Fremsat den 29. januar 2013 af
Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag udbetalt på gunstige vilkår i
perioden fra den 2. april 2012 til den 1. oktober 2012 ikke
må have indflydelse på beregning af
kontanthjælp
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. marts 2013 at fremsætte et lovforslag, som
sikrer, at kommunerne ved beregning af kontanthjælp uden
undtagelser skal se bort fra formue, der hidrører fra den
ekstraordinære udbetaling af efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag på gunstigere vilkår i perioden fra
den 2. april 2012 til den 1. oktober 2012, herunder ved beregning
af kontanthjælp for personer, der har fået udbetalt
deres efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag, før
de overgik til kontanthjælp. Det skal ligeledes sikres, at
den efterbetaling af kontanthjælp, der finder sted som
følge af vedtagelse af lovforslaget, ikke skal betragtes som
en formue, der afskærer fra kontanthjælp.
Bemærkninger til forslaget
Den skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag var en del af
tilbagetrækningsreformen. Af den offentlige omtale forud for
udbetalingen fremgik det, at det tilbagebetalte bidrag var
skattefrit, og at det ikke ville blive modregnet i nogen form for
sociale ydelser eller overførselsindkomster.
Derfor kom det bag på de fleste, at der
alligevel var en lille gruppe mennesker, der fik modregnet deres
udbetalte efterlønsbidrag i kontanthjælpen. Det drejer
sig om de personer, der havde søgt og modtaget
kontanthjælp, efter at de havde
fået udbetalt deres efterlønsbidrag. For disse
personer er efterlønsbidraget blevet betragtet som en
formue, der først skal spises op, før der kan
udbetales kontanthjælp.
I de tilfælde, som Enhedslisten har
kendskab til, har det været alvorligt og langvarigt syge
mennesker, der har fået udbetalt efterlønsbidraget, da
de modtog sygedagpenge, og som blev henvist til kontanthjælp,
da kommunen efterfølgende standsede sygedagpengene. Da de
søgte om kontanthjælp, fik de at vide, at det kunne de
ikke få, fordi de havde hævet deres
efterlønsbidrag, og denne formue skulle de først
bruge til at leve af, før de kunne få
kontanthjælp. De fik samtidig at vide, at hvis de blot havde
ventet med at få udbetalt efterlønsbidraget, til efter
de var startet på kontanthjælp - i ét
tilfælde drejede det sig om nogle få dage - havde
bidraget ikke haft indflydelse på kontanthjælpen. Det
siger sig selv, at disse mennesker enten aldrig havde hævet
efterlønsbidraget eller ville have ventet, hvis de havde
kendt konsekvenserne.
I forbindelse med vedtagelse af loven om
tilbagetrækningsreformen blev a-kasserne pålagt at
informere og vejlede deres tidligere og nuværende medlemmer
om muligheden for at få efterlønsbidraget udbetalt og
om konsekvenserne af udbetalingen. Samtidig skulle kommunerne
informere og vejlede om muligheden for at få
fleksydelsesbidraget udbetalt og om konsekvenserne af
udbetalingen.
Der blev udsendt bekendtgørelser og
vejledninger til a-kasserne og kommunerne om, hvilken information
og vejledning der skulle gives i forbindelse med udbetaling af
henholdsvis efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag.
I bekendtgørelserne er det
anført, at der skal vejledes om, at udbetalingen af bidraget
har som konsekvens, at man fravælger efterløn,
skattefri præmie, seniorjob, fleksydelse og forlænget
dagpengeret, men der står der intet om, at udbetaling af
bidraget kan have betydning for udbetaling af
kontanthjælp.
I vejledningerne står der
følgende om efterlønsbidrag, fleksydelsesbidrag og
kontanthjælp:
»Der vil med hjemmel i den eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv socialpolitik
blive fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort fra formue,
som hidrører fra en ekstraordinær udbetaling af
efterlønsbidrag på gunstigere vilkår. Udbetaling
af efterlønsbidrag på de gunstigere vilkår i
perioden fra den 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012
får således ikke indflydelse på beregning af
kontanthjælp.« (Enhedslistens fremhævelse).
I vejledningen om fleksydelsesbidrag har
afsnittet om kontanthjælp den samme ordlyd, blot er
»efterlønsbidrag« erstattet af
»fleksydelsesbidrag«.
Med denne vejledning i hånden har
a-kasserne i god tro vejledt deres medlemmer og tidligere medlemmer
om, at de trygt kunne anmode om at få udbetalt deres
efterlønsbidrag, da det ikke ville have indflydelse på
en eventuel kontanthjælp. Og medlemmerne har i god tro
fået udbetalt bidraget.
Bekendtgørelserne og vejledningerne
blev udsendt den 28. december 2011. Først den 6. marts 2012
blev der udsendt en bekendtgørelse om kapitalpensioner m.v.,
hvor der blev fastsat regler om efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag i forhold til kontanthjælp. I denne
bekendtgørelse står der i § 4:
»Kommunen ser bort fra en persons og en
ægtefælles formue i form af udbetalte
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag for personer, der
samtidig med, at de modtager kontanthjælp, har fået
udbetalt efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag kontant og
skattefrit efter anmodning i perioden fra og med den 2. april 2012
til og med den 1. oktober 2012«.
Det er første gang, at man ser
formuleringen »samtidig med, at de modtager
kontanthjælp«. Og det er denne formulering, der har
været afgørende for, at personer, der har fået
udbetalt efterlønsbidrag, før de søgte om
kontanthjælp, er blevet afvist.
I Arbejdsmarkedsstyrelsens
orienteringsskrivelse til kommunerne om denne bekendtgørelse
er der intet forbehold om, at det kan have betydning, hvornår
bidraget er udbetalt. Der står derimod:
Ȥ 4 i den nye
bekendtgørelse sikrer således, at kontant og skattefri
udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag ikke
skal have betydning for beregning af kontanthjælp.«
Som det fremgår, er der tale om
mangelfuld og vildledende vejledning til a-kasserne og dermed til
de medlemmer, der har anmodet om at få deres
efterlønsbidrag udbetalt. Hvis det fra starten havde
været hensigten, at udbetaling af efterlønsbidraget
ville medføre, at man ville være afskåret fra at
modtage kontanthjælp på et senere tidspunkt, burde det
være skrevet klart og tydeligt i bekendtgørelsen til
a-kasserne, hvor det i øvrigt er beskrevet, hvilke
konsekvenser udbetaling af efterlønsbidraget har, og hvilken
vejledning a-kasserne skal give medlemmerne.
Men som nævnt står der intet i
bekendtgørelsen om, at udbetalingen har konsekvenser for
retten til kontanthjælp, og i vejledningen står det
klart og tydeligt, at udbetaling af efterlønsbidrag ikke har
indflydelse på beregningen af kontanthjælp.
Enhedslisten vil betegne det som bondefangeri,
at man først giver folk tilbud om kvit og frit at kunne
hæve en formue på ca. 65.000 kr., og bagefter, hvis
nogle af disse mennesker er så uheldige, at de senere
må søge om kontanthjælp, får de den
besked, at det er bare ærgerligt, de skal spise deres
beskedne formue op først.
Man skal huske på, at det er udsatte
mennesker det drejer sig om. Det er i flere tilfælde
langvarigt syge, der har fået frataget deres sygedagpenge,
uden at der er sket en ordentlig opfølgning i deres sag. At
man nu har frataget disse mennesker en beskeden formue, der kunne
rette op på deres økonomi eller forsøde deres
tilværelse lidt, kan man simpelthen ikke være
bekendt.
På denne baggrund må det
anstændigvis være Folketingets opgave at sikre, at de
mennesker, der uforskyldt er kommet i klemme, får ret til at
beholde deres udbetalte efterlønsbidrag eller
fleksydelsesbidrag ubeskåret og får ret til at modtage
den fulde kontanthjælp uden modregning, fra den dag de ville
være berettiget til kontanthjælp, hvis de ikke havde
fået udbetalt efterløns- eller fleksydelsesbidrag.
Dokumentation:
- L 19 - forslag
til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og flere andre love, fremsat den 21. november 2011.
- L 21 - forslag
til lov om ændring af lov om fleksydelse, fremsat den 21.
november 2011.
- § 6 i lov
nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love.
- § 3 i lov
nr. 1367 af 28. december 2011 om ændring af lov om
fleksydelse.
-
Bekendtgørelse nr. 1406 af 28. december 2011 om
ansøgning om kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag og a-kassernes pligt til at vejlede.
-
Bekendtgørelse nr. 1407 af 28. december 2011 om
ansøgning om kontant og skattefri udbetaling af
fleksydelsesbidrag og kommunernes vejledning.
- Vejledning nr.
109 af 28. december 2011 om kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag og a-kassernes pligt til at vejlede. Denne
vejledning erstattes efterfølgende af vejledning nr. 15 af
21. februar 2012.
- Vejledning nr.
110 af 28. december 2011 om ansøgning om kontant og
skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag og kommunernes
vejledning. Denne vejledning erstattes efterfølgende af
vejledning nr. 16 af 21. februar 2012.
-
Bekendtgørelse nr. 228 af 6. marts 2012 om kapitalpensioner
m.v.
-
Arbejdsmarkedsstyrelsens skrivelse af 8. marts 2012 med orientering
om ny bekendtgørelse om kapitalpensioner m.v.
Skriftlig fremsættelse
Jørgen
Arbo-Bæhr (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag udbetalt på
gunstige vilkår i perioden fra den 2. april 2012 til den 1.
oktober 2012 ikke må have indflydelse på beregning af
kontanthjælp
(Beslutningsforslag nr. B 55)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.