Fremsat den 8. februar 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Ændring af frister for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om sygedagpenge m.v. for bedre at
udnytte den digitale indberetningsløsning
(SDPI-løsningen))
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, som
ændret ved lov nr. 1539 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 3,
indsættes efter 1. pkt.:
»Sker anmeldelsen via den digitale
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen), sendes
oplysningsskemaet fra SDPI-løsningen til den sygemeldte
umiddelbart efter anmeldelsen.«
2. I
overskriften før § 35
indsættes efter »arbejdsgiver« : »eller
arbejdsløshedskasse«.
3. I
§ 35 indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Et
dagpengeberettiget ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse
skal anmelde sygefravær til arbejdsløshedskassen
på 1. sygefraværsdag. Anmeldes sygefraværet for
sent, har medlemmet først ret til sygedagpenge fra
anmeldelsesdagen. Det gælder dog ikke, hvis der foreligger en
fyldestgørende begrundelse for, at medlemmet ikke har
opfyldt kravet.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, på
hvilken måde medlemmet kan anmelde sygefraværet til
arbejdsløshedskassen samt regler om
arbejdsløshedskassens pligt til at vejlede ledige medlemmer
om pligten til at anmelde sygefravær og om proceduren i
forbindelse med medlemmets anmodning om sygedagpenge efter lovens
§ 38.«
4. Overskriften før § 38
affattes således:
»Lønmodtagerens
anmodning om sygedagpenge fra kommunen«.
5. § 38, stk. 1-5, affattes
således:
Ȥ 38.
Lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen på baggrund af arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har
lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet,
skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen på baggrund af arbejdsgiverens sidste
refusionsanmodning.
Stk. 2. Anmodning
om sygedagpenge skal ske ved at udfylde blanketten, som udsendes
sammen med underretningsbrevet fra SDPI-løsningen.
Stk. 3. Er der ikke
sendt et underretningsbrev fra SDPI-løsningen trods
lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter 1. fraværsdag, når lønmodtageren skal
modtage sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag. Har
lønmodtageren fået udbetalt sygedagpenge fra
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden eller en del af denne, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.
Anmodning sker i dette tilfælde ved at udfylde en blanket,
som udleveres af kommunen.
Stk. 4. En person,
som ikke er i aktuel beskæftigelse hos en arbejdsgiver, og
som ikke er dagpengeberettiget ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, skal anmode om sygedagpenge hos
kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag. Anmodningen om
sygedagpenge skal ske på en blanket, som udleveres af
kommunen.
Stk. 5. Kommunen
kan i særlige tilfælde forlange, at anmodning sker
tidligere end fastsat i stk. 1, 3 eller 4.«
6. I
§ 38, stk. 6
ændres »stk. 1 eller 2« til:
»stk. 1, 3, 4 eller 5«.
7. I
§ 38, stk. 7, 1. pkt.
ændres »anmelde« til: »anmode« og
»anmeldelse« til: »anmodning«.
8. I
§ 38, stk. 7,
ophæves 2. pkt.
9. Overskriften før § 40
affattes således:
»Arbejdsgiverens
anmeldelse af sygefravær til kommunen«.
10. § 40, stk. 1, ophæves,
og i stedet indsættes:
Ȥ 40. En arbejdsgiver,
der udbetaler løn under en lønmodtagers
sygefravær, skal anmelde fraværet til
lønmodtagerens opholdskommune senest 5 uger efter 1.
fraværsdag, hvis fraværet strækker sig ud over
arbejdsgiverperioden, jf. kapitel 10.
Stk. 2. En
arbejdsgiver, der udbetaler sygedagpenge i arbejdsgiverperioden
under en lønmodtagers sygefravær, skal anmelde
sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest
en uge efter, at udbetaling af sygedagpenge fra arbejdsgiveren er
ophørt, hvis fraværet strækker sig ud over
arbejdsgiverperioden, jf. kapitel 10.
Stk. 3. En
arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn og ikke har pligt til
at udbetale sygedagpenge i arbejdsgiverperioden under en
lønmodtageres sygefravær, skal anmelde
sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest
14 dage efter 1. fraværsdag.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 4.
11. I
§ 40 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen orienteres om de oplysninger, som
arbejdsgiveren har afgivet til SDPI-løsningen ved anmeldelse
af sygefraværet. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen gøre kommunen opmærksom
herpå.«
12.
Efter § 40 indsættes før afsnit IV:
»Arbejdsløshedskassens anmeldelse af
sygefravær til kommunen
§ 40
a. Arbejdsløshedskassen skal anmelde et
dagpengeberettiget ledigt medlems sygefravær til medlemmets
opholdskommune senest en uge efter, at medlemmet har givet besked
om sygefraværet til arbejdsløshedskassen.
Stk. 2. Anmeldelse
af sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen.
Stk. 3. Medlemmet
skal ved et underretningsbrev fra SDPI-løsningen orienteres
om de oplysninger, som arbejdsløshedskassen har afgivet til
SDPI-løsningen ved anmeldelsen af sygefraværet. Er
medlemmet ikke enig i de af arbejdsløshedskassen afgivne
oplysninger, skal medlemmet senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra SDPI-løsningen gøre kommunen
opmærksom herpå.«
13. I
§ 59, stk. 2 og 3, ændres »4 uger« til:
»5 uger«.
14. I
§ 59, stk. 4,
ændres »4 uger« til: »5 uger« og
»21 kalenderdage« til: »30
kalenderdage«.
15. I
§ 59 indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen orienteres om de oplysninger, som
arbejdsgiveren har givet til SDPI-løsningen ved anmodningen
om refusion. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen gøre kommunen opmærksom
herpå.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. april 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 2. juli 2012.
§ 3
Stk. 1. Lovens § 1,
nr. 1, har virkning for udsendelse af oplysningsskemaer i sager,
hvor anmeldelsen af sygefraværet sker den 2. juli 2012 eller
senere.
Stk. 2. § 35, stk.
3, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1, nr.
3, lovens § 1, nr. 10, og § 40 a, stk. 1 og 2, i lov om
sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, har
virkning for anmeldelse af sygefravær i sager, hvor 1.
sygefraværsdag er den 2. april 2012 eller senere.
Stk. 3. § 38, stk.
1, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5, har virkning for lønmodtagere, som modtager en blanket
til brug for anmodning om sygedagpenge fra SDPI-løsningen
den 2. april 2012 eller senere.
Stk. 4. § 38, stk.
3, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5, har virkning for lønmodtagere med 1. sygefraværsdag
efter den 25. marts 2012, hvor der ikke er afsendt et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen.
Stk. 5. § 38, stk.
7, 2. pkt., i lov om sygedagpenge som ophævet ved denne lovs
§ 1, nr. 8, vil fortsat finde anvendelse for de
sygedagpengesager, som ikke omfattes af § 38, stk. 1 og 3, i
lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5.
Stk. 6. Lovens § 1,
nr. 11, § 40 a, stk. 3, i lov om sygedagpenge som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 12, og lovens § 1, nr. 15, har
virkning for underretningsbreve udsendt fra SDPI-løsningen
den 2. april 2012 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Udsendelse af oplysningsskema fra
SDPI-løsningen til sygemeldte borgere | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Ændring af anmeldelsesfrist for en
arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefraværet,
samt fastsættelse af frist for lønmodtagerens pligt
til at orientere kommunen, hvis lønmodtageren ikke er enig i
de oplysninger, som arbejdsgiveren har indberettet via
SDPI-løsningen | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Indførelse af pligt for en
arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn under
sygefraværet, til at anmelde lønmodtagerens
sygefravær til kommunen, ændring af det tidspunkt,
hvorfra lønmodtagerens frist for anmodning om sygedagpenge
fra kommunen regnes fra, m.v. | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | | 2.4. | Indførelse af pligt for
arbejdsløshedskassen til at anmelde lediges sygefravær
til kommunen, indførelse af pligt for ledige til at anmelde
sygefravær til arbejdsløshedskassen, ændring af
det tidspunkt, hvorfra den lediges frist for anmodning om
sygedagpenge fra kommunen regnes fra, m.v. | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Kommunernes administration i forbindelse med
oprettelse af syge- og barseldagpengesager er blevet
væsentlig lettet gennem de senere år. Det skyldes
kravet om anvendelse af den digitale indberetningsløsning
til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om
refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven
(SDPI-løsningen). SDPI-løsningen er reguleret ved lov
nr. 283 af 15. april 2009.
Med SDPI-løsningen er det sikret, at de
nødvendige oplysninger til brug for oprettelse af en syge-
og barseldagpengesag bliver afgivet digitalt, og dermed at sagen
kan oprettes digitalt i kommunens fagsystemer. Det har sparet
kommunerne for administrativt arbejde, opgjort til nettobesparelser
på i alt 96 mio. kr. årligt. Ligeledes er
arbejdsgiverne blevet sparet for administrative byrder svarende til
112 millioner kr. årligt.
Effektivisering af sygedagpengeindberetningerne
stopper ikke her. Der er fortsat effektiviseringspotentiale i
forbindelse med administrationen af sygedagpengesager, og disse
skal analyseres og vil blive gennemført løbende. Det
gælder f.eks. muligheden for at anvende indkomstregisteret
til beregning af sygedagpengesatsen.
Formålet med dette lovforslag er, at
tilpasse sygedagpengelovens regler om anmeldelse af
sygefravær og om anmodning af sygedagpenge fra kommunen for
at opnå optimal udnyttelse af SDPI-løsningen.
I lovforslaget foreslås for det
første at udsendelse af oplysningsskemaet til sygemeldte
borgere skal ske fra SDPI-løsningen. Det vil sikre, at en
sygemeldt borger ikke modtager flere breve med få dages
mellemrum i begyndelsen af sygefraværsperioden. Brevene
genereres automatisk og samsendes, hvilket sparer tid for de
kommunale sagsbehandlere og reducerer udgifterne til porto.
Udsendelse af oplysningsskemaet fra
SDPI-løsningen vil ligeledes kunne sikre, at arbejdsgiverens
anmeldelsespligt kan rykkes fra 4 til 5 uger, uden at det går
ud over kommunens mulighed for at kunne iværksætte
opfølgning overfor sygemeldte borgere inden udgangen af den
8. uge, som loven foreskriver.
Formålet med lovforslaget er endvidere at
få ensrettet reglerne om, hvem der har pligt til at anmelde
en lønmodtagers sygefravær til kommunen samt fristerne
for anmeldelse. Det skal sikre, at flest mulige sygedagpengesager
oprettes via SDPI-løsningen med dertil hørende
kontrolelementer og effektiviseringspotentiale i kommunerne. Derved
kan der frigøres ressourcer til brug for en effektiv
sygeopfølgning.
Det vil således være
hensigtsmæssigt, at sygedagpengesagen i forhold til kommunen
altid startes op ved, at den sygemeldtes arbejdsgiver eller
arbejdsløshedskasse afgiver oplysningerne til
SDPI-løsningen. Sygemeldte, der ikke modtager løn
under sygefraværet, skal dernæst anmode om sygedagpenge
hos kommunen.
Der foreslås, at en arbejdsgiver, der
udbetaler løn til den sygemeldte under sygefraværet,
fremover skal anmelde lønmodtagerens sygefravær til
kommunen senest 5 uger regnet fra lønmodtagerens 1.
fraværsdag. Forslaget betyder, at anmeldelsesfristen bliver
udvidet med en uge, hvilket skal ses i sammenhæng med
udvidelsen af arbejdsgiverperioden til 30 kalenderdage fra 2.
januar 2012, jf. lov nr. 1599 af 22. december 2010.
Med forslaget sikres, at der ikke oprettes
sygedagpengesager i kommunerne, som ikke bliver så
langvarige, at der skal ske udbetaling af sygedagpenge fra
kommunen. Forslaget sikrer således, at de kommunale
sagsbehandlere ikke anvender tid på disse sager.
Det foreslås endvidere at indføre en
anmeldelsespligt for en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn
under sygefraværet, samt for arbejdsløshedskassen,
når der er tale om et sygemeldt dagpengeberettiget ledigt
medlem af arbejdsløshedskassen. Det vil sikre, at
sygedagpengesagen oprettes via SDPI-løsningen med
dertilhørende kontrolelementer og effektiviseringspotentiale
i kommunerne. Derved kan der frigøres ressourcer til brug
for en effektiv sygeopfølgning.
Arbejdsgiveren og arbejdsløshedskassen har
i dag pligt til at afgive oplysninger via SDPI-løsningen til
kommunen til brug for lønmodtageren eller den lediges
sygedagpengesag. Det nye med denne del af forslaget er
således alene, at der indføres en frist til at anmelde
sygefraværet og i den forbindelse at afgive de samme
oplysninger som i dag. Fristen foreslås fastsat til 14 fra
lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til en
arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn og ikke har pligt til
at udbetale sygedagpenge til lønmodtageren under
sygefraværet. Udbetaler arbejdsgiveren sygedagpenge i
arbejdsgiverperioden eller en del af denne, foreslås fristen
fastsat til en uge efter, at udbetalingen af sygedagpenge fra
arbejdsgiveren er ophørt.
Fristen for arbejdsløshedskassen anmeldelse
af den lediges sygefravær til kommunen foreslås fastsat
til en uge fra den lediges anmeldelse af sygefraværet til
arbejdsløshedskassen.
Der er derfor ligeledes behov for at
fastsætte en pligt for et sygemeldt dagpengeberettiget ledigt
medlem til at anmelde sygefraværet til
arbejdsløshedskassen, svarende til den pligt som en
lønmodtager i beskæftigelse i dag har til at anmelde
sygefraværet til arbejdsgiveren. På den måde
sikres, at det fortsat er den sygemeldte, som har pligt til at
initiere opstart af sygedagpengesagen.
Derudover er der behov for at justere tidspunktet,
hvorfra anmodningsfristen for henholdsvis en lønmodtager og
et dagpengeberettiget ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, som skal modtage sygedagpenge fra
kommunen, beregnes. I dag beregnes fristen på en uge fra 1.
sygefraværsdag.
For et dagpengeberettiget ledigt medlem af
arbejdsløshedskassen og en lønmodtager, der skal have
udbetalt sygedagpenge fra kommunen, foreslås det, at disse
skal anmode om sygedagpengene ved at udfylde en blanket, der
udsendes sammen med det underretningsbrev, som sendes fra
SDPI-løsningen, foranlediget af arbejdsgiver eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse. Fristen foreslås
fastsat til 8 dage fra afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen. På den måde sikres, at den
sygemeldte får samme frist for returnering af oplysningsskema
og for anmodning om sygedagpenge fra kommunen.
Lovforslaget ændrer ikke på de
gældende anmeldelsesfrister for selvstændige
erhvervsdrivende eller anmodningsfristen for en lønmodtager,
der ikke er i et aktuelt ansættelsesforhold eller
dagpengeberettiget ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Udsendelse af
oplysningsskema fra SDPI-løsningen til sygemeldte
borgere
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af sygedagpengeloven, at
kommunen skal sende et oplysningsskema til den sygemeldte ved
anmeldelsen af sygefraværet i en løbende sag, dvs.
sager, hvor der ikke i forbindelse med anmeldelsen er registeret en
raskmeldingsdato.
Den sygemeldte skal returnere det udfyldte
oplysningsskemaet til kommunen senest 8 dage efter afsendelsen,
medmindre andet aftales med kommunen.
I dag sender kommunen oplysningsskemaet til den
sygemeldte, når anmeldelsen om sygefraværet er modtaget
i kommunen, og der i fagsystemet er oprettet en
sygedagpengesag.
Udover oplysningsskemaet modtager sygemeldte,
når fraværet er anmeldt via SDPI-løsningen, et
underretningsbrev, hvori der orienteres om de oplysninger,
indberetteren har givet i SDPI-løsningen. Sygemeldte, der
ikke modtager løn under sygefraværet fra en
arbejdsgiver, skal afgive oplysninger til kommunen ved returnering
af underretningsbrevet til kommunen.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at i de situationer, hvor
anmeldelsen af sygefraværet sker via SDPI-løsningen,
sendes oplysningsskemaet automatisk fra løsningen
umiddelbart efter anmeldelsen af sygefraværet. Derved vil den
sygemeldte modtage underretningsbrevet og oplysningsskemaet
på én gang. Derved sikres, at den sygemeldte alene
modtager ét samlet brev i starten af
fraværsperioden.
Der ændres med forslaget ikke på den
sygemeldtes frist til at svare senest 8 dage efter afsendelsen af
oplysningsskemaet. Fristen vil fremgå af underretningsbrevet,
som sendes til den sygemeldte.
SDPI-løsningen vil automatisk
påføre den korrekte dato for fristens udløb sat
i forhold til datoen for afsendelsen af oplysningsskemaet.
SDPI-løsningen vil ved
påføring af fristen tage højde for, om den
sidste dag for fristen er en lørdag, en søndag, en
helligdag, Grundlovsdag d. 5. juni, Juleaftensdag d. 24. december
eller Nytårsaftensdag d. 31. december. Helligdage, der ikke
altid falder på en søndag, er: Nytårsdag,
Skærtorsdag, Langfredag, 2. påskedag, St. bededag, Kr.
himmelfartsdag, 2. pinsedag, 1. juledag og 2. juledag.
Udløber fristen på en af de
ovennævnte dage, vil SDPI-løsningen anføre
fristens udløb til den følgende førstkommende
hverdag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkninger hertil.
2.2. Ændring af
anmeldelsesfrist for en arbejdsgiver, der udbetaler løn
under sygefraværet, samt fastsættelse af frist for
lønmodtagerens pligt til at orientere kommunen, hvis
lønmodtageren ikke er enig i de oplysninger, som
arbejdsgiveren har indberettet via SDPI-løsningen
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af sygedagpengeloven, at en
arbejdsgiver, som udbetaler løn under sygefraværet
udover arbejdsgiverperioden, skal anmelde sygefraværet til
lønmodtagerens opholdskommune inden 4 uger regnet fra
lønmodtagerens 1. fraværsdag. Anmeldelsen skal ske via
SDPI-løsningen.
Begrundelsen for, at arbejdsgiveren skal anmelde
sygefravær, der varer ud over arbejdsgiverperioden, er, at
kommunen derved kan blive bekendt med sygefraværet og
iværksætte sygeopfølgning, herunder udsende
oplysningsskemaet samt afholde første
opfølgningssamtale inden udgangen af 8.
sygefraværsuge.
Ved lov nr. 1599 af 22. december 2010 blev
arbejdsgiverperioden udvidet fra 21 til 30 kalenderdage pr. 2.
januar 2012. Herefter skal en arbejdsgiver, der udbetaler
løn under en lønmodtagers sygefravær, anmelde
fraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 4
uger efter 1. fraværsdag, hvis fraværet strækker
sig ud over 21 kalenderdage.
Det betyder, at en arbejdsgiver fra 2. januar 2012
har pligt til at anmelde sygefravær, som har varet over 21
kalenderdage, men hvor der er en raskmelding inden udløbet
af arbejdsgiverperioden på 30 kalenderdage.
For at sikre, at kommunerne alene modtager besked
om det længerevarende sygefravær, kan arbejdsgiveren i
dag først signere anmeldelsen i SDPI-løsningen fra
dag 15 efter første fraværsdato. Først
efter signering bliver indberetningen stillet til rådighed
for kommunen.
For at hjælpe arbejdsgiverne med at holde
styr på indberetningerne og fristerne for anmeldelse, har
SDPI-løsningen indbygget et venteregister. Det er et
register, som gemmer arbejdsgiverens indberetninger, der endnu ikke
kan signeres og afleveres til kommunen. Venteregistret giver besked
til arbejdsgiveren, når det bliver muligt grundet
tidsfristerne at signere indberetningen.
En arbejdsgiver, der udbetaler løn under
lønmodtagerens sygefravær fra arbejdet, er berettiget
til at få udbetalt de sygedagpenge, som lønmodtageren
ellers ville have ret til fra kommunen vedrørende samme
arbejdsforhold.
En arbejdsgiver, som ønsker at modtage
sygedagpengerefusion, skal anmelde refusionskravet til
lønmodtagerens opholdskommune. Anmeldelsen skal ske via
SDPI-løsningen.
SDPI-løsningen sender herefter et
underretningsbrev til lønmodtageren med information om
arbejdsgiverens anmeldelse af refusionskravet, samt de oplysninger
arbejdsgiveren har afgivet i den forbindelse. Lønmodtageren
skal, såfremt han er enig i de af arbejdsgiveren afgivne
oplysninger, ikke foretage sig yderligere. Er lønmodtageren
derimod ikke enig i de af arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal
lønmodtageren kontakte kommunen.
Der er ikke i sygedagpengeloven fastsat en frist
for lønmodtagerens pligt til at kontakte kommunen. I praksis
har det vist sig, at der kan gå lang tid, før
lønmodtageren kontakter kommunen, hvilket giver risiko for,
at kommunen udbetaler sygedagpengerefusion til arbejdsgiveren, som
derefter må tilbagebetales.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at anmeldelsesfristen
ændres fra 4 til 5 uger regnet fra lønmodtagerens 1.
fraværsdag for en arbejdsgiver, der udbetaler løn
under sygefraværet udover arbejdsgiverperioden.
Ændringen vil betyde, at arbejdsgiverne i de
ca. 125.000 sygeforløb med en varighed på over 30
kalenderdage, fremover vil have 5 uger til at få indberettet
fraværet til kommunen.
Ændringen vil endvidere betyde, at
arbejdsgiverne i ca. 23.000 sygeforløb ikke længere
skal anmelde sygefraværet til kommunen, idet
lønmodtagerne er raskmeldt mellem den 22. og 30.
kalenderdag. Kommunen vil undgå, at der bliver oprettet
sager, som ikke vil blive til en »udbetalingssag« for
kommunen.
Der vil således være tale om
administrative lettelser for både arbejdsgiveren og
kommunen.
Ved ændring af arbejdsgiverens
anmeldelsesfrist fra 4 til 5 uger, vil fristen for signering i
SDPI-løsningen blive justeret, så signeringen kan ske
fra dag 23 fra 1. fraværsdag. Venteregistret vil ligeledes
blive ændret som følge af de nye anmeldelsesfrister,
så arbejdsgiveren fortsat få besked om, at der kan ske
signering.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
10, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at en
lønmodtager får pligt til at kontakte kommunen senest
8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen, såfremt lønmodtageren ikke er
enig i de oplysninger, som arbejdsgiveren har afgivet til
SDPI-løsningen ved anmeldelsen af sygefraværet.
Fristens længde er fastsat ud fra, at den skal passe med den
frist, som den sygemeldte har for at returnere oplysningsskemaet
til kommunen, jf. pkt. 2.1.2.
Tilsvarende foreslås at gælde,
når arbejdsgiveren anmoder om løbende refusion.
Forslaget vil sikre, at kommunen inden udbetaling af refusion til
arbejdsgiveren har modtaget eventuelle oplysninger fra
lønmodtageren, der kan have betydning for udbetalingen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
11 og nr. 15, og bemærkningerne hertil.
2.3. Indførelse af pligt
for en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn under
sygefraværet, til at anmelde lønmodtagerens
sygefravær til kommunen, ændring af det tidspunkt,
hvorfra lønmodtagerens frist for anmodning om sygedagpenge
fra kommunen regnes fra, m.v.
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af sygedagpengeloven, at en
lønmodtager har pligt til at anmelde sygefraværet til
arbejdsgiveren tidligst muligt og senest 2 timer efter arbejdstids
begyndelse.
Det fremgår endvidere af sygedagpengeloven,
at lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest en uge efter 1. fraværsdag. Har arbejdsgiveren
udbetalt sygedagpenge, skal anmeldelse ske senest en uge efter, at
udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.
Anmeldelsen har frem til 1. september 2011 kunnet
ske ved en papirblanket. Før lønmodtageren afleverede
papirblanketten til kommunen inden fristen på en uge fra 1.
fraværsdag, udfyldte arbejdsgiveren side 1 af blanketten med
oplysninger om lønmodtagerens ansættelses- og
lønforhold, om fraværet samt om, hvorvidt
arbejdsgiveren har udbetalt sygedagpenge eller løn i hele
eller dele af arbejdsgiverperioden. Oplysningerne er
nødvendige for, at kommunen kan træffe
afgørelse om lønmodtagerens ret til sygedagpenge samt
beregning af disse.
Arbejdsgiveren har siden 1. september 2011 haft
pligt til at afgive oplysningerne på side 1 digitalt via
SDPI-løsningen. Der er i dag ingen frist for, hvornår
arbejdsgiveren senest skal afgive oplysningerne via
SDPI-løsningen.
Når arbejdsgiveren afgiver oplysninger via
SDPI-løsningen, genererer SDPI-løsningen et
underretningsbrev - svarende til side 2 af den tidligere
papirblanket - som sendes automatisk til den sygemeldte. Den
sygemeldte har pligt til at kontakte kommunen, hvis der er fejl i
de oplysninger, som arbejdsgiveren har afgivet. Derudover skal den
sygemeldte, for at få udbetalt sygedagpenge fra kommunen,
afgive nogle få yderligere oplysninger samt underskrive
underretningsbrevet og sende det til kommunen.
Det fremgår af sygedagpengeloven, at
lønmodtagerens anmodning skal være kommunen i
hænde inden udløbet af anmeldelsesfristen, dvs. senest
på ugedagen efter 1. fraværsdag. Anmodningen til
kommunen anses for at være sket rettidigt, hvis
underretningsbrevet er lagt i kommunens postkasse inden kommunens
lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk
tømmes.
Indgiver lønmodtageren anmodning om
sygedagpenge efter fristen, har lønmodtageren først
ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget i
kommunen.
Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge
fra tiden før anmodningsdagen, når
lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold
i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller
når andre særlige undskyldende forhold har bevirket, at
anmeldelsen ikke er sket rettidigt. Tilsvarende gælder, hvis
en kortere overskridelse af fristen skyldes, at
lønmodtageren til brug for anmeldelse af sygefraværet
har afventet modtagelse af et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen. Anmeldelsesfristen kan dog ikke fraviges,
når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter
sygdommens indtræden.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at en arbejdsgiver, der alene
udbetaler sygedagpenge i arbejdsgiverperioden under en
lønmodtagers sygefravær, skal anmelde
lønmodtagerens sygefravær til kommunen senest en uge
efter, at udbetalingen af sygedagpenge fra arbejdsgiveren er
ophørt.
En arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn og
ikke har pligt til at udbetale sygedagpenge i arbejdsgiverperioden
under en lønmodtagers sygefravær, skal anmelde
lønmodtagerens sygefravær til kommunen senest 14 dage
efter 1. fraværsdag.
Arbejdsgiverens pligt til at anmelde
sygefraværet til kommunen skal ses i sammenhæng med
lønmodtagerens pligt til at anmelde sygefraværet til
arbejdsgiveren tidligst muligt og senest 2 timer efter arbejdstids
begyndelse. Det er således fortsat lønmodtageren, som
har en pligt til at initiere opstart af sygedagpengesagen.
Arbejdsgiverens anmeldelse af sygefraværet
til kommunen skal ske via SDPI-løsningen. Anmeldelsen skal
indeholde de oplysninger, som arbejdsgiveren i dag har pligt til at
afgive til lønmodtagerens sygedagpengesag.
Det nye ved forslaget er således, at
arbejdsgiveren i disse situationer får en pligt til at
anmelde sygefraværet inden for en frist. Der er ingen
ændring i, hvilke oplysninger arbejdsgiveren har pligt til at
afgive.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
10, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at
lønmodtageren får pligt til at kontakte kommunen
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen, såfremt lønmodtageren ikke er
enig i de oplysninger, som arbejdsgiveren har afgivet til
SDPI-løsningen. Fristens længde er fastsat ud fra, at
den skal passe med den frist, som den sygemeldte har for at
returnere oplysningsskemaet til kommunen, jf. pkt. 2.1.2.
Kontakter lønmodtageren først
kommunen efter fristen for at meddele, at han ikke er enig i de
oplysninger, som arbejdsgiveren har afgivet, vil det ikke i sig
selv have konsekvenser for lønmodtagerens eventuelle ret til
sygedagpenge. Efter retssikkerhedslovens § 11,
stk. 2, har en borger dog pligt til at oplyse om
ændringer, der kan have betydning for udbetaling af en
offentlig ydelse. Manglende overholdelse af oplysningspligten kan i
yderste konsekvens betyde, at kommunen kan kræve ydelsen
tilbagebetalt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
11, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endelig, at
lønmodtageren senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra SDPI-løsningen, skal anmode om
sygedagpenge fra kommunen. Fristens længde er fastsat ud fra,
at den skal passe med den frist, som den sygemeldte har for at
returnere oplysningsskemaet til kommunen, jf. pkt. 2.1.2.
Skulle der ikke være sendt et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen til
lønmodtageren trods lønmodtagerens anmeldelse af
sygefraværet til arbejdsgiveren, skal lønmodtageren
kontakte kommunen og anmode om sygedagpenge senest 3 uger fra 1.
fraværsdag, hvis lønmodtageren skal modtage
sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag. Har
lønmodtageren fået udbetalt sygedagpenge fra
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden eller en del af denne, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er stoppet.
Indgiver lønmodtageren anmodning om
sygedagpenge efter fristen, har lønmodtageren først
ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget i
kommunen.
Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge
fra tiden før anmodningsdagen, når
lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold
i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller
når andre særlige undskyldende forhold har bevirket, at
anmeldelsen ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke
fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6
måneder efter sygdommens indtræden.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
4 - 8, og bemærkningerne hertil.
2.4 Indførelse af pligt
for arbejdsløshedskassen til at anmelde lediges
sygefravær til kommunen, indførelse af pligt for
ledige til at anmelde sygefravær til
arbejdsløshedskassen, ændring af det tidspunkt,
hvorfra den lediges frist for anmodning om sygedagpenge fra
kommunen regnes fra, m.v.
2.4.1. Gældende ret
Det fremgår af sygedagpengeloven, at
sygedagpenge bl.a. ydes til ledige med ret til
arbejdsløshedsdagpenge. Sygedagpengene til den ledige
udgør samme beløb, som personen kunne have modtaget i
arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke
havde været syg.
Det fremgår af sygedagpengeloven, at
medlemmet ved anmodning om sygedagpenge fra kommunen skal anmelde
sygefraværet til kommunen senest en uge efter 1.
fraværsdag.
Til brug for kommunens sagsbehandling om
medlemmets ret til sygedagpenge skal arbejdsløshedskassen
afgive oplysninger om medlemmets forsikringsstatus og
arbejdsløshedsdagpengesatsen.
Det fremgår af sygedagpengeloven, at
arbejdsløshedskassen skal afgive oplysningerne via
SDPI-løsningen. Der er ikke fastsat en frist for
arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysningerne.
Medlemmet har mulighed for at registrere sygdom
på »Min side« på Jobnet. Jobnet sender
derefter automatisk besked om sygemeldingen til medlemmets
arbejdsløshedskasse.
Når arbejdsløshedskassen modtager
besked om medlemmets sygdom, indberetter
arbejdsløshedskassen de nødvendige oplysninger til
kommunen via SDPI-løsningen. Derved startes
sygedagpengesagen i kommunen. Medlemmet vil herefter modtage et
underretningsbrev fra kommunen via SDPI-løsningen med kopi
af de oplysninger, som arbejdsløshedskassen
har indberettet.
Medlemmet skal dernæst give nogle yderligere
oplysninger på underretningsbrevet og sende det til kommunen.
Når underretningsbrevet modtages i kommunen, anses den ledige
for at have anmeldt sygefraværet og anmodet om
sygedagpenge.
Anmeldelsen til kommunen anses for at være
sket rettidigt (inden for en uge fra 1. fraværsdag), hvis
underretningsbrevet er lagt i kommunens postkasse inden kommunens
lukketid, uanset hvornår postkassen rent faktisk
tømmes.
Indgiver medlemmet anmodning om sygedagpenge efter
fristen, har medlemmet først ret til sygedagpenge fra den
dag, hvor anmodningen er modtaget i kommunen.
Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge
fra tiden før anmodningsdagen, når medlemmet på
grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været
forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre
særlige undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelsen
ikke er sket rettidigt. Tilsvarende gælder, hvis en kortere
overskridelse af fristen skyldes, at medlemmet til brug for
anmeldelse af sygefraværet har afventet modtagelse af et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen. Anmeldelsesfristen kan
dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6
måneder efter sygdommens indtræden.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at et dagpengeberettiget
ledigt medlem får pligt til at anmelde sygdom til
arbejdsløshedskassen på første sygedag. Derved
sikres, at det fortsat er den ledige, som har en pligt til at
initiere opstart af sygedagpengesagen. Meddelelsen til
arbejdsløshedskassen kan ske ved registrering på
»Min Side« på Jobnet. Har medlemmet ikke mulighed
for at foretage registrering på Jobnet på første
sygedag, kan medlemmet kontakte arbejdsløshedskassen eller
jobcenteret.
Anmelder medlemmet sygefraværet senere end
1. sygedag, har medlemmet først ret til sygedagpenge fra
kommunen fra anmeldelsesdagen. Det gælder dog ikke, hvis der
foreligger en fyldestgørende begrundelse for, at medlemmet
ikke har opfyldt kravet.
Et medlem, der først på tredje
sygedag giver meddelelse om sygefraværet til
arbejdsløshedskassen, vil således ikke få ret
til sygedagpenge fra kommunen på 1. og 2.
sygefraværsdag. Der vil heller ikke være ret til
arbejdsløshedsdagpenge for disse 2 dage, idet medlemmet ikke
har stået til rådighed for arbejdsmarkedet på
grund af sygdom.
Det nye ved forslaget er, at medlemmet får
en pligt til at anmelde sygefraværet til
arbejdsløshedskassen på 1. sygefraværsdag, samt
at konsekvensen ved manglende anmeldelse til
arbejdsløshedskassen vil betyde, at medlemmet kan miste
retten til sygedagpenge, frem til anmeldelsen sker.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at
arbejdsløshedskassen får pligt til at anmelde det
dagpengeberettigede lediges sygefravær til kommunen inden en
uge fra arbejdsløshedskassen har modtaget besked om
medlemmets sygefravær. Anmeldelsen skal ske via
SDPI-løsningen og arbejdsløshedskassen skal afgive de
nødvendige oplysninger til brug for kommunens behandling af
den lediges sygedagpengesag.
Det nye ved forslaget er, at
arbejdsløshedskassen får en pligt til at anmelde
sygefraværet over for kommunen inden for en uge. Der er ingen
ændring i, hvilke oplysninger arbejdsløshedskassen har
pligt til at afgive.
Det foreslås endvidere, at medlemmet
får pligt til at kontakte kommunen senest 8 dage efter
afsendelsen af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen,
såfremt medlemmet ikke er enig i de oplysninger, som
arbejdsløshedskassen har afgivet til SDPI-løsningen.
Fristens længde er fastsat ud fra, at den skal passe med den
frist, som den sygemeldte har for at returnere oplysningsskemaet
til kommunen, jf. pkt. 2.1.2.
Kontakter medlemmet først kommunen efter
fristen for at meddele, at han ikke er enig i de oplysninger som
arbejdsløshedskassen har afgivet, vil det ikke i sig selv
have konsekvenser for medlemmets eventuelle ret til sygedagpenge.
Efter retssikkerhedslovens § 11, stk. 2, har en
borger dog pligt til at oplyse om ændringer, der kan have
betydning for udbetaling af en offentlig ydelse. Manglende
overholdelse af oplysningspligten kan i yderste konsekvens betyde,
at kommunen kan kræve ydelsen tilbagebetalt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
12, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endelig, at medlemmet senest 8
dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen, skal anmode om sygedagpenge fra kommunen.
Fristens længde er fastsat ud fra, at den skal passe med den
frist, som den sygemeldte har for at returnere oplysningsskemaet
til kommunen, jf. pkt. 2.1.2.
Skulle der ikke være sendt et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen til medlemmet trods
anmeldelsen af sygefraværet til arbejdsløshedskassen,
skal medlemmet kontakte kommunen og anmode om sygedagpenge senest 3
uger fra 1. fraværsdag.
Indgiver medlemmet anmodning om sygedagpenge efter
fristen, har medlemmet først ret til sygedagpenge fra den
dag, hvor anmodningen er modtaget i kommunen.
Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge
fra tiden før anmodningsdagen, når medlemmet på
grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været
forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre
særlige undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelsen
ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke fraviges,
når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter
sygdommens indtræde.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
5, og bemærkningerne hertil.
Afslutningsvis foreslås, at det er
arbejdsløshedskassen som skal vejlede medlemmet om pligten
til at anmelde sygefraværet til arbejdsløshedskassen
på 1. sygefraværsdag, samt om den ændrede
anmeldelsesprocedure.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at indebære
mindreudgifter i kommunerne på 4,4 mio. kr. i 2012 og 8,8
mio. kr. årligt i 2013, 2014 og 2015, idet den ændrede
anmeldelsesfrist betyder færre anmeldte
sygedagpengeforløb til kommunen, og brugen af
SDPI-løsningen betyder mindre administration m.v. i
forbindelse med udsendelse af oplysningsskemaer.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommune og stat som følge af forslag om
ændret anmeldelsesfrist og brug af
SDPI-løsningen | | | | | | Mio. kr. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Kommuner | -4,4 | -8,8 | -8,8 | -8,8 | Staten | 0,0 | -0,0 | -0,0 | -0,0 | I alt | -4,4 | -8,8 | -8,8 | -8,8 | | | | | |
|
De økonomiske konsekvenser af forslaget
skal forhandles med kommunerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Pligten til at anmelde sygefraværet
medfører ikke yderligere administrative konsekvenser for
erhvervslivet, idet arbejdsgiveren allerede i dag har pligt til at
afgive oplysningerne - det nye er således, at de skal
gøre det inden en uge.
Ændringen af anmeldelsesfristen fra 4 til 5
uger indebærer en administrativ lettelse for arbejdsgiverne i
form af færre sygeforløb, der skal anmeldes til
kommunen, da disse er raskmeldt mellem den 22. og 30.
kalenderdag.
Lovforslaget har været sendt til
høring i Erhvervs og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet
i Erhvervsregulering (CKR).
CKR ser positivt på forslaget om at
ændre anmeldelsesfristen fra 4 til 5 uger for en
arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefraværet
udover arbejdsgiverperioden.
CKR vurderer på baggrund af, at
arbejdsgiverne ikke længere skal anmelde sygefravær
svarende til ca. 23.000 sygeforløb
for lønmodtagere, der raskmeldes mellem den 22. og 30.
kalenderdag, at forslaget medfører mindre administrative
lettelser for virksomhederne.
For så vidt angår arbejdsgivernes
pligt til at anmelde sygefraværet, vurderer CKR ikke, at
virksomhederne pålægges en administrative byrde, da der
ikke er ændringer i, hvilke oplysninger arbejdsgiveren har
pligt til at oplyse.
CKR vurderer, at lovforslaget samlet set
indeholder lettelser i virksomhedernes administrative byrder
svarende til ca. 6000 timer årligt på
samfundsniveau.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indeholder flere elementer, som
samlet set har positive administrative konsekvenser for
borgerne.
Udsendelsen af oplysningsskema fra
SDPI-løsningen vil medføre en administrativ
forenkling for borgeren, idet der fremover alene vil komme
ét samlet brev i begyndelsen af sygefraværet.
Pligten for et dagpengeberettiget ledigt medlem af
en arbejdsløshedskasse til at anmelde sygefraværet
fremrykkes fra "inden for 1 uge" til på 1.
sygefraværsdag, i lighed med en lønmodtager som har en
arbejdsgiver.
Ændring af reglerne om lønmodtagerens
pligt til at anmode om sygedagpenge vurderes at medføre
begrænsede positive administrative konsekvenser for
lønmodtageren, idet lønmodtagerens frist for
anmodning fremover først regnes fra udsendelse af
underretningsbrevet fra SDPI-løsningen.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, Danske
Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver og
Interesseorganisation i Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister og Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. | Ingen | | | | | Kommuner: 2012: 4,4 mio. kr. 2013: 8,8 mio. kr. 2014: 8,8 mio. kr. 2015: 8,8 mio. kr. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre lettelse | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget indeholder flere elementer,
som samlet set har positive administrative konsekvenser for
borgerne. Der henvises til punkt 5. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter sygedagpengelovens § 11,
stk. 3, skal kommunen sende et oplysningsskema til den
sygemeldte ved anmeldelse af sygefravær i løbende
sager. Den sygemeldte skal svare senest 8 dage efter afsendelsen af
oplysningsskemaet, medmindre andet aftales med kommunen.
Det foreslås, at i de situationer, hvor
anmeldelsen af sygefraværet sker via SDPI-løsningen,
skal oplysningsskemaet sendes fra løsningen umiddelbart
efter, at anmeldelsen af sygefraværet er sket.
Oplysningsskemaet vil blive udskrevet og kuverteret automatisk.
Der ændres med forslaget ikke på den
sygemeldtes frist til at svare senest 8 dage efter afsendelsen af
oplysningsskemaet. Fristen vil fremgå af det
underretningsbrev, som sendes til den sygemeldte sammen med
oplysningsskemaet, idet SDPI-løsningen automatisk vil
påføre den korrekte dato for fristens udløb
på baggrund af datoen for afsendelsen af
oplysningsskemaet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.2.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse af
overskriften som følge af forslaget om at sygedagpengelovens
§ 35 fremover skal omhandle anmeldelse af
sygefravær til arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen, jf. forslagets § 1, nr.
3.
Til nr. 3
Efter sygedagpengelovens § 35,
stk. 1, skal en lønmodtager anmelde sygefravær
til arbejdsgiveren hurtigst muligt og senest 2 timer efter
arbejdstids begyndelse.
Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse,
som ønsker at anmode om sygedagpenge fra kommunen, skal
anmelde sygefraværet til kommunen senest en uge efter 1.
fraværsdag. Det fremgår af sygedagpengelovens
§ 38, stk. 1.
Til brug for kommunens sagsbehandling om
medlemmets sygedagpenge skal arbejdsløshedskassen
afgive oplysninger om medlemmets forsikringsstatus og
arbejdsløshedsdagpengesats. Efter sygedagpengelovens
§ 38, stk. 4, skal arbejdsløshedskassen
afgive oplysningerne via SDPI-løsningen.
Det foreslås, at et dagpengeberettiget
ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse skal anmelde
sygefraværet til arbejdsløshedskassen på 1.
sygefraværsdag, svarende til en lønmodtagers pligt til
at anmelde sygefravær til arbejdsgiveren. Derved sikres, at
arbejdsløshedskassen hurtigt får besked om
sygefraværet, og derved kan indberette de nødvendige
oplysninger til kommunen via SDPI-løsningen.
Det foreslås i § 35, stk. 4,
at beskæftigelsesministeren får hjemmel til at
fastsætte regler om, på hvilken måde medlemmets
anmeldelse til arbejdsløshedskassen kan finde sted.
Der vil blive fastsat regler om, at medlemmet kan
anmelde sygefraværet til arbejdsløshedskassen ved
enten at foretage registrering af sygdommen på "Min Side"
på Jobnet, ved kontakt til arbejdsløshedskassen eller
ved kontakt til Jobcentret. Uanset hvilken af de tre måder
medlemmet vælger at give meddelelse om sygdom, vil medlemmet
have opfyldt pligten til at give arbejdsløshedskassen besked
om sygdommen. Det skal ses i lyset af de digitale muligheder, der
eksisterer i dag, hvorefter en registrering af sygdom på
Jobnet eller til Jobcentret bliver registreret i det fælles
datagrundlag, og automatisk sendes til arbejdsløshedskassen,
således at arbejdsløshedskassen kan foretage
anmeldelse af sygefraværet til kommunen.
Anmelder medlemmet sygefraværet senere end
1. sygedag til arbejdsløshedskassen, har medlemmet
først ret til sygedagpenge fra anmeldelsesdagen. Det
gælder dog ikke, hvis der foreligger en fyldestgørende
begrundelse for, at medlemmet ikke har opfyldt kravet.
En fyldestgørende grund kan f.eks.
være, at medlemmet af helbredsmæssige årsager,
herunder ved hospitalsindlæggelse, ikke er i stand til at
overholde fristen.
Et medlem - der ikke har en fyldestgørende
grund - som først på tredje sygedag giver meddelelse
til arbejdsløshedskassen om sygefraværet, vil
således ikke få ret til sygedagpenge fra kommunen
på 1. og 2. sygefraværsdag. Der vil heller ikke
være ret til arbejdsløshedsdagpenge for disse 2 dage,
idet medlemmet ikke har stået til rådighed for
arbejdsmarkedet på grund af sygdom.
Tilsvarende vil gælde i den situation, hvor
arbejdsløshedskassen først får meddelelse om
medlemmet sygefravær i forbindelse med medlemmets indsendelse
af dagpengekortet.
Efter § 65 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. skal en
arbejdsløshedskasse i fornødent omfang yde vejledning
og bistand til medlemmer, der retter henvendelse om
spørgsmål inden for arbejdsløshedskassens
sagsområde. De nærmere regler om vejledningspligten er
fastsat i bekendtgørelse nr. 177 af 19. februar 2007 om en
a-kasses pligt til at vejlede m.v. med senere ændringer.
Det foreslås derfor i § 35,
stk. 4, at beskæftigelsesministeren får en
tilsvarende hjemmel til at fastsætte regler om
arbejdsløshedskassens pligt til at vejlede
arbejdsløshedskassens ledige medlemmer om pligten til at
anmelde sygefraværet til arbejdsløshedskassen på
første sygedag samt proceduren i forbindelse med anmodning
om sygedagpenge efter sygedagpengelovens § 38.
Der vil blive fastsat regler om, at
arbejdsløshedskassen, når et medlem bliver ledigt,
skal vejlede medlemmet om pligten til ved sygdom at anmelde
sygefraværet til arbejdsløshedskassen på 1.
sygedag. Arbejdsløshedskassen skal endvidere vejlede
medlemmet om, på hvilken måde anmeldelsen til
arbejdsløshedskassen kan finde sted, herunder ved
registrering på Jobnet. Arbejdsløshedskassen skal
endvidere vejlede om proceduren for medlemmets anmodning om
sygedagpenge. Derudover vil der blive fastsat regler om, at
arbejdsløshedskassen skal notere, at medlemmet er blevet
vejledt.
På denne måde sikres, at medlemmet i
tilfælde af sygdom under ledighedsperioden, er blevet vejledt
om pligten til at anmelde sygefraværet til
arbejdsløshedskassen samt om proceduren i forhold til
anmodning om sygedagpenge fra kommunen.
At arbejdsløshedskassen får en pligt
til at vejlede medlemmet om pligten til at anmelde sygefravær
til arbejdsløshedskassen på 1. sygedag, fritager ikke
kommunen for tilsvarende at skulle vejlede om reglerne,
såfremt medlemmet retter henvendelse til kommunen med
spørgsmål om retten til sygedagpenge.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.4.2.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse af
overskriften som følge af forslaget om at sygedagpengelovens
§ 38 fremover skal omhandle lønmodtagerens
anmodning om sygedagpenge, jf. forslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 5
Efter sygedagpengelovens § 38,
stk. 1, skal en lønmodtager, herunder et
dagpengeberettiget ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse,
der skal anmode om sygedagpenge fra kommunen, anmelde
sygefraværet til kommunen senest en uge efter 1.
fraværsdag. Har arbejdsgiveren udbetalt sygedagpenge, skal
anmeldelsen ske senest en uge efter, at udbetalingen fra
arbejdsgiveren er ophørt. Anmodningen om sygedagpenge skal
ske på en blanket som anvises af kommunen.
Til brug for kommunens behandling af
lønmodtagerens anmodning om sygedagpenge, skal
arbejdsgiveren afgive oplysninger til kommunen. Er der tale om et
dagpengeberettiget ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse,
er det arbejdsløshedskassen, der skal afgive oplysningerne
til kommunen. Arbejdsgiveren og arbejdsløshedskassens
afgivelse af oplysningerne skal ske via SDPI-lønsningen, jf.
sygedagpengeloven § 38, stk. 4 og 5. Der sendes
derefter et underretningsbrev til den sygemeldte. Den sygemeldte
skal udfylde underretningsbrevet med nogle få yderligere
oplysninger og sende dette til kommunen. Når kommunen
modtager det udfyldte underretningsbrev, anses anmodningsfristen
for opfyldt.
Det foreslås, at beregningen af fristen for
en lønmodtager og et dagpengeberettiget ledigt medlem af
arbejdsløshedskassen, der skal anmode om sygedagpenge fra
kommunen, skal regnes fra afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen, og ikke fra 1. fraværsdag.
Lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge
fra kommunen senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet
fra SDPI-løsningen på baggrund af arbejdsgiverens
eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af
sygefraværet.
Har lønmodtageren modtaget løn fra
arbejdsgiveren under sygefraværet, skal lønmodtageren
anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter afsendelse
af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen på baggrund
af arbejdsgiverens sidste refusionsanmodning. Arbejdsgiveren vil
ved denne sidste refusionsanmodning oplyse, at der ikke
længere udbetales løn til lønmodtageren.
Det foreslås endvidere, at hvis der ikke er
sendt et underretningsbrev fra SDPI-løsningen, trods
lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskasse, så har
lønmodtageren en anmodningspligt på 3. uger fra 1.
fraværsdag, hvis lønmodtageren skal modtage
sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag. Har
lønmodtageren derimod fået udbetalt sygedagpenge fra
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden eller en del af denne, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter udbetalingen fra arbejdsgiveren er stoppet.
Derved sikres, at lønmodtageren får
mulighed for at anmode om sygedagpenge fra kommunen trods manglende
afsendelse af underretningsbrev fra SDPI-løsningen.
Der mangler underretningsbrev fra
SDPI-løsningen kan skyldes, at arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen ikke har anmeldt sygefraværet via
SDPI-løsningen, eller at der ved en fejl ikke er afsendt et
underretningsbrev til lønmodtageren.
Der ændres ikke på reglen i
sygedagpengelovens § 38, stk. 6, om, at hvis
anmodning om sygedagpenge indgives senere end fristen, har
lønmodtageren først ret til sygedagpenge fra den dag,
hvor anmodningen er modtaget.
Kommunen har mulighed for at udbetale sygedagpenge
fra tiden før anmodningsdagen, når medlemmet på
grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været
forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre
særlige undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelsen
ikke er sket rettidigt. Anmeldelsesfristen kan dog ikke fraviges,
når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter
sygdommens indtræde.
Til nr. 6
Der er tale om konsekvensrettelser som
følge af forslaget om ny bestemmelser i sygedagpengelovens
§ 38, stk. 1-5, jf. forslagets § 1, nr.
5.
Til nr. 7
Der er tale om konsekvensrettelser som
følge af forslaget om at sygedagpengelovens § 38
fremover skal omhandle lønmodtagerens anmodning om
sygedagpenge, jf. forslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 8
Efter sygedagpengelovens § 38,
stk. 7, 2. pkt., kan kommunen udbetale sygedagpenge for tiden
før anmodningsdagen, hvis en kortere overskridelse af
fristen skyldes, at lønmodtageren til brug for anmeldelse af
sygefraværet har afventet modtagelsen af et underretningsbrev
fra SDPI-løsningen.
Punktet blev indsat i sygedagpengeloven ved lov
nr. 460 af 18. maj 2011. Formålet var at sikre, at kommunen
kunne dispensere i de tilfælde, hvor lønmodtagerens
anmeldelse af sygefraværet til kommunen var forsinket som
følge af arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens
afgivelse af oplysninger til SDPI-løsningen. Dette skulle
ses i lyset af, at lønmodtagerens frist for anmeldelse af
sygefraværet var 1. uge fra 1. fraværsdag.
Det foreslås at punktet udgår som en
konsekvens af, at det i forslagets § 1, nr. 5, er
foreslået, at lønmodtagerens anmodningsfrist fremover
skal regnes fra afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen og ikke fra 1. fraværsdag.
Til nr. 9
Der er tale om justering af overskriften,
således at det klart fremgår, at § 40
omhandler en arbejdsgivers pligt til at anmelde sygefravær
til kommunen.
Til nr. 10
Efter sygedagpengelovens § 40,
stk. 1, skal en arbejdsgiver, der udbetaler løn under
en lønmodtagers sygefravær, anmelde sygefraværet
til lønmodtagerens opholdskommune senest 4 uger efter 1.
fraværsdag, hvis fraværet strækker sig ud over 21
kalenderdage.
Det foreslås, at anmeldelsesfristen
ændres fra 4 til 5 uger, samt at anmeldelse alene kan ske,
hvis fraværet strækker sig ud over
arbejdsgiverperioden.
Forslaget sikrer, at arbejdsgivere der udbetaler
løn under sygefraværet, først skal anmelde en
lønmodtagerens sygefravær, hvor sygefraværet er
ud over arbejdsgiverperioden, som fra 2. januar 2012 er udvidet til
30 kalenderdage.
Efter sygedagpengelovens § 38,
stk. 4, skal en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn
under sygefraværet, anvende SDPI-løsningen, når
arbejdsgiveren skal afgive oplysninger til kommunens behandling af
lønmodtagerens ret til sygedagpenge fra kommunen. Der er
ikke fastsat en frist for arbejdsgiverens afgivelse af
oplysningerne.
Det foreslås, at § 38,
stk. 4, i sygedagpengeloven ophæves, og erstattes af en
pligt for arbejdsgiveren til at anmelde lønmodtagerens
sygefravær til kommunen. Udbetaler arbejdsgiveren
sygedagpenge i arbejdsgiverperioden, skal arbejdsgiveren anmelde
lønmodtagernes sygefravær til kommunen senest en uge
efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt, hvis
fraværet strækker sig ud over arbejdsgiverperioden.
I de tilfælde hvor arbejdsgiveren ikke
udbetaler løn under sygefraværet og heller ikke har
pligt til at udbetale sygedagpenge i arbejdsgiverperioden,
foreslås en anmeldelsesfrist på 14 dage regnet fra
lønmodtagerens 1. sygefraværsdag.
Ved anmeldelsen af sygefraværet skal
arbejdsgiveren afgive de samme oplysninger, som arbejdsgiveren har
pligt til at afgive i dag til brug for lønmodtagerens
sygedagpengesag.
Forslaget sikrer, at et lønmodtagerens
sygedagpengesag kan oprettes digitalt i kommunen på baggrund
af arbejdsgiverens anmeldelse i SDPI-løsningen.
Til nr. 11
Det fremgår af § 1, stk. 8, i
bekendtgørelse nr. 644 af 11. juni 2010 om
SDPI-løsningen, at for alle modtagne indberetninger fra en
arbejdsgiver eller en arbejdsløshedskasse, skal
SDPI-løsningen udsende underretningsbrev til
lønmodtageren eller den forsikrede ledige.
Lønmodtageren modtager således et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen efter arbejdsgiverens
afgivelse af oplysninger til SDPI-løsningen. Er
lønmodtageren enig i de oplysninger, som arbejdsgiveren har
afgivet, skal lønmodtageren ikke foretage sig yderligere. Er
lønmodtageren derimod ikke enig i oplysningerne
arbejdsgiveren har afgivet, skal lønmodtageren orientere
kommunen. Der er i dag ikke fastsat en frist for
lønmodtagerens orientering af kommunen.
Det foreslås, at en lønmodtager, der
fra SDPI-løsningen modtager et underretningsbrev, skal
orientere kommunen senest 8 dage fra afsendelsen af
underretningsbrevet, hvis lønmodtager ikke er enig i de
oplysninger, som arbejdsgiveren har givet kommunen.
Forslaget sikrer, at kommunen, efter
udløbet af fristen for lønmodtagerens pligt til at
orienteringer kommunen, kan have en berettiget forventning om, at
lønmodtageren er enig i arbejdsgiverens oplysninger, og
sagen er oprettet på det rigtige grundlag.
Til nr. 12
Efter sygedagpengeloves § 38,
stk. 5, skal en arbejdsløshedskasse anvende
SDPI-løsningen, når arbejdsløshedskassen skal
afgive oplysninger til kommunens behandling af den sygemeldte
lediges sag. Der er ikke fastsat en frist for
arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysningerne i
SDPI-løsningen.
Det foreslås, at § 38,
stk. 5, i sygedagpengeloven ophæves, og erstattes af en
pligt for arbejdsløshedskassen til at anmelde et
dagpengeberettiget ledigt medlems sygefravær til kommunen.
Det skal ske inden en uge fra medlemmet anmeldelse af
sygefraværet til arbejdsløshedskassen. Ved anmeldelsen
skal arbejdsløshedskassen afgive de samme oplysninger som
arbejdsløshedskassen har pligt til at afgive i dag.
Forslaget sikrer, at et ledigt medlems
sygedagpengesag kan oprettes digitalt i kommunen på baggrund
af arbejdsløshedskassens anmeldelse i
SDPI-løsningen.
Det fremgår af § 1, stk. 8, i
bekendtgørelse nr. 644 af 11. juni 2010 om
SDPI-løsningen, at for alle modtagne indberetninger fra en
arbejdsgiver eller en arbejdsløshedskasse, skal
SDPI-løsningen udsende underretningsbrev til
lønmodtageren eller den forsikrede ledige.
Medlemmet modtager således et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen efter
arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysninger til
SDPI-løsningen. Er medlemmet enig i de oplysninger, som
arbejdsløshedskassen har afgivet, skal medlemmet ikke
foretage sig yderligere. Er medlemmet derimod ikke enig i
oplysningerne arbejdsløshedskassen har afgivet, skal
medlemmet orientere kommunen. Der er i dag ikke fastsat en frist
for medlemmets orientering af kommunen.
Det foreslås, at et medlem, der fra
SDPI-løsningen modtager et underretningsbrev, skal orientere
kommunen senest 8 dage fra afsendelsen af underretningsbrevet, hvis
medlemmet ikke er enig i de oplysninger, som
arbejdsløshedskassen har givet kommunen. Det er den samme
frist som medlemmet har til at anmode om sygedagpenge fra kommunen.
Medlemmet vil således i forbindelse med anmodningen om
sygedagpenge fra kommunen kunne oplyse, om han er enig i de
oplysninger som arbejdsløshedskassen har afgivet.
Forslaget sikrer, at kommunen samtidig med
medlemmets anmodning om sygedagpenge vil modtage besked om,
hvorvidt medlemmet er enigt i de oplysninger som
arbejdsløshedskassen har afgivet. Derved kan
sygedagpengesagen oprettet på det korrekte grundlag.
Til nr. 13
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslaget om ændringer af anmeldelsesfristen
fra 4 til 5 uger i sygedagpengelovens § 40, stk. 1,
jf. lovens § 1, nr. 10.
Til nr. 14
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslaget om ny formulering af sygedagpengelovens
§ 40, stk. 1, jf. lovens § 1, nr. 10.
Til nr. 15
Det fremgår af § 1, stk. 8, i
bekendtgørelse nr. 644 af 11. juni 2010 om
SDPI-løsningen, at for alle modtagne indberetninger fra en
arbejdsgiver eller en arbejdsløshedskasse, skal
SDPI-løsningen udsende underretningsbrev til
lønmodtageren eller den forsikrede ledige.
Lønmodtager modtager således et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen hver gang
arbejdsgiverens anmodning om refusion fra kommunen. Er
lønmodtageren enig i de oplysninger, som arbejdsgiveren har
afgivet, skal lønmodtageren ikke foretage sig yderligere. Er
lønmodtageren derimod ikke enig i oplysningerne
arbejdsgiveren har afgivet, skal lønmodtageren orientere
kommunen. Dette for at sikre, at der ikke sker fejludbetaling af
refusion til arbejdsgiveren. Der er i dag ikke fastsat en frist for
lønmodtagerens orientering af kommunen.
Det foreslås, at en lønmodtager, der
fra SDPI-løsningen modtager et underretningsbrev, skal
orientere kommunen senest 8 dage fra afsendelsen af
underretningsbrevet, hvis lønmodtager ikke er enig i de
oplysninger, som arbejdsgiveren har givet kommunen.
Forslaget sikrer, at kommunen efter udløbet
af fristen for lønmodtagerens orienteringspligt kan behandle
arbejdsgiverens anmodning om udbetaling af refusion i forventning
om, at lønmodtageren er enig i arbejdsgiverens
oplysninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 2. april 2012. Dog skal udsendelse af oplysningsskemaet fra
SPDI-løsningen først ske fra den 2. juli 2012. Det
skyldes, at den automatiske udsendelse af oplysningsskemaet
kræver tekniske ændringer i SDPI-løsning, samt
ændring af it-understøttelsen i kommunernes
sagsbehandlingssystemer.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at bestemmelsen om at
oplysningsskemaet fremover skal udsendes fra SDPI-løsningen,
vil få virkning for sager, hvor anmeldelsen af
sygefraværet til kommunen sker i SDPI-løsningen den 2.
juli 2012 eller senere.
Det foreslås i stk. 2, at de nye frister for
anmeldelse af sygefravær får virkning for sager, hvor
1. sygefraværsdag er den 2. april 2012 eller senere. Det
gælder både fristen for det dagpengeberettigede ledige
medlem til at anmelde sygefraværet til
arbejdsløshedskassen, arbejdsløshedskassens pligt til
at anmelde medlemmets sygefravær til kommunen samt
arbejdsgiverens pligt til at anmelde lønmodtagerens
sygefravær til kommunen. I sager, hvor 1.
sygefraværsdag er før den 2. april 2012, gælder
de hidtidige regler om arbejdsgiverens anmeldelse af
sygefravær samt arbejdsgiverens og
arbejdsløshedskassens pligt til at afgive oplysninger via
SDPI-løsningen.
Det foreslås i stk. 3, at en
lønmodtager, der skal anmode om sygedagpenge fra kommunen,
vil være omfattet af den nye frist på 8 dage fra
afsendelsen af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen, i de
situationer, hvor der udsendes et underretningsbrev med en blanket
til brug for anmodning om sygedagpenge fra kommunen den 2. april
2012 eller senere. Det gælder uanset om 1.
sygefraværsdag måtte være før denne dato.
På denne måde sikres, at alle lønmodtagere, der
modtager et underretningsbrev med en blanket til brug for anmodning
om sygedagpenge fra kommunen den 2. april 2012 eller senere, vil
få en frist på mindst 8 dage fra afsendelsen. Det
betyder, at ingen vil kunne få en kortere frist for anmodning
om sygedagpenge end den hidtidige frist på 1 uge regnet fra
1. sygefraværsdag. Personer, som har modtaget et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen før den 2. april
2012, vil være omfattet af de hidtil gældende
regler.
Det foreslås i stk. 4, at den nye
anmodningsfrist på 3 uger fra 1. fraværsdag
gælder for lønmodtagere, der har 1.
sygefraværsdag efter den 25. marts 2012, og hvor der ikke er
afsendt et underretningsbrev fra SDPI-løsningen trods
lønmodtagerens anmeldelsen til arbejdsgiver eller
arbejdsløshedskasse. På denne måde sikres, at
ingen lønmodtager i denne situation vil kunne få en
frist for anmodning om sygedagpenge, som er kortere end den
hidtidige frist på 1 uge fra 1. fraværsdag. Personer
med 1. sygefraværsdag den 25. marts 2012 eller tidligere er
omfattet af de hidtidige regler om anmodning om sygedagpenge.
Det foreslås i stk. 5, at gældende
sygedagpengelovs § 38, stk. 7, 2. pkt., fortsat skal
gælde i de sager, hvor lønmodtagerens anmodning om
sygedagpenge fra kommunen er reguleret efter de gældende
anmodningsregler i sygedagpengeloven. Herved sikres, at kommunen
fortsat kan udbetale sygedagpenge for tiden før
anmodningsfrist, hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes,
at lønmodtageren har afventet modtagelsen af et
underretningsbrev fra SDPI-løsningen (dvs. opfylder
dispensationsreglen efter de gældende regler). Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til § 3, stk. 3 og
4.
Det foreslås i stk. 6, at
lønmodtagerens pligt til at orientere kommunen,
såfremt han ikke er enig i oplysningerne, som arbejdsgiveren
har afgivet til kommunen via SDPI-løsningen, får
virkning for underretningsbreve udsendt fra SDPI-løsningen
den 2. april 2012 eller senere. Tilsvarende vil gælde for det
dagpengeberettiget ledige medlems pligt til at orientere kommunen,
såfremt han ikke er enig i oplysningerne, som
arbejdsløshedskassen har afgivet til kommunen via
SDPI-løsningen.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, som
ændret ved lov nr. 1539 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 11. … | | 1. I § 11, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt.: | Stk. 3. Kommunen
skal sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved anmeldelse af
sygefravær i løbende sager. Den sygemeldte skal svare
senest 8 dage efter afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre
andet aftales med kommunen. | | »Sker anmeldelsen via den digitale
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen), sendes
oplysningsskemaet fra SDPI-løsningen til den sygemeldte
umiddelbart efter anmeldelsen.« | | | | Lønmodtagerens anmeldelse over
for arbejdsgiver | | 2. I overskriften før § 35
indsættes efter »arbejdsgiver« : »eller
arbejdsløshedskasse«. | | | | § 35. … | | 3. I § 35 indsættes som stk. 3 og 4: | | | »Stk. 3. Et
dagpengeberettiget ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse
skal anmelde sygefravær til arbejdsløshedskassen
på 1. sygefraværsdag. Anmeldes sygefraværet for
sent, har medlemmet først ret til sygedagpenge fra
anmeldelsesdagen. Det gælder dog ikke, hvis der foreligger en
fyldestgørende begrundelse for, at medlemmet ikke har
opfyldt kravet. | | | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, på
hvilken måde medlemmet kan anmelde sygefraværet til
arbejdsløshedskassen samt regler om
arbejdsløshedskassens pligt til at vejlede ledige medlemmer
om pligten til at anmelde sygefravær og om proceduren i
forbindelse med medlemmets anmodning om sygedagpenge efter lovens
§ 38.« | | | | | | 4. Overskriften før § 38
affattes således: | Lønmodtagerens anmeldelse over
for kommunen | | »Lønmodtagerens anmodning
om sygedagpenge fra kommunen«. | | | | | | 5. § 38, stk. 1-5, affattes
således: | § 38. Ved anmodning om sygedagpenge
fra kommunen skal lønmodtageren anmelde sygefraværet
til kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag. Har
arbejdsgiveren udbetalt sygedagpenge, skal anmeldelsen ske senest
en uge efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er
ophørt. | | »§ 38. Lønmodtageren
skal anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter
afsendelsen af underretningsbrevet fra SDPI-løsningen
på baggrund af arbejdsgiverens eller
arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har
lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet,
skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen
senest 8 dage efter afsendelse af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen på baggrund af arbejdsgiverens sidste
refusionsanmodning. | Stk. 2. Kommunen
kan i særlige tilfælde forlange, at anmeldelse sker
tidligere end fastsat i stk. 1. | | Stk. 2. Anmodning
om sygedagpenge skal ske ved at udfylde blanketten, som udsendes
sammen med underretningsbrevet fra SDPI-løsningen. | Stk. 3.
Anmeldelse af sygefravær skal ske på en blanket, der
anvises af kommunen. | | Stk. 3. Er der
ikke sendt et underretningsbrev fra SDPI-løsningen trods
lønmodtagerens anmeldelse af sygefraværet til
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter 1. fraværsdag, når lønmodtageren skal
modtage sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag. Har
lønmodtageren fået udbetalt sygedagpenge fra
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden eller en del af denne, skal
lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 3
uger efter udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.
Anmodning sker i dette tilfælde ved at udfylde en blanket,
som udleveres af kommunen. | Stk. 4.
Arbejdsgiveren, der skal afgive oplysninger til brug for kommunens
behandling af lønmodtagerens sag, skal gøre dette via
den digitale indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen). | | Stk. 4. En
person, som ikke er i aktuel beskæftigelse hos en
arbejdsgiver, og som ikke er dagpengeberettiget ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, skal anmode om sygedagpenge hos
kommunen senest en uge efter 1. fraværsdag. Anmodningen om
sygedagpenge skal ske på en blanket, som udleveres af
kommunen. | Stk. 5.
Arbejdsløshedskassen, der skal afgive oplysninger til brug
for kommunens behandling af den sygemeldte lediges sag, skal
gøre dette via SDPI-løsningen, jf. § 5 i
lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse
af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven. | | Stk. 5. Kommunen
kan i særlige tilfælde forlange, at anmodning sker
tidligere end fastsat i stk. 1, 3 eller 4.« | Stk. 6. Hvis
anmodning om sygedagpenge fra kommunen indgives senere end fastsat
i stk. 1 eller 2, har lønmodtageren først ret
til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen modtages. | | 6. I § 38, stk. 6 ændres
»stk. 1 eller 2« til: »stk. 1, 3, 4
eller 5«. | Stk. 7. Kommunen
kan udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen,
når lønmodtageren på grund af hospitalsophold
eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde
rettidigt, eller når andre særlige undskyldende forhold
har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt. Tilsvarende
gælder, hvis en kortere overskridelse af fristen skyldes, at
lønmodtageren til brug for anmeldelse af sygefraværet
har afventet modtagelse af et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen, jf. lov om digital
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven. Anmodningsfristen kan dog ikke
fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6
måneder efter sygdommens indtræden, jf. dog
stk. 8. | | 7. I § 38, stk. 7, 1. pkt.
ændres »anmelde« til: »anmode« og
»anmeldelse« til: »anmodning«. | Stk. 8. Hvis
arbejdsgiveren har udbetalt løn eller sygedagpenge i 6
måneder eller mere, uden at arbejdsgiveren har anmeldt
sygefraværet til kommunen, kan anmodningsfristen fraviges,
hvis anmodningen om sygedagpenge indgives senest 4 uger efter, at
udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt, og
lønmodtageren ikke længere er ansat hos
arbejdsgiveren. | | 8. I § 38, stk. 7, ophæves
2. pkt. | | | | | | 9. Overskriften før § 40 affattes således: | Arbejdsgiverens anmeldelse af
sygefravær | | »Arbejdsgiverens anmeldelse af
sygefravær til kommunen«. | | | | | | 10. § 40,
stk. 1, ophæves, og i stedet
indsættes: | § 40. En arbejdsgiver, der udbetaler
løn under en lønmodtagers sygefravær, skal
anmelde fraværet til lønmodtagerens opholdskommune
senest 4 uger efter 1. fraværsdag, hvis fraværet
strækker sig ud over 21 kalenderdage. | | »§ 40. En arbejdsgiver, der
udbetaler løn under en lønmodtagers sygefravær,
skal anmelde fraværet til lønmodtagerens
opholdskommune senest 5 uger efter 1. fraværsdag, hvis
fraværet strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, jf.
kapitel 10. | | | Stk. 2. En
arbejdsgiver, der udbetaler sygedagpenge i arbejdsgiverperioden
under en lønmodtagers sygefravær, skal anmelde
sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest
en uge efter, at udbetaling af sygedagpenge fra arbejdsgiveren er
ophørt, hvis fraværet strækker sig ud over
arbejdsgiverperioden, jf. kapitel 10. | | | Stk. 3. En
arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn og ikke har pligt til
at udbetale sygedagpenge i arbejdsgiverperioden under en
lønmodtageres sygefravær, skal anmelde
sygefraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest
14 dage efter 1. fraværsdag.« | | | Stk. 2 bliver herefter stk. 4. | | | | | | 11. I § 40 indsættes som stk. 5: | | | »Stk. 5.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen orienteres om de oplysninger, som
arbejdsgiveren har afgivet til SDPI-løsningen ved anmeldelse
af sygefraværet. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen gøre kommunen opmærksom
herpå.« | | | | | | 12. Efter
§ 40 indsættes før afsnit IV: | | | »Arbejdsløshedskassens
anmeldelse af sygefravær til kommunen | | | § 40
a. Arbejdsløshedskassen skal anmelde et
dagpengeberettiget ledigt medlems sygefravær til medlemmets
opholdskommune senest en uge efter, at medlemmet har givet besked
om sygefraværet til arbejdsløshedskassen. | | | Stk. 2.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen. | | | Stk. 3. Medlemmet
skal ved et underretningsbrev fra SDPI-løsningen orienteres
om de oplysninger, som arbejdsløshedskassen har afgivet til
SDPI-løsningen ved anmeldelsen af sygefraværet. Er
medlemmet ikke enig i de af arbejdsløshedskassen afgivne
oplysninger, skal medlemmet senest 8 dage efter afsendelsen af
underretningsbrevet fra SDPI-løsningen gøre kommunen
opmærksom herpå.« | | | | § 59. … | | | Stk. 2. Har
arbejdsgiveren anmeldt sygefraværet senest 4 uger efter 1.
fraværsdag, jf. § 40, stk. 1, kan der ydes
refusion for tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for
fremsættelsen af kravet. | | 13. I § 59, stk. 2 og 3, ændres »4 uger« til:
»5 uger«. | Stk. 3. Har
arbejdsgiveren ikke anmeldt sygefraværet senest 4 uger efter
1. fraværsdag, kan der alene ydes refusion fra det tidspunkt,
hvor sygefraværet er anmeldt, jf. dog stk. 4. | | | Stk. 4. Har
arbejdsgiveren ikke anmeldt sygefraværet senest 4 uger efter
1. fraværsdag, fordi fraværet er afsluttet inden for 21
kalenderdage fra 1. fraværsdag, kan der ydes refusion for
tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for
fremsættelsen af kravet. | | 14. I § 59, stk. 4, ændres
»4 uger« til: »5 uger« og »21
kalenderdage« til: »30 kalenderdage«. | | | 15. I § 59 indsættes som stk. 8: | | | »Stk. 8.
Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev fra
SDPI-løsningen orienteres om de oplysninger, som
arbejdsgiveren har givet til SDPI-løsningen ved anmodningen
om refusion. Er lønmodtageren ikke enig i de af
arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren
senest 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet fra
SDPI-løsningen gøre kommunen opmærksom
herpå.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. april 2012, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 2. juli 2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Lovens §
1, nr. 1, har virkning for udsendelse af oplysningsskemaer i sager,
hvor anmeldelsen af sygefraværet sker den 2. juli 2012 eller
senere. | | | Stk. 2. § 35,
stk. 3, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 3, lovens § 1, nr. 10, og § 40 a, stk. 1 og 2, i lov
om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, har
virkning for anmeldelse af sygefravær i sager, hvor 1.
sygefraværsdag er den 2. april 2012 eller senere. | | | Stk. 3. § 38,
stk. 1, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 5, har virkning for lønmodtagere, som modtager en
blanket til brug for anmodning om sygedagpenge fra
SDPI-løsningen den 2. april 2012 eller senere. | | | Stk. 4. § 38,
stk. 3, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 5, har virkning for lønmodtagere med 1.
sygefraværsdag efter den 25. marts 2012, hvor der ikke er
afsendt et underretningsbrev fra SDPI-løsningen. | | | Stk. 5. § 38,
stk. 7, 2. pkt., i lov om sygedagpenge som ophævet ved denne
lovs § 1, nr. 8, vil fortsat finde anvendelse for de
sygedagpengesager, som ikke omfattes af § 38, stk. 1 og 3, i
lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5. | | | Stk. 6. Lovens §
1, nr. 11, § 40 a, stk. 3, i lov om sygedagpenge som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 12, og lovens § 1, nr. 15, har
virkning for underretningsbreve udsendt fra
SDPI-løsningen den 2. april 2012 eller senere. |
|