Skriftlig fremsættelse (29. februar
2012)
Børne- og
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov omlov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og
lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) (Inklusion af elever med
særlige behov i den almindelige undervisning og tilpasning af
klagereglerne til en mere inkluderende folkeskole)
(Lovforslag nr. L 103).
Det er regeringens målsætning at skabe en fagligt
stærk folkeskole for alle. Det betyder, at flere elever skal
inkluderes i den almindelige undervisning med de nødvendige
støtteforanstaltninger og faglige udfordringer - og ikke
udskilles til specialundervisning. Det forudsætter en
omstilling af folkeskolen, hvor kommunerne får brug for mere
fleksibilitet i tilrettelæggelsen af undervisningen til
elever med særlige behov.
Med forslaget indføres der en ny afgrænsning af
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
således at specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand kun omfatter støtte til
børn i specialklasser og specialskoler samt støtte
til børn, hvis undervisning kun kan gennemføres med
støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer.
Med lovændringen vil der ikke længere som i dag
skulle træffes en afgørelse i forhold til den enkelte
elev om specialundervisning, når det drejer sig om en elev
med behov for støtte i mindre end 9 ugentlige
undervisningstimer. Det vil give kommunernes større
fleksibilitet i forbindelse med tilrettelæggelsen af
støtten til elever med særlige behov.
I rapporten »Specialundervisning i folkeskolen - veje
til en bedre organisering og styring« fra juni 2010
fremgår det, at knap 49.000 elever i skoleåret 2008/09
fik specialundervisning i mindre end 9 undervisningstimer
ugentligt. Efter forslaget vil disse elever ikke mere være
omfattet af bestemmelserne om specialundervisning, men skal modtage
støtte inden for rammerne af den almindelige
undervisning.
Det foreslås endvidere, at Klagenævnet for
vidtgående specialundervisning kun kan ændre
kommunalbestyrelsens afgørelse om et inkluderende tilbud i
den almindelige folkeskole til et tilbud i specialklasse eller
specialskole, hvis vægtige faglige grunde taler herfor. Med
forslaget præciseres det desuden, at klagenævnet skal
være tilbageholdende med at tilsidesætte kommunens
faglige vurdering. Efter forslaget kan klagenævnet heller
ikke henvise et barn til en bestemt navngiven skole.
Det foreslås desuden, at antallet af medlemmer i
klagenævnet nedsættes fra 6 til 5, således at
klagenævnet herefter består af en formand, 2 medlemmer,
der beskikkes efter indstilling fra KL, og 2 medlemmer, der
beskikkes efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2012 og finder anvendelse fra skoleåret 2012/13. Endvidere
foreslås det, at den nye afgrænsning af folkeskolens
specialundervisning finder anvendelse for de frie grundskoler og de
frie kostskoler. Da dette forudsætter en omlægning af
de tilskudsmæssige forhold for de frie skoler, foreslås
det, at loven først finder anvendelse for de frie skoler fra
skoleåret 2013/14.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til det høje Tings velvillige behandling.