Fremsat den 28. februar 2012 af Frank Aaen
(EL) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om opfordring til at trække aktstykke 51 af
14. februar 2012 om nye statsgarantier til nødlidende banker
tilbage fra Finansudvalget
Folketinget opfordrer erhvervs- og vækstministeren til at
trække aktstykke 51 af 14. februar 2012 tilbage fra
Finansudvalget. Aktstykket udvider statens muligheder for at
forlænge og udstede nye statsgarantier til nødlidende
banker, der fusionerer. I modsætning til det foreliggende
aktstykke bør det være et krav, at der udstedes klare
retningslinjer for, hvilke krav til driften der må stilles i
forbindelse med nye garantier og til forlængelse af
eksisterende statsgarantier.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes hensigt, at de banker, staten giver
statsgarantier til, skal ledes ud fra samfundsnyttige og ansvarlige
principper, herunder at tilbyde lønmodtagere og mindre
erhvervsdrivende en billig og sikker bankforbindelse, opfylde de
normale behov for en bankforbindelse og tilstræbe at
eliminere et eventuelt udlånsunderskud.
Ledelsen for den fortsættende bank må ikke have
været ansvarlig for at bringe den eller de nødlidende
banker, der indgår i fusionen, ud i krise.
Ledelsen skal aflønnes med en fastlagt rimelig løn
i forhold til andre ansatte i banken og den offentlige sektor og
må ikke aflønnes med bonus- og optionsaftaler.
Bankens aktionærer skal som betingelse for statens
støtte anerkende disse principper og kan ikke påkalde
sig bestemmelser i aktielovgivningen eller anden lovgivning om, at
ledelsen for banken skal tilstræbe det størst mulige
overskud, og herunder skal der være stop for udbyttebetaling
og tilbagekøbsprogrammer, så længe banken
får statsstøtte.
Bilag 1
Aktstykke 51
Aktstykke 51
Erhvervs- og Vækstministeriet. København, den 14.
februar 2012.
a. Erhvervs- og vækstministeren anmoder om Finansudvalgets
tilslutning til, at erhvervs- og vækstministeren kan etablere
en ordning, hvorved Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af en
garantiprovision kan udstede en individuel statsgaranti i det
specifikke tilfælde med en fusion mellem to pengeinstitutter,
hvoraf mindst det ene er nødlidende eller forventeligt
nødlidende, og hvor det fortsættende institut er
levedygtigt. Ordningen følger i al væsentlighed
beskrivelsen om mulighed for individuel statsgaranti i forbindelse
med fusioner i Akt 181 af 7. september 2011.
b. Gennem efteråret 2011 har der pågået
forhandlinger i EU-regi om en harmoniseret ordning med udstedelse
af individuelle statsgarantier efter fælles europæiske
regler. Den 30. november 2011 besluttede EU-landene, at det fortsat
er op til de enkelte medlemslande at etablere egne
garantiordningerinden for de retningslinjer, som EU-Kommissionen
udsteder.
EU-Kommissionens retningslinjer er udmøntet i en
meddelelse om anvendelse af statsstøtteregler på
støtteforanstaltninger til fordel for banker i forbindelse
med finanskrisen fra og med den 1. januar 2012.
Samtidig hermed har EU-Kommissionen tilkendegivet over for
Erhvervs- og Vækstministeriet, at den ordning med
individuelle statsgarantier, der er beskrevet i Akt 181 af 7.
september 2011 skal tilpasses Kommissionens meddelelser om
statsstøtte til banker i forbindelse med finanskrisen.
Ordningen skal derfor ændres således, at ordningen vil
kunne anvendes af alle danske pengeinstitutter i forbindelse med en
fusion, uanset om de tidligere har fået udstedt en individuel
statsgaranti, under forudsætning af, at mindst et af de
involverede pengeinstitutter er nødlidende eller
forventeligt nødlidende institut. Loftet for de samlede
garantier udstedt under ordningen fastholdes på 40 mia. kr.
Nærværende aktstykke omhandler således en
tilpasning af den ordning, som Finansudvalget godkendte ved Akt 181
af 7. september 2011.
Med henblik på at understøtte sektorbaserede
markedsorienterede kriseløsninger blandt pengeinstitutter,
indføres en ordning, hvorefter pengeinstitutter frem til
udgangen af 2013 kan ansøge om en individuel statsgaranti i
forbindelse med en fusion, hvor mindst ét af de to
fusionerende pengeinstitutter er nødlidende eller
forventeligt nødlidende. Et nødlidende institut
defineres som et institut, der ikke lever op til lovgivningens
kapitalkrav. Et forventeligt nødlidende institut defineres
som et institut, hvor der efter Finanstilsynets vurdering er en
betydelig risiko for, at instituttet inden for den nærmeste
fremtid på 12-18 måneder vil komme i konflikt med
centrale krav i lovgivningen om kapital eller likviditetskrav, hvis
det fortsætter som selvstændigt. Kravet om, at der skal
være tale om fusioner, der involverer et nødlidende
eller forventeligt nødlidende institut skyldes, at
EU-Kommissionens statsstøtteretlige kriseregime for den
finansielle sektor forudsætter, at der er tale om
statsstøtte i forbindelse med håndtering af
krisesituationer i ét eller flere pengeinstitutter.
Ordningen vil understøtte privatbaserede
kriseløsninger for institutter, der er eller efter
Finanstilsynets vurdering forventeligt vil blive nødlidende
inden for en kort periode.
Hvis der er tale om udstedelse af en ny individuel statsgaranti
til afløsning af en eksisterende individuel statsgaranti, er
det en forudsætning for anvendelsen af ordningen, at statens
risiko for tab på garantierne og eventuelle statslige
kapitalindskud reduceres væsentligt i forhold til en
situation, hvor de to institutter fortsætter hver for sig.
Hvis der er tale om udstedelse af en ny individuel statsgaranti,
som ikke er til afløsning af en eksisterende garanti, skal
tildelingen ske på et forsvarligt grundlag, jf. vurderingen i
den tidligere ordning med individuelle statsgarantier i lov nr. 68
af 3. februar 2009. Loftet for de samlede garantier udstedt under
ordningen fastsættes til 40 mia. kr.
Hvis en fusion imellem to pengeinstitutter, jf. ovenfor,
udløser forfald af eksisterende seniorgæld til
betaling, vil der kunne søges om aftale en individuel
statsgaranti, som vil kunne have op til samme størrelse som
den forfaldne seniorgæld. Der fastsættes et loft over
de samlede garantier udstedt under denne ordning på 10 mia.
kr. Aftaler om individuelle statsgarantier indgås af
Finansiel Stabilitet A/S, der administrerer ordningen på
vegne af staten i henhold til regler fastsat af erhvervs- og
vækstministeren, der udover nedenstående vilkår
vil omfatte regler, der svarer til de regler som blev anvendt i
forbindelse med Finansiel Stabilitet A/S' administration af den
tidligere ordning med individuelle statsgarantier, jf. lov nr. 68
af 3. februar 2009. Som det også var gældende under den
tidligere ordning med individuelle statsgarantier, er det Finansiel
Stabilitet A/S, der varetager statens interesser som investor og
potentiel kreditor i det fortsættende pengeinstitut.
Hvis ét eller begge af de fusionerende pengeinstitut i
forvejen har en individuel statsgaranti i medfør af lov nr.
68 af 3. februar 2009, kan der maksimalt ansøges om en ny
individuel statsgaranti svarende til det samlede beløb for
de garantier, der er udstedt til institutterne. Hvis der i
forbindelse med fusionen forfalder seniorgæld til betaling,
vil der dog også kunne søges om individuel
statsgaranti foret beløb op til det forfaldne
beløb.
En ny individuel statsgaranti udstedt i forbindelse med en
fusion kan have en løbetid på op til 5 år, dog
ikke længere end til 31. december 2016, og kun en tredjedel
af garantien kan have en længere løbetid end 3
år. Herved sikres en gradvis udfasning af garantien.
Garantien må ikke udstedes med en løbetid på
mindre end 3 måneder.
Individuelle statsgarantier vil blive udstedt i overensstemmelse
med de krav, vilkår og forudsætninger for
ansøgning og udstedelsen af garantien, der fremgår af
Akt 181 af 7. september 2011. Det har den konsekvens, at Finansiel
Stabilitet A/S' indgåelse af aftaler om individuel
statsgaranti bl.a. forudsætter, at:
• Der er tale om fusion i henhold til § 12 a i LBK nr.
972 af 13. august 2010 af konkurrenceloven.
• Der foreligger en troværdig likviditetsplan.
• Finanstilsynet vurderer, at det fortsættende
institut har en holdbar forretningsmodel jf. § 344, stk. 3 i
lov om finansiel virksomhed.
• Finanstilsynet kan godkende sammenlægningen jf.
§ 204 i lov om finansiel virksomhed.
Er de fusionerende institutter begge under skærpet tilsyn
af Finanstilsynet, vil det således være en
forudsætning for at kunne ansøge om en individuel
statsgaranti, at Finanstilsynet vurderer, at det fortsættende
institut er levedygtigt, jf. kravet om godkendelse af
forretningsplan og sammenlægning.
I forbindelse med vurderingen af levedygtighed vil
Finanstilsynet blandt andet fokusere på om det
fortsættende institut har tilstrækkelig kapital til at
klare realistiske fremtidige stress scenarier for de 2 kommende
år, og om instituttet har realistiske og realiserbare planer
i forhold til at kunne håndterer forudsebare udfordringer som
fx den fremtidige funding og de kommende forøgede
kapitalkrav. Der kan selvsagt på trods heraf
efterfølgende indtræffe begivenheder af et uventet
omfang, der har som konsekvens, at instituttet efterfølgende
ikke længere kan opfylde lovgivningens krav til kapital og
likviditet.
Finanstilsynet meddeler Finansiel Stabilitet A/S sin vurdering
af holdbarheden af det fortsættende instituts
forretningsmodel, og Finansiel Stabilitet A/S skal lægge
denne vurdering til grund ved behandling af ansøgningen.
Såfremt Finansiel Stabilitet A/S har bemærkninger til
vurderingen, drøftes disse med Finanstilsynet.
Finansiel Stabilitet A/S vil i forbindelse med vurderingen af,
om udstedelsen af garantien kan anses som forsvarlig, kunne
fastsætte samtlige de vilkår for udstedelsen, som
Finansiel Stabilitet A/S vurderer som værende
nødvendige af hensyn til forsvarligheden. Det i lighed med
hvad der var gældende under den tidligere ordning med
individuelle statsgarantier, der blev indført med lov nr. 68
af 3. februar 2009, idet det er Finansiel Stabilitet A/S, der
varetager statens interesser som investor og potentiel kreditor i
det fortsættende pengeinstitut.
I forbindelse med forsvarlighedsvurderingen, og muligheden for
at imødekomme ansøgningen samt fastlæggelse af
løbetiden for den individuelle statsgaranti, er det
væsentligt, at Finansiel Stabilitet A/S vurderer det
fortsættende pengeinstituts likviditetsplan efter
udløbet af garantien som troværdig. Herunder kan der
fx ligge et krav om en gradvis nedbringelse af de statsgaranterede
lån. Det skal bemærkes, at en vurdering af
likviditetsplanen vil være forbundet med usikkerhed, idet de
økonomiske markeder endnu ikke er stabiliseret, hvorfor
Finansiel Stabilitet A/S må foretage det bedste skøn
ud fra de på tidspunktet givne forudsætninger og
oplysninger.
Finansiel Stabilitet A/S kan ved beslutning om tildelingen af
garantien tage Nationalbankens låneordning med i sine
overvejelser.
Ud over vilkår som led i forsvarlighedsvurderingen, vil en
aftale om individuel statsgaranti indgået af Finansiel
Stabilitet A/S skulle indeholde følgende bestemmelser, der
skal være gældende i garantiperioden:
• Det fortsættende pengeinstitut kan ikke udbetale
udbytte.
• Det fortsættende pengeinstitut må ikke
foretage kapitalnedsættelser, hvor beløbet udbetales
til aktionærer, garanter eller andelshavere,
iværksættes nye tilbagekøbsprogrammer af egne
aktier, udstedes fonds- eller friaktier til favørkurs eller
i øvrigt gøres brug af lignende fordelagtige
ordninger.
Dette gælder dog ikke helt eller delvis tilbagekøb
af statens aktier som led i en afvikling af et statsligt
kapitalindskud i det fortsættende institut.
• Der må ikke igangsættes nye
aktieoptionsprogrammer eller andre lignende ordninger til
direktionen, og eksisterende programmer og andre lignende ordninger
må ikke forlænges eller fornyes.
Pengeinstitutterne kan foreløbig søge om og
få udstedt individuel statsgaranti frem til senest den 30.
juni 2012, dog maksimalt frem til udgangen af 2013.
Ansøgnings- og udstedelsesperioden hænger sammen med
EU-Kommissionens regime for godkendelse af sådanne
statsstøtteordninger. EU-Kommissionen kan alene godkende
ansøgningsperioden for op til et halvt år ad gangen,
hvorfor perioden for ansøgninger og udstedelse alene er
fastlagt frem til 30. juni 2012.
Den tidligere ordning med individuelle statsgarantier, der blev
indført med lov nr. 68 af 3. februar 2009 fandt på
samme vilkår anvendelse på Grønland og
Færøerne. Det er derfor naturligt, at de to nye
ordninger også finder anvendelse for danske pengeinstitutter,
herunder institutter på Grønland og
Færøerne. Det drøftes i den forbindelse med de
respektive landsstyrer, om Grønland og Færøerne
ønsker at være omfattet af ordningen med individuel
statsgaranti.
Pengeinstituttet skal betale en risikobaseret garantiprovision
for statsgarantien, som tilfalder staten.
Udgangspunktet for fastsættelsen af garantiprovisionen er
det af EU-Kommissionen p.t. fastsatte minimumsniveau for
institutter uden rating på 1,35 pct., jf. Kommissionens
meddelelse af 6. december 2011. Hertil lægges et
tillæg, der er stigende i garantiens løbetid,
således at der i det første år tillægges
0,65 pct., det andet år 0,75 pct. og det tredje år og
frem 0,90 pct. Såfremt EU-Kommissionens minimumsniveau
sættes op, vil garantiprovisionen for nye garantiudstedelser
som udgangspunkt blive forhøjet. Det understreges, at skulle
Kommissionens minimumsniveau vise sig at give en højere
garantiprovision i en konkret sag, skal betalingen ske efter den
beregning, der giver den højeste provisionsbetaling.
Obligationer, der er udstedt med ny individuel statsgaranti,
skal belånes i Nationalbanken og må ikke sælges
til tredjemand.
Hvis det fortsættende pengeinstitut efter fusionen har en
balance på over 3 mia. euro vil tildeling af en ny individuel
statsgaranti kræve en individuel notifikation til
Kommissionen med deraf følgende eventuelle yderligere
krav.
c. Aktstykket oversendes nu med baggrund i drøftelser
afholdt med EU-Kommissionen samt konkrete tilkendegivelser fra
sektoren om gennemførelse af private løsninger.
d. Aktstykket forelægges EU-Kommissionen med henblik
på godkendelse jf. statsstøttereglerne.
e. Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning
til, at erhvervs- og vækstministeren kan etablere en ordning,
hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan udstede en individuel
statsgaranti i forbindelse med en fusion mellem pengeinstitutter,
hvoraf det ene er nødlidende eller forventeligt
nødlidende, og hvor det fortsættende institut er
levedygtigt.
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2012
affattes tekstanmærkning nr. 115 under § 8. Erhvervs- og
Vækstministeriet, materielle bestemmelse, således:
»Nr. 115. ad 08.23.05 og 08.23.06.
Stk. 1. Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at
etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan udstede
en individuel statsgaranti i forbindelse med en fusion mellem
pengeinstitutter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller
forventeligt nødlidende. Der fastsættes et loft for de
samlede garantier udstedt under ordningen på 40 mia. kr.
Stk. 2. Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at
etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan udstede
individuel statsgaranti i forbindelse med en fusion mellem
pengeinstitutter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller
forventeligt nødlidende, og hvor fusionen udløser
forfald af seniorgæld til betaling. Garantien kan have op til
samme beløb som den forfaldne seniorgæld. Der
fastsættes et loft for de samlede garantier udstedt under
ordningen på 10 mia. kr.
Stk. 3. Der opkræves en risikobaseret garantiprovision
vedrørende de individuelle garantier, jf. stk. 1 og stk. 2.
Garantiprovisionen tilfalder staten.
Stk. 4. Erhvervs- og vækstministeren kan, bl.a. på
grundlag af EU-Kommissionens godkendelse, fastsætte
nærmere regler for administration af ordningen, herunder
ansøgningskrav- og procedure, Finansiel Stabilitet A/S'
mulighed for fastsættelse af vilkår og beregning af
garantiprovision i forbindelse med udstedelsen.
Stk. 5. Ordningerne som beskrevet i stk. 1-4, kan også
finde anvendelse for kreditinstitutter på Grønland og
Færøerne.«
Indtægter og udgifter på udstedelsen kan optages
direkte på forslag til lov om tillægsbevilling.
f. Finansministeriet tilslutning foreligger.
København, den 14. februar 2012
OLE SOHN
/ Hans Høj
Til Finansudvalget.
Skriftlig fremsættelse
Frank Aaen
(EL)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
opfordring til at trække aktstykke 51 af 14. februar 2012
tilbage fra Finansudvalget med henblik på at sikre, at de
banker, staten giver statsgarantier til, ledes ud fra
samfundsnyttige og ansvarlige principper.
(Beslutningsforslag nr. B 43)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.