Fremsat den 11. april 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, lov om aktiv
socialpolitik, lov om integration af udlændinge i Danmark
(integrationsloven) og lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats
(Mindre intensiv indsats, udvidelse af
Beskæftigelsesrådets opgaver m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 17 af 15. januar
2012, § 1 i lov nr. 153 af 28. februar 2012 og senest ved
lov nr. 268 af 27. marts 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 14, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Samtalen afholdes ved personligt
fremmøde, jf. dog § 21 f.«
2. I
§ 16, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Samtalen afholdes ved personligt
fremmøde, jf. dog § 17, stk. 2,
§ 18, stk. 2, og § 21 f.«
3.
Efter § 21 e indsættes før afsnit IV som nyt
afsnit III a:
»Afsnit III a
Mindre intensiv indsats for visse
persongrupper
Kapitel 7 a
Fritagelse fra pligt til personligt
fremmøde til samtaler og fra pligt til tilbud
§ 21
f. En person, som er omfattet af § 2, nr. 1-3
eller 7, er ikke omfattet af pligten til at møde personligt
op til samtaler om personens cv efter § 14, til
jobsamtaler efter §§ 16-20 og § 73 a eller
af pligten til tilbud efter kapitlerne 16-17 eller § 74
b, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, jf. dog
stk. 3, hvis personen
1) kan dokumentere,
at pågældende inden for de næste 6 uger skal
påbegynde ordinær beskæftigelse på fuld
tid, skal på barsel, overgå til efterløn,
fleksydelse eller folkepension, eller
2) er omfattet af
en arbejdsfordelingsordning eller kan dokumentere, at
pågældende er hjemsendt på grund af vejrlig eller
materialemangel.
Stk. 2. I stedet
for samtaler ved personligt fremmøde holdes kontakten efter
stk. 1 telefonisk, digitalt eller ved brev.
Stk. 3. Jobcenteret
kan ud fra en konkret vurdering beslutte, at en person fortsat skal
være omfattet af pligten til at møde personligt op til
samtaler om personens cv eller til jobsamtaler og af pligten til at
deltage i tilbud, hvis jobcenteret vurderer, at
1) der er tale om
misbrug af eller spekulation i muligheden for at blive undtaget fra
at møde personligt op til samtaler og deltage i tilbud,
2) der er gode
muligheder for beskæftigelse inden for personens
fagområde, eller
3) det fortsat vil
være til fordel for personen at være omfattet af
pligten til at møde personligt op til samtaler og deltage i
tilbud.«
4. I
§ 73 a, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Samtalen afholdes ved personligt
fremmøde, jf. dog § 21 f.«
5. § 84, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Dette gælder dog ikke, hvis pligten
til tilbud er bortfaldet efter § 21 f, regler udstedt i
medfør af § 91 eller under deltagelse i selvvalgt
uddannelse efter kapitel 8 a.«
6. I
§ 91 a indsættes som
nyt stk. 1:
»Personer, som er omfattet af § 2,
nr. 2 og 3, har pligt til at tage imod tilbud efter dette kapitel.
Dette gælder dog ikke, hvis pligten til tilbud er bortfaldet
efter § 21 f.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter
stk. 2 og 3.
§ 2
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1539 af 21. december 2010 og senest
ved lov nr. 269 af 27. marts 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 13, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »stk. 5 og 6« til:
»stk. 5, 6 og § 13 a«.
2. § 13, stk. 4, nr. 1,
ophæves.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
3.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13
a. Sygemeldte, der inden for de næste 6 uger forventes
fuldt raskmeldt og på vej tilbage i job eller forventes at
gå på barsel, skal ikke møde personligt op til
opfølgningssamtaler efter § 13, stk. 4, 1.
pkt. Opfølgningen sker i stedet telefonisk, digitalt eller
ved brev. Sygemeldte skal heller ikke deltage i tilbud efter
§ 15 og § 15 a. Sygemeldte, som allerede
deltager i tilbud, har ret til at færdiggøre
tilbuddet.
Stk. 2. Uanset
stk. 1 kan kommunen ud fra en konkret vurdering beslutte, at
en sygemeldt fortsat skal møde personligt op til
opfølgningssamtaler og deltage i tilbud efter § 15
og § 15 a, hvis jobcenteret vurderer, at
1) der er tale om
misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for at blive
undtaget fra at deltage i tilbud og møde personligt op til
opfølgningssamtaler, eller
2) det fortsat vil
være til fordel for den sygemeldte at være omfattet af
den almindelige opfølgning og dermed møde personligt
op til opfølgningssamtaler samt deltage i tilbud.«
§ 3
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 153 af 28. februar 2012 og
senest ved § 3 i lov nr. 267 af 27. marts 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 3., 1. pkt.,
indsættes efter »integrationsloven«: »,
medmindre ansøgeren i medfør af § 21 f i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv
indsats eller integrationslovens § 16, stk. 4, 1.
pkt., ikke er forpligtet til at tage imod tilbud«.
2. I
§ 74 b, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«: », medmindre personen i
medfør af § 21 f i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er
forpligtet til at tage imod tilbud«.
§ 4
I lov om integration af udlændinge i
Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1062
af 20. august 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 462 af 18.
maj 2011, § 2 i lov nr. 1364 af 28. december 2011 og
senest ved § 4 i lov nr. 267 af 27. marts 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 16, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »dele«: », idet
§ 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om
en mindre intensiv indsats dog finder tilsvarende anvendelse for
så vidt angår udlændingens pligt til at deltage i
beskæftigelsesrettede tilbud«.
2. I
§ 20, stk. 1,
indsættes efter 7. pkt.:
»Ved vurderingen af, om det er
hensigtsmæssigt, at samtalen sker telefonisk, digitalt eller
på anden tilsvarende måde, finder § 21 f i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats tilsvarende anvendelse,
medmindre omstændigheder vedrørende udlændingens
deltagelse i danskuddannelse, jf. § 21, eller kursus i
danske samfundsforhold og dansk kultur og historie, jf.
§ 22, tilsiger, at udlændingen møder
personligt frem.«
§ 5
I lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 731
af 15. juni 2010, som bl.a. ændret ved § 2 i lov
nr. 1596 af 22. december 2010 og senest ved § 3 i lov nr.
153 af 28. februar 2012, foretages følgende
ændringer:
1. § 34, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Der
tilforordnes rådet tre repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, en repræsentant for
Finansministeriet, en repræsentant for Social- og
Integrationsministeriet og en repræsentant for Børne-
og Undervisningsministeriet.«
2. I
§ 35, stk. 1,
udgår: » og ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration«.
3. I
§ 35, stk. 1, nr. 4,
ændres »beskæftigelsesindsatsen og« til:
»beskæftigelsesindsatsen,«.
4. I
§ 35, stk. 1,
indsættes efter nr. 4 som nyt nr.
5:
»5)
opfølgning på udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i
Danmark og rammer for international rekruttering, og«.
Nr. 5 bliver herefter nr. 6.
§ 6
Loven træder i kraft den 1. juni 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Baggrunden
for lovforslaget | | 1.2. | Den
administrative udmøntning, der har fundet sted efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. | | 1.3. | Evaluering
af forsøg med mindre intensiv indsats | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Mindre
intensiv indsats - lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats | | | 2.1.1. | Gældende regler | | | 2.1.2. | Den
foreslåede ordning | | 2.2. | Mindre
intensiv indsats - lov om sygedagpenge | | | 2.2.1. | Gældende regler | | | 2.2.2. | Den
foreslåede ordning | | 2.3. | Mindre
intensiv indsats - lov om aktiv socialpolitik | | | 2.3.1. | Gældende regler | | | 2.3.2. | Den
foreslåede ordning | | 2.4. | Mindre
intensiv indsats - lov om integration af udlændinge i
Danmark | | | 2.4.1. | Gældende regler | | | 2.4.2. | Den
foreslåede ordning | | 2.5. | Ændring af sammensætningen af
tilforordnede i Beskæftigelsesrådet og udvidelse af
Beskæftigelsesrådets opgaver | | | 2.5.1. | Gældende regler | | | 2.5.2. | Den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Mindre
intensiv indsats - lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats | | 3.2. | Mindre
intensiv indsats - lov om sygedagpenge | | 3.3. | Mindre
intensiv indsats - lov om integration af udlændinge i
Danmark | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet
til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder den
lovgivningsmæssige udmøntning af en del af aftalen af
4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Aftalen
er indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre,
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Kristendemokraterne.
Lovforslaget udmønter aftalens punkt 3 om
en mindre intensiv indsats for personer på vej i job,
på barsel, efterløn, fleksydelse eller pension inden
for 6 uger og for personer, der er på arbejdsfordeling eller
hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel.
Derudover indeholder lovforslaget forslag til
konsekvensændringer i sammensætningen af tilforordnede
i Beskæftigelsesrådet som følge af
ressortændring mellem ministerier, samt forslag om, at
Beskæftigelsesrådet rådgiver og afgiver
indstilling til beskæftigelsesministeren om opfølgning
på udviklingen af udenlandsk arbejdskraft i Danmark og rammer
for international rekruttering.
Forslaget om en mindre intensiv indsats
indgår som et element i den tidligere regerings opfyldelse af
flerårsaftalen fra 2008 med KL om frigørelse af
ressourcer til borgernær service i kommunerne i
2009-2013.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
følgende lovforslag, der er fremsat i indeværende
samling, og som vedrører den lovgivningsmæssige
udmøntning af de øvrige dele af aftalen om forenkling
af beskæftigelsesindsatsen:
- Lovforslag nr. L
69: Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Forenkling
af beskæftigelsesindsatsen m.v.). Vedtaget som lov nr. 153 af
28. februar 2012.
- Lovforslag nr. L
70: Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension samt lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område (Forenkling af reglerne om
optagelse og overflytning samt afskaffelse af
kombinationsforsikring og uddannelsesydelse m.v.). Vedtaget som lov
nr. 152 af 28. februar 2012.
- Lovforslag nr. L
71: Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge og
barselloven (Forenkling af indsatsen for syge- og
barselsdagpengemodtagere, aftale om ret til sygedagpenge fra 1.
fraværsdag for selvstændige erhvervsdrivende ved
langvarig eller kronisk lidelse m.v.). Vedtaget som lov nr. 154 af
28. februar 2012.
1.1. Baggrunden for
lovforslaget
Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne indgik den 4. maj 2011 en aftale om forenkling
af beskæftigelsesindsatsen. Aftalen rydder op i
overflødige regler og bureaukrati, så mennesker uden
job kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigst
muligt.
Aftalepartierne er derfor enige om at
gennemføre 44 initiativer, som skal bidrage til, at ledige,
virksomheder, selvstændige, kommuner og
arbejdsløshedskasser, der til daglig bruger og har nytte af
et velfungerende arbejdsmarked, får en mindre bøvlet
hverdag. Aftalen indeholder initiativer inden for områderne:
Samtaler og kontakt, aktive tilbud, selvstændige og samspil
med virksomheder samt enklere ydelser.
De mange initiativer er fremkommet på
baggrund af idéer og forslag fra borgere, virksomheder,
organisationer og medarbejdere i kommuner og
arbejdsløshedskasser, som gennem deres daglige arbejde ved,
hvor der er mulighed for forenkling.
Med initiativerne kommer borgere, virksomheder,
selvstændige, kommuner og arbejdsløshedskasser til at
bruge mindre tid på bureaukrati.
Som led i aftalen om forenkling af
beskæftigelsesindsatsen blev der aftalt følgende om
mindre intensiv indsats:
»Ledige, som er på vej i job, på
barsel, efterløn/fleksydelse eller pension inden for de
næste seks uger, og personer, der er på
arbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig eller
materialemangel, skal være omfattet af en mindre intensiv
indsats. Det indebærer, at de ikke længere skal
møde personligt op til samtaler i jobcentret, hos anden
aktør eller hos arbejdsløshedskassen, og at de heller
ikke skal deltage i aktive tilbud. De skal desuden kun søge
job, som det er relevant for dem at søge, fx vikar- og
afløserjob. Tilsvarende gælder for
sygedagpengemodtagere, der forventes fuldt raskmeldt og på
vej tilbage i job eller skal på barsel.«
Det indgik i aftalen, at ordningen med mindre
intensiv indsats skulle sættes i gang som forsøg i
oktober 2011. Forsøget skulle evalueres, hvorefter der
skulle fremsættes lovforslag med henblik på
permanentgørelse med ikrafttræden den 1. maj 2012. Det
forventede ikrafttrædelsestidspunkt er efterfølgende
ændret til den 1. juni 2012. Der henvises til pkt. 1.3.
I juli måned 2011 blev der med hjemmel i
forsøgsbestemmelsen i § 116 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats udsendt en
forsøgsbekendtgørelse til ikrafttræden den 1.
oktober 2011. I forsøgsbekendtgørelsen blev der i
overensstemmelse med aftalen fastsat regler om en mindre intensiv
indsats for dagpengemodtagere, kontant- og
starthjælpsmodtagere samt modtagere af ledighedsydelse og
særlig ydelse samt for personer, der er på
arbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig eller
materialemangel.
I oktober 2011 blev der med hjemmel i bl.a.
§ 80 i lov om sygedagpenge udsendt en
forsøgsbekendtgørelse til ikrafttræden den 1.
november 2011. I forsøgsbekendtgørelsen blev der
fastsat regler om mindre intensiv indsats for
sygedagpengemodtagere. Hovedparten af landets jobcentre, med
undtagelse af jobcentrene i Gribskov, Slagelse, Kolding,
Middelfart, Holstebro, Silkeborg, Struer og Viborg, er med i
forsøget.
1.2. Den administrative
udmøntning, der har fundet sted efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
I november måned 2011 blev der med hjemmel i
§ 62, stk. 6, § 63, stk. 5, og
§ 65, stk. 6, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsat generelle regler i
bekendtgørelse om rådighed, bekendtgørelse om
selvforskyldt ledighed og bekendtgørelse om en a-kasses
pligt til at vejlede m.v., hvorefter ledige dagpengemodtagere, som
er omfattet af forsøg med mindre intensiv indsats, ikke skal
møde op til vejlednings- og rådighedssamtaler i
arbejdsløshedskassen og ikke skal anses for at være
selvforskyldt ledige ved ophør i tilbud. Endvidere blev der
fastsat regler om, at ledige dagpengemodtagere, som er omfattet af
forsøg med mindre intensiv indsats, kun skal søge de
job, som det er relevant for dem at søge, mens de er
omfattet af den mindre intensive indsats - fx korte vikar- og
afløserjob.
At disse regler ikke blev fastsat i en
forsøgsbekendtgørelse skyldes, at der ikke var
hjemmel hertil i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Reglerne blev udsendt til ikrafttræden den
21. november 2011.
Da reglerne i bekendtgørelse om
rådighed, bekendtgørelse om selvforskyldt ledighed og
bekendtgørelse om en a-kasses pligt til at vejlede m.v. i
dag henviser til forsøget med mindre intensiv indsats, vil
de blive ændret, således at de fremover henviser til
(den permanente) ordning med den mindre intensive indsats.
1.3. Evaluering af
forsøg med mindre intensiv indsats
En evaluering af forsøgsordningen om mindre
intensiv indsats, der har fungeret siden oktober 2011, viser
følgende:
Fra 1. oktober 2011 til udgangen af december har
jobcentrene i 6.634 tilfælde fritaget
personer efter forsøgsordningen om en mindre intensiv
indsats. Med fritagelse menes tilfælde,
hvor personen undtages fra at deltage i aktive tilbud,
samt hvor ret og pligt-kravene til personens samtaler opfyldes
med andre kontaktformer end personligt fremmøde,
fx jobsamtale pr. telefon, mail eller brev.
Knap 63 pct. af alle fritagelser efter
forsøgsordningen er givet til ydelsesmodtagere, der er
på vej i job inden for 6 uger. Personer, som er
på arbejdsfordeling, eller som er hjemsendt på grund af
vejrlig eller materialemangel, tegner sig for knap 17 procent.
Godt 11 procent af fritagelserne bruges for personer,
der går på barsel inden for 6 uger. Personer på
vej på efterløn/fleksydelse inden for 6 uger tegner
sig for knap 8 procent af tilfældene med fritagelse, mens
knap 2 procent anvendes i forhold til personer, der er
på vej på folkepension inden for 6 uger.
Langt hovedparten af fritagelserne er givet
til dagpengemodtagere (godt 90 pct.). Kontant- og
starthjælpsmodtagere har fået de fleste af de
resterende fritagelser (knap 9 pct.), mens der kun er
registreret få fritagelser
for sygedagpengemodtagere og fleksjobvisiterede (samlet
under 1 pct.).
Fritagelserne er næsten ligeligt
fordelt på køn. Kønsfordelingen er også
nogenlunde lige på de enkelte fritagelser -undtagen
fritagelsesforholdet »Arbejdsfordeling, vejrlig eller
materialemangel«, som i ca. 4 ud af 5 tilfælde
gives til mænd hhv. fritagelsesforholdet »Barsel
inden for 6 uger«, som i 19 ud af 20 tilfælde gives til
kvinder.
83 procent på vej i job inden for 6 uger,
som i den forbindelse havde fået fritagelse med
startdato i oktober 2011 og slutdato frem til 30. november
2011, havde en lønindkomst i december 2011.
Fritagelserne er fra første
måned med mulighed for fritagelsesregistrering i
forbindelse med en mindre intensiv indsats - oktober 2011 - taget i
brug i alle jobcentre, hvilket viser, at alle jobcentre er
opmærksomme på muligheden for at fritage for disse
forhold, og at jobcentrene gør brug af
fritagelsesmulighederne for en mindre intensiv indsats.
Da forsøget kun har kørt i en
relativ kort periode, kan den foreliggende evaluering kun belyse
erfaringerne på et relativt spinkelt grundlag.
Aftalepartierne er derfor enige om, at der et år efter, at
ordningen er gjort permanent, skal foretages en ny evaluering til
belysning af, om ordningen virker efter hensigten.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Mindre intensiv indsats -
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
2.1.1. Gældende
regler:
Efter gældende regler skal ledige, som inden
for den nærmeste fremtid er på vej i varigt job,
på barsel, efterløn, fleksydelse eller pension,
være aktivt arbejdssøgende, og de er omfattet af
reglerne om deltagelse i samtaler og tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats på samme måde som andre
ledige. Det samme gælder personer, som er på
arbejdsfordeling, og personer, som er hjemsendt på grund af
vejrlig eller materialemangel.
Dog findes der regler i bekendtgørelse om
en aktiv beskæftigelsesindsats, som undtager visse ledige fra
det individuelle kontaktforløb og dermed fra jobsamtalerne i
jobcenteret eller hos anden aktør. Det fremgår
således af den gældende bestemmelse i § 28,
stk. 2, nr. 6, i bekendtgørelsen, at ledige, som har en
ansættelseskontrakt, hvor ansættelsen begynder inden
for 4 uger, eller ledige som skal på barsel inden for 4 uger,
helt er undtaget fra kontaktforløbet.
Disse ledige er med den gældende
forsøgsbestemmelse omfattet af reglerne om en mindre
intensiv indsats. Det betyder, at de ikke helt er fritaget fra at
skulle have kontakt med jobcenteret eller anden aktør, men
at de følger reglerne for mindre intensiv indsats,
således at der holdes kontakt telefonisk, digitalt eller ved
brev.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det kan virke formålsløst, at
personer, som er på vej i ordinær beskæftigelse
på fuld tid eller på barsel, efterløn,
fleksydelse eller pension inden for forholdsvis kort tid, skal
møde til samtaler i jobcenteret, hos
arbejdsløshedskassen eller hos anden aktør og deltage
i aktive tilbud efter de almindelige regler.
Det er også uhensigtsmæssigt for
jobcenteret og arbejdsløshedskasserne at skulle bruge
ressourcer på disse personer. Der er derfor behov for varigt
at lempe reglerne for samtaler og tilbud for disse personer.
Det foreslås derfor at permanentgøre
forsøgsreglerne fra forsøget om mindre intensiv
indsats.
Det foreslås, at modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, ledighedsydelse
eller særlig ydelse ikke skal være omfattet af pligten
til at møde personligt op til cv-samtaler, til jobsamtaler
eller af pligten til at deltage i tilbud, såfremt de
- kan dokumentere,
at de inden for de næste 6 uger skal påbegynde
ordinær beskæftigelse på fuld tid, på
barsel eller overgå til efterløn, fleksydelse eller
folkepension,
- er omfattet af en
arbejdsfordelingsordning, eller kan dokumentere, at de er hjemsendt
på grund af vejrlig eller materialemangel.
I stedet for at personerne skal møde
personligt op til samtalerne i jobcenteret, hos
arbejdsløshedskassen eller hos anden aktør, holdes
der kontakt telefonisk, digitalt eller ved brev.
Det foreslås samtidig, at reglen i
§ 28, stk. 2, nr. 6, i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats om, at ledige er helt undtaget
fra kontaktforløbet, hvis de har en
ansættelseskontrakt, hvor ansættelsen begynder inden
for 4 uger, eller hvis de skal på barsel inden for 4 uger,
ændres, så den ikke længere gælder for
modtagere af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp.
Det indebærer - på samme måde som efter den
gældende forsøgsbestemmelse - at disse ledige ikke er
helt fritaget fra kontakt med jobcenteret eller anden aktør,
men at de i stedet er omfattet af reglerne for den mindre intensive
indsats, således at der holdes kontakt telefonisk, digitalt
eller ved brev.
Personer, der er omfattet af reglerne for mindre
intensiv indsats, er fortsat omfattet af pligten til at stå
til rådighed efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. henholdsvis af pligten til aktivt at udnytte deres
arbejdsmuligheder efter lov om aktiv socialpolitik. Dette
indebærer bl.a., at de fortsat er omfattet af pligten til at
søge job. De skal dog kun søge job, som er relevante
for dem at søge, mens de er omfattet af den mindre intensive
indsats fx korte vikar- og afløserjob.
Forslaget indebærer, at jobcenteret, anden
aktør eller arbejdsløshedskassen ikke skal indkalde
en person til cv-samtaler eller jobsamtaler ved personligt
fremmøde, når den pågældende er omfattet
af den mindre intensive indsats. Forslaget indebærer
endvidere, at jobcenteret ikke skal give personer, der er omfattet
af en mindre intensiv indsats, tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Personer, som ønsker det, har
dog ret til at møde personligt op til samtaler og til at
få tilbud efter reglerne om ret og pligt i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det er således alene pligten til at møde op til
samtaler og deltage i tilbud, som personer, der er omfattet af den
mindre intensive indsats, er undtaget fra.
På samme måde har personer, som har
fået eller deltager i et tilbud efter lovens kapitel 10-12,
på det tidspunkt, hvor de bliver omfattet af den mindre
intensive indsats, ret til at påbegynde og
færdiggøre tilbuddet.
Jobcenteret vil efter en konkret vurdering kunne
beslutte, at personer, som inden for de næste 6 uger er
på vej i ordinær beskæftigelse på fuld tid,
på barsel, efterløn, fleksydelse eller pension, eller
som er i arbejdsfordeling eller hjemsendt på grund af vejrlig
eller materialemangel, skal være omfattet af den almindelige
beskæftigelsesindsats, og dermed fortsat har pligt til at
møde personligt op til samtaler og til at deltage i tilbud.
Dette gælder, hvis jobcenteret vurderer:
• At der er
tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for
en mindre intensiv indsats. Fx hvis en person gentagne gange
dokumenterer at være ansat i et job, som ikke bliver til
noget alligevel, eller hvis en person har usædvanligt mange
jobskift med indlagte ledighedsperioder.
• At der er
gode muligheder for beskæftigelse inden for personens
fagområde. Der tages udgangspunkt i
beskæftigelsesregionernes oversigt over
beskæftigelsesmuligheder, dvs. Arbejdsmarkedsbalancen. Med
personens fagområde tænkes på områder, som
personen enten er uddannet til eller har en sådan omfang af
erhvervserfaring inden for, at det kan betragtes som værende
personens fag.
• At det
fortsat vil være til fordel for personen at være
omfattet af den almindelige beskæftigelsesindsats. Fx hvis en
person skal påbegynde et meget kortvarigt job eller
fædrerorlov, eller hvis der er usikkerhed om personens
fremtidige jobsituation.
2.2. Mindre intensiv indsats -
lov om sygedagpenge
2.2.1. Gældende
regler
Efter gældende regler er sygemeldte, som
inden for den nærmeste fremtid forventes fuldt raskmeldte og
på vej i job, eller som skal på barsel, omfattet af
reglerne for deltagelse i opfølgningssamtaler og tilbud
på samme måde som andre sygemeldte.
Som udgangspunkt holdes ved alle
opfølgninger en individuel samtale. Dog kan
opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved brev,
hvis
1) den sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk, og tilbagevenden
på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,
hvor samtalen skal finde sted,
2) den sygemeldte
er i tilbud,
3) den sygemeldte
er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet delvist,
4) den sygemeldte
forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden for de
første 13 ugers sygefravær, eller
5) den sygemeldte
skal opereres inden for 13 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet.
Opfølgningen kan endvidere ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis sygdommen forhindrer en individuel
samtale.
Hvis der er tale om en alvorlig sygdom, hvor
kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig
på grund af den sygemeldtes helbredssituation, foregår
opfølgningen uden kontakt til den sygemeldte (standby). Ved
vurdering af, om en sygdom er alvorlig indgår navnlig, om
sygdommen er livstruende.
Kommunen kan iværksætte en indsats
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det fremmer
arbejdsfastholdelse og hurtigst mulig raskmelding. Der kan ikke
iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, hvis den sygemeldte kan vende
gradvis tilbage til arbejde. Der kan endvidere ikke
iværksættes nye tilbud til sygemeldte i
ansættelsesforhold, der har en klar diagnose og forventes
fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet.
Sygemeldte, som inden for den nærmeste
fremtid forventes fuldt raskmeldt og på vej i job eller som
skal på barsel, er med den gældende
forsøgsbestemmelse omfattet af reglerne om en mindre
intensiv indsats. Det betyder, at de ikke er fritaget helt fra at
deltage i kontaktforløbet, men at kontakten i stedet for ved
personligt fremmøde holdes telefonisk, digitalt eller ved
brev. Desuden skal de ikke deltage i tilbud.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det kan virke formålsløst, at
sygemeldte, som er i den sidste del af deres sygdomsforløb,
skal møde op til samtaler i jobcenteret og deltage i aktive
tilbud efter de almindelige regler. Også for jobcenteret er
det uhensigtsmæssigt at skulle bruge ressourcer på
disse personer.
Det foreslås derfor at permanentgøre
forsøgsreglerne fra forsøget om mindre intensiv
indsats overfor sygedagpengemodtagere.
Det foreslås, at sygemeldte, som forventes
fuldt raskmeldt og på vej i job eller skal på barsel,
skal være omfattet af en mindre intensiv indsats. Det
indebærer, at de ikke skal møde personligt op til
opfølgningssamtaler i jobcentret og deltage i aktive
tilbud.
Det er kommunen, som ud fra en konkret vurdering i
den enkelte sag vurderer, om det er godtgjort, at den sygemeldte
forventes at være ude af sygedagpengesystemet inden for de
næste 6 uger.
Sygemeldte, som fortsat ønsker at
møde personligt op til opfølgningssamtaler, og som
fortsat ønsker at deltage i tilbud, kan deltage efter de
gældende regler. Sygemeldte, der allerede deltager i tilbud
efter sygedagpengelovens § 15 og § 15 a,
på det tidspunkt, hvor de bliver omfattet af den mindre
intensive indsats, har ret til at færdiggøre
tilbuddet.
Jobcenteret kan efter en konkret vurdering
beslutte, at en sygedagpengemodtager fortsat skal være
omfattet af den almindelige beskæftigelsesindsats og dermed
fortsat har pligt til at møde personligt op til
opfølgningssamtaler i jobcenteret og til at møde i
tilbud. Dette er tilfældet, hvis jobcenteret vurderer
følgende:
• At der er
tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for
at blive undtaget fra at deltage i tilbud og møde personligt
op til samtaler. Fx kan der være tale om misbrug eller
spekulation, hvis en person gentagne gange meddeler jobcenteret, at
pågældende har aftalt med arbejdsgiveren at vende
tilbage til arbejdet inden for 6 uger, uden at det bliver til
noget.
• At det
fortsat vil være til fordel for den sygemeldte at være
omfattet af pligten til at deltage i tilbud og møde
personligt op til opfølgningssamtaler.
Efter sygedagpengelovens § 13,
stk. 4, nr. 1, kan opfølgningen ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis den sygemeldtes helbredssituation
skønnes uproblematisk og tilbagevenden på fuld tid
sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal
finde sted. Som konsekvens af aftalen om mindre intensiv indsats
foreslås § 13, stk. 4, nr. 1,
ophævet.
2.3. Mindre intensiv indsats -
lov om aktiv socialpolitik
2.3.1. Gældende
regler
Efter de gældende regler i § 13,
stk. 3, 1. pkt., er det en betingelse for at få
hjælp, at ansøgeren og dennes ægtefælle
tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller et rimeligt tilbud i
medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.
Hvis borgeren udebliver fra eller afslår et tilbud uden
rimelig grund, medfører det en sanktion i form af fradrag i
eller ophør af hjælpen.
Efter de gældende regler i § 74 b,
stk. 1, nr. 3, er det en forudsætning for udbetaling af
ledighedsydelse og særlig ydelse, at personen tager imod et
rimeligt tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Med forslaget om en mindre intensiv indsats har
kontanthjælpsmodtagere ikke længere pligt til at
deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller beskæftigelsesrettede tilbud efter den foreslåede
bestemmelse i integrationslovens § 16, stk. 4, 1.
pkt., jf. lovforslagets § 4, nr. 1, så længe
de er omfattet af den mindre intensive indsats. Som følge
heraf foreslås det, at det kommer til at fremgå direkte
af reglen, at hvis en kontanthjælpsansøger eller
-modtager er omfattet af den mindre intensive indsats, er det ikke
en betingelse for at få hjælp, at den
pågældende tager imod et rimeligt tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats eller et rimeligt tilbud i
medfør af integrationsprogrammet efter
integrationsloven.
Det følger endvidere af forslaget, at en
modtager af ledighedsydelse eller særlig ydelse ikke
længere har pligt til at tage imod et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, så længe
pågældende er omfattet af en mindre intensiv indsats.
Som følge heraf foreslås det, at det kommer til at
fremgå direkte af reglen, at såfremt en modtager af
ledighedsydelse eller særlig ydelse er omfattet af den mindre
intensive indsats, er det ikke en forudsætning for at
få hjælp, at den pågældende tager imod et
rimeligt tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
2.4. Mindre intensiv indsats -
lov om integration af udlændinge i Danmark
2.4.1. Gældende
regler
Det følger af integrationsloven, at en
udlænding, som får tilbudt et integrationsprogram, har
pligt til at deltage aktivt i programmets enkelte dele.
Integrationsprogrammet består af danskuddannelse, af kursus i
danske samfundsforhold og dansk kultur og historie og - hvor dette
er relevant, fx fordi udlændingen er ledig og modtager
kontanthjælp - af beskæftigelsesrettede tilbud.
Det følger af integrationsloven, at
kommunalbestyrelsen i samarbejde med udlændingen skal
udarbejde en integrationskontrakt. Integrationskontrakten skal
beskrive udlændingens beskæftigelses- eller
uddannelsesmål og fastlægge indholdet af de
aktiviteter, der skal sikre, at målene i kontrakten opfyldes.
Af kontrakten skal det fremgå, i hvilken udstrækning
udlændingen skal have tilbud i medfør af
integrationsprogrammet. Ligeledes skal programmets indhold
fremgå, herunder hvorledes forholdet skal være mellem
beskæftigelsesrettede tilbud, danskuddannelse efter
danskuddannelsesloven og kursus i danske samfundsforhold og dansk
kultur og historie.
Kommunalbestyrelsen har pligt til løbende
efter behov at følge op på en udlændings
integrationskontrakt. Indtil udlændingen har opfyldt de
mål, som er fastsat eller aftalt i integrationskontrakten,
skal opfølgning finde sted mindst hver tredje måned.
For udlændinge, der er i ordinær beskæftigelse
eller ordinær uddannelse, og som ikke modtager
kontanthjælp, skal opfølgning dog kun foretages hver
12. måned, medmindre der er behov for hyppigere
opfølgning.
For udlændinge, der benytter sig af en ret
til fravær i medfør af barselloven, skal
opfølgningen på integrationskontrakten først
finde sted 6 måneder efter barnets fødsel og derefter
i forbindelse med den lovlige fraværsperiodes udløb,
medmindre der er behov for en hyppigere opfølgning. Har
udlændingen opfyldt målene i integrationskontrakten,
skal kommunalbestyrelsen alene følge op på kontrakten,
hvis der opstår behov for det.
Opfølgningen skal ske ved en individuel
samtale, dvs. ved udlændingens personlige fremmøde.
Hvis det er hensigtsmæssigt, kan samtalen dog ske telefonisk,
digitalt eller på anden tilsvarende måde.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
For så vidt angår kommende regler om
mindre intensiv indsats foreslås det, at der i henseende til
den beskæftigelsesrettede indsats tilvejebringes parallelitet
mellem de regler, der gælder for udlændinge omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og de regler, der
gælder for udlændinge omfattet af et
integrationsprogram efter integrationsloven.
Det foreslås på den baggrund, at
reglerne om en mindre intensiv indsats skal finde tilsvarende
anvendelse for så vidt angår udlændingens pligt
til at deltage i beskæftigelsesrettede tilbud efter
integrationsprogrammet.
Det indebærer, at udlændingen som
udgangspunkt ikke vil være forpligtet til at deltage i
beskæftigelsesrettede tilbud, hvis udlændingen kan
dokumentere, at han eller hun inden for de næste 6 uger skal
påbegynde ordinær beskæftigelse på fuld
tid, skal på barsel, skal overgå til efterløn,
fleksydelse eller folkepension, er omfattet af en
arbejdsfordelingsordning eller kan dokumentere at være
hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel.
Det foreslås endvidere, at reglerne om
mindre intensiv indsats skal finde tilsvarende anvendelse ved
vurderingen af, om opfølgningssamtalen for udlændinge
omfattet af en integrationskontrakt kan ske telefonisk, digitalt
eller på anden tilsvarende måde i stedet for ved
udlændingens personlige fremmøde.
Tilsiger omstændigheder vedrørende
udlændingens deltagelse i danskuddannelse og kursus i danske
samfundsforhold og dansk kultur og historie, at udlændingen
giver personligt møde, skal opfølgningssamtalen dog
ikke kunne ske telefonisk, digitalt eller på anden
tilsvarende måde, selvom dette ud fra en isoleret
beskæftigelsesmæssig synsvinkel måtte være
tilstrækkeligt.
2.5. Ændring af
sammensætningen af tilforordnede i
Beskæftigelsesrådet og udvidelse af
Beskæftigelsesrådets opgaver
2.5.1. Gældende
regler
Efter de gældende regler er der tilforordnet
Beskæftigelsesrådet tre repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, to repræsentanter for
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, en
repræsentant for Finansministeriet, en repræsentant for
Socialministeriet og en repræsentant for
Undervisningsministeriet.
Beskæftigelsesrådet medvirker i
styringen af beskæftigelsesindsatsen gennem rådgivning
af beskæftigelsesministeren og ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration og afgiver indstilling om 1)
større beskæftigelsespolitiske udspil, herunder
tilrettelæggelse og offentliggørelse af analyser, 2)
forsøgsaktiviteter, projekter og udviklingsprogrammer, 3)
beskæftigelsesministerens kontrakt med de regionale
beskæftigelsesråd, jf. § 39, stk. 2, i
lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, herunder om ministerens udmelding af
mål for beskæftigelsesindsatsen, 4) opfølgning
på beskæftigelsesindsatsen og 5) forslag til love og
anden regelfastsættelse på det
beskæftigelsespolitiske område.
2.5.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at bestemmelsen i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
om tilforordnede fra ministerierne i
Beskæftigelsesrådet konsekvensændres som
følge af ressortomlægninger mellem ministerierne i
forbindelse med regeringsdannelsen i oktober 2011. Ved
ressortomlægningen blev Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration nedlagt. Ressortansvaret for sager
vedrørende integration af flygtninge og indvandrere på
arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet samt sager
vedrørende ophold på grund af beskæftigelse blev
overført til Beskæftigelsesministeriet, og
ressortansvaret for sager om integrationspolitik, forebyggelse af
radikalisering og integrationsanalyser blev overført til
Socialministeriet, der skiftede navn til Social- og
Integrationsministeriet. Undervisningsministeriet, der fik
overført ressortansvaret for sager vedrørende dag-,
fritids- og klubtilbud til børn og unge, skiftede navn til
Børne- og Undervisningsministeriet.
Beskæftigelsesrådet vil med forslaget
have følgende tilforordnede: Tre repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, en repræsentant for
Finansministeriet, en repræsentant for Social- og
Integrationsministeriet og en repræsentant for Børne-
og Undervisningsministeriet.
Det foreslås desuden, at det udgår af
den gældende bestemmelse, at Beskæftigelsesrådet
er rådgivende for ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration.
Endelig foreslås, at
Beskæftigelsesrådet i tillæg til rådets
øvrige rådgivningsopgaver - som følge af det
stadigt større fokus på international rekruttering -
også skal kunne rådgive beskæftigelsesministeren
om opfølgning på udviklingen af udenlandsk
arbejdskraft i Danmark og om rammer for international rekruttering.
Rammer for international rekruttering kan fx være
jobcentrenes og Workindenmark-centrenes indsats på
området, indsatsen for fastholdelse af udenlandske
arbejdstagere i Danmark, samt overvågning af udviklingen i
udenlandsk arbejdskraft på arbejdsmarkedet.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De samlede økonomiske konsekvenser af
lovforslaget er - 45,3 mio. kr. i 2012 og - 68,0 mio. kr. i 2013 og
frem, jf. det sammenfattende skema i pkt. 9. Af de samlede udgifter
skønnes - 22,6 mio. kr. i 2012, - 26,2 mio. kr. i 2013 og -
26,5 mio. kr. i 2014 og frem at vedrøre kommunerne.
Forslaget træder i kraft 1. juni 2012,
hvorfor den økonomiske effekt af forslaget skønnes at
være 2/3 i 2012.
De økonomiske konsekvenser af forslaget
skal bl.a. ses i sammenhæng med konsekvenserne af
forsøgene med en mindre intensiv indsats, der blev
udmøntet i hhv. forsøgsbekendtgørelse nr. 829
af 5. juli 2011, der trådte i kraft 1. oktober 2011, og i
forsøgsbekendtgørelse nr. 1011 af 31. oktober 2011,
der trådte i kraft 1. november 2011. Forsøgene
løber frem til 1. juni 2012.
| | | | | Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på
stat og kommune | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i
alt Heraf: Drift Forsørgelse | -22,7 ? -18,9 -3,8 | -41,8 ? -27,1 -14,7 | -41,5 ? -28,4 -13,1 | -41,5 ? -28,4 -13,1 | Kommuner i
alt Heraf: Drift Forsørgelse ? Heraf: DUT Budgetgaranti Det særlige
beskæftigelsestilskud | -22,6 ? -28,5 5,9 ? ? -3,5 -21,9 2,8 | -26,2 ? -42,7 16,5 ? ? -5,3 -32,7 11,8 | -26,5 ? -42,7 16,2 ? ? -5,3 -32,7 11,5 | -26,5 ? -42,7 16,2 ? ? -5,3 -32,7 11,5 | Stat og
kommune i alt | -45,3 | -68,0 | -68,0 | -68,0 | | | | | |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
Nedenfor gennemgås de økonomiske
konsekvenser for de enkelte elementer i lovforslaget.
3.1. Mindre intensiv indsats -
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Lovforslaget indebærer, at visse
dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere,
ledighedsydelsesmodtagere og modtagere af særlig ydelse vil
være omfattet af en mindre intensiv indsats og derfor ikke
skal møde personligt op til samtaler i jobcenteret, hos
anden aktør eller arbejdsløshedskassen og heller ikke
deltage i aktive tilbud.
Forslaget skønnes at medføre
mindreudgifter til forsørgelse og aktivering af
kontanthjælpsmodtagere på 23,4 mio. kr. i 2012 og 35,1
mio. kr. i 2013 og frem samt mindreudgifter til forsørgelse
og aktivering af dagpengemodtagere på 18,3 mio. kr. i 2012 og
27,5 mio. kr. i 2013 og frem. De økonomiske konsekvenser
vedr. aktivering af modtagere af ledighedsydelse og særlig
ydelse vurderes at være begrænsede.
Herudover skønnes forslaget at
medføre mindreudgifter til samtaler med kontanthjælps-
og dagpengemodtagere, modtagere af ledighedsydelse og særlig
ydelse samt personer i arbejdsfordeling på 3,1 mio. kr. i
2012 og 4,6 mio. kr. i 2013 og frem.
Samlet forventes forslaget således at
medføre en offentlig mindreudgift på 44,9 mio. kr. i
2012 og 67,3 mio. kr. i 2013 og frem.
| | | | | Økonomiske konsekvenser (mindre
intensiv indsats - lov om en aktiv beskæftigelsesindsats)
fordelt på stat og kommune | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i
alt | -22,7 | -41,8 | -41,5 | -41,5 | Kommuner i
alt | -22,2 | -25,5 | -25,8 | -25,8 | Heraf: | | | | | DUT | -3,1 | -4,6 | -4,6 | -4,6 | Budgetgaranti | -21,9 | -32,7 | -32,7 | -32,7 | Beskæftigelsestilskud | 2,8 | 11,8 | 11,5 | 11,5 | Stat og
kommune i alt | -44,9 | -67,3 | -67,3 | -67,3 | | | | | |
|
3.2. Mindre intensiv indsats -
lov om sygedagpenge
Lovforslaget indebærer, at
sygedagpengemodtagere, der forventes fuldt raskmeldt og på
vej i job eller skal på barsel, vil være omfattet af en
mindre intensiv indsats og derfor ikke skal møde op til en
personlig samtale i jobcenteret og heller ikke deltage i aktive
tilbud.
Forslaget skønnes at medføre
mindreudgifter til samtaler med sygedagpengemodtagere på 0,5
mio. kr. i 2012 og 0,7 mio. kr. i 2013 og frem. De
økonomiske konsekvenser vedr. aktive tilbud til
sygedagpengemodtagere vurderes at være begrænsede.
| | | | | Økonomiske konsekvenser (mindre
intensiv indsats - lov om sygedagpenge) fordelt på stat og
kommune | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i
alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i
alt | -0,5 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | Heraf: | | | | | DUT | -0,5 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | Budgetgaranti | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Beskæftigelsestilskud | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Stat og
kommune i alt | -0,5 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | | | | | |
|
3.3. Mindre intensiv indsats -
lov om integration af udlændinge i Danmark
Lovforslaget indebærer, at
kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af
integrationsprogrammet efter integrationsloven, sjældnere
skal møde op til personlig samtale i jobcentret eller hos en
anden aktør og ikke skal deltage i
beskæftigelsesrettede tilbud, hvis de er omfattet af en
mindre intensiv indsats.
Forslaget skønnes at berøre et
yderst begrænset antal personer, hvorfor de økonomiske
konsekvenser må være minimale.
| | | | | Økonomiske konsekvenser (mindre
intensiv indsats - lov om integration af udlændinge i
Danmark) fordelt på stat og kommune | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Stat og
kommune i alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | | | | | |
|
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har den positive administrative
konsekvens, at visse ledige borgere i en række tilfælde
bliver undtaget fra pligten til møde personligt op til
samtaler i jobcenteret, hos anden aktør eller i
arbejdsløshedskassen og fra pligten til at deltage i tilbud,
fordi de pågældende inden længe er på vej i
job, på barsel, efterløn, fleksydelse eller pension.
På samme måde betyder forslaget, at sygemeldte borgere
i visse tilfælde ikke skal møde personligt op til
opfølgningssamtaler i jobcenteret og ikke deltage i aktive
tilbud, fordi de pågældende forventes fuldt raskmeldte
og på vej i job eller på barsel inden længe.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE),
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie
Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen
af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kooperationen, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen
af Fleks- og Skånejobbere, Rigsrevisionen, Rådet for
Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt Udsatte,
Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.
| | | 9. Sammenfattende skema | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 72,4 mio. kr. 2013: 116,3 mio. kr. 2014: 116,0 mio. kr. 2015: 116,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 24,9 mio. kr. 2013: 37,4 mio. kr. 2014: 37,4 mio. kr. 2015: 37,4 mio. kr. | Stat: 2012: 49,7 mio. kr. 2013: 74,5 mio. kr. 2014: 74,5 mio. kr. 2015: 74,5 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 5,9 mio. kr. 2013: 16,5 mio. kr. 2014: 16,2 mio. kr. 2015: 16,2 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 3,6 mio. kr. 2013: 5,3 mio. kr. 2014: 5,3 mio. kr. 2015: 5,3 mio. kr. | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget indeholder en række
elementer, som letter sagsbehandlingen for den enkelte borger og
gør beskæftigelsesindsatsen mere smidig. Der henvises
til pkt. 5. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler skal der for modtagere
af arbejdsløshedsdagpenge og arbejdsmarkedsparate modtagere
af kontanthjælp senest 3 uger efter tilmeldingen i
jobcenteret som arbejdssøgende afholdes en cv-samtale, hvor
det bl.a. sikres, at oplysningerne, som personen indlægger i
Jobnet, er fyldestgørende.
Det foreslås præciseret, at
udgangspunktet er, at samtalerne afholdes ved personligt
fremmøde. Det foreslås tillige indsat, at de
foreslåede regler om mindre intensiv indsats undtager
herfra.
Til nr. 2
Efter gældende regler skal der for modtagere
af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp mindst hver
3. måned afholdes individuelle jobsamtaler med fokus på
konkrete job og jobsøgning. Samtalerne kan ske telefonisk,
digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i
tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det foreslås præciseret, at samtalerne
afholdes ved personligt fremmøde, bortset fra de
situationer, hvor samtalerne efter de gældende regler kan ske
telefonisk, digitalt eller på anden måde - nemlig hvis
personen deltager i tilbud - og bortset fra, når personerne
er omfattet af de foreslåede regler om en mindre intensiv
indsats.
Til nr. 3
Efter gældende regler skal ledige modtagere
af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp møde
personligt op til cv-samtalerne i jobcenteret eller
arbejdsløshedskassen og til jobsamtalerne i jobcenteret
eller hos anden aktør. De skal også deltage i tilbud
efter reglerne om ret og pligt til aktivering i
beskæftigelseslovgivningen. Modtagere af ledighedsydelse og
særlig ydelse har pligt til at møde personligt op til
samtaler i det individuelle kontaktforløb efter
§ 73 a og til at deltage i rimelige tilbud efter kapitel
10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
§ 74 b, stk. 1, nr. 3, og 74 i, stk. 3, i lov
om aktiv socialpolitik.
Det foreslås, at reglerne fra
forsøget om mindre intensiv indsats gøres permanente.
Der henvises til pkt. 1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at personer, som modtager
arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, ledighedsydelse
eller særlig ydelse, og som kan dokumentere, at de er
på vej i job, på barsel, efterløn, fleksydelse
eller pension inden for de næste 6 uger, skal være
omfattet af en mindre intensiv indsats. De 6 uger regnes fra det
tidspunkt, hvor personen skal påbegynde ordinær
beskæftigelse, forventes at gå på barsel eller
skal overgå til efterløn, fleksydelse eller
folkepension. Det foreslås endvidere, at personer, der er
på arbejdsfordeling, skal være omfattet af en mindre
intensiv indsats. Ved arbejdsfordeling forstås en ordning,
som en virksomhed kan anvende for at undgå afskedigelser i
perioder med manglende ordretilgang mm. Ved en arbejdsfordeling
nedsættes den overenskomstmæssige arbejdstid i en
begrænset periode, uden at de berørte medarbejdere er
afskediget. Medarbejderne er derfor fortsat ansat i virksomheden i
hele perioden. Nogle overenskomster hjemler ret til at indgå
aftale om arbejdsfordeling. I andre tilfælde må aftalen
om arbejdsfordeling ske ved kollektiv aftale. De
pågældende medarbejdere får, når en
række betingelser er opfyldt, ret til supplerende dagpenge
under arbejdsfordelingen for de dage, hvor de ikke arbejder.
Endelig foreslås det, at personer, der kan dokumentere, at de
er hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel, skal
være omfattet af en mindre intensiv indsats.
Når disse personer er omfattet af en mindre
intensiv indsats, skal de med forslaget ikke længere
møde personligt op til samtaler i jobcenteret, hos anden
aktør eller arbejdsløshedskassen og har heller ikke
pligt til at deltage i tilbud,
• hvis de kan
dokumentere, at de inden for de næste 6 uger skal
påbegynde et ordinært job på fuld tid, skal
på barsel eller overgå til efterløn, fleksydelse
eller folkepension, eller
• hvis de er
omfattet af en arbejdsfordeling eller kan dokumentere, at de er
hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel.
I stedet for at holde samtaler ved personligt
fremmøde, holdes der kontakt på anden vis telefonisk,
digitalt eller ved brev.
Dokumentationen for, at en person skal
påbegynde ordinær beskæftigelse eller er
hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel, kan
fremgå af en ansættelseskontrakt, et brev, en e-mail,
sms eller lignende fra arbejdsgiveren. Er der tale om, at
arbejdsgiveren telefonisk oplyser over for jobcenteret, at personen
skal påbegynde ordinær beskæftigelse eller er
hjemsendt, skal dette - samt andre relevante oplysninger -
noteres.
Dokumentationen for, at en person er omfattet af
en arbejdsfordeling, fremgår af arbejdsgiverens meddelelse
til jobcenteret om arbejdsfordeling. Er man på en
arbejdsplads blevet enige om en arbejdsfordeling og ønsker
de ansatte, der er omfattet af arbejdsfordelingen, dagpenge, skal
arbejdsfordelingen anmeldes til jobcenteret.
Det bemærkes, at personer, der allerede har
et tilbud, når de bliver omfattet af den mindre intensive
indsats, har ret til at påbegynde og færdiggøre
tilbuddet. Personer, som har ret til tilbud, men som endnu ikke har
fået et tilbud, skal have et tilbud, hvis de ønsker
det, selv om de er omfattet af en mindre intensiv indsats.
Jobcentrene skal derfor vejlede de personer, der
bliver omfattet af den mindre intensive indsats, om at de ikke har
pligt til at deltage i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, men at de har ret til at få et
tilbud. Der skal samtidig vejledes om, at en person har ret til at
møde personligt til en cv-samtale eller en jobsamtale i det
individuelle kontaktforløb, hvis pågældende
ønsker dette.
Personer, som er omfattet af en mindre intensiv
indsats, og som har pligt til jobsøgning, skal fortsat
søge relevante job, mens de er omfattet af den mindre
intensive indsats - fx korte vikar- og afløserjob.
Jobcenteret kan efter en konkret vurdering
beslutte, at en person fortsat skal være omfattet af den
almindelige beskæftigelsesindsats og dermed fortsat har pligt
til at møde personligt op til samtaler i jobcenteret, hos
anden aktør eller i arbejdsløshedskassen, og til at
møde i tilbud m.v.
Personen vil være omfattet af de almindelige
regler, hvis jobcenteret vurderer:
• At der er
tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for
en mindre intensiv indsats. Fx kan der være tale om misbrug
eller spekulation, hvis en person gentagne gange dokumenterer at
være ansat i et job, som ikke bliver til noget alligevel,
eller hvis en person har usædvanligt mange jobskift med
indlagte ledighedsperioder.
• At der er
gode muligheder for beskæftigelse inden for personens
fagområde. Der tages udgangspunkt i
beskæftigelsesregionernes oversigt over
beskæftigelsesmuligheder, dvs. Arbejdsmarkedsbalancen. Med
personens fagområde tænkes på områder, som
personen enten er uddannet til eller har en sådan omfang af
erhvervserfaring inden for, at det kan betragtes som værende
personens fag.
• At det
fortsat vil være til fordel for personen at være
omfattet af den almindelige beskæftigelsesindsats. Fx hvis en
person skal påbegynde et meget kortvarigt job, eller der er
usikkerhed om personens fremtidige jobsituation.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 28, stk. 2, nr. 6, i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats er ledige med
ansættelseskontrakt, hvor ansættelsen begynder inden
for 4 uger, og ledige, som skal på barsel inden for 4 uger,
undtaget fra det individuelle kontaktforløb, og herunder for
jobsamtalerne under kontaktforløbet. Med lovforslaget vil
disse ledige fremover være omfattet af reglerne om en mindre
intensiv indsats. Dvs. at disse ledige ikke længere vil
være fritaget helt fra kontaktforløbet, men at
kontakten i stedet for ved personligt fremmøde skal holdes
telefonisk, digitalt eller ved brev. Som følge heraf
foreslås det, at bestemmelsen i bekendtgørelsens
§ 28, stk. 2, nr. 6, ophæves i forbindelse med
vedtagelse af lovforslaget om en mindre intensiv indsats.
Der henvises til de almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.2.
Til nr. 4
Efter gældende regler skal der for modtagere
af ledighedsydelse og særlig ydelse afholdes individuelle
jobsamtaler mindst hver 3. måned.
Det foreslås indsat, at samtalerne afholdes
ved personligt fremmøde, bortset fra hvis man er omfattet af
reglerne for en mindre intensiv indsats.
Til nr. 5
Efter de gældende regler har modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge pligt til at tage imod tilbud i hele
ledighedsperioden, med mindre pligten til tilbud er bortfaldet
på grund af ordinært arbejde eller under deltagelse i
selvvalgt uddannelse.
Det foreslås, at der heller ikke er pligt
til at tage imod tilbud, hvis de er undtaget fra pligten efter
reglerne om mindre intensiv indsats.
Til nr. 6
Efter de gældende regler har
kontanthjælpsmodtagere, der ikke har en rimelig grund til
ikke at udnytte deres arbejdsmuligheder, ret og pligt til at
påbegynde et tilbud efter reglerne i lovens kapitel 17.
Det foreslås, at
kontanthjælpsmodtagere har pligt til at tage imod tilbud, med
mindre pågældende er undtaget fra pligten efter
§ 21 f om mindre intensiv indsats.
Det vil fortsat gælde, at personer, der har
en rimelig grund til ikke at udnytte deres arbejds-muligheder, ikke
har pligt til at tage imod tilbud.
Til § 2
Til nr. 1, 2 og 3
Efter gældende regler holdes
opfølgningen som udgangspunkt ved individuel samtale, hvor
den sygemeldte møder personligt op i kommunens jobcenter. I
visse tilfælde kan opfølgningen holdes telefonisk,
digitalt eller ved brev.
Hvis der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakt
til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig
på grund af den sygemeldtes helbredssituation, foregår
opfølgningen uden kontakt til den sygemeldte (standby). Ved
vurdering af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om
sygdommen er livstruende.
Kommunen kan iværksætte en indsats
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det fremmer
arbejdsfastholdelse og hurtigst mulig raskmelding. Der kan ikke
iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, hvis den sygemeldte kan vende
gradvis tilbage til arbejde. Der kan endvidere ikke
iværksættes nye tilbud til sygemeldte i
ansættelsesforhold, der har en klar diagnose og forventes
fuldt ud raskmeldt inden for 8 uger regnet fra
opfølgningstidspunktet.
Efter et forsøg, som har været
gældende siden 1. november 2011, har sygedagpengemodtagere
været omfattet af en mindre intensiv indsats, således
at de ikke skal møde personligt op til
opfølgningssamtalerne og deltage i tilbud. Hovedparten af
landets jobcentre, med undtagelse af jobcentrene i Gribskov,
Slagelse, Kolding, Middelfart, Holstebro, Silkeborg, Struer og
Viborg, er med i forsøget. Det foreslås, at reglerne
fra forsøget om den mindre intensive indsats over for
sygedagpengemodtagere gøres permanente.
Med forslaget skal sygemeldte, som forventes fuldt
raskmeldt og på vej i job eller skal på barsel inden
for de næste 6 uger, være omfattet af en mindre
intensiv indsats. De 6 uger regnes fra det tidspunkt, hvor personen
forventes fuldt raskmeldt og på vej tilbage i job eller
forventes at gå på barsel. Det indebærer, at
sygemeldte ikke møder personligt op til
opfølgningssamtale i jobcenteret samt deltager i tilbud.
Opfølgningen holdes i stedet telefonisk,
digitalt eller ved brev. Sygemeldte, der allerede deltager i et
tilbud, når de bliver omfattet af den mindre intensive
indsats, har ret til at færdiggøre tilbuddet.
Jobcenteret kan efter en konkret vurdering
beslutte, at den sygemeldte fortsat skal være omfattet af den
almindelige beskæftigelsesindsats og dermed fortsat har pligt
til at møde personligt op til opfølgningssamtaler i
jobcenteret og til at deltage i tilbud. Dette er tilfældet,
hvis jobcenteret vurderer følgende:
• At der er
tale om misbrug af eller spekulation i forhold til muligheden for
at blive undtaget fra at deltage i tilbud og møde personligt
op til samtaler. Fx kan der være tale om misbrug eller
spekulation, hvis en person gentagne gange meddeler jobcenteret, at
pågældende har aftalt med arbejdsgiveren at vende
tilbage til arbejdet inden for 6 uger, uden at det bliver til
noget.
• At det
fortsat vil være til fordel for den sygemeldte at være
omfattet af pligten til at deltage i tilbud og møde
personligt op til opfølgningssamtaler.
Efter lovens § 13, stk. 4, nr. 1,
kan opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved brev,
hvis den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk
og tilbagevenden på fuld tid sker inden for 14 dage regnet
fra det tidspunkt, hvor samtalen skal finde sted. Som konsekvens af
aftalen om mindre intensiv indsats foreslås § 13,
stk. 4, nr. 1, ophævet.
Til § 3
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 13,
stk. 3, 1. pkt., er det en betingelse for at få
hjælp, at ansøgeren og dennes ægtefælle
tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller et rimeligt tilbud i
medfør af integrationsprogrammet efter
integrationsloven.
Det foreslås derfor at ændre
§ 13, stk. 3, 1. pkt., jf. lovforslagets
§ 3, nr. 1, således at det fremgår af
bestemmelsen, at en person, der opfylder betingelserne i den
foreslåede bestemmelse i § 21 f, stk. 1, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, om mindre intensiv indsats, ikke har pligt
til at tage imod et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller et beskæftigelsesrettet
tilbud efter den foreslåede bestemmelse i integrationslovens
§ 16, stk. 4, 1. pkt., jf. lovforslagets
§ 4, nr. 1.
For en modtager af kontanthjælp får
det den betydning, at personen ikke kan få en sanktion ved
udeblivelse fra, afslag på eller ophør i tilbud,
så længe den pågældende opfylder
betingelserne i § 21 f, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om mindre intensiv indsats. Baggrunden
for dette er, at der er tale om, at personens deltagelse i
tilbuddet er frivillig. Som følge heraf er der ikke tale om
en pligt til at påbegynde, deltage i eller afslutte
tilbuddet.
Til nr. 2.
Efter de gældende regler i § 74 b,
stk. 1, nr. 3, er det en forudsætning for at få
udbetalt ledighedsydelse, at modtageren tager imod et rimeligt
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås derfor at ændre
§ 74 b, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 2, således at det fremgår af
bestemmelsen, at en person, der er omfattet af den mindre intensive
indsats, ikke har pligt til at tage imod et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
For en modtager af ledighedsydelse eller
særlig ydelse, der er omfattet af målgruppen for den
mindre intensive indsats, får det den betydning, at det ikke
får konsekvenser for personen at udeblive fra, afslå
eller ophøre i tilbud, så længe den
pågældende er omfattet af den mindre intensive indsats
i § 21 f, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 1, nr.
3. Baggrunden for dette er, at personens deltagelse i tilbuddet er
frivillig, og der er således ikke tale om en pligt til at
begynde på, deltage i eller have pligt til at blive i
tilbuddet.
Til § 4
Til nr. 1
Det følger af integrationslovens
§ 16, stk. 4, 1. pkt., at en udlænding, som
får tilbudt et integrationsprogram, har pligt til at deltage
aktivt i programmets enkelte dele. Integrationsprogrammet
består af danskuddannelse, jf. integrationslovens
§ 21, kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og
historie, jf. integrationslovens § 22, og - hvor dette er
relevant, fx fordi udlændingen er ledig og modtager
kontanthjælp - af beskæftigelsesrettede tilbud, jf.
integrationslovens § 23.
Ifølge den foreslåede affattelse af
§ 16, stk. 4, 1. pkt., skal den foreslåede
bestemmelse i § 21 f i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om mindre intensiv indsats finde
tilsvarende anvendelse for så vidt angår
udlændingens pligt til at deltage i
beskæftigelsesrettede tilbud.
Det indebærer, at udlændingen som
udgangspunkt ikke vil være forpligtet til at deltage i
beskæftigelsesrettede tilbud, hvis udlændingen
• kan
dokumentere, at han eller hun inden for de næste 6 uger skal
påbegynde ordinær beskæftigelse på fuld
tid, på barsel, overgå til efterløn, fleksydelse
eller folkepension, eller
• er omfattet
af en arbejdsfordelingsordning eller kan dokumentere at være
hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel.
Jobcentret vil dog ud fra en konkret vurdering
kunne beslutte, at en person fortsat skal være omfattet af
pligten til at deltage i tilbud, hvis jobcenteret vurderer,
• at der er
tale om misbrug af eller spekulation i muligheden for at deltage i
tilbud,
• at der er
gode muligheder for beskæftigelse inden for personens
fagområde, eller
• at det
fortsat vil være til fordel for personen at være
omfattet af pligten til at deltage i tilbud.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2
Det følger af den gældende
bestemmelse i integrationslovens § 19, at
kommunalbestyrelsen i samarbejde med udlændingen skal
udarbejde en integrationskontrakt. Integrationskontrakten skal
beskrive udlændingens beskæftigelses- eller
uddannelsesmål og fastlægge indholdet af de
aktiviteter, der skal sikre, at målene i kontrakten opfyldes.
Af kontrakten skal det fremgå, i hvilken udstrækning
udlændingen skal have tilbud i medfør af
integrationsprogrammet. Ligeledes skal programmets indhold
fremgå, herunder hvorledes forholdet skal være mellem
beskæftigelsesrettede tilbud, danskuddannelse efter
danskuddannelsesloven og kursus i danske samfundsforhold og dansk
kultur og historie.
Det følger af integrationslovens
§ 20, stk. 1, at kommunalbestyrelsen har pligt til
løbende efter behov at følge op på en
udlændings integrationskontrakt. Indtil udlændingen har
opfyldt de mål, som er fastsat eller aftalt i
integrationskontrakten, skal opfølgning finde sted mindst
hver tredje måned. For udlændinge, der er i
ordinær beskæftigelse eller ordinær uddannelse,
og som ikke modtager kontanthjælp, skal opfølgning dog
kun foretages hver 12. måned, medmindre der er behov for
hyppigere opfølgning. For udlændinge, der benytter sig
af en ret til fravær i medfør af barselloven, skal
opfølgningen på integrationskontrakten først
finde sted 6 måneder efter barnets fødsel og derefter
i forbindelse den lovlige fraværsperiodes udløb,
medmindre der er behov for en hyppigere opfølgning.
Har udlændingen opfyldt målene i
integrationskontrakten, skal kommunalbestyrelsen alene følge
op på kontrakten, hvis der opstår behov for det.
Opfølgningen skal ske ved en individuel samtale, dvs. ved
udlændingens personlige fremmøde. Hvis det er
hensigtsmæssigt, kan samtalen dog ske telefonisk, digitalt
eller på anden tilsvarende måde.
Det foreslås i § 20, stk. 1,
7. pkt., at den foreslåede bestemmelse i § 21 f i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, med hensyn til beskæftigelsesrettede
tilbud skal finde tilsvarende anvendelse ved vurderingen af, om det
er hensigtsmæssigt, at samtalen sker telefonisk, digitalt
eller på anden tilsvarende måde i stedet for ved
udlændingens personlige fremmøde. Derved
tilvejebringes der parallelitet mellem de regler, der i henseende
til den beskæftigelsesrettede indsats gælder for
udlændinge omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og de regler, der gælder for
udlændinge omfattet af et integrationsprogram efter
integrationsloven.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at
opfølgningsreglerne i integrationslovens § 20
vedrører integrationskontrakten som helhed, dvs. ikke
udelukkende opfølgning på den
beskæftigelsesrettede indsats, men tillige opfølgning
på udlændingens deltagelse i danskuddannelse og kursus
i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie. Tilsiger
omstændigheder vedrørende udlændingens
deltagelse i danskuddannelse og kursus i danske samfundsforhold og
dansk kultur og historie, at udlændingen giver personligt
møde, vil opfølgningssamtalen således ikke
kunne ske telefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende
måde, uanset at dette ud fra den beskæftigelsesrettede
vurdering, som den foreslåede bestemmelse i § 21 f
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats foreskriver, isoleret
set måtte være tilstrækkeligt.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Til § 5
Til nr. 1
Efter gældende regler er
Beskæftigelsesrådet tilforordnet tre
repræsentanter for Beskæftigelsesministeriet, to
repræsentanter for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, en repræsentant for Finansministeriet, en
repræsentant for Socialministeriet og en repræsentant
for Undervisningsministeriet.
Ved ressortomlægninger mellem ministerierne
i forbindelse regeringsdannelsen i oktober 2011 blev Ministeriet
for Flygtninge, Indvandrere og Integration nedlagt. De
beskæftigelsesrettede ressortopgaver blev overført til
Beskæftigelsesministeriet. Socialministeriet skiftede navn
til Social- og Integrationsministeriet, og Undervisningsministeriet
skiftede navn til Børne- og Undervisningsministeriet.
Det foreslås derfor, at
Beskæftigelsesrådet tilforordnes tre
repræsentanter fra Beskæftigelses- ministeriet, en fra
Finansministeriet, en fra Social- og Integrationsministeriet og en
repræsentant fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Antallet af tilforordnede repræsentanter ændres
således fra otte til seks personer og de to
repræsentanter fra det tidligere Ministerium for Flygtninge,
Indvandrere og Integration vil således ikke længere
være tilforordnet Beskæftigelsesrådet.
Til nr. 2
Efter gældende regler er
Beskæftigelsesrådet rådgivende for
beskæftigelsesministeren og ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration.
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration blev nedlagt i forbindelse med regeringsdannelsen i
oktober 2011. Det foreslås derfor, at henvisningen til
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration udgår.
Beskæftigelsesrådet er herefter alene rådgivende
for beskæftigelsesministeren.
Til nr. 3 og 4
Efter gældende regler har
Beskæftigelsesrådet en række
rådgivningsopgaver over for beskæftigelsesministeren.
Beskæftigelsesrådets rådgivningsopgaver er:
1) større beskæftigelsespolitiske
udspil, herunder tilrettelæggelse og offentliggørelse
af analyser,
2) forsøgsaktiviteter, projekter og
udviklingsprogrammer,
3) beskæftigelsesministerens kontrakt med
de regionale beskæftigelsesråd, jf. § 39,
stk. 2, i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, herunder om ministerens udmelding af
mål for beskæftigelsesindsatsen,
4) opfølgning på
beskæftigelsesindsatsen og
5) forslag til love og anden
regelfastsættelse på det beskæftigelsespolitiske
område.
Det foreslås indsat i loven, at
Beskæftigelsesrådet også skal kunne rådgive
ministeren om opfølgning på udviklingen af udenlandsk
arbejdskraft i Danmark og om rammer for international rekruttering.
Rammer for international rekruttering kan fx være
jobcentrenes og Workindenmark-centrenes indsats på
området, indsatsen for fastholdelse af udenlandske
arbejdstagere i Danmark, samt overvågning af udviklingen i
udenlandsk arbejdskraft på arbejdsmarkedet.
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juni 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 710
af 23. juni 2011, som ændret bl.a. ved § 1 i lov
nr. 17 af 15. januar 2012, § 1 i lov nr. 153 af 28.
februar 2012, og senest ved lov nr. 268 af 27. marts 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | § 14. For personer, der
er omfattet af § 2, nr. 1 og 2, skal der senest 3 uger
efter tilmeldingen afholdes en samtale med personen, hvor det
sikres, at de oplysninger, som personen indlægger i Jobnet,
er fyldestgørende. Under samtalen skal det aftales, hvordan
personens jobsøgning kan understøttes, og personen
skal pålægges at søge mindst to relevante
konkrete job. Stk. 2-3. […] | | 1. I § 14, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.: »Samtalen afholdes ved personligt
fremmøde, jf. dog § 21 f.« | | | | § 16. For personer, der
er omfattet af § 2, nr. 1-3, skal der under
kontaktforløbet afholdes individuelle jobsamtaler med fokus
på konkrete job og jobsøgning. Under jobsamtalen
tilrettelægges kontaktforløbet, og indholdet i
beskæftigelsesindsatsen fastlægges, ligesom der
følges op på indgåede aftaler. Stk. 2-5. […] | | 2. I § 16, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.: »Samtalen afholdes ved personligt
fremmøde, jf. dog § 17, stk. 2,
§ 18, stk. 2, og § 21 f.« | | | | | | 3. Efter § 21 e
indsættes før afsnit IV som nyt afsnit III a: | | | | | | »Afsnit III a | | | | | | Mindre intensiv indsats for visse
persongrupper | | | | | | Kapitel 7 a | | | | | | Fritagelse fra pligt til personligt
fremmøde til samtaler og fra pligt til tilbud | | | | | | § 21 f. En person, som er
omfattet af § 2, nr. 1-3 eller 7, er ikke omfattet af
pligten til at møde personligt op til samtaler om personens
cv efter § 14, til jobsamtaler efter
§§ 16-20 og § 73 a eller af pligten til
tilbud efter kapitlerne 16-17 eller § 74 b, stk. 1,
nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, jf. dog stk. 3, hvis
personen 1) kan dokumentere, at pågældende
inden for de næste 6 uger skal påbegynde ordinær
beskæftigelse på fuld tid, skal på barsel,
overgå til efterløn, fleksydelse eller folkepension,
eller 2) er omfattet af en arbejdsfordelingsordning
eller kan dokumentere, at pågældende er hjemsendt
på grund af vejrlig eller materialemangel. Stk. 2. I stedet for samtaler
ved personligt fremmøde holdes kontakten efter stk. 1
telefonisk, digitalt eller ved brev. Stk. 3. Jobcenteret kan ud
fra en konkret vurdering beslutte, at en person fortsat skal
være omfattet af pligten til at møde personligt op til
samtaler om personens cv eller til jobsamtaler og af pligten til at
deltage i tilbud, hvis jobcenteret vurderer, at 1) der er tale om misbrug af eller spekulation i
muligheden for at blive undtaget fra at møde personligt op
til samtaler og deltage i tilbud, 2) der er gode muligheder for beskæftigelse
inden for personens fagområde, eller 3) det fortsat vil være til fordel for
personen at være omfattet af pligten til at møde
personligt op til samtaler og deltage i tilbud.« | | | | § 73 a. […] Stk. 2. Under
kontaktforløbet skal der afholdes individuelle jobsamtaler
med personen, senest hver gang personen i sammenlagt 3
måneder har modtaget ledighedsydelse eller særlig
ydelse regnet første gang fra visitationen til fleksjob.
Perioder med ledighedsydelse eller særlig ydelse under barsel
medregnes ikke. Stk. 3-6. […] | | 4. I § 73 a, stk. 2,
indsættes som 3.
pkt.: »Samtalen afholdes ved personligt
fremmøde, jf. dog § 21 f.« | | | | § 84. Personer, der er
omfattet af § 2, nr. 1, har pligt til at tage imod tilbud
i hele ledighedsperioden, jf. § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Dette gælder dog ikke,
hvis pligten til tilbud er bortfaldet efter § 91, eller
under deltagelse i selvvalgt uddannelse efter kapitel 8 a. Stk. 2. […] | | 5. § 84, stk. 1, 2.
pkt., affattes således: »Dette gælder dog ikke, hvis pligten
til tilbud er bortfaldet efter § 21 f, regler udstedt i
medfør af § 91 eller under deltagelse i selvvalgt
uddannelse efter kapitel 8 a.« | | | | § 91 a. Tilbud, som gives
efter dette kapitel, skal, medmindre andet er fastsat, have en
sammenhængende varighed på mindst 4 uger. Stk. 2. […] | | 6. I § 91 a indsættes
som nyt stk. 1: »Personer, som er omfattet af § 2,
nr. 2 og 3, har pligt til at tage imod tilbud efter dette kapitel.
Dette gælder dog ikke, hvis pligten til tilbud er bortfaldet
efter § 21 f.« Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1539 af 21. december 2010 og senest
ved lov nr. 269 af 27. marts 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 13, stk. 1-3.
[…] | | | Stk. 4. Ved alle
opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog
stk. 5 og 6. Opfølgningen kan dog ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis | | 1. I § 13, stk. 4, 1.
pkt., ændres »stk. 5 og 6« til:
»stk. 5, 6 og § 13 a«. | 1) den sygemeldtes helbredssituation
skønnes uproblematisk og tilbagevenden på fuld tid
sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal
finde sted, | | | 2) den sygemeldte er i tilbud, | | | 3) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har
genoptaget arbejdet delvist, | | | 4) den sygemeldte forventes at genoptage arbejdet
på fuld tid inden for de første 13 ugers
sygefravær eller | | | 5) den sygemeldte skal opereres inden for 13 uger
regnet fra opfølgningstidspunktet, jf. stk. 2 og
3. | | | | | | | | 2. § 13, stk. 4, nr.
1, ophæves. Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4. | | | | | | 3. Efter § 13
indsættes: »§ 13 a. Sygemeldte, der
inden for de næste 6 uger forventes fuldt raskmeldt og
på vej tilbage i job eller forventes at gå på
barsel, skal ikke møde personligt op til
opfølgningssamtaler efter § 13, stk. 4, 1.
pkt. Opfølgningen sker i stedet telefonisk, digitalt eller
ved brev. Sygemeldte skal heller ikke deltage i tilbud efter
§ 15 og § 15 a. Sygemeldte, som allerede
deltager i tilbud, har ret til at færdiggøre
tilbuddet. Stk. 2. Uanset stk. 1
kan kommunen ud fra en konkret vurdering beslutte, at en sygemeldt
fortsat skal møde personligt op til
opfølgningssamtaler og deltage i tilbud efter § 15
og § 15 a, hvis jobcenteret vurderer, at 1) der er tale om misbrug af eller spekulation i
forhold til muligheden for at blive undtaget fra at deltage i
tilbud og møde personligt op til opfølgningssamtaler,
eller 2) det fortsat vil være til fordel for den
sygemeldte at være omfattet af den almindelige
opfølgning og dermed møde personligt op til
opfølgningssamtaler samt deltage i tilbud.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 153 af 28. februar 2012 og
senest ved § 3 i lov nr. 267 af 27. marts 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 13. […] | | | Stk. 3. Det er en betingelse
for at få hjælp, at ansøgeren og dennes
ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller et rimeligt tilbud i
medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.
Hvis ansøgeren ikke har en ungdomsuddannelse, er det
endvidere en betingelse for at få hjælp, at personen
deltager i en læse- og skrivetest, hvis jobcenteret vurderer,
at der er behov for det, medmindre personen er omfattet af et
integrationsprogram efter integrationsloven. For ansøgere,
der modtager hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3
eller 4, og som ikke forsørger eget barn i hjemmet, er det
endvidere en betingelse for at få hjælp, at
ansøgeren medvirker ved beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter
§ 21 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller integrationslovens § 16 a. Stk. 4.-8. […] | | 1. I § 13, stk. 3., 1.
pkt., indsættes efter »integrationsloven«:
», medmindre ansøgeren i medfør af
§ 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om
en mindre intensiv indsats eller integrationslovens § 16,
stk. 4, 1. pkt., ikke er forpligtet til at tage imod
tilbud«. | | | | § 74 b. Det er en
forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse, 1) at modtageren opfylder betingelserne for at
få et fleksjob, 2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om
ansættelse i fleksjob, 3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre
tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et
arbejde, 4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter
et fleksjob, og 5) at modtageren deltager i
opfølgningssamtaler efter § 74 c og samtaler i et
individuelt kontaktforløb. 6) Stk. 2-7. […] | | 2. I § 74 b, stk. 1, nr.
3, indsættes efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«: », med mindre personen i
medfør af § 21 f i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er
forpligtet til at tage imod tilbud«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om integration af udlændinge i
Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1062
af 20. august 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 462 af 18.
maj 2011, § 2 i lov nr. 1364 af 28. december 2011 og
senest ved § 4 i lov nr. 267 af 27. marts 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 16. stk. 1-3. […] Stk. 4. Udlændinge, som
får tilbudt et integrationsprogram, har pligt til at deltage
aktivt i programmets enkelte dele. Omfanget og indholdet af
integrationsprogrammets enkelte elementer fastlægges i en
integrationskontrakt, som indgås mellem udlændingen og
kommunalbestyrelsen, jf. § 19. Stk. 5-8. […] | | 1. I § 16, stk. 4, 1.
pkt., indsættes efter »dele«: »,
idet § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
om en mindre intensiv indsats dog finder tilsvarende anvendelse for
så vidt angår udlændingens pligt til at deltage i
beskæftigelsesrettede tilbud«. | | | | § 20. Kommunalbestyrelsen
har pligt til løbende efter behov at følge op
på en udlændings integrationskontrakt. Indtil
udlændingen har opfyldt de mål, som er fastsat eller
aftalt i integrationskontrakten, jf. § 19, stk. 4,
1. pkt., skal opfølgning finde sted mindst hver tredje
måned. For udlændinge, der er i ordinær
beskæftigelse eller ordinær uddannelse, og som ikke
modtager introduktionsydelse, skal opfølgning dog kun
foretages hver 12. måned, medmindre der er behov for
hyppigere opfølgning. For udlændinge, der benytter sig
af en ret til fravær i medfør af barselloven, skal
opfølgning på integrationskontrakten først
finde sted 6 måneder efter barnets fødsel og derefter
i forbindelse med den lovlige fraværsperiodes udløb,
medmindre der er behov for hyppigere opfølgning. Har
udlændingen opfyldt målene i integrationskontrakten,
skal kommunalbestyrelsen alene følge op på kontrakten,
hvis der opstår behov for det. Opfølgningen skal ske
ved en individuel samtale. Hvis det er hensigtsmæssigt, kan
samtalen ske telefonisk, digitalt eller på anden tilsvarende
måde. Stk. 2-7. […] | | 2. I § 20, stk. 1,
indsættes efter 7. pkt.: »Ved vurderingen af, om det er
hensigtsmæssigt, at samtalen sker telefonisk, digitalt eller
på anden tilsvarende måde, finder § 21 f i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats tilsvarende anvendelse,
medmindre omstændigheder vedrørende udlændingens
deltagelse i danskuddannelse, jf. § 21, eller kursus i
danske samfundsforhold og dansk kultur og historie, jf.
§ 22, tilsiger, at udlændingen møder
personligt frem.« | | | | | | § 5 | | | | | | I lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse
nr. 731 af 15. juni 2010, som bl.a. ændret ved § 2
i lov nr. 1596 af 22. december 2010 og senest ved § 3 i
lov nr. 153 af 28. februar 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 34,stk. 1-4. […] Stk. 5. Der tilforordnes
rådet tre repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, to repræsentanter for
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, en
repræsentant for Finansministeriet, en repræsentant for
Socialministeriet og en repræsentant for
Undervisningsministeriet. Stk. 6-8. […] | | 1. § 34, stk. 5,
affattes således: »Stk. 5. Der tilforordnes
rådet tre repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, en repræsentant for
Finansministeriet, en repræsentant for Social- og
Integrationsministeriet og en repræsentant for Børne-
og Undervisningsministeriet.« | | | | § 35.
Beskæftigelsesrådet medvirker i styringen af
beskæftigelsesindsatsen gennem rådgivning af
beskæftigelsesministeren og ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration og afgiver indstilling om 1) større beskæftigelsespolitiske
udspil, herunder tilrettelæggelse og offentliggørelse
af analyser, 2) forsøgsaktiviteter, projekter og
udviklingsprogrammer, 3) beskæftigelsesministerens kontrakt med de
regionale beskæftigelsesråd, jf. § 39, stk.2,
herunder om ministerens udmelding af mål for
beskæftigelsesindsatsen, 4) opfølgning på
beskæftigelsesindsatsen og 5) forslag til love og anden
regelfastsættelse på det beskæftigelsespolitiske
område. Stk. 2. […] | | 2. I § 35, stk. 1,
udgår: » og ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration«. | | | | | | 3. I § 35, stk. 1, nr. 4,
ændres »beskæftigelsesindsatsen og« til:
»beskæftigelsesindsatsen,«. | | | | | | 4. I § 35, stk. 1,
indsættes efter nr. 4 som nyt nr. 5: »5) opfølgning på udviklingen
af udenlandsk arbejdskraft i Danmark og rammer for international
rekruttering, og«. Nr. 5 bliver herefter nr. 6. | | | | | | § 6 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2012. |
|