L 175 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven.

(Nedlæggelse af Center for Energibesparelser).

Af: Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 25-04-2012

Fremsat den 25. april 2012 af klima‑, energi‑ og bygningsminister (Martin Lidegaard)

20111_l175_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 25. april 2012 af klima-, energi- og bygningsminister (Martin Lidegaard)

Forslag

til

lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om afgift af elektricitet og lov om påligning af indkomstskat til staten

(Nedlæggelse af Center for Energibesparelser)

§ 1

I lov om fremme af besparelser af energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 1. december 2010, som ændret ved § 28 i lov nr. 455 af 18. maj 2011, foretages følgende ændringer:

1. Kapitel 3 ophæves.

2. § 19, stk. 3, ophæves.

3. § 20, stk. 2 , ophæves.

Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.

4. I § 20. stk. 3, der bliver stk. 2, stk. 5, nr. 1, der bliver stk. 4, nr. 1, og stk. 6, der bliver stk. 5, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1«.

5. I § 21, stk. 1, og § 22, stk. 1, nr. 1, udgår: », Center for Energibesparelser«.

§ 2

I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret senest ved lov nr. 625 af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:

1. § 6, stk. 1, nr. 2 , ændres »energisparebidrag« til: »energieffektiviseringsbidrag«.

2. I § 6, stk. 2, nr. 2, ændres »energisparebidrag« til: »energieffektiviseringsbidrag«.

§ 3

I lov om påligning af indkomstskat til staten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 273 af 27. marts 2012, foretages følgende ændringer:

1. § 7 F, stk. 1, nr. 6, ophæves.

Nr. 7-12 bliver herefter nr. 6-11.

§ 4

Stk . 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2012.

Stk. 2. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet overtager ved lovens ikrafttræden alle Center for Energibesparelsers aktiver og passiver og indtræder i alle centerets rettigheder og forpligtelser. Ministeren afbeskikker centerets hidtidige bestyrelse og forestår afviklingen af centerets aktiviteter.

Stk. 3. Bestemmelsen i § 3 om ophævelse af § 7 F, stk. 1, nr. 6, i ligningsloven, finder ikke anvendelse for tilskud meddelt inden lovens ikrafttræden.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse:
1. Indledende bemærkninger
2. Lovforslagets indhold og baggrund
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Høring
9. Sammenfattende skema


1. Indledende bemærkninger

Lovforslaget er en følge af aftalen af 22. marts 2012 om den danske energipolitik 2012-2020, som er indgået mellem regeringen og et flertal af partierne i Folketinget. I aftalen indgår en betydelig styrkelse af energispareindsatsen i perioden frem til og med 2020, herunder ikke mindst energiselskabernes energibesparelsesforpligtelser. Herudover indgår en række konkrete politiktiltag målrettet energieffektivisering, som finansieres ved afvikling af kampagne- og informationsaktiviteter i Center for Energibesparelser (Go´Energi) og omprioritering af hertil knyttede midler. De resterende midler og aktiviteter i Center for Energibesparelser overflyttes til Energistyrelsen, og der gennemføres en analyse med henblik på at vurdere, hvilke af disse aktiviteter, der skal videreføres evt. i tilpasset form.

2. Lovforslagets indhold og baggrund

Det foreslås, at Center for Energibesparelser (Go´ Energi) nedlægges. Center for Energibesparelser blev etableret af Klima-, Energi- og Bygningsministeriet den 1. marts 2010 ved lov nr. 1516 af 27. december 2009 om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser og lov om ophævelse af Elsparefonden. Centeret skal fremme effektiv brug af energi i husholdninger, det offentlige og i erhvervslivet inden for alle former for energiforbrug undtagen transport. Det fremgår af lovgrundlaget for centeret, at dette skal ske gennem kampagner, videnformidling, markedsintroduktion og udvikling og formidling af standardiserede energibesparende produkter og løsninger. De nuværende kampagne- og informationsaktiviteter i Center for Energibesparelser afvikles, og nogle af de resterende opgaver, som centeret har løst, videreføres af Energistyrelsen. Der gennemføres en analyse med henblik på at vurdere, hvilke af disse aktiviteter, der skal videreføres. Bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2010 om forretningsorden for Center for Energibesparelser bortfalder samtidig. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1.

I forbindelse med nedlæggelsen af centeret er det nødvendigt med en overgangsperiode for så vidt angår allerede indgåede forpligtelser eller erhvervede rettigheder. Det foreslås, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet indtræder i centerets forpligtelser og rettigheder. Der henvises til lovforslagets § 4.

Med aftalen om dansk energipolitik 2012- 2020 styrkes energieffektiviseringsindsatsen betydeligt over de kommende år. Energiselskabernes spareindsats forøges med 75 pct. i 2013-2014 og 100 pct. i 2015-2020 i forhold til indsatsen i 2010-2012 og målrettes bygninger og erhverv. Der etableres en grøn erhvervsordning på 250 mio. kr. i 2013 og herefter 500 mio. kr. årligt til fremme af vedvarende energi i virksomheder (VE i proces). Heraf forventes ca. 20-25 pct. af midlerne at vedrøre energieffektivisering i forbindelse med omstilling til vedvarende energi. Hertil kommer udarbejdelse af en samlet strategi for energirenovering af den eksisterende bygningsmasse, samt den på finansloven for 2012 aftalte grønne støtteordning til energirenovering af boliger på 500 mio. kr. i 2013 og 500 mio. kr. i 2014.

På den baggrund forventes bruttoenergiforbruget at falde til godt 730 PJ i 2020. I lyset af forventet økonomisk vækst i perioden forbedres effektiviteten pr. BNP-enhed dermed yderligere.

Med den forøgede indsats som følge af Energiaftalen 2012-2020 opprioriteres særligt indsatsen via energiselskabernes spareforpligtelser, renoveringspuljen for boliger og VE i proces puljen.

Som følge af energiaftalen foreslås en omprioritering af energispareindsatsen, således at den massive satsning på energibesparelsesindsatser delvist finansieres ved, at Center for Energibesparelser nedlægges. Det foreslås derfor at omprioritere kampagnemidlerne på i størrelsesordenen 60 mio. kr. årligt til konkrete energieffektiviseringsinitiativer. De resterende midler overflyttes til Energistyrelsen med henblik på videreførelse, evt. i tilpasset form, af konkrete indsatser vedrørende energieffektivisering.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner

Med lovforslaget videreføres en del af centerets opgaver af Energistyrelsen. Der er tale om opgaver for ca. 30 mio. kr. (jf. bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser § 1, nr. 1). Der gennemføres en analyse med henblik på at vurdere, hvilke af disse aktiviteter, der skal videreføres, evt. i tilpasset form, og i hvilket regi. Bestyrelse og sekretariat for Center for Energibesparelser foreslås nedlagt som selvstændig enhed.

Der vil samtidig ske en nedtoning af opgaver vedrørende kampagner, herunder hjemmesider og frivillige aftaler m.v., hvorved det er vurderingen, at der kan gennemføres omprioritering af midler i størrelsesordenen på 60 mio. kr. til konkrete energieffektiviseringsinitiativer.

I lov om afgift af elektricitet foreslås alene en konsekvensændring således, at de midler, der vedrører finansiering af centeret, foreslås omprioriteret til brug for energieffektiviseringsinitiativer. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 2.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Da lovforslaget ikke medfører ændringer i opkrævningen af energisparebidraget, medfører lovforslaget ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter, idet enkelte af de opgaver, centeret har løst, gennemfører EU-regulering. Det drejer sig om EU DIR nr. 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energikilder art. 14, direktiv 2010/30/EU af 19. maj 2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede produktoplysninger, art. 3 og art. 9 og direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter, art. 7, art. 13 og 14. Disse opgaver vil blive videreført af Energistyrelsen.

8. Høring

Lovforslaget er den 30. marts 2012 sendt i høring hos:

3F Fagligt Fælles Forbund; Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening; Aalborg; Portland A/S; Advokatrådet - Advokatsamfundet; Altinex Oil Denmark A/S: Akademisk Arkitektforening; Affald Danmark; Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening; Ankenævnet på Energiområdet; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd; Boligselskabernes Landsforening; Brancheforeningen for Biogas; Brancheforeningen for Biogas (Bruno Sander Nielsen); Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme; Brancheforeningen for Husstandsvindmøller; Branchen Forbrugerelektronik; Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet); Byggecentrum; Byggeskadefonden; Center for Energibesparelser; CO-industri; DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond); Danish Offshore Industry (Esben Mortensen); Danish Operators; Danmarks Jægerforbund; Danmarks Naturfredningsforening; Danmarks Rederiforening; Danmarks Teknisk Universitet (DTU); Danmarks Vindmølleforening; Dansk Arbejdsgiverforening (DA); Dansk Biotek; Dansk Byggeri; Dansk Center for Lys; Dansk Energi; Dansk Energibranche forening (DEBRA); Dansk Erhverv; Dansk Fjernvarme; Dansk Gartneri; Dansk Gasteknisk Center (DGC); Dansk Geotermi Aps; Dansk Standard; A/S Dansk Shell; Dansk Transport og Logistik (DLTL); Dansk Varefakta Nævn; Danske Advokater; Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK; Danske Regioner; Danske Udlejere; Datatilsynet; De Grønne; DELTA Dansk Elektronik; Det økologiske Råd; DI ITEK; DI - Organisation for erhvervslivet; DONG Energy A/S; DS Håndværk & Industri; DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening; Energi- og olieforum.dk; Energiforbrugeren; Energiforum Danmark; Energiklagenævnet; Energitilsynet; Energitjenesten; E. On Danmark A/S; Forbrugerrådet; Foreningen Danske Kraftvarmeværker; Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA); Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA); Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR); Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI); Foreningen for Slutbrugere af Energi; Foreningen af Statsautoriserede Revisorer; Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark; Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere; Go´Energi; Greenpeace; GTS (Godkendt Teknologisk service); Hess ApS; HMN Naturgas I/S; Håndværksrådet; Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri; Ingeniørforeningen i Danmark (IDA); Institut for produktudvikling (IPU); IT-Branchen; ITEK; Kalk og Teglværksforeningen; KOOPERATIONEN; KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte; KL (Kommunernes Landsforening); KL - Økonomisk sekretariat; Københavns Kommune; Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen; Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen; Landbrug & Fødevarer; Landsorganisationen i Danmark (LO); LCA Center; Landsbyggefonden; Mærsk Olie og Gas AS; Naturgas Fyn; NOAH Energi og Klima; Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi; Organisationen for Vedvarende Energi; Realkreditforeningen; Reel Energi Oplysning (REO); RenoSam; Risø (DTU); Samvirkende Energi- og Miljøforeninger; Statens Byggeforsknings Institut; Statoil A/S; Statoil A/S; Statoil Gazelle A/S; Tekniq; Teknologisk Institut; Telekommunikationsindustrien; Varmepumpefabrikantforeningen; Vattenfall A/S; VELTAK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening; Vindmølleindustrien; WWF Verdensnaturfonden; Østkraft.

 
9. Sammenfattende skema
 
 
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Negative konsekvenser/ merudgifter
 
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
 
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
 
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
 
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
 
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
 
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
 
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter, idet enkelte af de opgaver, centeret har løst, gennemfører EU-regulering, jf. afsnit 7 i de almindelige bemærkninger. Disse opgaver vil blive videreført af Energistyrelsen.
 


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Med lovforslaget foreslås det, at Center for Energibesparelser. (Go´Energi) nedlægges. Center for Energibesparelser blev etableret af Klima-, Energi- og Bygningsministeriet den 1. marts 2010 ved lov nr. 1516 af 27. december 2009 om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser og lov om ophævelse af Elsparefonden. Klima-, energi- og bygningsministeren har udpeget en bestyrelse for Center for Energibesparelser, som består af en formand og seks medlemmer. Bestyrelsen bistås efter loven af et sekretariat og en sekretariatschef, som har ansvaret for den daglige drift. Bestyrelsen agerer i henhold til bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2010 om forretningsorden for Center for Energibesparelser. Bekendtgørelsen vil blive ophævet ved ikrafttrædelsen af denne lov.

Centeret skal ifølge loven afgive en årlig beretning om sin virksomhed. Der henvises i den forbindelse til bestyrelsens årsberetning 2010 og 2011. Centeret udarbejder herudover årlige handlingsplaner i henhold til loven. Der henvises i den forbindelse til Handlingsplan 2011 og 2012.

Centeret skal fremme effektiv brug af energi i husholdninger, det offentlige og i erhvervslivet inden for alle former for energiforbrug undtagen transport. Det fremgår af lovgrundlaget for centeret, at dette skal ske gennem kampagner, videnformidling, markedsintroduktion og udvikling og formidling af standardiserede energibesparende produkter og løsninger. Centerets indsatser er således i dag fokuseret på følgende områder:

Kampagner, generel nyheds- og videnformidling via hjemmeside, brochurer, casesamlinger m.v.

Fremme af energirigtige produkter bl.a. gennem mærkningsordninger af de mest energieffektive produkter på markedet

Indsats målrettet erhvervsvirksomheder og offentlige institutioner gennem kurveknækkeraftaler, indkøbsvejledninger, netværk m.v.

Kompetenceopbygning gennem undervisningskoncepter, liste over håndværkere, der har gennemført energivejlederuddannelsen m.v.

I centerets handlingsplan for 2012 lægges der op til enkelte ændringer, men det forventes ikke at ændre væsentligt på den relative fordeling mellem de forskellige indsatsområder.

Det foreslås, at den indsats, som koncentrerer sig om kampagner, herunder hjemmesider og frivillige aftaler m.v., nedtones fremover.

Midlerne herfra på 60 mio. kr. årligt vil i stedet medgå til finansiering af en række nye energieffektiviseringsinitiativer. Det drejer sig blandt andet om fremme af alternativer til oliefyr, forøgelse af energiselskabernes besparelsesindsats, energirenovering af den eksisterende bygningsmasse, samt en række energieffektiviseringsinitiativer i transportsektoren bl.a. infrastrukturpulje til opstilling af ladestandere og pulje til forsøg med elbiler. I vurderingen af hvilke aktiviteter, der som udgangspunkt prioriteres videreført, vil blandt andet indgå, at nogle initiativer i centerets regi sikrer implementering af en række bestemmelser i tre EU-direktiver jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 7 og at gode og effektive indsatser videreføres således, at allerede foretagne og disponerede investeringer ikke unødigt går til spilde. Det drejer sig om midler på ca. 30 mio. kr., der medgår til disse aktiviteter.

Til nr. 2

Efter § 19, stk. 3, kan Center for Energibesparelser bemyndige en virksomhed eller sagkyndig institution til at udøve de beføjelser centeret har efter § 7. Denne bestemmelse foreslås ophævet som konsekvens af, at centeret foreslås nedlagt. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 3

§ 20, stk. 2, vedrører klager over afgørelser truffet af Center for Energibesparelser. Denne bestemmelse foreslås ophævet som konsekvens af, at centeret foreslås nedlagt. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 4

§ 20, stk. 3-6, vedrører afgørelser truffet efter bestemmelsens stk. 1 og 2. Som konsekvens af at stk. 2, nu ophæves, foreslås det, at henvisningen til stk. 2, ophæves.

Til nr. 5

Efter § 21, stk. 1, kan Center for Energibesparelser pålægge kollektive energiforsyningsvirksomheder og virksomheder, som er nævnt i lovens § 19, stk. 2, at oplyse om forhold omfattet af loven. Undladelse af at fremkomme med de korrekte oplysninger til centeret er strafbelagt i § 22. Disse bestemmelser foreslås ophævet for så vidt angår centeret, som konsekvens af at centeret foreslås nedlagt. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.

Til § 2

Til nr. 1

Til brug for finansiering af Center for Energibesparelser opkræves et energisparebidrag på 0,6 øre/kWh. Beløbet betales af forbrug af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet. Det foreslås, at dette bidrag ændres til et energieffektiviseringsbidrag. Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det foreslås, at de aktiviteter, som centeret i dag finansierer ved denne afgift, i stedet skal medgå til finansiering af en række nye energieffektiviseringsinitiativer. Ved ændringen foreslås således, at der er overensstemmelse mellem bidragets navn og anvendelsesformål. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.

Til nr. 2

Til brug for finansiering af Center for Energibesparelser opkræves et energisparebidrag på 0,6 øre/kWh. Beløbet betales af andet forbrug end forbrug af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet. Det foreslås, at dette bidrag ændres til et energieffektiviseringsbidrag. Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det foreslås, at de aktiviteter, som centeret i dag finansierer ved denne afgift, i stedet skal medgå til finansiering af en række nye energieffektiviseringsinitiativer. Ved ændringen foreslås således, at der er overensstemmelse mellem bidragets navn og anvendelsesformål. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.

Til § 3

Til nr. 1

Efter § 7 F, stk. 1, nr. 6, skal tilskud til forbrugere til at fremme udbredelsen af energieffektive produkter og løsninger, som Center for Energibesparelser kan tildele efter lov om fremme af besparelser i energiforbruget ikke medregnes til den skattepligtige indkomst. Denne bestemmelse foreslås ophævet, idet centeret foreslås nedlagt, og der derfor ikke vil blive tildelt sådanne tilskud mere. Centeret har udbetalt tilskud for 18.325.352,93 kr. i 2011. I 2012 er der ikke afsat midler til tilskud. Tilskud omfattet af bestemmelsen i § 7 F, stk. 1, nr. 6, meddelt inden lovens ikrafttræden vil ikke skulle medregnes til den skattepligtige indkomst, jf. § 4, stk. 3.

Til § 4

Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft 1. juli 2012 Hermed bliver Center for Energibesparelser nedlagt.. Dette er for at sikre en hurtig og loyal efterlevelse af aftalen 22. marts 2012 om den danske energipolitik i 2012-2015.

Det foreslås i stk. 2, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ved lovens ikrafttræden overtager alle Center for Energibesparelsers aktiver og passiver og indtræder i alle centerets rettigheder og forpligtelser. Ministeren afbeskikker centerets hidtidige bestyrelse og forestår afviklingen af centerets aktiviteter, ligesom en del af centerets aktiviteter videreføres af Energistyrelsen, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1. I overensstemmelsen med energiaftalen vil det være Energistyrelsen opgaven delegeres til.

I stk. 3 foreslås en overgangsbestemmelse for så vidt angår tilskud til forbrugere meddelt efter § 7, stk. 4 i lov om fremme af besparelser i energiforbruget. Det drejer sig om tilskud meddelt inden lovens ikrafttræden. Disse skal efter forslaget ikke medregnes til den skattepligtige indkomst.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende love

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om afgift af elektricitet og lov om påligning af indkomstskat til staten.
  
§ 1
  
I lov om fremme af besparelser af energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 1. december 2010, som ændret ved § 28 i lov nr. 455 af 18. maj 2011, foretages følgende ændringer:
   
Kapitel 3
Center for Energibesparelser
 
1.Kapitel 3 ophæves.
§ 7. Klima- og energiministeren opretter et Center for Energibesparelser, som i overensstemmelse med lovens formål skal bidrage til at fremme realiseringen af omkostningseffektive energibesparelser gennem kampagner, videnformidling, markedsintroduktion og udvikling og formidling af standardiserede energibesparende produkter og løsninger.
Stk. 2. Centeret skal bidrage til fremme af energibesparelser inden for alle former for energi og inden for alle sektorer bortset fra transport.
Stk. 3. Centeret koordinerer sin virksomhed med andre aktiviteter til fremme af energibesparelser. Centerets indsats skal understøtte andre aktørers indsats, herunder de kollektive energiforsyningsvirksomheders aktiviteter.
Stk. 4. Centeret kan efter ansøgning give tilskud til projekter og demonstrationsprogrammer til aktiviteter som nævnt i stk. 1, herunder tilskud i en given periode til at fremme udbredelsen af energieffektive produkter og løsninger.
§ 8. Center for Energibesparelser udarbejder en årlig handlingsplan, som godkendes af klima- og energiministeren.
Stk. 2. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af
indsatsområder for aktiviteter som nævnt i § 7, som centeret i det kommende år særlig vil prioritere, og en overordnet økonomisk ramme for aktiviteterne.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte retningslinjer for udarbejdelsen af handlingsplanen og bestemme, at angivne målsætninger og prioriteringer skal lægges til grund for udarbejdelsen.
§ 9. Center for Energibesparelser oprettes som et selvstændigt center. Centeret ledes af en uafhængig bestyrelse, der består af 1 formand og indtil 6 medlemmer.
Stk. 2. Bestyrelsen træffer afgørelse i alle forhold vedrørende centerets opgaver efter §§ 7 og 8, herunder om iværksættelse af aktiviteter og anvendelse af tilskudsmidler.
Stk. 3. Formanden og medlemmerne udpeges af klima- og energiministeren i deres personlige egenskab. Bestyrelsen udpeges for en periode af indtil 4 år. Genudpegning kan ske én gang. Klima- og energiministeren kan under hensyn til bestyrelsens sammensætning og funktion træffe bestemmelse om, at et medlem udpeges for mindre end 4 år, eller at udpegningen af formanden eller et medlem forlænges i en kortere periode.
Stk. 4. Klima- og energiministeren kan træffe bestemmelse om honorar til formanden og bestyrelsesmedlemmerne.
Stk. 5. Bestyrelsen betjenes af et sekretariat. Bestyrelsen ansætter lederen af sekretariatet. Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.
Stk. 6. Centeret afgiver årligt en beretning til klima- og energiministeren om sin virksomhed.
Stk. 7. Klima- og energiministeren fastsætter en forretningsorden for centeret, herunder om sekretariatets opgaver.
§ 10. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om
1) ansøgning og tilsagn om tilskud som nævnt i § 7, stk. 4, og udbetaling af tilskud, herunder at tilskud er betinget af, at aktiviteten ikke er påbegyndt, før der er givet tilsagn om tilskud,
2) tilsyn, regnskab og revision vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud, og
3) offentliggørelse af resultater af aktiviteter, hvortil der er givet tilskud.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om tilskud til aktiviteter, der kan få tilskud efter anden lovgivning, herunder om, at der ikke kan gives tilskud i henhold til denne lov.
Stk. 3. Revision af de aktiviteter, hvortil der gives tilskud, skal udføres for modtagerens regning af en godkendt revisor.
§ 11. Center for Energibesparelser kan træffe afgørelse om, at tilskud i henhold til § 10 bortfalder helt eller delvis, hvis
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for modtagelsen af tilskud,
2) vilkår for tilskud ikke opfyldes eller
3) den pågældende aktivitet ikke er afsluttet inden for den frist, der er fastsat i afgørelsen om tilskud.
Stk. 2. I forbindelse med en afgørelse om bortfald af tilskud efter stk. 1 kan centeret bestemme, at udbetalte tilskud helt eller delvis skal tilbagebetales.
Stk. 3. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om de i stk. 1 og 2 nævnte forhold.
§ 12. Den del af udgifterne til installationsarbejde i boliger, som svarer til et ydet tilskud efter § 7, stk. 4, medregnes ikke ved beregningen af lejeforhøjelse og kan ikke afskrives på vedligeholdelseskontoen.
  
   
§ 19. Klima- og energiministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet institution eller en anden myndighed til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
  
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan bemyndige en sagkyndig institution, en organisation eller en virksomhed til at udøve nærmere angivne beføjelser vedrørende tilsyn, kontrol, udtagning, måling og afprøvning af energiforbrugende produkter, som er omfattet af loven eller regler fastsat i medfør af loven, akkrediteret certificering samt sekretariatsbistand til ministeren. Institutionen m.v. kan ikke træffe afgørelse eller træffe bestemmelse om adgang som nævnt i § 17, stk. 2. Klima- og energiministeren fører tilsyn med varetagelsen af opgaver, som er henlagt til pågældende.
Stk. 3. Center for Energibesparelser kan bemyndige en virksomhed eller en sagkyndig institution eller organisation til i nærmere angivet omfang at udøve beføjelser, der er nævnt i § 7.
 
2.§ 19, stk. 2, ophæves.
   
§ 20. Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet af klima- og energiministeren eller transportministeren efter loven og efter regler udstedt i medfør af loven. Klima og energiministerens og transportministerens afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed end det nævnte Energiklagenævn.
  
   
Stk. 2. Afgørelser truffet af Center for Energibesparelser efter kapitel 3 og efter regler fastsat i medfør af dette kapitel kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Klager
over retlige spørgsmål i forbindelse med de nævnte afgørelser kan dog indbringes for Energiklagenævnet.
 
3.§ 20, stk. 2, ophæves
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
   
Stk. 3. Afgørelser som nævnt i stk. 1 og 2 kan ikke indbringes for domstolene, før den endelige administrative afgørelse foreligger.
 
4. I § 20. stk. 3, der bliver stk. 2, stk. 5, nr. 1, der bliver stk. 4, nr. 1, og stk. 6, der bliver stk. 5, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1«.
Stk. 4. Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt.
Stk. 5. Klima- og energiministeren eller transportministeren kan fastsætte regler om
1) adgangen til at klage over de afgørelser, som er nævnt i stk. 1 og 2, herunder at visse afgørelser ikke skal kunne indbringes for Energiklagenævnet, og
2) at afgørelser truffet af en institution under vedkommende ministerium eller en anden myndighed, som ministeren i medfør af § 19, stk. 1, har henlagt sine beføjelser efter loven til, ikke skal kunne indbringes for vedkommende minister.
  
Stk. 6. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om Energiklagenævnets sammensætning ved behandling af klager over afgørelser som nævnt i stk. 1 og 2 og om betaling af gebyr ved indbringelse af en klage for Energiklagenævnet
  
   
§ 21. Klima- og energiministeren, Center for Energibesparelser og Energiklagenævnet kan pålægge kollektive energiforsyningsvirksomheder virksomheder, som er nævnt i § 19, stk. 2, institutioner eller organisationer samt leverandører og forhandlere at udarbejde og meddele alle sådanne oplysninger, som er nødvendige for varetagelsen af de opgaver, som er nævnt i loven, herunder til afgørelse af, om et forhold er omfattet af loven.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvilke kategorier af oplysninger der omfattes af stk. 1, og hvorledes oplysningerne skal meddeles.
§ 22. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) meddeler klima- og energiministeren, transportministeren, Center for Energibesparelser eller Energiklagenævnet urigtige eller vildledende oplysninger eller undlader at afgive oplysninger som omhandlet i § 21,
2) undlader at efterkomme et påbud efter § 6, stk. 2, § 17,stk. 5, eller § 18, stk. 2.
3) overtræder bestemmelserne i § 16, stk. 1, om anbringelse af anden mærkning eller i § 16, stk. 2, om uberettiget anvendelse af mærker m.v. eller
4) hindrer adgang til udtagelse af produkter m.v. som nævnt i § 17, stk. 2.
Stk. 2. I regler, der udstedes i henhold til loven, kan der fastsættes bødestraf for overtrædelse af bestemmelser i reglerne eller af vilkår og påbud udstedt i henhold til reglerne.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
 
5. I § 21, stk. 1, og § 22, stk. 1, nr. 1,udgår: », Center for Energibesparelser«.
   
  
§ 2
  
I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret senest ved lov nr. 625 af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:
   
§ 6. Af forbrug af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en afgift, som består af følgende elementer:
  
1) En energiafgift på 54,6 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2010-2014 er satserne dog som anført i bilag 2.
2) Et energisparebidrag på 0,6 øre pr. kWh.
3) Et eldistributionsbidrag på 4 øre pr. kWh.
4) En tillægsafgift på 6,4 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2011-2014 er satserne dog som anført i bilag 2.
 
1.§ 6, stk. 1, nr. 2, ændres »energisparebidrag« til: »energieffektiviseringsbidrag.«
   
Stk. 2. Af andet forbrug af elektricitet betales en afgift, som består af følgende elementer:
1) En energiafgift på 67,0 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2010-2014 er satserne dog som anført i bilag 3.
2) Et energisparebidrag på 0,6 øre pr. kWh.
3) Et eldistributionsbidrag på 4 øre pr. kWh.
4) En tillægsafgift på 6,4 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2011-2014 er satserne dog som anført i bilag 3.
Stk. 3. Skatteministeren fastsætter regler for opgørelsen af den afgiftspligtige mængde efter stk. 1 og 2.
 
2. I§ 6, stk. 2, nr.2,ændres »energisparebidrag til: »energieffektiviseringsbidrag«.
   
  
§ 3
  
I lov om påligning af indkomstskat til staten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 273 af 27. marts 2012, foretages følgende ændringer:
   
§ 7 F. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke:
1) boligstøtte ydet efter lov om individuel boligstøtte samt kompensation efter boliglovgivningen til dækning af en lejers øgede nettoboligudgifter ved omdannelse af boligen til plejebolig eller friplejebolig,
2) støtte ydet efter § 37, stk. 1, 2 og 4, § 40, stk. 1 og 2, § 44, stk. 2, § 44 a, stk. 2, § 45, stk. 1, § 47, stk. 1, § 62, stk. 2 og 3, og § 74 a i lov om byfornyelse og boligforbedring og § 62, § 134, stk. 1, § 145, stk. 3, §§ 148-150, § 151, stk. 2 og 5, § 153, stk. 1 og 3, § 154, stk. 1, § 161, stk. 1, § 168, stk. 4 og 5, § 169, stk. 1, og § 174, stk. 4, i lov om byfornyelse samt § 14, § 26, stk. 1, § 53, stk. 3, § 63, stk. 3, § 67, § 68, § 69, stk. 1, § 70, § 71, stk. 1, § 72, stk. 1, § 77, stk. 5 og 7, og § 78, stk. 1, og § 98, stk. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer,
3) tilskud efter lov om statstilskud til omstilling af ældre boliger til kraftvarme,
4) tilskud efter lov om statstilskud til energibesparende foranstaltninger i pensionisters boliger,
5) tilskud efter lov om statstilskud til omstilling af elopvarmede bygninger,
6) tilskud til forbrugere til at fremme udbredelsen af energieffektive produkter og løsninger som nævnt i § 7, stk. 4, i lov om fremme af besparelser i energiforbruget,
7) beløb, der i henhold til miljølovgivningen udbetales af det offentlige til oprensning m.v. af forurenede ejendomme,
8) beløb, der udbetales af Oliebranchens Miljøpulje i henhold til aftale af 21. december 1992 til oprensning m.v. af forurenede ejendomme,
9) tilskud til forbrugere til køb og installation af energieffektive produkter og til fjernvarmetilslutning som nævnt i § 1, stk. 2, nr. 2 og 5, i lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser,
10) beløb, som sælgeren af en fast ejendom betaler til køberen til hel eller delvis dækning af præmie for ejerskifteforsikring i medfør af § 2, stk. 3, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., og
11) tilskud, som i medfør af § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning, § 14, stk. 1, nr. 3, i lov om naturgasforsyning og § 28 b, stk. 1, i lov om varmeforsyning ydes for at sikre realisering af dokumenterbare energibesparelser
12) tilskud efter lov om statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i helårsboliger.
Stk. 2. Den del af udgifterne, som svarer til tilskud m.v., der er skattefri efter stk. 1, kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen eller medregnes ved opgørelsen af grundlaget for skattemæssige afskrivninger og medregnes ikke til anskaffelsessummen ved opgørelse af skattepligtig fortjeneste eller tab ved afståelse af fast ejendom.
Stk. 3. Kompensation i henhold til lov om statstilskud til fremme af tilslutning til kulkraftvarme skal ikke medregnes til forbrugerens skattepligtige indkomst. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse for den del af udgifterne, som svarer til kompensation, som er skattefri efter 1. pkt.
 
1.§ 7 F, stk. 1, nr. 6, ophæves.
Nr. 7-12 bliver herefter nr. 6-11
   
  
§ 4
  
Stk. 1 Loven træder i kraft 1. juli 2012.
Stk. 2. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet overtager ved lovens ikrafttræden alle Center for Energibesparelsersaktiver og passiver og indtræder i alle centerets rettigheder og forpligtelser. Ministeren afbeskikker centerets hidtidige bestyrelse og forestårafviklingen af centerets aktiviteter.
Stk. 3. Bestemmelsen i § 3 om ophævelse af § 7 F, stk. 1, nr. 6, i ligningsloven, finder ikke anvendelse for tilskud meddelt inden lovens ikrafttræden.