Skriftlig fremsættelse (14. december
2012)
Justitsministeren
(Morten Bødskov)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
retsafgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglysning
(Afgiftsfri opslag i og udskrift af akter fra det digitale
tinglysningssystem, ændring af den faste del af
tinglysningsafgiften samt visse udvidelser af reglerne om
virksomhedspant)
(Lovforslag nr. L 107)
Formålet med lovforslaget er dels at afskaffe den
særskilte afgiftsbetaling forbundet med opslag i og adgang
til oplysninger i tinglysningssystemet, dels at foretage visse
udvidelser af reglerne vedrørende virksomhedspant.
Betalingen af den særskilte opslagsafgift samt afgift
for adgang til og udskrift af de tinglyste dokumenter opfattes som
en barriere i forhold til tilgængeligheden af de tinglyste
oplysninger. Endvidere udgør brugernes håndtering af
de forskellige opkrævningsordninger, der eksisterer i forhold
til brug af og tinglysning i tinglysningssystemet, en administrativ
byrde. Hertil kommer at den nuværende afgiftsstruktur ikke
giver et incitament til at sikre den mest optimale udnyttelse af
oplysningerne i tinglysningssystemet. Afgiftsbetalingen kan
således i visse tilfælde afholde brugerne fra at
foretage nye opslag forud for tinglysning, som sikrer, at
tinglysningen baserer sig på aktuelle oplysninger.
Med lovforslaget fjernes den særskilte afgiftsbetaling
for opslag i tingbøgerne, således at adgangen til at
foretage forespørgsler i den digitale tingbog, personbog og
andelsboligbog fremadrettet bliver afgiftsfri. Endvidere bliver
adgangen til de tinglyste dokumenter samt muligheden for udskrift
heraf også afgiftsfri.
Med forslaget vil adgangen til tinglysningssystemet blive
gjort lettere og hurtigere for brugerne, idet der ikke vil
være behov for, at man er logget ind i systemet, eller at man
inden oplysningerne kan tilgås har været igennem en
betalingsside. Endvidere vil adgangen til at tilgå og
udskrive oplysninger i de tinglyste dokumenter sikre en lettere
adgang til indholdet af de tinglyste dokumenter og vil dermed
også kunne være med til at smidiggøre processen
omkring søgning af oplysninger i eksisterende dokumenter
samt tinglysning af nye rettigheder.
Det foreslås samtidig, at den faste del af
tinglysningsafgiften ændres fra 1.400 til 1.660 kr. Forslaget
medfører ikke en merindtægt for det offentlige, idet
der med den forslåede justering af den faste del af
tinglysningsafgiften alene sikres, at lovforslaget ikke
medfører tab af indtægter eller merudgifter for staten
som følge af ovennævnte afgiftsfritagelse.
Endvidere foreslås med lovforslaget visse udvidelser af
reglerne om virksomhedspant. Det foreslås med lovforslaget,
at virksomhedspant kan stiftes også ved ejerpantebrev.
Herudover foreslås det, at virksomhedspanteordningen
udvides til også at omfatte motorkøretøjer mv.,
hvis pantsætteren driver erhvervsvirksomhed med køb og
salg af køretøjer.
Desuden foreslås det at lovfæste principperne
vedrørende prioritetsstillingen mellem på den ene side
virksomhedspantet og på den anden side individuelle
panterettigheder vedrørende aktiver, som erhverves af
virksomhedspantsætteren efter tinglysning af
virksomhedspantet.
Endelig foreslås det at ændre
tinglysningsafgiftsloven, så lovens bestemmelse om
afgiftsfritagelse for ejerpantebreve ligeledes gælder for
tinglysning af ejerpantebreve i forbindelse med
virksomhedspant.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.