Fremsat den 23. oktober 2012 af Preben
Bang Henriksen (V), Kristian Jensen (V) og Karsten Lauritzen
(V)
Forslag til folketingsbeslutning
om
udbud af statens advokatarbejde
Folketinget opfordrer regeringen til i
indeværende folketingssamling at påbegynde udbud af
statens advokatarbejde, således at ét bestemt privat
advokatfirma ikke længere i realiteten har monopol på
udførelsen heraf.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne konstaterer, at staten via
aftale med et bestemt privat advokatfirma - benævnt
Kammeradvokaten - siden 1936 har forpligtet sig til som hovedregel
at lade al statens advokatarbejde udføre af netop dette
firma.
Den gældende aftale fra den 18. februar
2004 med det private advokatfirma Poul Schmith, København,
indebærer bl.a.,
- at det
pågældende advokatfirma som hovedregel udfører
statens advokatopgaver, jf. aftalens pkt. 3
- at advokatfirmaet
ikke kan afkræves oplysninger om timetallet på den
enkelte sag. jf. aftalens pkt. 5 og
- at der ydes
staten en permanent rabat på alle sager på 33 pct., jf.
aftalens pkt. 5.
Statens udgifter til det private advokatfirma
udgjorde i 2011 kr. 276,7 mio. kr. Dette arbejde har hverken helt
eller delvis været udbudt til konkurrerende advokatfirmaer,
hvorfor det i realiteten er umuligt at fastslå en markedspris
eller for den sags skyld, hvad et »sædvanligt
salær« udgør for det pågældende
arbejde, hvorved bemærkes, at der ikke eksisterer
»takstmæssige salærer« for advokatarbejde i
Danmark. Derfor er det umiddelbart vanskeligt at vurdere den reelle
gevinst ved en permanent rabat på 33 pct., ligesom timetallet
på enkeltsager temmelig utraditionelt generelt ikke kan
fordres oplyst.
En undersøgelse gennemført af
advokatrådet i 2004 (refereret i Politiken den 20. november
2011) indikerer et større besparelsespotentiale.
Således anføres bl.a., at Kammeradvokatens
salærberegning over for staten i de undersøgte fri
proces-sager har været væsentligt højere
sammenholdt med det salær, borgerens advokat er blevet
tilkendt af sagens dommer (fastsat som et »rimeligt
salær«, jf. retsplejelovens § 126, stk. 2).
Herudover kan konstateres, at Kammeradvokaten
i dag i de fleste sager rejser overalt i Danmark i forbindelse med
sagsførelse ved byretter m.v. uanset sagens størrelse
og kompleksitet med deraf følgende transport-, opholds- og
timeudgifter m.v. Havde staten brugt lokale advokatkontorer, ville
dette indebære en klar besparelse, ligesom lokalkendskab i
f.eks. ekspropriationssager, ejendomssager, entreprisesager og
sager vedrørende statslig leje må antages at kunne
give en mere effektiv sagsbehandling.
Kammeradvokaten, der er beliggende i
København, havde efter det oplyste 41 partnere og 337
medarbejdere i 2011. Kontoret udfører også arbejde for
andre end staten, men det må antages, at langt den
overvejende del af medarbejderne er beskæftiget med arbejde
for staten.
I forbindelse med et fuldstændig, et
fagopdelt eller et regionalt opdelt udbud antages en stor del af
dette arbejde at ville blive udført på
provinskontorer, hvorfor forslaget ud over væsentlige
statslige besparelser tillige vil bidrage til udflytning af
»statslige« arbejdspladser til provinsen.
Skriftlig fremsættelse
Preben Bang
Henriksen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om udbud
af statens advokatarbejde.
(Beslutningsforslag nr. B 14)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.