Jeg ved ikke rigtig, om det kan give mening at forsøge at se på, om man måske, regeringsfarven taget i betragtning, kan finde den røde tråd, der går gennem det her næste lovforslag i forhold til de mange delforslag, der er indeholdt i lovforslaget.
For godt nok har de alle det tilfælles, at de indeholder ændringer af sundhedsloven, men så tror jeg også, at den nærmere sammenhæng mellem de specifikke elementer begynder at ophøre.
Så lad mig derfor forsøge at kommentere nogle af de væsentligste elementer i lovforslaget.
Hvad angår lovforslagets første del, vedrører det en ændring, der i øvrigt følger op på og skal ses i sammenhæng med den seneste overenskomst for almen praksis, hvormed der etableres hjemmel til, at regionerne undtagelsesvis kan etablere klinikker på almenpraksisområdet.
Der åbnes altså op for, at man i nogle konkrete og helt specifikke situationer vil kunne skabe nogle fleksible løsninger lokalt, som også kan være med til, at der tages højde for nogle af de store regionale og lokale forskelle, som der i dag er i forhold til f.eks.
lægedækningen og dermed til betjeningen af de patienter, som i dag står uden læge.
Denne del skal selvfølgelig også ses i sammenhæng med den igangværende strukturelle tilpasning af sygehusvæsenet, der er, herunder samlingen af sygehusenes fælles akutmodtagelser, der jo som en helt selvstændig faktor skaber et behov for, at vi hele tiden ser på nye samarbejdsmuligheder mellem de offentlige myndigheder.
Der er allerede under den tidligere VK-regering blevet etableret en hjemmel til at skabe en række nye samarbejdsmuligheder i lovgivningen, ligesom der sidste år blev udmøntet 600 mio.
kr.
til lægehuse samt til sundheds- og akuthuse, og vi synes sådan set, at det her lovforslag følger fint op på og understøtter disse initiativer.
Vi er derfor også positive over for, at samarbejdsmulighederne nu udvides til, at det også kan omfatte udleje af udstyr m.v., så længe det naturligvis sker på markedsvilkår og der i øvrigt er fuld gennemsigtighed, og så længe det vel at mærke sker undtagelsesvist.
Vi bemærker desuden, at ministeriet på baggrund af høringssvarene fra bl.a.
Kommunernes Landsforening og Danske Regioner har foretaget en række justeringer og præciseringer i forhold til lovforslagets bemærkninger.
Hvad angår lovforslagets anden del, vedrører den muligheden for, at speciallægerne i Team Danmarks sportsmedicinske team, der besidder helt specielle kompetencer inden for sportsmedicin, kan få adgang til at henvise Team Danmarks indplacerede eliteidrætsudøvere til diagnostiske undersøgelser.
Vi deler i Venstre ikke den kritik, som jeg kan se at de i bl.a.
Danske Regioner, i hvert fald i deres første høringssvar, har rejst – de har efterfølgende sendt et nyt – og det skal i den forbindelse også understreges, som ministeriet også gør i høringsnotatet, at forslaget jo på ingen måde indebærer ændringer i det offentlige sygehusvæsens prioritering af patienter, der er på venteliste til diagnostiske undersøgelselser.
Tværtimod er vi sådan set enige i Team Danmarks argumentationen om, at forslaget kan være med til at sikre, at vi ikke unødigt forbruger offentlige ressourcer på noget, som også kunne karakteriseres som overflødige mellemled.
Hvad angår lovforslagets tredje del, støtter vi Medicintilskudsnævnets ønske om, at nævnet udvides med et medlem, der skal repræsentere patient- og forbrugerinteresser.
Til gengæld undrer vi os måske i al stilfærdighed over, at regeringen kun foreslår denne ene ændring af Medicintilskudsnævnets arbejde.
Vi kan f.eks.
skrue tiden sådan bare 1 år tilbage og se, at Socialdemokraterne jo her lovede, at man ville imødekomme dem, der havde været kritiske over for Lægemiddelstyrelsens tilskudsomlægning, hvis man kom til magten.
Det er man jo så kommet nu, og derfor kan vi undre os over, at svaret fra regeringen i dag er en blank afvisning af at gøre, som man selv lovede.
Man kunne måske også sige, at det er en anelse paradoksalt, at de eneste, som lovede at ændre en hel masse, er de samme partier, som nu afviser at foretage disse ændringer.
Men sådan er det jo.
Der er desværre ikke tale om nogen undtagelse fra reglen i forhold til den her regering.
Hvad angår lovforslagets fjerde element, følger det op på den tidligere økonomiaftale, der blev indgået under VK-regeringen, og det betyder dermed, at der skal etableres et nationalt patientindeks, som kan sikre et samlet overblik over alle væsentlige digitale oplysninger om en patient.
Vi bakker op om denne del, om end vi selvfølgelig er fuldt ud opmærksomme på, at det afgørende bliver, at der sikres strenge krav til registerets sikkerhed og dermed til datasikkerheden inden for rammerne af persondataloven.
Vi har store forventninger til det her og tror faktisk, at det kan være med til at blive et væsentligt kvalitetsværktøj.
Vi anser det måske blot i forhold til nogle af de bemærkninger, som bl.a.
Datatilsynet er kommet med omkring sikkerheden i forbindelse med det her, for godt, at vi i det videre udvalgsarbejde kan få belyst nogle af de problemstillinger, som der kan være på det her område.
Hvad angår de to sidste mindre ændringer, kan vi også tilslutte os dem.
Det kan være, at vi følger op med nogle uddybende spørgsmål i det videre udvalgsarbejde.
Men i Venstre kan vi altså alt i alt udtrykke generel opbakning til lovforslaget, og vi vil medvirke positivt i det videre udvalgsarbejde.