Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2012-238-0288Dato: 12-01-12
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 218 af 4. januar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Peder-sen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Som begrundelse for at udskyde ikrafttrædelsestidspunktet for NOx-afgiftsforhøjelsen fraden 1. januar 2012 til den 1. juli 2012 (L 32) henviser ministeren til, at udskydelsen skalgive erhvervene mulighed for at gennemføre driftsmæssige tilpasninger af deres NOx-udledninger og dermed nedbringe afgiftsbetalingen. Er det imidlertid ikke korrekt, at nårprovenuskønnet af ministerens ændringsforslag til L 32 kun er halveret i forhold til det op-rindelige provenuskøn i lovforslaget – så er det udtryk for, at Skatteministeriet som bereg-ningsforudsætning har lagt til grund, at virksomhedernes NOx-udledning ikke mindskes?Og er det ikke korrekt, at hvis man antager, at det halve års udskydelse af NOx afgiftsfor-højelsen vil indebære, at virksomhederne nedbringer deres NOx-udledninger og dermed de-res afgiftsbetaling, så burde provenuskønnet være mindre end halvdelen af det oprindeligeprovenuskøn?Svar:
Den udskudte ikrafttræden af en forhøjelse af NOx-afgiften vil være til gavn for virksom-hedernes konkurrenceevne. Dette følger af, at virksomhederne får bedre tid til at gennemfø-re tilpasninger af deres NOx-udledninger, inden afgiften træder i kraft.Skatteministeriet har ikke oplysninger, som gør det muligt at skønne over, i hvilket omfangvirksomhederne vil gennemføre driftstilpasninger inden 1. juli 2012 og provenueffekterneaf dette.
Side 2