»rimelige høringsfrister« til et særligt
fokusområde. Venstre og Det Konservative Folkeparti finder
det dybt kritisabelt, at regeringen reelt praktiserer
lynhøringer, der ikke giver de berørte parter ude i
samfundet tid til at komme i dybden med de konsekvenser, som er
forbundet med lovforslagene.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
høringsfristen har været uacceptabel kort.
Dansk Folkeparti finder det stærkt kritisabelt, at man
allerede 5 måneder efter at have sat den digitale
motorregistrering i gang nu ser sig nødsaget til at
ændre på vilkårene for ordningen.
Den 6. juni 2012 blev den såkaldte digitale
motorregistrering taget i brug, hvor man lavede en digitalisering
af køretøjsregistreringen. Opgaven med at registrere
køretøjer og udlevere eller modtage nummerplader blev
derved overladt til private nummerpladeoperatører. Den
oprindelige mening med digitaliseringen af motorregisteret var
bl.a., at det offentlige skulle spare penge.
Dansk Folkeparti ser dette lovforslag som den endelige
falliterklæring for SKAT, der som organisation ikke har
formået at spare penge, på trods af at de private
leverandører står for opgaven, samtidig med at
kompensationen til synsvirksomhederne var lavere end SKATs
tidligere omkostninger til registreringen.
Dansk Folkeparti synes, det er kritisabelt, at SKAT ikke har
formået at lave de nødvendige rationaliseringer,
hvilket gør, at regningen nu bliver sendt til bilisterne i
form af dyrere nummerplader.
Dansk Folkeparti kan derfor ikke støtte
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15, stk. 2, ændres »stk. 3 og 7« til:
»stk. 3, 7 og 8«.«
[Ændringen er en konsekvens
af ændringsforslaget under nr. 3]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 15, stk. 6 og
7, ændres i stk. 6 »registrering af
køretøjer« til: »registrering i
Køretøjsregisteret«, og i stk. 7 udgår »og udlevere
nummerplader«.
[Ændringerne er af
redaktionel karakter]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
15 indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8. Told- og
skatteforvaltningen kan autorisere følgende myndigheder og
virksomheder til at registrere i Køretøjsregisteret i
det angivne omfang:
1) Politiet til at
registrere egne køretøjer i
Køretøjsregisteret.
2) Politiet,
forsikringsselskaber og virksomheder, der er godkendt til at
foretage miljørigtig skrotning af køretøjer,
til at afmelde køretøjer, der er registreret i
Køretøjsregisteret.«
[Udvidelse af kredsen af
virksomheder og myndigheder, der kan autoriseres til at registrere
i Køretøjsregisteret, men disse kan kun autoriseres
til at registrere i et nærmere bestemt omfang]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Efter gældende ret omfatter en autorisation som
nummerpladeoperatør en autorisation til at indregistrere,
omregistrere og afmelde køretøjer i
Køretøjsregisteret og til at udlevere nummerplader og
modtage nummerplader retur. En autoriseret
nummerpladeoperatør skal betjene alle, der anmoder
derom.
Efter det foreslåede § 15, stk. 8, nr. 1, kan SKAT
autorisere politiet til alene at registrere vedrørende egne
køretøjer. Det har sammenhæng med, at politiet
har et stort forbrug af køretøjer, og at politiets
køretøjer i vidt omfang monteres med specielt
ekstraudstyr. En autorisation af politiet efter denne bestemmelse
indebærer således ikke, at politiet skal registrere for
alle, der anmoder derom.
Efter det foreslåede § 15, stk. 8, nr. 2, kan SKAT
autorisere såvel politiet som forsikringsselskaber og
virksomheder, der er godkendt til at foretage miljørigtig
skrotning af køretøjer, til at afmelde
køretøjer, der er registreret i
Køretøjsregisteret, og modtage nummerplader retur. En
autorisation efter denne bestemmelse omfatter således ikke en
autorisation til at indregistrere eller omregistrere
køretøjer eller til at udlevere nummerplader. Og en
autorisation efter denne bestemmelse indebærer ikke, at disse
operatører skal afmelde køretøjer for enhver,
der anmoder derom.
Baggrunden for, at politiet kan autoriseres efter denne
bestemmelse til at afmelde køretøjer, er, at politiet
som led i færdselskontrollen kan inddrage nummerpladerne
på et køretøj, hvis køretøjet er
til fare for færdselssikkerheden.
Og politiet bistår ved administrationen af ordningen med
syn af køretøjer og ordningen med løbende
afgifter af køretøjer derved, at ressortmyndigheden
kan anmode politiet om at inddrage nummerpladerne på et
køretøj, der ikke er synet, eller for hvilket der
ikke er betalt afgift.
En autorisation efter denne bestemmelse er således kun
en autorisation af politiet til at afmelde køretøjer
som led i politiets øvrige arbejde.
Baggrunden for, at forsikringsselskaber kan autoriseres efter
denne bestemmelse til at afmelde køretøjer, er, at
motorkøretøjer, der i væsentligt omfang er
ødelagt som følge af et færdselsuheld eller
lignende pludselig opstået skade, skal afmeldes fra
Køretøjsregisteret. Det har sammenhæng med, at
der i visse tilfælde skal betales registreringsafgift af
sådanne køretøjer, hvis de genopbygges, jf.
registreringsafgiftslovens § 7.
Det færdselsskadede køretøj kan herefter
ikke indregistreres på ny, før registreringsafgiften
er betalt, eller forsikringsselskabet/taksator har godkendt, at
køretøjet er genopbygget på en sådan
måde, at det ikke skal afgiftsberigtiges på ny.
En autorisation efter denne bestemmelse er således kun
en autorisation af et forsikringsselskab til at afmelde
køretøjer, der skal afmeldes som følge af
færdselsskade eller lignede pludselig opstået
skade.
Baggrunden for, at virksomheder, der er godkendt til at
foretage miljørigtig skrotning af køretøjer,
kan autoriseres efter denne bestemmelse til at afmelde
køretøjer, er, at mange køretøjer, der
afleveres til skrotning, ikke er afmeldt fra
Køretøjsregisteret. Det indebærer i den
nuværende ordning, at virksomheden, der har fået
køretøjet til skrotning, skal rette henvendelse til
en autoriseret nummerpladeoperatører eller til SKAT for at
få afmeldt køretøjet. Det er ikke
hensigtsmæssigt.
En autorisation efter denne bestemmelse er således kun
en autorisation af en virksomhed, der er godkendt til at foretage
miljørigtig skrotning af køretøjer, til at
afmelde køretøjer, som virksomheden modtager til
skrotning.
Bemyndigelsen vil kun blive anvendt til at autorisere
virksomheder, der både er godkendt til at foretage
miljørigtig skrotning af køretøjer og
registreret hos Miljøstyrelsen efter bekendtgørelse
om håndtering af affald i form af motordrevne
køretøjer og affaldsfraktioner heraf, jf.
bekendtgørelse nr. 1708 af 20. december 2006.
Bemyndigelsen af SKAT efter det foreslåede § 15,
stk. 8, træder i kraft den 1. januar 2013. Men bemyndigelsen
vil først blive udnyttet i løbet af 1. kvartal af
2013, efter at der er sket den nødvendige tilpasning af Det
Digitale Motor Register, og i takt med at SKAT modtager anmodninger
om autorisation efter denne bestemmelse.
Ændringsforslaget har ikke provenumæssige
konsekvenser.
Ændringsforslaget indebærer administrative
lettelser for forsikringsselskaber, autoophuggere og
politiet.
Til nr. 2
Ændringerne er af redaktionel karakter.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 83
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Lovudkast som sendt i høring, fra
Skatteministeriet |
2 | Høringssvar, fra
skatteministeren |
3 | Supplerende høringssvar, fra
Skatteministeriet |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
6 | Supplerende høringssvar, fra
Skatteministeriet |
7 | Henvendelse af 26/11-12 fra Danske
Synsvirksomheder |
8 | Henvendelse af 28/11-12 fra Forsikring
& Pension |
9 | 1. udkast til betænkning |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/11-12 fra Danske Synsvirksomheder |
11 | Henvendelse af 3/12-12 fra Danske
Synsvirksomheder |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/11-12 fra Forsikring & Pension |
13 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
14 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/11-12 fra Danske Synsvirksomheder |
15 | 2. udkast til betænkning |