Fremsat den 8. februar 2013 af Finn
Sørensen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Stine Brix
(EL), Per Clausen (EL), Lars Dohn (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juel (EL), Rosa Lund (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL),
Pernille Skipper (EL), Nikolaj Willumsen (EL) og Frank Aaen
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om klare regler for definitionen af enlige
forsørgere og enlige pensionister
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de fornødne lovforslag eller foretage de
nødvendige ændringer af administrative forskrifter med
det formål at klargøre reglerne for, hvad det vil sige
at være henholdsvis reelt enlig forsørger og at leve i
et ægteskabslignende forhold. De nye, klarere regler skal
sikre, at der er grundlag for en forbedret retssikkerhed for
borgerne og en ensartet praksis i kommunerne.
Bemærkninger til forslaget
Den senere tids debat, affødt af DR's
dokumentarserie »Aktion socialt bedrageri«, har sat
fokus på en uensartet praksis i kommunerne og problemer for
borgernes retssikkerhed med hensyn til enlige, der modtager
offentlige ydelser som forsørgere og/eller som
pensionister.
Information og Politiken har bl.a.
dokumenteret, at kommunernes definitioner og fortolkninger af
begreberne reelt enlig forsørger og ægteskabslignende
forhold svinger fra sagsbehandler til sagsbehandler og ikke mindst
fra kommune til kommune.
DR's serie underbygger dette billede, og i den
aktuelle debat har både juridiske eksperter, Kommunernes
Landsforening, Ældre Sagen og Dansk
Socialrådgiverforening efterspurgt klarere regler på
området.
Reelt enlig forsørger
Som reelt enlig forsørger har man ret
til flere typer af offentlige ydelser såsom
børnetilskud og hel eller delvis friplads i institution samt
mulighed for højere boligsikring. Man skal være reelt
enlig for at få børnetilskud, og ved boligsikring og
friplads i daginstitution er det den samlede husstandsindkomst, der
er afgørende. For en enlig med to børn kan disse
ydelser skønsmæssigt beløbe sig til ca.
3.000-4.000 kr. om måneden, alt afhængigt af
boligforhold, husleje og indtægt.
Der er således mange penge at spare for
kommunerne, hvis de kan afsløre bedrageri på
området. Mange kommuner opfordrer derfor åbent til
anonyme anmeldelser af mistanke om socialt bedrageri, og samtlige
kommuner har i dag oprettet kontrolgrupper, hvori sagsbehandlere
gennemgår sager og foretager efterforskning af
mistænkte borgere.
Definitionen på et ægteskabeligt
forhold er sidst revideret i 1970'erne og må derfor anses for
forældet i forhold til udviklingen på familie- og
ligestillingsområdet. Et eksempel herpå er
forældreansvarslovens oplæg til en langt højere
grad af samarbejde og ansvarsfordeling mellem fraskilte
forældre til gavn for barnet. I praksis kolliderer
forældreansvarslovens oplæg med kommunernes krav til
enlige forsørgere, idet et praktisk samarbejde om barnet i
hverdagen kan føre til beskyldninger om socialt
bedrageri.
Reelt enlig pensionist
Kommunernes kontrolgrupper efterforsker
også sager med enlige pensionister, der modtager ydelser i
form af forhøjet pension, nedsat varmeudgift, nedsat
ejendomsværdiskat m.v. Der er ca. 430.000 enlige pensionister
i Danmark. Vurderes en pensionist ikke længere som reelt
enlig, kan det medføre en nedsættelse af
pensionen med 3.114 kr. om måneden for folkepensionister og
førtidspensionister på den gamle ordning og med 2.602
kr. for førtidspensionister på den nye ordning.
Hertil kommer yderligere fradrag på
grund af kærestens indtægt samt ændring i
boligstøtten. Kommunernes praksis på området
bør her ses i sammenhæng med besparelserne på
det sociale område - det lavere serviceniveau - herunder ikke
mindst i ældreplejen. Dette medfører, at betydningen
af de ældres nære relationer og netværk får
stadigt større betydning for forebyggelse, aflastning og
omsorg i hjemmet.
Regelgrundlag
Reglerne på området for reelt
enlige forsørgere og pensionister er begrænset til
påbud om, at man ikke må leve i et
ægteskabslignende forhold, at man ikke må have
fælles husførelse, og at kæresten, eksmanden
eller ekskonen ikke må bidrage økonomisk. I modsat
fald betragtes man som levende i et ægteskabslignende
forhold, hvorved retten til en række sociale ydelser
bortfalder.
I praksis fortolker kommunerne imidlertid
begrebet enlig forsørger vidt forskelligt, hvilket leder til
en meget uens praksis. For borgerne betyder det, at de efterlades
med ubesvarede spørgsmål på grund af mangelfuld
vejledning, og for sagsbehandlerne betyder det, at risikoen for
fejl i sagsbehandlingen stiger.
Dansk Socialrådgiverforening efterlyste
for nyligt klarere regler og en mere ensartet kommunalpraksis
på området. Det samme gjorde en række kommuner og
KL i Politiken den 26. januar 2013. Der hersker altså
tilsyneladende en enighed blandt de forskellige aktører
på området om, at det nuværende regelgrundlag er
utilstrækkeligt.
Ældre Sagen har i januar 2013 henvendt
sig til socialminister Karen Hækkerup med et forslag til en
forenkling af reglerne på området, og de
foreslår, at en person betragtes som reelt enlig,
såfremt
- borgeren har
selvstændig bolig med tilknyttet folkeregisteradresse,
- der er tale om en
reel bolig med tilhørende almindelige forbrugsudgifter
eller
- det kan
dokumenteres, at borgeren selv betaler de almindelige
forbrugsudgifter i boligen.
Enhedslisten foreslår, at ministeren ved
udarbejdelse af de fornødne regelændringer tager
udgangspunkt i Ældre Sagens definition. Den sikrer, at
regelgrundlaget forenkles og tydeliggøres til fordel for de
sagsbehandlere, der skal arbejde efter det, og borgerne
undgår at begå såkaldt uagtsomt bedrageri, fordi
de er i tvivl om reglerne.
Samtidig undgås det, at kommunerne
begår bekostelige fejl i udbetalingen af ydelser, og
ligeledes må der forventes besparelser på kommunernes
udgifter til kontrolgrupper og efterforskning af enkeltsager.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL)
m.fl.:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om klare
regler for definitionen af enlige forsørgere og enlige
pensionister.
(Beslutningsforslag nr. B 62)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.