Fremsat den 14. december 2011 af
Justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om straffeloven
(Udvidet anvendelse af betingede domme med
vilkår om samfundstjeneste m.v.)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1062 af 17. november 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 63, stk. 1,
1. pkt., ændres »240« til:
»300«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | 2.1. | Betingede domme med vilkår om
samfundstjeneste | 2.2. | Personundersøgelser | 2.3. | Anvendelsesområdet for
samfundstjeneste | 2.3.1. | Kriminalitetens art | 2.3.2. | Straffens længde | 3. | Justitsministeriets
overvejelser | 4. | Administrative
tiltag | 4.1. | Nye typer af samfundstjenestesteder | 4.2. | Geografiske forskelle i anvendelsen af
samfundstjeneste | 4.3. | Prøveløsladelse af
udvisningsdømte udlændinge | 5. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 6. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 7. | De administrative
konsekvenser for borgerne | 8. | De
miljømæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte myndigheder
og organisationer mv. | 11. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås der
en vis, nærmere afgrænset udvidelse af ordningen for
samfundstjeneste med henblik på at udnytte den gavnlige
effekt på recidivrisikoen, som aftjening af samfundstjeneste
synes at have for dømte, der er fundet egnede til at
udføre samfundstjeneste, sammenlignet med afsoning af en
ubetinget frihedsstraf. Samtidig kan en udvidelse af ordningen
medvirke til at lette kapacitetspresset på fængslerne.
Kriminalforsorgen oplever således i øjeblikket et
stort kapacitetspres, som bl.a. skyldes politiets og
anklagemyndighedens succes med at få et stort antal bande- og
rockermedlemmer idømt fængselsstraf.
Lovforslaget indebærer
nærmere, at det antal samfundstjenestetimer, der maksimalt
kan fastsættes som vilkår for en betinget dom,
hæves fra 240 til 300. Med forslaget tilsigtes det, at
samfundstjeneste fremover i et vist videre omfang end hidtil vil
kunne anvendes i sager, hvor der fastsættes en relativt lang
frihedsstraf.
I dag er praksis sådan, at
dom til samfundstjeneste normalt ikke anvendes som vilkår i
sager, hvor der fastsættes en frihedsstraf på mere end
1 års fængsel. Domme på op til fængsel i 1
år og 6 måneder er dog i retspraksis undtagelsesvis
blevet gjort betingede med vilkår om samfundstjeneste, mens
domstolene derimod generelt har været utilbøjelige til
at afsige betingede domme i sager, hvor den fastsatte straf
overstiger fængsel i 1 år og 6 måneder.
Lovforslaget tilsigter med den nævnte ændring at skabe
grundlag for, at samfundstjeneste fremover også anvendes
undtagelsesvis i sager, hvor der fastsættes en
fængselsstraf på mere end 1 år og 6
måneder, men ikke over 2 år.
Det forudsættes som
anført, at den udmålte frihedsstraf ikke overstiger 2
år. Samtidig forudsættes det, at samfundstjeneste ved
domme, der overstiger fængsel i 1 år og 6
måneder, kun anvendes undtagelsesvis, hvor helt særlige
omstændigheder gør det upåkrævet at
idømme en ubetinget straf.
Der tilsigtes ikke ændringer
i anvendelsesområdet for samfundstjeneste, når det
gælder kriminalitetens art. Det forudsættes
således, at det fortsat vil være
berigelseskriminalitet, bortset fra røveri, der er
samfundstjenestens absolutte kerneområde, og at
samfundstjeneste ved kriminalitet som f.eks. vold, røveri,
narkotikasager og sædelighedsforbrydelser
(varsomhedsområdet) også fremover kun anvendes, hvis
det efter en konkret, individuel vurdering findes forsvarligt.
Samtidig lægges der op til at
gennemføre visse administrative tiltag, som har til
formål at forbedre mulighederne for at idømme
samfundstjeneste i stedet for en ubetinget straf for visse
kategorier af dømte.
2. Gældende ret
2.1. Betingede domme med
vilkår om samfundstjeneste
2.1.1. Reglerne
om betingede domme og samfundstjeneste findes i straffelovens
kapitel 7 og 8.
Det følger nærmere af
straffelovens § 56, at retten i en dom kan bestemme, at
spørgsmålet om straffastsættelse udsættes
og bortfalder efter en prøvetid, hvis det findes
upåkrævet, at straffen kommer til fuldbyrdelse. Hvis
det må anses for mere formålstjenstligt, kan retten i
medfør af § 56, stk. 2, i stedet
fastsætte straffen og samtidig bestemme, at fuldbyrdelsen
udsættes og bortfalder ved udløbet af
prøvetiden.
Retten kan som vilkår for
udsættelsen bestemme, at den dømte i hele
prøvetiden eller en del af denne skal undergives tilsyn, jf.
straffelovens § 57. Endvidere kan retten fastsætte
andre vilkår, som findes formålstjenstlige.
Udsættelsen betinges ifølge § 56,
stk. 3, af, at den dømte ikke i prøvetiden
begår strafbart forhold, og at han eller hun overholder de
vilkår, som måtte være fastsat i medfør af
§ 57. Prøvetiden fastsættes af retten og kan
i almindelighed ikke overstige 3 år. Under særlige
omstændigheder kan der dog fastsættes en
prøvetid på indtil 5 år.
Skønnes anvendelse af
ubetinget fængselsstraf påkrævet, men taler
oplysningerne om tiltaltes personlige forhold for anvendelse af
betinget dom, kan retten i medfør af straffelovens
§ 58, stk. 1, bestemme, at en del af den forskyldte
straf, dog højst 6 måneder, skal fuldbyrdes, mens
dommen i øvrigt gøres betinget. I forbindelse med
betinget dom kan der endvidere idømmes en
tillægsbøde, selv om bødestraf ikke er hjemlet
for den pågældende lovovertrædelse, jf.
§ 58, stk. 2.
2.1.2.
Såfremt betinget dom efter reglerne i straffelovens
§§ 56 og 57 ikke findes tilstrækkelig, kan
retten endvidere, hvis tiltalte findes egnet hertil, i
medfør af straffelovens § 62, stk. 1, afsige
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Som vilkår for
udsættelsen af fængselsstraf i disse tilfælde
bestemmes ifølge § 63, stk. 1, at den
dømte skal udføre ulønnet samfundstjeneste i
mindst 30 timer og højst 240 timer. Den fastsatte
arbejdspligt skal opfyldes inden for en længstetid, der
udmåles i forhold til antallet af arbejdstimer. Den fastsatte
længstetid kan af tilsynsmyndigheden forlænges, hvis
særlige grunde taler derfor, dog ikke ud over
prøvetiden, jf. § 63, stk. 2.
I en betinget dom med vilkår
om samfundstjeneste fastsættes en prøvetid på
højst 2 år, jf. § 63, stk. 3. Det kan i
dommen bestemmes, at prøvetiden ophører, når
længstetiden for arbejdsforpligtelsens opfyldelse er
udløbet.
Den dømte skal i
medfør af § 63, stk. 4, undergives tilsyn i
prøvetiden. Retten kan endvidere, hvis det findes
formålstjenstligt, fastsætte tillægsvilkår
som nævnt i § 57. Tilsynet ophører, og
eventuelle vilkår efter § 57 bortfalder, når
længstetiden for arbejdspligtens opfyldelse er
udløbet, medmindre andet er bestemt i dommen.
Det følger af straffelovens
§ 62, stk. 3, at udsættelsen af
fængselsstraf betinges af, at den dømte ikke i
prøvetiden begår strafbart forhold, og at han eller
hun overholder de vilkår, der er fastsat i medfør af
§ 63.
I forbindelse med betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste kan der i medfør af
straffelovens § 64 idømmes ubetinget
fængselsstraf eller bøde efter reglerne i
§ 58. En i medfør af § 58, stk. 1,
fastsat fængselsstraf kan dog ikke overstige 3
måneder.
2.1.3. Det følger af straffelovens
§ 66, stk. 1, at retten, hvis den dømte
overtræder vilkåret om samfundstjeneste eller andet
vilkår, kan træffe afgørelse om ubetinget
fængselsstraf for den begåede lovovertrædelse
eller bestemme, at betinget dom skal opretholdes, eventuelt i
forbindelse med en forlængelse af længstetiden for
samfundstjeneste og af prøvetiden inden for den i
§ 63 nævnte grænse.
Ved fastsættelse af straf
skal der i medfør af straffelovens § 66,
stk. 3, tages hensyn til omfanget af den samfundstjeneste, som
den dømte har udført. Har retten i forbindelse med
den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste valgt at
fastsætte straffen, jf. § 56, stk. 2, kan den
fastsatte straf nedsættes.
2.1.4. Hvis der inden prøvetidens
udløb foretages rettergangsskridt mod den dømte,
hvorved han eller hun sigtes for strafbart forhold, der er
begået før den betingede dom med vilkår om
samfundstjeneste, fastsætter retten i medfør af
straffelovens § 67, stk. 1, jf. § 61,
stk. 1, en fællesstraf for dette forhold og den
tidligere pådømte lovovertrædelse. Hvis den
pågældende begår nyt strafbart forhold i
prøvetiden, og der inden dennes udløb foretages
rettergangsskridt, hvorved han eller hun sigtes for forholdet,
fastsætter retten efter § 67, stk. 1, jf.
§ 61, stk. 2, en ubetinget straf for dette forhold
og den tidligere pådømte lovovertrædelse.
Når omstændighederne taler derfor, kan retten dog i
stedet idømme ubetinget straf alene for det nye forhold,
eventuelt i forbindelse med en ændring af vilkårene i
den betingede dom, eller afsige ny betinget dom vedrørende
begge lovovertrædelser eller alene for det nye forhold.
2.2.
Personundersøgelser
Det følger af
retsplejelovens § 808, stk. 1, at der skal
tilvejebringes sådanne oplysninger om sigtedes personlige
forhold, som må antages at være af betydning for sagens
afgørelse vedrørende straffastsættelse eller
anvendelse af anden retsfølge end straf.
Bestemmelsen indebærer bl.a.,
at anklagemyndigheden skal tilvejebringe en
personundersøgelse i alle tilfælde, hvor der er
mulighed for, at sagen vil kunne afgøres med en betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste. Anvendelse af betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste vil som altovervejende
udgangspunkt forudsætte, at den pågældende ved en
personundersøgelse er fundet egnet til at udføre
samfundstjeneste.
Det er kriminalforsorgen, der
foretager den pågældende egnethedsvurdering og
udfærdiger personundersøgelsen.
Nærmere retningslinjer for
anklagemyndighedens indhentelse af personundersøgelser i
straffesager følger af Rigsadvokatens Meddelelse nr. 3/2000
om personundersøgelser ved kriminalforsorgen, herunder med
henblik på samfundstjeneste.
Ved bedømmelsen af den
sigtedes egnethed til at modtage en betinget dom med vilkår
om samfundstjeneste skal der først og fremmest tages
stilling til, om han eller hun har en rimelig udsigt til at kunne
gennemføre et pålagt arbejde. Eller om der omvendt
må regnes med en betydelig risiko for, at vilkåret vil
blive overtrådt, typisk ved udeblivelse fra arbejde, men
eventuelt også ved en opførsel på arbejdspladsen
og et forhold til arbejdet og til andre personer, der ikke er i
overensstemmelse med foranstaltningens forudsætninger.
Kriminalitetens art og grovhed indgår ikke i
egnethedsbedømmelsen, men har derimod generelt betydning
for, om samfundstjeneste kan komme på tale (jf. nedenfor om
det såkaldte varsomhedsområde).
Kriminalforsorgens vurdering af
egnethed foretages som led i en samlet bedømmelse af
sigtedes personlige og sociale forhold. Heri kan indgå
oplysninger om forudgående kriminalitet, alkoholmisbrug,
uheldige forhold under tidligere tilsynsforløb eller
afsoning mv.
2.3.
Anvendelsesområdet for samfundstjeneste
2.3.1. Kriminalitetens
art
Reglerne om samfundstjeneste blev
senest ændret ved lov nr. 230 af 4. april 2000 om
ændring af straffeloven (Udvidet brug af samfundstjeneste og
betingede domme med vilkår om alkoholistbehandling for
spirituskørsel). Formålet med loven var at
indføre mulighed for at idømme samfundstjeneste i
stedet for kortere ubetingede frihedsstraffe for navnlig
spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden.
Det blev samtidig tilkendegivet i
lovforslaget (L 41, jf. Folketingstidende 1999-2000, Tillæg
A, side 1125), at en øget anvendelse af samfundstjeneste i
stedet for kortere ubetingede frihedsstraffe er en særlig
nærliggende mulighed i sager om berigelseskriminalitet. Det
forudsættes således i lovforslaget, at der skal
indhentes personundersøgelse vedrørende den
sigtedes egnethed til at udføre samfundstjeneste i samtlige
sager, hvor berigelseskriminalitet skønnes at kunne
medføre en ubetinget frihedsstraf for en person, som ikke
tidligere er idømt ubetinget frihedsstraf. Det
præciseres samtidig, at samfundstjeneste fortsat ikke skal
anvendes, hvor en betinget dom uden vilkår om
samfundstjeneste skønnes tilstrækkelig. Der henvises
til pkt. 3.3.3.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. L 41.
Det anføres endvidere i det
nævnte lovforslag, at den praksis, der har dannet sig,
hvorefter samfundstjenestens absolutte kerneområde er
berigelseskriminalitet bortset fra røveri, bør
fortsættes. Det forudsættes således, at
samfundstjeneste ved kriminalitet som f.eks. vold, røveri,
narkotikasager og sædelighedsforbrydelser
(varsomhedsområdet) fortsat kun bør anvendes, hvis det
efter en konkret, individuel vurdering findes forsvarligt. Der
henvises til pkt. 3.3.3.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
2.3.2. Straffens
længde
Der er ikke fastsat en øvre
grænse for, hvor høje straffe der kan gøres
betingede (med vilkår om samfundstjeneste). Det er
således op til domstolene at afgøre, om det i det
konkrete tilfælde findes forsvarligt at afsige en betinget
dom.
Da reglerne om samfundstjeneste
blev indsat i straffeloven ved lov nr. 6 af 3. januar 1992 om
ændring af straffeloven og retsplejeloven (Samfundstjeneste
m.v.), blev det dog tilkendegivet i forarbejderne, at en dom til
samfundstjeneste i stedet for en ubetinget straf på mere end
1 års fængsel vil og bør være en relativt
sjælden foreteelse. Det blev i den forbindelse lagt til
grund, at domstolene foretager en nøje individuel vurdering
af især de sager, hvor den forskyldte straf vil ligge
på 1 år eller mere. Der henvises til pkt. 7.2 i de
almindelige bemærkninger til det pågældende
lovforslag (L 84, jf. Folketingstidende 1991-92, Tillæg A,
spalte 1188).
I retspraksis er domme på op
til fængsel i 1 år og 6 måneder undtagelsesvis
blevet gjort betingede med vilkår om samfundstjeneste.
Derimod synes domstolene generelt utilbøjelige til at afsige
betingede domme i sager, hvor den fastsatte straf overstiger
fængsel i 1 år og 6 måneder. Dette er dog som
anført ikke udelukket efter de gældende regler.
3. Justitsministeriets
overvejelser
3.1.
Muligheden for at idømme en betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste er et vigtigt alternativ til ubetinget
frihedsstraf. Reglerne om samfundstjeneste gør det
således muligt at idømme en følelig sanktion,
der tilkendegiver en afstandtagen fra kriminaliteten. Samtidig
undgår lovovertræderen de negative personlige og
sociale konsekvenser, som et fængselsophold uundgåeligt
har.
Justitsministeriet har i oktober
2011 offentliggjort en evaluering af effekten af
samfundstjenesteordningen. Effektevalueringen omfatter personer,
som er dømt for andet end
færdselslovsovertrædelser, og som i forbindelse med en
personundersøgelse er fundet egnede til at modtage en
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Det konkluderes i evalueringen, at
der for denne gruppe synes at være en mindre sandsynlighed
for tilbagefald til ny kriminalitet (recidiv) efter
idømmelse af samfundstjeneste, end der er efter afsoning af
en ubetinget fængselsstraf. Der er ikke tale om en statistisk
signifikant forskel, men dog om en tendens i retning af mindre
recidiv efter aftjening af samfundstjeneste.
Det konkluderes samtidig, at der
for så vidt angår den del af den undersøgte
gruppe, der er dømt for lovbrud inden for
varsomhedsområdet (røveri, vold, narkotikaforbrydelser
og seksualforbrydelser o.lign. ), er en signifikant mindre risiko
for tilbagefald til ny kriminalitet efter en dom til
samfundstjeneste end efter en ubetinget frihedsstraf.
3.2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Justitsministeriet og
Finansministeriet har i februar 2011 færdiggjort en analyse
af kriminalforsorgens fremtidige kapacitets- og sikkerhedsbehov.
Formålet med analysen har været at kortlægge og
vurdere et eventuelt øget kapacitets- og sikkerhedsbehov i
kriminalforsorgen i lyset af, at belægget i
kriminalforsorgens institutioner er stigende, og at indsatte fra
rocker- og bandemiljøet giver udfordringer for sikkerheden i
institutionerne. Som anført ovenfor under pkt. 1 oplever
kriminalforsorgen i øjeblikket et stort kapacitetspres, og
der peges i analysen på en række tiltag, der har til
formål at afhjælpe kapacitetsbehovet.
3.3.
På den anførte baggrund foreslås der med dette
lovforslag en vis, nærmere afgrænset udvidelse af
samfundstjenesteordningen.
Det foreslås således at
give domstolene mulighed for at idømme samfundstjeneste i op
til 300 timer mod i dag 240 timer. Med forslaget tilsigtes det, at
samfundstjeneste fremover i et vist videre omfang end hidtil vil
kunne anvendes i sager, hvor der fastsættes en relativt lang
frihedsstraf.
I dag er praksis sådan, at
dom til samfundstjeneste normalt ikke anvendes som vilkår i
sager, hvor der fastsættes en frihedsstraf på mere end
1 års fængsel. Domme på op til fængsel i 1
år og 6 måneder er dog i retspraksis undtagelsesvis
blevet gjort betingede med vilkår om samfundstjeneste, mens
domstolene derimod generelt har været utilbøjelige til
at afsige betingede domme i sager, hvor den fastsatte straf
overstiger fængsel i 1 år og 6 måneder.
Lovforslaget tilsigter med den nævnte ændring at skabe
grundlag for, at samfundstjeneste fremover også anvendes
undtagelsesvis i sager, hvor der fastsættes en
fængselsstraf på mere end 1 år og 6
måneder, men ikke over 2 år.
Det forudsættes som
anført, at den udmålte frihedsstraf ikke overstiger 2
år. Samtidig forudsættes det, at samfundstjeneste ved
domme, der overstiger fængsel i 1 år og 6
måneder, kun anvendes undtagelsesvis, hvor helt særlige
omstændigheder gør det upåkrævet at
idømme en ubetinget straf.
Der tilsigtes ikke ændringer
i anvendelsesområdet for samfundstjeneste, når det
gælder til kriminalitetens art. Det forudsættes
således, at det fortsat vil være
berigelseskriminalitet, bortset fra røveri, der er
samfundstjenestens absolutte kerneområde, og at
samfundstjeneste ved kriminalitet som f.eks. vold, røveri,
narkotikasager og sædelighedsforbrydelser
(varsomhedsområdet) også fremover kun anvendes, hvis
det efter en konkret, individuel vurdering findes forsvarligt.
3.4. Som det fremgår, er der
alene tale om et forslag om en relativt mindre ændring af
straffelovens regler om samfundstjeneste.
Det bemærkes i den
forbindelse, at Justitsministeriet i 2009 har anmodet
Straffelovrådet om at gennemgå de gældende regler
og praksis vedrørende domme med vilkår om
samfundstjeneste med henblik på en revision, der navnlig
sigter mod så vidt muligt at øge brugen af
vilkår om samfundstjeneste som alternativ til
fængselsstraf. Straffelovrådet er i den forbindelse
blevet anmodet om at overveje anvendelsesområdet for
betingede domme med vilkår om samfundstjeneste, herunder
både med hensyn til varsomhedsområdet og med hensyn til
kredsen af personer, som idømmes samfundstjeneste.
Når Straffelovrådets
betænkning foreligger, vil der være grundlag for at
overveje, i hvilket omfang der bør gennemføres andre
ændringer af reglerne i straffeloven om samfundstjeneste.
4. Administrative tiltag
Ud over den nævnte
foreslåede udvidelse af samfundstjenesteordningen til i
videre omfang at omfatte sager, hvor der fastsættes en
frihedsstraf af op til 2 års varighed, vil Justitsministeriet
gennemføre visse yderligere tiltag, som dels har til
formål at forbedre mulighederne for at idømme
samfundstjeneste i stedet for en ubetinget straf for visse
kategorier af dømte, dels vil kunne medvirke til at lette
kapacitetspresset på kriminalforsorgens institutioner.
Tiltagene, der er omtalt nedenfor under pkt. 4.1 og 4.2,
kræver ikke lovændringer.
4.1. Nye typer af
samfundstjenestesteder
Justitsministeriet finder, at der -
uafhængigt af Straffelovrådets igangværende
arbejde - allerede nu med fordel vil kunne oprettes nye typer af
samfundstjenestesteder, herunder ved kriminalforsorgens egne
tjenestesteder, som er særligt indrettede til at betjene en
udvidet kreds af dømte. Herudover bør der efter
Justitsministeriets opfattelse i helt særlige tilfælde
være mulighed for at afvikle samfundstjeneste for mere end
én dømt på samme arbejdsplads samtidig. Begge
tiltag vil kræve meget tæt kontrol og tilsyn.
Oprettelsen af nye typer af
samfundstjenestesteder vil indebære, at personer med lidt
større personlige eller sociale problemer efter en konkret
vurdering også vil kunne erklæres egnede til at
udføre samfundstjeneste (på et alternativt arbejdssted
under intensiveret opsyn). Dermed vil sådanne marginaliserede
personer også få mulighed for at undgå en
ubetinget fængselsstraf. De personer, som efter
Justitsministeriets opfattelse vil kunne drage fordel af muligheden
for at afvikle samfundstjeneste på et særligt sted
under intensiveret tilsyn, vil navnlig være dømte med
vanskeligere sociale forhold, herunder dømte uden bolig
eller dømte med sygdomme, som ikke i sig selv hindrer den
pågældende i at udføre samfundstjeneste. Derimod
vil dømte med massive misbrugsproblemer eller dømte,
som nægter at udføre samfundstjeneste, ikke være
omfattet.
4.2. Geografiske
forskelle i anvendelsen af samfundstjeneste
Det kan konstateres, at anvendelsen
af betingede domme med vilkår om samfundstjeneste inden for
varsomhedsområdet varierer geografisk, således at
andelen af sådanne domme inden for varsomhedsområdet i
visse retskredse betydeligt overstiger andelen i andre retskredse.
Samtidig kan der konstateres relativt store geografiske forskelle i
kriminalforsorgens vurderinger af, hvorvidt en sigtet findes egnet
til at udføre samfundstjeneste.
Rigsadvokaten har i den forbindelse
tilkendegivet over for Justitsministeriet, at Rigsadvokaten - i
lyset af, at der således ikke synes at være en ensartet
praksis for domstolenes anvendelse af samfundstjeneste i sager
inden for varsomhedsområdet - under inddragelse af
statsadvokaterne og politikredsene nærmere vil overveje de
fornødne tiltag med henblik på at sikre størst
mulig grad af ensartethed, herunder med hensyn til politikredsenes
praksis for indhentelse af personundersøgelser i disse
sager. Tilsvarende vil Direktoratet for Kriminalforsorgen overveje,
hvilke tiltag der kan iværksættes med henblik på
at opnå en større ensartethed ved
egnethedsvurderingerne landet over.
4.3.
Prøveløsladelse af udvisningsdømte
udlændinge
4.3.1. I tilknytning til ovenstående
tiltag finder Justitsministeriet, at der med henblik på at
lette kapacitetspresset i kriminalforsorgens institutioner
bør ske en ændring af reglerne om
prøveløsladelse af kriminelle udlændinge, der
skal udvises af landet.
Reglerne om
prøveløsladelse af dømte, der udstår
tidsbestemte fængselsstraffe, findes i straffelovens
§§ 38-40 a. Efter § 38, stk. 1,
afgør justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, om
den dømte skal løslades på prøve,
når 2/3 af straffetiden, dog mindst 2 måneder, er
udstået. Prøveløsladelse efter denne
bestemmelse forudsætter alene, at den dømtes forhold
ikke gør prøveløsladelsen utilrådelig,
at der er sikret den pågældende passende ophold og
arbejde eller andet underhold, og at den pågældende
erklærer at ville overholde de vilkår, der i
medfør af straffelovens § 39, stk. 2,
fastsættes for løsladelsen, jf. lovens § 38,
stk. 5.
Efter straffelovens § 38,
stk. 2, kan løsladelse på prøve som
udgangspunkt ske tidligere, når særlige
omstændigheder taler derfor, og den dømte har
udstået halvdelen af straffetiden, dog mindst 2
måneder. Bestemmelse herom træffes af justitsministeren
eller den, som med hensyn til bestemte grupper af sager bemyndiges
dertil. Denne bestemmelse anvendes bl.a. i forbindelse med
prøveløsladelse efter enten 1/2 eller 7/12 af
straffetiden af udenlandske strafafsonere, der skal udvises efter
løsladelsen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
har oplyst, at udenlandske indsatte, som efter udståelse af
straffen skal udvises med et tidsbegrænset indrejseforbud,
efter praksis løslades på prøve i henhold til
straffelovens § 38, stk. 2, når 7/12, dog
mindst 2 måneder, af straffetiden er udstået. For
så vidt angår udenlandske indsatte, som efter
udståelse af straffen skal udvises med et indrejseforbud
gældende for bestandig, sker prøveløsladelsen i
henhold til straffelovens § 38, stk. 2, efter
praksis, når halvdelen, dog mindst 2 måneder, af
straffetiden er udstået.
Nærmere retningslinjer for
behandlingen af sager om prøveløsladelse findes i
vejledning nr. 52 af 30. juni 2011 om løsladelse af
dømte, der udstår fængselsstraf
(løsladelsesvejledningen).
Det er som anført ovenfor en
forudsætning for prøveløsladelsen, at den
dømtes forhold ikke gør
prøveløsladelsen utilrådelig, jf. straffelovens
§ 38, stk. 5. Det er endvidere en
forudsætning, at udvisningen af den dømte
udlænding kan gennemføres umiddelbart efter
prøveløsladelsen.
4.3.2. Justitsministeriet finder, at
udenlandske indsatte, som efter udståelse af straffen skal
udvises med indrejseforbud, i alle tilfælde bør kunne
løslades på prøve, når halvdelen, dog
mindst 2 måneder, af straffetiden er udstået. Det
gælder således, uanset om det fastsatte indrejseforbud
er tidsbegrænset eller ej. Efter Justitsministeriets
opfattelse bør afgørelse om
prøveløsladelse endvidere kunne træffes, uanset
om den pågældende udlænding selv ønsker at
blive prøveløsladt eller ej. Tiltaget vil medvirke
til at begrænse den tid, som en udvisningsdømt
udlænding skal afsone i fængsel, således at
kapacitetspresset på kriminalforsorgens institutioner
lettes.
Justitsministeriet vil på den
baggrund ændre løsladelsesbekendtgørelsen og
løsladelsesvejledningen, så de pågældende
udlændinge fremover vil kunne prøveløslades
tvangsmæssigt efter afsoning af halvdelen af straffetiden,
forudsat at prøveløsladelsen ikke skønnes
utilrådelig, og at udvisningen kan effektueres umiddelbart
efter prøveløsladelsen.
Til forskel fra retstilstanden i
dag vil disse administrative ændringer nærmere
indebære, dels at prøveløsladelse i de
pågældende tilfælde fremover vil kunne ske mod
udlændingens eget ønske, dels at også de
udlændinge, hvis indrejseforbud er blevet meddelt for en
tidsbegrænset periode, vil kunne prøveløslades
efter afsoning af halvdelen (mod i dag 7/12) af straffetiden (dog
mindst 2 måneder).
Det bemærkes i tilknytning
hertil, at overførsel til fortsat strafafsoning i hjemlandet
fortsat så vidt muligt vil blive anvendt frem for tidlig
prøveløsladelse.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om udvidet anvendelse af
betingede domme med vilkår om samfundstjeneste mv. forventes
at medføre øget anvendelse af samfundstjeneste. De
økonomiske konsekvenser, herunder i forbindelse med tilsyn
og kontrol samt frigjort kapacitet, er indeholdt i aftalen om
kriminalforsorgens økonomi i 2012, som er indbudgetteret i
forbindelse med finansloven for 2012.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Advokatrådet, Danske
Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Faggruppen af socialrådgivere i
Kriminalforsorgen, Foreningen af Fængselsinspektører
og Vicefængselsinspektører, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Fængselsforbundet, HK-Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Institut for Menneskerettigheder,
Kriminalforsorgsforeningen, Kriminalpolitisk Forening (KRIM),
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
| | | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Er indeholdt i aftalen om
kriminalforsorgens økonomi i 2012, som er indbudgetteret i
forbindelse med finansloven for 2012. | Er indeholdt i aftalen om
kriminalforsorgens økonomi i 2012, som er indbudgetteret i
forbindelse med finansloven for 2012. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 63,
stk. 1, 1. pkt.)
Den foreslåede ændring
af straffelovens § 63, stk. 1, 1. pkt.,
indebærer, at det antal samfundstjenestetimer, der maksimalt
kan fastsættes som vilkår for en betinget dom,
hæves fra 240 til 300. Med forslaget tilsigtes det, at
samfundstjeneste fremover i videre omfang end i dag vil blive
anvendt i sager, hvor der fastsættes en frihedsstraf på
mere end 1 år og 6 måneder, men ikke over 2
år.
Det forudsættes i den
forbindelse, at samfundstjeneste ved domme, der overstiger
fængsel i 1 år og 6 måneder, kun anvendes
undtagelsesvis, hvor helt særlige omstændigheder
gør det upåkrævet at idømme en ubetinget
straf.
Der tilsigtes ikke ændringer
i anvendelsesområdet for samfundstjeneste, når det
gælder kriminalitetens art. Det forudsættes
således, at det fortsat vil være
berigelseskriminalitet, bortset fra røveri, der er
samfundstjenestens absolutte kerneområde, og at
samfundstjeneste ved kriminalitet som f.eks. vold, røveri,
narkotikasager og sædelighedsforbrydelser
(varsomhedsområdet) også fremover kun anvendes, hvis
det efter en konkret, individuel vurdering findes forsvarligt.
Til § 2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. marts 2012.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 17. november 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 63. Som vilkår for
udsættelsen af fængselsstraf bestemmes, at den
dømte skal udføre ulønnet samfundstjeneste i
mindst 30 og højst 240 timer. Den fastsatte arbejdspligt
skal opfyldes inden for en længstetid, der udmåles i
forhold til antallet af arbejdstimer. | | 1. I § 63, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »240« til: »300«. | Stk. 2. - -
- | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2012. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|