Fremsat den 30. november 2011 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Ophævelse af ret og pligt til tilbud
af mindst 6 måneders varighed for unge under 30 år og
ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere til
fuldtidsaktivering efter 123 ugers ledighed m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 84, stk. 2, 1. pkt.,
og § 91 a, stk. 1,
udgår », medmindre andet er fastsat,«.
2. § 85, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter
stk. 2 og 3.
3. § 90 a ophæves.
4. I
§ 91 ændres
»§§ 85-90 a« til: »§ 85
og §§ 87-89«.
5. § 92, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 23. januar 2012.
§ 3
Stk. 1. Lovens
§ 1, nr. 2 og 5, finder anvendelse for personer under 30
år, der opnår ret og pligt til første tilbud
efter lovens ikrafttræden.
Stk. 2. En person,
der før lovens ikrafttræden har opnået ret og
pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i § 85,
stk. 2, eller § 92, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til at
gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed, har personen efter afslutningen af
tilbuddet ikke længere ret og pligt til tilbud efter de
hidtil gældende regler. Hvis tilbuddet er af mindre end 4
ugers sammenhængende varighed, har personen ret og pligt til
et nyt tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende varighed.
Stk. 3. En person,
der før lovens ikrafttræden har opnået ret og
pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i § 85,
stk. 2, eller § 92, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, men som ikke er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til et
tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende varighed efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 4. Når
et tilbud efter stk. 2 og 3 af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed afsluttes, har personen herefter ret
og pligt til at påbegynde efterfølgende tilbud i
henhold til reglerne i § 89 eller § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 5. Lovens
§ 1, nr. 3, finder anvendelse for de personer, der
opnår 123 ugers sammenlagt ledighed efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 6. En person,
der før lovens ikrafttræden har opnået ret og
pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i § 90
a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er i tilbud
på tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og
pligt til at gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af
mindst 4 ugers sammenhængende varighed, har personen efter
afslutningen af tilbuddet ikke længere ret og pligt til
tilbud efter de hidtil gældende regler. Hvis tilbuddet er af
mindre end 4 ugers sammenhængende varighed, har personen ret
og pligt til et nyt tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed.
Stk. 7. En person,
der før lovens ikrafttræden har opnået ret og
pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i § 90
a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, men som ikke er i
tilbud på tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret
og pligt til et tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed efter lovens ikrafttræden.
Stk. 8. Når
et tilbud efter stk. 6 og 7 af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed afsluttes, har personen herefter ret
og pligt til at påbegynde efterfølgende tilbud i
henhold til reglerne i § 89 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
§ 4
Stk. 1.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om overgangs- og efterreguleringsordninger for kommunernes
opgørelse og betaling af medfinansiering af statens udgifter
til arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 82 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Ophævelse af ret
og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for unge
under 30 år | | | 2.1.1. | Gældende
regler | | | 2.1.2. | Forslagets
indhold | | 2.2. | Ophævelse af ret
og pligt til fuldtidsaktivering af dagpengemodtagere | | | 2.2.1. | Gældende
regler | | | 2.2.2. | Forslagets
indhold | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Ophævelse af ret
og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for unge
under 30 år | | 3.2. | Ophævelse af ret
og pligt til fuldtidsaktivering af dagpengemodtagere | | 3.3. | Udgifter til
it-understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at medvirke til
at gøre beskæftigelsesindsatsen mere individuel for de
ledige. Det er uhensigtsmæssigt, at der i
beskæftigelseslovgivningen er regler, der gælder for
forholdsvis snævre grupper, og som ikke har nogen decideret
beskæftigelseseffekt, men derimod forekommer unødigt
bureaukratiske for de ledige og kommunerne. Ved at ophæve de
gældende regler får kommunerne mulighed for at
tilrettelægge en mere individuel indsats for de ledige frem
for en indsats, der bygger på, at tilbud skal være af
en bestemt længere varighed.
Lovforslaget indeholder forslag til ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det drejer sig om
følgende elementer:
- Ophævelse
af bestemmelserne om, at første ret og pligt tilbud til unge
modtagere af arbejdsløshedsdagpenge og
kontanthjælpsmodtagere under 30 år skal have en
varighed på mindst 6 måneder.
- Ophævelse
af bestemmelserne om fuldtidsaktivering af modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge efter 123 ugers ledighed.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af ret og
pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for unge under
30 år
2.1.1. Gældende regler
For ledige under 30 år skal det
første tilbud have en varighed på mindst 6
måneder, mens tilbud til ledige over 30 år, skal
være på mindst 4 uger. De 6 måneders tilbud til
ledige under 30 år skal være sammenhængende. De 6
måneders tilbud kan bestå af flere forskellige tilbud,
der hver især er af mindre end 6 måneders varighed, men
når perioden med tilbud på 6 måneder er
påbegyndt, må der højst være 4 uger uden
tilbud.
2.1.2. Forslagets indhold
Varighedskravet for tilbud til unge under 30
år er løbende blevet mødt med kritik af, at det
både er vanskeligt at administrere og medvirker til at skabe
meningsløs aktivering. Det er regeringens opfattelse, at
alle ledige skal have en meningsfuld jobnær indsats, der
tager udgangspunkt i den enkelte ledige, og for de unge uden
uddannelse en indsats, der er uddannelsesrettet. Varighedskravet
for tilbud til unge under 30 år indebærer en risiko
for, at hensynet til et tilbuds varighed vejer tungere end hensynet
til, hvilket tilbud den enkelte ledige har mest behov for.
Det foreslås derfor at ophæve reglen
om, at første ret og pligt tilbud til unge under 30 år
skal have en varighed på mindst 6 måneder,
således at varighedskravet til første ret og pligt
tilbud bliver det samme for alle ledige uanset alder. Kommunen
får herefter samme fleksible rammer for at
tilrettelægge en individuel indsats for ledige under og over
30 år.
2.2. Ophævelse af ret og
pligt til fuldtidsaktivering af dagpengemodtagere
2.2.1. Gældende regler
Dagpengemodtagere har efter 123 ugers sammenlagt
ledighed ret og pligt til tilbud i resten af ledighedsperioden.
Tilbuddene skal så vidt muligt være virksomhedsrettede
og være på mindst 6 timer i gennemsnit om dagen.
2.2.2. Forslagets indhold
Reglen vedrører alene de dagpengemodtagere,
der har ret til dagpenge i mere end 123 uger. Efter ændringen
af dagpengeperioden i 2010 fra 4 år til maksimalt 2 år
(inden for 3 år), jf. lov nr. 703 af 25. juni 2010, vil
ordningen i praksis være stort set udfaset den 1. juli 2013.
Det er efter regeringens opfattelse bureaukratisk at have et
sæt særlige regler for så relativt lille en
gruppe af ledige. Hertil kommer, at det ofte er vanskeligt for
kommunerne at finde meningsfulde tilbud, der lever op til kravet om
30 timers aktivering om ugen. Der er derfor risiko for, at disse
dagpengemodtagere vil få tilbud, der alene gives som
følge af reglen om fuldtidsaktivering uden hensyn til,
hvilket tilbud den enkelte ledige har behov for. Det
afgørende for, hvilket tilbud en ledig skal have, skal
være, om tilbuddet er det bedst mulige i forhold til den
lediges muligheder for at komme i arbejde igen.
Derfor foreslås det, at reglen om
fuldtidsaktivering for dagpengemodtagere efter 123 ugers ledighed
ophæves.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De samlede økonomiske konsekvenser af
lovforslaget er mindreudgifter for det offentlige på 152,0
mio. kr. i 2012, 169,4 mio. kr. i 2013, 155,6 mio. kr. i 2014 og
164,8 mio. kr. i 2015 og frem, jf. nedenstående tabel og det
sammenfattende skema i pkt. 9. Heraf skønnes kommunerne at
blive påvirket af mindreudgifter for henholdsvis 55,0 mio.
kr. i 2012 og 5,2 mio. kr. i 2013, merudgifter på 2,0 mio.
kr. i 2014 og en mindreudgift på 4,3 mio. kr. i 2015 og
frem.
Det indgår i opgørelsen, at der
foreslås afsat ca. 0,9 mio. kr. i 2012 til tilpasning af
it-systemer til understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen, jf. afsnit 3.3 om udgifter til
it.
| | | | | Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på
stat og kommune | | | | | | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt Heraf: | -97,0 | -164,2 | -157,6 | -160,5 | Drift Forsørgelse Øvrig | -287,9 190,0 0,9 | -325,7 161,5 0,0 | -317,8 160,2 0,0 | -317,8 157,3 0,0 | Kommuner i
alt Heraf: | -55,0 | -5,2 | 2,0 | -4,3 | Drift Forsørgelse Øvrig Heraf: | -314,1 259,1 0,0 | -355,9 350,7 0,0 | -347,4 349,4 0,0 | -347,4 343,1 0,0 | DUT Budgetgaranti Det særlige
beskæftigelsestilskud | 0,0 -104,0 49,0 | 0,0 -118,5 113,3 | 0,0 -115,8 117,8 | 0,0 -115,8 111,5 | Stat og kommune i
alt Heraf: | -152,0 | -169,4 | -155,6 | -164,8 | Drift Forsørgelse Øvrig | -602,0 449,1 0,9 | -681,6 512,2 0,0 | -665,2 509,6 0,0 | -665,2 500,4 0,0 |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
Nedenfor gennemgås de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget for de enkelte elementer i
lovforslaget.
3.1. Ophævelse af ret og
pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for unge under
30 år
Der er ved beregningen af de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget taget udgangspunkt i, at de ledige
under 30 år fremadrettet vil få en aktiveringsindsats,
der med hensyn til varighed og redskabssammensætning svarer
til den indsats, der i dag gives til ledige over 30 år. Der
er taget udgangspunkt i den faktiske redskabssammensætning i
indsatsen i det rullende år fra 4. kvartal 2010 til og med 3.
kvartal 2011 for hhv. kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 1
og 2 og dagpengemodtagere. Som konsekvens af forslaget forventes
aktiveringsomfanget for målgruppen reduceret, hvilket giver
anledning til forventede besparelser på de offentlige
udgifter til aktiveringstilbud i form af vejledning og
opkvalificering og løntilskud. Udgifterne til de lediges
forsørgelse i form af dagpenge og kontanthjælp
forventes samtidig at stige som følge af den forventede
nettoreduktion i antallet af ledige, der er aktiveret i
løntilskud. Endelig vil kommunerne som følge af den
lidt lavere aktiveringsgrad komme til at bære en
større andel af udgiften til de lediges forsørgelse,
som følge af forskellen på
refusionssatsen/medfinansieringsgraden i aktive og passive
perioder. Netto forventes lovændringen at reducere
aktiveringsomfanget med knap 6.000 helårspersoner om
året fra 2013 og frem, heraf ca. 1.100
kontanthjælpsmodtagere og knap 4.900 dagpengemodtagere.
Forslaget om ophævelse af 6-måneders
reglen skønnes at medføre offentlige mindreudgifter
på 123,6 mio. kr. i 2012, 164,7 mio. kr. i 2013, 155,6 mio.
kr. i 2014 og 164,8 mio. kr. i 2015 og frem. Der er i de
økonomiske konsekvenser regnet med ¾ virkning i 2012
fordi det forventes, at en del ledige, som er i gang med et
6-måneders forløb ved lovens ikrafttræden, vil
afslutte disse forløb. Forslaget er fuldt indfaset i 2013.
Profilen afspejler desuden, at der i 2014 forventes at være
53 dagpengeuger.
| | | | | Økonomiske
konsekvenser (ophævelse af 6-måneders reglen for ledige
under 30 år) af lovforslaget fordelt på stat og
kommune | | | | | | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | -81,7 | -160,5 | -157,6 | -160,5 | Kommuner i
alt | -41,9 | -4,2 | 2,0 | -4,3 | Heraf: | | | | | DUT | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Budgetgaranti | -86,9 | -115,8 | -115,8 | -115,8 | Beskæftigelsestilskud | 45,0 | 111,6 | 117,8 | 111,5 | Stat og kommune i
alt | -123,6 | -164,7 | -155,6 | -164,8 |
|
3.2. Ophævelse af ret og
pligt til fuldtidsaktivering af dagpengemodtagere
I skønnet over de økonomiske
konsekvenser er det lagt til grund, at ledige med mere end 123
ugers ledighed i stedet vil blive aktiveret som ledige med mellem
2-2½ års ledighed. Det er skønnet, at den
hurtigere udfasning af reglen om fuldtidsaktivering efter 123 uger
vil medføre en reduktion i aktiveringsomfanget for
dagpengemodtagere på ca. 800 personer i 2012 og ca. 125
personer i 2013. Det vil give anledning til offentlige
mindreudgifter, herunder også for kommunerne, til
aktiveringstilbud i form af vejledning og opkvalificering og
løntilskud. Udgifterne til de lediges forsørgelse i
form af dagpenge forventes samtidig at stige som følge af
den forventede nettoreduktion i antallet af ledige, der er
aktiveret i løntilskud. Endelig vil kommunerne som
følge af den lidt lavere aktiveringsgrad komme til at
bære en større andel af udgiften til de lediges
forsørgelse, som følge af forskellen på
medfinansieringsgraden i aktive og passive perioder.
Forslaget forventes at medføre offentlige
mindreudgifter på 29,3 mio. kr. i 2012 og 4,7 mio. kr. i
2013.
| | | | | Økonomiske
konsekvenser (ophævelse af reglen om fuldtidsaktivering) af
lovforslaget fordelt på stat og kommune | | | | | | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | -16,2 | -3,7 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i
alt | -13,1 | -1,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf: | | | | | DUT | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Budgetgaranti | -17,1 | -2,7 | 0,0 | 0,0 | Beskæftigelsestilskud | 4,0 | 1,7 | 0,0 | 0,0 | Stat og kommune i
alt | -29,3 | -4,7 | 0,0 | 0,0 |
|
3.3 Udgifter til
it-understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
Ophævelse af krav om varighed for tilbud
samt hurtigere udfasning af reglen om fuldtidsaktivering vil blandt
andet kræve tilpasning af programmer til brug for
faldugeberegninger. Der skønnes samlet set at være
udgifter hertil på ca. 0,9 mio. kr. for staten.
| | | | | Økonomiske
konsekvenser (it-udgifter) af lovforslaget fordelt på stat og
kommune | | | | | | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 0,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i
alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf: | | | | | DUT | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Budgetgaranti | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Beskæftigelsestilskud | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Stat og kommune i
alt | 0,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget er sendt i høring hos
Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Center for Ligebehandling af Handicappede, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,
Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen,
Rådet for frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt
Udsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 97,9 mio. kr. 2013: 164,2 mio. kr. 2014: 157,6 mio. kr. 2015: 160,5 mio. kr. | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | | | | | Kommuner: 2012: 55,0 mio.kr. 2013: 5,2 mio.kr 2014: 0,0 mio.kr. 2015: 4,3 mio.kr. | Kommuner: 2012: 0,0 mio.kr. 2013: 0,0 mio.kr 2014: 2,0 mio.kr. 2015: 0,0 mio.kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | Stat: 2012: 0,9 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | | | | | Kommuner: 2012: 0,0 mio.kr. 2013: 0,0 mio.kr 2014: 0,0 mio.kr. 2015: 0,0 mio.kr. | Kommuner: 2012: 0,0 mio.kr. 2013: 0,0 mio.kr 2014: 0,0 mio.kr. 2015: 0,0 mio.kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 84,
stk. 2, og § 91 a, stk. 1, skal ret og pligt
tilbud, som gives til henholdsvis dagpengemodtagere og
kontanthjælpsmodtagere, med mindre andet er fastsat, have en
sammenhængende varighed på mindst 4 uger.
Dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere
under 30 år, er de eneste, der efter de gældende
regler, skal have ret og pligt tilbud, som skal vare mere end
mindst 4 uger. Første ret og pligt tilbud til disse grupper
skal således have en sammenhængende varighed på
mindst 6 måneder.
Som konsekvens af, at kravet om mindst 6
måneders varighed foreslås afskaffet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 5, foreslås det, at sætningen
"med mindre andet er fastsat" udgår af bestemmelserne, da der
ikke længere vil forekomme situationer, hvor der er krav om,
at et tilbud skal have en varighed ud over mindst 4 uger.
Til nr. 2 og 5
Efter gældende regler skal første ret
og pligt tilbud til henholdsvis dagpengemodtagere og
kontanthjælpsmodtagere under 30 år have en
sammenhængende varighed på mindst 6 måneder.
Det foreslås at ophæve disse
særlige varighedsregler for unge dagpenge- og
kontanthjælpsmodtagere under 30 år, således at
første ret og pligt tilbud til denne målgruppe
fremover skal have en sammenhængende varighed på mindst
4 uger. Dermed harmoniseres reglerne for første ret og pligt
tilbud. Reglerne bliver herefter ens for alle målgrupper
uanset alder, og kommunen får samme fleksible rammer for at
tilrettelægge en individuel indsats for ledige under og over
30 år.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 3
Efter gældende regler har dagpengemodtagere
efter 123 ugers sammenlagt ledighed ret og pligt til tilbud i
resten af ledighedsperioden. Tilbuddene skal så vidt muligt
være virksomhedsrettede og være på mindst 6 timer
i gennemsnit om dagen.
Det foreslås, at denne særlige
varighedsregel for dagpengemodtagere ophæves. Dermed
får kommunerne fleksible rammer for at tilrettelægge en
indsats, der bygger på individuelle hensyn frem for på,
at tilbuddet skal opfylde et bestemt varighedskrav.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 4
Efter gældende regler kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at
pligten til tilbud for personer, der er omfattet af
§§ 85-90 a, bortfalder, når personen har
ordinær beskæftigelse på mindre end fuld tid.
Det foreslås, at paragrafhenvisningen i
bestemmelsen ændres som konsekvens af, at en del af de
paragraffer, der henvises til i bestemmelsen, dels er ophævet
ved tidligere lovændringer og dels foreslås
ophævet i dette lovforslag.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 23. januar 2012.
Til § 3
I stk. 1
foreslås det, at ændringerne i § 1, nr. 2 og
5, finder anvendelse for de ledige under 30, der opnår ret og
pligt til første tilbud efter lovens ikrafttræden.
I stk. 2
foreslås det, at de personer, der har opnået ret og
pligt til et tilbud af 6 måneders varighed efter de hidtil
gældende regler, og som er i et tilbud, der strækker
sig ind over tidspunktet for lovens ikrafttræden, bevarer
retten og pligten til at gennemføre tilbuddet. Hvis
tilbuddet er af mindst 4 ugers sammenhængende varighed, har
personen ikke længere ret og pligt til tilbud efter de hidtil
gældende regler.
Hvis det tilbud, som personen deltager i på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, er af mindre end 4 ugers
sammenhængende varighed, har personen ret og pligt til et nyt
tilbud efter afslutningen af tilbuddet. Det nye tilbud skal have en
sammenhængende varighed på mindst 4 uger.
I stk. 3
foreslås det, at de personer, der har opnået ret og
pligt til et tilbud af 6 måneders varighed efter de hidtil
gældende regler, og som ikke er i tilbud på tidspunktet
for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til at
gennemføre et tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed efter lovens ikrafttræden.
Overgangsbestemmelserne i stk. 2 og 3
medfører, at ophævelsen af ret og pligt til et
første tilbud af mindst 6 måneders varighed,
også gælder for de personer, der inden lovens
ikrafttræden har opnået ret og pligt til et tilbud
efter de hidtil gældende regler, men som endnu ikke har
gennemført et tilbud af 6 måneders varighed.
Personen vil således ikke længere,
når pågældende skal have et første ret og
pligt tilbud, blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om
at skulle deltage i tilbud af en sammenhængende periode
på 6 måneder ofte uden en vurdering af, om det er det
bedste for den pågældende. Indsatsen kan i stedet i
langt højere grad tilrettelægges individuelt under
hensyntagen til, hvilke tilbud der bedst medvirker til at bringe
personen videre i uddannelse eller arbejde.
Tilbuddet kan stadig være på 6
måneder, hvis det efter en konkret vurdering er det, der skal
til, men også have kortere varighed, og der kan være
mellemliggende perioder uden tilbud. Personen skal dog have et
tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende varighed, som er den
varighed ret og pligt tilbud skal have efter de foreslåede
regler.
En person, der efter lovens ikrafttræden
afslutter et tilbud af 6 måneders varighed, som personen har
fået efter de hidtil gældende regler, har efter
afslutningen af tilbuddet som hidtil ret og pligt til
efterfølgende tilbud efter de gældende regler i
§ 89 og § 96 uanset bestemmelserne i
stk. 2 og 3.
I stk. 4
foreslås det, at når en person har afsluttet et tilbud
af mindst 4 ugers sammenhængende varighed efter lovens
ikrafttræden, har personen ret og pligt til et
efterfølgende tilbud efter de gældende regler. Det vil
sige, at personen har ret og pligt til et efterfølgende
tilbud senest, når personen har været ledig i en
periode på 6 måneder efter, at personen har afsluttet
tilbuddet af mindst 4 ugers sammenhængende varighed.
Opgørelsen af de 6 måneders ledighed sker efter
reglerne i § 89 og § 96. Stk. 4 finder
anvendelse uanset om et tilbud af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed er påbegyndt før eller
efter lovens ikrafttræden.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at
uanset at de unge ledige under 30 ikke har ret og pligt til 6
måneders aktivering efter lovens ikrafttræden, har
kommunen altid mulighed for at tilrettelægge en individuel
indsats med tilbud, der kan forbedre den lediges muligheder for at
komme i uddannelse eller i arbejde.
I stk. 5
foreslås det, at reglerne i § 1, nr. 3, finder
anvendelse for dagpengemodtagere, der opnår 123 ugers
sammenlagt ledighed efter lovens ikrafttræden.
I stk. 6
forslås det, at de dagpengemodtagere, der har opnået
ret og pligt til et tilbud i resten af ledighedsperioden efter de
hidtil gældende regler, og som er i et tilbud, der
strækker sig ind over tidspunktet for lovens
ikrafttræden, bevarer retten og pligten til at
gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed, har personen ikke længere ret
og pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler.
Hvis det tilbud, som personen deltager i på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, er af mindre end 4 ugers
sammenhængende varighed, har personen ret og pligt til et nyt
tilbud efter afslutningen af tilbuddet. Det nye tilbud skal have en
sammenhængende varighed på mindst 4 uger.
I stk. 7
foreslås det, at de dagpengemodtagere, der har opnået
ret og pligt til et tilbud i resten af ledighedsperioden efter de
hidtil gældende regler, og som ikke er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til at
gennemføre et tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed efter lovens ikrafttræden.
Overgangsbestemmelserne i stk. 6 og 7
medfører, at ophævelsen af ret og pligt til tilbud i
resten af ledighedsperioden, også gælder for de
personer, der inden lovens ikrafttræden har opnået ret
og pligt hertil efter de hidtil gældende regler. Personen vil
således efter lovens ikrafttræden ikke længere
blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om at skulle
deltage i tilbud i resten af ledighedsperioden ofte uden en
vurdering af, om det er det bedste for pågældende.
Indsatsen kan i stedet i langt højere grad
tilrettelægges individuelt under hensyntagen til, hvilke
tilbud der bedst medvirker til at bringe personen videre i
arbejde.
I stk. 8
foreslås det, at når en person har afsluttet et tilbud
af mindst 4 ugers sammenhængende varighed efter lovens
ikrafttræden, har personen ret og pligt til et
efterfølgende tilbud efter de gældende regler. Det vil
sige, at personen har ret og pligt til et efterfølgende
tilbud, senest når personen har været ledig i en
periode på 6 måneder efter, at personen har afsluttet
tilbuddet af mindst 4 ugers sammenhængende varighed.
Opgørelsen af de 6 måneders ledighed sker efter
reglerne i § 89 og § 96. Stk. 8 finder
anvendelse uanset om et tilbud af mindst 4 ugers
sammenhængende ledighed er påbegyndt før eller
efter lovens ikrafttræden.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at
uanset at dagpengemodtagere med 123 ugers ledighed ikke har ret og
pligt til fuldtidsaktivering efter lovens ikrafttræden, har
kommunen altid mulighed for at tilrettelægge en individuel
indsats med tilbud, der kan forbedre den lediges muligheder for at
komme i arbejde hurtigst muligt, og inden den lediges ret til
dagpenge ophører.
Til § 4
Kommunerne forestår opgørelsen af
bidrag til medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge.
Opgørelsen er it-understøttet i en række
forskellige it-systemer og foregår på baggrund af
oplysninger fra bl.a. kommunernes fagsystemer om timer i aktivering
og oplysninger fra arbejdsløshedskassernes it-systemer om
udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge m.v.
Forslaget indebærer, at der skal ske
ændringer i refusionsdatabehandlernes it-systemer. Det
foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren får
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
overgangs- og efterreguleringsordninger for opgørelse og
it-understøttelse af de nye regler. Bemyndigelsen giver
også mulighed for at fastlægge en overgangsordning for
håndtering af kommunernes opgørelse og betaling af
medfinansiering af statens udgifter til dagpenge for så vidt
angår aktiveringsforløb, som er i gang ved lovens
ikrafttræden. Bemyndigelsen giver også mulighed for at
fastlægge efterreguleringsordninger, indtil it-tilpasningen
er gennemført. Det kan fx betyde, at kommunerne og deres
refusionsdatabehandlere i en overgangsperiode i 2012 kan
opgøre medfinansieringsbidrag som a conto bidrag efter de
hidtil gældende regler, samt at kommunerne forpligtes til at
foretage genberegning og efterregulering af kommunernes
finansieringsbidrag for perioden 23. januar 2012 til det tidspunkt,
hvor kommunen (kommunens refusionsdatabehandler) kan
it-understøtte de nye regler. Det vil blive fastsat i
bekendtgørelse, at genberegningen og efterreguleringen dog
senest skal være foretaget pr. 31. maj 2012 og således
senest skal indgå i kommunens betaling af
medfinansieringsbidrag den 1. juni 2012.
Overgangsreglerne skal sikre, at kommunerne
(kommunernes refusionsdatabehandlere) får den
nødvendige tid til, at it-systemerne kan tilpasses, og det
sikres samtidig, at der for året som helhed opgøres
medfinansieringsbidrag - efter de nye regler - i både
kommunernes regnskaber og i statens regnskaber.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011 foretages
følgende ændring: | | | | § 84. Personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 1, har pligt til at tage imod tilbud i hele
ledighedsperioden, jf. § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Dette gælder dog ikke,
hvis pligten til tilbud er bortfaldet efter § 91, eller
under deltagelse i selvvalgt uddannelse efter kapitel 8 a. | | | Stk. 2. Tilbud,
som gives efter dette kapitel, skal, medmindre andet er fastsat,
have en sammenhængende varighed på mindst 4 uger.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om timetal i
tilbud efter dette kapitel. | | 1. I § 84, stk. 2, 1. pkt., og
§ 91 a, stk. 1,
udgår », medmindre andet er fastsat,«. | | | | § 85. Personer under 30 år, der
er omfattet af § 2, nr. 1, har senest efter sammenlagt 13
ugers ledighed ret og pligt til at påbegynde tilbud efter
kapitel 10-12. | | | Stk. 2. Tilbud
efter stk. 1 skal have en sammenhængende varighed
på mindst 6 måneder. Når perioden med tilbud er
påbegyndt, kan der uanset 1. pkt. være en eller flere
perioder uden tilbud. I alt må perioder uden tilbud dog
højst udgøre 4 uger. Mindstekravet på 6
måneder forlænges med de perioder, der er uden
tilbud. | | 2. § 85, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3. | Stk. 3… | | | Stk. 4… | | | | | | § 90
a. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, har
efter 123 ugers sammenlagt ledighed ret og pligt til tilbud i
resten af ledighedsperioden. Tilbuddene skal så vidt muligt
være virksomhedsrettede og være på mindst 6 timer
i gennemsnit om dagen. | | 3. § 90 a ophæves. | Stk. 2.
Stk. 1, 2. pkt., finder ikke anvendelse på personer, der
ansættes med løntilskud i en offentlig virksomhed, og
hvor det fastsatte timetal er på mindre end 6 timer i
gennemsnit om dagen, jf. § 55. | | | Stk. 3. Er
personen ikke i tilbud på det tidspunkt, hvor
pågældende bliver omfattet af stk. 1, skal tilbud
påbegyndes straks efter de 30 måneders sammenlagte
ledighed. | | | Stk. 4.
Ophører personen i et tilbud, skal den
pågældende hurtigst muligt påbegynde et nyt
tilbud. | | | | | | § 91. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om, at pligten til tilbud for personer,
der er omfattet af §§ 85-90 a, bortfalder, når
personen har ordinær beskæftigelse på mindre end
fuld tid. | | 4. I § 91 ændres
»§§ 85-90 a« til: »§ 85
og §§ 87-89«. | | | | § 91
a. Tilbud, som gives efter dette kapitel, skal, medmindre
andet er fastsat, have en sammenhængende varighed på
mindst 4 uger. | | 1. I § 84, stk. 2, 1. pkt., og
§ 91 a, stk. 1,
udgår », medmindre andet er fastsat,«. | Stk. 2. Personer,
der efter § 13 i lov om aktiv socialpolitik har en
rimelig grund til ikke at udnytte deres arbejdsmuligheder, har
senest 1 måned efter, at den rimelige grund er ophørt,
ret og pligt til at påbegynde tilbud efter dette
kapitel. | | | | | | § 92. Personer under 30 år, der
er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, har senest efter en
sammenhængende periode på 13 uger på
kontanthjælp eller starthjælp fra første
henvendelse om hjælp til kommunen ret og pligt til at
påbegynde tilbud efter kapitel 10-12. | | 5. § 92, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | Stk. 2. Tilbud
efter stk. 1 skal have en sammenhængende varighed
på mindst 6 måneder. Når perioden med tilbud er
påbegyndt, kan der uanset 1. pkt. være en eller flere
perioder uden tilbud. I alt må perioder uden tilbud dog
højst udgøre 4 uger. Mindstekravet på 6
måneder forlænges med de perioder, der er uden
tilbud. | | | Stk. 3. …. . | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 23. januar
2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Lovens
§ 1, nr. 2 og 5, finder anvendelse for personer under 30
år, der opnår ret og pligt til første tilbud
efter lovens ikrafttræden. | | | Stk. 2. En
person, der før lovens ikrafttræden har opnået
ret og pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i
§ 85, stk. 2, eller § 92, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til at
gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed, har personen efter afslutningen af
tilbuddet ikke længere ret og pligt til tilbud efter de
hidtil gældende regler. Hvis tilbuddet er af mindre end 4
ugers sammenhængende varighed, har personen ret og pligt til
et nyt tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed. | | | Stk. 3. En
person, der før lovens ikrafttræden har opnået
ret og pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i
§ 85, stk. 2, eller § 92, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, men som ikke er i tilbud på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, har ret og pligt til et
tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende varighed efter lovens
ikrafttræden. | | | Stk. 4. Når
et tilbud efter stk. 2 og 3 af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed afsluttes, har personen herefter ret
og pligt til at påbegynde efterfølgende tilbud i
henhold til reglerne i § 89 eller § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats. | | | Stk. 5. Lovens
§ 1, nr. 3, finder anvendelse for de personer, der
opnår 123 ugers sammenlagt ledighed efter lovens
ikrafttræden. | | | Stk. 6. En
person, der før lovens ikrafttræden har opnået
ret og pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i
§ 90 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som
er i tilbud på tidspunktet for lovens ikrafttræden, har
ret og pligt til at gennemføre tilbuddet. Hvis tilbuddet er
af mindst 4 ugers sammenhængende varighed, har personen efter
afslutningen af tilbuddet ikke længere ret og pligt til
tilbud efter de hidtil gældende regler. Hvis tilbuddet er af
mindre end 4 ugers sammenhængende varighed, har personen ret
og pligt til et nyt tilbud af mindst 4 ugers sammenhængende
varighed. | | | Stk. 7. En
person, der før lovens ikrafttræden har opnået
ret og pligt til tilbud efter de hidtil gældende regler i
§ 90 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, men som
ikke er i tilbud på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, har ret og pligt til et tilbud af mindst 4
ugers sammenhængende varighed efter lovens
ikrafttræden. | | | Stk. 8. Når
et tilbud efter stk. 6 og 7 af mindst 4 ugers
sammenhængende varighed afsluttes, har personen herefter ret
og pligt til at påbegynde efterfølgende tilbud i
henhold til reglerne i § 89 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om overgangs- og efterreguleringsordninger for kommunernes
opgørelse og betaling af medfinansiering af statens udgifter
til arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 82 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. |
|