Fremsat den 6. februar 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution
nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse
af terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr.
542 af 8. juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010 og lov nr. 573 af
18. juni 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 ændres
»2012-13« til: »2014-15«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| 1. Indledning | 2. Baggrund for
revisionsbestemmelsen | 3. Gældende ret | | 3.1. Retsplejelovens § 786, stk.
4 | | 3.2. Logningsdirektivet | | 3.3. Logningsbekendtgørelsen og
vejledningen hertil | | 3.4. Den efterforskningsmæssige
relevans af de registrerede oplysninger | 4. Evaluering og revision af
logningsdirektivet | 5. Justitsministeriets overvejelser | 6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. Miljømæssige
konsekvenser | 10. Forholdet til EU-retten | 11. Hørte myndigheder og
organisationer mv. | 12. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er
at ændre revisionsbestemmelsen vedrørende
retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes
registrering og opbevaring af oplysninger om tele- og
internetkommunikation (teletrafik) til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold, således at
justitsministeren fremsætter forslag om revision af
bestemmelsen i folketingsåret 2014-15 frem for 2012-13.
Retsplejelovens § 786,
stk. 4, blev indført for at sikre, at oplysninger om
teletrafik er tilgængelige, når politiet til brug for
en konkret efterforskning eller retsforfølgning af alvorlig
kriminalitet har indhentet en retskendelse med henblik på et
indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Med hjemmel i bestemmelsen er der
fastsat nærmere regler om teleudbydernes registrering og
opbevaring af de nævnte oplysninger i bekendtgørelse
nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af elektroniske
kommunikationsnets og elektroniske kommunikationstjenesters
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik
(logningsbekendtgørelsen). Bekendtgørelsen bygger i
vidt omfang på Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/24/EF om lagring af data genereret eller behandlet i
forbindelse med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige
elektroniske kommunikationstjenester eller elektroniske
kommunikationsnet og om ændring af direktiv 2002/58/EF
(logningsdirektivet).
Europa-Kommissionen forventes at
fremsætte forslag til revision af logningsdirektivet i
løbet af 2013, evt. 2014. Herefter skal forslaget forhandles
i EU-regi. Regeringen finder, at revisionen af de danske
logningsregler bør afvente revisionen af direktivet.
2. Baggrund for revisionsbestemmelsen
2.1.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 (anti-terrorpakke
I) skulle justitsministeren i folketingsåret 2005-06
fremsætte forslag om revision af retsplejelovens
§ 786, stk. 4. Baggrunden herfor var, at en ordning
med pligtmæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug
for efterforskning og retsforfølgning var en nyskabelse, og
at Justitsministeriet fandt det hensigtsmæssigt at evaluere
ordningen nogle år efter dens iværksættelse, jf.
Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side
886.
2.2.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 (anti-terrorpakke
II) blev revisionen udskudt til folketingsåret 2009-10.
Baggrunden herfor var, at der i 2006 endnu ikke forelå nogen
erfaringer med anvendelsen af retsplejelovens § 786,
stk. 4, idet bestemmelsen først blev sat i kraft den
15. september 2007. Med virkning fra samme dato blev der med
logningsbekendtgørelsen fastsat nærmere regler om
teleudbyderes registrering og opbevaring af oplysninger om
teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af
strafbare forhold.
2.3.
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2011-12, således at bl.a. resultatet af
en evaluering af logningsdirektivet i EU-regi kunne indgå i
overvejelserne i forbindelse med revisionen. Justitsministeriet var
endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville være
hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med reglerne
om logning med henblik på at vurdere behovet for eventuelle
ændringer. Der henvises nærmere til pkt. 4 i de
almindelige bemærkninger til det pågældende
lovforslag (L 180 - folketingssamlingen 2009-10).
2.4.
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2012-13. Revisionen blev oprindeligt
foreslået udskudt til folketingsåret 2013-14 under
hensyn til, at Kommissionen i tilknytning til
offentliggørelsen af en evalueringsrapport om
logningsdirektivet havde bebudet et forslag til revision af
logningsdirektivet i løbet af 2012. Under behandlingen af
lovforslaget (L 53 - folketingssamlingen 2011-12) i Folketinget
blev revisionsbestemmelsen imidlertid ændret, idet et flertal
i Folketinget ønskede at fremrykke revisionen til
folketingsåret 2012-13.
Ved Folketingets Retsudvalgs
betænkning af 31. maj 2012 over lovforslaget anmodede et
flertal i udvalget Justitsministeriet om bl.a. at undersøge,
hvorvidt logningsdirektivet er overimplementeret i Danmark, og at
fremkomme med nærmere oplysninger om politiets og
efterretningstjenesternes anvendelse af registrerede oplysninger om
teletrafik. Der henvises til pkt. 3.3.2 og pkt. 3.4 nedenfor.
3. Gældende ret
3.1. Retsplejelovens § 786,
stk. 4
3.1.1. Retsplejelovens § 786,
stk. 4, blev indført ved lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i
kraft den 15. september 2007, jf. bekendtgørelse nr. 986 af
28. september 2006.
Efter retsplejelovens
§ 786, stk. 4, påhviler det udbydere af
telenet- eller teletjenester at foretage registrering og opbevaring
i 1 år af oplysninger om teletrafik til brug for
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Bestemmelsen bemyndiger endvidere justitsministeren til efter
forhandling med (nu) erhvervs- og vækstministeren at
fastsætte nærmere regler om denne registrering og
opbevaring.
Indhentelse af oplysninger om
teletrafik i forbindelse med efterforskning og
retsforfølgning af kriminalitet udgør et indgreb i
meddelelseshemmeligheden, og adgangen til at få udleveret
oplysninger, som en udbyder har registreret og opbevaret efter
bestemmelsen, reguleres derfor af reglerne om indgreb i
meddelelseshemmeligheden i retsplejelovens kapitel 71 samt
eventuelt også reglerne i kapitel 74 om edition. Det betyder
blandt andet, at udlevering af oplysningerne i hvert enkelt
tilfælde kræver en retskendelse.
3.1.2. Efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, skal udbydere alene registrere og opbevare oplysninger
om, hvem der har haft kontakt, men ikke oplysninger om, hvad
indholdet af kommunikationen imellem de pågældende var,
f.eks. i form af optagelse af en telefonsamtale.
I bemærkningerne til
lovforslaget om anti-terrorpakke I (L 35, jf. Folketingstidende
2001-02 (2. samling), tillæg A, side 879) fremgår det
således, at de oplysninger, som logningspligten kan omfatte,
for så vidt angår teletrafik navnlig vil være de
oplysninger, som politiet har brug for i form af teleoplysning og
udvidet teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780,
stk. 1, nr. 3 og 4. Det kan f.eks. være det
kaldende og det kaldte telefonnummer (A- og B-nummer),
opkaldstidspunkter og varigheden af samtaler samt - for
mobiltelefoners vedkommende - oplysninger om anvendte
sendemaster/celler.
For så vidt angår internettrafik fremgår det, at der vil
kunne fastsættes regler om logning af den dynamiske
(skiftende) tildeling af IP-adresser, tidspunkt for opkobling og
nedkobling samt opkoblingens varighed.
Samtidig fremgår det, at der
ikke vil kunne fastsættes regler
om, at internetudbydere løbende skal foretage registrering
af, hvilke hjemmesider, chatrooms mv. kunderne besøger, idet
hensigten med bestemmelsen alene er at kunne føre
elektroniske spor, der findes på internettet i forbindelse
med kriminelle aktiviteter, tilbage til gerningsmændene.
For så vidt angår e-mail er det med lovforslaget forudsat, at
der ikke skal ske en generel logning af indholdsdata, men alene
oplysninger svarende til teleoplysninger, det vil sige oplysninger
om f.eks. afsender, modtager og tidsangivelse vedrørende
kommunikationen imellem disse.
3.2. Logningsdirektivet
Det fremgår af
præamblen til logningsdirektivet, at baggrunden for
direktivet bl.a. er, at medlemsstaterne har praktiske erfaringer
for, at trafikdata og lokaliseringsdata har stor betydning i
efterforskning, afsløring og retsforfølgning af
strafbare handlinger, og at det derfor er nødvendigt
på europæisk plan at sikre, at data, som genereres
eller behandles af udbydere af elektronisk kommunikation, lagres i
en vis periode.
Direktivet opregner i artikel 5 de
kategorier af data om telefoni, internettrafik og e-mail, som skal
registreres og opbevares. Efter artikel 6 skal data lagres i mindst
6 måneder og højst 2 år regnet fra datoen for
gennemførelsen af den omhandlede kommunikation. Efter
artikel 10 skal medlemsstaterne hvert år give Kommissionen
statistikker om lagring af data, der er behandlet i forbindelse med
levering af offentlige elektroniske kommunikationstjenester.
Det fremgår af direktivets
artikel 14, at Kommissionen senest den 15. september 2010 skal
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en evaluering af
direktivets anvendelse og dets virkning på de
økonomiske aktører og forbrugerne. Evalueringen skal
ske under hensynstagen til den udvikling, der er sket inden for
elektronisk kommunikationsteknologi, og de statistiske oplysninger,
som Kommissionen har modtaget i medfør af artikel 10.
Formålet med evalueringen er at fastslå, om det er
nødvendigt at ændre direktivet, særligt for
så vidt angår listen over data i artikel 5 og de
lagringsperioder, der er fastsat i artikel 6.
Kommissionen har den 18. april 2011
offentliggjort en evalueringsrapport om logningsdirektivet, jf.
nærmere herom nedenfor pkt. 4.
Fristen for medlemsstaterne til at
gennemføre direktivet i national ret var den 15. september
2007, hvilket for Danmarks vedkommende bl.a. skete ved
logningsbekendtgørelsen.
3.3. Logningsbekendtgørelsen og vejledningen
hertil
3.3.1. Justitsministeriet udstedte den 28.
september 2006 logningsbekendtgørelsen med hjemmel i
retsplejelovens § 786, stk. 4.
Bekendtgørelsen blev ledsaget af vejledning nr. 74 af 28.
september 2006, som mere detaljeret redegør for den
registrerings- og opbevaringspligt, som følger af
logningsbekendtgørelsen.
Det fremgår af
logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere
skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger om
teletrafik, der genereres eller behandles i deres net.
Bekendtgørelsen finder ikke
anvendelse for transport af radio- og tv-programmer og for
andelsforeninger, ejerforeninger, antenneforeninger og lignende
foreninger eller sammenslutninger heraf, der inden for foreningen
eller sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og
3.
Efter bekendtgørelsens
§§ 4-6 skal udbyderne registrere en række
nærmere angivne oplysninger om fastnettelefoni,
mobiltelefoni, internettrafik, e-mail og internettelefoni. Det
gælder bl.a. oplysninger om det opkaldte og det opkaldende
nummer i forbindelse med telefonsamtaler, IP-adresser i forbindelse
med brug af internettet samt modtagende og afsendende
e-mail-adresser i forbindelse med brug af udbyderens egne
e-mail-tjenester.
Udbyderne skal derimod ikke
registrere og opbevare indholdet af kommunikation, hverken i
forbindelse med telefonsamtaler, brug af internettet eller brug af
udbyderens e-mail-tjenester.
De registrerede oplysninger
opbevares i 1 år, jf. bekendtgørelsens
§ 9.
3.3.2. Logningsbekendtgørelsen er i
vid udstrækning udtryk for en gennemførelse af
logningsdirektivet. Bekendtgørelsen går dog på
en række punkter videre, end direktivet kræver. For
så vidt angår internetkommunikation drejer det sig om
forpligtelsen til at foretage såkaldt sessionslogning og
logning af trafikdata fra trådløse WiFi Hot Spots. For
så vidt angår telefoni drejer det sig om forpligtelsen
til at logge oplysninger om ikke kun den første, men
også den sidste mast, som en mobiltelefon er forbundet med
som led i kommunikationen. Det er endvidere udtryk for et valg,
når der i logningsbekendtgørelsen er fastsat en
opbevaringsperiode på 1 år, idet direktivet bestemmer,
at medlemsstaterne skal opbevare registrerede oplysninger i mindst
6 måneder og højst 2 år.
Disse forhold er nærmere
beskrevet i Justitsministeriet redegørelse af 21. december
2012 til Folketingets Retsudvalg i henhold til udvalgets
betænkning af 31. maj 2012, jf. pkt. 2.4.
3.3.3. Med henblik på at forbedre
politiets mulighed for at sammenholde oplysninger om identiteten
på brugere af kommunikationsmidler med oplysninger om de
anvendte kommunikationsapparater har en tværministeriel
arbejdsgruppe under Justitsministeriet og (nu) Erhvervs- og
Vækstministeriet fået til opgave at overveje, hvordan
oplysninger om brugere af taletidskort, internetcaféer,
gratis trådløs adgang til internettet (hot spots) og
internetadgang på biblioteker mv. kan registreres. Arbejdet
er endnu ikke færdiggjort.
3.4. Den
efterforskningsmæssige relevans af de registrerede
oplysninger
I forbindelse med Folketingets
behandling af forslaget til lov nr. 573 af 18. juni 2012 (L 53 -
folketingsåret 2011-12) oplyste Justitsministeriet bl.a., at
det er vurderingen hos Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Politiets
Efterretningstjeneste, at de oplysninger om teletrafik, der
registreres og opbevares i medfør af
logningsbekendtgørelsen, generelt er af væsentlig
betydning og i nogle tilfælde afgørende betydning for
efterforskning og retsforfølgning af alvorlige forbrydelser.
Sådanne oplysninger har således i en lang række
tilfælde haft væsentlig eller afgørende
betydning for efterforskningen og retsforfølgningen i bl.a.
sager om drab, terrorisme, bandekriminalitet, narkokriminalitet,
hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn mv. Der
henvises til Justitsministeriets svar på
spørgsmål nr. 6, 24 og 43 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende det nævnte lovforslag.
Den i pkt. 3.3.2 nævnte
redegørelse til Folketingets Retsudvalg indeholder uddybende
oplysninger om erfaringerne med anvendelsen af de registrerede
oplysninger om teletrafik. Oplysningerne underbygger den
væsentlige betydning af de oplysninger, der registreres om
både telekommunikation og internetkommunikation, selv om der
har været og fortsat er tekniske udfordringer med hensyn til
logning og brug af oplysninger om internetkommunikation.
4. Evaluering og revision af
logningsdirektivet
Som nævnt ovenfor under
pkt. 3.2 har Kommissionen i april 2011 offentliggjort en
evalueringsrapport om logningsdirektivet. Evalueringen viser
overordnet set, at logning er et nyttigt værktøj for
retshåndhævelsen i EU. Det fremgår dog samtidig
af evalueringen, at logningsdirektivets bidrag til en harmonisering
af logning har været begrænset med hensyn til f.eks.
formålsbegrænsning og lagringsperioder samt
godtgørelse af operatørernes udgifter, som ligger
uden for direktivets anvendelsesområde.
Kommissionen har i tilknytning til
evalueringen oplyst, at den vil foreslå en revision af de
nuværende logningsregler. Kommissionen vil finde frem til en
række løsningsmuligheder i samråd med de
retshåndhævende myndigheder, dommerstanden,
erhvervssektoren, forbrugergrupper, datatilsynsmyndigheder og
organisationer mv. Kommissionen vil undersøge
offentlighedens opfattelse af logning, og logningens indflydelse
på adfærden. Resultaterne heraf vil indgå i en
konsekvensanalyse af den valgte løsningsmodel, som vil danne
grundlag for Kommissionens forslag.
Ifølge de senest
foreliggende oplysninger forventes det, at Kommissionen vil
fremsætte det tidligere bebudede forslag til revision af
logningsdirektivet i løbet af 2013, evt. 2014. Kommissionens
forslag til revision af logningsdirektivet vil herefter skulle
forhandles i EU-regi.
Forsinkelsen af revisionen i
forhold til den oprindelige tidshorisont, jf. pkt. 2.4 ovenfor,
skyldes efter det oplyste blandt andet, at der i forbindelse med
forhandlingerne om Kommissionens forslag til en generel forordning
om databeskyttelse KOM (2012) 0011) er identificeret nogle
problemstillinger, som efter Kommissionens opfattelse må
afklares, inden logningsdirektivet kan revideres.
5. Justitsministeriets overvejelser
5.1.
Efter Justitsministeriets opfattelse er registreringen og
opbevarelsen af oplysninger om teletrafik i medfør af
logningsbekendtgørelsen et centralt redskab i forbindelse
med efterforskning og retsforfølgning af alvorlig
kriminalitet.
Som anført under pkt. 3.4
har sådanne oplysninger i en lang række tilfælde
haft væsentlig eller afgørende betydning for
efterforskningen og retsforfølgningen i bl.a. sager om drab,
terrorisme, bandekriminalitet, narkokriminalitet,
hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn mv.
Regeringen lægger i
forlængelse heraf vægt på, at en revision af
logningsreglerne ikke svækker mulighederne for at efterforske
og retsforfølge terrorisme og andre former for alvorlig
kriminalitet
5.2.
Logningsbekendtgørelsen, der er udstedt i medfør af
retsplejelovens § 786, stk. 4, bygger som
anført under pkt. 3.3 i vidt omfang på
logningsdirektivet. Danmarks EU-retlige forpligtelser sætter
således grænser for, hvilke ændringer der kan
foretages af retsplejelovens § 786, stk. 4, og
logningsbekendtgørelsen. Endvidere vil fremtidige
ændringer af logningsdirektivet med stor sandsynlighed
nødvendiggøre tilpasning af de danske
logningsregler.
En revision af de danske
logningsregler er et meget omfattende arbejde, som indebærer
inddragelse af relevante myndigheder og organisationer mv.,
herunder tele- og internetbranchen. Hvis arbejdet
gennemføres inden revisionen af logningsdirektivet, er der
en nærliggende risiko for, at væsentlige
forudsætninger for arbejdet brister, idet et revideret
logningsdirektiv må forventes at ændre de EU-retlige
krav til de danske regler.
Hertil kommer, at hvis der
gennemføres en ændring af de gældende danske
logningsregler, inden det reviderede logningsdirektiv foreligger,
vil dette formentlig indebære, at reglerne skal ændres
flere gange inden for kort tid, hvilket kan være til gene for
bl.a. de virksomheder, andelsforeninger, ejerforeninger mv., der
skal efterleve reglerne.
Justitsministeriet foreslår
på den anførte baggrund, at revisionen af
retsplejelovens § 786, stk. 4, udsættes til
folketingsåret 2014-15, så revisionen af de danske
logningsregler afventer den kommende revision af
logningsdirektivet.
Der foreslås således
ikke på nuværende tidspunkt ændringer af
retsplejelovens § 786, stk. 4.
5.3.
Som tilkendegivet i forarbejderne til lov nr. 650 af 15. juni 2010,
hvor revisionen blev udskudt til folketingsåret 2011-12, vil
der i forbindelse med en revision af de danske logningsregler
så vidt muligt blive taget stilling til, om der er behov for
at ændre opbevaringsperioden for loggede data, og om der er
behov for at registrere og opbevare flere typer af data. Desuden
vil de synspunkter mv., som interessenterne på området
fremkommer med, blive inddraget i overvejelserne, ligesom
Justitsministeriet vil inddrage relevante myndigheder og
organisationer mv., herunder tele- og internetbranchen, i
forbindelse med en kommende revision af de danske
logningsregler.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige Anklagere,
Rigspolitiet, Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet,
Datatilsynet, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk Forening,
DI, Dansk Erhverv, HORESTA, Brancheforeningen
Telekommunikationsindustrien, Brancheorganisationen Forbruger
Elektronik, Dansk IT, ISPA DK (Foreningen af
Internetleverandører), Foreningen af Danske Internet Medier,
IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA (HK), IFPI
Danmark, Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk Forening,
Multimedieforeningen, Kommunedata KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S,
Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, Lejernes LO og
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation.
12. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Bestemmelsen fastsætter, at
justitsministeren i folketingsåret 2014-15 skal
fremsætte forslag om revision af bestemmelsen i
retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik til brug
for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til
§ 2
Det foreslås, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542
af 8. juni 2006 og lov nr. 650 af 15. juni 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 8.
Justitsministeren fremsætter i folketingsåret
2012-13 forslag om revision af retsplejelovens § 786,
stk. 4, som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 3. | | 1. I
§ 8 ændres
»2012-13« til: »2014-15«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | |
|