Vil ministeren forholde sig til følgende udsagn:
a. Er det korrekt opfattet, at en vejledende grænse for industristøj ikke er vejledende for industrien men for kommunen, der kan skærpe eller lempe denne grænse?
b. Kan ministeren forklare Miljøudvalget, hvorfor man mener, at en beindende grænse for vindmøllestøj sikrer en lavere genegrad end en vejledende grænse for industristøj?
c. Er det korrekt opfattet, at den for vindmøller valgte grænse for lavfrekvent støj på 20 dB er sammenlignelig med industriens grænse, men at den lavfrekvente støj fra vindmøller beregnes med en større usikkerhed, der i princippet tillader 24 dB, uden at der kan skrides ind, mens en målt værdi på 20,1 dB kan betyde restriktioner for anden industri?
d. Er det korrekt forstået, at den lavfrekvente støjgrænse kan overskrides i 33 % af danske boliger, fordi lydisoleringsfaktoren i disse boliger ikke er fastsat?
e. Er det korrekt forstået, at støjgrænserne for en vindmølle kun gælder ved 2 vindhastigheder, hvor støjgrænsen altså kan overskrides med op til 4 dB, mens der overhovedet ikke findes en støjgrænse, når vinden blæser mere eller mindre end svarende til en jævn vind, det vil sige at støv og papir løftes - kviste og mindre grene bevæger sig?
f. Er ministeren vidende om, at den gældende vindmøllebekendtgørelse tillader, at møllerne grundet en elektronisk styring kan støje frit ved de fleste vindhastigheder?
g. Når tre ministre i en kronik angiver, at forudsætningen for at stille en vindmølle op er, at den overholder de givne støjgrænser, betyder det så, at man kan forvente at den fungerende Vindmøllebekendtgørelse er garanti for, at naboer til kæmpevindmøller ikke vil opleve en støjbelastning højere end de grænser, der er defineret i samme bekendtgørelse?
Dato: 31-05-2013
Status: Besvaret
Emne:
vindmøller
Afholdelse af samrådet: Miljøudvalget 28-06-2013 kl. 10:30