Fremsat den 28. februar 2013 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr, lov
om landbrugsejendomme og lov om dyrlæger
(Uddannelseskrav i forbindelse med
husdyrhold, gruppevis levering af slagtesvin, obligatorisk digital
kommunikation om forhåndsanmeldelse af eksport af levende dyr
m.v. og tilsyn med personer, der yder dyrlæger bistand)
§ 1
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 814 af 14. juli 2012, som ændret
ved lov nr. 1238 af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav til
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
andre husdyr end de i stk. 1 nævnte.«
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. Slagtesvin kan transporteres fra en svinebesætning
i Danmark til et slagteri i Danmark uden at være mærket
efter regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1, når
dette sker som gruppevis levering af slagtesvin.
Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
gruppevis levering af slagtesvin, herunder om godkendelse af
besætningsejere som anvender gruppevis levering af
slagtesvin. Ved fastsættelse af regler om godkendelse kan
ministeren fastsætte vilkår for godkendelsen og
bestemmelser om tilbagekaldelse. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om transportører, som transporterer
svin ved gruppevis levering af slagtesvin og om slagterier, som
modtager gruppevise leverancer af slagtesvin, herunder regler om
registrering af transportørerne og slagterierne.«
3. I
§ 37 indsættes som stk. 2-5:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at oplysninger om
udførsel af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter m.v.
efter regler fastsat i medfør af stk. 1, skal indberettes
digitalt, og at kommunikation i forbindelse hermed skal
foregå digitalt mellem ministeren og virksomhederne.
Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om digital indberetning og
digital kommunikation, jf. stk. 2, herunder om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur eller lignende.
Stk. 4. Ministeren kan
fastsætte regler om, at ministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, kan udstede dokumenter i forbindelse med de
indberetninger, som er nævnt i stk. 2, uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt dokumentet. Sådanne
dokumenter sidestilles med dokumenter med personlig
underskrift.
Stk. 5. En digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.«
4. I
§ 55 ændres
»EF-retsakter« til: »Den Europæiske Unions
retsakter«.
5. I
§ 61 a ændres »ved
transport af slagtesvin, der efter aftale mellem
besætningsejer og slagteri transporteres direkte fra en
svinebesætning i Danmark til et slagteri i Danmark uden
øremærkning eller skinketatovering« til:
»ved gruppevis levering af slagtesvin, der sker efter regler
fastsat i medfør af § 4 a«.
§ 2
I lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 1. juni 2010, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1240 af 18. december 2012, og § 4 i lov
nr. 1392 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring:
1. § 11,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 3
I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. juli 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 32 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Personer,
der i medfør af § 4, stk. 1, har fået tilladelse
til at bistå dyrlæger, og personer, der i henhold til
regler fastsat i medfør af § 4, stk. 2, yder
dyrlæger bistand, er undergivet tilsyn af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. De i 1. pkt. nævnte
personer skal efter anmodning fra tilsynsmyndigheden give alle
oplysninger, som har betydning for tilsynet.«
2. I
§ 37 ændres
»EF-retsakter« til: »Den Europæiske Unions
retsakter«.
3. I
§ 38, stk. 1, nr. 5, ændres
»§ 32, stk. 3« til »§ 32, stk. 3 og
4«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. §§ 1 og 3 kan ved kongelig anordning
helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslaget | 2.1. | Uddannelseskrav | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Lovforslagets indhold | 2.2. | Gruppevis levering af slagtesvin | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Lovforslagets indhold | 2.3. | Obligatorisk digital indberetning ved
eksport af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter m.v. | 2.3.1. | Gældende ret | 2.3.2. | Lovforslagets indhold | 2.4. | Hjemmel til at føre tilsyn med
personer, der yder dyrlæger bistand | 2.4.1. | Gældende ret | 2.4.2. | Lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Høring | 11. | Sammenfattende skema | | | | | | |
|
1. Indledning
Det foreslås, at lov om hold af dyr
ændres, således at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri bemyndiges til at fastsætte regler om, at
slagtesvin kan transporteres fra en svinebesætning i Danmark
til et slagteri i Danmark uden at være mærket,
når svinene kan spores tilbage til samme
oprindelsesbesætning. I medfør af en
undtagelsesbestemmelse i Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning
af kvæg, svin, får eller geder, er det i dag muligt at
transportere umærkede slagtesvin fra en svinebesætning
i Danmark til et slagteri i Danmark, når det enkelte svins
sporbarhed og identifikation til en gruppe af svin kan dokumenteres
(gruppevis levering af slagtesvin). Med forslaget styrkes
hjemmelsgrundlaget for ordningen, og det vil være muligt at
stille specifikke krav til besætningsejer, transportør
og slagteri, der ønsker at indgå i ordningen.
Det foreslås endvidere, at hjemlen i
§ 11, stk. 2, i lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 1. juni 2010 til at
fastsætte regler om uddannelseskrav i forbindelse med
egentlig erhvervsmæssigt husdyrhold overføres til lov
om hold af dyr. Det foreslås i denne forbindelse, at
bemyndigelsen til at fastsætte regler om uddannelseskrav
udvides, så ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri ligeledes kan fastsætte regler om kursuskrav for
mindre besætninger.
Herudover foreslås det, at der
indføres hjemmel til at stille krav om obligatorisk digital
kommunikation m.m. i forbindelse med indberetning af oplysninger
vedr. eksport af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter
m.v.
Endelig foreslås det, at der i lov om
dyrlæger indsættes en bestemmelse om, at de personer,
der i henhold til § 4, stk. 1 og 2, i lov om dyrlæger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. juli 2012, bistår
dyrlæger, er undergivet tilsyn af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri.
Der foreslås derudover nogle
ændringer af lovteknisk karakter.
2. Lovforslaget
2.1. Uddannelseskrav
2.1.1. Gældende ret
Der stilles på nuværende tidspunkt
ikke et egentligt krav om uddannelse til personer, som har det
daglige ansvar for pasning af svin, kvæg, får, geder og
fjerkræ (bortset fra slagtekyllinger, fjervildt og
strudse).
Det følger af § 3 i
bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til
beskyttelse af landbrugsdyr, at dyr skal passes af et
tilstrækkeligt antal personer, der har de relevante faglige
færdigheder og kvalifikationer og den relevante faglige
viden, således at dyrene kan passes
velfærdsmæssigt forsvarligt.
Denne bestemmelse stiller således ikke
et konkret krav om uddannelse og vedrører alene
færdigheder, kvalifikationer og viden hos de personer, der
passer dyr, ligesom bestemmelsen alene vedrører
dyrevelfærdsmæssige aspekter.
I forbindelse med vedtagelse af lov nr. 243 af
22. marts 2010 om ændring af lov om landbrugsejendomme blev
det hidtil gældende krav om jordbrugsuddannelse som
betingelse for at kunne erhverve ejendomme på 30 ha eller
derover ophævet.
For bl.a. at have mulighed for at sikre
dyrevelfærden blev der samtidig indsat en ny bestemmelse i
§ 11, stk. 2, i lov om landbrugsejendomme, hvorefter
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte bestemmelser om uddannelseskrav i forbindelse
med egentligt erhvervsmæssigt husdyrhold. Bemyndigelsen er
endnu ikke udnyttet.
I bemærkningerne til bestemmelsen er
egentligt erhvervsmæssigt husdyrhold defineret som dyrehold
på mere end 15 dyreenheder.
Af bemærkningerne til bestemmelsen
fremgår det, at uddannelseskravet skal opfyldes af den
person, der har ansvaret for pasning af dyrene, og at det
forudsættes at svare til »det grønne
bevis« eller til, at en person har praktisk erfaring med
pasning og tilsyn af en større besætning af samme
dyreart, som vedkommende skal have ansvaret for. Det fremgår
endvidere af forarbejderne til bestemmelsen, at kravene til
uddannelse primært tager sigte på de
dyrevelfærdsmæssige forhold.
»Det grønne bevis« var
tidligere én af de jordbrugsuddannelser, hvormed en
køber kunne opfylde betingelsen for at erhverve en
landbrugsejendom på 30 ha eller derover, og uddannelsen
sigtede - blandt mange andre emner - på at give kendskab til
dyrehold, herunder dyrevelfærd og dyresundhed.
Det fremgår endelig af forarbejderne til
bestemmelsen, at der skal være overgangsregler for
eksisterende husdyrhold, idet det ikke er meningen, at
reglerne umiddelbart skal gælde for eksisterende
dyrehold.
Der er p.t. fastsat uddannelseskrav til
personer, der har det daglige ansvar for eller er beskæftiget
med hold af følgende dyrearter:
For hold af slagtekyllinger er det i § 2,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 245 af 16. marts 2010 om
uddannelse og kvalifikationer ved hold af slagtekyllinger fastsat,
at den eller de fysiske personer, der har det daglige ansvar for en
bedrift med slagtekyllinger, skal have gennemført og
bestået et kursus om de emner, der er nævnt i bilag IV
til Rådets direktiv 2007/43/EF af 28. juni 2007 om
minimumsforskrifter for beskyttelse af slagtekyllinger. Kravet
vedrører således gennemførelse af et kursus af
én dags varighed, der bl.a. indeholder emner om
gældende lovgivning, adfærd, velfærd, fodring,
vanding, sygdomsforhold og transport.
Endvidere er det for hold af pelsdyr fastsat i
§ 3 a, stk. 1 og 2 i lov om hold af dyr, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
uddannelseskrav til personer, som er ansvarlige for eller er
beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark. Denne bemyndigelse er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1289 af 20. december
2011 om krav til uddannelse mv. for personer beskæftiget i
minkfarme, men er ikke udmøntet for andre pelsdyrhold.
Uddannelseskravet for den ansvarlige for en minkfarm omfatter en
teoretisk del af 32 timers varighed (ekskl. pauser)
vedrørende bl.a. gældende lovgivning på
området, minkens biologi og produktionscyklus,
adfærdsbiologi, dyrevelfærd, sundhed,
smittebeskyttelse, fodring og aflivning samt en praktisk del af 4
ugers varighed, der skal afvikles i en minkfarm. Hertil kommer et
krav om gennemførelse af et efteruddannelseskursus af 8
timers varighed hvert 3. år.
Herudover indeholder § 15 i lov om hold
af dyr en bemyndigelse for ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til at fastsætte regler om, at personer,
som er beskæftiget med hold af dyrearter, der ikke
traditionelt holdes som husdyr i Danmark, skal have deltaget i et
af ministeren godkendt kursus. Denne bemyndigelse er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1151 af 4. oktober 2007
om opdræt af ræve, bekendtgørelse nr. 116 af 26.
februar 2008 om opdræt af fjervildt, bekendtgørelse
nr. 192 af 25. marts 1998 om opdræt af strudsefugle og
bekendtgørelse nr. 754 af 28. juli 2005 om opdræt af
hjortedyr. Der er tale om kurser af 2-3½ dages varighed
inden for bl.a. lovgivning, sygdomme, fordring og pasning.
For så vidt angår
medicinhåndtering kan ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri efter § 50 i lov om hold af dyr
fastsætte regler om, at personer, der beskæftiger sig
med dyr, herunder behandling af disse, i bedrifter, hvor der
anvendes receptpligtige lægemidler, skal deltage i et af
ministeren godkendt kursus i anvendelse af lægemidler. Denne
bemyndigelse er udmøntet i § 7, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 780 af 24. juni 2010 om dyreejeres
anvendelse af lægemidler til dyr samt offentlig kontrol og
fødevarevirksomheders egenkontrol med restkoncentrationer,
hvorefter besætningsansvarlige i besætninger med
fødevareproducerende dyr eller pelsdyr kun må indgive
lægemidler til sine produktionsdyr, hvis den
pågældende har gennemgået et af
Fødevarestyrelsen godkendt kursus i anvendelse af
lægemidler til produktionsdyr. Et
medicinhåndteringskursus har en varighed af mindst 8
timer.
2.1.2. Lovforslagets indhold
Fødevarestyrelsen nedsatte primo 2011
en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Aarhus Universitet,
Den Danske Dyrlægeforening, Danske Landbrugsskoler,
Jordbrugets Uddannelser, LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, 3F, Justitsministeriet og
Fødevareministeriet. Arbejdsgruppens opgave var at fremkomme
med forslag til udmøntningen af § 11, stk. 2, i lov om
landbrugsejendomme.
På baggrund af arbejdsgruppens arbejde
har Fødevarestyrelsen i august 2012 udarbejdet en rapport,
»Forslag til uddannelseskrav i forbindelse med
husdyrhold«, hvoraf fremgår, at arbejdsgruppen
anbefaler en uddannelsesmodel bestående af et
uddannelsesforløb af 60 timers varighed (ekskl. pauser) for
personer, der har det daglige ansvar for pasning af dyr i
besætninger med egentligt erhvervsmæssigt husdyrhold
med kvæg, svin, får, geder eller fjerkræ (bortset
fra slagtekyllinger), samt et kursus af 12 timers varighed for
personer, der har det daglige ansvar for pasning af dyr i mindre
besætninger med får, geder eller slagtekvæg.
Arbejdsgruppens forslag om et
uddannelsesforløb af 60 timers varighed tager udgangspunkt i
den eksisterende landbrugsuddannelse for så vidt angår
de dele af landbrugsuddannelsen, der vedrører
dyrevelfærd og dyresundhed.
Den eksisterende uddannelse består af to
trin, landbrugsassistent (trin 1) og
landmand/jordbrugsmaskinfører (trin 2), hvor man på
trin 2 specialiserer sig i enten planter, jordbrugsmaskiner eller
husdyr.
De dyrevelfærds- og
dyresundhedsrelaterede emner på landbrugsuddannelsen er
indeholdt i faget »Husdyr«, som ligger på
uddannelsens trin 1 og er normeret til i alt 2 uger.
Arbejdsgruppen har vurderet, hvilke emner fra
faget »Husdyr« der er relevante i forhold til den
eksisterende bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om
uddannelseskrav i forbindelse med egentligt erhvervsmæssigt
husdyrhold. På denne baggrund har arbejdsgruppen sammensat et
uddannelsesforløb på 60 timer (ekskl. pauser), som
tager sigte på at bibringe en grundlæggende viden om
dyrevelfærd og dyresundhed.
Egentligt
erhvervsmæssigt husdyrhold
Det foreslås, at hjemlen i
landbrugslovens § 11, stk. 2, til at fastsætte regler om
uddannelseskrav i forbindelse med egentligt erhvervsmæssigt
husdyrhold overføres til lov om hold af dyr, da bestemmelsen
mere naturligt hører hjemme under denne lovs formål,
som er at sikre, at hold af dyr sker på ansvarlig vis og
på en sådan måde, at hensynet til
fødevaresikkerheden, til menneskers og dyrs sundhed samt til
produktionen tilgodeses.
Endvidere foreslås det i denne
forbindelse, at grænserne for, hvornår man er omfattet
af uddannelseskravet, skal tage udgangspunkt i antallet af dyr
på stald i stedet for dyreenheder.
Efter forarbejderne til lov nr. 243 af 22.
marts 2010 om ændring af lov om landbrugsejendomme
forudsættes besætninger med over 15 dyreenheder at
være omfattet af uddannelseskravet i lovens § 11, stk.
2. En dyreenhed er en beregningsenhed, der anvendes i
miljølovgivningen til at beskrive
miljøpåvirkningen ved produktion og udledning af
gødning. En dyreenhed er den mængde dyr, der
producerer 100 kg kvælstof (N) på årsbasis.
Antallet af dyreenheder pr. dyr er derfor afhængig af dyrets
art, race og vægt, og er samtidig en dynamisk enhed.
Det er Fødevareministeriets vurdering,
at dyreenheder ikke er den mest hensigtsmæssige parameter ved
fastsættelse af grænserne for, hvilke
besætningsstørrelser der fremadrettet bør
omfattes af uddannelseskravet. Det skyldes bl.a., at en dyreenhed
er en dynamisk enhed.
Grænserne bør derfor baseres
på det konkrete antal dyr på stald pr. CHR-nummer (et
unikt nummer, der anvendes i Fødevareministeriets Centrale
Husdyrbrugsregister til identifikation af en bestemt geografisk
beliggenhed), hvorved der opnås parallelitet til anden
husdyrlovgivning.
Der kan dog forekomme situationer, hvor der
på samme CHR-nummer findes flere besætninger med
forskellige ejere, og hvor forskellige personer er ansvarlige for
den daglige drift. Den eller de kommende bekendtgørelser om
uddannelseskrav forventes at blive udformet således, at det i
sådanne tilfælde er antallet af dyr i den enkelte
besætning - og ikke det samlede antal dyr på
CHR-nummeret - der er afgørende for, hvorvidt kravet om
uddannelse finder anvendelse.
Det foreslås på den baggrund, at
en husdyrbesætning skal være omfattet af
uddannelseskravet, hvis en eller flere af de grænser, som den
af Fødevarestyrelsen nedsatte arbejdsgruppe har anbefalet,
og som fremgår af Fødevarestyrelsens rapport
»Forslag til uddannelseskrav i forbindelse med
husdyrhold« fra august 2012, er overskredet. Grænserne
er fastsat således, at disse tilnærmelsesvist svarer
til 15 dyreenheder.
Arbejdsgruppens indstilling indebærer,
at en husdyrbesætning skal være omfattet af
uddannelseskravet (60 timer), hvis en eller flere af
følgende grænser overskrides:
| | ? | Malkekvæg: | | ? | Køer: 12 dyr (staldpladser) | | ? | Opdræt: 30 dyr (staldpladser) | ? | Slagtekvæg: | | ? | Køer: 21 dyr (staldpladser) | | ? | Opdræt: 40 dyr (staldpladser) | ? | Svin: | | ? | Søer: 65 dyr (staldpladser) | | ? | Smågrise (7,2 - 30 kg): 450 dyr
(staldpladser) | | ? | Slagtesvin: 150 dyr (staldpladser) | ? | Får (voksne dyr): 105 dyr
(staldpladser) | ? | Geder (voksne dyr): 105 dyr
(staldpladser) | ? | Fjerkræ: | | ? | Æglæggere + opdræt:
2.500 dyr (staldpladser) | | ? | Gæs: 2.000 dyr (staldpladser) | | ? | Ænder: 4.900 dyr
(staldpladser) | | ? | Kalkuner: 1.200 dyr (staldpladser) | | | |
|
Det er forudsat, at en husdyrbesætning
kun omfattes af uddannelseskravet, hvis dyreantallet overskrider
grænserne inden for samme kategori af dyr (aldersgruppe). En
besætning med for eksempel 75 voksne geder og 50 voksne
får vil således ikke være omfattet af
uddannelseskravet for erhvervsmæssigt husdyrhold, mens en
besætning med 106 geder vil kræve uddannelse.
Mindre
husdyrhold
Der findes en større andel af
slagtekvægs-, fåre- og gedebesætninger, der ikke
vil blive omfattet af uddannelseskravet, hvis grænserne
fastlægges som beskrevet ovenfor. Selvom disse typer af
besætninger typisk ikke drives med egentligt
erhvervsmæssigt formål, finder
Fødevareministeriet, at der også i sådanne
mindre dyrehold kan opstå problemer med dyresundhed og
dyrevelfærd, som ville kunne forebygges med en vis
basisviden.
Det foreslås derfor, at bemyndigelsen
til at fastsætte regler om uddannelseskrav udvides, så
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ligeledes kan
fastsætte regler om uddannelseskrav for mindre
besætninger. Det foreslås, at kravet indtil videre
kommer til at omfatte personer, som er ansvarlige for hold af
husdyr i mindre besætninger med får, geder eller
slagtekvæg. Arbejdsgruppen har foreslået
følgende grænser i forhold til uddannelseskravet
(kursus på 12 timer):
| | ? | Slagtekvæg: | | ? | Køer: 10 dyr (staldpladser) | | ? | Opdræt: 10 dyr (staldpladser) | ? | Får (voksne dyr): 10 dyr
(staldpladser) | ? | Geder (voksne dyr): 10 dyr
(staldpladser) | | |
|
Det er hensigten, at kursuskravet skal
gælde den person, der har det daglige ansvar for pasning af
dyrene i en besætning, der - uden at overskride
grænserne for egentligt erhvervsmæssigt husdyrhold -
overskrider en eller flere af de nævnte grænser.
2.2. Gruppevis levering af slagtesvin
2.2.1. Gældende ret
Efter ønske fra erhvervet gjorde
Fødevarestyrelsen det i 2011 muligt at transportere
slagtesvin direkte fra en svinebesætning i Danmark til et
slagteri i Danmark, uden at svinene var øremærket
eller skinketatoveret (gruppevis levering af slagtesvin).
Muligheden blev skabt ved en ændring af
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse om mærkning,
registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder
(mærkningsbekendtgørelsen).
Gruppevis levering af slagtesvin er en
undtagelse fra det almindelige krav om mærkning af svin. Den
afgørende forudsætning for at foretage gruppevis
levering af slagtesvin er, at besætningsejer kan dokumentere,
at det enkelte svins sporbarhed og identitet er sikret ved
tilknytning til en gruppe af svin, og at identitet og sporbarhed er
opretholdt hele vejen fra fødselsbesætning til
opskæring på slagteri. Betingelserne for gruppevis
levering af slagtesvin er nærmere fastsat i
mærkningsbekendtgørelsen. Kravet til
besætningsejer om, at det enkelte svin skal kunne spores
tilbage til oprindelsesbesætningen, er i vidt omfang et
funktionskrav. At kravet er et funktionskrav betyder, at der ikke
er fastsat detaljerede regler for, hvordan besætningsejer
skal opfylde kravet. Det er i stedet overladt til
besætningsejer selv at bestemme, hvordan sporbarheden tilbage
til oprindelsesbesætningen rent praktisk kan sikres og
dokumenteres. Mærkningsbekendtgørelsen er udstedt med
hjemmel i § 4 i lov om hold af dyr, der bemyndiger ministeren
til at fastsætte regler om mærkning af dyr. Ansvaret
for at dyrene mærkes korrekt ligger hos den, der holder dyr,
hvilket i praksis vil sige besætningsejer. Der er derfor ikke
hjemmel til at rette mærkningsbekendtgørelsens krav
mod transportøren. Som regler-ne om gruppevis levering er i
dag, må besætningsejer derfor ved aftale binde
transportøren til at overholde kravene til gruppevis
levering i forbindelse med transporten.
2.2.2. Lovforslagets indhold
Erfaringerne med gruppevis levering af
slagtesvin har vist, at der er behov for, at
Fødevarestyrelsen kan stille specifikke krav til sikring af
sporbarhed og identifikation ved tilknytning til en gruppe. Det er
endvidere opfattelsen, at det vil være hensigtsmæssigt,
om de krav, der gælder under transporten, også kan
rettes direkte mod transportøren.
Det foreslås derfor, at der i lov om
hold af dyr indsættes en ny bestemmelse, som giver ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndigelse til at
fastsætte regler om gruppevis levering af slagtesvin. Det
foreslås tillige, at der i reglerne kan stilles krav til
besætningsejer, transportør og slagteri. Der vil efter
forslaget kunne etableres en egentlig godkendelsesordning af
besætningsejere, der anvender gruppevis levering af
slagtesvin. Kravet om forudgående godkendelse vil medvirke
til at sikre, at reglerne om gruppevis levering af slagtesvin
overholdes.
Ministeren bemyndiges til at fastsætte
vilkår for godkendelsen. Det vil i første omgang blive
stillet som vilkår for godkendelse af besætningsejeren,
at ordningen kun anvendes på bestemte typer af
besætninger. Ved besætningstyper forstås i denne
forbindelse de typer, der anvendes i forbindelse med registrering i
CHR (Fødevareministeriets Centrale Husdyrbrugsregister). Ved
disse registreringer betegner besætningstypen formålet
med dyreholdet. Det vil kun være bestemte typer af
besætninger, der kan godkendes til at indgå i gruppevis
levering af slagtesvin. Besætninger som opfeder svin med
henblik på slagtning kan indgå i ordningen, hvorimod
besætningstyper som for eksempel handelsbesætninger og
dyrskuer ikke kan godkendes til gruppevis levering af slagtesvin.
Svin der skal indgå i gruppevis levering af slagtesvin skal
desuden være omfattet af en leveringserklæring - en
erklæring som afgives til brug for registrering i CHR, og som
angår direkte levering af umærkede svin fra en
nærmere bestemt besætning til en anden nærmere
bestemt besætning, og som er underskrevet af ejerne af
svinebesætningerne på to forskellige CHR-numre.
Alle parter i ordningen skal være
bekendt med at slagte-svinene skal leveres som en gruppevis
leverance til et slagteri i Danmark. Derfor skal den
besætningsejer, der skal levere gruppevise leverancer til et
slagteri i Danmark oplyse, hvilke besætninger der skal
indgå i »kæden«, startende fra
sobesætningen. Dette skal gøres ved at alle parter i
»kæden« opdaterer deres leveringserklæring
med en bestemt ansøgningsblanket, hvoraf det fremgår,
at der i denne leveringserklæring omsættes svin, der
skal indgå i gruppevis levering af slagtesvin og at de
besætninger, der er omfattet af aftalen, kun må have
svin fra én oprindelsesbesætning. Dog kan
sobesætninger tilføres avlsdyr.
Ordningen omkring gruppevis levering af
slagtesvin er i dag for en del baseret på funktionskrav, der
lader det være op til besætningsejer selv at bestemme,
hvordan for eksempel kravet om, at alle svin kan spores tilbage til
samme oprindelsesbesætning, skal dokumenteres. Hvis der i en
besætning på et tidspunkt har været svin fra
forskellige oprindelsesbesætninger, kan det ikke udelukkes,
at besætningsejer - ved erklæringer fra
embedsdyrlægen - kan dokumentere, at svinene senere er
adskilt, og at alle svin i besætningen herefter stammer fra
samme oprindelsesbesætning. Omend en sådan
dokumentation er teknisk mulig, er den administrativt tung og
ressourcekrævende, idet den forudsætter sagsbehandling
og opfølgende kontrol ude i den konkrete besætning i
hvert enkelt tilfælde. Da dette har vist sig at være
uhensigtsmæssigt, er det hensigten, at godkendelsen af
besætningsejer til gruppevis levering af slagtesvin fremover
vil skulle baseres udelukkende på oplysninger, der er
registreret i det Centrale Husdyrbrugsregister, herunder
oplysninger om besætningstype, hvilke dyretyper (for eksempel
søer, smågrise og slagtesvin), der er registreret i
besætningen, og hvilke flytninger der er foretaget til og fra
besætningen. På baggrund af disse oplysninger kan det
kontrolleres om den besætning, der skal indgå i
gruppevis levering af slagtesvin, overholder de krav der stilles
til ordningen. Den forslåede hjemmel vil sikre en ensartet
kontrol for alle besætningsejere i forbindelse med
godkendelsen til gruppevis levering af slagtesvin.
Efter en godkendelse vil en daglig
automatiseret kontrol i CHR kontrollere om reglerne til gruppevis
levering af slagtesvin til stadighed overholdes. Det er et krav i
mærkningsbekendtgørelsen at alle flytninger af svin
til stadighed er registreret i CHR og registreringen skal finde
sted senest syv dage efter flytningen. Derfor er det muligt
på daglig basis at kontrollere, om tilførslen af svin
til de besætninger, der indgår i gruppevis levering af
slagtesvin, er fra samme oprindelsesbesætning. Andre forhold
som automatisk vil blive kontrolleret er ejerskabet af
besætningerne. Kontrollen er nødvendig idet et
ejerskifte eller fuldstændig ophør af en
besætning vil betyde, at forudsætningerne for den
samlede aftale for hele »kæden« ikke
længere er til stede. Desuden vil det blive kontrolleret, om
besætningstypen eller dyretypen ændres for de
besætninger, der indgår i gruppevis levering af
slagtesvin.
Det foreslås endvidere, at ministeren
bemyndiges til at tilbagekalde godkendelsen, hvis de stillede
vilkår for gruppevis levering af slagtesvin ikke overholdes.
En ny godkendelse kan erhverves igen, når betingelserne for
ordningen påny kan opfyldes.
Sker der en overtrædelse af reglerne,
fordi der for eksempel tilføres svin af anden oprindelse end
den, der er angivet i ansøgningen om godkendelse, vil
kontrollen danne et kontroludfald i CHR for den
pågældende besætning. Det bevirker, at der efter
en høring af besætningsejer kan ske en tilbagekaldelse
af godkendelsen.
Herudover foreslås det, at der kan
stilles krav om registrering af transportører og slagterier,
der indgår i gruppevis levering af slagtesvin. Registreringen
skal sikre, at myndigheden er bekendt med, hvilke
transportører og slagterier der medvirker ved gruppevis
levering af slagtesvin. Det er i første omgang hensigten, at
der i den enkelte transport skal kunne transporteres svin fra op
til tre forskellige besætninger, dog med samme ejer. Dette
kræver, at svinene fra de enkelte besætninger holdes
på hvert deres dæk. Ordningen vil på
længere sigt kunne udvides, for eksempel således, at en
transportør i forbindelse med gruppevis levering af
slagtesvin vil kunne transportere slagtesvin fra flere forskellige
besætninger på samme dæk. Det vil i så fald
ved registreringen skulle oplyses, hvorledes
køretøjet er indrettet så der sikres
adskillelse af de forskellige grupper af svin.
Det foreslås endvidere som ovenfor
nævnt, at ministeren bemyndiges til at fastsætte krav,
der retter sig direkte til transportøren og slagterierne.
For slagteriernes vedkommende findes der allerede krav til
sporbarhed og identitet af svinene i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 853/2004 om særlige
hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 178/2002 om
generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om
oprettelse af den europæiske
fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer
vedrørende fødevaresikkerhed. Den foreslåede
bemyndigelse giver hjemmel til at stille specifikke, supplerende
krav til slagterierne, i relation til gruppevis levering af
svin.
Der vil i medfør af § 70, stk. 3,
i lov om hold af dyr kunne fastsættes regler om, at manglende
overholdelse af kravene vil kunne straffes.
2.3. Obligatorisk
digital indberetning og kommunikation ved eksport af levende dyr,
sæd, embryoner, oocytter m.v.
2.3.1. Gældende ret
EU-lovgivningen stiller krav om
veterinærkontrol af husdyr, sæd, embryoner, oocytter
m.v. før udførsel til et andet land. Kravene er
begrundet i hensyn til sporbarhed og i hensyn til kontrol af dyrs
sundhed. Reglerne om udførsel af dyr findes i
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse om
veterinærkontrol ved indførsel og udførsel af
levende dyr. Reglerne om udførsel af sæd, embryoner,
oocytter m.v. findes i Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse om veterinærkontrol ved udførsel
af avlsmateriale og animalske nonfood produkter m.v. En række
oplysninger om eksporten skal anmeldes skriftligt før
udførsel fra Danmark. Det har siden marts 2011 været
en frivillig mulighed at foretage indberetning digitalt på
Fødevarestyrelsens Eksportportal.
2.3.2. Lovforslagets indhold
Af regeringsgrundlaget fremgår, at al
kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal
foregå digitalt inden udgangen af 2015. For at
smidiggøre overgangen til digital kommunikation er det
tidligere blevet vedtaget gradvist at indføre obligatorisk
digital kommunikation for virksomheder og borgere og det offentlige
på udvalgte områder og i takt med, at de juridiske og
tekniske forudsætninger er kommet på plads. Folketinget
har således ved lov nr.1272 af 16. december 2009 om
ændring af lov om Danmarks Statistik og forskellige andre
love, og ved lov nr. 341 af 27. april 2011 om ændring af
årsregnskabsloven og forskellige andre love (Obligatorisk
digital kommunikation mellem virksomheder og det offentlige,
skattefritagelse af Fornyelsesfondensgarantiordning m.v.), skabt
hjemmel til indførsel af obligatorisk digital kommunikation
mellem virksomheder og Fødevareministeriet i forbindelse med
indberetninger til det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR).
I marts 2011 åbnede
Fødevarestyrelsen Eksportportalen, hvor eksportører
af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter m.v. kan anmelde de
nødvendige oplysninger forud for eksport. På
Eksportportalen kan eksportører af levende dyr også
se, hvornår Fødevarestyrelsen har ledige tider til at
foretage kontrol af dyrenes sundhed og transportegnethed, og
transportørerne kan booke tid til kontrol på
Eksportportalen. Når eksportoplysninger først er
indberettet til Eksportportalen, overføres oplysningerne
automatisk til CHR, og dermed bliver vejen til de nødvendige
certifikater kortere og uden administrativt dobbeltarbejde.
Det vurderes nu, at kommunikation i
forbindelse med indberetning af oplysninger ved eksport af levende
dyr, sæd, embryoner, oocytter m.v. er et område, der er
modent til at overgå til obligatorisk digital kommunikation.
Dette vil bidrage til grundlaget for en mere effektiv
opgavevaretagelse og størst mulig ressourceudnyttelse i den
offentlige sektor.
Det foreslås, at der skabes hjemmel til,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at oplysninger om udførsel af
levende dyr, sæd, embryoner, oocytter m.v. skal indberettes
digitalt, og at kommunikation i forbindelse hermed skal
foregå digitalt mellem ministeren og virksomhederne.
Oplysninger, der er omfattet af indberetningspligten, vil herefter
ikke længere kunne indberettes eller sendes på papir.
De sanktioner, der i dag er knyttet til manglende indberetning
eller indsendelse, vil også finde anvendelse ved manglende
digital indberetning eller indsendelse.
Udover levende dyr, sæd, embryoner og
oocytter er det hensigten, at bestemmelsen skal kunne omfatte andre
produkter af animalsk oprindelse. Dette kan eksempelvis være
rugeæg eller animalske biprodukter såsom slagteaffald.
Fødevarer er ikke omfattet af bestemmelsen.
Med virksomheder menes alle juridiske enheder,
der er erhvervsdrivende, eller arbejdsgivere, uanset om de er
fysiske eller juridiske personer. Fysiske personer vil blive
omfattet af pligten til at kommunikere digitalt ved enhver
udførsel af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter
m.v., som er omfattet af Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse om veterinærkontrol ved ind- og
udførsel af levende dyr, eller af Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse om veterinærkontrol ved udførsel
af avlsmateriale og animalske nonfood produkter m.v.
Forslaget indebærer, at oplysninger m.v.
ikke kan anses for modtaget hos myndigheden, hvis de indgives
på anden måde end på den digitale måde, som
foreskrives i bekendtgørelser, der udstedes i medfør
af lovforslaget. Hvis oplysninger m.v. indsendes i strid hermed,
for eksempel pr. brev, følger det dog af den almindelige
vejledningspligt, at myndigheden skal vejlede om reglerne på
området, herunder om pligten til at kommunikere på den
foreskrevne digitale måde.
Der vil i bekendtgørelsen kunne
fastsættes overgangsregler, og der vil kunne fastsættes
regler om, at ministeren kan undtage virksomheder fra digital
kommunikation, når særlige omstændigheder taler
for det. Undtagelsesmuligheden tænkes især anvendt for
den mindre gruppe af erhvervsdrivende eller private, som ikke er i
besiddelse af digitale kompetencer, fordi de ikke tidligere har
anvendt it, hverken i virksomheden eller privat, og som ikke har
mulighed for at lade andre varetage den digitale indberetning.
Undtagelsesmuligheden er tænkt at have en meget
begrænset rækkevidde.
Forslaget giver ministeren mulighed for at
stille krav om, at virksomheden skal anvende bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur. Det forventes,
at bemyndigelsen vil blive brugt til at stille krav om indberetning
og kommunikation via Fødevarestyrelsens Eksportportal.
Endelig giver forslaget ministeren mulighed
for at fastsætte regler om, at dokumenter i forbindelse med
indberetninger af oplysninger om udførsel af levende dyr,
sæd, embryoner, oocytter m.v. kan udstedes uden underskrift,
og det slås fast, at en digital meddelelse anses for at
være kommet frem, når den er tilgængelig for
adressaten for meddelelsen.
Tilsvarende bestemmelser er indsat i lovens
§ 6, stk. 5, og 7, ved lov nr. 341 af 27. april 2011. Der
henvises i bemærkningerne til lovforslaget, L 139, pkt. 5.4,
til en udtalelse fra Folketingets Ombudsmand om
spørgsmål vedrørende underskriftskrav i
forbindelse med forvaltningsmyndigheders udgående breve.
Ombudsmanden har bl.a. peget på, at
retssikkerhedsmæssige, bevismæssige og
ordensmæssige hensyn indebærer, at en
forvaltningsmyndigheds udgående fysiske papirbreve skal
være forsynet med en personlig underskrift. Det er
ombudsmandens opfattelse, at kravet beror på en
retssædvane, der gælder med lovskraft, hvilket
indebærer, at det kræver hjemmel at fravige den. Den
omhandlede udtalelse vedrørte en forvaltningsmyndigheds
udgående breve i afgørelsessager, og angik alene
spørgsmålet om, hvordan fysiske papirbreve skal
underskrives. De samme hensyn og krav gælder ifølge
ombudsmanden i relation til breve, der for eksempel sendes pr.
mail, men ombudsmanden har ikke taget stilling til, hvordan en rent
digital løsning mere præcist kan udformes.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en bestemmelse, der indeholder hjemmel til at
fravige underskriftskravet i forbindelse med digital kommunikation
om udførsel af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter
m.v. Det er en forudsætning, at de relevante teknologiske
løsninger, der skal erstatte den personlige underskrift,
tilgodeser de hensyn, der ligger bag underskriftskravet.
Efter forslaget anses en meddelelse for at
være kommet frem til adressaten for meddelelsen, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen, dvs. fra
det tidspunkt, hvor adressaten har mulighed for at gøre sig
bekendt med indholdet af meddelelsen. Det er således uden
betydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt
med indholdet af meddelelsen. En meddelelse vil normalt være
tilgængelig for en myndighed på det tidspunkt, hvor
myndigheden kan behandle eller læse meddelelsen. Dette
tidspunkt vil normalt blive registreret automatisk i en
modtagelsesanordning eller et datasystem. En meddelelse, der
først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt
først for modtaget den dag, meddelelsen er
tilgængelig.
Kan modtagelsestidspunktet for en digital
meddelelse ikke fastlægges som følge af problemer med
myndighedens it-system eller andre lignende problemer, må
meddelelsen anses for at være kommet frem på det
tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes
pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet. Det vil
således ikke komme virksomheden til skade, at indberetningen
m.v. modtages efter fristens udløb, hvis dette skyldes
systemnedbrud hos myndigheden.
2.4. Hjemmel til at føre tilsyn med personer, der
yder dyrlæger bistand
2.4.1 Gældende ret
Det følger af § 2 i lov om
dyrlæger, at en række handlinger er forbeholdt
dyrlæger, herunder at tage andres dyr under behandling for en
sygdom, til hvis behandling der kræves veterinær
indsigt, og at tage dyr under behandling under anvendelse af
receptpligtige lægemidler.
Efter § 4, stk. 1, i lov om
dyrlæger kan ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri meddele veterinærstuderende, der opfylder
nærmere fastsatte studiekrav, midlertidig tilladelse til at
bistå dyrlæger under udøvelse af
dyrlægegerning, hvis behovet for dyrlægehjælp
ikke kan dækkes af dyrlæger.
Derudover følger det af § 4, stk.
2, i lov om dyrlæger, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at personer, der
ikke er uddannet som dyrlæge, kan yde dyrlæger bistand
under disses udøvelse af dyrlægegerning, der omfattes
af bestemmelserne i lovens § 2, stk. 1, nr. 2-6.
Denne bemyndigelse er bl.a. udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1167 af 4. oktober 2007 om autorisation
af veterinære teknikere og i bekendtgørelse nr. 371 af
28. april 2011 om autorisation af veterinærsygeplejersker
m.v.
Dyrlæger er i medfør af § 32
i lov om dyrlæger undergivet tilsyn af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri og skal efter anmodning fra
tilsynsmyndigheden give alle oplysninger, som har betydning for
tilsynet.
I dag indeholder lov om dyrlæger
imidlertid ingen hjemmel til, at der kan føres tilsyn med de
personer, der enten i medfør af § 4, stk. 1, har
fået tilladelse til at bistå dyrlæger eller i
henhold til regler fastsat i medfør af § 4, stk. 2,
yder dyrlæger bistand.
2.4.2 Lovforslagets indhold
Det er Fødevareministeriets opfattelse,
at det vil være hensigtsmæssigt, at der kan
føres tilsyn med de personer, der enten i medfør af
§ 4, stk. 1, har fået tilladelse til at bistå
dyrlæger eller i henhold til regler fastsat i medfør
af § 4, stk. 2, yder dyrlæger bistand.
Der er tale om personer, som på trods af
udgangspunktet om, at visse handlinger er forbeholdt
dyrlæger, har adgang til at bistå dyrlæger under
udøvelse af dyrlægegerning. Disse bør derfor
på samme måde som dyrlæger være undergivet
offentligt tilsyn.
Det foreslås derfor, at der i lov om
dyrlæger indsættes en bestemmelse om, at disse personer
er undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri, samt at de efter anmodning fra tilsynsmyndigheden skal
give alle oplysninger, som har betydning for tilsynet.
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at
indebære økonomiske konsekvenser af betydning for det
offentlige.
4. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om bemyndigelse til ministeren til
at fastsætte regler om gruppevis levering af slagtesvin kan
indirekte få positive administrative konsekvenser for staten.
Fødevarestyrelsen vil kunne påbyde specifikke
foranstaltninger og vil dermed undgå at skulle
efterprøve sporbarhed og identifikation i den konkrete
tilrettelæggelse af en given levering.
Forslaget om obligatorisk digital indberetning
og kommunikation forventes på sigt at medføre
lettelser i statens administration i forbindelse med
veterinærkontrol ved udførsel af dyr.
De øvrige dele af lovforslaget
skønnes ikke at indebære administrative konsekvenser
af betydning for det offentlige.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
For så vidt angår den del af
lovforslaget, der omhandler uddannelseskrav til personer, der er
ansvarlige for erhvervsmæssigt husdyrhold, er der tale om
overførsel af en eksisterende bemyndigelse fra lov om
landbrugsejendomme til lov om hold af dyr. Denne del af
lovforslaget medfører således ikke nye
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen til at fastsætte regler om uddannelseskrav,
således at der også kan fastsættes regler om
kursuskrav til personer, der er ansvarlige for mindre husdyrhold,
skønnes at ville indebære følgende
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, når
bemyndigelsen udmøntes.
Det vurderes, at ca. 425 personer årligt
vil blive omfattet af kursuskravet. De direkte udgifter i
forbindelse med kurset, det vil sige udgifter til undervisning,
transport og fortæring, forventes at udgøre ca. 3.500
kr. pr. person, hvorfor de samlede udgifter for erhvervet vurderes
maksimalt at udgøre ca. 1,5 mio. kr. årligt.
Dertil kommer administrative konsekvenser i
form af tidsforbrug i forbindelse med kursusdeltagelse. Dette
skønnes ikke at overstige 10.000 timer årligt.
Forslaget om obligatorisk digital indberetning
og kommunikation forventes at få positive
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet forslaget fører
til en økonomisk besparelse på de gebyrer, som
eksportørerne skal betale for veterinær kontrol i
forbindelse med udførsel af dyr.
De øvrige forslag forventes ikke at
få økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at få
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER), som samlet set
har vurderet, at der på baggrund af lovforslaget kan
indføres ny regulering, der vil medføre både
nye administrative byrder samt nye administrative lettelser for
erhvervslivet. Efter TERs vurdering medfører lovforslaget i
sig selv dog ikke administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget forventes ikke at få
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget om gruppevis levering af
slagtesvin indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Hvad angår lovforslaget om obligatorisk
digital indberetning og kommunikation bemærkes, at det
følger af det EU-retlige effektivitetsprincip, at
medlemsstaterne ikke i den nationale lovgivning må
fastsætte regler, der gør det umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at udøve de rettigheder,
der følger af EU-retten. Den overvejende del af
eksportører af levende dyr benytter allerede i dag digital
indberetning på frivillig basis, og det er vurderingen, at
det ikke er i strid med effektivitetsprincippet at indføre
hjemmel for at gennemføre tvungen digital kommunikation
på området.
10. Høring
Et udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, Aktive
Dyrevenner, ALECTIA, Alimentas ApS, Alternativfondet, Anticimex,
Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og chokolademagere
(AKBC), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, A/S Mortalin,
Astma- og Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Biodania, Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen
for farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen
for Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark, Center for
Miljø og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed,
Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association
(DSA), Dankost ApS, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Caféer,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Akvakultur, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS, Dansk Fåreavl, Dansk Galop,
Dansk Gartneri, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk
Isindustri, Dansk Kennel Klub, Danske juletræer, Dansk
Ornitologisk Forening, Danske Maskinstationer og
entreprenører, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter,
Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk
Supermarked, Dansk Transport og Logistik, Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Fugleforeninger, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske
Slagtermestres landsforening, Danske Svineproducenter,
Datatilsynet, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Danske
Skovdyrkerforeninger, De Samvirkende Købmænd, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Brancheorganisation for
Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Det Biovidenskabelige Fakultet ved
Københavns Universitet, Det Danske Fjerkræråd,
Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd,
Det Økologiske Råd, DFO, Dansk Flavour Organisation,
DHI, Center for Miljø og Toksikologi, Afdeling: HHS, DI
Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, Diversey, DTL, DTU
- Veterinærinstituttet, DTU - Fødevareinstituttet,
DOSO - DyreværnsUrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
Dyreværnsrådet, Elite Food Aps, Emballageindustrien,
EMCON, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles
Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus
på Dyr, Foodcare, Forbrugerrådet, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Force Technology, Foreningen Aktive
Dyrerettigheder, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet
(FME), Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet,
Fødevaregruppen, Fødevarekonceptet, Gigtforeningen,
Greenpeace, Grønlands Selvstyre, Happy Smiley, Hatting-KS
A/S, Hedeselskabet, Helsebranchens Leverandørforening,
Hesteinternatet af 1999, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
HORESTA, Højmarklaboratoriet a/s,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
ITD, Jordbrugskommissionen for Region Hovedstaden,
Jordbrugskommissionen for Region Sjælland,
Jordbrugskommissionen for Region Nordjylland, Jordbrugskommissionen
for Region Midtjylland Vest, Jordbrugskommissionen for Region
Midtjylland Øst, Jordbrugskommissionen for Region Syddanmark
Vest, Jordbrugskommissionen for Region Syddanmark Øst,
Kantineledernes Landsklub, KGH Customs Services, Danmark, KGH
Customs Services, Sverige, Kopenhagen Fur, Kommunernes
Landsforening, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost
og ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Kuluk
consult ApS, Kødbranchens Fællesråd, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
Forsøgsdyrenes Værn, Landsforeningen Komitéen
mod Dyreforsøg, Landsforeningen til Oplysning om og
Afskaffelse af Vivisektion i Danmark, Landskontoret for Heste,
Landsorganisationen Grøn Hverdag, Lejernes Landsorganisation
i Danmark, Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Mejeriforeningen,
Ninkovich Consult ApS v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs
Sekretariat (noah), NOPALAX, Nærbutikkernes Landsforening,
OASA, Parcelhusejernes Landsforening, Plastindustrien i Danmark,
Politidirektørforeningen, Q-food ApS, QMS- Consult,
Realkreditrådet, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet
for Dyreforsøg, Rådet vedrørende Hold af
Særlige Dyr, Sammark, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Sedan, Sills & Løndal
Rådgivning Aps, Slagtermestre og Ostehandlerforeningen
Danmark, Smiley-One, SPF-Danmark, Stop Spild Af Mad, Teknologisk
Institut, Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter
for Svineproduktion, Videncenter for Landbrug, Økologisk
Landsforening, WSPA Danmark.
| | 11. Sammenlignende tabel | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om bemyndigelse til ministeren
til at fastsætte regler om gruppevis levering af slagtesvin
kan indirekte få positive administrative konsekvenser for
staten. Forslaget om obligatorisk digital indberetning forventes
på sigt at medføre lettelser i statens administration
ved veterinærkontrol ved udførsel af dyr For kommuner og regioner: Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Forslaget om obligatorisk digital
indberetning forventes at få positive
erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af
besparelser på gebyrer for veterinærkontrol ved
udførsel af dyr Forslaget forventes ikke at få
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet | Den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen til at fastsætte regler om uddannelseskrav
skønnes at indebære udgifter for erhvervet på
ca. 1,5 mio. kr. årligt. Dertil kommer administrative konsekvenser
i form af tidsforbrug i forbindelse med kursusdeltagelse. Dette
skønnes ikke at overstige 10.000 timer årligt | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen af betydning | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Lov om hold af
dyr
Til nr. 1.
Med den foreslåede bestemmelse
overføres den eksisterende bemyndigelse for ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte regler
om uddannelseskrav i forbindelse med egentligt
erhvervsmæssigt husdyrhold fra lov om landbrugsejendomme til
lov om hold af dyr.
Samtidig foreslås bemyndigelsen udvidet,
så der med hjemmel i den foreslåede § 3 a, stk. 3,
endvidere kan fastsættes regler om kursuskrav til personer,
der er ansvarlige for mindre husdyrhold.
Der er allerede fastsat uddannelseskrav for
så vidt angår hold af visse dyr (slagtekyllinger,
fjervildt, strudsefugle, hjortedyr, mink og ræve). Det
forudsættes, at disse uddannelseskrav opretholdes.
For så vidt angår
erhvervsmæssigt husdyrhold er det i første omgang
hensigten at anvende bemyndigelsen til at fastsætte
nærmere regler om uddannelseskrav til personer, der er
ansvarlige for besætninger med svin, kvæg, får,
geder eller fjerkræ (bortset fra slagtekyllinger). For mindre
husdyrhold er det indtil videre hensigten, at bemyndigelsen skal
udmøntes i regler om kursuskrav for personer, der er
ansvarlige for besætninger med slagtekvæg, får og
geder.
På længere sigt vil bemyndigelsen
dog også kunne anvendes til administrativt at fastsætte
regler om henholdsvis uddannelses- og kursuskrav til personer, der
er ansvarlige for hold af andre husdyr, hvis udviklingen inden for
landbrugserhvervet måtte vise et behov herfor.
Den ansvarlige for dyreholdet er den fysiske
person, der forestår den daglige drift af
besætningen.
Det forudsættes, at personer, der har
gennemført en godkendt erhvervsuddannelse som
dyrepasserassistent eller landbrugsassistent eller en uddannelse,
der kan sidestilles hermed, undtages fra uddannelseskravet og
kursuskravet, og at personer, der opfylder uddannelseskravet for
erhvervsmæssigt dyrehold, undtages fra kursuskravet.
Derudover skal personer, der kan dokumentere,
at de i en sammenhængende periode på 2 år inden
for de sidste 10 år forud for de kommende reglers
ikrafttræden har forestået driften af en
husdyrbesætning med et dyreantal svarende til eller
større end 15 dyreenheder, fritages for uddannelseskravet.
På samme måde skal personer, der kan dokumentere, at de
i en sammenhængende periode på 2 år inden for de
sidste 10 år forud for de kommende reglers ikrafttræden
har forestået driften af en husdyrbesætning med mere
end 10 får, geder eller slagtekvæg, fritages for
kursuskravet. Den nævnte erfaring skal vedrøre samme
dyreart, som vedkommende skal have ansvaret for.
Uddannelseskravets overordnede formål er
at sikre, at den person, der forestår den daglige drift af et
erhvervsmæssigt dyrehold har tilstrækkelig viden om
forebyggelse og håndtering af de dyrevelfærdsproblemer
og dyresundhedsproblemer, der kan opstå i en besætning
med landbrugsdyr. Uddannelsen forventes at bestå af et
forløb af 60 timers varighed (ekskl. pauser) inden for de
emner, som Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe har anbefalet i
rapporten »Forslag til uddannelseskrav i forbindelse med
husdyrhold« fra august 2012, herunder emnerne gældende
lovgivning, den offentlige kontrol, dyrenes biologi og
produktionscyklus, adfærd, velfærd, fodring, pasning,
sundhed og smittebeskyttelse.
Formålet med kursuskravet er at sikre et
vist minimum af viden om dyrevelfærds- og
dyresundhedsproblemer. Kursuskravet forventes udmøntet som
et kursus af 12 timers varighed inden for de af arbejdsgruppen
anbefalede emner, herunder gældende lovgivning,
dyrevelfærd, fodring og pasning, adfærd, syge og
tilskadekomne dyr og smittebeskyttelse.
Uddannelsen og kurset forventes at kunne
udbydes af landbrugsskoler eller brancheorganisationer, og
undervisningen skal forestås af en dyrlæge, agronom
eller en anden person med relevant faglig kandidatuddannelse.
Desuden skal det være muligt, at uddannelsen og kurset kan
forestås af en person, der er tilknyttet en landbrugsskole
som underviser, og som følge deraf opfylder
kvalifikationskravene som underviser på erhvervsuddannelser,
jf. §§ 10-12 i Ministeriet for Børn og
Undervisnings bekendtgørelse nr. 1514 af 15. december 2010
om erhvervsuddannelser.
Det forudsættes, at der vil blive
stillet krav om uddannelses- og kursusbevis og, at såvel
uddannelsen som kurset bliver selvbetalte.
Kontrol med overholdelse af kravet om
uddannelse eller kursus forventes at finde sted i forbindelse med
den eksist-erende dyrevelfærdskontrol i
landbrugsbesætninger, og manglende overholdelse af kravet om
uddannelse eller kursus forventes at kunne straffes med
bøde, jf. § 70, stk. 3 i lov om hold af dyr.
Det forudsættes endelig, at uddannelses-
og kursuskravet alene skal gælde fremadrettet, dvs. kun for
personer, der overtager ansvaret for driften af en
husdyrbesætning efter den dato, hvor kravet træder i
kraft.
Til nr. 2.
Som anført ovenfor i pkt. 2.2.1, er
gruppevis levering af slagtesvin en undtagelse fra det almindelige
krav om mærkning af svin. Bestemmelserne herom er i dag
fastsat i bekendtgørelsesform.
Den afgørende forudsætning for at
foretage gruppevis levering af slagtesvin er, at
besætningsejer kan dokumentere, at det enkelte svins
sporbarhed og identitet er sikret ved tilknytning til en gruppe af
svin, og at identitet og sporbarhed er opretholdt hele vejen fra
fødselsbesætning til opskæring på
slagteri.
Erfaringerne med gruppevis levering af
slagtesvin har vist, at der er behov for, at der kan stilles
specifikke krav til sikring af sporbarhed og identifikation ved
tilknytning til en gruppe. Det er endvidere opfattelsen, at det vil
være hensigtsmæssigt, om de krav, der gælder
under transporten, også kan rettes direkte mod
transportøren.
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
derfor ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at
fastsætte regler om gruppevis levering af slagtesvin,
herunder om godkendelse af besætningsejere som anvender
gruppevis levering af slagtesvin, og om registrering af
transportører og slagterier.
Det foreslås, at ministeren bemyndiges
til at fastsætte vilkår for godkendelsen af
besætningsejeren. Det vil i første omgang blive
stillet som vilkår for godkendelse af besætningsejeren,
at ordningen kun anvendes på bestemte typer af
besætninger. Svin, der skal indgå i gruppevis levering
af slagtesvin skal desuden være omfattet af en
leveringserklæring - en erklæring som afgives til brug
for registrering i CHR, og som angår direkte levering af
umærkede svin fra en nærmere bestemt besætning
til en anden nærmere bestemt besætning, og som er
underskrevet af ejerne af svinebesætningerne på to
forskellige CHR-numre.
Alle parter i ordningen skal være
bekendt med, at slagtesvinene skal leveres som en gruppevis
leverance til et slagteri i Danmark. Derfor skal den
besætningsejer, der skal levere gruppevise leverancer til et
slagteri i Danmark oplyse, hvilke besætninger der skal
indgå i »kæden«, startende fra
sobesætningen. Dette skal gøres ved at alle parter i
»kæden« opdaterer deres leveringserklæring
med en bestemt ansøgningsblanket, hvoraf det fremgår,
at der i denne leveringserklæring omsættes svin, der
skal indgå i gruppevis levering af slagtesvin og at de
besætninger, der er omfattet af aftalen, kun må have
svin fra én oprindelsesbesætning. Dog kan
sobesætninger tilføres avlsdyr.
Ordningen omkring gruppevis levering af
slagtesvin er i dag for en del baseret på funktionskrav, der
lader det være op til besætningsejer selv at bestemme,
hvordan for eksempel kravet om, at alle svin kan spores tilbage til
samme oprindelsesbesætning, skal dokumenteres. Fremover er
det hensigten, at godkendelsen af besætningsejer til
gruppevis levering af slagtesvin vil skulle baseres udelukkende
på oplysninger, der er registreret i det Centrale
Husdyrbrugsregister, herunder oplysninger om besætningstype,
hvilke dyretyper (for eksempel søer, smågrise og
slagtesvin), der er registreret i besætningen, og hvilke
flytninger der er foretaget til og fra besætningen. På
baggrund af disse oplysninger kan det kontrolleres om den
besætning, der skal indgå i gruppevis levering af
slagtesvin, overholder de krav der stilles til ordningen. Den
forslåede hjemmel vil dermed sikre en ensartet kontrol for
alle besætningsejere i forbindelse med godkendelsen til
gruppevis levering af slagtesvin.
Efter en godkendelse vil en daglig
automatiseret kontrol i CHR kontrollere om reglerne til gruppevis
levering af slagtesvin til stadighed overholdes. Kontrollen sker
efter § 58 i lov om hold af dyr. Det er et krav i
mærkningsbekendtgørelsen at alle flytninger af svin
til stadighed er registreret i CHR og registreringen skal finde
sted senest syv dage efter flytningen. Derfor er det muligt
på daglig basis at kontrollere, om tilførslen af svin
til de besætninger, der indgår i gruppevis levering af
slagtesvin, er fra samme oprindelsesbesætning. Andre forhold
som automatisk vil blive kontrolleret er ejerskabet af
besætningerne. Kontrollen er nødvendig idet et
ejerskifte eller fuldstændig ophør af en
besætning vil betyde, at forudsætningerne for den
samlede aftale for hele "kæden" ikke længere er til
stede. Desuden vil det blive kontrolleret, om besætningstypen
eller dyretypen ændres for de besætninger, der
indgår i gruppevis levering af slagtesvin.
Det foreslås endvidere, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om tilbagekaldelse
af godkendelsen, hvis de stillede vilkår for gruppevis
levering af slagtesvin ikke overholdes. Der tilsigtes ikke en
fravigelse af de almindelige forvaltningsretlige principper. En ny
godkendelse kan erhverves igen, når betingelserne for
ordningen påny kan opfyldes.
Sker der en overtrædelse af reglerne,
fordi der for eksempel tilføres svin af anden oprindelse end
den, der er angivet i ansøgningen om godkendelse, vil
kontrollen danne et kontroludfald i CHR for den
pågældende besætning. Det bevirker, at der efter
en høring af besætningsejer kan ske en tilbagekaldelse
af godkendelsen.
Herudover foreslås det, at der kan
stilles krav om registrering af transportører og slagterier,
der indgår i gruppevis levering af slagtesvin. Registreringen
skal sikre, at myndigheden er bekendt med, hvilke
transportører og slagterier der medvirker ved gruppevis
levering af slagtesvin. Det er i første omgang hensigten, at
der i den enkelte transport skal kunne transporteres svin fra op
til tre forskellige besætninger, dog med samme ejer. Dette
kræver, at svinene fra de enkelte besætninger holdes
på hvert deres dæk. Ordningen vil på
længere sigt kunne udvides, for eksempel således, at en
transportør i forbindelse med gruppevis levering af
slagtesvin vil kunne transportere slagtesvin fra flere forskellige
besætninger på samme dæk. Det vil i så fald
ved registreringen skulle oplyses, hvorledes
køretøjet er indrettet så der sikres
adskillelse af de forskellige grupper af svin.
Det foreslås endvidere som ovenfor
nævnt, at ministeren bemyndiges til at fastsætte krav,
der retter sig direkte til transportøren og slagterierne.
For slagteriernes vedkommende findes der allerede krav til
sporbarhed og identitet af svinene i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 853/2004 om særlige
hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 178/2002 om
generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om
oprettelse af den europæiske
fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer
vedrørende fødevaresikkerhed. Den foreslåede
bemyndigelse giver hjemmel til at stille specifikke, supplerende
krav til slagterierne, i relation til gruppevis levering af
svin.
Der vil i medfør af § 70, stk. 3,
i lov om hold af dyr, kunne fastsættes regler om, at
manglende overholdelse af kravene vil kunne straffes.
Til nr. 3.
Bestemmelserne i forslaget til ny § 37,
stk. 2 og 3, indebærer, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om pligt til at
anvende digital kommunikation ved indberetning af oplysninger om
udførsel af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter m.v.
og regler om anvendelse af bestemte it-systemer m.m.
Udover levende dyr, sæd, embryoner og
oocytter er det hensigten, at bestemmelsen skal kunne omfatte andre
produkter af animalsk oprindelse. Dette kan eksempelvis være
rugeæg eller animalske biprodukter såsom slagteaffald.
Fødevarer er ikke omfattet af bestemmelsen.
Det har siden marts 2011 været muligt at
indberette oplysninger om udførsel af levende dyr,
sæd, embryoner, oocytter m.v. på Eksportportalen via
URL-adressen http://eksport.foedevarestyrelsen.dk/. Det er desuden
muligt at indtelefonere oplysninger eller indsende dem med post
eller e-mail til Fødevarestyrelsen. I dag anvendes
Eksportportalen ved ca. 50 pct. af alle eksporter.
Fødevarestyrelsen arbejder løbende med at lette
adgangen til at foretage indberetning via Eksportportalen, og en
række forbedringer er planlagt implementeret i foråret
2013. For at opnå størst mulig tilfredshed hos dem,
der benytter Eksportportalen, vil Fødevarestyrelsen inddrage
brugerne i arbejdet med at forbedre systemet.
Fødevarestyrelsen forventer, at anvendelsen af
Eksportportalen herefter vil stige til over 80 pct. Det er tanken,
at den digitale indberetning og kommunikation først skal
gøres obligatorisk, når de planlagte forbedringer er
implementeret.
Med den foreslåede udformning af stk. 2
er det muligt på bekendtgørelsesniveau at
fastsætte overgangsregler og regler om undtagelse fra kravet
om digital kommunikation, når særlige
omstændigheder taler for det. Undtagelsesmuligheden
tænkes især anvendt for den mindre gruppe af
erhvervsdrivende eller private, som ikke er i besiddelse af
digitale kompetencer, fordi de ikke tidligere har anvendt it,
hverken i virksomheden eller privat, og som ikke har mulighed for
at lade andre varetage den digitale indberetning.
Undtagelsesmuligheden er tænkt at have en meget
begrænset rækkevidde. Det vil tillige være muligt
konkret og efter ansøgning at meddele dispensation fra
kravet om digital kommunikation. Dispensation vil kun blive givet
undtagelsesvist.
Forslagets § 37, stk. 4, bemyndiger
ministeren til at fastsætte regler om, at elektroniske
dokumenter kan udstedes uden personlig underskrift.
En tilsvarende bestemmelse er indsat i lovens
§ 6, stk. 5, ved lov nr. 341 af 27. april 2011. Der henvises i
bemærkningerne til lovforslaget, L 139, pkt. 5.4, til en
udtalelse fra Folketingets Ombudsmand om spørgsmål
vedrørende underskriftskrav i forbindelse med
forvaltningsmyndigheders udgående breve. Ombudsmanden har
bl.a. peget på, at retssikkerhedsmæssige,
bevismæssige og ordensmæssige hensyn indebærer,
at en forvaltningsmyndigheds udgående fysiske papirbreve skal
være forsynet med en personlig underskrift. Det er
ombudsmandens opfattelse, at kravet beror på en
retssædvane, der gælder med lovskraft, hvilket
indebærer, at det kræver hjemmel at fravige den. Den
omhandlede udtalelse vedrørte en forvaltningsmyndigheds
udgående breve i afgørelsessager, og angik alene
spørgsmålet om, hvordan fysiske papirbreve skal
underskrives. De samme hensyn og krav gælder ifølge
ombudsmanden i relation til breve, der for eksempel sendes pr.
mail, men ombudsmanden har ikke taget stilling til, hvordan en rent
digital løsning mere præcist kan udformes.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en bestemmelse, der indeholder hjemmel til at
fravige underskriftskravet i forbindelse med digital kommunikation
om udførsel af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter
m.v. Det er en forudsætning, at de relevante teknologiske
løsninger, der skal erstatte den personlige underskrift,
tilgodeser de hensyn, der ligger bag underskriftskravet.
Efter forslagets § 37, stk. 5, anses en
meddelelse for at være kommet frem til adressaten for
meddelelsen, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen, dvs. fra det tidspunkt, hvor adressaten har mulighed
for at gøre sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Det er
således uden betydning, om eller hvornår adressaten
gør sig bekendt med indholdet af meddelelsen. En meddelelse
vil normalt være tilgængelig for en myndighed på
det tidspunkt, hvor myndigheden kan behandle eller læse
meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret
automatisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem. En
meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00,
anses normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er
tilgængelig.
Kan modtagelsestidspunktet for en digital
meddelelse ikke fastlægges som følge af problemer med
myndighedens it-system eller andre lignende problemer, må
meddelelsen anses for at være kommet frem på det
tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes
pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet. Det vil
således ikke komme virksomheden til skade, at indberetningen
m.v. modtages efter fristens udløb, hvis dette skyldes
systemnedbrud hos myndigheden.
En tilsvarende bestemmelse findes i lovens
§ 6, stk. 7.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i
de almindelige bemærkninger i lovforslaget.
Til nr. 4.
Ændringen er en konsekvensrettelse som
følge af, at Fællesskabet er erstattet af Unionen.
Forslaget vil ikke medføre nogen materiel ændring af
bestemmelsen.
Til nr. 5.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at reglerne om gruppevis levering af slagtesvin
fremover vil blive udstedt med hjemmel i den nye bestemmelse i
§ 4 a, som foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2. I
lovforslagets § 1, nr. 2 foreslås indsat en bestemmelse
om gruppevis levering af slagtesvin, herunder en bemyndigelse af
ministeren til at fastsætte nærmere regler om
ordningen, herunder regler om godkendelse af besætningsejere
og registrering af transportører og slagterier, der
indgår i ordningen. For nærmere beskrivelse af
gruppevis levering af slagtesvin henvises til pkt. 2.1 og 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til §
2
Lov om
landbrugsejendomme
Til nr. 1.
Med den foreslåede bestemmelse
ophæves § 11, stk. 2, i lov om landbrugsejendomme, idet
bemyndigelsen til at fastsætte bestemmelser om
uddannelseskrav i forbindelse med egentlig erhvervsmæssigt
husdyrhold overføres til lov om hold af dyr. Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, og til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til §
3
Lov om
dyrlæger
Til nr. 1.
Det foreslås, at der i lov om
dyrlæger indsættes en bestemmelse om, at personer, der
i medfør af § 4, stk. 1, i lov om dyrlæger har
fået tilladelse til at bistå dyrlæger, og
personer, der i henhold til regler fastsat i medfør af
§ 4, stk. 2, i lov om dyrlæger yder dyrlæger
bistand, er undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri. Med hjemmel i den foreslåede bestemmelse
vil der således for eksempel kunne foretages tilsyn med, om
veterinærsygeplejersker overholder de regler om
veterinærsygeplejerskers virke, som er fastsat i
bekendtgørelse nr. 371 af 28. april 2011 om autorisation af
veterinærsygeplejersker m.v.
Det foreslås endvidere, at der
indsættes en bestemmelse om, at de nævnte personer
efter anmodning fra tilsynsmyndigheden skal give alle oplysninger,
som har betydning for tilsynet. Det kan for eksempel være
nærmere oplysninger om de opgaver og behandlinger, som
vedkommende har foretaget.
Til nr. 2.
Ændringen er en konsekvensrettelse som
følge af, at Fællesskabet er erstattet af Unionen.
Forslaget vil ikke medføre nogen materiel ændring af
bestemmelsen.
Til nr. 3.
Med den foreslåede ændring vil det
være muligt at strafforfølge personer, der
bistår dyrlæger, og som efter forslaget i § 3, nr.
1, foreslås undergivet tilsyn af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, for at undlade at meddele
oplysninger, som har betydning for tilsynet.
Til
§ 4
Ikrafttræden
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Til § 5
Territorial gyldighed
Lovforslagets § 5 indeholder
bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Det
foreslås, at de foreslåede ændringer ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
§ 1 og § 3, ændringerne i lov om hold af dyr
og lov om dyrlæger, vil kunne sættes helt eller delvist
i kraft for Grønland ved kongelig anordning med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 814 af 14. juli 2012, som ændret
ved lov nr. 1238 af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. I § 3 a indsættes som stk. 3: | § 3 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om uddannelseskrav til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav til andre
personer end de i stk. 1 nævnte, som er beskæftiget med
landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der traditionelt holdes som
husdyr i Danmark. | | | | | »Stk.
3. Ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav
til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
andre husdyr end de i stk. 1 nævnte.« | | | | | | | | | 2. Efter § 4 indsættes: | § 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om registrering og mærkning af dyr.
Reglerne kan indeholde krav om, at en bestemt mærkning eller
dokumentation skal anvendes. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betingelser for
markedsføring og salg af mærker, der bringes på
markedet som egnet til opfyldelse af krav om mærkning fastsat
i medfør af stk. 1, 2. pkt. Reglerne kan indeholde
bestemmelser om, at mærket skal være godkendt,
før det udleveres til isættelse i dyret. Stk. 3.
Ministeren kan påbyde producenten eller enhver, der har bragt
mærker i omsætning, der ikke opfylder de krav, der er
fastsat i medfør af stk. 2, at tilbagekalde mærkerne
fra de besætninger, hvor mærkerne er anvendt. | | | | | »§ 4
a. Slagtesvin kan transporteres fra en svinebesætning
i Danmark til et slagteri i Danmark uden at være mærket
efter regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1, når
dette sker som gruppevis levering af slagtesvin. Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om gruppevis levering af slagtesvin,
herunder om godkendelse af besætningsejere som anvender
gruppevis levering af slagtesvin. Ved fastsættelse af regler
om godkendelse kan ministeren fastsætte vilkår for
godkendelsen og bestemmelser om tilbagekaldelse. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om transportører, som
transporterer svin ved gruppevis levering af slagtesvin og om
slagterier, som modtager gruppevise leverancer af slagtesvin,
herunder regler om registrering af transportørerne og
slagterierne.« | | | | | | | | | 3. I § 37 indsættes som stk. 2-5: | § 37.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om indførsel og udførsel af
dyr, dele heraf eller animalske fødevarer, sæd,
oocytter, embryoner af dyr samt gødning, hø, halm,
dyrefoder og andre produkter og genstande, hvormed sygdomme og
zoonotiske smitstoffer kan spredes. | | | | | »Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at oplysninger om
udførsel af levende dyr, sæd, embryoner, oocytter m.v.
efter regler fastsat i medfør af stk. 1, skal indberettes
digitalt, og at kommunikation i forbindelse hermed skal
foregå digitalt mellem ministeren og virksomhederne. Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
indberetning og digital kommunikation, jf. stk. 2, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur eller lignende. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at ministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, kan udstede dokumenter i forbindelse
med de indberetninger, som er nævnt i stk. 2, uden
underskrift, med maskinelt eller på tilsvarende måde
gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der
sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt dokumentet.
Sådanne dokumenter sidestilles med dokumenter med personlig
underskrift. Stk. 5. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.« | | | | | | | § 55.
Betalingsforpligtelser, der er fastsat ved forordning inden for
lovens område i denne lov eller i regler udstedt i henhold
til denne lov, og som ikke betales, tillægges, medmindre
andet er fastsat i EF-retsakter, en årlig rente svarende til
den i renteloven fastsatte referencesats med tillæg fra
forfaldsdagen at regne. Den tillagte rente udgør dog mindst
50 kr. For erindringsskrivelser betales et gebyr på 100 kr.,
som reguleres med tilpasningsprocenten i lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
med 10 delelige kronebeløb. | | 4. I § 55 ændres
»EF-retsakter« til: »Den Europæiske Unions
retsakter«. | | | | | | | § 61 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at besætningsejer og
transportør for egen regning skal gennemføre
egenkontrol ved transport af slagtesvin, der efter aftale mellem
besætningsejer og slagteri transporteres direkte fra en
svinebesætning i Danmark til et slagteri i Danmark uden
øremærkning eller skinketatovering. | | 5. I §
61 a ændres »ved transport
af slagtesvin, der efter aftale mellem besætningsejer og
slagteri transporteres direkte fra en svinebesætning i
Danmark til et slagteri i Danmark uden øremærkning
eller skinketatovering« til: »ved gruppevis levering af
slagtesvin, der sker efter regler fastsat i medfør af §
4 a«. | | | | | | | | | § 2 I lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 1. juni 2010, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1240 af 18. december 2012, og § 4 i lov
nr. 1392 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 11. En landbrugsejendom skal drives
på forsvarlig måde under hensyn til de
erhvervsmæssige jordbrugsmæssige udnyttelsesmuligheder,
til natur og miljø og til bevarelse af de landskabelige
værdier. Anvendelse til naturformål betragtes
også som forsvarlig drift. | | 1. § 11, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte bestemmelser om uddannelseskrav i forbindelse med
egentlig erhvervsmæssigt husdyrhold. Stk. 3.
Ingen del af en landbrugsejendom må tages i brug til ikke
jordbrugsmæssige formål, medmindre en sådan
anvendelse er i overensstemmelse med bestemmelserne i lov om
planlægning eller lov om råstoffer. | | | | | | | | § 3 I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. juli 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 32.
Dyrlæger er undergivet tilsyn af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Stk. 2. De ved
statslige undervisnings- og forskningsinstitutter
beskæftigede dyrlæger er, for så vidt angår
deres virksomhed ved disse institutter, undtaget fra bestemmelsen i
stk. 1. Stk. 3.
Dyrlæger skal efter anmodning fra tilsynsmyndigheden give
alle oplysninger, som har betydning for tilsynet, samt
vederlagsfrit yde tilsynsmyndigheden fornøden bistand ved
tilsyn, undersøgelser og udtagning af prøver samt
andre foranstaltninger, der iværksættes i henhold til
loven eller regler fastsat i medfør af loven eller af Den
Europæiske Unions forordninger. | | 1. I § 32 indsættes som stk. 4: | | | »Stk.
4. Personer, der i medfør af § 4, stk. 1, har
fået tilladelse til at bistå dyrlæger, og
personer, der i henhold til regler fastsat i medfør af
§ 4, stk. 2, yder dyrlæger bistand, er undergivet tilsyn
af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. De i 1.
pkt. nævnte personer skal efter anmodning fra
tilsynsmyndigheden give alle oplysninger, som har betydning for
tilsynet.« | | | | | | | § 37.
Betalingsforpligtelser, der er fastsat ved forordning inden for
denne lovs område, i denne lov eller i regler udstedt i
henhold til denne lov, og som ikke betales rettidigt,
tillægges, medmindre andet er fastsat i EF-retsakter, en
årlig rente svarende til den i renteloven fastsatte
referencesats med tillæg fra forfaldsdagen at regne. Den
tillagte rente udgør dog mindst 50 kr. For
erindringsskrivelser betales et gebyr på 100 kr., som
reguleres med tilpasningsprocenten i lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
med 10 delelige kronebeløb. | | 2. I § 37 ændres
»EF-retsakter« til: »Den Europæiske Unions
retsakter«. | | | | | | | § 38.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der 1) overtræder § 2, stk. 2,
§ 6, stk. 3, § 8, § 8 a, stk. 1, § 9, §
10, stk. 1, § 11, stk. 3 og 6, § 12, stk. 1, § 13,
§ 14, stk. 1-3 og 7, og § 30, stk. 1 og 2, 2) uden tilladelse efter § 7
betegner sig som specialist, 3) uden tilladelse praktiserer som
dyrlæge i tilfælde, hvor en tilladelse efter § 8
a, stk. 1, er påkrævet, 4) undlader at efterkomme forbud efter
§ 8 a, stk. 4, 2. pkt., påbud efter § 11, stk. 5,
og § 15 a, eller påbud eller forbud efter §
34, | | | 5) undlader at meddele oplysninger efter
§ 8 a, stk. 3, eller oplysninger, som er afkrævet
vedkommende efter § 11, stk. 1, 1. pkt., § 11, stk. 2, og
§ 32, stk. 3, eller 6) undlader at yde bistand efter §
32, stk. 3. Stk. 2. Straffen
kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved
handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed og der ved
overtrædelsen er 1) forvoldt skade på menneskers
eller dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor eller 2) opnået eller tilsigtet
opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser. Stk. 3.
Såfremt en person, der helt eller delvis har mistet retten
til at virke som dyrlæge, udøver sådan
virksomhed, straffes vedkommende med bøde eller
fængsel i indtil 2 år. Stk. 4. I
regler, der er udstedt i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i reglerne. I reglerne kan der endvidere
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
regler fastsat af Den Europæiske Union om forhold, som er
omfattet af denne lov. Det kan endvidere fastsættes, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende betingelser som anført i stk. 2. Stk. 5. Ved
udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1 og 4 skal
der for forhold omfattet af §§ 8, 11, 12, 13, 14 eller 15
eller regler udstedt i medfør heraf ud over de almindelige
regler i straffeloven tages hensyn til antallet af
sundhedsrådgivningsaftaler, som den pågældende
dyrlæge har indgået. Stk. 6. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 3. I § 38, stk. 1, nr. 5, ændres
"§ 32, stk. 3" til "§ 32, stk. 3 og 4«. | | | | | | | | | § 4 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | | | | | | | § 5 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. §§ 1 og 3 kan
ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. | | | |
|