Skatteudvalget (SAU) Alm. del

Samling: 2011-12

Spørgsmål 218

Som begrundelse for at udskyde ikrafttrædelsestidspunktet for NOx-afgiftsforhøjelsen fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012 (L 32) henviser ministeren til, at udskydelsen skal give erhvervene mulighed for at gennemføre driftsmæssige tilpasninger af deres NOx-udledninger og dermed nedbringe afgiftsbetalingen. Er det imidlertid ikke korrekt, at når provenuskønnet af ministerens ændringsforslag til L 32 kun er halveret i forhold til det oprindelige provenuskøn i lovforslaget – så er det udtryk for, at Skatteministeriet som beregningsforudsætning har lagt til grund, at virksomhedernes NOx-udledning ikke mindskes ? Og er det ikke korrekt, at hvis man antager, at det halve års udskydelse af NOx-afgiftsforhøjelsen vil indebære, at virksomhederne nedbringer deres NOx-udledninger og dermed deres afgiftsbetaling, så burde provenuskønnet være mindre end halvdelen af det oprindelige provenuskøn?
Dato: 04-01-2012
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 12-01-2012
Modtaget: 12-01-2012
Omdelt: 12-01-2012

SAU alm. del - svar på spm. 218, fra skatteministeren

svar på SAU alm. del - spm 218 [DOK616286] (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 04-01-2012
Modtaget: 04-01-2012
Omdelt: 04-01-2012

Spm. om begrundelse for at udskyde ikrafttrædelsestidspunktet for NOx-afgiftsforhøjelsen fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012 (L 32), til skatteministeren

Spørgsmål 218 på SAU alm. del (pdf-version)
Html-version