Fremsat 29-02-2012
1. behandlet / henvist til udvalg 23-03-2012
Betænkning afgivet 17-04-2012
2. behandlet/direkte til 3. behandling 19-04-2012
3. behandlet, vedtaget 24-04-2012
Ministerområde:
Ministeriet for Børn og Undervisning
Loven indfører en ny afgrænsning af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand omfatter kun støtte til børn i specialklasser og specialskoler samt støtte til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt.
Med loven skal der ikke længere træffes en afgørelse om specialundervisning til den enkelte elev, når det drejer sig om en elev med behov for støtte i mindre end 9 undervisningstimer om ugen. Det giver kommunerne større fleksibilitet til at tilrettelægge og tilpasse støtten til elever med særlige behov. Og det frigør ressourcer hos bl.a. pædagogisk-psykologisk rådgivning.
Loven præciserer desuden praksis i Klagenævnet for vidtgående specialundervisning.
Loven finder anvendelse fra skoleåret 2012-13, for de frie skoler dog først fra skoleåret 2013-14.
Vedtaget
101 stemmer for forslaget (V, S, DF, RV, SF, LA, KF)
8 stemmer imod forslaget (EL)
0 stemmer hverken for eller imod forslaget