Fremsat den 10. januar 2013 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø og om ophævelse af lov om
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder
(Præcisering af
anvendelsesområdet i forhold til psykisk arbejdsmiljø
og overførelse af reglerne om certifikat til lov om
arbejdsmiljø m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som
ændret ved lov nr. 1538 af 21. december 2010 og lov nr. 597
af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Loven omfatter det fysiske og det psykiske
arbejdsmiljø.«
2.
Efter kapitel 11 indsættes:
»Kapitel 11 a
Anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat
§ 65 a. En
virksomhed med ansatte kan få udstedt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, jf. § 65 c. Et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat skal vedrøre enten den
juridiske enhed med alle tilhørende produktionsenheder eller
en eller flere produktionsenheder.
Stk. 2. Ved en
virksomhed, for hvilken der kan udstedes et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, forstås en juridisk enhed i
form af:
1) En fysisk person
i dennes egenskab af arbejdsgiver.
2) En juridisk
person eller en filial af en udenlandsk juridisk person.
3) En statslig
administrativ enhed.
4) En region.
5) En kommune
6) Et kommunalt
fællesskab.
Stk. 3. Ved en
produktionsenhed, for hvilken der kan udstedes et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, forstås:
1) Den
hovedaktivitet, som udøves af en juridisk enhed, der kun har
én hovedaktivitet, og hvor al aktivitet udøves
på eller fra samme geografiske adresse som den juridiske
enhedsadresse.
2) Den enkelte
hovedaktivitet, hvis en juridisk enhed har flere hovedaktiviteter,
der udøves på eller fra én geografisk
adresse.
3) Den enkelte
aktivitet, hvis en juridisk enhed har aktiviteter, der
udøves på eller fra flere geografiske adresser.
Stk. 4. Der kan ikke
udstedes et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat for en
byggeplads.
§ 65 b.
For at en virksomhed kan få udstedt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, herunder for en tilhørende
produktionsenhed, skal den dokumentere et godt arbejdsmiljø.
Følgende krav skal være opfyldt:
1) Virksomhedens
eller produktionsenhedens materielle arbejdsmiljø skal
være i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens
krav for så vidt angår væsentlige
arbejdsmiljøproblemer på en række områder.
Ved væsentlige arbejdsmiljøproblemer forstås
problemer, der vil kunne medføre et påbud i henhold
til denne lov.
2) Virksomheden
eller produktionsenheden skal have opfyldt kravene til dens
egenindsats i forbindelse med arbejdsmiljøet.
3) Der skal
foreligge dokumentation for dels virksomhedens eller
produktionsenhedens indsats for at opfylde kravene i nr. 1 og 2,
dels resultaterne af denne indsats. Det skal i denne forbindelse
dokumenteres, at medarbejderne eller deres repræsentanter har
været inddraget i arbejdet med at opfylde kravene i nr. 1 og
2.
Stk. 2. Udover de i stk.
1 anførte krav kan der stilles krav om, at virksomheden
under medvirken af medarbejdere eller deres repræsentanter
skal have besluttet, hvordan den konkret vil arbejde for en
rummelig arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og for
sundhedsfremme på arbejdspladsen. Virksomheden skal i givet
fald dokumentere, at den lever op til kravet.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om kravene efter stk. 2 og 3.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
virksomhedernes dokumentation efter stk. 1-3 skal være
offentlig tilgængelig.
§ 65 c. Et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan opnås enten
gennem akkrediteret inspektion eller akkrediteret certificering.
Akkrediteret inspektion foretages af et inspektionsorgan, mens
akkrediteret certificering foretages af et certificeringsorgan. De
pågældende organer skal være akkrediteret hertil
af DANAK eller et tilsvarende anerkendt
akkrediteringsorgan.
Stk. 2. Inspektions- og
certificeringsorganer betaler for at blive akkrediteret efter
regler fastsat af akkrediteringsorganet. Virksomhederne betaler for
inspektion og certificering, herunder udstedelse af certifikat.
Stk. 3. Et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat er gyldigt tre år fra
udstedelse.
§ 65 d.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med erhvervs-
og vækstministeren fastsætte nærmere regler om
inspektion og certificering, herunder supplerende krav til
akkrediterings-, certificerings- og inspektionsorganerne, og om
udstedelse af anerkendt certifikat, herunder regler om
offentliggørelse af virksomheder med certifikat.«
3. I
§ 67, stk. 1, nr. 6, og § 81 a, stk. 1, nr. 5, ændres
»Landbrugsraadet« til: »Landbrug &
Fødevarer«.
4. I
§ 74, stk. 7, nr. 1,
indsættes efter »Godkendelse og
kvalitetssikring«: »samt uddannelse«.
5. § 81,
stk. 1, affattes således:
»Klage over en afgørelse truffet af
Arbejdstilsynet i henhold til denne lov, jf. dog stk. 6, eller i
henhold til en EU-forordning, vedrørende forhold omfattet af
denne lov, kan indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet
inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende.«
6. § 82,
stk. 6, affattes således:
»Det skal betragtes som en særlig
skærpende omstændighed, at der for unge under 18
år er sket en ulykke med alvorlig personskade eller
døden til følge, jf. stk. 2, eller er sket skade
på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 5,
nr. 1.«
§ 2
Lov nr. 442 af 7. juni 2001 om
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 2, og § 2 træder i kraft den 1. november 2013.
Stk. 3. For
arbejdsmiljøcertifikater udstedt inden den 1. november 2013,
finder de hidtil gældende regler fortsat anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Formålet med dette lovforslag er at
præcisere, at både fysisk og psykisk
arbejdsmiljø er omfattet af arbejdsmiljøloven, at
samle reglerne om arbejdsmiljøcertifikat i
arbejdsmiljøloven samt at foretage enkelte
ordensmæssige ændringer.
Det indebærer primært, at der
foreslås indført en ny bestemmelse i
arbejdsmiljøloven om, at loven omfatter både fysisk og
psykisk arbejdsmiljø, samt at reglerne fra lov om
arbejdsmiljøcertifikat foreslås indarbejdet i
arbejdsmiljøloven.
2.
Formål og baggrund
2.1. Fokus
på psykisk arbejdsmiljø
For at styrke indsatsen mod et dårligt
psykisk arbejdsmiljø har regeringen i august 2012 lanceret
tre initiativer, der skal være med til at komme det
dårlige psykiske arbejdsmiljø på de danske
arbejdspladser til livs. Det ene initiativ indebærer, at det
præciseres i arbejdsmiljøloven, at loven omfatter
både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø,
så der ikke kan opstå tvivl herom. De to andre
initiativer vedrører den konkrete håndtering af
området for det psykiske arbejdsmiljø og kræver
ikke ændring af loven.
Psykisk arbejdsmiljø handler om en
række faktorer i arbejdet, der kan udgøre en risiko
for de ansattes sikkerhed og sundhed. Disse faktorer kan fx
være arbejdets indhold og den måde arbejdet er
tilrettelagt på, de organisatoriske forhold af betydning for
den enkeltes arbejde samt de sociale relationer på
arbejdet.
Et godt psykisk arbejdsmiljø kan
indebære store fordele for både den enkelte ansatte,
virksomheden og samfundet, fx i form af lavt sygefravær,
høj kvalitet i arbejdet og lav udstødning fra
arbejdsmarkedet. Omvendt kan et dårligt psykisk
arbejdsmiljø have alvorlige konsekvenser for den enkelte
ansatte, virksomheden og samfundet, fx i form af sygdom, høj
personaleomsætning, lav produktivitet og høje udgifter
til sundhedsvæsenet.
Mange arbejdsgivere gør allerede i dag
meget for at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for deres
ansatte, men der er stadig ansatte, der oplever voldsomme episoder
eller bliver psykisk nedslidte på deres arbejde. Derfor
finder regeringen det vigtigt at skærpe opmærksomheden
på det psykiske arbejdsmiljø med henblik på, at
de ansatte ikke nedslides eller oplever voldsomme episoder, der kan
medføre helbredsmæssige konsekvenser.
Det er derfor helt centralt, at det er klart
og tydeligt for enhver, at det psykiske arbejdsmiljø er
omfattet af arbejdsmiljøloven.
Formålet med lovforslaget er
således bl.a. at præcisere i arbejdsmiljøloven,
at denne omfatter både det fysiske og det psykiske
arbejdsmiljø, således at ingen kan være i tvivl
herom.
2.2.
Certifikatreglerne samles i arbejdsmiljøloven
Lovforslaget har desuden til formål at
skabe grundlag for, at de gældende regler om
arbejdsmiljøcertificering kan samles i
arbejdsmiljølovgivningen. En sådan regelforenkling vil
tydeliggøre sammenhængen mellem de nuværende
certifikatregler i henholdsvis
arbejdsmiljøcertifikat- og
arbejdsmiljølovgivningen.
Det foreslås derfor at ophæve lov
om arbejdsmiljøcertifikat og indføje nye bestemmelser
i arbejdsmiljøloven som erstatning herfor. Overordnet set er
der således primært tale om, at der sker en lovteknisk
forenkling af de gældende regler. Som følge af de
indvundne erfaringer med certificeringsordningen,
herunder behovet for at sikre, at der fortsat vil ske en
løbende kontrol af arbejdsmiljøet på
produktionsenheder omfattet af et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, foreslås det samtidig, at der
foretages en række mindre justeringer af ordningen.
2.3.
Konsekvensændringer af de strafferetlige regler
Derudover indeholder lovforslaget som
følge af allerede gennemførte ændringer af
arbejdsmiljølovgivningen en konsekvensændring af
de gældende strafferetlige regler. Det drejer sig om
strafudmålingen for overtrædelser hvor unge under 18
år er kommet til skade, eller hvor der er fare herfor.
2.4. Andre
mindre ændringer
- Det
præciseres, at Arbejdstilsynet kan opkræve gebyr for
kvalitetssikring af arbejdsmiljøuddannelsen via
uddannelse af udbyderne.
-
»Landbrugsraadet« ændres til »Landbrug
& Fødevarer«.
- Det
tydeliggøres, at klager over afgørelser truffet i
medfør af EU-forordning, der vedrører
arbejdsmiljøforhold, kan indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet.
3.
Lovforslagets udformning og indhold
3.1.
Præcisering af at arbejdsmiljøloven omfatter
både fysisk og psykisk arbejdsmiljø
3.1.1.
Gældende ret
Arbejdsmiljøloven indeholder i § 1
en formålsbestemmelse, hvorefter det med loven
tilstræbes at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø,
der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og
sociale udvikling i samfundet.
§ 1 er indført med
arbejdsmiljøloven i 1975 (lov nr. 681 af 23. december 1975)
og er ikke ændret siden. Det fremgår af
bemærkningerne til § 1, at loven omfatter både det
fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.
Det fremgår således bl.a. af
bemærkningerne, at »et sikkert og sundt
arbejdsmiljø« indebærer:
- Beskyttelse mod
arbejdsulykker og erhvervssygdomme i traditionel forstand, dvs.
dels påvirkninger fra pludselige begivenheder, dels
påvirkninger på kortere eller længere sigt, der
medfører fysiske eller psykiske helbredsskader. Herunder
må også regnes psykisk betingede lidelser.
- Beskyttelse mod
andre påvirkninger, der kan forringe sundheden. Herunder er
tilsigtet henregnet bl.a. påvirkninger, der forbigående
eller varigt forringer den fysiske eller psykiske sundhedstilstand
uden at frembringe karakteristiske sygdomssymptomer.
Begreberne »fysisk
arbejdsmiljø« og »psykisk
arbejdsmiljø« fremgår imidlertid ikke af selve
lovteksten.
3.1.2.
Overvejelser
Den gældende arbejdsmiljølov
indeholder ikke ordene »fysisk arbejdsmiljø«
eller »psykisk arbejdsmiljø«. Det kan derfor
umiddelbart give anledning til tvivl, om loven omfatter både
det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.
Det er helt grundlæggende, at borgere,
virksomheder, arbejdsmiljøaktører og andre ikke
må være i tvivl om, at psykisk arbejdsmiljø er
omfattet af lovens bestemmelser. Ingen skal være i tvivl om,
hvornår loven gælder, hvad den omfatter, og om man er
inden for eller udenfor lovens område.
Det er desuden centralt at tydeliggøre
og skærpe opmærksomheden på, at det psykiske
arbejdsmiljø er ligestillet med det fysiske
arbejdsmiljø, og at arbejdsgiveren har pligt til at
håndtere begge dele i forhold til sine ansatte.
Det vil derfor være
hensigtsmæssigt, at det fremgår tydeligt af selve
lovteksten, at loven omfatter både det fysiske og det
psykiske arbejdsmiljø, så arbejdsgiverne ved, hvad der
forventes af dem. Der er dog ikke dermed tilsigtet nogen
ændring af den gældende retstilstand, herunder
bemærkningerne til den gældende § 1.
3.1.3.
Forslag
Det foreslås, at der indsættes en
ny selvstændig bestemmelse, som tydeliggør, at loven
omfatter både det fysiske og det psykiske
arbejdsmiljø. Hermed sikres det, at borgere, virksomheder,
arbejdsmiljøaktører og andre klart og tydeligt kan
læse direkte i loven, at både det fysiske og det
psykiske arbejdsmiljø er omfattet af
arbejdsmiljøloven.
Den foreslåede § 1 a er en
præcisering af den gældende retstilstand, og der er
således ikke med forslaget tilsigtet ændringer i
arbejdsmiljølovens anvendelsesområde.
3.2.
Overførsel af reglerne om anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat til arbejdsmiljøloven
3.2.1.
Gældende ret
Lov om arbejdsmiljøcertifikat til
virksomheder og om statstilskud til virksomheder med certifikat
blev vedtaget som led i udmøntningen af aftalen om
finansloven for 2001 mellem den daværende regering og
Socialistisk Folkeparti samt Enhedslisten om et forbedret
arbejdsmiljø, jf. lov nr. 442 af 7. juni 2001. Loven indgik
i en samlet incitamentspakke, som bl.a. også indebar
indførelsen af en generel arbejdsmiljøafgift, jf. lov
nr. 1247 af 20. december 2000 om en generel
arbejdsmiljøafgift.
Lov om arbejdsmiljøcertifikat til
virksomheder og om statstilskud til virksomheder med certifikat
havde til formål at skabe grundlag for, at virksomheder med
ansatte, der er omfattet af lov om arbejdsmiljø, kan
få udstedt et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat. I
forlængelse heraf kunne virksomheder få tilskud til hel
eller delvis dækning af udgifterne ved at få et
arbejdsmiljøcertifikat og til dækning af udgiften til
arbejdsmiljøafgiften.
Lov om en generel arbejdsmiljøafgift
blev ophævet med virkning fra 1. januar 2003. Som en
konsekvens heraf bortfaldt tilskudsordningen (via en
ophævelse af §§ 9-20 i lov om
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder og om statstilskud
til virksomheder med certifikat) mens muligheden for at få et
arbejdsmiljøcertifikat består. Lov om
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder og om statstilskud
til virksomheder med certifikat blev i den forbindelse ændret
til lov om arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder, jf. lov
nr. 436 af 10. juni 2002 (herefter certifikatloven).
Certifikatloven giver virksomheder med
ansatte, der er omfattet af lov om arbejdsmiljø, mulighed
for at få et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat. Et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat er en formel dokumentation
af, at en virksomhed har et højt niveau af systematik og
forebyggelse i sit arbejdsmiljøarbejde. Med
arbejdsmiljøcertifikatet dokumenterer virksomheden, at den
arbejder seriøst med sit arbejdsmiljø.
Et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan
efter de gældende regler dække enten den juridiske
enhed med alle tilhørende produktionsenheder eller en eller
flere produktionsenheder under den juridiske enhed som defineret i
lov om det centrale virksomhedsregister (CVR).
Certifikatlovens § 5 fastsætter en
række krav til virksomheder, der ønsker at få et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat. Det er bl.a.:
1) Virksomheden
må ikke have væsentlige arbejdsmiljøproblemer
på en række områder.
2) Virksomhedens
egenindsats for at sikre et godt arbejdsmiljø skal
være på et højt niveau.
3) Virksomheden
skal have besluttet, hvordan den vil arbejde for en rummelig
arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og for sundhedsfremme
på arbejdspladsen.
4) Virksomheden
skal kunne dokumentere arbejdet med samt resultatet af indsatsen
for at opfylde kravene.
5) Medarbejderne
eller deres repræsentanter skal inddrages i hele processen,
og virksomhedens dokumentation af, at den lever op til kravene for
at få et certifikat, skal være offentlig
tilgængelig.
Kravene i nr. 1 og 2 er nærmere
beskrevet i bilag 1 og 2 til certifikatloven.
En virksomhed kan få et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat efter henholdsvis akkrediteret
inspektion eller akkrediteret certificering. Certifikater kan i
begge tilfælde kun udstedes af organer, der er akkrediteret
hertil af DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond) eller
tilsvarende anerkendte akkrediteringsinstitutioner.
Beskæftigelsesministeren er i loven
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler for
inspektion og certificering og om udstedelse af et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat. Det fremgår af de almindelige
bemærkninger til certifikatloven, at dette indebærer,
at der kan fastsættes regler, hvorefter eventuelle fremtidige
standarder for certificering af arbejdsmiljøledelse, der
vurderes at leve op til kravene i lov om
arbejdsmiljøcertifikat, kan få tilsvarende
retsvirkninger, som de modeller, der alene er baseret på
certifikatloven.
Lov om arbejdsmiljøcertifikat er
udmøntet i tre bekendtgørelser om anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater:
•
Bekendtgørelse nr. 923 af 21. oktober 2001 om
arbejdsmiljøcertifikat opnået gennem certificering af
virksomheders arbejdsmiljøledelsessystem
(Bekendtgørelse 923).
•
Bekendtgørelse nr. 924 af 21. oktober 2001 om
arbejdsmiljøcertifikat opnået gennem inspektion samt
krav til inspektionsorganernes kontrol af virksomhederne
(Bekendtgørelse 924).
•
Bekendtgørelse nr. 87 af 31. januar 2005 om anerkendelse af
DS/OHSAS 18001 mv. som dokumentation for et godt
arbejdsmiljø (OHSAS-bekendtgørelsen) (Denne
bekendtgørelse er også udstedt med hjemmel i
arbejdsmiljøloven).
Bekendtgørelse 923 og
Bekendtgørelse 924 baserer sig alene på
certifikatloven, mens OHSAS-bekendtgørelsen primært er
baseret på den internationale arbejdsmiljøstandard
OHSAS 18001. I forbindelse med anerkendelsen af DS/OHSAS-standarden
i OHSAS-bekendtgørelsen er der stillet en række
yderligere krav til virksomhederne, som ikke er indeholdt i den
internationale standard. Det er bl.a. krav om, at der ikke må
være væsentlige arbejdsmiljøproblemer på
en række områder, og at det sikres, at medarbejderne
inddrages i arbejdsmiljøarbejdet på en række
områder. Både kravene i DS/OHSAS-standarden samt de
yderligere krav skal således være opfyldt for at
certifikatet kan få de samme retsvirkninger, som certifikater
udstedt efter Bekendtgørelse 923 og Bekendtgørelse
924.
I både Bekendtgørelse 923 og
Bekendtgørelse 924 stilles der krav om, at virksomheden skal
beslutte sig for, hvordan den konkret vil arbejde for en rummelig
arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og for sundhedsfremme
på arbejdspladsen. I forbindelse med udstedelsen af
OHSAS-bekendtgørelsen er det vurderet, at det ikke er
nødvendigt at stille samme krav til virksomheder, der vil
certificeres efter denne model.
Bekendtgørelse 924 om akkrediteret
inspektion er primært tænkt anvendt af små
virksomheder, der ikke i forvejen har opbygget et ledelsessystem. I
modellen er der lagt vægt på, at virksomhedens
materielle arbejdsmiljø skal leve op til lovens krav. Der er
i inspektionsmodellen ikke krav om løbende fremdrift i
virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.
Både Bekendtgørelse 923 og
OHSAS-bekendtgørelsen er akkrediterede
certificeringsordninger, der stiller større krav til
egenindsatsen end inspektionsmodellen efter bekendtgørelse
924. Der er bl.a. krav om etablering af et ledelsessystem, som kan
sikre løbende fremdrift i arbejdsmiljøarbejdet.
Der stilles i de gældende regler og
standarder krav til de informationer, der skal fremgå af de
udstedte certifikater, herunder bl.a. navn og adresse på
virksomheden og identifikation af certificeringsorgan mv.
Virksomheder, der gennem et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat kan dokumentere et godt
arbejdsmiljø, fritages for Arbejdstilsynets risikobaserede
tilsyn, jf. bekendtgørelse nr. 1186 af 8. december 2011 om
undtagelse fra risikobaseret tilsyn for virksomheder med
arbejdsmiljøcertifikat. Reglerne herom er fastsat med
hjemmel i arbejdsmiljølovens § 72 a, stk. 2.
Arbejdstilsynet kan imidlertid føre tilsyn med de
arbejdsmiljøcertificerede virksomheder i forbindelse med
alvorlige ulykker eller klager over arbejdsmiljøet, samt
hvis Arbejdstilsynet fx på de særlige
byggepladsaktioner støder på certificerede
virksomheder, som groft overtræder
arbejdsmiljøloven.
Arbejdsmiljøcertificerede virksomheder
har endvidere ret til at få tildelt og offentliggjort en
kronesmiley på Arbejdstilsynets hjemmeside. Dette sker med
hjemmel i arbejdsmiljølovens § 78 a og er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1276 af 8. december
2011 om offentliggørelse af virksomhedernes
arbejdsmiljø mv.
Tildelingen af kronesmiley er i dag betinget
af, at virksomheden anmoder Arbejdstilsynet herom og medsender en
kopi af det anerkendte arbejdsmiljøcertifikat, samt
indsender en erklæring om, at virksomheden har indgået
en aftale med certificeringsorganet om, at certificeringsorganet
giver Arbejdstilsynet besked herom, hvis certifikatet fratages,
suspenderes eller bortfalder.
Fritagelsen fra det risikobaserede tilsyn og
tildeling af en kronesmiley sker:
• For at
motivere virksomhederne til at arbejde med deres
arbejdsmiljø.
• For at
anerkende virksomheder, der gør en ekstra indsats for
arbejdsmiljøet.
• For at
Arbejdstilsynet ikke bruger sine ressourcer på de
virksomheder, der kan dokumentere, at de både kan og vil
arbejde seriøst med deres arbejdsmiljø.
Det er kun arbejdsmiljøcertifikater,
som er udstedt i henhold til de oven for nævnte
bekendtgørelser, der fritager virksomheder fra det
risikobaserede tilsyn og giver mulighed for at få tildelt en
kronesmiley.
Såfremt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat fratages, suspenderes eller
bortfalder, bliver virksomheden omfattet af det risikobaserede
tilsyn på lige fod med alle andre virksomheder og mister sin
kronesmiley.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger til Forslag til lov om
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder og om statstilskud
til virksomheder med certifikat, L 213, Folketingsåret
2000/2001 (herefter L 213 2000/2001).
3.2.2.
Overvejelser
Da certifikatlovens bestemmelser om
statstilskud er ophævet, og de resterende bestemmelser har en
meget nær sammenhæng med arbejdsmiljølovens
regler om, at arbejdsmiljøcertificerede virksomheder
fritages for Arbejdstilsynets risikobaserede tilsyn og har mulighed
for at få tildelt en kronesmiley på Arbejdstilsynets
hjemmeside, findes det hensigtsmæssigt at indarbejde reglerne
i arbejdsmiljøloven. Herved opnås en regelforenkling
samtidig med at reglerne om arbejdsmiljøcertifikat samles i
ét lovgrundlag.
En indarbejdelse af certifikatreglerne i
arbejdsmiljølovgivningen kan ske på samme måde,
som regulering sker efter arbejdsmiljøloven i øvrigt
- udformet som bemyndigelsesbestemmelser, der giver grundlag for at
fastsætte regler om arbejdsmiljøcertifikat
administrativt.
Det er hensigten, at de nye
bekendtgørelser vil indeholde de samme regler, som
gælder i certifikatlovgivningen i dag.
Erfaringer fra Arbejdstilsynets administration
af certifikatordningen har imidlertid vist, at der er et behov for
at justere de gældende regler om
arbejdsmiljøcertificering på tre udvalgte
områder.
For det første vurderes der at
være behov for at stille eksplicitte krav til hyppigheden af
inspektions- og certificeringsorganernes kontrol af
arbejdsmiljøet på de enkelte produktionsenheder. De
internationale standarder for kontrol på de
arbejdsmiljøcertificerede virksomheder giver mulighed for
stikprøvekontrol på store virksomheder med mange
sammenlignelige produktionsenheder. Stikprøvekontrol kan
betyde, at det ikke nødvendigvis er alle produktionsenheder
omfattet af arbejdsmiljøcertifikatet, som bliver
besøgt inden for en kortere årrække.
Da de certificerede virksomheder er fritaget
fra Arbejdstilsynets risikobaserede tilsyn, hvor alle
produktionsenheder med over 2 årsværk ansat vil
få besøg inden udgangen af 2019, vurderes det, at der
fremover ved udstedelse eller fornyelse af certifikater bør
stilles krav om, at certificeringsorganet inden for
maksimalt to certificeringsperioder (6 år) kontrollerer alle
produktionsenheder omfattet af arbejdsmiljøcertifikatet.
Selvom alle nuværende akkrediterede
certificeringsorganer har oplyst, at de allerede i dag
besøger alle produktionsenheder inden for maximalt to
certificeringsperioder (6 år), vurderes der at være
behov for at fastsætte krav på området. Ved at
stille krav til hyppigheden af kontrollen kan det sikres, at en
slækkelse af kontrolhyppigheden ikke bliver et
konkurrenceparameter for certificeringsorganerne.
Den anden justering, som bør foretages
i certificeringsreglerne, vedrører selve
arbejdsmiljøcertifikaterne. Fritagelsen af de
arbejdsmiljøcertificerede virksomheder fra risikobaseret
tilsyn betyder, at Arbejdstilsynet har brug for præcis viden
om, hvilke produktionsenheder der er omfattet af et
arbejdsmiljøcertifikat. Klar identifikation af de
certificerede produktionsenheder er derfor vigtig. Der er derfor
behov for, at det ved angivelse af produktionsenhedsnummer
eksplicit fremgår, hvilke produktionsenheder et givent
arbejdsmiljøcertifikat omfatter. En sådan tydelig
identifikation af de arbejdsmiljøcertificerede
produktionsenheder vil sikre, at Arbejdstilsynet ikke
unødigt møder frem på certificerede
virksomheder.
Det tredje område, hvor der er behov for
justeringer, vedrører Arbejdstilsynets adgang til
oplysninger om, hvilke virksomheder som er
arbejdsmiljøcertificerede. På nuværende
tidspunkt kan de certificerede virksomheder anmode Arbejdstilsynet
om tildeling af en kronesmiley, når de bliver certificeret,
men de er ikke forpligtet hertil. Derfor har Arbejdstilsynet ikke
det fulde overblik over, hvilke virksomheder der har et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat og dermed, hvilke virksomheder, som
skal fritages for det risikobaserede tilsyn.
Med hjemmel i § 3 i bekendtgørelse
nr. 1276 af 8. december 2011 om offentliggørelse af
virksomhedernes arbejdsmiljø m.v. er det i dag et krav til
virksomheder, der ønsker en kronesmiley, at de indgår
en aftale med certificeringsorganet, der forpligter
certificeringsorganet til at orientere Arbejdstilsynet, hvis et
certifikat suspenderes, fratages eller ophører. Ved at
pålægge certificeringsorganerne en pligt til både
at orientere Arbejdstilsynet, når de certificerer en
virksomhed, og når et certifikat fratages, suspenderes eller
ophører, vil Arbejdstilsynet få et opdateret og
retvisende billede af, hvilke virksomheder, der er certificerede,
og derfor ikke skal have et risikobaseret tilsyn.
3.2.3.
Forslag
For at forenkle reglerne om
arbejdsmiljøcertificering og for at tydeliggøre den
indbyrdes sammenhæng mellem arbejdsmiljøreglerne og
certifikatreglerne, foreslås det, at certifikatloven
ophæves, og at reglerne herom i stedet indarbejdes i
arbejdsmiljølovgivningen, bl.a. på baggrund af en bred
bemyndigelsesadgang for beskæftigelsesministeren til at
fastsætte regler herom. Forslaget indebærer
således, at lovgrundlaget for
arbejdsmiljøcertificeringsreglerne samles i
arbejdsmiljøloven, og at de gældende
certificeringsregler, herunder Bekendtgørelse 923,
Bekendtgørelse 924 og OHSAS-bekendtgørelsen,
videreføres i nye bekendtgørelser udstedt på
baggrund af de nye bemyndigelsesbestemmelser i
arbejdsmiljøloven.
Der er således primært tale om en
lovteknisk ændring af regelgrundlaget, mens reglerne
forbliver de samme. Dog foreslås det, at der i forbindelse
med udmøntningen af reglerne i nye
bekendtgørelser sker en justering af de gældende
regler på følgende tre områder - i
overensstemmelse med de oven for anførte overvejelser:
For det første foreslås det, at
der stilles krav om, at inspektions- og
certificeringsorganet inden for to
certificeringsperioder (6 år) skal kontrollere
arbejdsmiljøet, herunder det materielle arbejdsmiljø,
på alle produktionsenheder, der er omfattet af et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikatet.
For det andet foreslås indført en
række nye krav til inspektions- og certificeringsorganerne,
herunder krav om en tydelig angivelse af, hvilke produktionsenheder
certifikatet omfatter.
Endelig foreslås det som det tredje, at
der indføres en pligt for certificeringsorganerne til at
informere Arbejdstilsynet umiddelbart ved tildeling af
certifikater, og hvis et certifikat suspenderes, fratages eller
ophører. I denne forbindelse foreslås det ligeledes,
at certificeringsorganet også skal oplyse Arbejdstilsynet,
hvis den arbejdsmiljøcertificerede virksomhed ikke
ønsker en kronesmiley på Arbejdstilsynets
hjemmeside.
Ændringerne vil skulle ske ved
udmøntning af de bemyndigelser, som foreslås givet til
ministeren i selve lovbestemmelserne.
3.3
Præcisering af hvilke omkostninger, der dækkes af gebyr
ved kvalitetssikring af udbydere af
arbejdsmiljøuddannelse
3.3.1.
Gældende ret
De gældende bestemmelser om godkendelse
og kvalitetssikring af udbydere af
arbejdsmiljøuddannelse blev indført i 2010 i
forbindelse med ændring af arbejdsmiljølovens
bestemmelser om samarbejde om sikkerhed og sundhed i
virksomhederne.
§ 9, stk. 2, i arbejdsmiljøloven
fastslår, at »Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om indhold, tilmelding,
tilbud og gennemførelse af den obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelse, den supplerende
arbejdsmiljøuddannelse og en særlig
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet og
undervisernes kvalifikationer samt godkendelse og
kvalitetssikring af udbydere af den obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelse og den særlige
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer.«
Samme lovs § 74, stk. 7, fastslår,
at »Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om gebyrer, herunder om opkrævning og indbetaling, til
dækning af Arbejdstilsynets omkostninger ved:
1) Godkendelse og
kvalitetssikring af udbydere af arbejdsmiljøuddannelse og
uddannelsen for koordinatorer af sikkerheds- og sundhedsarbejdet
inden for bygge- og anlægsområdet, jf. § 9, stk.
2.«
Med hjemmel i denne bestemmelse er der siden
ordningens indførelse opkrævet gebyr for udbydernes
deltagelse i uddannelse, som en del af kvalitetssikringen.
3.3.2.
Overvejelser
I de gældende bestemmelser er der
hjemmel til, at udgifterne til Arbejdstilsynets omkostninger til
kvalitetssikring af udbydere af arbejdsmiljøuddannelse
bliver dækket gennem opkrævning af gebyr. Da der er
tale om opkrævning af gebyr, ønskes det tydeliggjort,
at uddannelsen er et led i kvalitetssikringen, og at omkostningerne
herved dækkes af gebyret.
3.3.3.
Forslag
Det foreslås at tydeliggøre og
præcisere, at uddannelsen er en del af kvalitetssikringen,
ved at tilføje »uddannelse« i bestemmelsen.
3.4.
Strafudmåling ved særlig skærpende
omstændigheder
3.4.1.
Gældende ret
Sanktionen for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen er i praksis bøde. Der har
endnu ikke været idømt frihedsstraf for
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Strafbestemmelserne i arbejdsmiljøloven
er blevet ændret flere gange med henblik på at
hæve det generelle bødeniveau.
Ved lov nr. 379 af 10. juni 1997, hvor der
skete en generel forhøjelse af strafferammen i
arbejdsmiljøloven, blev anvendelsesområdet for,
hvornår der foreligger skærpende omstændigheder
udvidet til at dække situationer, hvor der ved
overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor. Denne regel er i dag indeholdt i § 82,
stk. 5, nr. 1.
Ved samme anledning blev der indført en
bestemmelse om, at det skal betragtes som en særlig
skærpende omstændighed, hvis der ved
overtrædelsen for unge under 18 år er sket skade
på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor. Denne regel
er i dag indeholdt i § 82, stk. 6.
Ved lov nr. 1395 af 27. december 2008, blev
bødeniveauet i arbejdsmiljøloven fordoblet for
overtrædelser, der har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller dødsfald til følge, jf. § 82,
stk. 2. I den forbindelse ændrede man den daværende
§ 82, stk. 4, nr. 1 - den nuværende § 82, stk. 5,
nr. 1 - således at skader, der ikke er så alvorlige, at
de er omfattet af § 82, stk. 2, ville være omfattet af
§ 82, stk. 4, nr. 1 (nu § 82, stk. 5, nr. 1).
I forbindelse med lov nr. 597 af 14. juni
2011, blev der via et nyt stykke i § 82, indført regler
om differentierede bøder på baggrund af virksomhedens
størrelse i arbejdsmiljøloven.
En bøde forhøjes i dag efter
retspraksis med 10.000 kr. for særligt skærpende
omstændigheder efter § 82, stk. 6, som foreligger,
når der for unge under 18 år er sket skade på liv
eller helbred eller fremkaldt fare herfor.
I forbindelse med de beskrevne
lovændringer i 2008 og 2011 er den nuværende § 82,
stk. 6, dog blevet konsekvensrettet forkert. Der burde
således i 2008 være indsat en henvisning i § 82,
stk. 6, til § 82, stk. 2. Endvidere burde henvisningen i
§ 82, stk. 6, til stk. 4, nr. 1, i 2011 være
ændret til stk. 5, nr. 1.
En ordlydsfortolkning af denne bestemmelse i
dag kan derfor rejse tvivl om hvornår der skal ske en
forhøjelse af bøden med 10.000 kr. § 82, stk. 6,
henviser til stk. 4, nr. 1, men der findes ingen stk. 4, nr. 1. Og
stk. 4, 1. pkt. indeholder hjemmelsgrundlaget for at differentiere
bødestørrelser efter virksomhedernes
størrelse.
Det fremgår af både de almindelige
og de specielle bemærkninger til lov nr. 1395 af 27. december
2008, at det var hensigten at de fordoblede bøder for
overtrædelse af § 82, stk. 2, skal kunne forhøjes
yderligere, hvis der samtidig foreligger skærpende eller
særligt skærpende omstændigheder. I de
almindelige bemærkninger tydeliggøres det, at hvis
skaden er omfattet af § 82, stk. 2, skal der ikke kunne ske en
yderligere strafforhøjelse efter den nuværende §
82, stk. 5, nr. 1, men derimod godt efter stk. 5, nr. 2-4 og stk.
6.
At det er hensigten at de fordoblede
bøder for overtrædelse af § 82, stk. 2, skal
kunne forhøjes yderligere, hvis der samtidig foreligger
særligt skærpende omstændigheder fremgår
ligeledes af lovbemærkningerne til lov nr. 597 af 14. juni
2011, hvor differentierede bøder på baggrund af
virksomhedens størrelse blev indført i
arbejdsmiljøloven. Det fremgår i de specielle
bemærkninger, at forhøjelser ved skærpende eller
særligt skærpende omstændigheder - de
nuværende § 82, stk. 5 og 6 - skal lægges til
"normalbøden" efter "normalbøden" er differentieret.
I både de almindelige og specielle bemærkninger er
normalbøden defineret som dels den grundbøde, der
følger af overtrædelse af materielle regler
nævnt i § 82, stk. 1, dels den fordobling af
grundbøden som sker efter § 82, stk. 2.
3.4.2.
Overvejelser
§ 82, stk. 6, indeholder i dag en
fejlagtig henvisning til at der ved straffens udmåling skal
lægges vægt på virksomhedens størrelse.
Der skulle være henvist til, at det ved overtrædelser
generelt betragtes som en skærpende omstændighed, at
der er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare
herfor. Dette er der behov for at rette op på. I denne
forbindelse bør det præciseres i § 82, stk. 6, at
skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor
også omfatter overtrædelser af § 82, stk. 2, hvor
overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller døden til følge for unge under 18
år.
Hvis denne ændring ikke foretages, kan
der opstå tvivl om, hvorvidt det er hensigten, at en
bøde både skal kunne forhøjes med 10.000 kr. i
de tilfælde, hvor der ved overtrædelsen er sket en
ulykke med alvorlig personskade eller dødsfald til
følge for unge under 18 år, og ved
overtrædelser, hvor der for unge under 18 år er sket
skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor.
3.4.3.
Forslag
Det foreslås, at § 82, stk. 6,
ændres, således at der foretages de korrekte
henvisninger, og det herved tydeliggøres, der både kan
foreligge særligt skærpende omstændigheder ved
overtrædelser, hvor der er sket en ulykke med alvorlig
personskade eller dødsfald til følge for unge under
18 år, jf. § 82, stk. 2, og ved overtrædelser hvor
der for unge under 18 år er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor, uden at der er sket en ulykke
med alvorlig personskade eller dødsfald til følge,
jf. § 82, stk. 5, nr. 1.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om præcisering af at
arbejdsmiljøloven både omfatter det fysiske og det
psykiske arbejdsmiljø vurderes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Forslaget om ændring af reglerne om
arbejdsmiljøcertifikat vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige. Det bemærkes i den
forbindelse, at det er frivilligt for virksomhederne, om de vil
lade sig certificere.
De øvrige elementer i forslaget
forventes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om præcisering af at
arbejdsmiljøloven både omfatter det fysiske og det
psykiske arbejdsmiljø vurderes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget om ændring af reglerne om
arbejdsmiljøcertifikat vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Det bemærkes i den
forbindelse, at det er frivilligt for virksomhederne, om de vil
lade sig certificere.
De øvrige elementer i forslaget
forventes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9.
Høring
Et udkast til dette forslag er sendt til
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen,
Politidirektørforeningen, Den Danske Dommerforening,
Advokatrådet, Danske Advokater,
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Certificerende Organers
Forum, DANAK, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes
Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Landbrug &
Fødevarer, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne,
KL, Danske Regioner, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening,
Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark,
Frie Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse og Producentforeningen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative
konsekvenser/merudgifter | De økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | De administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | De økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | De administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | De administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | De miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr.
1
Forslaget til ny § 1 a indeholder en
præcisering af, at loven både omfatter det fysiske og
det psykiske arbejdsmiljø.
Efter bemærkningerne til
arbejdsmiljøloven fra 1975 hører følgende
bl.a. til begrebet et sikkert og sundt - fysisk og psykisk -
arbejdsmiljø:
- Arbejdsulykker og
erhvervssygdomme, dvs. dels påvirkninger fra pludselige
begivenheder dels påvirkninger på kortere eller
længere sigt, der medfører fysiske eller psykiske
helbredsskader eller psykisk betingede lidelser.
- Andre
påvirkninger, der kan forringe sundheden, bl.a.
påvirkninger, der forbigående eller varigt forringer
den fysiske eller psykiske sundhedstilstand uden at frembringe
karakteristiske sygdomssymptomer.
Psykisk arbejdsmiljø handler om en
række faktorer i arbejdet, der kan udgøre en risiko
for de ansattes sikkerhed og sundhed. Disse faktorer kan fx
være arbejdets indhold, og den måde arbejdet er
tilrettelagt på, de organisatoriske forhold med betydning for
den enkeltes arbejde samt de sociale relationer på
arbejdet.
Forslaget præciserer, at loven omfatter
det psykiske arbejdsmiljø, og dermed, at arbejdsgiveren skal
sikre det psykiske arbejdsmiljø for sine ansatte, ligesom
arbejdsgiveren skal sikre det fysiske arbejdsmiljø. Der
tilsigtes ingen ændringer i den gældende retstilstand,
herunder bemærkningerne til den gældende § 1.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
Til nr.
2
§ 65 a, stk.
1, er en videreførelse af § 4 i den
gældende certifikatlov, og der er for så vidt
angår disse dele ikke påtænkt nogen ændring
af gældende ret, jf. afsnit 3.2.1. om gældende ret for
certifikatordningen.
Efter bestemmelsen er det således
virksomheder med ansatte, der er omfattet af
arbejdsmiljøloven, jf. arbejdsmiljølovens § 2,
stk. 1, der kan få et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat. Undtaget er således, jf.
arbejdsmiljølovens § 3, luftfart, søfart og
fiskeri (med mindre der er tale om lastning og losning af skibe og
værftsarbejde om bord på skibe) og boreplatforme og
produktionsplatforme m.v. (off shore).
En virksomhed kan efter denne bestemmelse
vælge at erhverve et arbejdsmiljøcertifikat enten for hele virksomheden (den juridiske
enhed med alle tilknyttede produktionsenheder) eller for en eller flere af
produktionsenhederne. En virksomhed kan ikke få et certifikat
for en del af en produktionsenhed. Således kan man ikke
få et certifikat fx for en marketingsafdeling alene uden at
få et certifikat for resten af produktionsenheden.
Certifikatet udstedes til den juridiske enhed, uanset om
certifikatet kun omfatter enkelte af de produktionsenheder, som
hører under den juridiske enhed.
Det er i bestemmelsen præciseret, at der
er tale om anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater. Det skyldes, at reglerne alene
vedrører de ordninger, som i tilstrækkelig grad
vurderes at sikre arbejdsmiljøforholdene på
virksomhederne samt dokumentationen herfor. Denne anerkendelse
fastsættes ved bekendtgørelse på baggrund af de
bemyndigelser, som ministeren efter forslaget får til at
udstede nærmere regler om certifikatordningen. Det skyldes,
at virksomheder med disse arbejdsmiljøcertifikater fritages
for Arbejdstilsynets risikobaserede tilsyn og får mulighed
for at få en kronesmiley på Arbejdstilsynets
hjemmeside.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.2. , og de specielle
bemærkninger til §§ 2-4 i L 213 2000/2001.
§ 65 a, stk. 2 og
stk. 3, er identisk med § 2 og § 3, stk. 1, i den
gældende certifikatlov. Det er fundet nødvendig at
definere »virksomhedsbegrebet« til brug for reglerne
vedrørende erhvervelse af arbejdsmiljøcertifikat,
idet en virksomhed skal kunne vælge at erhverve et
arbejdsmiljøcertifikat for en enkel produktionsenhed for
sig.
Juridiske enheder
omfatter for det første fysiske personer, der er
arbejdsgivere. For det andet juridiske personer og filialer af
udenlandske juridiske personer. Begrebet juridisk person er i denne
lov anvendt som en samlebetegnelse for interessentskaber,
kommanditselskaber, fonde, aktie- og anpartsselskaber,
kommanditaktieselskaber, andelsselskaber, virksomheder med
begrænset ansvar, foreninger og andre sammenslutninger med
selvstændig retsevne. Selvstændige offentlige
virksomheder, som fx Post Danmark og DSB, er også juridiske
personer. Endelig omfatter juridiske enheder også statslige
administrative enheder, regioner, kommuner og kommunale
fællesskaber.
Ved en produktionsenhed forstås enten en
virksomhed eller en organisatorisk afgrænset del af en
virksomhed, der er stedligt afgrænset, og som producerer en
eller overvejende en slags varer eller tjenesteydelser.
I § 65 a, stk.
4, foreslås det i overensstemmelse med den
gældende § 3, stk. 2, i certifikatloven, at der ikke kan
udstedes et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat for en
byggeplads. Det er i forbindelse med udstedelse af
arbejdsmiljøcertifikat ikke fundet hensigtsmæssigt, at
flere virksomheder i fællesskab kan vælge at opnå
et certifikat for en byggeplads. Dette skyldes blandt andet, at en
byggeplads oftest relaterer sig til flere juridiske enheder (dvs.
flere forskellige virksomheder).
§ 65 b er i
vidt omfang en videreførelse af § 5 i
certifikatloven. Men § 65 b tager også højde
for, at mange anerkendte arbejdsmiljøcertifikater i dag
udstedes efter reglerne om anerkendelse af DS/OHSAS 18001 m.v., som
de er fastlagt i OHSAS-bekendtgørelsen.
De indholdsmæssige krav, som i dag er
indeholdt i Bekendtgørelse 923, Bekendtgørelse 924 og
OHSAS-bekendtgørelsen, forudsættes udmøntet i
de nye bekendtgørelser, der vil blive udstedt af
beskæftigelsesministeren i medfør af de
foreslåede bemyndigelser.
For at en virksomhed kan få udstedt et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat efter de foreslåede
regler i kapitel 11 a og de med hjemmel heri efterfølgende
udstedte bekendtgørelser, skal virksomheden således
fortsat opfylde de krav, der i dag er indeholdt i de
bekendtgørelser som udmønter certifikatloven, og som
ved dette lovforslag bliver videreført i
arbejdsmiljølovgivningen.
Den foreslåede § 65 b, stk. 1, indebærer, at en
virksomhed skal kunne dokumentere et godt arbejdsmiljø,
herunder for en tilhørende produktionsenhed, for at kunne
få et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat. For at kunne
dokumentere et godt arbejdsmiljø skal virksomheden opfylde
en række krav.
Den foreslåede § 65 b, stk. 1, nr. 1, er
indholdsmæssig en videreførelse af certifikatlovens
§ 5, stk. 1, nr. 1. Det foreslås, at virksomhedens eller
produktionsenhedens materielle arbejdsmiljø skal være
i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens krav for
så vidt angår væsentlige
arbejdsmiljøproblemer inden for en række nærmere
angivne områder. Områderne er i dag overordnet oplistet
i bilag 1 til certifikatloven.
Det betyder, at der ikke må være
forhold på virksomheden inden for disse områder, der
vil kunne medføre et påbud efter lov om
arbejdsmiljø.
I forbindelse med udmøntningen af den
foreslåede § 65 b, stk. 1, nr.
1, vil der i de bekendtgørelser, som skal erstatte
Bekendtgørelse 923, Bekendtgørelse 924 og
OHSAS-bekendtgørelsen, ske en udførlig oplistning af
de områder, hvor virksomhedens materielle
arbejdsmiljøforhold skal være i overensstemmelse med
arbejdsmiljølovgivningen krav for så vidt angår
væsentlige arbejdsmiljøproblemer. Oplistningen vil
indeholde de områder, som i dag er medtaget i
certifikatlovens bilag 1. Der må således ikke
være væsentlige arbejdsmiljøproblemer på
følgende områder:
- Støj
- Vibrationer
-
Stråling
- Termiske
belastninger
-
Bevægeapparatbelastninger
- Psykosociale
belastninger
- Kemiske og
biologiske belastninger
-
Indeklimabelastninger
- Ulykker
- Unges arbejde
Den foreslåede § 65 b, stk. 1, nr. 2, er
indholdsmæssig en videreførelse af certifikatlovens
§ 5, stk. 1, nr. 2. Det foreslås, at virksomheden eller
produktionsenheden skal have opfyldt kravene til dens egenindsats i
forbindelse med arbejdsmiljøet. Kravene til virksomhedens
egenindsats er i dag oplistet i bilag 2 til certifikatloven og
indebærer, at egenindsatsen skal være på et
højt niveau.
Kravene til at kunne få et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat efter akkrediteret inspektion er
forskellig fra kravene til at kunne få et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat efter akkrediteret certificering.
Kravene efter akkrediteret inspektion er baseret på, at
virksomheder med en sådan egenindsats erfaringsmæssigt
har en høj forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer.
Hovedparten af kravene følger af
arbejdsmiljølovgivningen og skal således allerede
derfor efterleves af virksomhederne.
Virksomheder, som vælger akkrediteret
certificering, skal ud over at opfylde kravene til akkrediteret
inspektion også opfylde nogle yderligere krav, der knytter
sig til et formaliseret ledelsessystem. Disse krav giver en
høj grad af sikkerhed for, at virksomheden gennem sin egen
audit og overvågning opfanger eventuelle afvigelser eller
fejl i forhold til fx det materielle arbejdsmiljø.
Kravene til egen indsatsen efter både
akkrediteret inspektion og akkrediteret certificering er i dag
oplistet i bilag 2 til certifikatloven og udmøntet i
henholdsvis Bekendtgørelse 923 og Bekendtgørelse 924.
I forbindelse med anerkendelsen af DS/OHSAS-standarden er der i
OHSAS-bekendtgørelsen for at sikre, at anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater efter denne ordning kan sidestilles
med anerkendte arbejdsmiljøcertifikater efter en af de andre
ordninger, stillet en række supplerende krav om
medarbejderinddragelse, som virksomheden skal opfylde ved siden af
kravene i DS/OHSAS-standarden.
Konkret drejer det sig om, at virksomheden
skal have udformet og vedligeholde procedurer, der skal sikre, at
medarbejderne eller deres repræsentanter inddrages i dels
fastlæggelse, implementering og evaluering af
arbejdsmiljøpolitikken, dels kortlægning og vurdering
af arbejdsmiljøet samt i udarbejdelse af
handlingsplaner.
I forbindelse med udmøntningen af den
foreslåede § 65 b, stk. 1, nr.
2, vil de bekendtgørelser, som skal erstatte
Bekendtgørelse 923, Bekendtgørelse 924 og
OHSAS-bekendtgørelsen, indeholde de samme krav til
egenindsatsen, som der i dag er indeholdt i bilag 2 til
certifikatloven, og som er udmøntet i Bekendtgørelse
923, Bekendtgørelse 924 samt i
OHSAS-bekendtgørelsen.
Det drejer sig bl.a. om:
• For at
erhverve et arbejdsmiljøcertifikat gennem en akkrediteret
inspektion indebærer det, at følgende forhold
vedrørende virksomhedens (eller produktionsenhedens)
egenindsats skal være iagttaget:
1. Beskrivelse af
virksomhedens arbejdsmiljøpolitik
2.
Arbejdspladsvurdering
3. Samarbejde om
sikkerhed og sundhed
4. Andre
lovpligtige uddannelser, oplæring m.v.
5.
Ulykkesundersøgelser og -forebyggelse m.v.
6.
Brugsanvisninger
7. Lovpligtige
eftersyn
8.
Arbejdsmiljøgennemgange
9.
Arbejdsmiljøinddragelse i forbindelse med
planlægning
10.
Arbejdsmiljøkrav til fremmede virksomheder, der
udfører arbejde på virksomhedens område.
• For at
erhverve et arbejdsmiljøcertifikat gennem en akkrediteret
certificering indebærer det, at virksomheden (eller
produktionsenheden) skal etablere og vedligeholde et system til
styring af arbejdsmiljøet. Systemet skal indeholde
nedennævnte elementer vedrørende virksomhedens
egenindsats og skal udformes således, at det er tilpasset den
enkelte virksomhed:
1.
Arbejdsmiljøkrav (alle arbejdsmiljøkrav som skal
være opfyldt efter akkrediteret inspektion)
2.
Arbejdsmiljøpolitik
3.
Kortlægning, mål og handleplaner
4. Organisation
5. Uddannelse og
træning
6. Implementering
og drift
7. Forebyggelse af
ulykker
8. Lovbestemte krav
og andre bestemmelser
9.
Overvågning
10. Afvigelser,
korrigerende og forebyggende handlinger
11. Intern
audit
12. Evaluering
13. Registrering og
dokumentation.
• For at
anerkende et arbejdsmiljøcertifikat erhvervet ved
akkrediteret certificering efter DS/OHSAS 18001 m.v. skal
virksomheden (eller produktionsenheden) udover kravene i DS/OHSAS
18001 m.v. bl.a. opfylde følgende betingelser:
1. Virksomheden
må ikke have væsentlige arbejdsmiljøproblemer
inden for en række områder.
2. Virksomheden
skal have udformet og vedligeholde procedurer, der skal sikre, at
medarbejderne eller deres repræsentanter inddrages i dels
fastlæggelse, implementering og evaluering af
arbejdsmiljøpolitikken, dels kortlægning og vurdering
af arbejdsmiljøet samt i udarbejdelse af
handlingsplaner.
Det nærmere indhold af de enkelte krav
vil blive udmøntet i bekendtgørelser og vil som
nævnt svare til de gældende regler i certifikatloven og
de bekendtgørelser, som udmønter reglerne. Dog vil
der være ændringer som følge af de nye regler om
arbejdsmiljøorganisation fra 2010, jf. lov nr. 508 af 19.
maj 2010 om ændring af lov om arbejdsmiljø, ligesom
kravene om bedriftssundhedstjeneste (BST) udelades, da der ikke
længere eksisterer BST-pligt for virksomheder.
Den foreslåede § 65 b, stk. 1, nr. 3, er
indholdsmæssig en videreførelse af certifikatlovens
§ 5, stk. 1, nr. 5. Det foreslås, at der skal foreligge
dokumentation for dels virksomhedens (eller produktionsenhedens)
indsats for at opfylde kravene i § 65 b,
stk. 1, nr. 1 og 2, dels resultaterne af denne indsats. Det
skal i den forbindelse dokumenteres, at medarbejderne eller deres
repræsentanter har været inddraget i arbejdet med at
opfylde kravene i nr. 1 og 2.
Der skal foreligge ny dokumentation, hver gang
der skal udstedes et certifikat.
I § 65 b, stk.
2, foreslås det, at der udover de i stk. 1
anførte krav kan stilles krav om, at virksomheden under
medvirken af medarbejdere eller deres repræsentanter skal
have besluttet, hvordan den konkret vil arbejde for en rummelig
arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og for sundhedsfremme
på arbejdspladsen. I det omfang, der stilles krav herom, skal
virksomheden også dokumentere, at den lever op til
kravet.
I både Bekendtgørelse 923 og
Bekendtgørelse 924 bliver der i dag, jf. § 5, stk. 1,
nr. 3 og 4, i certifikatloven, stillet krav om, at virksomheden
skal beslutte sig for, hvordan den konkret vil arbejde for en
rummelig arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og for
sundhedsfremme på arbejdspladsen.
I forbindelse med udstedelsen af
OHSAS-bekendtgørelsen er det vurderet, at det ikke er
nødvendigt at stille de samme krav om en rummelig
arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og sundhedsfremme
på arbejdspladsen til virksomheder, der vil certificeres
efter denne model.
Med § 65 b, stk.
2, vil det være muligt i de bekendtgørelser,
som skal erstatte Bekendtgørelse 923 og
Bekendtgørelse 924, at stille krav herom, samtidig med at
disse krav ikke bliver stillet i den bekendtgørelse, som
skal erstatte OHSAS-bekendtgørelsen.
Den foreslåede § 65 b, stk. 3, er indholdsmæssigt
en videreførelse af bemyndigelsesbestemmelsen i
certifikatlovens § 5, stk. 2.
Det foreslås i § 65 b, stk. 3, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om kravene til at dokumentere et godt
arbejdsmiljø, jf. den foreslåede § 65 b, stk. 1, og om krav om rummelig
arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og sundhedsfremme på
arbejdspladsen efter § 65 b, stk.
2.
De indholdsmæssige krav, som i dag er
indeholdt i Bekendtgørelse 923, Bekendtgørelse 924 og
OHSAS-bekendtgørelsen, forudsættes udmøntet i
de nye bekendtgørelser, der vil blive udstedt af
beskæftigelsesministeren i medfør af den
foreslåede bemyndigelse.
På baggrund af bemyndigelsen forventes
udstedt tre bekendtgørelser, der vil danne grundlag for de
akkrediterede organers inspektion og certificering af
virksomhederne:
• En
bekendtgørelse om udstedelse af anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat på grundlag af en akkrediteret
inspektion med udgangspunkt i og til erstatning for
Bekendtgørelse 924.
• En
bekendtgørelse om udstedelse af et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat på grundlag af akkrediteret
certificering med udgangspunkt i og til erstatning for
Bekendtgørelse 923.
• En
bekendtgørelse om anerkendelse af
arbejdsmiljøcertifikater erhvervet efter DS/OHSAS 18001 m.v.
med udgangspunkt i og til erstatning for
OHSAS-bekendtgørelsen.
I bekendtgørelserne vil det bl.a. blive
tydeliggjort og uddybet, på hvilke områder
virksomhedens eller produktionsenhedens materielle
arbejdsmiljø skal være i overensstemmelse med
arbejdsmiljølovgivningens krav for så vidt angår
væsentlige arbejdsmiljøproblemer, jf. § 65 b, stk. 1, nr. 1. Det vil desuden
blive fastsat, hvordan virksomhederne kan dokumentere, at de har
opfyldt de i stk. 1, nr. 1 og 2
fastsatte krav. Endvidere vil der i bekendtgørelsen, som
skal erstatte OHSAS-bekendtgørelsen, blive fastsat
præcist hvilke supplerende krav, som skal være opfyldt,
for at et certifikat erhvervet efter DS/OHSAS 18001 kan blive
anerkendt.
I de bekendtgørelser, der skal erstatte
Bekendtgørelse 923 og Bekendtgørelse 924, vil der
blive fastsat krav om, at virksomheden skal beslutte sig for,
hvordan den konkret vil arbejde for en rummelig arbejdsplads, et
rummeligt arbejdsmarked og for sundhedsfremme på
arbejdspladsen, og krav om, at virksomheden skal dokumentere, at
den lever op til kravet herom.
Som led i § 65 b,
stk. 3, får beskæftigelsesministeren også
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om kravene
til dokumentationen for, at kravene i §
65 b, stk. 1 og 2, kan anses for at være opfyldt.
I de bekendtgørelser, der erstatter
Bekendtgørelse 923 og Bekendtgørelse 924, vil det i
overensstemmelse med gældende ret bl.a. blive tydeliggjort,
hvordan virksomheder og produktionsenheder med og uden
arbejdsmiljøorganisation, jf. lov om arbejdsmiljø
§ 6 b, kan dokumentere, at de opfylder kravene i § 65 b, stk. 1, herunder at der er
mulighed for at differentiere kravet til dokumentationen, der
stilles til virksomheder med og uden
arbejdsmiljøorganisation. Og tilsvarende i relation til krav
om en rummelig arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og for
sundhedsfremme på arbejdspladsen, jf. § 65 b, stk.
2.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.2. , de specielle
bemærkninger til § 65 b, stk. 1 og
2, og de specielle bemærkninger til § 5 i L 213
2000/2001.
I § 65 b, stk.
4, foreslås det, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler om, at virksomhedernes dokumentation efter
stk. 1-3 skal være offentlig tilgængelig.
Bekendtgørelse 923 og
Bekendtgørelse 924 stiller krav om, at dokumentationen for
dels virksomhedens eller produktionsenhedens indsats for at opfylde
kravene i certifikatlovens § 5, stk. 1 nr. 1-4, dels
resultaterne af denne indsats skal være offentlig
tilgængelig i samlet form. At dokumentation skal være
offentlig tilgængelig indebærer, at virksomheden skal
være parat til at vise dokumentationen frem, hvis
udenforstående anmoder herom. I det omfang virksomheden selv
ser en interesse heri, kan virksomheden selvfølgelig
også vælge en mere offensiv linje og fx
offentliggøre dokumentationen på virksomhedens
hjemmeside. Hvis dokumentationen indeholder oplysninger af
fortrolig karakter, fx om konkrete medarbejdere, skal virksomheden
anonymisere disse, ligesom også forretningshemmeligheder kan
fjernes inden dokumentationen gøres offentlig
tilgængelig.
Samme krav forventes stillet i de
bekendtgørelser, der skal erstatte Bekendtgørelse 923
og Bekendtgørelse 924.
Den foreslåede § 65 c, stk. 1, viderefører
§ 6, stk. 1 og 2, og § 7, stk. 1 i den gældende
certifikatlov.
Bestemmelsen skal sikre, at de anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater er udstedt af certificerings- eller
inspektionsorganer, der er akkrediteret til at erklære
overensstemmelse med kravene i de danske bekendtgørelser. Et
akkrediteret inspektionssystem og et akkrediteret
certificeringssystem indebærer, at inspektionsorganer og
certificeringsorganer akkrediteres i overensstemmelse med
gældende internationale standarder om akkrediteret inspektion
og systemcertificering, henholdsvis DS/EN ISO/IEC 170200 og DS/EN
ISO/IEC 17021, samt relevante bekendtgørelser og
akkrediteringsbestemmelser udarbejdet af fx DANAK, som af
Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervs- og Vækstministeriet er
udpeget som det nationale akkrediteringsorgan.
Andre akkrediteringsorganer kan være
akkrediteringsorganer i fx Sverige (Styrelsen for ackreditering och
teknisk kontrol (Swedac)) eller i
Nederlandene (Raad voor Accreditatie (RvA)).
De nærmere regler for akkreditering i
Danmark er fastsat i medfør af lovgivning herom på
Erhvervs- og Vækstministeriets område. Akkrediteringer
foretaget af DANAK sker i henhold til bekendtgørelse nr. 913
af 25. september 2009 om akkreditering af virksomheder, der er
udstedt i henhold til lov nr. 602 af 24. juni 2005 om
erhvervsfremme, som ændret ved lov nr. 364 af 13. maj 2009
(erhvervsfremmeloven). Med hjemmel i lov om erhvervsfremme
fastlægger DANAK endvidere på baggrund af de
nærmere krav i de bekendtgørelser, som udstedes
på baggrund af de bemyndigelser, som
beskæftigelsesministeren får efter lovforslaget, hvilke
personalemæssige og faglige kompetencer, de
inspektionsorganer og certificeringsorganer, der skal udstede
anerkendte arbejdsmiljøkompetencer, skal råde over.
Der vil i den forbindelse blive lagt vægt på, at
inspektions- og certificeringsorganerne kan dokumentere, at de
råder over relevante kvalifikationer inden for
arbejdsmiljø og har et grundigt kendskab til
arbejdsmiljølovgivningen og Arbejdstilsynets materiale.
Endvidere vil der være krav til organernes uafhængighed
i relation til de virksomheder, der ønsker at anvende
organerne, samt til kvalitetssikring af organernes ydelser.
Den enkelte virksomhed, som ønsker at
få et arbejdsmiljøcertifikat, bestemmer selv, om det
skal være via en akkrediteret inspektion eller via en
akkrediteret certificering.
Den foreslåede § 65 c, stk. 2, viderefører
§ 7, stk. 2 og 3, i den gældende certifikatlov. Det
foreslås i stk. 2, 1. pkt., at
inspektions- eller certificeringsorganerne betaler det
akkrediteringsorgan, der udsteder akkrediteringen efter regler
fastsat af akkrediteringsorganet
Inspektions- og certificeringsorganers
betaling til DANAK for akkrediteringsydelser sker inden for en
ramme aftalt mellem DANAK og erhvervs- og vækstministeren i
overensstemmelse med reglerne herom i kapitel 7 i lov om
erhvervsfremme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1715 af 16.
december 2010.
Endvidere foreslås det i stk. 2, 2. pkt., at virksomhederne betaler
for inspektion og certificering, herunder udstedelse af certifikat.
Virksomheder, der ønsker at få et
arbejdsmiljøcertifikat, skal betale det inspektions- eller
certificeringsorgan, som virksomheden vælger at rette
henvendelse til, for at foretage inspektion eller certificering og
udstede certifikat. Prisen for at få foretaget en inspektion
eller certificering og udstedt certifikat dannes i fri konkurrence
mellem de inspektions- og certificeringsorganer, der af DANAK
(eller andre akkrediteringsorganer) er akkrediteret til at foretage
inspektion og certificering og udstede et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat.
Den foreslåede § 65 c, stk. 3, viderefører
indholdsmæssigt § 6, stk. 3, i den gældende
certifikatlov. Det foreslås, at et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat er gyldigt tre år fra
udstedelse.
Vedrørende certificering er det i
overensstemmelse med internationale regler om akkrediteret
certificering, hvorefter certificering sker for tre år ad
gangen.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.2. , og de specielle
bemærkninger til §§ 6 og 7, stk. 1, i L 213
2000/2001.
Den foreslåede § 65 d, viderefører § 8 i
den gældende certifikatlov. § 8 i certifikatloven
udgør en del af hjemmelsgrundlaget for bekendtgørelse
923, 924, og OHSAS-bekendtgørelsen. Udstedelse af de nye
bekendtgørelser med de fremtidige certificeringsregler skal
derfor bl.a. ske på baggrund af §
65 d.
Som det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, kan beskæftigelsesministeren efter forhandling
med erhvervs- og vækstministeren fastsætte krav til
akkrediterings-, certificerings- og inspektionsorganerne.
Bemyndigelsen kan således bl.a. tænkes anvendt i
forbindelse med opstilling af krav til de akkrediterede
inspektions- og certificeringsorganers kontrol af kravenes
opfyldelse i virksomheder eller produktionsenheder, der har
ansøgt om arbejdsmiljøcertifikat. Her tænkes
både på omfanget af kontrollen af
arbejdsmiljøet, herunder det materielle arbejdsmiljø,
og omfanget af kontrollen af virksomhedernes egenindsats, samt de
øvrige krav, der er opstillet i den nuværende
§ 5, stk. 1, i certifikatloven, herunder bilag 1 og
2 til certifikatloven, jf. også bemærkningerne oven for
til den foreslåede § 65
b.
Det foreslåede krav om, at
certificeringsorganerne i forbindelse med udstedelse eller
fornyelse af certifikater skal kontrollere samtlige
produktionsenheder, der er omfattet af et
arbejdsmiljøcertifikat, inden for 2 certificeringsperioder
(6 år), påtænkes udmøntet med hjemmel i
denne bestemmelse.
Bemyndigelsen kan endvidere tænkes
anvendt i forbindelse med eventuelle krav til de certifikater, som
inspektions- og certificeringsorganerne skal udstede. Det
foreslås, at bemyndigelsen bl.a. udmøntes ved at
stille krav om, at der fremover skal være tydelig angivelse
af, hvilke(n) produktionsenhed(er), der er omfattet af certifikatet
ved angivelse af produktionsenhedsnummer på certifikatet
eller et bilag hertil. Det foreslås ligeledes, at
bemyndigelsen udmøntes ved at stille krav om, at
certificeringsorganerne ved ændringer af, hvilke
produktionsenheder der er omfattet af et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, skal orientere Arbejdstilsynet
herom.
Denne del af bemyndigelsesbestemmelsen
tænkes udmøntet ved at forpligte certificeringsorganet
til at oplyse til Arbejdstilsynet, hvis virksomhedens certifikat
suspenderes for en periode, fratages eller ophører.
Bemyndigelsen foreslås også
udmøntet ved, at certificeringsorganerne forpligtes til at
give Arbejdstilsynet besked umiddelbart ved udstedelsen af et af de
anerkendte arbejdsmiljøcertifikater. Når
certificeringsorganet giver denne besked til Arbejdstilsynet, skal
de samtidig oplyse, hvis den arbejdsmiljøcertificerede
virksomhed ikke ønsker en kronesmiley på
Arbejdstilsynets hjemmeside.
Endvidere vil der med hjemmel i denne
bemyndigelsesbestemmelse også kunne stilles krav til
akkrediteringsorganerne. Som det gælder overfor
certificerings- og inspektionsorganerne, så skal
sådanne krav kun gælde for ordninger, som er anerkendt
efter arbejdsmiljøloven og under respekt for de regler, der
regulerer akkreditering generelt. Der foreligger ingen konkrete
planer for at udnytte muligheden for at kunne stille krav over for
akkrediteringsorganer.
Det skal fremhæves, at der i forhold
til, hvordan ordningen tænkes udmøntet på
nuværende tidspunkt, kan blive behov for fremtidige
justeringer i den foreslåede certificeringsordning bl.a. for
at tage højde for ændrede erhvervsstrukturer,
Arbejdstilsynets prioriteringer og indhøstede erfaringer
m.v. med ordningen. Eventuelle fremtidige standarder for
certificering af arbejdsmiljøledelse, der vurderes at leve
op til certifikatreglerne, kan fx få tilsvarende
retsvirkninger, som de modeller, der eksisterer i dag, evt. ved at
der i bekendtgørelse stilles yderligere krav.
Arbejdsmiljøcertificering på
andre måder og i andre former end de her foreslåede vil
således kunne gennemføres ved bekendtgørelse
inden for rammerne af den her foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse og den foreslåede § 65 b, stk. 3.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr.
3
Som en konsekvens af, at Landbrugsraadet i
2009 sammen med en række andre landbrugsorganisationer er
samlet i Landbrug & Fødevarer foreslås det, at
»Landbrugsraadet« ændres til »Landbrug
& Fødevarer« i arbejdsmiljølovens § 67, stk. 1, nr. 6, og i § 81 a, stk. 1, nr. 5.
Til nr.
4
Bestemmelsen tydeliggør gennem en
sproglig præcisering, at uddannelse af udbydere af
arbejdsmiljøuddannelsen er et led i kvalitetssikring af
udbyderne.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.3.
Til nr.
5
Ændringen i arbejdsmiljølovens
§ 81, stk. 1, indebærer, at
det specificeres, at det alene er klager over afgørelser,
som er truffet i medfør af en EU-forordning, der
vedrører arbejdsmiljøloven, som kan indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Til nr.
6
Med den foreslåede ændring af
§ 82, stk. 6, sikres det, at det i
forbindelse med strafudmålingen fortsat vil blive betragtet
som en særlig skærpende omstændighed, at der ved
overtrædelsen for unge under 18 år er sket skade
på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, uanset om
forholdet i øvrigt er omfattet af § 82, stk. 2, eller
stk. 5, nr. 1.
Bødeniveauet for forhøjelser ved
særligt skærpende omstændigheder bevares på
det nuværende niveau, dvs. 10.000 kr., og skal lægges
til bøde efter § 82, stk. 1 og 2, efter at denne
bøde er differentieret, jf. § 82, stk. 4.
Forslaget omfatter alene arbejdsgiveres
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Ændringen foreslås ikke at omfatte bøder til
ansatte, arbejdsledere, virksomhedsledere, bygherrer, m.v.
I øvrigt henvises der til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.4.
Til § 2
Det foreslås at ophæve lov om
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder med virkning fra 1.
november 2013, hvorefter ordningen med anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater administreres med hjemmel i
arbejdsmiljølovens §§ 65 a -
d.
Til § 3
Til stk.
1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2013.
Til stk.
2
De nye regler i
arbejdsmiljølovgivningen om anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater skal efter forslaget træde i
kraft den 1. november 2013.
Herefter vil alle anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater blive udstedt - eller genudstedt -
med hjemmel i de kommende bekendtgørelser, som skal
udmønte bemyndigelsesbestemmelserne i de foreslåede
§§ 65 b og 65 d og erstatte
Bekendtgørelse 923, Bekendtgørelse 924 og
OHSAS-bekendtgørelsen.
Certificerings- og inspektionsorganerne skal
således i forbindelse med deres udstedelse og kontrol med
anerkendte arbejdsmiljøcertifikater udstedt fra den 1.
november 2013 lægge vægt på de krav, som
følger af §§ 65 a - d,
og de bekendtgørelser, der udstedes i medfør
heraf.
Til stk.
3
Certifikatloven og de i medfør heraf
udstedte bekendtgørelser vil fortsat gælde for
anerkendte arbejdsmiljøcertifikater udstedt inden den 1.
november 2013, og indtil disse udløber eller
ophæves.
Et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat
gælder i 3 år. Der vil således være en lang
række anerkendte arbejdsmiljøcertifikater, udstedt med
hjemmel i certifikatloven og i Bekendtgørelse 923,
Bekendtgørelse 924 og i OHSAS-bekendtgørelsen, som
først udløber efter 1. november 2013. Virksomheder
med disse anerkendte arbejdsmiljøcertifikater forbliver
arbejdsmiljøcertificerede efter certifikatloven indtil
udløbet af 3-års perioden fra udstedelsen af
certifikatet. Det er dog en forudsætning, at virksomhedens
anerkendte arbejdsmiljøcertifikat ikke af
certificeringsorganet bliver frataget eller bortfalder.
Certificerings- og inspektionsorganerne skal i
forbindelse med deres kontrol med de i § 3 stk. 3,
nævnte anerkendte arbejdsmiljøcertifikater udstedt
før den 1. november 2013 lægge vægt på de
krav, som følger af certifikatloven og de i medfør
heraf udstedte bekendtgørelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende formulering | | Lovforslag | | | | Kapitel 1 | | | Formål
og område | | | | | | § 1. Ved
loven tilstræbes at skabe | | | 1) et sikkert og sundt
arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med
den tekniske og sociale udvikling i samfundet, samt | | | 2) grundlag for, at virksomhederne selv
kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med
vejledning fra arbejdsmarkedets organisationer og vejledning og
kontrol fra Arbejdstilsynet. | | | | | | | | 1. Efter §
1 indsættes som ny bestemmelse: | | | »§ 1 a.
Loven omfatter det fysiske og det psykiske
arbejdsmiljø.« | | | | Kapitel 11 | | | Lægeundersøgelse m.v. | | | | | 2. Efter kapitel
11 indsættes: | | | | | | »Kapitel 11 a | | | Anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat | | | | | | § 65 a. En
virksomhed med ansatte kan få udstedt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, jf. § 65 c. Et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat skal vedrøre enten den
juridiske enhed med alle tilhørende produktionsenheder eller
en eller flere produktionsenheder. | | | Stk. 2. Ved en
virksomhed, for hvilken der kan udstedes et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, forstås en juridisk enhed i
form af: | | | 1) | En fysisk person i dennes egenskab af
arbejdsgiver. | | | 2) | En juridisk person eller en filial af en
udenlandsk juridisk person. | | | 3) | En statslig administrativ enhed. | | | 4) | En region. | | | 5) | En kommune. | | | 6) | Et kommunalt fællesskab. | | | Stk. 3. Ved en
produktionsenhed, for hvilken der kan udstedes et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, forstås: | | | 1) | Den hovedaktivitet, som udøves af
en juridisk enhed, der kun har én hovedaktivitet, og hvor al
aktivitet udøves på eller fra samme geografiske
adresse som den juridiske enhedsadresse. | | | 2) | Den enkelte hovedaktivitet, hvis en
juridisk enhed har flere hovedaktiviteter, der udøves
på eller fra én geografisk adresse. | | | 3) | Den enkelte aktivitet, hvis en juridisk
enhed har aktiviteter, der udøves på eller fra flere
geografiske adresser. | | | Stk. 4. Der kan
ikke udstedes et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat for en
byggeplads. | | | | | | § 65 b. For
at en virksomhed kan få udstedt et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, herunder for en tilhørende
produktionsenhed, skal den dokumentere et godt arbejdsmiljø.
Følgende krav skal være opfyldt: | | | 1) | Virksomhedens eller produktionsenhedens
materielle arbejdsmiljø skal være i overensstemmelse
med arbejdsmiljølovgivningens krav for så vidt
angår væsentlige arbejdsmiljøproblemer på
en række områder. Ved væsentlige
arbejdsmiljøproblemer forstås problemer, der vil kunne
medføre et påbud i henhold til denne lov. | | | 2) | Virksomheden eller produktionsenheden skal
have opfyldt kravene til dens egenindsats i forbindelse med
arbejdsmiljøet. | | | 3) | Der skal foreligge dokumentation for dels
virksomhedens eller produktionsenhedens indsats for at opfylde
kravene i nr. 1 og 2, dels resultaterne af denne indsats. Det skal
i denne forbindelse dokumenteres, at medarbejderne eller deres
repræsentanter har været inddraget i arbejdet med at
opfylde kravene i nr. 1 og 2. | | | Stk. 2. Udover
de i stk. 1 anførte krav kan der stilles krav om, at
virksomheden under medvirken af medarbejdere eller deres
repræsentanter skal have besluttet, hvordan den konkret vil
arbejde for en rummelig arbejdsplads, et rummeligt arbejdsmarked og
for sundhedsfremme på arbejdspladsen. Virksomheden skal i
givet fald dokumentere, at den lever op til kravet. | | | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om kravene efter stk. 2 og 3. | | | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
virksomhedernes dokumentation efter stk. 1-3 skal være
offentlig tilgængelig. | | | | | | § 65 c. Et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan opnås enten
gennem akkrediteret inspektion eller akkrediteret certificering.
Akkrediteret inspektion foretages af et inspektionsorgan, mens
akkrediteret certificering foretages af et
certificeringsorgan. De pågældende organer
skal være akkrediteret hertil af DANAK eller et tilsvarende
anerkendt akkrediteringsorgan. | | | Stk. 2.
Inspektions- og certificeringsorganer betaler for at blive
akkrediteret efter regler fastsat af akkrediteringsorganet.
Virksomhederne betaler for inspektion og certificering, herunder
udstedelse af certifikat. | | | Stk. 3. Et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat er gyldigt tre år fra
udstedelse. | | | | | | § 65 d.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med erhvervs-
og vækstministeren fastsætte nærmere regler om
inspektion og certificering, herunder supplerende krav til
akkrediterings-, certificerings- og inspektionsorganerne, og
om udstedelse af anerkendt certifikat, herunder regler om
offentliggørelse af virksomheder med
certifikat.« | | | | Kapitel 12 | | | Arbejdsmiljørådet | | | | | | § 67.
Arbejdsmiljørådet består af en formand og
følgende andre medlemmer: | | | … | | | 6) Et medlem indstillet af
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og
Landbrugsraadet i fællesskab. | | 3. I § 67, stk. 1, nr. 6 ændres
»Landbrugsraadet« til: »Landbrug &
Fødevarer« | … | | | | | | Kapitel 13 | | | Arbejdstilsynet | | | | | | § 74.
Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at Arbejdstilsynets
opgaver i nærmere angivet omfang henlægges til anden
offentlig myndighed eller privat institution, samt i hvilket omfang
Arbejdstilsynet skal føre kontrol med sådant
tilsyn. | | | … | | | Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
gebyrer, herunder om opkrævning og indbetaling, til
dækning af Arbejdstilsynets omkostninger ved: | | | 1) Godkendelse og kvalitetssikring af
udbydere af arbejdsmiljøuddannelse og uddannelsen for
koordinatorer af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge-
og anlægsområdet, jf. § 9, stk. 2. | | 4. I § 74, stk. 7, nr. 1, indsættes
efter »Godkendelse og kvalitetssikring«: »samt
uddannelse« | … | | | | | | Kapitel 14 | | | Klageadgang | | | | | 5. § 81, stk. 1, affattes
således: | § 81. Klage
over en afgørelse truffet af Arbejdstilsynet i henhold til
en EU-forordning eller i henhold til denne lov, jf. dog stk. 6, kan
indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet inden fire uger
efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende. | | »Klage over en afgørelse
truffet af Arbejdstilsynet i henhold til denne lov, jf. dog
stk. 6, eller i henhold til en EU-forordning, vedrørende
forhold omfattet af denne lov, kan indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet inden fire uger efter, at
afgørelsen er meddelt den
pågældende.« | Stk. 2. Klagen
sendes til Arbejdstilsynet. Hvis Arbejdstilsynet fastholder
afgørelsen, videresendes klagen til behandling i
Arbejdsmiljøklagenævnet. | | | | | | § 81 a.
Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand og
af følgende beskikkede medlemmer: | | | … | | | 5) Et medlem indstillet af
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger og
Landbrugsraadet i fællesskab. | | 3. I § 81 a, stk. 1, nr. 5, ændres
»Landbrugsraadet« til: »Landbrug &
Fødevarer« | … | | | § 81 b. Klage
over en afgørelse truffet af en privat virksomhed bemyndiget
i medfør af § 74, stk. 5, kan indbringes for
Arbejdstilsynet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt
den pågældende. | | | Stk. 2. Klage
over en afgørelse truffet af en privat virksomhed eller en
offentlig myndighed udpeget i medfør af § 74, stk. 6,
kan indbringes for Arbejdstilsynet inden 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. | | | … | | | | | | Kapitel 15 | | | Straf | | | | | | § 82.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde eller fængsel indtil 1
år den, der | | | … | | 6. § 82, stk. 6, affattes
således: | Stk. 6. Det
skal betragtes som en særlig skærpende
omstændighed, at der for unge under 18 år er sket skade
på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 4,
nr. 1. | | »Det skal betragtes som en
særlig skærpende omstændighed, at der for unge
under 18 år er sket en ulykke med alvorlig personskade eller
døden til følge, jf. stk. 2, eller er sket skade
på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 5,
nr. 1.« | … | | | | | § 2 | | | | | | Lov nr. 442 af 7. juni 2001 om
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder ophæves. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2013, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 2, og § 2, træder i kraft den 1. november
2013. | | | Stk. 3. For
arbejdsmiljøcertifikater udstedt inden den 1. november 2013,
finder de hidtil gældende regler fortsat anvendelse. |
|