Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 2. maj 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforlag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2, og transportministeren har
stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2013 og var til 1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 14. december 2012 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 97. Den 1. marts 2013 sendte
transportministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det af
transportministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag nr. 2 og det af transportministeren stillede
ændringsforslag nr. 3.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 5 a indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Afgreningskammeret til Nordhavnen placeres umiddelbart nord for
Trianglen Station, således at denne også kan benyttes
af rejsende til og fra Nordhavnen, og afgreningskammeret
anlægges som et kryds. Der etableres desuden en station
mellem Trianglen og Nordhavnen ved Randersgade-Gl.
Kalkbrænderivej.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Krav om, at afgreningskammeret
placeres umiddelbart nord for Trianglen Station og etablering af
station mellem Trianglen Station og Nordhavn Station]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF):
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 5 c indsættes efter stk. 2 som
nye stykker:
»Stk. 3. I
forbindelse med udbud skal Metroselskabet I/S indarbejde sociale
klausuler i udbudsmaterialet for at sikre, at gældende danske
arbejds-, løn- og overenskomstvilkår bliver overholdt
under byggeriet, herunder danske bestemmelser vedrørende
tillidsmands- og sikkerhedsrepræsentanter. Endvidere skal
Metroselskabet I/S som følge af de sociale klausuler sikre,
at der ikke sker løndumpning via brug af udenlandske
selskaber og vikarbureauer.
Stk. 4. De sociale
klausuler i udbudsmaterialet skal tillige indeholde krav om, at der
ansættes et antal unge i praktik og et antal ledige og
udfaldstruede med henblik på at sikre disses
genindtræden på arbejdsmarkedet.
Stk. 5. De sociale
klausuler i udbudsmaterialet skal forpligte Metroselskabet I/S til
indledningsvis og løbende at arbejdspladsvurdere de
lokaliteter, hvor der arbejdes, og under hvilke forhold dette sker,
samt at dette sker i tæt samarbejde med de ansattes
repræsentanter og Arbejdstilsynet.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 6.
[Indsættelse af krav om
indarbejdelse af sociale klausuler i udbudsmaterialet]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 15, stk. 1, nr. 3, affattes
således:
3) Den indre indretning af stationernes
publikumsområder og teknikområder med tilhørende
installationer.«
[Præcisering af, at
Trafikstyrelsen er myndighed på alle stationer, også
på højbanestationen ved Orientkaj]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget ønsker Enhedslisten af
sikre, at afgreningskammeret til Nordhavnen placeres umiddelbart
nord for Trianglen Station, således at denne også kan
benyttes af rejsende til og fra Nordhavnen. Ved at etablere
afgreningskammeret som et kryds sikres, at nordhavnsfingeren
på sigt får forbindelse til en fremtidig metrolinje til
Rigshospitalet, Indre Nørrebro og Frederiksberg via
Trianglen Station.
Desuden ønsker Enhedslisten at
etablere en station mellem Trianglen Station og Nordhavn Station,
hvilket vil være i overensstemmelse med praksis i andre
storbyer, hvor der blot er 300-400 m mellem metrostationerne i de
tættest befolkede bydele.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ønsker
Enhedslisten at sikre, at der indarbejdes sociale klausuler i
lovforslaget, således at anlægget af den nye metro dels
bliver sikret mod løndumpning, dels medvirker til at skabe
praktikpladser og arbejdspladser til udfaldstruede ledige.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring
indebærer, at Trafikstyrelsen får hjemmel til at
godkende den indre indretning af samtlige stationers publikums- og
teknikområder med tilhørende installationer, herunder
også højbanestationen ved Orientkaj.
Metroselskabet I/S skal i henhold til
lovens § 15, stk. 2, 2. pkt., ikke betale gebyr for
Trafikstyrelsens godkendelser efter § 15, stk. 1, nr. 3. For
så vidt angår afgreningen til Nordhavnen,
foreslås det, at der overføres 1,1 mio. kr.
(2013-priser) fra Metroselskabet I/S i år 2014 til
Trafikstyrelsen til dækning for varetagelse af arbejdet med
godkendelser efter § 15, stk. 1, nr. 3, vedrørende
afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning
Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 155
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
transportministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 155
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan der kan skabes sikkerhed
for, at arbejdet med afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen
kommer til at ske under danske løn- og
overenskomstvilkår, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvorvidt anlægsarbejdet med
et afgreningskammer til Nordhavnen allerede er så langt
fremskreden, at vedtagelsen af L 155 blot er en bekræftelse
af en fuldbyrdet kendsgerning, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om en redegørelse for
meromkostningerne ved at anlægge et kryds i stedet for et
afgreningskammer til Nordhavnen, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om en redegørelse over
begrundelsen for, at afgreningskammeret til Nordhavnen er blevet
placeret før Trianglen Station, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. , om det i byer, som København
sædvanligvis sammenligner sig med, er normalt med
metrostrækninger på ca. 2,5 km i centrale og
tætbeboede bydele uden en eneste station, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvor stort et passagerpotentiale
der findes i området mellem Trianglen og Nordhavnen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om status for ejendomssalget i
Nordhavnen indtil den 1. februar 2013, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om status for ejendomssalget for
perioden 2010-2012 på Østamager, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om ministeren anser By & Havns
bidrag på 900 mio. kr. - fra ejendomsbidrag og OPP-bidrag -
for at være validt i betragtning af det meget fastfrosne
ejendomsmarked, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvor meget Nordhavnsmetroen vil
reducere biltrafikken i området mellem Østerport og
Nordhavnen, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
|