Fremsat den 10. april 2012 af Finn
Sørensen (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Henning
Hyllested (EL) og Christian Juhl (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om bestilleransvar (kædeansvar)
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
et lovforslag om bestilleransvar med virkning fra den 1. januar
2013, der fastlægger, at den, der bestiller en tjenesteydelse
eller aftaler en entreprise i sidste ende kan gøres
økonomisk ansvarlig for retmæssige krav fra
leverandørens ansatte om manglende løn (herunder
feriepenge, pension m.m.) og retmæssige krav fra
myndighederne om manglende skatteindbetalinger, moms og ATP-bidrag
samt overholdelse af anden lovgivning. Ansvaret gælder
også ved udlicitering af opgaven, og det gælder alle
led i kæden. Lovforslaget skal endvidere indeholde
bestemmelser om sanktioner i form af bøder, fratagelse af
muligheden for at drive virksomhed m.v. samt fastsætte en
bagatelgrænse. Lovforslaget omfatter ikke detailhandel.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 40 fra 2010-11 (1, samling).
Social dumping er en alvorlig trussel mod vores samfund. Det
undergraver løn- og arbejdsvilkår og ordnede forhold
på arbejdsmarkedet. Det undergraver også det
skattefinansierede velfærdssamfund, når der ikke
betales skat, moms m.v. Desuden er social dumping med til at
undergrave ordentlige virksomheder, der overholder love og
overenskomster, da de ikke kan konkurrere med de virksomheder, der
ikke betaler, det de skal.
EU-reglerne om serviceydelsernes og arbejdskraftens frie
bevægelighed har betydet, at vi dagligt ser eksempler
på firmaer, der prøver at undgå at opfylde deres
forpligtelser over for samfundet og de ansatte lønarbejdere
for at kunne underbyde andre firmaer og øge egen profit -
kort sagt eksempler på social dumping.
Den siddende regering har med finanslovaftalen med Enhedslisten
taget væsentlige skridt i den nødvendige indsats mod
social dumping. En indsats, der først og fremmest skal sikre
de faglige organisationer de nødvendige redskaber til at
sikre overenskomstmæssige løn- og arbejdsforhold.
Disse redskaber kan til en vis grad fastsættes af
arbejdsmarkedets parter gennem overenskomsterne, men må
nødvendigvis også indebære følgende
initiativer fra staten:
- Flere ressourcer
til SKAT, politiet og Arbejdstilsynet, således at
opdagelsesrisikoen bliver langt større for dem, der
snyder.
- Modernisering af
skattereglerne med henblik på at gøre det langt
sværere at oprette fupfirmaer og undgå at betale
skat.
- Højere
straffe, så firmaer, der snyder, for alvor kan mærke
straffen.
- Skrappere krav
til registrering af virksomheder og bedre adgang for
arbejdsmarkedets parter til registrene og oplysninger fra
virksomhederne.
- Bestilleransvar,
hvor en ordregiver i sidste ende hæfter for, at alle led i
kæden, der deltager i arbejdets gennemførelse,
overholder krav fra myndighederne og aftaler med de ansatte. En
lovgivning om bestilleransvar kolliderer ikke med aftalefriheden
på arbejdsmarkedet. Den tager ikke stilling til, om
leverandørernes aftaler med de ansatte er kollektive eller
individuelle, eller til indholdet i disse, men blot at
første led i kæden - den, der bestiller opgaven - kan
gøres ansvarlig for overtrædelse af aftaler og
lovgivning.
Bestilleransvar sikrer heller ikke, at alt arbejde foregår
efter overenskomst, da overenskomst er et spørgsmål
mellem arbejdsmarkedets parter.
Når bestilleransvaret er indført, vil det givet
være nødvendigt med regulering af forskellige
ordninger med krav om garantistillelse, forsikring m.m., ligesom
det er sket i byggebranchen i forhold til ansvaret for fejl ved
byggeri.
Lovforslaget skal indeholde en bagatelgrænse, så en
almindelig borger, der bestiller en håndværker til at
installere en vaskemaskine eller udføre mindre reparationer
og ombygninger el.lign. , ikke bliver omfattet af
bestilleransvaret. Men lovgivningen skal selvfølgelig
udformes, så man ikke kan omgå bestilleransvaret ved at
dele opgaven op i en række mindre opgaver, hvis man f.eks.
skal have bygget et hus, udformet et helt nyt it-system til sin
virksomhed eller andre store opgaver.
Det foreslås også, at bestilleransvaret ikke skal
gælde for detailhandel.
Det har været fremført, at lovgivning på
dette område er i modstrid med EU-retten. Der er imidlertid
ikke i EU-Domstolens afgørelser noget belæg for den
opfattelse, og domstolen har i mindst et tilfælde - sagen
Wolff & Müller - anerkendt en ordning om solidaransvar med
hensyn til mindsteløn og sociale bidrag.
Derudover kan det anføres, at der findes lovgivning om
forskellige former for solidaransvar i syv EU-lande og i
EØS-landet Norge. (Se f.eks. rapporten »Liability on
subcontracting processes in the European construction sector«
fra European Foundation for the improvement of Living and Working
Conditions, 2008).
Forslagsstillerne er opmærksom på
Europa-Kommissionens forslag til direktiv om
håndhævelse af direktiv 96/71/EF om udstationering af
arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser (KOM
2012/0131), hvor der bl.a. foreslås indført regler om
solidarisk hæftelse ved underentreprise. Dette forslag vil
ikke forhindre medlemslandene i at indføre strengere
ansvarsregler eller i at udstrække reglerne til andre
sektorer end beskrevet i direktivforslaget, da det udtrykkeligt
nævner muligheden for dette.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
bestilleransvar (kædeansvar).
(Beslutningsforslag nr. B 71)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.