Fremsat den 20. marts 2013 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v.
(Flere oplysninger i Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT) og ændring af fristen for at
anmelde ændringer heri, hjemmel til administrative
bødeforelæg m.v.)
§ 1
I lov om udstationering af lønmodtagere
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. marts 2011,
foretages følgende ændringer:
1. § 5,
nr.1, affattes således:
»1) Lov om
arbejdsmiljø, lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg
til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter
(offshoresikkerhedslov) samt kapitel 4 A i lov om
luftfart.«
2. I
§ 7 a, stk. 1, indsættes som
nr. 7:
»7)
Virksomhedens momsnummer i hjemlandet.«
3. I
§ 7 a, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5)
Virksomhedens momsnummer i hjemlandet.«
4. I
§ 7 a, stk. 5, 2. pkt.,
ændres: »8 dage« til: »3 dage«
5. I
§ 7 c, stk. 1, ændres:
Ȥ 7 a, stk. 1, nr. 1, 3, 4 og 5, og stk. 2, nr. 1, 3 og
4.« til: »§ 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7, og stk. 2,
nr. 1-5.«
6. I
§ 7 e indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at tilsyn med
anmeldelsespligten efter § 7 a inden for bestemte sektorer
skal varetages af den myndighed, der i øvrigt fører
tilsyn med overholdelse af regler om arbejdsmiljø inden for
den pågældende sektor.«
7.
Efter § 10 c indsættes i kapitel
6:
Ȥ 10
d. Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet i
nærmere angivne sager om overtrædelser af denne lov og
regler udstedt i medfør af denne lov, der ikke
skønnes at medføre højere straf end
bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at
sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har
begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget.
Stk. 2. Reglerne i
retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om krav
til indholdet af et anklageskrift og reglerne i retsplejeloven om,
at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3. Vedtages
bødeforelægget, bortfalder videre forfølgning.
Vedtagelsen har samme virkning som en dom.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013.
Stk. 2. § 1, nr. 5,
finder alene anvendelse for offentlig adgang til oplysninger om
dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen og om
virksomhedens momsnummer i hjemlandet, som registreres efter lovens
ikrafttrædelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslaget | | 2.1. | Udvidelse af anmeldelsespligten - krav om
oplysning af momsnummer i hjemlandet | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Kortere frist for at anmelde ændring
af oplysninger i RUT | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3 | Offentlig adgang til flere oplysninger i
RUT | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | | 2.4. | Udstedelse af administrative
bødeforelæg for overtrædelse af
anmeldelsespligten til RUT | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Lovforslaget | | 2.5. | Præciseringer samt ny bemyndigelse
til beskæftigelsesministeren | | | 2.5.1. | Også anden lovgivning om
arbejdsmiljø finder anvendelse ved udstationering | | | 2.5.2. | Ny bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1.
Indledning og baggrund
Udenlandske virksomheder, som leverer
tjenesteydelser i Danmark, og som udstationerer medarbejdere i den
forbindelse, har siden den 1. maj 2008 haft pligt til at anmelde en
række oplysninger i Registret for Udenlandske Tjenesteydere i
Danmark (herefter RUT). I 2010 blev anmeldelsespligten til RUT
skærpet på en række punkter.
RUT har til formål at give myndighederne
og arbejdsmarkedets parter mulighed for at sikre
håndhævelsen af de regler og vilkår, der
gælder for udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, som
opererer i Danmark. Oplysningerne i RUT er et vigtigt redskab for
både myndigheder og arbejdsmarkedets parter til at sikre, at
udenlandske tjenesteydere overholder danske regler og
vilkår.
I forbindelse med finansloven for 2012 blev
der nedsat et udvalg om modvirkning af social dumping, der skulle
undersøge muligheden for yderligere tiltag til at modvirke
social dumping indenfor EU-rettens rammer. Udvalget skulle blandt
andet undersøge muligheden for tiltag, som kan styrke
og/eller supplere RUT og validiteten af data i RUT, samt
undersøge muligheden for, at Arbejdstilsynet kan få
hjemmel til at udstede administrative bødeforelæg for
overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT.
Udvalget afleverede sin rapport i oktober 2012
(»Rapport fra Udvalget om modvirkning af social
dumping«), og i rapporten har udvalget identificeret en
række mulige konkrete tekniske forbedringer og nye funktioner
i RUT, samt enkelte nye oplysningskrav, som vil sikre flere,
hurtigere og bedre tilgængelige oplysninger i RUT.
Myndighederne og arbejdsmarkedets parter vil dermed få bedre
mulighed for at sikre, at udenlandske virksomheder overholder
danske regler.
I rapporten peger udvalget endvidere på,
at der er grundlag for at give Arbejdstilsynet hjemmel til at
udstede administrative bødeforelæg til udenlandske
tjenesteydere, der overtræder anmeldelsespligten til RUT.
De mulige tiltag i rapporten, som udvalget
peger på vedrørende styrkelse af RUT, indgår i
finanslovsaftalen mellem regeringen og Enhedslisten for 2013.
Følgende fremgår af aftalen:
»Aftaleparterne er enige om at give
Arbejdstilsynet mulighed for at udstede administrative bøder
til udenlandske tjenesteydere, der overtræder
anmeldelsespligten. Hermed får Arbejdstilsynet mulighed for
hurtigt at reagere over for udenlandske tjenesteydere, der ofte er
kortvarigt i landet.
Et stigende antal virksomheder foretager
anmeldelse til RUT. Der har dog været mange eksempler
på, at udenlandske tjenesteydere afgiver forkerte
oplysninger. Herudover opleves det, at RUT er ufleksibelt og
mangler en række relevante oplysninger. For at styrke
registret er aftaleparterne derfor enige om, at RUT skal styrkes
yderligere med flere og bedre tilgængelige oplysninger,
herunder:
• Udvidelse af
RUT, så registrering af adresser i RUT valideres af Bygnings-
og Boligregistrets adressefunktionalitet.
• Udvikling af
en webservice, der sikrer realtidsdata, så
kontrolmyndighederne altid har adgang til opdaterede data.
• Udvikling af
en mobilapplikation til trådløs anvendelse.
• Udvikling af
en upload-funktion i RUT, så det bliver muligt for
udenlandske tjenesteydere frivilligt at uploade dokumenter (fx
attest A1) i forbindelse med registrering.
•
Offentliggørelse af oplysninger om arbejdsperiodens varighed
til brug for fagbevægelsen mv.
• Udvidelse af
RUT til at indeholde oplysninger om momsnummer i
hjemlandet.
• Gratis data
i RUT.
• Udvikling af
et myndighedsmodul, så myndigheder, der anvender RUT, kan
angive, om virksomheden er reel.
• Udvikling af
RUT til at indeholde en række nye funktioner, så der
ved registrering frivilligt kan afgives oplysninger om social
sikring i hjemlandet (attest A1) samt oplysninger om, hvorvidt der
er afsendt forhåndserklæring inden for området
med gensidig anerkendelse af kvalifikationer til relevant
myndighed.
Efter gældende regler skal nye
oplysninger om arbejdssted, arbejdsperiode mv. registreres i RUT
senest 8 dage, efter at ændringerne er indtruffet. Da RUT nu
baseres på et velfungerende onlinesystem, kan fristen for
registrering af ændringer forkortes. Aftaleparterne er
på den baggrund enige om, at fristen for registrering af
ændringer i RUT forkortes efter en nærmere vurdering
af, hvordan fristen kan fastsættes under hensyntagen til
behovet for fleksibel arbejdstilrettelæggelse mv.
Der afsættes 7,1 mio. kr. i 2013, 9,4
mio. kr. i 2014, 8,8 mio. kr. i 2015 og 8,7 mio. kr. i 2016 til
styrkelsen af RUT.«
En række af de aftalte ændringer
af RUT kræver ikke ændringer af udstationeringsloven.
Disse ændringer forudsætter dels udvikling af en
række nye it-tekniske løsninger i RUT-systemet, dels
ændringer i de administrative forskrifter vedr. RUT, jf.
bekendtgørelse nr. 1619 af 15. december 2010 om Register for
Udenlandske Tjenesteydere.
Derimod kræver det en ændring af
udstationeringsloven at udvide anmeldelsespligten til også at
omfatte oplysning om momsnummer i hjemlandet. Det kræver
desuden en lovændring at give offentlig adgang til flere
oplysninger om arbejdsperiodens længde og at forkorte fristen
for at anmelde ændring af oplysninger i RUT. Ligeledes skal
der gives hjemmel til Arbejdstilsynet til at kunne udstede
administrative bødeforelæg for overtrædelse af
anmeldelsespligten til RUT.
Dette lovforslag er således en
udmøntning af de dele af finanslovsaftalen mellem regeringen
og Enhedslisten, som forudsætter ændringer af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v.
2.
Lovforslaget
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
• Udvidelse af
anmeldelsespligten - krav om oplysning af momsnummer i
hjemlandet
• Kortere
frist for at anmelde ændring af oplysninger i RUT
• Offentlig
adgang til flere oplysninger i RUT
• Udstedelse
af administrative bødeforelæg for overtrædelse
af anmeldelsespligten til RUT
Udover at gennemføre de dele af
finanslovsaftalen, som indebærer en ændring af
udstationeringsloven, foretages der med lovforslaget i
øvrigt enkelte mindre ændringer i
udstationeringsloven.
• Det
præciseres, at også offshoresikkerhedsloven og kapitel
4 A i lov om luftfart finder anvendelse ved udstationering
•
Beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til efter
forhandling med relevant minister at fastsætte, at tilsynet
med anmeldelsespligten til RUT indenfor bestemte sektorer skal
varetages af en anden myndighed end Arbejdstilsynet.
2.1.
Udvidelse af anmeldelsespligten - krav om oplysning af momsnummer i
hjemlandet
2.1.1.
Gældende ret
Udenlandske virksomheder, som leverer
tjenesteydelser i Danmark, og som udstationerer medarbejdere i den
forbindelse, har siden den 1. maj 2008 skulle anmelde en
række oplysninger i RUT.
I 2010 blev anmeldelsespligten til RUT
skærpet på en række punkter. Arbejdstilsynet fik
ansvaret for at håndhæve og føre tilsyn med
udenlandske tjenesteyderes anmeldelsespligt til RUT, og
bødeniveauet for overtrædelse af anmeldelsespligten
blev fordoblet. Desuden fik udenlandske virksomheder uden ansatte
(enkeltmandsvirksomheder) pligt til at anmelde oplysninger til RUT,
og hvervgivere fik pligt til at sikre sig, at den udenlandske
tjenesteyder har anmeldt oplysninger til RUT i forbindelse med
ydelser indenfor bygge- og anlæg, landbrug, skovbrug og
gartneri. Pligten for enkeltmandsvirksomheder og hvervgivere
trådte i kraft den 1. januar 2011 samtidig med, at det blev
muligt at anmelde oplysninger elektronisk i RUT via et nyt online
system.
Formålet med anmeldelsespligten og
etableringen af RUT og de efterfølgende ændringer har
været at sikre et forbedret datagrundlag for myndighederne
med henblik på, at myndighederne kan føre et mere
effektivt og målrettet tilsyn med, at også udenlandske
virksomheder og deres ansatte, som midlertidigt arbejder og leverer
tjenesteydelser i Danmark, overholder danske regler, fx
arbejdsmiljølovgivningen og skatte- og afgiftslovgivningen.
Derudover har RUT til formål at gøre visse oplysninger
offentligt tilgængelige for blandt andet arbejdsmarkedets
parter for dermed at tilgodese deres muligheder for at sikre de
udstationerede lønmodtagere løn- og
arbejdsvilkår svarende til niveauet i Danmark.
Efter udstationeringslovens § 7 a har
udenlandske virksomheder - med og uden ansatte - pligt til at
anmelde sig i RUT. Følgende oplysninger skal anmeldes til
RUT:
•
Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
• Dato for
påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
• Sted for
levering af tjenesteydelsen.
•
Virksomhedens branchekode.
Udenlandske tjenesteydere, der udstationerer
ansatte, skal herudover anmelde følgende:
• Identiteten
af lønmodtagere, som virksomheden udstationerer, og
udstationeringsperiodens varighed.
•
Kontaktperson for virksomheden. Kontaktpersonen skal udpeges af
virksomheden blandt de personer, der arbejder i Danmark i
forbindelse med levering af tjenesteydelsen.
2.1.2.
Lovforslaget
For i højere grad at kunne kontrollere,
hvorvidt virksomheder anmeldt i RUT reelt er etableret i
hjemlandet, foreslås det, at udenlandske tjenesteydere
fremover i forbindelse med registrering i RUT også skal
anmelde oplysninger om momsnummeret i hjemlandet, idet
momsregistrering i hjemlandet kan være ét af
kriterierne for at være reelt etableret.
På skatte- og afgiftsområdet er
der inden for EU etableret et system med oplysninger om
momsregistrering for virksomheder i EU. Systemet kaldes VIES og
står for »VAT Information Exchange System«. VIES
systemet omfatter virksomheder med driftssted inden for hele EU og
anvendes til udveksling af oplysninger om momsregistrering af
virksomheder i EU samt oplysninger om handel med momsfrie varer
indenfor EU. Systemet kan anvendes af skatte- og afgiftsmyndigheder
i EU.
De danske skattemyndigheder - SKAT - vil
således efter forslaget blandt andet kunne anvende
oplysninger om momsnummer, når der skal forberedes
kontrolindsatser i forhold til udenlandske virksomheder. SKAT kan
gennem VIES kontrollere, om en udenlandsk virksomhed har et
momsnummer i hjemlandet. Hvis der er tvivl om, hvorvidt den
udenlandske virksomhed udøver reel aktivitet i hjemlandet,
kan SKAT kontakte den kompetente myndighed i hjemlandet med henblik
på at få bekræftet, om virksomheden er reelt
aktiv i hjemlandet og dermed reelt leverer tjenesteydelser over
grænserne.
Det foreslås, at kravet om oplysning om
momsnummer i hjemlandet skal gælde både for udenlandske
virksomheder, som udstationerer lønmodtagere, og for
selvstændige uden ansatte.
2.2. Kortere
frist for at anmelde ændring af oplysninger i RUT
2.2.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler skal anmeldelse
til RUT ske senest, når arbejdet påbegyndes i Danmark.
Hvis der sker ændringer under arbejdet, fx nyt arbejdssted,
skal ændringen anmeldes senest 8 dage efter ændringen.
Da RUT i 2008 blev etableret, foregik anmeldelse manuelt, og det
var derfor nødvendigt, at der var en vis tidsmæssig
fleksibilitet for den udenlandske tjenesteyder med hensyn til
manuelt at kunne indsende oplysninger om ændringer til
RUT.
2.2.2.
Lovforslaget
Det foreslås at forkorte fristen fra 8
til 3 dage med hensyn til, hvornår udenlandske tjenesteydere
skal anmelde ændringer af oplysninger i RUT.
Anmeldelse til RUT foregår i dag online.
De tekniske forbedringer af RUT, som skal gennemføres som
opfølgning på finanslovsaftalen for 2013 i form af
forbedret datakvalitet af oplysninger i RUT og hyppige
opdateringer, har til formål at sikre realtidsdata blandt
andet til brug for myndighedernes effektive kontrol. Det er derfor
ikke hensigtsmæssigt, at der er en periode på 8 dage,
hvor oplysningerne i RUT kan være forældede. Med en
frist på 3 dage vurderes det, at også virksomheder, der
ikke selv har adgang til internettet, kan anmelde ændringer
af oplysninger i RUT rettidigt. Den pågældende
virksomhed vil således fx kunne foretage ændringen fra
et offentligt bibliotek, også selvom fristen løber hen
over en weekend.
2.3.
Offentlig adgang til flere oplysninger i RUT
2.3.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler kan
Erhvervsstyrelsen give offentlig adgang til oplysninger i RUT om
virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger,
kontaktperson, virksomhedens branchekode og sted for levering af
tjenesteydelsen (arbejdsstedet). Der er ikke efter de
gældende regler offentlig adgang til oplysninger om dato for
påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
2.3.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at der fremover tillige
kan gives offentlig adgang til oplysninger om den periode, som
tjenesteydelsen varer. Offentlig adgang til periodens varighed
gælder såvel varigheden for den enkelte tjenesteydelse
som varigheden af tjenesteydelsen på det enkelte arbejdssted.
Det foreslås tillige, at der kan gives adgang til oplysning
om virksomhedens momsnummer i hjemlandet. Offentlig adgang til
yderligere oplysninger i RUT vil forbedre arbejdsmarkedets parters
mulighed for sikre overholdelse af løn- og
arbejdsvilkår, når udenlandske tjenesteydere
midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark.
2.4.
Udstedelse af administrative bødeforelæg for
overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT
2.4.1.
Gældende ret
Ved lov nr. 509 af 19. maj 2010 om
ændring af udstationeringsloven fik Arbejdstilsynet ansvar
for at håndhæve udenlandske tjenesteyderes
anmeldelsespligt til RUT med virkning fra den 1. juni 2010. Desuden
blev bødeniveauet for overtrædelse af
anmeldelsespligten til RUT skærpet. Det fremgår af
lovbemærkningerne, at det forudsatte bødeniveau i
normaltilfælde er 10.000 kr., at det tilkommer domstolene ud
fra en samlet vurdering at fastsætte bøden i den
enkelte sag, og at bøden kan fastsættes til et
større eller mindre beløb end bødeniveauet i
normaltilfælde afhængigt af sagens konkrete
omstændigheder.
Det fremgår af lovbemærkningerne
til lov nr. 509 af 19. maj 2010, at bøden bør
gradueres afhængigt af overtrædelsens grovhed,
undskyldelige omstændigheder, fx antal af ansatte eller kort
udstationeringsperiode m.v. I den ene ende af spektret finder man
fx en lille håndværksmester med en enkelt eller
få udstationerede, som ved en fejl har givet mangelfulde
oplysninger. I den anden ende af spektret har man en stor
virksomhed med mange udstationerede, som med forsæt har
undladt at indsende oplysninger, eller som bevidst har givet
forkerte oplysninger om fx kontaktperson. I vurderingen
indgår både virksomhedens størrelse og den
planlagte udstationeringsperiode. Den omstændighed, at
overtrædelsen opdages på et tidligt tidspunkt,
bør ikke føre til en lempelse.
Arbejdstilsynet er den myndighed, som i
første omgang har ansvaret for at undersøge
eventuelle overtrædelser af udstationeringslovens
bestemmelser om anmeldelsespligt.
Når Arbejdstilsynet i forbindelse med
tilsyn konstaterer, at reglerne er overtrådt, foretager
Arbejdstilsynet en juridisk vurdering af sagen. Dette
indebærer blandt andet en stillingtagen til, om der
foreligger en strafbar overtrædelse, og om der er den
fornødne tilregnelse. Herudover vurderes, om
overtrædelsen er tilstrækkeligt dokumenteret til, at
der kan ske domfældelse. Såfremt Arbejdstilsynet efter
en sådan undersøgelse finder, at der bør
gås videre med sagen, anmeldes sagen til politiet med henblik
på, at der rejses tiltale.
Arbejdstilsynet politianmelder udenlandske
virksomheder for overtrædelse af udstationeringsloven,
når Arbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse af
følgende af lovens bestemmelser:
• Undladelse
af rettidigt at anmelde oplysninger eller afgivelse af urigtige
eller mangelfulde oplysninger efter § 7 a,
stk. 1.
• Undladelse
af rettidigt at anmelde oplysninger eller afgivelse af urigtige
eller mangelfulde oplysninger efter § 7 a,
stk. 2.
• Undladelse
af at give dokumentation til hvervgiver efter § 7 d,
stk. 1.
Kan Arbejdstilsynet ikke på baggrund af
de oplysninger, der er fremskaffet i forbindelse med tilsyns- og
kontrolarbejdet, vurdere, om der er tale om en strafbar
overtrædelse, overgives sagen til politiet og
anklagemyndighed med henblik på efterforskning.
2.4.2.
Lovforslaget
Udenlandske virksomheder er ofte i Danmark i
korte perioder, og når en virksomhed først har forladt
landet, bliver håndhævelse af eventuelle
lovovertrædelser vanskeligere.
Det foreslås derfor, at der skabes
hjemmel i udstationeringsloven til, at
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet
kan afgøre åbenbare og objektivt konstaterbare sager
om overtrædelse af udstationeringsloven med administrative
bødeforelæg.
Det er hensigten, at bemyndigelsen i
første omgang anvendes til at give Arbejdstilsynet mulighed
for at udstede administrative bødeforelæg til
udenlandske virksomheder, som ikke overholder anmeldelsespligten
til RUT, jf. udstationeringslovens § 7 a, stk. 1 og 2, eller
pligten til at give hvervgiver dokumentation, jf. samme lovs §
7 d, stk. 1. Med den foreslåede lovændring får
Arbejdstilsynet mulighed for at reagere hurtigt i disse sager med
henblik på at sikre en hurtigere og mere effektiv
sanktionering af lovovertrædelser og derved styrke
håndhævelsen af krav til udenlandske virksomheder.
Arbejdstilsynet har siden 2002 haft hjemmel
til at udstede administrative bødeforelæg for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven, jf. dennes §
82 a. Arbejdstilsynets gode erfaringer med denne mulighed vurderes
at kunne udstrækkes til RUT-området.
Adgangen til at udstede administrative
bødeforelæg som foreslået, forudsætter, at
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse alene anvendes til at
give Arbejdstilsynet mulighed for at udstede administrative
bødeforelæg ved overtrædelse af nærmere
angivne bestemmelser, hvor overtrædelserne generelt er
ensartede og ukomplicerede og uden bevismæssige
tvivlsspørgsmål, og hvor sanktionsniveauet ligger
fast. Overtrædelserne skal således generelt være
klare og umiddelbart konstaterbare, og sagens afgørelse,
herunder fastsættelsen af bødens størrelse,
skal være uden skønsmæssige elementer af
betydning. Det vil næppe kunne udelukkes, at der vil kunne
opstå konkrete tilfælde, hvor overtrædelse af de
pågældende bestemmelser alligevel ikke kan anses for
ukomplicerede og uden bevismæssige
tvivlspørgsmål, eller hvor der kan rejses tvivl om det
rette sanktionsniveau. Det forudsættes, at Arbejdstilsynet i
så fald vil overgive sagen til politiet og anklagemyndigheden
til videre foranstaltning frem for at udstede et administrativt
bødeforelæg.
En betingelse for, at sagen kan afsluttes med
et administrativt bødeforelæg, vil efter den
foreslåede bestemmelse være, at den
pågældende erkender sig skyldig i overtrædelsen
og erklærer sig indforstået med, at sagen
afgøres administrativt med betaling af bøden.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift,
jf. § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, og retsplejelovens
regler om, at den sigtede ikke har pligt til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse. Såfremt den pågældende
ikke er indforstået med at lade sagen afgøre
administrativt, det vil sige ikke vedtager
bødeforelægget, skal sagen oversendes til politiet og
anklagemyndigheden til videre foranstaltning.
Som det fremgår af pkt. 2.4.1. er det
forudsat i bemærkningerne til § 10 a, at
bødeniveauet for overtrædelse af § 7 a, stk. 1 og
2, og § 7 d, stk. 1, i normaltilfælde er 10.000 kr., men
at der kan være sager, hvor de konkrete omstændigheder
giver anledning til overvejelser om forhøjelse eller
nedsættelse af bøden. Hvor en sag giver anledning til
overvejelser om sanktionsniveauet, skal sagen overgives til
anklagemyndigheden til videre foranstaltning.
Den foreslåede lovændring vil
medføre en hurtigere og mere konsekvent
håndhævelsesmulighed. Såfremt en udenlandsk
virksomhed ikke reagerer i anledning af et bødeforelæg
fra Arbejdstilsynet, vil sagen skulle overgives til
anklagemyndigheden med henblik på, at sagen kan indbringes
for domstolene. Henset til, at udenlandske virksomheders arbejde i
Danmark ofte har midlertidig karakter, kan dette have betydning for
politiets mulighed for at forfølge sagen.
Forslaget vil ikke ændre
anklagemyndighedens kompetence til at rejse tiltale i sager om
overtrædelse af udstationeringsloven. Politiet og
anklagemyndigheden kan således fortsat i alle sager
egenhændigt beslutte, at man vil rejse en tiltale med henblik
på en straffesag. Det vil ligeledes fortsat være muligt
for Arbejdstilsynet at anmelde overtrædelser af
udstationeringsloven til politiet.
Lovforslaget ændrer ikke på, at
udenlandske virksomheder, som overtræder anmeldelsespligten,
straffes i de samme situationer og efter de samme betingelser, som
efter den nugældende ordning. Desuden vil kravene til
dokumentationen være de samme, som efter den nugældende
ordning.
2.5.
Præciseringer samt ny bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren
2.5.1.
Også anden lovgivning om arbejdsmiljø finder
anvendelse ved udstationering
I de gældende regler i
udstationeringsloven er der en opremsning af de regler, som finder
anvendelse i forhold til den udstationerede lønmodtager. Det
fremgår bl.a., at lov om arbejdsmiljø finder
anvendelse. I relation til arbejde på offshoreområdet
regulerer offshoresikkerhedsloven (lov nr. 1424 af 21. december
2005 om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter)
arbejdsmiljøforholdene på offshoreanlæggene.
På samme måde finder lov om luftfart (lbk. nr. 959 af
12. september 2011) anvendelse for så vidt angår
arbejdsmiljøforholdene under tjeneste på
luftfartøjer.
Det foreslås, at det præciseres,
at også bestemmelser om et sikkert og sundt
arbejdsmiljø i anden lovgivning end arbejdsmiljøloven
finder anvendelse ved udstationering af lønmodtagere til
Danmark.
2.5.2. Ny
bemyndigelse til beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren efter forhandling med vedkommende
minister kan fastsætte regler om, at tilsynet med
anmeldelsespligten til RUT indenfor bestemte sektorer skal
varetages af en anden myndighed end Arbejdstilsynet. En sådan
bemyndigelse findes ikke i dag i loven.
Arbejdstilsynets tilsyn med anmeldelsespligten
til RUT sker i forbindelse med det almindelige tilsyn med
arbejdsmiljø på virksomhederne. Imidlertid er der
visse sektorer, hvor tilsynet med overholdelsen af
arbejdsmiljøreglerne varetages af andre myndigheder end
Arbejdstilsynet. Fx varetager Energistyrelsen tilsynet med
arbejdsmiljø på offshoreområdet, og
Arbejdstilsynet kommer således ikke på disse
virksomheder.
Det vurderes derfor at være
hensigtsmæssigt at give beskæftigelsesministeren
bemyndigelse til, efter forhandling med vedkommende minister - fx
klima- og energiministeren - at fastsætte regler om, at
tilsynet med anmeldelsespligten til RUT indenfor visse sektorer kan
varetages af en anden myndighed. Inden for offshoreområdet
kunne anmeldelsespligten således varetages af
Energistyrelsen.
Bemyndigelsen vil også kunne komme
på tale i forhold til andre områder, hvor
tilsynsbeføjelsen mere hensigtsmæssigt kunne ligge hos
en anden myndighed end Arbejdstilsynet.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets bestemmelse om registrering af
momsnummer nødvendiggør tekniske ændringer i
RUT og vil dermed udgøre en øget udgift for
Erhvervsstyrelsen på i alt 1 mio. kr. i perioden 2013-2016.
Udgifterne fordeles således, at Erhvervsstyrelsen får
tilført 0,4 mio. kr. i 2013; 0,2 mio. kr. i 2014; 0,2 mio.
kr. i 2015 og 0,2 mio. kr. i 2016.
Et styrket register med flere og hurtigere
oplysninger vil i øvrigt lette myndighedskontrollen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering med henblik på en
vurdering af de administrative byrder for erhvervslivet. Team
Effektiv Regulering vurderer, at forslaget ikke medfører
væsentlige administrative byrder for erhvervslivet, men at
lovforslaget dog medfører administrative byrder for de
virksomheder, der har pligt til at registrere sig i RUT.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en
meddelelse om retningslinjerne for udstationering af
lønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf.
KOM(2006) 159 endelig. De foreslåede ændringer ligger
indenfor disse retningslinjer.
8.
Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.: Akademikernes Centralorganisation (AC), Kommunernes
Landsforening (KL), Business Danmark, Danske Regioner, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Den Danske Dommerforening, Det Faglige
Hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Frie Funktionærer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Lederne,
Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Advokatrådet, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen (Team Effektiv
Regulering), Rigsadvokaten og Politidirektøren i
København.
| | | 9. Sammenfattende skema. | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Den tekniske ændring af RUT vedr.
momsnummer medfører, at Erhvervsstyrelsen får 0,4 mio
kr. i 2013; 0,2 mio. kr. i 2014; 0,2 mio. kr. i 2015 og 0,2 mio.
kr. i 2016, som opfølgning på FL 13. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Et styrket register vil lette
myndighedskontrollen. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt
en meddelelse om retningslinjerne for udstationering af
lønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf.
KOM(2006) 159 endelig. De foreslåede ændringer ligger
indenfor disse retningslinjer. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Lov om arbejdsmiljø
(arbejdsmiljøloven) finder ikke anvendelse for arbejde
på offshoreanlæg. I stedet finder
offshoresikkerhedsloven (lov nr. 1424 af 21. december 2005)
anvendelse på disse anlæg.
I forhold til luftfart finder
arbejdsmiljøloven alene anvendelse for så vidt
angår arbejde på landjorden. Arbejde udført af
besætningsmedlemmer under tjeneste på et
luftfartøj er derimod omfattet af
arbejdsmiljøreglerne i kapitel 4 A i lov om luftfart (lbk.
nr. 959 af 12. september 2011).
Det foreslås, at offshoresikkerhedsloven
samt kapitel 4 A i lov om luftfart nævnes på linje med
arbejdsmiljøloven, således at det præciseres, at
alle udstationerede er sikret samme beskyttelse som danske ansatte
med hensyn til sikkerhed og sundhed.
Til nr.
2
Det foreslås at udvide
anmeldelsespligten for udenlandske tjenesteydere, som udstationerer
lønmodtagere, således at tjenesteydere også skal
anmelde oplysning om tjenesteyderens momsnummer i hjemlandet.
Oplysning om den udenlandske tjenesteyders momsnummer i hjemlandet
vil give myndighederne og andre mulighed for at kontrollere, om
tjenesteyderen reelt er etableret i hjemlandet, og dermed er
omfattet af reglerne om fri bevægelighed for
tjenesteydelser.
Til nr.
3
Det foreslås at udvide
anmeldelsespligten for udenlandske selvstændige virksomheder
således, at tjenesteyderen også skal anmelde oplysning
om tjenesteyderens momsnummer i hjemlandet. Oplysning om den
udenlandske tjenesteyders momsnummer i hjemlandet vil give
myndighederne og andre mulighed for at kontrollere, om
tjenesteyderen reelt er etableret i hjemlandet, og dermed er
omfattet er reglerne om fri bevægelighed for
tjenesteydelser.
Til nr.
4
Det foreslås at forkorte fristen fra 8
til 3 dage med hensyn til, hvornår udenlandske tjenesteydere
skal anmelde ændringer af oplysningerne i RUT. En frist
på 3 dage vil gøre det praktisk muligt for en
udenlandsk virksomhed, som ikke umiddelbart har adgang til
internettet, at anmelde ændringer af oplysningerne i RUT.
Løber fristen således hen over en weekend, vil den
pågældende fx stadig nå at kunne opsøge et
offentligt bibliotek og anmelde ændringen herfra.
Til nr.
5
Erhvervsstyrelsen kan give offentlig adgang
til visse af de registrerede oplysninger i RUT i medfør af
den gældende lovs § 7 c. Det foreslås, at denne
offentlige adgang til visse oplysninger i RUT udvides til
også at omfatte oplysninger om den periode, som arbejdet
varer, samt adgang til oplysning om virksomhedens momsnummer i
hjemlandet. Oplysningerne skal kunne gives på samme
måde, som der efter de gældende regler kan gives
offentlig adgang til oplysninger om virksomhedens navn,
forretningsadresse og kontaktoplysninger, kontaktperson,
virksomhedens branchekode og sted for levering af tjenesteydelsen
(arbejdsstedet).
Forslaget vil bl.a. forbedre arbejdsmarkedets
parters mulighed for at sikre overholdelse af løn- og
arbejdsvilkår, når udenlandske tjenesteydere
midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark.
Forslaget om offentlig adgang til oplysning om
arbejdsperiodens længde og virksomhedens momsnummer omfatter
både virksomheder, som udstationerer lønmodtagere, og
selvstændige virksomheder, der ikke udstationerer
lønmodtagere.
Til nr.
6
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren efter forhandling med vedkommende
minister kan fastsætte, at tilsynet med anmeldelsespligten
til RUT indenfor bestemte sektorer skal varetages af en anden
myndighed end Arbejdstilsynet. Bemyndigelsen kan være
relevant at bruge fx i relation til offshorevirksomhed, hvor
Energistyrelsen i forvejen fører tilsyn.
Til nr.
7
Stk. 1
Med bestemmelsen foreslås det, at
beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til efter
forhandling med justitsministeren at fastsætte i en
bekendtgørelse, at Arbejdstilsynet kan udstede
administrative bødeforelæg i visse typer af sager om
overtrædelse af udstationeringsloven.
Det forudsættes, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse alene anvendes til at give Arbejdstilsynet
mulighed for at udstede administrative bødeforelæg ved
overtrædelse af de i bekendtgørelsen nærmere
angivne bestemmelser, hvor overtrædelserne generelt er
ensartede og ukomplicerede og uden bevismæssige
tvivlsspørgsmål, og hvor sanktionsniveauet ligger
fast. Overtrædelserne skal således generelt være
klare og umiddelbart konstaterbare, og sagens afgørelse,
herunder fastsættelsen af bødens størrelse,
skal være uden skønsmæssige elementer af
betydning. Det vil næppe kunne udelukkes, at der vil kunne
opstå konkrete tilfælde, hvor overtrædelse af de
pågældende bestemmelser alligevel ikke kan anses for
ukomplicerede og uden bevismæssige
tvivlspørgsmål, eller hvor der kan rejses tvivl om det
rette sanktionsniveau. Det forudsættes, at Arbejdstilsynet i
så fald vil overgive sagen til politiet og anklagemyndigheden
til videre foranstaltning frem for at udstede et
bødeforelæg.
Bemyndigelsesbestemmelsen forventes i
første omgang udnyttet til at udstede en
bekendtgørelse om, at overtrædelser af § 7 a,
stk. 1 og 2, og § 7 d, stk. 1, jf. § 10 a, stk. 1, nr.
1-3, kan afgøres med administrative
bødeforelæg.
Bødestørrelsen for
overtrædelse af udstationeringslovens § 7 a, stk. 1 og
2, og § 7 d, stk. 1, forudsættes fortsat at blive
fastsat til 10.000 kr. i normaltilfælde, jf. ovenfor under
pkt. 2.4.1. Sager, der giver anledning til bevismæssige
tvivlsspørgsmål eller tvivl om sanktionsniveauet, kan
ikke afgøres med et administrativt bødeforelæg.
Sådanne sager skal overgives til anklagemyndigheden til
videre foranstaltning.
En betingelse for, at sagen kan afsluttes ved,
at Arbejdstilsynet udsteder et administrativt
bødeforelæg, er, at den pågældende fysiske
eller juridiske person dels erklærer sig skyldig, dels
vedtager sagens udenretlige afgørelse. Såfremt den
pågældende fysiske eller juridiske person ikke
ønsker at acceptere et administrativt
bødeforelæg, enten fordi vedkommende ikke
ønsker at erkende sig skyldig eller ikke kan erklære
sig indforstået med, at sagen afgøres af
Arbejdstilsynet, overgår sagen til politiet og
anklagemyndigheden med henblik på en sædvanlig
strafferetlig forfølgelse.
Udstedelse af et administrativt
bødeforelæg for overtrædelse af
udstationeringsloven kan indebære fremsendelse af et
retsdokument på tværs af landegrænser. I henhold
til artikel 3 (1) i EU's retshjælpskonvention
(udarbejdet af Rådet i henhold til artikel 34 i
traktaten om Den Europæiske Union om gensidig retshjælp
i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemmer (2000/C
197/01)) kan der ydes gensidig retshjælp i straffesager, der
kan afgøres af administrative myndigheder, hvis
afgørelser kan indbringes for retten.
I henhold til artikel 5 i
retshjælpskonventionen kan en EU-medlemsstat
fremsende retsdokumenter direkte til en person i en anden
medlemsstat, hvis medlemsstaten kender pågældendes
adresse. Med andre ord er der inden for EU hjemmel til
at sende et bødeforelæg direkte til den
udenlandske virksomhed/virksomhedsejer. Dokumentet skal
oversættes, hvis modtageren ikke forstår
dansk.
I forhold til lande uden for EU gælder
navnlig retshjælpskonventionen fra 1959 (eller principperne
heri for så vidt angår stater, der ikke har
tiltrådt konventionen), som giver mulighed for, at
anmodninger om forkyndelse af eksempelvis et
bødeforelæg kan sendes direkte mellem de judicielle
myndigheder.
Stk. 2
Bestemmelsen fastsætter, at
retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om krav
til indholdet af et anklageskrift finder tilsvarende anvendelse
på bødeforelæg efter denne bestemmelse. Et
bødeforelæg skal således bl.a. indeholde
tiltaltes navn og adresse, oplysninger om det forhold, der rejses
tiltale for, samt den regel, der påstås
overtrådt, og en kort beskrivelse af det forhold, der rejses
tiltale for, med en sådan angivelse af tid, sted, genstand,
udførelsesmåde og andre nærmere
omstændigheder, som er nødvendig for en
tilstrækkelig og tydelig beskrivelse. Bestemmelsen
fastsætter endvidere, at retsplejelovens regler om, at en
sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3
Det følger af forslaget, at videre
strafforfølgning bortfalder, hvis bøden vedtages.
Vedtagelsen har endvidere samme virkning,
herunder gentagelsesvirkning, som en dom.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013. Det foreslås i stk. 2, at offentlig
adgang til oplysninger om arbejdsperiodens længde og om
virksomhedens momsnummer i hjemlandet først kan gives i
forhold til de anmeldelser, der registreres i RUT efter lovens
ikrafttræden den 1. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 5.
Når en virksomhed udstationerer en lønmodtager i
Danmark, finder følgende regler anvendelse, uanset hvilket
lands ret der i øvrigt regulerer
ansættelsesforholdet: | | § 5, nr.1,
affattes således: | 1) Lov om arbejdsmiljø. | | »1) Lov om arbejdsmiljø,
lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov) samt
kapitel 4 A i lov om luftfart.« | 2) Lov om ligebehandling af mænd
og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v.,
bortset fra de bestemmelser i denne lovs kapitel 3, der
vedrører ret til fravær for andre end gravide kvinder
eller kvinder, der lige har født. | | | 3) Lov om lige løn til mænd
og kvinder. | | | 4) Funktionærlovens § 7,
for så vidt den pågældende opfylder betingelserne
i funktionærlovens § 1. | | | 5) Lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v. | | | 6) Lov om gennemførelse af dele
af arbejdstidsdirektivet. | | | | | | § 7 a, stk.
1. En udenlandsk virksomhed, der udstationerer
lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelser, skal anmelde følgende oplysninger til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen: | | | 1) Virksomhedens navn,
forretningsadresse og kontaktoplysninger. | | | 2) Dato for påbegyndelse og
afslutning af tjenesteydelsen. | | | 3) Sted for levering af
tjenesteydelsen. | | | 4) Kontaktperson for virksomheden.
Kontaktpersonen skal udpeges af virksomheden blandt de personer,
der arbejder i Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelsen. | | | 5) Virksomhedens branchekode. | | | 6) Identiteten af lønmodtagere,
som virksomheden udstationerer, og udstationeringsperiodens
varighed. | | I § 7 a, stk. 1, indsættes
som nr. 7: | | | »7) Virksomhedens momsnummer i
hjemlandet.« | | | | § 7 a, stk.
2. En udenlandsk virksomhed, der ved udførelse af
arbejde i Danmark leverer tjenesteydelser uden at udstationere
lønmodtagere til Danmark, skal anmelde følgende
oplysninger til registrering i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen: | | | 1) Virksomhedens navn,
forretningsadresse og kontaktoplysninger. | | | 2) Dato for påbegyndelse og
afslutning af tjenesteydelsen. | | | 3) Sted for levering af
tjenesteydelsen. | | | 4) Virksomhedens branchekode. | | I § 7 a, stk.
2, indsættes som nr.
5: | | | »5) Virksomhedens momsnummer i
hjemlandet.« | | | | § 7 a, stk.
5. Oplysningerne efter stk. 1 og 2 skal anmeldes,
senest samtidig med at leveringen af tjenesteydelsen i Danmark
påbegyndes. Ændringer vedrørende oplysningerne
skal anmeldes senest 8 dage efter ændringen. | | I § 7 a, stk.
5, 2. pkt., ændres: »8 dage« til: »3
dage« | | | | § 7 c, stk.
1. Der kan gives offentlig adgang til de oplysninger, der er
nævnt i § 7 a, stk. 1, nr. 1, 3, 4 og 5, og
stk. 2, nr. 1, 3 og 4. Der kan endvidere gives offentlig
adgang til oplysninger om, hvorvidt virksomheden har
igangværende aktiviteter i Danmark. | | I § 7 c, stk.
1, ændres: »§ 7 a, stk. 1, nr. 1, 3, 4 og
5, og stk. 2, nr. 1, 3 og 4.« til: »§ 7 a, stk. 1,
nr. 1-5 og 7, og stk. 2, nr. 1-5.« | | | | § 7 e.
Tilsynet med overholdelsen af anmeldelsespligten efter
§ 7 a varetages af Arbejdstilsynet. | | | Stk. 2.
Enhver tjenesteyder, der er pålagt anmeldelsespligt efter
denne lov, og dennes kontaktperson, jf. § 7 a,
stk. 1, nr. 4, skal efter anmodning give Arbejdstilsynet
oplysninger, der kan tjene til at identificere virksomheden,
udstationerede lønmodtagere og arbejdssted, jf.
§ 7 a, stk. 1 og 2. | | | Stk. 3.
Enhver, der udfører arbejde i Danmark, skal efter anmodning
fra Arbejdstilsynet oplyse eget navn og navnet på den
virksomhed, den pågældende udfører arbejde for,
til brug for Arbejdstilsynets tilsyn med udenlandske virksomheders
overholdelse af anmeldelsespligten efter § 7 a,
stk. 1. | | I § 7 e
indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at tilsyn med
anmeldelsespligten efter § 7 a inden for bestemte sektorer
skal varetages af den myndighed, der i øvrigt fører
tilsyn med overholdelse af regler om arbejdsmiljø inden for
den pågældende sektor.« | | | | | | | | | Efter § 10 c indsættes i
kapitel 6: | | | Ȥ 10
d. Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet i
nærmere angivne sager om overtrædelser af denne lov og
regler udstedt i medfør af denne lov, der ikke
skønnes at medføre højere straf end
bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at
sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har
begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget. | | | Stk. 2. Reglerne
i retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om
krav til indholdet af et anklageskrift og reglerne i retsplejeloven
om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforelæg. | | | Stk. 3. Vedtages
bødeforelægget, bortfalder videre forfølgning.
Vedtagelsen har samme virkning som en dom.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013. | | | Stk. 2. §
1, nr. 6 finder alene anvendelse for offentlig adgang til
oplysninger om dato for påbegyndelse og afslutning af
tjenesteydelsen og om virksomhedens momsnummer i hjemlandet, som
registreres efter lovens ikrafttrædelse. | | | |
|