Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 11. december 2012
Forslag
til
Lov om afgift af husstandsomdelte reklamer
(reklameafgiftsloven)1)
Kapitel 1
Afgiftspligtige reklamer
§ 1. Der skal betales afgift til
statskassen af husstandsomdelte reklamer, jf. stk. 2.
Stk. 2. Ved husstandsomdelte reklamer
forstås efter denne lov forsendelser, som har til
formål at fremme afsætningen af varer eller
tjenesteydelser, og som omdeles uden betaling fra modtageren.
§ 2. Følgende
husstandsomdelte reklamer er ikke omfattet af afgiftspligten efter
§ 1:
1) Postforsendelser, der leveres af
postoperatører, der har tilladelse til erhvervsmæssig
postbefordring efter postloven. Fritagelsen gælder alene
adresserede forsendelser omfattet af § 1, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om postbefordring og
postvirksomheder og alene forsendelser, for hvilke der ikke er
forhandlet individuelle vilkår.
2) Information om offentlig
forsyningspligt, som gives i forbindelse med erhvervsmæssig
virksomhed.
3) Reklamer om aktiviteter i foreninger
og fra foreninger omfattet af folkeoplysningsloven.
4) Ugeaviser, jf. stk. 2 og 3.
5) Telefonbøger, jf.
stk. 4.
Stk. 2. Ved ugeaviser efter stk. 1,
nr. 4, forstås husstandsomdelte reklamer, som
1) omdeles mindst to gange om
måneden i mindst 10 måneder pr. kalenderår eller
mindst en gang om ugen i mindst 36 uger pr. kalenderår,
2) har redaktionelt indhold fra
forskellige kilder,
3) ikke har direkte tilknytning mellem
det redaktionelle stof og annoncerne,
4) ikke har som formål at fremme
afsætningen af et eller flere bestemte produkter,
5) redaktionelt ikke har som
formål at markedsføre en bestemt virksomhed,
6) har et hovedformål med
udgivelsen, som ikke er kommerciel reklame,
7) er omfattet af medieansvarsloven
og
8) indeholder minimum 25 pct.
redaktionelt stof målt i gennemsnit over fire
fortløbende omdelinger.
Stk. 3. Er den enkelte ugeavis opdelt i
mere end én sekti?on, skal det klart fremgå af
såvel sektionsforsiden som sidehovederne, at sektionen er en
entydig del af ugeavisen, og paginering skal angive avistitel,
sektionsnummer og fortløbende paginering inden for
sektionen. Alle sektioner skal være fremstillet af samme
papirmateriale. Sektionerne skal hver for sig opfylde betingelserne
i stk. 2, nr. 2-7.
Stk. 4. Ved telefonbøger efter
stk. 1, nr. 5, forstås husstandsomdelte reklamer,
som
1) indeholder mindst 80 pct. af de
offentligt tilgængelige navne, adresser og telefonnumre
på privatpersoner, virksomheder, foreninger og offentlige
myndigheder i et givet geografisk område,
2) udkommer med en udgivelse pr.
årgang,
3) omdeles i samme geografiske
område som nævnt i nr. 1 og
4) indeholder minimum 60 pct.
redaktionelt stof.
Afgiftssats
§ 3. Afgiftssatsen udgør
4,00 kr. pr. kilogram reklamer til husstandsomdeling, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. For reklamer, som er
mærket med, opfylder kriterierne for og har gyldig licens til
miljømærket Blomsten efter Europa-Kommissionens
afgørelse af 16. august 2012 om opstilling af
miljøkriterier for tildeling af EU's miljømærke
til tryksager (2012/481/EU), er afgiften 2,00 kr. pr. kilogram.
Kapitel 2
Afgiftspligtige virksomheder og
registrering
§ 4. Pligt til at betale afgift
påhviler den, der distribuerer reklamer omfattet af
afgiftspligten.
Stk. 2. Ved den, der distribuerer
reklamer, forstås efter denne lov den virksomhed, der har
indgået aftale med en erhvervsdrivende, som ikke distribuerer
eller omdeler afgiftspligtige reklamer, om at forestå
husstandsomdeling af afgiftspligtige reklamer. Den, som omdeler
egne reklamer, anses efter denne lov for at distribuere
reklamer.
Stk. 3. Ved den, der omdeler reklamer,
forstås efter denne lov den virksomhed, der forestår
den fysiske husstandsomdeling af afgiftspligtige reklamer, herunder
omdeling til andre omdelere, og som ikke er omfattet af
stk. 2.
§ 5. En distributør, som er
afgiftspligtig efter § 4, skal registreres hos told- og
skatteforvaltningen, jf. dog stk. 2. Registrering skal ske, inden
den afgiftspligtige virksomhed påbegyndes.
Stk. 2. Virksomheder, som pr.
kalenderår distribuerer mindre end 200 kg husstandsomdelte
reklamer, skal ikke registreres og skal ikke betale afgift.
Stk. 3. Registreringspligtige
virksomheder efter stk. 1, der ikke har forretningssted i
Danmark, men i et andet EU-land eller i et land uden for EU, med
hvilket Danmark har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse,
der svarer til reglerne inden for EU, kan lade sig registrere
ved en repræsentant, som er en person, der er bosiddende her
i landet, eller en virksomhed, der har forretningssted her i
landet.
Stk. 4. Registreringspligtige
virksomheder efter stk. 1, som alene har forretningssted i et
land uden for EU, med hvilket Danmark ikke har en aftale om
gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for
EU, skal registreres ved en repræsentant, som er en person,
der er bosiddende her i landet, eller en virksomhed, der har
forretningssted her i landet.
Kapitel 3
Afgiftsgrundlaget
§ 6. Afgiftsgrundlaget er
vægten af afgiftspligtige reklamer.
Stk. 2. Vægten af en
afgiftspligtig reklame skal fastsættes ved vejning.
Opgørelse af afgiftsgrundlaget
§ 7. En virksomhed, som er
registreret efter § 5, stk. 1, og repræsentanter efter
§ 5, stk. 3 og 4, skal opgøre den skyldige afgift for
en afgiftsperiode på grundlag af den samlede vægt af
afgiftspligtige reklamer, jf. §§ 1 og 2, som virksomheden
har distribueret i afgiftsperioden, jf. stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Ved reklamer distribueret i afgiftsperioden efter stk. 1
forstås mængden af afgiftspligtige reklamer, for hvilke
omdelingen er påbegyndt inden for afgiftsperioden.
Stk. 3.
Ved opgørelse af den samlede vægt efter stk. 1
indgår antallet af afgiftspligtige reklamer, som skal
husstandsomdeles eller er husstandsomdelt i henhold til udstedt
faktura eller afregningsbilag. Ved omdeling af egne reklamer skal
der foreligge anden dokumentation for antallet.
Kapitel 4
Angivelse og betaling af afgiften
§ 8. Registreringspligtige
virksomheder og repræsentanter efter § 5,
stk. 1, 3 og 4, skal efter udløbet af hver
afgiftsperiode angive den afgiftspligtige mængde og den
afgift, der er beregnet for perioden. Angivelsen skal indgives til
told- og skatteforvaltningen senest den 15. i den anden måned
efter udløbet af afregningsperioden.
Stk. 2. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om angivelse.
Kapitel 5
Faktura- og regnskabsbestemmelser
§ 9. Registreringspligtige
virksomheder og repræsentanter efter § 5,
stk. 1, 3 og 4, skal føre et regnskab, som kan danne
grundlag for opgørelse af afgiften, opgørelse af, om
afgiften er betalt, og hvorfra og hvortil de afgiftspligtige
reklamer er leveret. På forlangende skal der kunne
fremskaffes dokumentation for omdelingsområdet.
Stk. 2. Registreringspligtige
virksomheder og repræsentanter efter § 5,
stk. 1, 3 og 4, er forpligtet til, når de indgår
aftale om omdeling af afgiftspligtige reklamer, at udstede en
faktura eller et afregningsbilag med følgende indhold:
1) Udstedelsesdato,
2) fortløbende nummer, der bygger
på én eller flere serier, og som identificerer
fakturaudstederens eventuelle momsregistreringsnummer,
3) udstederens navn og adresse,
4) aftalepartens navn og adresse,
5) vægten af den enkelte
tryksag,
6) antal husstande og
7) omdelingsperioden.
Stk. 3. Stk. 2 finder tilsvarende
anvendelse for kreditnotaer.
Stk. 4. Virksomhedens regnskabsmateriale
skal opbevares i virksomheden, medmindre det kan gøres
tilgængeligt for told- og skatteforvaltningen inden 5
hverdage.
Stk. 5. Regnskabsmateriale, herunder
fakturaer, fakturakopier, følgesedler og opgørelser,
skal opbevares i 5 år efter regnskabsårets
afslutning.
Stk. 6. Afgiftspligtige virksomheder,
som ikke skal registreres, jf. § 5, stk. 2, skal
på forlangende over for told- og skatteforvaltningen kunne
dokumentere, at den omdelte mængde målt pr.
kalenderår ikke overstiger 200 kg.
Stk. 7. Distributører skal kunne
dokumentere, hvis reklamer ikke er omfattet af § 1 eller
reklamer er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2-5, eller
§ 3, stk. 2. Dokumentation kan ske ved en
leverandørerklæring fra udgiveren.
Stk. 8. Omdelere omfattet af
§ 4, stk. 3, skal kunne dokumentere, at virksomheden
ikke er omfattet af § 4, stk. 2.
Stk. 9. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om afgiftspligtige
virksomheders og repræsentanters regnskabsførelse.
Kapitel 6
Kontrolbestemmelser
§ 10. Told- og skatteforvaltningen
har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
foretage eftersyn i lokaler, der benyttes af afgiftspligtige
virksomheder, der omfattes af loven, eller deres
repræsentanter efter § 5, stk. 3 og 4, og til
at efterse virksomhedernes varebeholdninger,
forretningsbøger, øvrige regnskabsmateriale og
korrespondance m.v., uanset om disse oplysninger opbevares på
papir eller andre medier.
Stk. 2. Virksomhedens indehaver og de i
virksomheden beskæftigede personer skal yde told- og
skatteforvaltningen fornøden vejledning og hjælp ved
gennemførelsen af eftersynet.
Stk. 3. Det i stk. 1 nævnte
materiale skal på anmodning udleveres eller indsendes til
told- og skatteforvaltningen.
Stk. 4. Leverandører af
reklamer, trykkerier og erhvervsdrivende, som udgiver reklamer, der
kan være afgiftspligtige i henhold til denne lov, skal efter
anmodning meddele told- og skatteforvaltningen alle
nødvendige oplysninger om deres leverancer af reklamer til
selvstændige virksomheder.
Stk. 5. Virksomheder skal efter
anmodning meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger om deres
indkøb af afgiftspligtige reklamer med henblik på
husstandsomdeling.
Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen er
berettiget til at foretage eftersyn af afgiftspligtige reklamer
under transport, når reklamerne erhvervsmæssigt
transporteres til andre.
Stk. 7. Politiet yder told- og
skatteforvaltningen bistand til gennemførelsen af kontrollen
efter denne bestemmelse. Justitsministeren kan efter forhandling
med skatteministeren fastsætte nærmere regler
herom.
§ 11. Offentlige myndigheder skal
efter anmodning meddele told- og skatteforvaltningen enhver
oplysning til brug for registreringen af og kontrol med
virksomheder, der er afgiftspligtige efter denne lov.
Stk. 2. Private organisationer og
nævn, som varetager administration og kontrol af
miljømærket Blomsten efter § 8 i
miljøbeskyttelsesloven, skal efter anmodning meddele told-
og skatteforvaltningen oplysninger til brug for kontrol af
afgiftsgrundlaget.
Kapitel 7
Hæftelsesbestemmelser
§ 12. Udgivere, som har udstedt en
fejlagtig leverandørerklæring efter § 9,
stk. 7, der har medført forkert afgiftsbetaling, skal
betale den manglende afgift. Den manglende afgift tilskrives renter
fra den 1. i den måned, hvor afgiften skulle være
angivet og betalt.
§ 13. Den registreringspligtige
virksomhed og en repræsentant efter § 5,
stk. 1, 3 eller 4, hæfter solidarisk for betaling af
afgiften.
Stk. 2. Kan virksomheder efter stk. 1
ikke identificeres, og er der sket omdeling til husstande af
afgiftspligtige reklamer, for hvilke afgiften ikke er betalt,
hæfter virksomheder nævnt i § 4 og
virksomheder, på hvis vegne reklamen omdeles, solidarisk for
afgiftens betaling, når denne forsætligt eller groft
uagtsomt ikke er blevet betalt til told- og skatteforvaltningen.
Hæftelsen er dog betinget af, at told- og skatteforvaltningen
har konstateret, at
1) den pågældende
virksomhed tidligere har været part i en aftale om omdeling
af afgiftspligtige reklamer, for hvilke afgiften ikke er blevet
afregnet,
2) den pågældende
virksomhed har modtaget en notifikation fra told- og
skatteforvaltningen efter stk. 3 og
3) den pågældende
virksomhed groft uagtsomt eller forsætligt ikke har overholdt
påbuddene i en notifikation.
Stk. 3. Såfremt told- og
skatteforvaltningen vurderer, at en virksomhed efter stk. 2
har været part i en aftale om omdeling af afgiftspligtige
reklamer, for hvilke afgiften ikke er blevet afregnet, kan told- og
skatteforvaltningen udstede en notifikation, der gennem konkrete
påbud pålægger virksomheden at udvise
større agtpågivenhed ved sine aftaler. Notifikationen
gives til virksomheden og den personkreds, som er nævnt i
opkrævningslovens § 11, stk. 2, 2. pkt.
Notifikationen gives for en periode på 5 år og
bortfalder herefter. Notifikationen kan gives for en ny periode
på 5 år, såfremt der er grundlag herfor.
Oplysningerne om notifikationen registreres i
kontrolinformationsregisteret efter skattekontrollovens
§ 6 F.
Kapitel 8
Straffebestemmelser
§ 14. Med bøde straffes
den, der forsætligt eller groft uagtsomt
1) afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortier oplysninger til brug for
afgiftskontrollen eller
2) overtræder § 5,
stk. 1 eller 4, § 8, stk. 1, § 9,
stk. 1-8, eller § 10, stk. 2-5.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Den, der begår en af de
nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage
statskassen afgift, straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter straffelovens § 289.
Stk. 4. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 15. Opkrævningslovens
§§ 18 og 19 finder tilsvarende anvendelse på
sager om overtrædelse af denne lov.
Kapitel 9
Overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§ 16. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ministeren kan herunder bestemme, at lovens bestemmelser
træder i kraft på forskellige tidspunkter. Sættes
loven i kraft på et andet tidspunkt end en 1. januar,
fastsættes antallet af udgivelser efter § 2, stk. 2, nr.
1, forholdsmæssigt for den resterende del af året.
Eventuel afrunding sker til nærmeste hele antal
udgivelser.
Stk. 2.
Loven finder alene anvendelse for afgiftspligtige reklamer, som
omdeles til husstande efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3.
Afgiften efter § 3, stk. 1, er i 2013 3,00 kr. pr.
kilogram.
§ 17. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1) Lovforslaget har som udkast
været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.