Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 30. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 8.
februar 2013 og var til 1. behandling den 14. maj 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre afviser forslaget, men mener, at det vil
være hensigtsmæssigt, at Social- og
Integrationsministeriet gør Udbetaling Danmark
særskilt opmærksom på den kritik, som
Ombudsmanden har udtalt i forbindelse med forskellige myndigheders
behandling af sager om socialt bedrageri - og særlig på
de retningslinjer for god sagsbehandling, som Ombudsmanden har
fremhævet at myndighederne skal være opmærksomme
på. Udbetaling Danmark er som ny myndighed ved at udarbejde
og tilpasse de administrative instrukser, og derfor er det
afgørende for borgernes retssikkerhed, at sagsbehandlingen
tilrettelægges sådan, at der tages højde for de
retningslinjer, der er udmeldt af Ombudsmanden.
Dansk Folkeparti, Venstre og Det
Konservative Folkeparti er meget optaget af, at ingen borger skal
anklages eller dømmes for socialt bedrageri, uden at ens
forhold er grundigt vurderet og vurderet på grundlag af flere
instansers eller personers vurderinger, og at flere aspekter skal
undersøges nøje. Enhedslisten er optaget af at
følge en model med nogle faste punkter. Det finder Dansk
Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti, ikke
hensigtsmæssigt, da vi ønsker at sikre borgernes
retssikkerhed bedst muligt, og her kan der være forskel fra
person til person. Ingen, heller ikke enlige forsørgere
eller enlige pensionister, lever ens liv, og det skal der tages
højde for, når det vurderes, om man er enlig
forsørger eller enlig pensionist. Enhedslistens forslag
virker meget skematisk og teknisk. For Dansk Folkeparti, Venstre og
Det Konservative Folkeparti er det vigtigt, at det drejer sig om
levende mennesker, og derfor bakker vi ikke op om forslaget i dets
ordlyd, men vi ønsker, at der arbejdes hen mod mere
ensartethed på området og afviser ikke, at der er behov
for ændringer i forskrifter og kontrolvejledninger. Det
ligger Dansk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti
meget på sinde, at det essentielle altid må være,
at borgeren behandles korrekt, og at det ikke må ende med, at
man for at leve et liv med kvalitet og med socialt samvær med
andre dømmes for at være social bedrager.
Enhedslisten fastholder forslaget, da der
ikke under debatten af forslaget er fremkommet konkrete argumenter
imod dette udover vage bemærkninger om, at reglerne
også kan blive for klare og enkle. Det er positivt, at
regeringen vil indskærpe Ombudsmandens udmærkede
retningslinjer over for Udbetaling Danmark (men dog
bemærkelsesværdigt, at regeringspartierne ikke
nævner, at det også skal indskærpes over for
kommunerne, som trods alt stadig varetager hovedparten af
sagsbehandlingen). Det er positivt, at Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti eventuelt vil se på mere
ensartethed i sagsbehandlingen og eventuelle ændringer af
forskrifter og kontrolvejledninger. Men ingen af delene er
tilstrækkelige. Det er nødvendigt at erkende, at de
gældende regler åbner for vilkårlighed i
forvaltningen, for unødig mistænkeliggørelse af
borgerne og for, at kommunerne bruger alt for mange ressourcer
på kontrol. Det er grundlæggende reglerne, det er galt
med, hvis man vel at mærke ønsker at styrke borgernes
retssikkerhed i forbindelse med anklager om socialt bedrageri.
Derfor skal reglerne klargøres. Det er dobbelt vigtigt,
når man ser på ændringerne af
kontanthjælpssystemet, som vil medføre, at mange flere
tusinde kontanthjælpsmodtagere vil blive udsat for kontrol
af, om de lever i et »ægteskabslignende forhold«.
Enhedslistens forslag er klart og enkelt, nemt at administrere
efter, til gavn for borgernes retssikkerhed og kommunernes
kontrolarbejde.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S)
Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm
Andersen (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Anne Baastrup (SF) fmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Louise Schack Elholm (V)
Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V)
Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René
Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 62
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | 1. udkast til betænkning | 2 | 2. udkast til betænkning |
|