Fremsat den 25. april 2012 af klima-,
energi- og bygningsminister (Martin Lidegaard)
Forslag
til
lov om ændring af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget, lov om afgift af elektricitet og lov
om påligning af indkomstskat til staten
(Nedlæggelse af Center for
Energibesparelser)
§ 1
I lov om fremme af besparelser af
energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 1.
december 2010, som ændret ved § 28 i lov nr. 455 af 18.
maj 2011, foretages følgende ændringer:
1. Kapitel
3 ophæves.
2. § 19,
stk. 3, ophæves.
3. § 20,
stk. 2 , ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
4. I
§ 20. stk. 3, der bliver stk. 2,
stk. 5, nr. 1, der bliver stk. 4, nr.
1, og stk. 6, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1«.
5. I
§ 21, stk. 1, og § 22, stk. 1, nr.
1, udgår: », Center for
Energibesparelser«.
§ 2
I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret
senest ved lov nr. 625 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer:
1. § 6,
stk. 1, nr. 2 , ændres »energisparebidrag«
til: »energieffektiviseringsbidrag«.
2. I
§ 6, stk. 2, nr. 2, ændres
»energisparebidrag« til:
»energieffektiviseringsbidrag«.
§ 3
I lov om påligning af indkomstskat til
staten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011,
som ændret senest ved § 5 i lov nr. 273 af 27. marts
2012, foretages følgende ændringer:
1. § 7 F,
stk. 1, nr. 6, ophæves.
Nr. 7-12 bliver herefter nr. 6-11.
§ 4
Stk . 1. Loven træder i kraft den 1. juli
2012.
Stk. 2. Klima-, Energi-
og Bygningsministeriet overtager ved lovens ikrafttræden alle
Center for Energibesparelsers aktiver og passiver og
indtræder i alle centerets rettigheder og forpligtelser.
Ministeren afbeskikker centerets hidtidige bestyrelse og
forestår afviklingen af centerets aktiviteter.
Stk. 3. Bestemmelsen i
§ 3 om ophævelse af § 7 F, stk. 1, nr. 6, i
ligningsloven, finder ikke anvendelse for tilskud meddelt inden
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse: | 1. Indledende bemærkninger | 2. Lovforslagets indhold og baggrund | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regioner og kommuner | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Høring | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledende
bemærkninger
Lovforslaget er en følge af aftalen af 22.
marts 2012 om den danske energipolitik 2012-2020, som er
indgået mellem regeringen og et flertal af partierne i
Folketinget. I aftalen indgår en betydelig styrkelse af
energispareindsatsen i perioden frem til og med 2020, herunder ikke
mindst energiselskabernes energibesparelsesforpligtelser. Herudover
indgår en række konkrete politiktiltag målrettet
energieffektivisering, som finansieres ved afvikling af kampagne-
og informationsaktiviteter i Center for Energibesparelser
(Go´Energi) og omprioritering af hertil knyttede midler. De
resterende midler og aktiviteter i Center for Energibesparelser
overflyttes til Energistyrelsen, og der gennemføres en
analyse med henblik på at vurdere, hvilke af disse
aktiviteter, der skal videreføres evt. i tilpasset form.
2. Lovforslagets indhold og
baggrund
Det foreslås, at Center for
Energibesparelser (Go´ Energi) nedlægges. Center for
Energibesparelser blev etableret af Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet den 1. marts 2010 ved lov nr. 1516 af 27.
december 2009 om ændring af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser og lov om ophævelse af Elsparefonden.
Centeret skal fremme effektiv brug af energi i husholdninger, det
offentlige og i erhvervslivet inden for alle former for
energiforbrug undtagen transport. Det fremgår af
lovgrundlaget for centeret, at dette skal ske gennem kampagner,
videnformidling, markedsintroduktion og udvikling og formidling af
standardiserede energibesparende produkter og løsninger. De
nuværende kampagne- og informationsaktiviteter i Center for
Energibesparelser afvikles, og nogle af de resterende opgaver, som
centeret har løst, videreføres af Energistyrelsen.
Der gennemføres en analyse med henblik på at vurdere,
hvilke af disse aktiviteter, der skal videreføres.
Bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2010 om forretningsorden
for Center for Energibesparelser bortfalder samtidig. Der henvises
til bemærkningerne til lovforslagets § 1.
I forbindelse med nedlæggelsen af
centeret er det nødvendigt med en overgangsperiode for
så vidt angår allerede indgåede forpligtelser
eller erhvervede rettigheder. Det foreslås, at Klima-,
Energi- og Bygningsministeriet indtræder i centerets
forpligtelser og rettigheder. Der henvises til lovforslagets §
4.
Med aftalen om dansk energipolitik 2012- 2020
styrkes energieffektiviseringsindsatsen betydeligt over de kommende
år. Energiselskabernes spareindsats forøges med 75
pct. i 2013-2014 og 100 pct. i 2015-2020 i forhold til indsatsen i
2010-2012 og målrettes bygninger og erhverv. Der etableres en
grøn erhvervsordning på 250 mio. kr. i 2013 og
herefter 500 mio. kr. årligt til fremme af vedvarende energi
i virksomheder (VE i proces). Heraf forventes ca. 20-25 pct. af
midlerne at vedrøre energieffektivisering i forbindelse med
omstilling til vedvarende energi. Hertil kommer udarbejdelse af en
samlet strategi for energirenovering af den eksisterende
bygningsmasse, samt den på finansloven for 2012 aftalte
grønne støtteordning til energirenovering af boliger
på 500 mio. kr. i 2013 og 500 mio. kr. i 2014.
På den baggrund forventes
bruttoenergiforbruget at falde til godt 730 PJ i 2020. I lyset af
forventet økonomisk vækst i perioden forbedres
effektiviteten pr. BNP-enhed dermed yderligere.
Med den forøgede indsats som følge
af Energiaftalen 2012-2020 opprioriteres særligt indsatsen
via energiselskabernes spareforpligtelser, renoveringspuljen for
boliger og VE i proces puljen.
Som følge af energiaftalen foreslås
en omprioritering af energispareindsatsen, således at den
massive satsning på energibesparelsesindsatser delvist
finansieres ved, at Center for Energibesparelser nedlægges.
Det foreslås derfor at omprioritere kampagnemidlerne på
i størrelsesordenen 60 mio. kr. årligt til konkrete
energieffektiviseringsinitiativer. De resterende midler overflyttes
til Energistyrelsen med henblik på videreførelse, evt.
i tilpasset form, af konkrete indsatser vedrørende
energieffektivisering.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Med lovforslaget videreføres en del af
centerets opgaver af Energistyrelsen. Der er tale om opgaver for
ca. 30 mio. kr. (jf. bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser § 1, nr. 1). Der gennemføres en analyse
med henblik på at vurdere, hvilke af disse aktiviteter, der
skal videreføres, evt. i tilpasset form, og i hvilket regi.
Bestyrelse og sekretariat for Center for Energibesparelser
foreslås nedlagt som selvstændig enhed.
Der vil samtidig ske en nedtoning af opgaver
vedrørende kampagner, herunder hjemmesider og frivillige
aftaler m.v., hvorved det er vurderingen, at der kan
gennemføres omprioritering af midler i
størrelsesordenen på 60 mio. kr. til konkrete
energieffektiviseringsinitiativer.
I lov om afgift af elektricitet foreslås
alene en konsekvensændring således, at de midler, der
vedrører finansiering af centeret, foreslås
omprioriteret til brug for energieffektiviseringsinitiativer. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 2.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da lovforslaget ikke medfører
ændringer i opkrævningen af energisparebidraget,
medfører lovforslaget ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter, idet
enkelte af de opgaver, centeret har løst, gennemfører
EU-regulering. Det drejer sig om EU DIR nr. 2009/28/EF om fremme af
anvendelsen af energikilder art. 14, direktiv 2010/30/EU af 19. maj
2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og
ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og
standardiserede produktoplysninger, art. 3 og art. 9 og direktiv
2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse
af krav til miljøvenligt design af energirelaterede
produkter, art. 7, art. 13 og 14. Disse opgaver vil blive
videreført af Energistyrelsen.
8. Høring
Lovforslaget er den 30. marts 2012 sendt i
høring hos:
3F Fagligt Fælles Forbund; Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening; Aalborg; Portland A/S;
Advokatrådet - Advokatsamfundet; Altinex Oil Denmark A/S:
Akademisk Arkitektforening; Affald Danmark; Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening; Ankenævnet på
Energiområdet; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd;
Boligselskabernes Landsforening; Brancheforeningen for Biogas;
Brancheforeningen for Biogas (Bruno Sander Nielsen);
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme; Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller; Branchen Forbrugerelektronik; Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet); Byggecentrum;
Byggeskadefonden; Center for Energibesparelser; CO-industri; DANAK
(Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond); Danish Offshore
Industry (Esben Mortensen); Danish Operators; Danmarks
Jægerforbund; Danmarks Naturfredningsforening; Danmarks
Rederiforening; Danmarks Teknisk Universitet (DTU); Danmarks
Vindmølleforening; Dansk Arbejdsgiverforening (DA); Dansk
Biotek; Dansk Byggeri; Dansk Center for Lys; Dansk Energi; Dansk
Energibranche forening (DEBRA); Dansk Erhverv; Dansk Fjernvarme;
Dansk Gartneri; Dansk Gasteknisk Center (DGC); Dansk Geotermi Aps;
Dansk Standard; A/S Dansk Shell; Dansk Transport og Logistik
(DLTL); Dansk Varefakta Nævn; Danske Advokater; Danske
Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK; Danske Regioner; Danske Udlejere;
Datatilsynet; De Grønne; DELTA Dansk Elektronik; Det
økologiske Råd; DI ITEK; DI - Organisation for
erhvervslivet; DONG Energy A/S; DS Håndværk &
Industri; DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening; Energi- og
olieforum.dk; Energiforbrugeren; Energiforum Danmark;
Energiklagenævnet; Energitilsynet; Energitjenesten; E. On
Danmark A/S; Forbrugerrådet; Foreningen Danske
Kraftvarmeværker; Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA);
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA); Foreningen af Registrerede Revisorer
(FRR); Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI);
Foreningen for Slutbrugere af Energi; Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer; Foreningen af Varmepumpefabrikanter i
Danmark; Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere; Go´Energi;
Greenpeace; GTS (Godkendt Teknologisk service); Hess ApS; HMN
Naturgas I/S; Håndværksrådet; Indukraft
Sekretariatet c/o Dansk Industri; Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA); Institut for produktudvikling (IPU); IT-Branchen;
ITEK; Kalk og Teglværksforeningen; KOOPERATIONEN; KTO -
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte; KL
(Kommunernes Landsforening); KL - Økonomisk sekretariat;
Københavns Kommune; Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen; Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen; Landbrug & Fødevarer;
Landsorganisationen i Danmark (LO); LCA Center; Landsbyggefonden;
Mærsk Olie og Gas AS; Naturgas Fyn; NOAH Energi og Klima;
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi; Organisationen for
Vedvarende Energi; Realkreditforeningen; Reel Energi Oplysning
(REO); RenoSam; Risø (DTU); Samvirkende Energi- og
Miljøforeninger; Statens Byggeforsknings Institut; Statoil
A/S; Statoil A/S; Statoil Gazelle A/S; Tekniq; Teknologisk
Institut; Telekommunikationsindustrien;
Varmepumpefabrikantforeningen; Vattenfall A/S; VELTAK - VVS- og
El-Tekniske Leverandørers Brancheforening;
Vindmølleindustrien; WWF Verdensnaturfonden;
Østkraft.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
| Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
| Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
| Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
| Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
| Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
| Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
| Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder EU-retlige
aspekter, idet enkelte af de opgaver, centeret har løst,
gennemfører EU-regulering, jf. afsnit 7 i de almindelige
bemærkninger. Disse opgaver vil blive videreført af
Energistyrelsen. |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det, at Center
for Energibesparelser. (Go´Energi) nedlægges. Center
for Energibesparelser blev etableret af Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet den 1. marts 2010 ved lov nr. 1516 af 27.
december 2009 om ændring af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser og lov om ophævelse af Elsparefonden.
Klima-, energi- og bygningsministeren har udpeget en bestyrelse for
Center for Energibesparelser, som består af en formand og
seks medlemmer. Bestyrelsen bistås efter loven af et
sekretariat og en sekretariatschef, som har ansvaret for den
daglige drift. Bestyrelsen agerer i henhold til
bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2010 om forretningsorden
for Center for Energibesparelser. Bekendtgørelsen vil blive
ophævet ved ikrafttrædelsen af denne lov.
Centeret skal ifølge loven afgive en
årlig beretning om sin virksomhed. Der henvises i den
forbindelse til bestyrelsens årsberetning 2010 og 2011.
Centeret udarbejder herudover årlige handlingsplaner i
henhold til loven. Der henvises i den forbindelse til Handlingsplan
2011 og 2012.
Centeret skal fremme effektiv brug af energi i
husholdninger, det offentlige og i erhvervslivet inden for alle
former for energiforbrug undtagen transport. Det fremgår af
lovgrundlaget for centeret, at dette skal ske gennem kampagner,
videnformidling, markedsintroduktion og udvikling og formidling af
standardiserede energibesparende produkter og løsninger.
Centerets indsatser er således i dag fokuseret på
følgende områder:
Kampagner, generel nyheds- og videnformidling via
hjemmeside, brochurer, casesamlinger m.v.
Fremme af energirigtige produkter bl.a. gennem
mærkningsordninger af de mest energieffektive produkter
på markedet
Indsats målrettet erhvervsvirksomheder og
offentlige institutioner gennem kurveknækkeraftaler,
indkøbsvejledninger, netværk m.v.
Kompetenceopbygning gennem
undervisningskoncepter, liste over håndværkere, der har
gennemført energivejlederuddannelsen m.v.
I centerets handlingsplan for 2012 lægges
der op til enkelte ændringer, men det forventes ikke at
ændre væsentligt på den relative fordeling mellem
de forskellige indsatsområder.
Det foreslås, at den indsats, som
koncentrerer sig om kampagner, herunder hjemmesider og frivillige
aftaler m.v., nedtones fremover.
Midlerne herfra på 60 mio. kr. årligt
vil i stedet medgå til finansiering af en række nye
energieffektiviseringsinitiativer. Det drejer sig blandt andet om
fremme af alternativer til oliefyr, forøgelse af
energiselskabernes besparelsesindsats, energirenovering af den
eksisterende bygningsmasse, samt en række
energieffektiviseringsinitiativer i transportsektoren bl.a.
infrastrukturpulje til opstilling af ladestandere og pulje til
forsøg med elbiler. I vurderingen af hvilke aktiviteter, der
som udgangspunkt prioriteres videreført, vil blandt andet
indgå, at nogle initiativer i centerets regi sikrer
implementering af en række bestemmelser i tre EU-direktiver
jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 7 og at gode og
effektive indsatser videreføres således, at allerede
foretagne og disponerede investeringer ikke unødigt
går til spilde. Det drejer sig om midler på ca. 30 mio.
kr., der medgår til disse aktiviteter.
Til nr. 2
Efter § 19, stk. 3, kan Center for
Energibesparelser bemyndige en virksomhed eller sagkyndig
institution til at udøve de beføjelser centeret har
efter § 7. Denne bestemmelse foreslås ophævet som
konsekvens af, at centeret foreslås nedlagt. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 3
§ 20, stk. 2, vedrører klager over
afgørelser truffet af Center for Energibesparelser. Denne
bestemmelse foreslås ophævet som konsekvens af, at
centeret foreslås nedlagt. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 4
§ 20, stk. 3-6, vedrører
afgørelser truffet efter bestemmelsens stk. 1 og 2. Som
konsekvens af at stk. 2, nu ophæves, foreslås det, at
henvisningen til stk. 2, ophæves.
Til nr. 5
Efter § 21, stk. 1, kan Center for
Energibesparelser pålægge kollektive
energiforsyningsvirksomheder og virksomheder, som er nævnt i
lovens § 19, stk. 2, at oplyse om forhold omfattet af loven.
Undladelse af at fremkomme med de korrekte oplysninger til centeret
er strafbelagt i § 22. Disse bestemmelser foreslås
ophævet for så vidt angår centeret, som
konsekvens af at centeret foreslås nedlagt. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.
Til § 2
Til nr. 1
Til brug for finansiering af Center for
Energibesparelser opkræves et energisparebidrag på 0,6
øre/kWh. Beløbet betales af forbrug af elektricitet,
der overstiger 4.000 kWh årligt i helårsboliger, der
opvarmes ved elektricitet. Det foreslås, at dette bidrag
ændres til et energieffektiviseringsbidrag. Forslaget skal
ses i sammenhæng med, at det foreslås, at de
aktiviteter, som centeret i dag finansierer ved denne afgift, i
stedet skal medgå til finansiering af en række nye
energieffektiviseringsinitiativer. Ved ændringen
foreslås således, at der er overensstemmelse mellem
bidragets navn og anvendelsesformål. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til nr. 2
Til brug for finansiering af Center for
Energibesparelser opkræves et energisparebidrag på 0,6
øre/kWh. Beløbet betales af andet forbrug end forbrug
af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i
helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet. Det
foreslås, at dette bidrag ændres til et
energieffektiviseringsbidrag. Forslaget skal ses i sammenhæng
med, at det foreslås, at de aktiviteter, som centeret i dag
finansierer ved denne afgift, i stedet skal medgå til
finansiering af en række nye
energieffektiviseringsinitiativer. Ved ændringen
foreslås således, at der er overensstemmelse mellem
bidragets navn og anvendelsesformål. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til § 3
Til nr. 1
Efter § 7 F, stk. 1, nr. 6, skal tilskud til
forbrugere til at fremme udbredelsen af energieffektive produkter
og løsninger, som Center for Energibesparelser kan tildele
efter lov om fremme af besparelser i energiforbruget ikke medregnes
til den skattepligtige indkomst. Denne bestemmelse foreslås
ophævet, idet centeret foreslås nedlagt, og der derfor
ikke vil blive tildelt sådanne tilskud mere. Centeret har
udbetalt tilskud for 18.325.352,93 kr. i 2011. I 2012 er der ikke
afsat midler til tilskud. Tilskud omfattet af bestemmelsen i §
7 F, stk. 1, nr. 6, meddelt inden lovens ikrafttræden vil
ikke skulle medregnes til den skattepligtige indkomst, jf. §
4, stk. 3.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft 1. juli 2012 Hermed bliver Center for
Energibesparelser nedlagt.. Dette er for at sikre en hurtig og
loyal efterlevelse af aftalen 22. marts 2012 om den danske
energipolitik i 2012-2015.
Det foreslås i stk. 2, at Klima-, Energi-
og Bygningsministeriet ved lovens ikrafttræden overtager alle
Center for Energibesparelsers aktiver og passiver og
indtræder i alle centerets rettigheder og forpligtelser.
Ministeren afbeskikker centerets hidtidige bestyrelse og
forestår afviklingen af centerets aktiviteter, ligesom en del
af centerets aktiviteter videreføres af Energistyrelsen, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 1. I overensstemmelsen med
energiaftalen vil det være Energistyrelsen opgaven delegeres
til.
I stk. 3 foreslås en overgangsbestemmelse
for så vidt angår tilskud til forbrugere meddelt efter
§ 7, stk. 4 i lov om fremme af besparelser i energiforbruget.
Det drejer sig om tilskud meddelt inden lovens ikrafttræden.
Disse skal efter forslaget ikke medregnes til den skattepligtige
indkomst.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
love
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af besparelser i energiforbruget, lov om afgift af
elektricitet og lov om påligning af indkomstskat til
staten. | | | § 1 | | | I lov om fremme af besparelser af
energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 1.
december 2010, som ændret ved § 28 i lov nr. 455 af 18.
maj 2011, foretages følgende ændringer: | | | | Kapitel 3 Center for Energibesparelser | | 1.Kapitel 3 ophæves. | § 7.
Klima- og energiministeren opretter et Center for
Energibesparelser, som i overensstemmelse med lovens formål
skal bidrage til at fremme realiseringen af omkostningseffektive
energibesparelser gennem kampagner, videnformidling,
markedsintroduktion og udvikling og formidling af standardiserede
energibesparende produkter og løsninger. Stk. 2. Centeret skal
bidrage til fremme af energibesparelser inden for alle former for
energi og inden for alle sektorer bortset fra transport. Stk. 3. Centeret
koordinerer sin virksomhed med andre aktiviteter til fremme af
energibesparelser. Centerets indsats skal understøtte andre
aktørers indsats, herunder de kollektive
energiforsyningsvirksomheders aktiviteter. Stk. 4. Centeret kan
efter ansøgning give tilskud til projekter og
demonstrationsprogrammer til aktiviteter som nævnt i stk. 1,
herunder tilskud i en given periode til at fremme udbredelsen af
energieffektive produkter og løsninger. § 8.
Center for Energibesparelser udarbejder en årlig
handlingsplan, som godkendes af klima- og energiministeren. Stk. 2.
Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af indsatsområder for aktiviteter som
nævnt i § 7, som centeret i det kommende år
særlig vil prioritere, og en overordnet økonomisk
ramme for aktiviteterne. Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte retningslinjer for udarbejdelsen af handlingsplanen
og bestemme, at angivne målsætninger og prioriteringer
skal lægges til grund for udarbejdelsen. § 9.
Center for Energibesparelser oprettes som et selvstændigt
center. Centeret ledes af en uafhængig bestyrelse, der
består af 1 formand og indtil 6 medlemmer. Stk. 2. Bestyrelsen
træffer afgørelse i alle forhold vedrørende
centerets opgaver efter §§ 7 og 8, herunder om
iværksættelse af aktiviteter og anvendelse af
tilskudsmidler. Stk. 3. Formanden og
medlemmerne udpeges af klima- og energiministeren i deres
personlige egenskab. Bestyrelsen udpeges for en periode af indtil 4
år. Genudpegning kan ske én gang. Klima- og
energiministeren kan under hensyn til bestyrelsens
sammensætning og funktion træffe bestemmelse om, at et
medlem udpeges for mindre end 4 år, eller at udpegningen af
formanden eller et medlem forlænges i en kortere
periode. Stk. 4. Klima- og
energiministeren kan træffe bestemmelse om honorar til
formanden og bestyrelsesmedlemmerne. Stk. 5. Bestyrelsen
betjenes af et sekretariat. Bestyrelsen ansætter lederen af
sekretariatet. Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller
sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang. Stk. 6. Centeret
afgiver årligt en beretning til klima- og energiministeren om
sin virksomhed. Stk. 7. Klima- og
energiministeren fastsætter en forretningsorden for centeret,
herunder om sekretariatets opgaver. § 10.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om 1) ansøgning og tilsagn om tilskud som
nævnt i § 7, stk. 4, og udbetaling af tilskud, herunder
at tilskud er betinget af, at aktiviteten ikke er påbegyndt,
før der er givet tilsagn om tilskud, 2) tilsyn, regnskab og revision
vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud, og 3) offentliggørelse af resultater af
aktiviteter, hvortil der er givet tilskud. Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om tilskud til
aktiviteter, der kan få tilskud efter anden lovgivning,
herunder om, at der ikke kan gives tilskud i henhold til denne
lov. Stk. 3. Revision af de
aktiviteter, hvortil der gives tilskud, skal udføres for
modtagerens regning af en godkendt revisor. § 11.
Center for Energibesparelser kan træffe afgørelse om,
at tilskud i henhold til § 10 bortfalder helt eller delvis,
hvis 1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
modtagelsen af tilskud, 2) vilkår for tilskud ikke opfyldes
eller 3) den pågældende aktivitet ikke er
afsluttet inden for den frist, der er fastsat i afgørelsen
om tilskud. Stk. 2. I forbindelse
med en afgørelse om bortfald af tilskud efter stk. 1 kan
centeret bestemme, at udbetalte tilskud helt eller delvis skal
tilbagebetales. Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om de i stk. 1 og 2
nævnte forhold. § 12. Den
del af udgifterne til installationsarbejde i boliger, som svarer
til et ydet tilskud efter § 7, stk. 4, medregnes ikke ved
beregningen af lejeforhøjelse og kan ikke afskrives på
vedligeholdelseskontoen. | | | | | | § 19.
Klima- og energiministeren kan bemyndige en under ministeriet
oprettet institution eller en anden myndighed til at udøve
de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. | | | Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan bemyndige en sagkyndig institution, en
organisation eller en virksomhed til at udøve nærmere
angivne beføjelser vedrørende tilsyn, kontrol,
udtagning, måling og afprøvning af energiforbrugende
produkter, som er omfattet af loven eller regler fastsat i
medfør af loven, akkrediteret certificering samt
sekretariatsbistand til ministeren. Institutionen m.v. kan ikke
træffe afgørelse eller træffe bestemmelse om
adgang som nævnt i § 17, stk. 2. Klima- og
energiministeren fører tilsyn med varetagelsen af opgaver,
som er henlagt til pågældende. Stk. 3. Center for
Energibesparelser kan bemyndige en virksomhed eller en sagkyndig
institution eller organisation til i nærmere angivet omfang
at udøve beføjelser, der er nævnt i §
7. | | 2.§ 19, stk. 2, ophæves. | | | | § 20.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet af klima- og energiministeren eller transportministeren
efter loven og efter regler udstedt i medfør af loven. Klima
og energiministerens og transportministerens afgørelser kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed end det
nævnte Energiklagenævn. | | | | | | Stk. 2.
Afgørelser truffet af Center for Energibesparelser efter
kapitel 3 og efter regler fastsat i medfør af dette kapitel
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Klager over retlige spørgsmål i forbindelse
med de nævnte afgørelser kan dog indbringes for
Energiklagenævnet. | | 3.§ 20, stk. 2, ophæves Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5. | | | | Stk. 3.
Afgørelser som nævnt i stk. 1 og 2 kan ikke indbringes
for domstolene, før den endelige administrative
afgørelse foreligger. | | 4. I § 20. stk. 3, der bliver stk. 2, stk. 5, nr. 1, der bliver stk. 4, nr. 1, og
stk. 6, der bliver stk. 5, ændres
»stk. 1 og 2« til: »stk. 1«. | Stk. 4. Klage skal
være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt. Stk. 5. Klima- og
energiministeren eller transportministeren kan fastsætte
regler om 1) adgangen til at klage over de
afgørelser, som er nævnt i stk. 1 og 2, herunder at
visse afgørelser ikke skal kunne indbringes for
Energiklagenævnet, og 2) at afgørelser truffet af en
institution under vedkommende ministerium eller en anden myndighed,
som ministeren i medfør af § 19, stk. 1, har henlagt
sine beføjelser efter loven til, ikke skal kunne indbringes
for vedkommende minister. | | | Stk. 6. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om
Energiklagenævnets sammensætning ved behandling af
klager over afgørelser som nævnt i stk. 1 og 2 og om
betaling af gebyr ved indbringelse af en klage for
Energiklagenævnet | | | | | | § 21.
Klima- og energiministeren, Center for Energibesparelser og
Energiklagenævnet kan pålægge kollektive
energiforsyningsvirksomheder virksomheder, som er nævnt i
§ 19, stk. 2, institutioner eller organisationer samt
leverandører og forhandlere at udarbejde og meddele alle
sådanne oplysninger, som er nødvendige for
varetagelsen af de opgaver, som er nævnt i loven, herunder
til afgørelse af, om et forhold er omfattet af loven. Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, hvilke kategorier
af oplysninger der omfattes af stk. 1, og hvorledes oplysningerne
skal meddeles. § 22.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der 1) meddeler klima- og energiministeren,
transportministeren, Center for Energibesparelser eller
Energiklagenævnet urigtige eller vildledende oplysninger
eller undlader at afgive oplysninger som omhandlet i §
21, 2) undlader at efterkomme et påbud efter
§ 6, stk. 2, § 17,stk. 5, eller § 18, stk. 2. 3) overtræder bestemmelserne i § 16,
stk. 1, om anbringelse af anden mærkning eller i § 16,
stk. 2, om uberettiget anvendelse af mærker m.v. eller 4) hindrer adgang til udtagelse af produkter
m.v. som nævnt i § 17, stk. 2. Stk. 2. I regler, der
udstedes i henhold til loven, kan der fastsættes
bødestraf for overtrædelse af bestemmelser i reglerne
eller af vilkår og påbud udstedt i henhold til
reglerne. Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 5. I § 21, stk. 1, og § 22, stk. 1, nr. 1,udgår:
», Center for Energibesparelser«. | | | | | | § 2 | | | I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret
senest ved lov nr. 625 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | § 6. Af
forbrug af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i
helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en
afgift, som består af følgende elementer: | | | 1) En energiafgift på 54,6 øre pr.
kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2010-2014 er
satserne dog som anført i bilag 2. 2) Et energisparebidrag på 0,6 øre
pr. kWh. 3) Et eldistributionsbidrag på 4
øre pr. kWh. 4) En tillægsafgift på 6,4
øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden
2011-2014 er satserne dog som anført i bilag 2. | | 1.§ 6, stk. 1, nr. 2, ændres
»energisparebidrag« til:
»energieffektiviseringsbidrag.« | | | | Stk. 2. Af andet
forbrug af elektricitet betales en afgift, som består af
følgende elementer: 1) En energiafgift på 67,0 øre pr.
kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2010-2014 er
satserne dog som anført i bilag 3. 2) Et energisparebidrag på 0,6
øre pr. kWh. 3) Et eldistributionsbidrag på 4
øre pr. kWh. 4) En tillægsafgift på 6,4
øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden
2011-2014 er satserne dog som anført i bilag 3. Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter regler for opgørelsen af
den afgiftspligtige mængde efter stk. 1 og 2. | | 2. I§ 6, stk. 2, nr.2,ændres
»energisparebidrag til:
»energieffektiviseringsbidrag«. | | | | | | § 3 | | | I lov om påligning af
indkomstskat til staten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af
28. oktober 2011, som ændret senest ved § 5 i lov nr.
273 af 27. marts 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 7 F.
Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke: 1) boligstøtte ydet efter lov om
individuel boligstøtte samt kompensation efter
boliglovgivningen til dækning af en lejers øgede
nettoboligudgifter ved omdannelse af boligen til plejebolig eller
friplejebolig, 2) støtte ydet efter § 37, stk. 1,
2 og 4, § 40, stk. 1 og 2, § 44, stk. 2, § 44 a,
stk. 2, § 45, stk. 1, § 47, stk. 1, § 62, stk. 2 og
3, og § 74 a i lov om byfornyelse og boligforbedring og §
62, § 134, stk. 1, § 145, stk. 3, §§ 148-150,
§ 151, stk. 2 og 5, § 153, stk. 1 og 3, § 154, stk.
1, § 161, stk. 1, § 168, stk. 4 og 5, § 169, stk. 1,
og § 174, stk. 4, i lov om byfornyelse samt § 14, §
26, stk. 1, § 53, stk. 3, § 63, stk. 3, § 67, §
68, § 69, stk. 1, § 70, § 71, stk. 1, § 72,
stk. 1, § 77, stk. 5 og 7, og § 78, stk. 1, og § 98,
stk. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer, 3) tilskud efter lov om statstilskud til
omstilling af ældre boliger til kraftvarme, 4) tilskud efter lov om statstilskud til
energibesparende foranstaltninger i pensionisters boliger, 5) tilskud efter lov om statstilskud til
omstilling af elopvarmede bygninger, 6) tilskud til forbrugere til at fremme
udbredelsen af energieffektive produkter og løsninger som
nævnt i § 7, stk. 4, i lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, 7) beløb, der i henhold til
miljølovgivningen udbetales af det offentlige til oprensning
m.v. af forurenede ejendomme, 8) beløb, der udbetales af Oliebranchens
Miljøpulje i henhold til aftale af 21. december 1992 til
oprensning m.v. af forurenede ejendomme, 9) tilskud til forbrugere til køb og
installation af energieffektive produkter og til
fjernvarmetilslutning som nævnt i § 1, stk. 2, nr. 2 og
5, i lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser, 10) beløb, som sælgeren af en fast
ejendom betaler til køberen til hel eller delvis
dækning af præmie for ejerskifteforsikring i
medfør af § 2, stk. 3, i lov om forbrugerbeskyttelse
ved erhvervelse af fast ejendom m.v., og 11) tilskud, som i medfør af § 22,
stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning, § 14, stk. 1, nr. 3, i
lov om naturgasforsyning og § 28 b, stk. 1, i lov om
varmeforsyning ydes for at sikre realisering af dokumenterbare
energibesparelser 12) tilskud efter lov om statstilskud til
renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i
helårsboliger. Stk. 2. Den del af
udgifterne, som svarer til tilskud m.v., der er skattefri efter
stk. 1, kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen eller
medregnes ved opgørelsen af grundlaget for
skattemæssige afskrivninger og medregnes ikke til
anskaffelsessummen ved opgørelse af skattepligtig
fortjeneste eller tab ved afståelse af fast ejendom. Stk. 3. Kompensation i
henhold til lov om statstilskud til fremme af tilslutning til
kulkraftvarme skal ikke medregnes til forbrugerens skattepligtige
indkomst. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse for den del af
udgifterne, som svarer til kompensation, som er skattefri efter 1.
pkt. | | 1.§ 7 F, stk. 1, nr. 6,
ophæves. Nr. 7-12 bliver herefter nr. 6-11 | | | | | | § 4 | | | Stk. 1 Loven træder i kraft 1. juli
2012. Stk. 2. Klima-,
Energi- og Bygningsministeriet overtager ved lovens
ikrafttræden alle Center for Energibesparelsersaktiver og
passiver og indtræder i alle centerets rettigheder og
forpligtelser. Ministeren afbeskikker centerets hidtidige
bestyrelse og forestårafviklingen af centerets
aktiviteter. Stk. 3. Bestemmelsen i
§ 3 om ophævelse af § 7 F, stk. 1, nr. 6, i
ligningsloven, finder ikke anvendelse for tilskud meddelt inden
lovens ikrafttræden. | | | |
|