Skriftlig fremsættelse (1. november
2012)
Skatteministeren
(Holger K. Nielsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet og forskellige andre love og om
ophævelse af lov nr. 529 af 17. juni 2008 om ændring af
lov om afgift af affald og råstoffer (Godtgørelse af
elafgift for el forbrugt til opladning af batterier til
registrerede elbiler, lempelse vedrørende
komfortkøling, dagsbeviser for varebiler samt teknisk
justering af energiafgifter m.v. og ophævelse af reglerne om
fritagelse for afgift af visse typer af affald fra egen
cementproduktion)
(Lovforslag nr. L 52)
Regeringen foreslår, at reglerne om godtgørelse
af elafgift af el forbrugt til erhvervsmæssig opladning af
batterier til registrerede elbiler lempes. Den foreslåede
lempelse gælder elbilbranchens forbrug af elektricitet
forbrugt i ladestandere og på batteriskiftestationer.
Desuden foreslås en lempelse af afgiften for
airconditi?onanlæg, der udelukkende producerer kulde i
sommerperioden. Det foreslås videre at indføre en
særligt lav afgiftssats for to nye og mindre
miljøbelastende industrielle drivhusgasser samt at
ændre brændstofforbrugsafgiftsloven, så natur- og
biogas til vejtransport beskattes på samme lempelige
måde som diesel.
Endelig foreslår Regeringen en række
præciseringer og justeringer, herunder ændringer der
har til formål at fjerne uhensigtsmæssigheder i
lovgivningen. F.eks. forskellige tekniske tilpasninger
vedrørende affaldsforbrændingsanlæg, der
indgår i CO2-kvotesektoren og
justering af reglerne om dagsafgift for privat benyttelse af
varebiler.
Den foreslåede lempelse af elafgift til opladning af
batterier i elbiler skønnes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 2 mio. kr. i 2013, ca. 4 mio. kr. i 2014
og ca. 5 mio. kr. i 2015. Forslagets øvrige elementer
skønnes ikke at medføre nævneværdige
provenuvirkninger.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2013. Dog foreslås det, at enkelte elementer i
lovforslaget træder i kraft på andre tidspunkter.
Således foreslås det, at elementet om
godtgørelse af elafgift af el forbrugt til
erhvervsmæssig opladning af batterier til registrerede
elbiler træder i kraft den 27. april 2010 og gælder
indtil udgangen af 2015.
Elementet om dagsafgift for privat benyttelse af varebiler og
elementet om undtagelse af mærkning af inkassobiler sendes i
høring samtidig med fremsættelsen for Folketinget.
På grund af tekniske udeståender har det ikke
været muligt at sende disse elementer i høring sammen
med forslagets øvrige elementer.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.