Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 28. november 2012
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Ligestillingsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og erhvervs- og
vækstministeren sendte den 29. august 2012 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2011-12, LIU alm. del - bilag
73. Den 3. oktober 2012 sendte erhvervs- og vækstministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension. Erhvervs- og
vækstministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og
vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Udtalelse fra erhvervs- og
vækstministeren
Forslag til lov om ændring af selskabsloven,
årsregnskabsloven og forskellige andre love om
indførelse af regler om måltal og politikker for den
kønsmæssige sammensætning i det øverste
ledelsesorgan og for afrapportering herom blev fremsat den 3.
oktober 2012. De specielle bemærkninger til § 5, nr. 1,
i forslaget (§ 79 a i lov om finansiel virksomhed) indeholder
desværre en faktuel fejl. Det fremgår således af
de specielle bemærkninger til den foreslåede § 79
a i lov om finansiel virksomhed:
»De finansielle holdingvirksomheder, som er defineret i
lov om finansiel virksomhed, bliver omfattet af den nye bestemmelse
i lov om finansiel virksomhed. På linje hermed bliver en
række sparekassefonde samt fondene bag f.eks. Nykredit og
BRFKredit omfattet henholdsvis af lov om erhvervsdrivende fonde og
lov om visse erhvervsdrivende virksomheders bestemmelser om
måltal og politikker for at øge andelen af det
underrepræsenterede køn.«
Fondene bag BRFKredit og Nykredit, som er anført som
eksempler i bemærkningerne, vil imidlertid som finansielle
holdingvirksomheder være omfattet af § 79 a i lov om
finansiel virksomhed. Der skal derfor i stedet henvises til
omdannede tidligere finansielle virksomheder, der ikke er omfattet
af lov om finansiel virksomhed. Bemærkningerne bør
rettelig være:
»De finansielle holdingvirksomheder, som er defineret i
lov om finansiel virksomhed, bliver omfattet af den nye bestemmelse
i lov om finansiel virksomhed. På linje hermed bliver en
række sparekassefonde samt omdannede tidligere
finansielle virksomheder, der ikke er omfattet af lov om finansiel
virksomhed, omfattet henholdsvis af lov om erhvervsdrivende
fonde og lov om visse erhvervsdrivende virksomheders bestemmelser
om måltal og politikker for at øge andelen af de
underrepræsenterede køn.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er dog skeptiske over for,
om det vil få den store effekt. EL synes, det er
problematisk, at regeringen hverken vil tage stilling til,
hvornår forslagene har virket, eller hvad der er målet.
Det vil sige, hvad er en rimelig fordeling af mænd og kvinder
i en virksomhedsbestyrelse, og hvornår skal denne fordeling
være opnået. Så længe man ikke tør
opstille mål, er det yderst svært at vurdere, om
lovforslaget rent faktisk virker efter hensigten eller ej.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
er generelt enige i, at mere mangfoldighed, herunder en mere
ligelig kønsfordeling på ledelsesgangene og i
bestyrelseslokalerne, vil være til gavn for danske
virksomheder og institutioner. V og KF ønsker dog ikke at
pålægge private virksomheder yderligere administrative
byrder. V og KF støtter derfor initiativer, der sikrer
fremdrift i virksomhedernes kønsfordeling gennem
virksomhedernes egen aktive medvirken og frivillige
initiativer.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder det bekymrende,
at det i en række af høringssvarene vurderes, at
arbejdsbyrden i forbindelse med virksomhedernes udarbejdelse af
måltal, politikker og redegørelser vil være
betydeligt større, end regeringen estimerer i lovforslagets
bemærkninger. De to partier mener generelt, at flere byrder
og mere bureaukrati risikerer at forringe de danske virksomheders
konkurrenceevne yderligere i en tid, hvor der skal arbejdes for
vækst og arbejdspladser. V og KF finder derfor ikke, at de
ligestillingsmæssige resultater, der forventes af
lovforslaget, opvejer de byrder, der pålægges de danske
virksomheder.
V og KF mener, at den nuværende regel i
årsregnskabslovens § 99 a, der forpligter de 1.100
største virksomheder til at redegøre for deres
samfundsansvar i deres årsrapporter (CSR), kan rumme
muligheden for, at de virksomheder, der vil, kan redegøre
for deres arbejde for en mere ligelig kønsfordeling i
ledelse og bestyrelse. V og KF finder, at denne mulighed giver de
1.100 største virksomheder den tilstrækkelige
fleksibilitet til at kunne prioritere deres interesser med deres
virksomhedsstrategi. De to partier finder desuden, at der allerede
findes tilstrækkelige regler i ligestillingsloven, der tager
hånd om udfordringen, for så vidt angår statsligt
ejede virksomheder og institutioner.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener derfor ikke, at der er tilstrækkeligt tungtvejende
grunde til, at Folketinget skal pålægge private
virksomheder og statslige virksomheder og institutioner krav
om måltal, politikker og redegørelser om opfyldelse af
deres arbejde for en mere ligelig kønsfordeling i ledelser
og bestyrelser.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, da loven fratager ejere af virksomheder retten til
selv at vælge deres bestyrelser. Samtidig
pålægges virksomhederne at opstille måltal, lave
politik på området og lave indberetninger. Dansk
Folkeparti ønsker ikke at pålægge virksomhederne
dette.
Dansk Folkeparti er imod kvoter for det
underrepræsenterede køn og anser det ikke for at
være ligestilling. Kvinder og mænd i Danmark har samme
muligheder, hvilket er ligestilling. Derfor mener Dansk Folkeparti,
at kvinder og mænds forskellige valg skal respekteres, da de
ikke nødvendigvis, på trods af ens muligheder,
foretager de samme valg i forhold til karriere.
Liberal Alliances medlem af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, der bl.a. pålægger, de ca. 1.100
største virksomheder i Danmark at opstille måltal for
andelen af det underrepræsenterede køn i det
øverste ledelsesorgan, at virksomhederne skal udarbejde en
politik for at øge andelen af det underrepræsenterede
køn på virksomhedernes øvrige ledelsesniveauer
samt at virksomhederne pålægges at afrapportere om
både måltal og politikker årligt, og der
indføres en bødestraf, hvis en virksomhed ikke har
overholdt eller afrapporteret i overensstemmelse med reglerne.
Liberal Alliances medlem af udvalget finder, at lovforslaget vil
medføre øgede administrative og økonomiske
byrder for virksomhederne, og at det ikke vil medvirke positivt
på kvinders muligheder i livet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) ) I
nr. 2 ændres i den indledende
tekst »§ 19« til: »§ 18«, og den
foreslåede nye paragraf betegnes: »§ 18
a.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 23, stk. 1,
ændres »§ 19 a, stk. 1, nr. 1« til:
»§ 18 a, stk. 1, nr. 1«.
[Korrektion]
Til § 5
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 a indsættes i stk. 1 efter »I«: »Dansk
Skibskredit A/S,«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 a i stk. 1,
nr. 2, udgår »En tilsvarende forpligtelse
påhviler Dansk Skibskredit A/S.«
[Korrektion]
Til § 7
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 221, stk. 1, 2.
pkt., ændres »§ 39, stk. 3, jf. stk. 2, nr.
1 og 2, « til: »§§ 31 og 31 h,«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der blev med lov nr. 616 af 14. juni 2011 indsat et nyt
kapitel 5 a i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder om et
tilsyn med omdannede tidligere finansielle virksomheder. Kapitel 5
a indeholder bestemmelserne §§ 19a - 19g. Som
følge heraf kan kravene om udarbejdelse af måltal og
politikker for den kønsmæssige sammensætning i
det øverste ledelsesorgan ikke som foreslået
indsættes som en ny § 19 a.
De nye krav om den kønsmæssige
sammensætning indsættes i stedet for i en ny § 18
a. Som følge heraf foretages der i nr. 1 en rettelse,
så det fremgår, at de nye krav indsættes efter
den nuværende § 18.
Til nr. 2
Ændringen foretages, som følge af at der som
nævnt allerede eksisterer en § 19 a i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder. Som følge heraf foretages der
i nr. 2 en ændring, så de nye krav til den
kønsmæssige sammensætning i stedet
indsættes i en ny § 18 a.
Med denne ændring foretages en rettelse, så der i
strafbestemmelsen rettelig henvises til § 18 a.
Til nr. 3 og 4
Ændringerne foretages for at undgå tvivl om, at
Dansk Skibskredit A/S er omfattet af hele bestemmelsen. Som
følge deraf indsættes Dansk Skibskredit A/S i
første del af bestemmelsen.
Til nr. 5
Ændringen foretages, som følge af at den
foreslåede bestemmelse med henvisningen til § 221, stk.
1, 2. pkt., og indsættelsen efter § 39, stk. 3, jf. stk.
2, nr. 1 og 2, medfører, at § 39 a, stk. 1, nr. 1,
indsættes i opremsningen af bestemmelser, hvor
overtrædelse kan straffes med bøde eller fængsel
i indtil 4 måneder, jf. § 221, stk. 1, 1. pkt.
På linje med de andre bestemmelser om måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn skal
overtrædelse af bestemmelsen i § 39 a, stk. 1, nr. 1,
alene kunne straffes med bøde, hvorfor bestemmelsen
ændres, så § 39 a indsættes efter
§§ 31 og 31 h i § 221, stk. 1, 2 pkt.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Troels
Ravn (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Sofie
Carsten Nielsen (RV) nfmd. Zenia
Stampe (RV) Andreas Steenberg (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Stine
Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Louise Schack Elholm
(V) Karen Ellemann (V) Jane Heitmann (V) Henrik Høegh (V)
Lykke Friis (V) Mads Rørvig (V) Inger Støjberg (V)
Fatma Øktem (V) Pia Adelsteen (DF) Liselott Blixt (DF)
Martin Henriksen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager
(LA) fmd. Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 17
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Præsentationer fra den tekniske
gennemgang af lovforslaget den 11. oktober 2012 |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Udtalelse fra erhvervs- og
vækstministeren |
6 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren |
7 | Henvendelse af 26/11-12 fra Forsikring
& Pension |
8 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 17
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at bekræfte, at det på
nuværende tidspunkt allerede er muligt for de 1.100
største virksomheder at redegøre for deres arbejde
med en mere ligelig kønsfordeling i ledelser og bestyrelser,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om at redegøre for
forudsætningerne bag beregningerne af de administrative
konsekvenser på 18, 2 mio. kr. svarende til 38.500 timer
årligt, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om at kommentere
høringssvarene fra Dansk Byggeri, DI og Dansk Erhverv, hvori
det påpeges, at det administrative tidsforbrug er
væsentlig højere end estimeret i lovforslaget, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om at redegøre for beregningen
af de 32 mio. kr. i omstillingsomkostninger det første
år, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan regeringen vil
undgå, at det er de samme kvinder, der kommer til at sidde
på flere bestyrelsesposter, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
26/11-12 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |