Dette lovforslag indeholder en række forskellige elementer – alt godt fra havet, fristes man nærmest til at sige.
Det foreslås først og fremmest at lempe reglerne om godtgørelse af afgift af el, der bruges i forbindelse med opladning af elbiler i ladestandere og på batteriskiftestationer.
Det betyder, at opladning af elbiler frem til og med 2015 vil være afgiftsfri, ligesom elbiler er fritaget for registreringsafgift i samme periode.
Noget af det skyldes en afgørelse i Skatterådet, men det er selvfølgelig fint, at det også præciseres lovgivningsmæssigt, så der ikke er den mindste tvivl, og så alle kender vilkårene.
Derudover indeholder forslaget en lempelse af afgiften for airconditionanlæg, der alene producerer kulde i sommerperioden.
Man vil normalvis mene, at det er der, der er størst brug for det, så det lyder sådan set også ganske fornuftigt.
Der er også en mindre justering af reglerne fra 2008 om muligheden for at købe dagsbeviser til privat anvendelse af erhvervsmæssige gulpladebiler.
Det var faktisk en rigtig god aftale, som et meget bredt flertal i Folketinget indgik i 2008, om regelforenklinger for gulpladebiler, herunder en mulighed for at købe dagsbeviser, så erhvervsmæssige biler undtagelsesvis lovligt kan anvendes til privat brug.
Det har taget noget tid at få det igennem EU-systemet, og efter en lang forhandling har man fundet en løsning.
Det betyder så, at der er brug for nogle mindre justeringer for at føre den politiske aftale ud i livet.
Det har ikke materiel betydning.
Aftalen føres ud i livet, men vi justerer lovgivningen, så man også i EU-systemet mener, at det holder sig inden for reglerne, og det er ganske fornuftigt.
Siden regeringen indførte kravet om, at gulpladebiler skal have både cvr-nummer og virksomhedens navn påtrykt, har der været rigtig mange, der har været kritiske, særligt virksomheder, der transporterer værdifulde genstande, har været bekymrede for, at en fremhævelse af deres firmanavn kunne virke som en invitation til tyveri.
Det står i hvert fald tydeligt på bilen, hvilken virksomhed den kommer fra, og er det en virksomhed, der beskæftiger sig med at købe eller sælge meget, meget dyre varer, er der jo en vis risiko for, at det også vil påkalde sig opmærksomhed fra folk, der ikke har rent mel i posen.
Det har vi forsøgt at finde en løsning på.
Vi har i hvert fald påtalt problemet ad flere omgange og har i den sammenhæng stillet en række spørgsmål, men det har regeringen ikke været interesseret i at imødekomme.
Til gengæld har det så vist sig, at når det gælder reglerne omkring inkassovirksomhed, vil kravet om en tydelig mærkning af bilerne være en overtrædelse af reglerne for inkassovirksomhed, fordi der er krav om, at de skal udvise diskretion, når de ruller frem foran boligen hos en kunde eller hos en, der skal have besøg af dem.
Der kræves diskretion, og derfor vil skatteministeren undtage inkassovirksomhed fra mærkningskravet.
Det er sådan set fint nok, men det ville nu have været mere fornuftigt, hvis skatteministeren ville have lyttet til de andre erhverv, hvor mærkningen også udgør et problem.
Endelig indeholder forslaget en række præciseringer, justeringer og enkelte lempelser i en række regler og lovgivning for bl.a.
affaldsforbrænding, brændstofforbrugsafgiftloven og andre love af mindre væsentlig karakter.
Regeringen skal have ros for at komme med et lovforslag på skatteministerens område, der ikke gør det dyrere at være dansker eller dyrere at drive virksomhed i Danmark.
Tværtimod er der tale om en omend meget beskeden lempelse.
Det er altid rart, når det går den rigtige vej.
Og de øvrige præciseringer og justeringer hjælper forhåbentlig til lidt mere klarhed i skattesystemet på en række områder.
Derfor kan vi i Venstre støtte forslaget, og jeg har lovet at oplyse, at det samme gælder for Det Konservative Folkeparti.