Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 5. december 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 6 og 8.
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3 og 5. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4, 7 og 9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. november 2012 og var til 1.
behandling den 13. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
29. august 2012 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag
346 (2011-12). Den 1. november 2012 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Avisen 2770,
Bladkompagniet,
Coop Danmark og Irma A/S,
Danmarks Teaterforeninger,
Dansk Erhverv,
Danske Medier,
DRRB, Danske Reklame- og Relationsbureauers
Brancheforening,
FK Distribution A/S,
Grafisk Arbejdsgiverforening,
Hjerting Posten,
Idényt a-s,
Kaliber Reklamebureau as,
KOM-PLET A.m.b.a. ,
Limfjordsnyt,
WWF Verdensnaturfonden og
Ørestad Avis.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Samråd
Udvalget har stillet 4 samrådsspørgsmål,
jf. L 50 - samrådsspørgsmål A-D, til
skatteministeren til mundtlig besvarelse, som blev besvaret i et
åbent samråd med udvalget den 29. november 2012.
Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
som lå til grund for besvarelsen af
spørgsmålene.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Bladkompagniet,
Coop Danmark og Irma A/S,
Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd,
Danske Medier,
DRRB, Danske Reklame- og Relationsbureauers
Brancheforening,
FK Distribution A/S,
Hjerting Posten,
Hus & Have avisen,
Idényt a-s,
Kaliber Reklamebureau as og
KOM-PLET A.m.b.a.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 125 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af V
og DF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af skatteministeren, V og DF stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte, at husstandsomdelte reklamer pålægges
afgift. Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti mener ganske enkelt ikke, at afgiftens
tvivlsomme miljøhensyn retfærdiggør de
konsekvenser, som afgiften vil have for beskæftigelse,
forbrugere og virksomheder. Partierne frygter, at afgiften
fører til øgede omkostninger for en række
virksomheder, stigende forbrugerpriser på en række
varer og tab af flere hundrede arbejdspladser primært i den
grafiske branche og distributionsbranchen.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti finder det stærkt bekymrende, at der
i flere af høringssvarene og i de efterfølgende
henvendelser fra de berørte erhverv henvises til
beregninger, der viser, at reklameafgiftsloven vil føre til
tab af flere hundrede arbejdspladser. Alene inden for produktion,
tryk og distribution af reklameaviser forventes afgiften at ville
koste 120-180 arbejdspladser, mens yderligere 200 grafikere og
trykkeriarbejdere risikerer at miste deres arbejde, som
følge af at produktionen flytter til udlandet. Afgiften
rammer en branche, der i forvejen er stærkt presset, og den
vil sandsynligvis medføre lukning af flere større
grafiske virksomheder i Danmark. Partierne mener, at det er
stærkt bekymrende, at regeringen pålægger
virksomheder øgede omkostninger og sender arbejdspladser ud
af landet i en krisetid.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti mener desuden, at reklameafgiftsloven vil
føre til stigende forbrugerpriser. I praksis vil afgiften
ramme forbrugerne med dobbelt styrke. Dels fordi forbrugerne
får sværere ved at orientere sig på markedet
særlig inden for fødevarer, og dels fordi priserne vil
stige som en konsekvens af den formindskede konkurrence, afgiften
vil føre med sig, og som følge af at detailhandelen
vil overvælte de øgede markedsføringsudgifter
som følge af reklameafgiften på priserne.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
det forventes, at reklameafgiften vil føre til et fald i
mængden af reklameaviser på 15 pct., og at det vil
gå hårdt ud over informative husstandsomdelte reklamer.
Hvis dette bliver virkningen af loven, vil det betyde, at en
væsentlig kilde til information om priser og vareudbud
forringes. I dag læser mere end tre ud af fire forbrugere
reklameaviser, og afgiften vil derfor få negative
konsekvenser for forbrugerne, som vil få sværere ved at
sammenligne priser i forskellige butikker og
supermarkedskæder, hvormed forbrugernes mulighed for at
gøre det bedste køb mindskes. Allerede af denne grund
vil forbrugerne i praksis betale højere priser. Derudover
tilsiger al økonomisk teori, at priserne vil stige som
følge af reklameafgiften. Det skyldes for det første,
at virksomhedernes udgifter i forbindelse med reklameafgiften vil
blive kompenseret ved prisstigninger. Og det skyldes for det andet,
at et fald i antallet af informative reklamer vil svække
konkurrencen og presse prisen på primært
fødevarer i vejret. Et sådant scenarie understreges af
erfaringerne fra Østrig, hvor en reklameafgift
medførte prisstigninger på fødevarer på
3,7 pct., ligesom det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at prisstigninger er sandsynlige. Selv om udviklingen
i Østrig ikke direkte kan overføres på danske
forhold, har beregninger fra Copenhagen Economics vist, at
regningen til forbrugerne vil overstige det provenu på 340
mio. kr. i 2013, som reklameafgiften forventes at indbringe.
Således vil en prisstigning på kun 0,2 pct.
medføre en ekstraregning til forbrugerne på 500 mio.
kr. for alle varegrupper, mens en prisstigning på 1-2 pct.
på fødevarer alene vil medføre en ekstraudgift
på 1-2 mia. kr. Dette vil derudover forventeligt føre
til endnu mere grænsehandel.
Ud over at mindske antallet af husstandsomdelte reklamer skal
reklameafgiften finansiere den supplerende grønne check til
familier med lave indkomster. Det medfører, at personer, der
tjener mindre end 212.000 kr. om året, vil modtage en check
på 280 kr. årligt svarende til ca. 23 kr. om
måneden eller mindre end en krone om dagen. Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
henleder opmærksomheden på, at beløbet ikke
på nogen måde vil opveje de prisstigninger, som vil
blive en sandsynlig følge af reklameafgiftsloven.
Reklameafgiften vil ramme mindre virksomheder og
månedsaviser m.v. særligt hårdt. For virksomheder
vil forslaget begrænse muligheden for at bruge
husstandsomdelte reklamer som kommunikationskanal. Det betyder, at
omkostnin?ger til husstandsomdelt markedsføring vil stige.
På den måde vil mindre virksomheder, der ikke har
råd til at omlægge markedsføringsstrategien til
tv-spots og dagblade, miste omsætningsandele. Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti mener
på den baggrund, at reklameafgiften forvrider konkurrencen
på markedet og favoriserer bestemte virksomheder.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti bemærker, at de samme
konkurrenceforvridende forhold gør sig gældende
på avismarkedet. Partierne undrer sig over, at afgiften
rammer månedsaviser, men fritager dagblade og ugeaviser. Det
vil i praksis betyde, at der ydes statsstøtte til
større aviser og dagblade, mens mindre aviser med en lavere
udgivelsesfrekvens - lokale såvel som landsdækkende -
rammes af stigende omkostninger. Som eksempel kan det nævnes,
at afgiften vil medføre en årlig ekstraudgift for Hus
& Have avisen på 5.035.800 kr., hvilket langt overstiger
avisens overskud. Et magasin som Idényt rammes ligeledes af
afgiften. Herudover rammes lokale distriktsaviser som
Ørestad Avis, Tårnby Bladet, Hjerting Posten,
Limfjords Nyt og Gang i Thyholm og Sydthy af reklameafgiften,
hvilket er usagligt og forskelsbehandlende.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti finder, at den miljømæssige
gevinst ved reklameafgiften er yderst begrænset. I
lovforslaget fremhæves regeringens miljømæssige
ambitioner med reklameafgiften gentagne gange. Partierne finder
imidlertid, at afstanden mellem regeringens
miljømæssige ambitioner og lovforslagets konkrete
indhold er stor. Det kommer til udtryk på en række
områder:
Afgiften pålægges ud fra
andre kriterier end de miljømæssige: Det er
usagligt, at kriteriet for afgiften er distributionsform og
udgivelsesfrekvens frem for reel miljøbelastning. Det
betyder, at to identiske reklametryksager kan fås både
med og uden afgift, alt afhængigt af om de afhentes i
postkassen eller i butikken. Og det betyder ligeledes, at aviser,
der udkommer en gang om ugen, fritages for afgiften, mens aviser,
der udkommer en gang om måneden og derved forurener
væsentligt mindre, pålægges afgiften. Venstre,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
mener, at det er svært at finde miljøhensynet i denne
fremgangsmåde. Derudover er lovforslaget inkonsekvent i
forhold til, hvad der pålægges afgift. Der skal betales
afgift for et julekatalog fra Illum, hvis det husstandsomdeles,
mens samme katalog afgiftsfritages, hvis det afhentes af kunden i
butikken. Til yderligere illustration kan det nævnes, at en
reklame fra AOF fritages for afgiften, mens en reklame fra Det
Kongelige Teater eller en danseskole vil blive pålagt afgift.
Sluttelig bemærker Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti, at regeringspartierne har
fundet det nødvendigt at undtage husstandsomdelte reklamer
fra regeringspartierne og andre politiske partier for
reklameafgiften.
Danske producenter anvender allerede
miljørigtige fremstillingsformer til husstandsomdelte
reklamer: Således trykkes langt de fleste
tilbudsaviser allerede på miljørigtigt papir og
genbruges op til syv gange, ligesom det ikke er dokumenteret, at
husstandsomdelte reklamer forurener mere end eksempelvis digitale
reklamer og tv-reklamer, som ikke pålægges
afgift.
Afgiften vil sende produktionen af
tryksager til udlandet, hvor miljøstandarden er
væsentlig lavere: Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti mener, at det er en reel
frygt, at produktionen af tryksager flytter til udlandet. Det vil i
praksis betyde, at den miljøgevinst, som er målet med
afgiften, går tabt, fordi produktionen i eksempelvis Estland,
Letland og Polen ikke er underlagt de samme miljøkrav som i
Danmark. Endvidere vil den øgede transport af tryksager i
sig selv udgøre en miljøbelastning. Partierne finder
det bekymrende, at et lovforslag med så vidtrækkende
konsekvenser for virksomheder, forbrugerpriser og arbejdspladser
kun kan præstere en tvivlsom miljøgevinst.
Afgiften for husstandsomdelte reklamer er halvt så stor,
hvis reklamerne bærer EU's blomstermærke. Venstre,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
mener dermed, at forslaget tildeler Blomsten monopolstatus.
Regeringens eneste begrundelse er, at Blomsten er anvendelig i
forhold til en differentiering af afgiften, men forslaget har
både praktiske og konkurrencemæssige konsekvenser: For
det første vil omstillingen af produktionen hos de nordiske
papirproducenter være langvarig. Derfor kan det undre, at der
ikke er fuld fritagelse for afgiften, indtil præmisserne for
reelt at implementere Blomsten er helt på plads. I
øjeblikket er det ikke muligt at få trykt materiale,
der er mærket med Blomsten. For det andet indeholder
ordningen et konkurrenceforvridende aspekt, idet Blomsten er den
eneste rabatgivende ordning. Det betyder, at trykkerier i langt
højere grad vil satse på Blomsten frem for andre
mærker som FSC og Svanen. Miljøministeriet anbefaler
allerede FSC-mærket til offentlige køb af træ og
papir, mens Svanen såvel som Blomsten er et officielt
miljømærke i Danmark. Endvidere er svanemærket,
i modsætning til Blomsten, allerede kendt og meget udbredt i
Danmark. Alligevel indbefatter muligheden for
afgiftsnedsættelse kun Blomsten. Det finder Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
konkurrenceforvridende og ubegrundet.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti mener endvidere, at reklameafgiften vil
ramme kulturlivet hårdt. Teatre, spillesteder, danseskoler,
kulturhuse m.v. er afhængige af husstandsomdelte reklamer,
idet kulturtilbuddene skal videreformidles til borgerne. Afgiften
vil medføre, at en stor andel af kulturforsendelserne vil
falde bort. Samtidig vil de kulturinstitutioner, som
fortsætter med at udsende kataloger, pålægges
væsentlige ekstraudgifter. Til illustration vurderer
spillestedet Værket i Randers, at lovforslaget vil koste dem
omkring 100.000 kr. om året.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti mener endvidere, at reklameafgiftslo?ven
foretager en konkurrenceforvridende skelnen mellem organisationer,
som er omfattet af folkeoplysningsloven, og organisationer, som
ikke er omfattet af folkeoplysningsloven.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti mener, at reklameafgiften formentlig er i
strid med EU-retlige principper om statsstøtte og regulering
af det indre marked. Brancheforeningen af Danske
Distributionsvirksomheder vurderer i sin henvendelse til
Skatteudvalget, at lovforslaget nødvendigvis må
behandle alle tryksager med ens miljøbelastning ligeligt for
at være foreneligt med statsstøttereglerne. Dette er
ikke tilfældet i reklameafgiftsloven, idet den samme tryksag
kan pålægges afgift, hvis den husstandsomdeles, mens
den kan være afgiftsfritaget, hvis den afhentes i en butik. I
praksis fritages bl.a. ikkehusstandsomdelte reklamer, reklamer, der
omdeles mod modtagerbetaling, og reklamer i ugeaviser. På den
baggrund mener partierne, at forslaget kan udgøre et
konkurrenceforvridende element i strid med EU-retten.
Samlet set mener Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti, at lovforslagets tvivlsomme
miljøhensyn samt finansiering af den grønne check
på ingen måde opvejer de negative konsekvenser, som
afgiften vil have.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
1) I
stk. 1, nr. 1, udgår », og
alene forsendelser, hvor der ikke er forhandlet individuelle
vilkår«.
[Afgiftsfritagelse for direct mail,
hvor der er forhandlet individuelle vilkår]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 1, nr. 3, ændres »om
foreninger« til: »i foreninger«.
[Præcisering]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
3) I
stk. 1 indsættes som nr. 6:
»6) Tryksager
fra kulturinstitutioner, der modtager offentlig støtte i
ikke uvæsentligt omfang.«
[Afgiftsfritagelse for tryksager
fra kulturinstitutioner, som modtager offentlig støtte]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V, LA og KF):
4) Stk. 2, nr.
1, udgår.
[Fjernelse af frekvenskravet for
afgiftsfritagelsen for ugeaviser]
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
5) I
stk. 2 indsættes efter
»(2012/481/EU),«: »miljømærket
Svanen til tryksager eller FSC-mærket,«.
[Afgiftslempelse for tryksager
mærket med miljømærket Svanen eller
FSC-mærket]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 2 udgår
»alene«.
[Præcisering]
Til § 7
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V, LA og KF):
7) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4. I
afgiftsgrundlaget kan fradrages tab på afgiften, som
vedrører uerholdelige fordringer på omdeling af
afgiftspligtige reklamer. Såfremt fordringerne senere betales
helt eller delvis, skal modtagne beløb medregnes i
afgiftsgrundlaget.«
[Fradrag for manglende betaling af
afgift fra ordregiver til ordreholder i tilfælde, hvor
betalingen er uerholdelig]
Til § 12
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) I
1. pkt. ændres »stk.
8« til: »stk. 7«.
[Rettelse af henvisning]
Til § 16
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V, LA og KF):
9) I
stk. 1 udgår 3. og 4. pkt.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved den foreslåede ændring fjernes kravet om, at
der alene er afgiftsfritagelse for direct mail, når der ikke
er forhandlet individuelle vilkår.
Ændringsforslaget har til formål at fjerne den de
facto forskelsbehandling til fordel for Post Danmark, som er en
konsekvens af lovforslaget, idet Post Danmark er den eneste
distributør, der i praksis tilbyder at distribuere
reklametryksager landsdækkende som direct mail, og som derfor
er den eneste, der har mulighed for at anvende listepriser.
Ændringsforslaget har endvidere til formål at
fjerne den uhensigtsmæssige konsekvens af lovforslaget, at
priskonkurrencen inden for direct mail begrænses, idet
afvigelser fra listepriser giver mulighed for en mere effektiv
konkurrence, hvorfor det ikke bør være forbundet med
en økonomisk fordel for en distributør i
afgiftsmæssig henseende, at distributøren anvender
listepriser og ikke yder rabat.
Til nr. 2 og 6
Der er tale om præciseringer af den foreslåede
lovtekst.
Til nr. 3
Ved den foreslåede ændring fritages reklamer fra
kulturinstitutioner, der modtager offentlig støtte, for
afgiften på husstandsomdelte reklamer, hvis størrelsen
af offentlig støtte er af ikke uvæsentligt
omfang.
Kulturelle institutioner, der modtager offentlig
støtte, adskiller sig ikke i relation til begrundelserne for
fritagelsen for reklameafgift fra politiske partier, kirkelige
foreninger og foreninger under folkeoplysningsloven som eksempelvis
aftenskoler. Der er således ingen saglig begrundelse for
negativ forskelsbehandling af de kulturelle institutioner.
Til nr. 4 og 9
Det foreslås, at frekvenskravet i afgiftsfritagelsen for
ugeaviser udgår. Herved tilgodeses et ønske om, at
afgiftsfritagelsen for ugeaviser også vil gælde for
produkter, som udkommer f.eks. ti gange om året.
Til nr. 5
Ved den foreslåede ændring lempes afgiften for
tryksager, der er mærket med enten Svanen til tryksager eller
FSC-mærket.
Svanen er det nordiske miljømærke. Det blev
etableret af Nordisk Ministerråd i 1989, og Danmark
tilsluttede sig i 1997. Svanen anvendes i alle nordiske lande, dvs.
Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.
FSC står for Forest Stewardship Council. Bag
FSC-certificerede produkter ligger et system, der kontrollerer
træets oprindelse. Dette system sikrer, at træ fra
FSC-certificerede skove kan spores hele vejen frem til
forbrugeren.
Svanemærket og FSC-mærket har en langt
større udbredelse end det europæiske
miljømærke, hvorfor en omlægning til mindre
miljøbelastende tryksager vil kunne ske med det samme.
Til nr. 7
Afgiften på husstandsomdelte reklamer opkræves hos
distributørerne, som må forventes at overvælte
afgiften på ordregiveren, på hvis vegne en
afgiftspligtig reklame omdeles.
Den foreslåede ændring giver den afgiftspligtige
distributør mulighed for at fratrække manglende
afgiftsbetaling fra ordregiveren i den situation, hvor ordregiveren
ikke kan betale. Det er en betingelse for at foretage regulering af
momsgrundlaget i forbindelse med tab på debitorer, at tabet
er konstateret. Såfremt der alligevel senere sker betaling,
skal modtagne beløb medregnes i afgiftsgrundlaget til
dækning af afgiftsbetalingen.
Til nr. 8
Der er tale om rettelse af en henvisning.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 50
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Henvendelse af 2/11-12 fra
Limfjordsnyt |
3 | Henvendelse af 7/11-12 fra Grafisk
Arbejdsgiverforening |
4 | Kopi af henvendelse til Kulturudvalget af
22/10-12 fra Danmarks Teaterforeninger vedr. forslag til lov om
afgift af husstandsomdelte reklamer (reklameafgiftsloven) |
5 | Svar på
udvalgsspørgsmål på alm. del og §
20-spørgsmål stillet inden lovforslagets
fremsættelse |
6 | Henvendelse af 9/11-12 fra DRRB, Danske
Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening |
7 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
8 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/11-12 fra Limfjordsnyt |
9 | Henvendelse af 14/11-12 fra
Limfjordsnyt |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/11-12 fra DRRB, Danske Reklame- og
Relationsbureauers Brancheforening |
11 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
12 | Henvendelse af 15/11-12 fra Danske
Medier |
13 | Materiale udleveret under foretræde
for Skatteudvalget den 15. november 2012 fra DRRB, Danske Reklame-
og Relationsbureauers Brancheforening |
14 | Henvendelse af 13/11-12 fra Kaliber
Reklamebureau as |
15 | Henvendelse af 16/11-12 fra Idényt
a-s |
16 | Henvendelse af 16/11-12 fra FK
Distribution A/S |
17 | Henvendelse af 19/11-12 fra KOM-PLET
A.m.b.a. |
18 | Henvendelse af 19/11-12 fra Hjerting
Posten |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/11-12 fra Danmarks Teaterforeninger |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/11-12 fra Grafisk Arbejdsgoverforening |
21 | 1. udkast til betænkning |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/11-12 fra Hjerting Posten |
23 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/11-12 fra Kaliber Reklamebureau as |
24 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 16/11-12 fra Idényt a-s |
25 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 15/11-12 fra Danske Medier |
26 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 16/11-12 fra FK Distribution A/S |
27 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/11-12 fra KOM-PLET A.m.b.a. |
28 | Henvendelse af 20/11-12 fra FK
Distribution A/S |
29 | Præsentationsmateriale udleveret
under foretræde for Skatteudvalget den 21/11-12 fra Dansk
Erhverv |
30 | Henvendelse af 21/11-12 fra Kaliber
Reklamebureau as |
31 | Henvendelse af 21/11-12 fra Hjerting
Posten |
32 | Henvendelse af 21/11-12 fra Hjerting
Posten, underskrifter udleveret under foretræde for udvalget,
jf. L 50 - bilag 31 |
33 | Kopi af henvendelse fra Forest Stewardship
Council (FSC Danmark) af 8/11-12 og skatteministerens kommentar
hertil |
34 | Henvendelse af 23/11-12 fra
Bladkompagniet |
35 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/11-12 fra Bladkompagniet |
36 | Skatteministerens kommentar til
henvendelserne af 21/11-12 fra Hjerting Posten |
37 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 21/11-12 fra FK Distribution A/S |
38 | Skatteministerens kommentar til
præsentationsmaterialet udleveret under foretræde for
Skatteudvalget den 21/11-12 fra Dansk Erhverv |
39 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 21/11-12 fra Kaliber Reklamebureau as |
40 | Kopi af henvendelser af 16. og 22.
november 2012 fra Limfjordsnyt og skatteministerens kommentar
hertil |
41 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 14/11-12 fra Limfjordsnyt |
42 | Skatteministerens kommentar til materialet
udleveret under foretræde for Skatteudvalget den 15. november
2012 fra DRRB, Danske Reklame- og Relationsbureauers
Brancheforening |
43 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
44 | Henvendelse af 28/11-12 fra Coop Danmark
og Irma A/S |
45 | Henvendelse af 29/11-12 fra Ørestad
Avis |
46 | Henvendelse af 29/11-12 fra
Limfjordsnyt |
47 | Henvendelse af 29/11-12 fra
Limfjordsnyt |
48 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/11-12 fra Limfjordsnyt |
49 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/11-12 fra Limfjordsnyt |
50 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/11-12 fra Ørestad Avis |
51 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/11-12 fra Coop Danmark og Irma A/S |
52 | 2. udkast til betænkning |
53 | Henvendelse af 1/12-12 fra
Limfjordsnyt |
54 | Henvendelse af 3/12-12 fra WWF
Verdensnaturfonden |
55 | Meddelelse om tilbagetaget
ændringsforslag nr. 4, fra skatteministeren |
56 | Henvendelse af 4/12-12 fra Avisen
2770 |
57 | 3. udkast til betænkning |
58 | Skatteministerens kommentar til
henvendelse af 3/12-12 fra WWF Verdensnaturfonden |
59 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 1/12-12 fra Limfjordsnyt |
60 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/12-12 fra Lokalav?isen 2770 |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 50
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at redegøre for, hvilke
konsekvenser lovforslaget vil have på forbrugerpriserne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, i hvilken grad ministeren
forventer en stigning i antallet af reklameannoncer, som bliver
omdelt i omslag af Post Danmark og derved er undtaget for
reklameafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvor store administrative og
økonomiske konsekvenser reklameafgiftsloven forventes at
få for danske distributører, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at oplyse fordelingen mellem
redaktionelt stof og annoncer for et repræsentativt udsnit af
ugeaviserne, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvilke økonomiske
konsekvenser ministeren forventer at lovforslaget får for de
ugeaviser, der ikke længere kan opretholde en uændret
fordeling mellem redaktionelt stof og annoncer uden at blive
pålagt afgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om at redegøre for, hvilke
ugeaviser der i gennemsnit har over 25 pct. redaktionelt stof, samt
hvilke ugeaviser der i gennemsnit har under 25 pct. redaktionelt
stof, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om at oplyse det budgetterede
årlige provenu, som husstandsomdelte ugeaviser skal bidrage
med efter lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om at redegøre for udenlandske
erfaringer fra eksempelvis Sverige og Østrig med afgifter
på detailhandelens reklameaviser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at redegøre for
detailhandelens kontaktpriser ved de mest udbredte former for
markedsføring, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvilke medier der forventes at
få øget tilgang af annoncer, som følge af at
reklametryksagsmængden forventes reduceret med 25 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om at redegøre for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af lovforslaget, jf.
forventningen om, at reklametryksagsmængden reduceres med 25
pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvornår loven forventes at
træde i kraft, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. , om en trykt husstandsomdelt reklame
fra et politisk parti belaster miljøet mindre end en
tilsvarende reklametryksag, der har erhvervsmæssig karakter,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. , om et adresseret julekatalog
forurener mindre end et ikkeadresseret julekatalog, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvorfor en månedsavis skal
betale reklameafgift, hvorimod en avis, der udkommer fire gange om
måneden og dermed forurener fire gange så meget, ikke
pålægges afgift, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm. om, hvorfor tryksager med samme
miljøbelastning behandles forskelligt, såfremt den ene
tryksag husstandsomdeles, mens den anden kan afhentes i en butik,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. , om man forventer, at reduktionen i
husstandsomdelte reklamer vil føre til, at forbrugere i
højere grad vil handle over internettet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om at redegøre for den
miljømæssige begrundelse for at afgiftsfritage
ikkehusstandsomdelte reklamer, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. , om dele af produktionen af
tryksager forventes at flytte til udlandet som følge af
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, hvor lang tid der vil gå
mellem lovens eventuelle godkendelse i EU og dens
ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om at redegøre for danske
distributørers forventede arbejdsmængde i forbindelse
med opfyldelsen af bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 3,
om formkrav ved brug af sektioner, tillæg og indstik, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvorfor der i lovforslaget
stilles krav om, at alle sektioner i en ugeavis skal være
fremstillet af samme papirmateriale, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvilke foreninger ud over
foreninger omfattet af folkeoplysningsloven der ikke er omfattet af
afgiftspligten, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 3, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvilke foreninger der er omfattet
af folkeoplysningsloven og dermed er fritaget for afgift efter
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om at redegøre for de
økonomiske konsekvenser for den ugeavis, der hver anden uge
indeholder mindre end 25 pct. redaktionelle artikler og hver anden
uge indeholder mere end 25 pct. redaktionelle artikler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om at redegøre for de
økonomiske konsekvenser for en ugeavis, der nødsages
til at udvide sideantallet med fire eller otte sider for at
undgå at blive ramt af reklameafgiften, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om, hvorvidt det vil være
muligt for trykkerier, der ønsker at blive
blomstmærkede, at opnå en sådan godkendelse inden
lovens ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
28 | Spm. om, hvor længe der har
været vedtaget kriterier for blomstmærkede tryksager,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvilke miljømæssige
argumenter der er for, at afgiftsdifferentieringen alene
gælder for reklametryksager, der er mærket med det
europæiske miljømærke Blomsten og ikke det
nordiske miljømærke Svanen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvor store administrative byrder
det vil medføre for de virksomheder, der i forvejen har
svanemærket deres tryksager, men nu også skal
være blomstmærkede for at opnå
afgiftsdifferentieringen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. om at redegøre for
begrundelsen for at pålægge en avis som Hus & Have
avisen en reklameafgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. , om lovforslaget ikke kan virke
konkurrenceforvridende, når en avis som Hus & Have avisen
pålægges afgift, mens ugeaviser ikke rammes, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om, hvor mange aviser a la Hus &
Have avisen der rammes af den foreslåede reklameafgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om at oplyse, om Skatteministeriet i
lyset af DRRB's oplysninger fastholder, at lovforslaget ikke vil
have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om at redegøre for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser for virksomheder,
der producerer/distribuerer husstandsomdelte reklamer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om at oplyse den
socioøkonomiske fordeling af det forventede tab af
arbejdspladser, herunder fordelt på bl.a. avisomdelere og
trykkeriarbejdere, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om, hvorfor det er valgt at
sætte kriteriet for afgiften på distributionsformen og
ikke på papiret/tryksværten, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
38 | Spm. om logikken i, at man efter de
foreslåede regler kan stikke en reklametryksag ind i et
dagblad og få den omdelt via dagbladet, uden at der skal
betales afgift af den, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm. om, hvorfor en fjernelse af
frekvenskravet vil give anledning til afgiftsomgåelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. , om de konkurrence- og
forbrugerprismæssige konsekvenser af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. , om andre EU lande har erfaringer
med en reklameafgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have
for trykkerier og virksomheders brug af Svanemærket og
FSC-mærket, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om, hvad de provenumæssige
konsekvenser vil være for det offentlige, hvis også
aviser og magasiner med minimum 25 pct. redaktionelt indhold, men
med en lavere udgivelsesfrekvens end hver 14. dag, fritages for
afgiftspligten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. om Kommissionens behandling af
lovforslaget efter statsstøttebestemmelserne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om, hvilket grundlag
Skatteministeriet har for at afvise høringssvarene fra
dagligvarehandelen, herunder bl.a. COOP Danmark og De Samvirkende
Købmænd (DSK), som påpeger, at afgiften vil
medføre større omkostninger og højere
forbrugerpriser på dagligvarer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
46 | Spm. , om ministeren kan redegøre
nærmere for påstanden i høringsskemaet om, at
»gennemsigtigheden forbliver uændret eller måske
endda øges« som følge af færre omdelte
reklamer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
47 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for konsekvenserne af lovforslaget for hhv. små, mellemstore
og store virksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
48 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af
lovforslaget isoleret set (frem for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af finansloven
samlet som anført i høringsskemaet), til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
49 | Spm. om, hvorfor de
høringsberettigede organisationers ønske om en
revisionsklausul afvises, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
50 | Spm. , om ministeren kan uddybe
kommentaren på side 23 i høringsskemaet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
51 | Spm. , om ministeren kan afvise, at en
afgift på husstandsomdelte reklamer vil presse Post Danmark
økonomisk, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. , om ministeren kan garantere, at
miljømærket Blomsten kan anvendes fra 1/1-14, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
53 | Spm. , om reklameafgiftsloven er forenelig
med EU's statsstøtteregler og principper for det indre
marked, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om, hvor mange virksomheder
ministeren forventer må lukke på grund af
reklameafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
55 | Spm. om, hvor langt indfasningen af
blomstmærket er, herunder hvornår blomstmærket
forventes fuldt indfaset, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
56 | Spm. om at bekræfte, at elementer af
loven først træder i kraft, når
blomstmærket er klar, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
57 | Spm. om at oplyse, om der på noget
tidspunkt vil blive pålagt fuld afgift, inden
blomstmærket er klar, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
58 | Spm. om at indhente SKATs vurdering af, om
udgivelsen »Kultur i Viborg« vil være
afgiftspligtig, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
59 | Spm. om af egen drift at indhente
svarbidrag fra SKAT, således at tilsvarende
udvalgsspørgsmål kan besvares fyldestgørende,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
60 | Spm. om, hvordan kommunalt og regionalt
informationsmateriale, der ikke er omfattet af afgiftspligten,
defineres, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
61 | Spm. om, hvilke publikationer fra
koncert-/spillesteder og kulturhuse der er omfattet af
afgiftspligten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
62 | Spm. , om Skatteministeriet vil revurdere
sin opfattelse af, at lovforslaget ikke vil have betydning for
antallet af arbejdspladser, jf. tilkendegivelser fra flere
virksomheder i branchen, der siger, at lovforslaget vil have
negative konsekvenser for antallet af arbejdspladser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om at forholde sig til branchens
vurdering af, at det vil være problemfrit, hvis
månedsaviser også afgiftsfritages, så længe
de lever op til de øvrige kriterier, herunder om
redaktionelt indhold, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
64 | Spm. om at redegøre nærmere
for, om ikke en sandsynlig konsekvens af lovforslaget er, at der
produceres færre sider, hvilket vil medføre, at de
mindst sælgende varer udgår, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
65 | Spm. om, hvorvidt en afgrænsning af
de afgiftsfritagne publikationer, der tager udgangspunkt i
»Nej tak«-ordningen kombineret med et krav om mindst 25
pct.s redaktionelt indhold ikke stadig ville være baseret
på objektive kriterier, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
66 | Spm. om, hvor meget ministeren forventer
at forbrugerpriserne stiger, hvis lovforslaget bliver vedtaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
67 | Spm. om, hvilke overvejelser der lå
bag, at man i forbindelse med pinsepakken i 1999 valgte at droppe
en reklameafgift, da den angiveligt var i strid med grundloven, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
68 | Spm. om, hvorfor Sverige valgte at
afskaffe den reklameafgift, de havde indført, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
69 | Spm. , om det er konkurrenceforvridende,
at man med en reklameafgift går efter enkelte medier, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
70 | Spm. om, hvordan arbejdsudbuddet
påvirkes af lovforslaget i antal personer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
71 | Spm. om, hvorfor man i afgrænsningen
af reklameafgiften ikke har brugt samme kriterier, som gælder
for »Nej tak«-ordningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
72 | Spm. , om reklameafgiften er en afgift
på information og viden, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
73 | Spm. , om lovforslagets krav om antallet
af udgivelser har en negativ miljøeffekt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
74 | Spm. om, hvorfor der skal være et
frekvenskrav i loven, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
75 | Spm. , om teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, som fjerner frekvenskravet i loven, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
76 | Spm. , om reklameafgiften rammer
hårdere i udkantsområderne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
77 | Spm. , om det vil skabe øget
grænsehandel, at der kommer en reklameafgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
78 | Spm. om, hvor stor en andel af reklamerne
i antal kilogram ministeren forventer flytter over i ugeaviserne
eller dagblade, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
79 | Spm. , om der gives incitament til at
trykke sine reklamer i ugeaviser og dagblade, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
80 | Spm. om konkurrenceforvridning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
81 | Spm. om miljømæssige
konsekvenser af loven, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
82 | Spm. om, hvordan der er forbedret
miljøeffekt af, at en reklame, der ellers bliver
pålagt afgift, bliver undtaget for afgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
83 | Spm. , om konkurrenceforvridning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
84 | Spm. om den provenumæssige
konsekvens, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
85 | Spm. om at yde teknisk bistand til at
udarbejde et ændringsforslag, som holder
distributørerne skadesløse for tab, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
86 | Spm. om at redegøre for, om
Radikale Venstres ordfører Nadeem Farooq har ret i, at
reklameafgiften vil have nogle effekter på markedet og
beskæftigelsen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
87 | Spm. om at redegøre for, om
Socialdemokraternes ordfører Thomas Jensen har ret i, at
reklameafgiften isoleret set har negative konsekvenser for
arbejdspladserne, jf. førstebehandlingen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
88 | Spm. om at redegøre for, om det er
en tilsigtet konsekvens af lovforslaget, som SF's ordfører
Jesper Petersen sagde under førstebehandlingen, at
detailhandelen skal koncentrere sig om at markedsføre
færre varer i tilbudsaviserne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
89 | Spm. , om der er retlige hindringer -
herunder i forhold til EU-retten - for at undtage aviser med en
lavere udgivelsesfrekvens, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
90 | Spm. om at oplyse, om der er
butikskæder, der i dag ikke benytter internettet til
markedsføring og som forventes at ville begynde på det
som følge af indførelse af reklameafgiften, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
91 | Spm. om, hvorfor det står i
bemærkningerne til lovforslaget, at: »En lavere
gennemsigtighed vil kunne medføre højere
forbrugerpriser.«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
92 | Spm. om, hvorledes det vil medvirke til en
reduktion af papiraffald, at en avis som Frederiksberg Bladet
undtages for reklameafgift, mens Ørestad Avis ikke undtages,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
93 | Spm. , om svanemærkede
reklametryksager udgør en større eller mindre
miljøbelastning end blomstmærkede reklametryksager,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
94 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil
få for markedsføringen af miljømærker i
Danmark, at Dansk Standard skal bruge ressourcer på at
behandle ansøgninger om blomstmærkede tryksager, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
95 | Spm. , om det er tilsigtet, at
husstandsomdelt markedsføring af identiske sportslige
arrangementer behandles forskelligt i forhold til reklameafgiften,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
96 | Spm. , om det er tilsigtet, at
husstandsomdelt markedsføring af identiske kulturelle
arrangementer behandles forskelligt i forhold til reklameafgiften,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
97 | Spm. om, på hvilket grundlag
Skatteministeriet baserer sin vurdering af, at reklameafgiften vil
medføre færre tilbudsaviser, og hvor mange
dagligvarekæder der har været inddraget i vurderingen,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
98 | Spm. om at vurdere konsekvenserne for uge-
og dagbladene, hvis dagligvarebranchen skærer i antallet af
annoncer, men opretholder annonceringen i tilbudsaviserne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
99 | Spm. , om en månedsavis kan
være med til at fremme mediemangfoldigheden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
100 | Spm. om at redegøre for ministerens
holdning til baggrunden for forskelsbehandlingen mellem en
virksomhed som Post Danmark og en virksomhed som Bladkompagniet,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
101 | Spm. om at kommentere det forhold, at dele
af dagligvarebranchen tilkendegiver, at man forventer at bibeholde
omfanget af tilbudsaviser, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
102 | Spm. om, hvordan ministeren vil udbedre,
at lovforslaget reelt lægger op til, at Post Danmark og
private postdistributionsvirksomheder forskelsbehandles, da det er
umuligt for alle andre virksomheder end Post Danmark at
indføre listepriser, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
103 | Spm. om, hvordan ministeren vil forsvare,
at Post Danmarks de facto monopol på brevomdeling styrkes,
hvis reklameafgiftsloven vedtages i sin nuværende form, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
104 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til erhvervs- og vækstministerens udtalelse om, at man skal
bekæmpe monopoler og karteldannelse i Danmark, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
105 | Spm. om at redegøre for, hvorfor
ministeren ikke forventer, at forbrugerpriserne vil stige, trods
tilkendegivelserne om det modsatte fra dagligvarebranchen og de
enslydende vurderinger i bemærkningerne til lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
106 | Spm. om ministeren kan redegøre
for, om »tid« betyder 14 dage, 1 måned, 1
kvartal, 6 måneder eller længere, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
107 | Spm. , om ministeren vil forholde sig til
Bladkompagniets vurdering af, at indførelse af
reklameafgiftsloven i dens nuværende form vil koste
arbejdspladser, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
108 | Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir
fra samrådet 29/11-12 om samrådsspørgsmål
A-D (Reklameafgiftsloven), til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
109 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, som afgiftsfritager tryksager fra
kulturinstitutioner, der modtager offentlig støtte, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
110 | Spørgsmål om teknisk bistand
til at udarbejde et ændringsforslag, som sikrer, at
tryksager, som er miljømærket med et af de to
øvrige offentligt anerkendte miljømærker,
også omfattes af lavere afgift, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
111 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, som fjerner påbuddet om listepriser
for virksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
112 | Spm. , om en mulig konsekvens af
reklameafgiften vil være, at der sker en forøgelse af
reklamemængden i andre medier, herunder internettet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
113 | Spm. , om Post Danmark kan undgå at
blive omfattet af reklameafgiften, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
114 | Spm. om oplysningerne i den rapport, som
udvalget har modtaget fra Copenhagen Economics, om erfaringerne med
en reklameafgift i Østrig, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
115 | Spm. om, at afgiften ikke konsekvent
følger afgrænsningen efter »Nej
tak«-ordningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
116 | Spm. om, hvilke foreninger der er omfattet
af loven, og hvilke foreninger der ikke er omfattet af loven, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
117 | Spm. , om det er korrekt, at
Skatteministeriet ikke ved, hvilke landsdækkende og lokale
aviser der vil blive ramt af reklameafgiften, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
118 | Spm. , om en reduktion af virksomhedernes
markedsføring vil have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet i form af mindre omsætning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
119 | Spm. , om reklameafgiften må
forventes at have negative økonomiske konsekvenser for den
del af erhvervslivet, der producerer eller distribuerer de
husstandsomdelte reklamer, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
120 | Spm. , om afgiften vil få
beskæftigelsesmæssige konsekvenser for disse brancher,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
121 | Spm. om, hvorledes markedsføring af
kulturelle institutioner såsom teatre og spillesteder er
omhandlet i »Nej tak«-ordningen, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
122 | Spm. , om en publikation som By og Kultur
vil skulle betale reklameafgift, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
123 | Spm. , om andre kommuner udgiver
publikationer som By og Kultur, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
124 | Spm. , om kommunerne vil blive
DUT-kompenseret for de øgede udgifter, de
pålægges som følge af reklameafgiftsloven, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
125 | Spm. om de økonomiske konsekvenser
for teatre, spillesteder m.v. af reklameafgiftsloven, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
50
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. , om ministeren kan
redegøre for de konkurrencemæssige konsekvenser ved
indførelse af afgifter på husstandsomdelte reklamer,
til skatteministeren |
B | Samrådsspm. , om ministeren
forventer, at en afgift på husstandsomdelte reklamer vil
få betydning for de erhverv, som producerer og distribuerer
husstandsomdelte reklamer, til skatteministeren |
C | Samrådsspm. , om ministeren på
baggrund af regeringens miljømæssige argumenter vil
forklare logikken i, at en månedsavis skal betale afgift,
mens en ugeavis er fritaget efter lovforslaget, til
skatteministeren |
D | Samrådsspm. , om, hvorfor ministeren
finder det rimeligt, at bl.a. teatre og kulturhuse bliver ramt af
afgiften på husstandsomdelte reklamer, til
skatteministeren |