Fremsat den 9. december 2010 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(Autorisation som optometrist m.v.)
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af
17. december 2008, som ændret ved § 15 i lov nr.
140 af 9. februar 2010 og § 2 i lov nr. 706 af 25. juni
2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, og § 21, stk. 1, ændres
» og kontaktlinseoptikere« til: »,
kontaktlinseoptikere og optometrister«.
2. I
§ 53, stk. 1,
udgår »i Danmark«.
3. Overskriften i kapitel 23 affattes
således:
»Optikere, kontaktlinseoptikere
og optometrister.«
4. I
§ 67, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Ansøgning om autorisation som optiker
skal indgives til Sundhedsstyrelsen inden den 1. juli
2014.«
5. I
§ 67, stk. 2,
indsættes efter »autorisation som optiker«:
»eller optometrist, jf. § 68«.
6. I
§ 67, stk. 3,
indsættes efter »stk. 6«: »og
§ 68, stk. 5«.
7. Overskriften før § 68
affattes således:
»Autorisation som
kontaktlinseoptiker og optometrist«
8. § 68 affattes således:
Ȥ 68. Autorisation som
kontaktlinseoptiker meddeles den, der har opnået autorisation
som optiker, og som herudover har bestået en af
undervisningsministeren godkendt uddannelse i
kontaktlinsetilpasning eller gennemført et udenlandsk
uddannelsesforløb, der kan sidestilles hermed, jf.
§§ 2 og 3. Ansøgning om autorisation som
kontaktlinseoptiker skal indgives til Sundhedsstyrelsen inden den
1. januar 2016.
Stk. 2.
Autorisation som optometrist meddeles den, der har bestået
dansk optometristeksamen eller en udenlandsk eksamen, der kan
sidestilles hermed, jf. §§ 2 og 3.
Stk. 3. Ret til at
betegne sig som kontaktlinseoptiker og optometrist har kun den, der
har autorisation som kontaktlinseoptiker eller optometrist.
Stk. 4. Ret til at
udøve virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometrist har
kun den, der har autorisation som kontaktlinseoptiker eller
optometrist, jf. dog stk. 7.
Stk. 5. Virksomhed
som kontaktlinseoptiker og optometrist omfatter ud over virksomhed
som optiker, jf. § 67, stk. 4, tillige tilpasning,
kontrol og udlevering af kontaktlinser.
Stk. 6. Indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om udøvelse
af virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometrist, jf.
stk. 5, og om afgrænsning heraf.
Stk. 7.
Lægers virksomhed berøres ikke af bestemmelserne i
stk. 4-6.«
9. § 69, stk. 2,
ophæves.
10. I
§ 78 ændres
»§ 68, stk. 2« til:
»§ 68, stk. 3«.
11. I
§ 79 ændres
»§ 68, stk. 3» til:
»§ 68, stk. 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2011.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger
til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning og hovedindhold
Med lovforslaget tilpasses lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven) den nye uddannelsesordning for
professionsbachelorer i optometri, der afløser den hidtidige
erhvervsuddannelse som optiker. Lovforslaget indebærer, at
professionsbachelorer i optometri meddeles autorisation som
optometrister med ret til at betegne sig som optometrist,
kontaktlinseoptiker og optiker, og med ret til at udøve
såvel optikervirksomhed som
kontaktlinseoptikervirksomhed.
2. Autorisation som optometrist
2.1. Gældende ret
Efter autorisationslovens § 67 meddeler
Sundhedsstyrelsen autorisation som optiker til personer, der har
bestået dansk optikereksamen eller en udenlandsk uddannelse,
der kan sidestilles hermed. Autorisationen indebærer en
eneret for optikere til at benytte betegnelsen optiker og til at
udøve optikervirksomhed. Optikervirksomhed omfatter
synsbestemmelse med henblik på tilpasning, kontrol og
udlevering af briller og andre individuelt udformede
synshjælpemidler, dog ikke kontaktlinser.
Tilpasning, kontrol og udlevering af
kontaktlinser er - ligesom retten til at anvende titlen
kontaktlinseoptiker - forbeholdt kontaktlinseoptikere. En
autoriseret optiker kan meddeles autorisation som
kontaktlinseoptiker, hvis vedkommende har bestået en af
undervisningsministeren godkendt uddannelse i
kontaktlinsetilpasning eller en udenlandsk uddannelse, der kan
sidestilles hermed, jf. autorisationslovens § 68.
En overtrædelse af reglerne om
titelbeskyttelsen af optikere og kontaktlinseoptikere eller af
reglerne om disses forbeholdte virksomhedsområde er strafbar,
jf. autorisationslovens §§ 78 og 79.
Nærmere regler om udøvelse af
optikervirksomhed og kontaktlinseoptikervirksomhed er i
øvrigt med hjemmel i autorisationslovens § 67,
stk. 5, og § 68, stk. 5, fastsat ved
bekendtgørelse nr. 817 af 14. september 1994 om
optikervirksomhed.
Med hensyn til vurderingen af, om en udenlandsk
uddannelse kan sidestilles med den danske optikereksamen eller
uddannelsen i kontaktlinsetilpasning, er nærmere regler for
nordiske statsborgere fastsat ved overenskomst af 14. juni 1993 om
fælles nordisk arbejdsmarked for bl.a. visse personalegrupper
inden for sundhedsvæsenet, jf. bekendtgørelse nr. 81
af 8. september 1994, med ændringer bekendtgjort ved
bekendtgørelse nr. 23 af 28. juni 2001. For
EU/EØS-statsborgere er nærmere regler om vurderingen
fastsat ved bekendtgørelse nr. 49 af 13. januar 2010, der
med hensyn til autorisation af sundhedspersoner implementerer
direktiv nr. 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer.
De to separate autorisationsordninger for
optikere og kontaktlinseoptikere skal ses i sammenhæng med,
at den hidtidige erhvervsuddannelse som optiker har kvalificeret
eleven til at opnå autorisation som optiker, men ikke som
kontaktlinseoptiker, jf. Undervisningsministeriets tidligere
gældende bekendtgørelse nr. 705 af 1. juli 2005.
Ved Undervisningsministeriets
bekendtgørelse nr. 779 af 28. juni 2007 er der
indført en ny uddannelse til professionsbachelor i optometri
af en varighed på 3½ år, som kvalificerer den
studerende til at opnå autorisation både som optiker og
som kontaktlinseoptiker, jf. bekendtgørelsens § 1,
nr. 7. Undervisningsministeriet har oplyst, at de første
professionsbachelorer i optometri vil være
færdiguddannede ved udgangen af februar 2011.
Samtidig med indførelsen af uddannelsen
til professionsbachelor i optometri er den hidtidige
erhvervsuddannelse til optiker ophævet. Elever, der har
påbegyndt erhvervsuddannelsen, kan dog efter aftale
færdiggøre erhvervsuddannelsen, forudsat at
uddannelsen afsluttes inden udgangen af 2012, jf. § 18 i
bekendtgørelse nr. 779 af 28. juni 2007. I tilknytning
hertil har Undervisningsministeriet oplyst, at den nuværende
uddannelse i kontaktlinsetilpasning vil blive opretholdt i en
periode mindst til og med udgangen af 2012 med henblik på, at
bl.a. de studerende, der færdiggør erhvervsuddannelsen
som optiker, også har mulighed for at tage uddannelsen i
kontaktlinsetilpasning og dermed opnå autorisation som
kontaktlinseoptikere. Undervisningsministeriet har samtidig oplyst,
at uddannelsen i kontaktlinsetilpasning forventes nedlagt senest
ved udgangen af første halvår 2014.
2.2. Overvejelser og forslag
2.2.1. En samlet autorisation til
professionsbachelorer i optometri
På baggrund af indførelsen af den
nye professionsbacheloruddannelse i optometri foreslås det at
tilpasse autorisationsloven med henblik på at sikre hjemmel
til, at Sundhedsstyrelsen kan meddele én samlet autorisation
til personer, der består professionsbacheloruddannelsen, der
giver de pågældende ret til at udøve såvel
optikervirksomhed som kontaktlinseoptikervirksomhed.
2.2.2. Valg af betegnelsen
optometrist
En person, der er autoriseret som optiker
på grundlag af den hidtidige erhvervsuddannelse om optiker,
bør også fremover kun have ret til at udøve
kontaktlinseoptikervirksomhed, hvis optikeren samtidig har
autorisation som kontaktlinseoptiker.
Lovforslaget indebærer derfor, at personer,
der opnår autorisation på grundlag af
professionsbacheloruddannelsen i optometri eller en tilsvarende
udenlandsk uddannelse, autoriseres med betegnelsen optometrister.
Herved sikres det, at det fremover vil være muligt, herunder
i Sundhedsstyrelsens autorisationsregister, at sondre mellem
på den ene side optometrister og på den anden side
optikere, som har et mere begrænset virksomhedsområde
end optometrister.
Det bemærkes hertil, at ca. 3200 personer
på nuværende tidspunkt har autorisation som optikere,
mens ca. 2000 af dem samtidig har autorisation som
kontaktlinseoptikere. Der er således fortsat et betydeligt
antal optikere, der ikke har ret til at udøve
kontaktlinseoptikervirksomhed.
2.2.3. Optometristers forbeholdte
virksomhedsområde
Optometrister får med lovforslaget samme
forbeholdte virksomhedsområde, som kontaktlinseoptikere har
efter gældende regler, dvs. tilpasning, kontrol og udlevering
af briller, kontaktlinser og andre individuelt udformede
synshjælpemidler. Det forbeholdte virksomhedsområde
udvides således ikke indholdsmæssigt med lovforslaget.
Lovforslaget indebærer, at det fremover vil være
strafbart at udøve virksomhed på dette område
uden autorisation som optometrist eller kontaktlinseoptiker.
2.2.4. Beskyttelse af betegnelsen
optometrist
Lovforslaget indebærer endvidere, at
betegnelsen optometrist fremover vil være beskyttet på
samme måde som betegnelserne optiker og kontaktlinseoptiker.
Efter lovforslaget må betegnelsen som optometrist kun
anvendes af optometrister eller af kontaktlinseoptikere.
Lovforslaget indebærer, at uberettiget anvendelse af
betegnelsen optometrist fremover vil være strafbar.
Med hensyn til forslaget om, at også
kontaktlinseoptikere får ret til at betegne sig som
optometrister, bemærkes det, at optometrister og
kontaktlinseoptikere har samme virksomhedsområde. Der er
således ikke grundlag for af hensyn til beskyttelsen af
patienterne at nægte kontaktlinseoptikere mulighed for at
anvende betegnelsen optometrist.
2.2.5. Optometristers brug af
betegnelsen optiker og kontaktlinseoptiker
Af hensyn til optometristernes fremtidige
praktiske virke og som følge af, at optometristernes
virksomhedsområde såvel er optikervirksomhed som
kontaktlinseoptikervirksomhed, foreslås det, at en
optometrist ud over at anvende betegnelsen optometrist også
vil kunne betegne sig som optiker og kontaktlinseoptiker.
Baggrunden herfor er, at betegnelsen optiker må forventes
fortsat at være den almindeligt kendte betegnelse for
personer, der udøver optikervirksomhed, og dermed også
en betegnelse, optometrister vil kunne have behov for at anvende i
forretningsmæssig henseende.
2.2.6. Behov for opretholdelse af
autorisation som optiker og kontaktlinseoptiker
Professionsbacheloruddannelsen i optometri vil
efter en overgangsperiode, der udløber med udgangen af 2012,
helt afløse den hidtidige erhvervsuddannelse i optometri. I
tilknytning hertil vil også den nuværende uddannelse i
kontaktlinsetilpasning bortfalde efter en overgangsperiode.
Undervisningsministeriet har således oplyst, at uddannelsen i
kontaktlinsetilpasning forventes nedlagt senest ved udgangen af
første halvår af 2014. Efter udløbet af disse
overgangsperioder bortfalder behovet for, at Sundhedsstyrelsen kan
meddele autorisationer som optiker og kontaktlinseoptiker.
Der vil imidlertid i en længere
årrække være optikere og kontaktlinseoptikere,
der udøver virksomhed på grundlag af autorisationer
meddelt efter de gældende regler i autorisationslovens
§ 67, stk. 1, og § 68, stk. 1. Der er
derfor fortsat i en længere årrække behov for at
opretholde reglerne om de pågældendes titelbeskyttelse,
forbeholdte virksomhedsområde, journalføringspligt
m.v. Af hensyn hertil videreføres de nuværende
bestemmelser i autorisationsloven vedrørende optikere og
kontaktlinseoptikere med enkelte lovtekniske ændringer, jf.
dog nedenfor under punkt 2.2.7. om frister for ansøgning om
autorisation som optiker og kontaktlinseoptiker.
Lovforslaget indebærer således ingen
ændringer i optikere og kontaktlinseoptikeres
virksomhedsområde. De optikere og kontaktlinseoptikere, der
er eller inden overgangsperiodens udløb vil blive
autoriseret efter autorisationslovens §§ 67 og 68,
vil kunne drive virksomhed i samme omfang som hidtil.
2.2.7. Frister for ansøgning om
autorisation som optiker og kontaktlinseoptiker
Af hensyn til, at erhvervsuddannelsen som optiker
og uddannelsen i kontaktlinsetilpasning bortfalder efter en
overgangsperiode, fastsættes der i autorisationslovens
§ 67, stk. 1, og § 68, stk. 1,
frister for, hvornår ansøgning om autorisation som
optiker henholdsvis kontaktlinseoptiker senest skal være
indgivet til Sundhedsstyrelsen for, at der kan meddeles
autorisation som optiker eller kontaktlinseoptiker.
Det følger i den forbindelse af
lovforslaget, at personer, der færdiggør
erhvervsuddannelsen som optiker, skal indgive ansøgning om
autorisation til Sundhedsstyrelsen inden 1. juli 2014 for at kunne
meddeles autorisation som optiker. De pågældende vil
således have mindst halvandet år efter
færdiggørelsen af uddannelsen til at indgive
ansøgningen om autorisation. Tilsvarende foreslås det,
at ansøgning om autorisation som kontaktlinseoptiker skal
være indgivet til Sundhedsstyrelsen inden 1. januar 2016.
Fristen giver personer, der gennemfører uddannelsen i
kontaktlinsetilpasning, mindst halvandet år til at indgive
ansøgningen om autorisation, idet uddannelsen i
kontaktlinsetilpasning efter Undervisningsministeriets oplysninger
vil blive nedlagt senest med udgangen af første halvår
af 2014.
Undervisningsministeriet har oplyst, at
Undervisningsministeriet vil sikre, at udbyderne af
erhvervsuddannelsen som optiker og udbyderne af uddannelsen i
kontaktlinsetilpasning til kontaktlinseoptiker gøres
opmærksomme på de omhandlede frister med henblik
på, at uddannelsesstederne kan henlede elevernes
opmærksomhed på fristerne. Af hensyn hertil og til, at
de enkelte elever altid vil have mindst halvandet år fra
færdiggørelsen af uddannelsen til ansøgning om
autorisation skal være indgivet, vurderes der ikke at
være behov for at give adgang til dispensation fra de
nævnte frister.
2.2.8. Særligt om autorisation
af personer uddannet i udlandet
Forslaget om fastsættelse af
ansøgningsfrister indebærer, at en person uddannet i
udlandet, som indgiver en ansøgning om autorisation inden
for de pågældende frister, har krav på at
få autorisation som enten optiker, kontaktlinseoptiker eller
optometrist, hvis vedkommendes udenlandske uddannelse kan
sidestilles med en af de pågældende danske uddannelser.
Vurderingen heraf vil som hidtil ske i overensstemmelse med de
nærmere regler herom for henholdsvis nordiske statsborgere og
EU/EØS-statsborgere. Det forudsættes, at
Sundhedsstyrelsen meddeler en person, hvis udenlandske uddannelse
kan sidestilles med uddannelsen som optometrist, autorisation som
optometrist.
Hvis ansøgning om dansk autorisation
indgives efter udløbet af de foreslåede frister i
autorisationslovens § 67, stk. 1, og § 68,
stk. 1, vurderes det med respekt for de nævnte regler
for henholdsvis nordiske statsborgere og
EU/EØS-statsborgere, om den udenlandske uddannelse kan
stilles med den danske uddannelse til professionsbachelor i
optometri.
3. Øvrige ændringer
Med lovforslaget foretages endvidere en mindre
justering med henblik på kodifikation af praksis for
administration af reglerne om tilladelse til selvstændigt
virke som kiropraktor, jf. autorisationslovens § 53.
Ændringen indebærer, at
Sundhedsstyrelsen kan meddele tilladelse til selvstændigt
virke som kiropraktor både på grundlag af
gennemførelsen af en nærmere bestemt supplerende
praktisk uddannelse i Danmark, som det fremgår af den
gældende regel, og på grundlag af gennemførelse
af en tilsvarende praktisk uddannelse i udlandet. Bestemmelsen
administreres allerede på denne måde af
Sundhedsstyrelsen i overensstemmelse med direktiv nr. 2005/36/EF om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
4. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget sikrer, at personer, der består
professionsbacheloruddannelsen i optometri, meddeles én
samlet autorisation, der giver de pågældende ret til at
udøve såvel optikervirksomhed som
kontaktlinseoptikervirksomhed. Forslaget indebærer
således, at de pågældende ikke skal ansøge
om autorisation både som optiker og som
kontaktlinseoptiker.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Danmarks
Optikerforening, Dansk Blindesamfund, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk
Erhverv, Dansk Glaukom Forening, Dansk Industri, Dansk Keratoconus
Forening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Det Centrale Handicapråd,
Forbrugerrådet, Foreningen af Speciallæger, Foreningen
af Svagsynsspecialister, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Kennedy Centret, KL,
Lægeforeningen, Patientforeningen i Danmark, Praktiserende
Lægers Organisation, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Serviceforbundet - Urmagerne og Optikerne,
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, Videnscenter for
Synshandicap og Øjenforeningen Værn om Synet.
| | | 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget sikrer, at personer, der
består professionsbacheloruddannelsen i optometri, meddeles
én samlet autorisation, der giver de pågældende
ret til at udøve såvel optikervirksomhed som
kontaktlinseoptikervirksomhed. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 3
Der er tale om konsekvensændringer af
forslaget om, at professionsbachelorer i optometri autoriseres som
optometrister, jf. forslaget til § 68, stk. 2, i
autorisationsloven.
Med ændringerne under nr. 1 tilføjes
optometrister til opregningen i autorisationslovens § 1,
stk. 3, af de grupper af autoriserede sundhedspersoner, der er
forbeholdt ret til at udøve en bestemt sundhedsfaglig
virksomhed. Det sikres samtidig, at optometrister - på samme
måde som optikere og kontaktlinseoptikere, der er autoriseret
efter de hidtil gældende regler - bliver omfattet af pligten
til at føre patientjournaler over deres virksomhed, jf.
autorisationslovens § 21, stk. 1.
Med ændringen under nr. 3 tilpasses
overskriften til kapitel 23 i autorisationsloven, således at
optometrister også indgår i opregningen.
Til nr. 2
Der er tale om en mindre justering med henblik
på kodifikation af praksis. Ændringen indebærer,
at tilladelse til selvstændigt virke som kiropraktor ikke kun
kan gives på grundlag af gennemførelsen af en
supplerende praktisk uddannelse i Danmark, men også på
grundlag af gennemførelse af en tilsvarende praktisk
uddannelse i udlandet. Dette følger som nævnt allerede
af Sundhedsstyrelsens praksis, der er i overensstemmelse med
reglerne i direktiv nr. 2005/36/EF om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer.
Til nr. 4
Med bestemmelsen fastsættes en frist for
ansøgning om autorisation som optiker. Fristen har den
virkning, at personer, der ansøger efter fristens
udløb, ikke kan meddeles autorisation som optiker. Det
forudsættes i den forbindelse, at autorisation som optiker
meddeles den, der har bestået erhvervsuddannelsen som optiker
eller en udenlandsk eksamen, der kan sidestilles hermed. Det
følger af Undervisningsministeriets bekendtgørelse
nr. 779 af 28. juni 2007, at erhvervsuddannelsen som optiker
nedlægges med udgangen af 2012. Ansøgning skal efter
bestemmelsen indgives til Sundhedsstyrelsen inden 1. juli 2014.
Fristen sikrer således, at alle, der færdiggør
erhvervsuddannelsen som optiker, i en periode på mindst
halvandet år herefter har mulighed for at ansøge om og
opnå autorisation som optiker. Der kan ikke dispenseres fra
denne frist.
Forslaget begrænser
anvendelsesområdet for autorisationslovens § 67,
stk. 1, om meddelelse af autorisation som optiker. Om
baggrunden herfor henvises til punkt 2.2.6. og 2.2.7. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Med forslaget ændres autorisationslovens
§ 67, stk. 2, med henblik på at sikre, at ikke
alene personer med autorisation som optikere, men også
personer med autorisation som optometrister, fremover har ret til
at benytte betegnelsen optiker på samme måde som
kontaktlinseoptikere. Om baggrunden for forslaget herom henvises
til punkt 2.2.5. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Med ændringen præciseres det i
autorisationslovens § 67, stk. 3, at ikke kun
personer med autorisation som optikere, men også personer med
autorisation som optometrister, har ret til at udøve
optikervirksomhed. Forslaget er i overensstemmelse med forslaget
til optometristers forbeholdte virksomhedsområde, jf.
forslaget til autorisationslovens § 68, stk. 4 og 5.
Om baggrunden for forslaget herom henvises til punkt 2.2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Med forslaget konsekvensændres overskriften
til autorisationslovens § 68 som følge af
forslaget om, at professionsbachelorer i optometri autoriseres som
optometrister med samme virksomhedsområde som
kontaktlinseoptikere.
Til nr. 8
Med bestemmelsens stk. 1, 1. pkt., videreføres den
gældende hjemmel i autorisationslovens § 68,
stk. 1, til at meddele autorisation som kontaktlinseoptiker
til personer, der har bestået en af undervisningsministeren
godkendt uddannelse i kontaktlinsetilpasning eller
gennemført et udenlandsk uddannelsesforløb, der kan
sidestilles hermed.
Der fastsættes samtidig med bestemmelsens
stk. 1, 2. pkt., en frist for
ansøgning om autorisation som kontaktlinseoptiker med den
virkning, at personer, der ansøger efter fristens
udløb, ikke kan meddeles autorisation som
kontaktlinseoptiker. Undervisningsministeriet har oplyst, at
uddannelsen i kontaktlinsetilpasning senest vil blive nedlagt ved
udgangen af første halvår af 2014. Under hensyn til,
at de pågældende kan opnå autorisation som
kontaktlinseoptikere i en vis periode efter gennemførelsen
af uddannelsen i kontaktlinsetilpasning, fastsættes det, at
ansøgning om autorisation som kontaktlinseoptiker skal
være indgivet inden den 1. januar 2016. Hermed får alle
personer, der gennemfører uddannelsen i
kontaktlinsetilpasning, mulighed for i en periode på mindst
halvandet år efter gennemførelsen af uddannelsen at
ansøge om autorisation som kontaktlinseoptikere. Der kan
ikke dispenseres fra denne frist.
Om baggrunden for forslaget om fastsættelse
af en ansøgningsfrist henvises til punkt 2.2.7. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med bestemmelsens stk. 2 etableres der hjemmel til at
meddele autorisation som optometrist til den, der har bestået
dansk optometristeksamen, hvorved forstås
professionsbacheloruddannelsen i optometri. Om baggrunden for
forslaget om at autorisere de pågældende som
optometrister henvises til punkt 2.2.1. og 2.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Efter bestemmelsens stk. 3 forbeholdes retten til at anvende
betegnelserne optometrist og kontaktlinseoptiker for optometrister
eller kontaktlinseoptikere, jf. bestemmelsens stk. 1 og 2.
Bestemmelsen indebærer, at optikere, der ikke samtidig har
autorisation som kontaktlinseoptikere, ikke har ret til at anvende
betegnelsen optometrist, ligesom de pågældende som
hidtil ikke har ret til at anvende betegnelsen kontaktlinseoptiker,
jf. om baggrunden herfor punkt 2.2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger. Bestemmelsen indebærer endvidere som
noget nyt, at betegnelsen optometrist kun kan benyttes af personer
med autorisation som optometrist eller kontaktlinseoptiker, jf. om
baggrunden herfor punkt 2.2.4. i lovforslagets almindelige
bemærkninger. Bestemmelsen indebærer desuden som noget
nyt, at betegnelsen kontaktlinseoptiker også kan benyttes af
personer med autorisation som optometrist, jf. om baggrunden herfor
punkt 2.2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger. Hvis
en person uberettiget anvender betegnelserne optometrist eller
kontaktlinseoptiker eller betegner sig eller handler på anden
måde, der er egnet til at vække forestilling om, at den
pågældende har en sådan autorisation, kan
vedkommende straffes med bøde, jf. konsekvensændringen
af autorisationslovens § 78.
Optometrister får med bestemmelsens stk. 4 og 5
samme forbeholdte virksomhedsområde som kontaktlinseoptikere,
jf. tillige punkt 2.2.3. i lovforslagets almindelige
bemærkninger. Dette forbeholdte virksomhedsområde er
som hidtil afgrænset til tilpasning, kontrol og udlevering af
kontaktlinser. Det følger desuden af bestemmelserne, at
optometrister også har ret til at udøve
optikervirksomhed, dvs. tilpasning, kontrol og udlevering af
briller og andre individuelt udformede synshjælpemidler end
kontaktlinser, jf. autorisationslovens § 67, stk. 4.
Det forbeholdte virksomhedsområde indebærer, at ingen
andre end optometrister og kontaktlinseoptikere har ret til at
udøve kontaktlinseoptikervirksomhed. Tilsidesættelse
af reglen herom kan medføre bødestraf, jf.
konsekvensændringen af autorisationsloven § 79. Som
hidtil berøres lægers virksomhed ikke af
bestemmelserne om optometristers og kontaktlinseoptikeres
virksomhedsområde, jf. bestemmelsens stk. 7.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges med
bestemmelsens stk. 6 til at
fastsætte regler om udøvelse af virksomhed som
kontaktlinseoptiker og optometrist og om afgrænsningen heraf.
Der er for så vidt angår kontaktlinseoptikere tale om
en videreførelse af bemyndigelsen i autorisationslovens
§ 68, stk. 5. Med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse vil der som følge af forslaget om autorisation
af optometrister blive foretaget de fornødne
konsekvensændringer i bekendtgørelse nr. 817 af 14.
september 1994 om optikervirksomhed.
Til nr. 9
Efter bestemmelsen ophæves
autorisationslovens § 69, stk. 2, ifølge
hvilken personer, der har bestået en uddannelse som optiker,
der omfatter kvalifikation som kontaktlinseoptiker, tillige har ret
til at betegne sig som kontaktlinseoptiker. Bestemmelsen har ikke
længere praktisk betydning, da alle autorisationer som
kontaktlinseoptiker nu meddeles med hjemmel i autorisationslovens
§ 68, stk. 1.
Til nr. 10 og 11
Som konsekvens af den foreslåede
ændring af autorisationslovens § 68 ændres
henvisningerne til § 68 i straffebestemmelserne i
autorisationslovens §§ 78 og 79.
Ændringerne indebærer samtidig i
sammenhæng med forslaget til autorisationslovens
§ 68, dels at det vil være strafbart for andre end
optometrister eller kontaktlinseoptikere at betegne sig som
optometrister eller kontaktlinseoptiker, jf. autorisationslovens
§ 78, dels at det vil være strafbart for andre end
optometrister og kontaktlinseoptikere at udøve
kontaktlinseoptikervirksomhed, jf. autorisationslovens
§ 79.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. marts 2011. Det bemærkes hertil, at de første
nye professionsbachelorer ifølge Undervisningsministeriets
oplysninger vil være færdiguddannede ved udgangen af
februar 2011.
Til § 3
Efter bestemmelsens stk. 1 finder loven ikke anvendelse for
Grønland og Færøerne.
Loven kan dog efter stk. 2 ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de afgivelser, som de færøske forhold tilsiger,
på helt samme måde som hovedloven, jf.
autorisationslovens § 97.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17. december 2008, som
ændret ved § 15 i lov nr. 140 af 9. februar 2010 og
§ 2 i lov nr. 706 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
--- Stk. 2. --- | | | Stk. 3. For
læger, tandlæger, kiropraktorer, jordemødre,
kliniske tandteknikere, optikere og kontaktlinseoptikere samt
tandplejere forbeholdes den autoriserede endvidere ret til at
udøve en bestemt sundhedsfaglig virksomhed, jf. afsnit
II. | | 1. I § 1, stk. 3, og § 21, stk. 1, ændres
»og kontaktlinseoptikere« til: »,
kontaktlinseoptikere og optometrister« | | | | § 21. Læger, tandlæger,
kiropraktorer, jordemødre, kliniske diætister,
kliniske tandteknikere, tandplejere, optikere og
kontaktlinseoptikere skal føre patientjournaler over deres
virksomhed. Sundhedsstyrelsen fastsætter regler herom. Stk. 2. --- | | | | | | § 53. Tilladelse til
selvstændigt virke som kiropraktor meddeles af
Sundhedsstyrelsen den kiropraktor, der i Danmark har
gennemgået en supplerende praktisk uddannelse på 1
år hos en kiropraktor med tilladelse til selvstændigt
virke. Stk. 2. --- Stk. 3. --- | | 2. I § 53, stk. 1, udgår
»i Danmark«. | | | | Kapitel 23 Optikere og
kontaktlinseoptikere | | 3.Overskriften i kapitel 23 affattes
således: »Optikere,
kontaktlinseoptikere og optometrister«. | | | | | | | | | 4. I § 67, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.: | § 67. Autorisation som optiker
meddeles den, der har bestået dansk optikereksamen eller en
udenlandsk eksamen, der kan sidestilles hermed, jf.
§§ 2 og 3. | | »Ansøgning om autorisation
som optiker skal indgives til Sundhedsstyrelsen inden den 1. juli
2014.«. | Stk. 2. Ret til
at betegne sig som optiker har kun den, der har autorisation som
optiker. | | 5. I § 67, stk. 2, indsættes
efter »autorisation som optiker«: »eller
optometrist, jf. § 68«. | | | | Stk. 3. Ret til
at udøve optikervirksomhed har kun den, der har autorisation
som optiker, jf. dog stk. 6. | | 6. I § 67, stk. 3, indsættes
efter »stk. 6«: »og § 68,
stk. 5«. | Stk. 4.
Optikervirksomhed omfatter synsbestemmelse med henblik på
tilpasning, kontrol og udlevering af briller og andre individuelt
udformede synshjælpemidler, dog ikke kontaktlinser, jf.
§ 68. | | | Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om udøvelse af virksomhed som optiker, jf. stk. 4, og
om afgrænsning heraf. | | | Stk. 6.
Lægers virksomhed berøres ikke af bestemmelserne i
stk. 3-5. | | | | | | | | 7.Overskriften før § 68 affattes
således: | | | | Autorisation som
kontaktlinseoptiker | | »Autorisation som
kontaktlinseoptiker og optometrist | | | | | | 8.§ 68 affattes således: | | | | § 68. Autorisation som
kontaktlinseoptiker meddeles den, der har opnået autorisation
som optiker, og som herudover har bestået en af
undervisningsministeren godkendt uddannelse i
kontaktlinsetilpasning eller gennemført et udenlandsk
uddannelsesforløb, der kan sidestilles hermed, jf.
§§ 2 og 3. | | § 68. Autorisation som
kontaktlinseoptiker meddeles den, der har opnået autorisation
som optiker, og som herudover har bestået en af
undervisningsministeren godkendt uddannelse i
kontaktlinsetilpasning eller gennemført et udenlandsk
uddannelsesforløb, der kan sidestilles hermed, jf.
§§ 2 og 3. Ansøgning om autorisation som
kontaktlinseoptiker skal indgives til Sundhedsstyrelsen inden den
1. januar 2016. | Stk. 2. Ret til
at betegne sig som kontaktlinseoptiker har kun den, der har
autorisation som kontaktlinseoptiker. | | Stk. 2.
Autorisation som optometrist meddeles den, der har bestået
dansk optometristeksamen eller en udenlandsk eksamen, der kan
sidestilles hermed, jf. §§ 2 og 3. | Stk. 3. Ret til
at udøve virksomhed som kontaktlinseoptiker har kun den, der
har autorisation som kontaktlinseoptiker, jf. dog
stk. 6. | | Stk. 3. Ret til
at betegne sig som kontaktlinseoptiker og optometrist har kun den,
der har autorisation som kontaktlinseoptiker eller
optometrist. | Stk. 4.
Virksomhed som kontaktlinseoptiker omfatter ud over virksomhed som
optiker, jf. § 67, stk. 4, tillige tilpasning,
kontrol og udlevering af kontaktlinser. | | Stk. 4. Ret til
at udøve virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometrist
har kun den, der har autorisation som kontaktlinseoptiker eller
optometrist, jf. dog stk. 7. | Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om udøvelse af virksomhed som kontaktlinseoptiker, jf.
stk. 4, og om afgrænsning heraf. | | Stk. 5.
Virksomhed som kontaktlinseoptiker og optometrist omfatter ud over
virksomhed som optiker, jf. § 67, stk. 4, tillige
tilpasning, kontrol og udlevering af kontaktlinser. | Stk. 6.
Lægers virksomhed berøres ikke af bestemmelserne i
stk. 3-5. | | Stk. 6.
Indenrigs- og Sundhedsministeren kan fastsætte regler om
udøvelse af virksomhed som kontaktlinseoptiker og
optometrist, jf. stk. 5, og om afgrænsning heraf. | | | Stk. 7.
Lægers virksomhed berøres ikke af bestemmelserne i
stk. 4-6.« | | | | Forholdet mellem autorisation som
optiker og autorisation som kontaktlinseoptiker | | | | | | § 69. Fratagelse af autorisation som
optiker medfører tillige fratagelse af autorisation som
kontaktlinseoptiker. Fratagelse af autorisation som
kontaktlinseoptiker medfører, medmindre Sundhedsstyrelsen
indstiller andet, tillige fratagelse af autorisation som
optiker. | | | Stk. 2. Personer,
der har bestået en uddannelse som optiker, der omfatter
kvalifikation som kontaktlinseoptiker, har ret til tillige at
betegne sig som kontaktlinseoptiker. | | 9.§ 69, stk. 2,
ophæves. | | | | § 78. En person, der uden
autorisation anvender en betegnelse, der er forbeholdt autoriserede
personer, eller betegner sig eller handler på anden
måde, der er egnet til at vække forestilling om at
pågældende har en sådan autorisation, jf.
§ 27, stk. 2, § 47, stk. 2,
§ 52, stk. 2, § 54, stk. 2,
§ 55, stk. 2, § 58, stk. 2,
§ 59, stk. 2, § 60, stk. 2,
§ 61, stk. 2, § 62, stk. 2,
§ 63, stk. 3, § 64, stk. 2,
§ 65, | | | stk. 2, § 67, stk. 2,
§ 68, stk. 2, 70, stk. 2, og § 70 a,
stk. 2, straffes med bøde. | | 10. I § 78 ændres
»§ 68, stk. 2« til:
»§ 68, stk. 3«. | | | | § 79. En person, der uden
autorisation udøver virksomhed på et sundhedsfagligt
område, der er forbeholdt autoriserede personer, jf.
§ 27, stk. 3, § 47, stk. 3,
§ 52, stk. 3, § 55, stk. 3,
§ 64, stk. 3, § 65, stk. 3,
§ 67, stk. 3, og § 68, stk. 3,
straffes med bøde eller fængsel i indtil 4
måneder. | | 11. I § 79 ændres
»§ 68, stk. 3« til:
»§ 68, stk. 4«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2011. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger. |
|