Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2012)
Justitsministeren
(Morten Bødskov)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
behandling af personoplysninger, lov om udgivelsen af en Lovtidende
og en Ministerialtidende, lov om hittegods og lov om skyldneres ret
til at frigøre sig ved deponering (Overførsel af
personoplysninger til tredjelande, afskaffelse af
Ministerialtidende, bagatelgrænse for politiets behandling af
hittegods m.v.)
(Lovforslag nr. L 15)
Formålet med lovforslaget er navnlig at
gennemføre visse af de lovændringer, som er
nødvendige med henblik på at udmønte en
række effektiviserings- og prioriteringsinitiativer på
Justitsministeriets område som led i udmøntning af
initiativet Effektiv administration, jf. finanslovsaftalen for
2012.
Det foreslås at ændre persondataloven, så
visse overførsler af oplysninger til tredjelande ikke
kræver tilladelse fra Datatilsynet. Det foreslås
således at indsætte en ny bestemmelse i
persondataloven, hvorefter oplysninger kan overføres til
tredjelande, der ikke generelt sikrer et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, hvis overførslen sker på grundlag
af kontrakter, der er i overensstemmelse med Kommissionens
standardkontraktbestemmelser.
Endvidere foreslås det, at Ministerialtidende
afskaffes.
Der foreslås indført en bagatelgrænse for
politiets behandling af hittegods. Således foreslås
det, at politiet vil være undtaget fra hittegodslovens krav
om opbevaring, bekendtgørelse af fundet, udfindelse af ejer,
betaling af findeløn, bortsalg på auktion m.v., hvis
det indleverede hittegods har en anslået værdi på
under 500 kr.
Desuden foreslås der en ændring af
deponeringsloven, som vil betyde, at den eksisterende ordning,
hvorefter pengeinstitutter - på nær Nationalbanken -
skal godkendes af justitsministeren, før de kan fungere som
gyldige forvaringssteder i henhold til deponeringsloven,
ophæves. Med den foreslåede ændring vil alle
pengeinstitutter i kraft af deres tilladelse efter lov om finansiel
virksomhed til at drive pengeinstitutvirksomhed kunne fungere som
deponeringssted i henhold til deponeringsloven.
Herudover foreslås det - udover initiativerne
vedrørende Effektiv administration - at forhøje
betalingen efter persondatalovens § 63, stk. 2, for private
dataansvarliges og databehandleres anmeldelser til og
ansøgninger om tilladelser fra Datatilsynet fra 1.000 kr.
til 2.000 kr.
Lovforslaget indebærer en besparelse for staten på
ca. 5,0 mio. kr., da der med lovforslaget sker bortfald af opgaver
og forenkling af opgavevaretagelsen for en række
institutioner på Justitsministeriets område, herunder
Civilstyrelsen, Datatilsynet, Justitsministeriets departement og
politiet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.