Skriftlig fremsættelse (12. december
2012)
Social- og integrationsministeren (Karen
Hækkerup)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om social pension og lov om
individuel boligstøtte (Frivillig overgang til
førtidspension efter lov om social pension)
(Lovforslag nr. L 103)
Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 22.
juni 2012 om en skattereform mellem Regeringen (Socialdemokraterne,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det
Konservative Folkeparti.
Det foreslås, at give førtidspensionister efter
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. mulighed for frivillig
overgang til førtidspension efter lov om social pension (ny
ordning). Om overgang til førtidspension efter ny ordning
vil være en fordel for den enkelte førtidspensionist
afhænger af en række individuelle forhold, herunder fx
forhold vedrørende indtægt, helbred, bolig og
samlivsstatus.
Førtidspensionister efter gammel ordning får med
lovforslaget mulighed for at modtage vejledning om fordele og
ulemper ved at overgå til ny ordning.
Med lovforslaget indføres en administrativ
overgangsordning, hvorefter førtidspensionister i perioden
1. juni til 31. december 2013 kan anmode Udbetaling Danmark om
overgang til ny ordning.
Lovforslaget indebærer, at førtidspensionisterne
vil modtage forhøjelsen med tilbagevirkende kraft fra den 1.
januar 2013, idet der udbetales et skattefrit
korrektionsbeløb, som tilnærmelsesvis kompenserer for
forskellen mellem den faktisk udbetalte førtidspension efter
den gamle ordning og den mulige udbetalte førtidspension
efter den nye ordning.
Lovforslaget medfører samlede merudgifter for det
offentlige på i alt 1.393 mio. kr. i 2013 faldende til 1.202
mio. kr. i 2016 opgjort før indkomstskat og
tilbageløb. Det varige umiddelbare mindreprovenu som
følge af lovforslaget udgør 240 mio. kr.
årligt, svarende til 70 mio. kr. efter indkomstskat og
tilbageløb.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2013.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.