Fremsat den 6. oktober 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om fleksydelse og lov om
seniorjob
(Afskaffelse af feriedagpenge til
dimittender m.fl., afvikling af statsligt tilskud til ATP-bidrag af
efterløn og fleksydelse, mv.)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 574 af 27. maj 2010, som bl.a.
ændret ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 og senest ved lov
nr. 912 af 13. juli 2010, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 51 indsættes i kapitel
9:
Ȥ 51
a. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om anvendelsen af bestemmelserne i §§ 49-51,
herunder om fremgangsmåden ved og betingelserne for beregning
af hidtidig indtægt og dagpengesats for det enkelte
medlem.
§ 52.
Hvis et medlems arbejdstid ikke eller kun vanskeligt kan
kontrolleres, herunder i forbindelse med indberetning til
indkomstregisteret, jf. § 3 i lov om et indkomstregister,
skal indtægten fra arbejdet omregnes til timer med den til
enhver tid gældende omregningssats.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler
herom.«
2. § 52 a, stk. 2, affattes
således:
»Et medlem, som ikke har gennemført en
uddannelse, der berettiger til optagelse i en
arbejdsløshedskasse, jf. § 41, stk. 1, nr. 3,
litra b, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager
dagpenge, der svarer til 50 pct. af højeste dagpenge, jf.
§§ 47 og 70, indtil medlemmet har haft 104 ugers
sammenlagt ledighed. Det gælder dog ikke et fuldtidsforsikret
medlem, der som lønmodtager inden for 3 år har
fået indberettet mindst 3.848 løntimer i henhold til
lov om et indkomstregister eller i en tilsvarende periode har
udøvet selvstændig virksomhed i væsentligt
omfang, eller et deltidsforsikret medlem, der som
lønmodtager inden for 3 år har fået indberettet
mindst 2.565 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister. Ved opgørelsen efter 2. pkt. finder
§ 53, stk. 3-4, tilsvarende anvendelse.«
3. § 53, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Kun
indberettede løntimer mv., jf. stk. 2 og stk. 3,
nr. 1 og 3, jf. dog § 52, og selvstændig
erhvervsvirksomhed i medlemsperioder medregnes ved opgørelse
af arbejdskravet i stk. 2 og 6. Beskæftigelse, hvortil
der ydes offentligt tilskud til lønnen, og selvstændig
erhvervsvirksomhed, hvortil der ydes offentligt tilskud til
etablering og drift, og som efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren indberettes til medlemmets
arbejdsløshedskasse af jobcenteret, medregnes
ikke.«
4. § 53, stk. 9, affattes
således:
»Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
opgørelse af beskæftigelseskravet efter denne
bestemmelse. Der kan herunder fastsættes regler om, at
indberettede løntimer, der ligger delvis i en
medlemsperiode, kan medregnes til opfyldelse af
beskæftigelseskravet i forhold til medlemsperiodens
længde inden for indberetningsperioden. Der kan ligeledes
fastsættes regler om, at løntimer, der ligger i den
indberetningsperiode, i hvilken ledigheden indtræder, kan
medregnes, hvis de har betydning for opfyldelsen af
beskæftigelseskravet. Der kan endvidere fastsættes
regler om, at visse perioder, for hvilke der ikke indberettes
løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan medregnes til
opfyldelsen af beskæftigelseskravet.«
5. I
§ 63, stk. 5,
indsættes som 2. pkt.:
»Der kan herunder fastsættes regler om,
at visse perioder, for hvilke der ikke indberettes
løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan medregnes til
opfyldelsen af beskæftigelseskravet i stk. 4.«
6. § 63 a, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Hvis
medlemmet inden for 12 måneder efter at have fået en
karantæne for at udeblive fra en samtale eller aktivitet, jf.
stk. 2, eller efter at have fået en karantæne for
selvforskyldt ledighed, jf. § 63, stk. 4, 1. pkt.,
uden fyldestgørende grund på ny udebliver fra en
samtale eller aktivitet efter stk. 1, bortfalder retten til
dagpenge. Dagpengeretten er bortfaldet, indtil medlemmet
1) som
fuldtidsforsikret lønmodtager i henhold til lov om et
indkomstregister har fået indberettet 300 løntimer,
jf. dog § 52, inden for en sammenhængende periode,
der dækker 3 måneder ved månedsindberetninger,
eller 276 løntimer, jf. dog § 52, inden for en
sammenhængende periode, der dækker 12 uger ved uge-
eller 14-dages-indberetninger,
2) som
deltidsforsikret lønmodtager i henhold til lov om et
indkomstregister har fået indberettet 150 løntimer,
jf. dog § 52, inden for en sammenhængende periode,
der dækker 3 måneder ved månedsindberetninger,
eller 138 løntimer, jf. dog § 52, inden for en
sammenhængende periode på 12 uger ved uge- eller
14-dages-indberetninger eller
3) i mindst 26 uger
uafbrudt har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i
væsentligt omfang.«
7. § 75 h, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Udbetaling af efterløn og
godtgørelse efter lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse giver dog ikke ret til
feriedagpenge.«
8. I
§ 75 h, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »løn,«:
»eller«.
9. § 75 h, stk. 2, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
10. I
§ 75 h, stk. 2, nr. 3,
som bliver nr. 2, udgår »og 2«.
11. § 75 h, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4-7 bliver herefter
stk. 3-6.
12. I
§ 75 h, stk. 5, som
bliver stk. 4, ændres »stk. 4« til:
»stk. 3«.
13. I
§ 75 h, stk. 7, som
bliver stk. 6, ophæves 2.
pkt.
14. § 85 d, stk. 3 og 4, affattes
således:
»Stk. 3.
Efterlønsmodtageren betaler bidraget. Bidraget for en uge
eller en måned nedrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
Stk. 4.
Arbejdsløshedskassen fratrækker bidraget ved
udbetalingen af efterløn til medlemmet med henblik på
indbetaling af bidraget til Arbejdsmarkedets Tillægspension
efter hvert kvartals udløb.«
15. § 85 d, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6-8 bliver herefter
stk. 5-7.
16. I
§ 85 d, stk. 6, der
bliver stk. 5, ændres »efter stk. 3-5«
til: »efter stk. 3 og 4«.
§ 2
I lov nr. 118 af 17. februar 2009 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
foretages følgende ændring:
1. § 1, nr. 3, 4, 8, 10, 16 og 17, og § 3 ophæves.
§ 3
I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, som ændret
ved § 23 i lov nr. 523 af 6. juni 2007, § 2 i
lov nr. 108 af 26. februar 2008, § 5 i lov nr. 1336 af
19. december 2008 og § 6 i lov nr. 429 af 24. april 2010,
foretages følgende ændringer:
1. § 13 affattes således:
Ȥ 13.
Fleksydelsesmodtageren betaler bidraget. Bidraget for en
måned nedrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
Stk. 2. Kommunen
fratrækker månedligt bidraget i fleksydelsen til
modtageren med henblik på indbetaling til Arbejdsmarkedets
Tillægspension.«
2. I
§ 38 udgår »og
ATP-bidrag«.
§ 4
I lov nr. 1543 af 20. december 2006 om seniorjob,
som ændret ved § 4 i lov nr. 483 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 1, udgår
», stk. 6,«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2.
§ 1, nr. 11-13, træder i kraft den 1. maj 2011.
Stk. 3.
§ 1, nr. 14-16, og § 3 træder i kraft den
1. januar 2012.
Stk. 4.
§ 4 træder i kraft den 2. juli 2012.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1-6, og
§ 6.
§ 6
Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet regler om
opgørelse og medregning af perioder med arbejde og
indtægt, som ligger forud for den 1. januar 2008 ved
afgørelse om et medlems rettigheder og forpligtelser efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som ændret ved
§ 1 i lov nr. 118 af 17. februar 2009 og ved
§ 1, nr. 1-6 og § 2 i nærværende
lov.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Afskaffelse af optjening af ret til
feriedagpenge ved udbetaling af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) eller godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
(VEU-godtgørelse) | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Afskaffelse af feriedagpenge til
dimittender | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Afvikling af statsligt tilskud til
ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | | 2.4. | Ændringer af lov nr. 118 af 17.
februar 2009 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Afskaffelse af optjening af ret til
feriedagpenge ved udbetaling af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) eller
VEU-godtgørelse | | 3.2. | Afskaffelse af feriedagpenge til
dimittender | | 3.3. | Afvikling af statsligt tilskud til
ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti indgik i maj måned 2010
aftale om genopretning af dansk økonomi.
Det indgår i aftalen,
1) at afskaffe
feriedagpenge til dimittender,
2) at afskaffe
optjening af ret til feriedagpenge ved udbetaling af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) eller VEU-godtgørelse,
og
3) at afvikle det
statslige tilskud til ATP-bidrag af efterløn og
fleksydelse.
Nærværende lovforslag udmønter
disse dele af aftalen om genopretning af dansk økonomi.
Herudover indeholder lovforslaget en række
ændringer af arbejdsløshedsforsikringsloven og lov nr.
118 af 17. februar 2009 med henblik på at sikre anvendelsen
af oplysninger i indkomstregistret ved administrationen af
loven.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1-6, § 2 og § 6 samt til pkt. 2.4.
nedenfor.
Som følge af vedtagelsen af lov nr. 912 af
13. juli 2010 om harmonisering af optjenings- og
genoptjeningskravet for ret til dagpenge, er der desuden behov for
en ændring i lov om seniorjob. Der henvises til lovforslagets
§ 3.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afskaffelse af optjening
af ret til feriedagpenge ved udbetaling af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) eller godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
(VEU-godtgørelse)
2.1.1. Gældende ret
Ret til ferie med feriedagpenge optjenes på
grundlag af perioder, hvor arbejdsløshedskassen har udbetalt
ydelser - bortset fra efterløn - til pågældende,
fx arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelse, feriedagpenge,
orlovsydelse samt VEU-godtgørelse, jf. § 75 h,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Herudover optjenes der efter lovens
§ 75 h, stk. 2, ret til feriedagpenge på
grundlag af perioder, hvor der til et medlem er udbetalt:
- Sygedagpenge
eller dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel, hvis pågældende ikke har optjent ret til ferie
med feriegodtgørelse eller løn.
- Støtte i
henhold til lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU).
Lovens § 75 h, stk. 2, nr. 3, jf.
stk. 7, giver hjemmel til at fastsætte regler om ret til
optjening af feriedagpenge på grundlag af perioder med
ydelser, der kan sidestilles med ovennævnte ydelser. På
den baggrund er der i § 8 i bekendtgørelse nr. 301
af 26. marts 2010 om feriedagpenge fastsat regler om, at udbetaling
af følgende ydelser giver ret til feriedagpenge:
-
Kursusgodtgørelse efter lov om maritime uddannelser, som
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1026 af 11. december
2003 om ophold på skolehjem på maritime
uddannelsesinstitutioner og understøttelse til studerende og
kursister.
- Dagpenge efter
artikel 65 i forordning EØF nr. 883/04 (tidligere artikel 69
i forordning EØF nr. 1408/71).
Personer, der modtager støtte efter lov om
statens uddannelsesstøtte (SU), kan ikke optjene ret til
feriedagpenge.
Der kan udbetales feriedagpenge med op til 25
dage i et ferieår svarende til, at pågældende har
modtaget ydelser i hele optjeningsåret, jf. lovens
§ 75 h, stk. 6. Feriedagpenge til dimittender
udbetales med en fast sats på 82 pct. af maksimale dagpenge
for fuldtidsforsikrede henholdsvis deltidsforsikrede eller med en
eventuel beregnet individuel sats på baggrund af medlemmets
hidtidige arbejdsindtægt.
Udbetaling af feriedagpenge forudsætter, at
personen på ferietidspunktet er i et arbejdsforhold som
lønmodtager eller er berettiget til dagpenge.
Egen optjent ferie efter ferieloven mv. skal
være afholdt, inden der kan udbetales feriedagpenge.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at reglerne harmoniseres
således, at optjening af feriedagpenge på grundlag af
perioder med SVU eller VEU-godtgørelse afskaffes.
Som konsekvens af, at det ikke længere vil
være muligt at optjene ret til feriedagpenge på
grundlag af SVU og VEU-godtgørelse, afskaffes optjening af
ret til feriedagpenge på grundlag af kursusgodtgørelse
efter lov om maritime uddannelser, idet denne ydelse sidestilles
med SVU og VEU-godtgørelse. Det vil ske ved en samtidig
ændring af bekendtgørelsen om feriedagpenge.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
7-10 og 13.
2.2. Afskaffelse af
feriedagpenge til dimittender
2.2.1. Gældende ret
Personer under uddannelse har som udgangspunkt
ikke mulighed for at optjene ret til feriedagpenge, fordi de ikke
er meldt ind i en arbejdsløshedskasse inden uddannelsens
afslutning.
I lovens § 75 h, stk. 3, er der
imidlertid særlige regler om ret til feriedagpenge for
nyuddannede, som er optaget på dimittendvilkår efter
lovens § 41, stk. 1, nr. 3, litra b, jf.
§ 54. En person, der er optaget i en
arbejdsløshedskasse med status som nyuddannet
(dimittend), har i det ferieår, hvor optagelsen sker, ret til
5 dage med feriedagpenge, hvis optagelse sker i perioden 1. januar
til 30. april, 10 dage med feriedagpenge, hvis optagelsen sker i
perioden 1. august til 31. december og 15 dage med feriedagpenge,
hvis optagelsen sker i perioden 1. maj til 31. juli. Antallet af
dage med feriedagpenge afhænger således af,
hvornår personen er blevet optaget.
I det efterfølgende ferieår har
pågældende - uanset optagelsestidspunktet - ret til 15
dage med feriedagpenge.
Feriedagpenge udbetales med en eventuel beregnet
individuel sats eller med en fast sats på 82 pct. af
maksimale dagpenge for fuldtidsforsikrede henholdsvis
deltidsforsikrede, jf. § 12 i bekendtgørelse nr.
301 af 26. marts 2010 om feriedagpenge.
Der skal ske fradrag for den ferie, den
pågældende har optjent efter reglerne i ferieloven mv.
Fradraget beregnes af arbejdsløshedskassen. Der afrundes til
nærmeste antal hele dage. Hvis personen har haft mere end 805
løntimer i optjeningsåret, vil pågældende
ikke have ret til feriedagpenge efter reglerne om feriedagpenge for
nyuddannende (dimittender).
Et medlem, som er optaget i en
arbejdsløshedskasse på grundlag af lønarbejde
(optagelse på normale vilkår), kan efter afslutning af
en uddannelse blive (ny)optaget som dimittend efter lovens
§ 41, stk. 1, nr. 3, litra b. Under sit medlemskab
på normale vilkår kan pågældende eventuelt
have optjent ret til dage med feriedagpenge fx på grundlag af
sygedagpenge eller barselsdagpenge, jf. lovens § 75 h,
stk. 2, nr. 1.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Regeringen finder, at dimittender i forhold til
retten til feriedagpenge skal ligestilles med andre, der er nye
på arbejdsmarkedet, og som ikke har optjent ret til ferie hos
en arbejdsgiver. Det foreslås derfor, at retten til
feriedagpenge for dimittender afskaffes.
Ophævelsen af de særlige
ferierettigheder for dimittender betyder, at der kun kan udbetales
feriedagpenge, hvis der i en medlemsperiode er udbetalt ydelser,
der berettiger til feriedagpenge, jf. hovedreglen ovenfor under
pkt. 2.1. Det betyder, at såfremt en person har været
medlem af en arbejdsløshedskasse under gennemførelsen
af en uddannelse og fx har fået udbetalt sygedagpenge, der
giver ret til optjening af feriedagpenge, vil
pågældende have ret til disse optjente feriedagpenge
under et »nyt« medlemskab som dimittend.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
11-13.
2.3. Afvikling af statsligt
tilskud til ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse
2.3.1. Gældende ret
Muligheden for, at efterlønsmodtagere kan
indbetale ATP-bidrag, blev indført ved lov nr. 1057 af 20.
december 1995, som trådte i kraft den 1. januar 1997.
Formålet var at sikre, at efterlønsmodtagere kunne
indbetale ATP-bidrag frem til folkepensionsalderen og dermed
opnå en højere pension fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 85 d i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
efterlønsmodtagere vælge at indbetale ATP-bidrag af
efterlønnen. ATP-bidraget svarer til det bidrag, der er
fastsat i § 15, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, og udgør et beløb på 1,68
kr. (2010) for hver time, der udbetales efterløn for. Det
svarer til, at der månedligt indbetales ca. 270 kr. i
gennemsnit for en person, der modtager fuld efterløn som
fuldtidsforsikret. Efterlønsmodtageren betaler selv
halvdelen af bidraget, mens staten betaler den anden halvdel.
Muligheden for, at fleksydelsesmodtagere kan
indbetale ATP-bidrag af fleksydelsen, blev indført ved
fleksydelsesordningens begyndelse pr. 1. juli 2001. Formålet
med fleksydelsesordningen er, at personer, der er visiteret til
fleksjob, så vidt muligt skal have samme muligheder for
frivilligt at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet som
personer på det ordinære arbejdsmarked. Der
gælder derfor tilsvarende regler om frivillig indbetaling af
ATP-bidrag for fleksydelsesmodtagere som for
efterlønsmodtagere, jf. §§ 11-14 i lov om
fleksydelse, herunder bidragets størrelse og statens
finansiering af halvdelen af bidraget.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det er en frivillig beslutning at vælge at
benytte sig af efterløns- eller fleksydelsesordningen. Den
enkelte må i den forbindelse overveje de økonomiske
konsekvenser af denne beslutning, herunder om der fortsat skal
indbetales bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Da der
er tale om et valg for den enkelte, er der ikke grundlag for, at
staten skal medfinansiere den øgede pensionsopsparing.
Det foreslås derfor, at det statslige
tilskud til ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse
bortfalder. Efterløns- og fleksydelsesmodtagere, som
frivilligt vælger at indbetale ATP-bidrag af ydelsen, vil
herefter selv skulle betale hele ATP-bidraget.
Der foretages med forslaget ingen ændring
af det beløb, der kan indbetales. Det fastholdes
således på 1,68 kr. (2010) for hver times
efterløn eller fleksydelse, der udbetales.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
14-16 og § 3.
2.4. Ændringer af lov nr.
118 af 17. februar 2009 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Som følge af nedennævnte
lovændringer, er der er behov for ændringer af lov nr.
118 af 17. februar 2009. Det drejer sig om ændringer som
følge af:
- Lov nr. 429 af
28. april 2010, hvor bl.a. bemyndigelsesbestemmelserne overalt i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. blev ændret fra
direktøren for Arbejdsdirektoratet til
beskæftigelsesministeren.
- Lov nr. 431 af
28. april 2010 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love, hvor bl.a.
§ 63 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om
sanktion ved udeblivelse blev ændret.
- Lov nr. 479 af
12. juni 2009 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love, hvor bl.a.
lovens § 63, stk. 5, blev ophævet, og
stk. 6, blev til stk. 5.
- Lov nr. 912 af
13. juli 2010 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hvor reglerne om optjening og
genoptjening af beskæftigelseskrav blev harmoniseret.
Det foreslås, at de berørte
bestemmelser i lov nr. 118 af 17. februar 2009 ophæves, og
med de fornødne ændringer indarbejdes i
nærværende lovforslag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, 3-6, § 2 og § 6.
Det foreslås yderligere, at disse
bestemmelser - bortset fra § 2 - træder i kraft
efter beskæftigelsesministerens bestemmelse samtidig med lov
nr. 118 af 17. februar 2009. Der henvises til lovforslagets
§ 5, stk. 5.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Afskaffelse af optjening
af ret til feriedagpenge ved udbetaling af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) eller
VEU-godtgørelse
Med lovforslaget afskaffes retten til optjening
af feriedagpenge ved modtagelse af SVU og VEU-godtgørelse.
Forslaget skønnes fuldt indfaset i 2013 at medføre
offentlige mindreudgifter på 8 mio. kr. årligt.
Idet forslaget træder i kraft den 1. januar
2011, vil der først være en besparelse på
feriedagpenge i 2012, da ferie med feriedagpenge optjent i 2011
først kan afholdes fra den 1. maj 2012.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommune og stat som følge af forslag om at
afskaffe feriedagpenge ved modtagelse af SVU og
VEU-godtgørelse. 2011
pl. | | | | | | Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Kommuner | | | | | Staten - Feriedagpenge | | -5 | -8 | -8 | I alt | | -5 | -8 | -8 | | | | | |
|
Forslaget om afskaffelse af retten til optjening
af feriedagpenge ved modtagelse af SVU og VEU- godtgørelse
har ikke nævneværdige økonomiske konsekvenser
for kommunerne.
3.2. Afskaffelse af
feriedagpenge til dimittender
Med forslaget bortfalder muligheden for at
få udbetalt feriedagpenge for dimittender. Det forventes at
indebære, at beskæftigede dimittender vil holde mindre
ferie eller gøre det for egen regning. Dimittender, der er
ledige, forventes at undlade at holde ferie i det omfang, det er
muligt at fortsætte med at modtage
arbejdsløshedsdagpenge. Besparelsen på feriedagpenge
vil således i et vist omfang blive modsvaret af en merudgift
til dagpenge til dimittender, der er ledige. Forslaget vurderes
samlet at øge den strukturelle beskæftigelse med 500
fuldtidspersoner.
Samlet vurderes forslaget om en afskaffelse af
dimittenders feriedagpengeret at medføre en årlig
mindreudgift på 100 mio. kr., når det er fuldt indfaset
i 2013.
Forslaget vil betyde en mindreudgift til
feriedagpenge for staten på 130 mio. kr. årligt fra
2013. Kommunerne medfinansierer ikke feriedagpenge og har derfor
ikke mindreudgifter som følge af forslaget.
Mindreudgiften til feriedagpenge modsvares i et
vist omfang af merudgifter til arbejdsløshedsdagpenge
på 30 mio. kr. årligt fra 2013, hvor forslaget er fuldt
indfaset. De øgede udgifter til
arbejdsløshedsdagpenge vil betyde statslige merudgifter
på 16 mio. kr. og kommunale merudgifter på 14 mio. kr.
fra 2013.
Forslaget træder i kraft d. 1. maj
2011.
| | | | | Tabel
2. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommune og stat som følge af forslag om at
afskaffe feriedagpenge til dimittender | | | | | | Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Kommuner Arbejdsløshedsdagpenge | 3 | 10 | 14 | 14 | Staten Arbejdsløshedsdagpenge Feriedagpenge | 5 -33 | 14 -98 | 16 -130 | 16 -130 | I alt | -25 | -74 | -100 | -100 | | | | | |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
3.3. Afvikling af statsligt
tilskud til ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse
Det skønnes, at der i 2012-2014 vil
være henholdsvis ca. 56.000, 54.500 og 55.000
efterlønsmodtagere, der betaler ATP-bidrag af
efterlønnen. Det skønnes endvidere, at der i
2012-2014 vil være henholdsvis ca. 4.300, 4.600 og 4.800
fleksydelsesmodtagere, der betaler ATP-bidrag af fleksydelsen.
Det skønnes, at forslaget om afvikling af
det statslige tilskud til ATP-bidrag af efterløn og
fleksydelse i 2012-2014 vil indebære mindreudgifter for
staten på henholdsvis (brutto) 97 mio. kr., 95 mio. kr. og 96
mio. kr.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Center for ligebehandling af handicappede, Det
Centrale Handicapråd, Danske Handicaporganisationer og
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: 33 mio. kr. 2012: 200 mio. kr. 2013: 233 mio. kr. 2014: 234 mio. kr. Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | Stat: 2011: 5 mio. kr. 2012: 14 mio. kr. 2013: 16 mio. kr. 2014: 16 mio. kr. Kommuner: 2011: 3 mio. kr. 2012: 10 mio. kr. 2013: 14 mio. kr. 2014: 14 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 51 a og
§ 52)
I gældende lov har §§ 51 a
og 52 været ophævet i en længere
årrække.
Ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 blev der som
ny § 51 a indført en generel
bemyndigelsesbestemmelse for direktøren for
Arbejdsdirektoratet til at fastsætte nærmere
administrative regler om fremgangsmåden og betingelserne for
beregning af arbejdsfortjeneste og dagpengesats. Der blev desuden
som en ny § 52 indsat en generel bestemmelse om omregning
af ukontrollabel arbejdstid ved administrationen af
arbejdsløshedsforsikringsloven. I den sammenhæng fik
direktøren for Arbejdsdirektoratet hjemmel til efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet at fastsætte
nærmere regler om ukontrollabel arbejdstid.
Der henvises til § 1, nr. 3 og 4, i lov
nr. 118 af 17. februar 2009. Bestemmelserne er endnu ikke
trådt i kraft.
Ved lov nr. 429 af 28. april 2010, blev
bemyndigelsesbestemmelserne i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. ændret fra
direktøren for Arbejdsdirektoratet til
beskæftigelsesministeren. Det foreslås derfor, at
§ 51 a og § 52, som affattet ved § 1, nr.
3 og 4, i lov nr. 118 af 17. februar 2009, ændres i
overensstemmelse hermed.
I nærværende lovforslags
§ 2 ophæves bestemmelserne i lov nr. 118 af 17.
februar 2009.
Det foreslås videre, jf. lovforslagets
§ 5, stk. 5, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ændringens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 52 a, stk. 2)
Ved § 2 i lov nr. 479 af 12. juni 2009
om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
forskellige andre love, blev bl.a. de såkaldte ungeregler i
§ 52 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
ændret.
Efter reglerne har fuldtidsforsikrede unge under
25 år, der ikke har gennemført en uddannelse, som
berettiger til optagelse i en a-kasse, men som har haft
beskæftigelse, som sammenlagt svarer til beskæftigelse
i fagets fulde, sædvanlige arbejdstid i mindst 24
måneder inden for 36 måneder, ret til dagpenge med
individuel sats. Det samme gælder deltidsforsikrede unge uden
uddannelse, som har haft beskæftigelse, der sammenlagt svarer
til beskæftigelse i fagets fulde, sædvanlige arbejdstid
i mindst 16 måneder inden for 36 måneder.
Efter de første sammenlagt 6
måneders ledighed får de dog kun dagpenge på 50
pct. af højeste arbejdsløshedsdagpenge for
henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede i perioder, hvor de
deltager i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som har en varighed på 4 uger
eller derover.
Der blev ved vedtagelsen af lov nr. 479 af 12.
juni 2009 ikke fastsat regler om anvendelse af oplysninger fra
indkomstregistret om antallet af løntimer ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet for de unge.
Det foreslås derfor, at § 52 a
ændres således, at også dette
beskæftigelseskrav opgøres på grundlag af
oplysninger i indkomstregistret om antallet af løntimer.
Efter forslaget skal et fuldtidsforsikret medlem som
lønmodtager inden for 3 år have indberettet mindst
3.848 løntimer i henhold til lov om et indkomstregister
eller i en tilsvarende periode have udøvet selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang. Et deltidsforsikret medlem
skal som lønmodtager inden for 3 år have fået
indberettet mindst 2.565 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister. Det foreslås videre, at § 53,
stk. 3-4, finder tilsvarende anvendelse. Ifølge
§ 53, stk. 3, kan aftjening af værnepligt mv.,
gennemførelse af dimittenduddannelse, udøvelse af
kommunalt hverv som borgmester, rådmand eller udvalgsformand
eller medlem af Folketinget, Europa-Parlamentet eller regeringen,
medregnes til opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Ifølge § 53, stk. 4, kan kun ustøttet
arbejde i medlemsperioder medregnes til opgørelsen af
beskæftigelseskravet.
Det foreslås endelig, jf. lovforslagets
§ 5, stk. 5, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ændringens
ikrafttræden.
Til nr. 3 (§ 53, stk. 4)
Efter gældende lovs § 53,
stk. 4, er det kun arbejde i en medlemsperiode, der kan
medregnes til opgørelse af beskæftigelseskravet.
Ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 blev lovens
§ 53, stk. 4, om opgørelse af
beskæftigelseskrav ændret således, at kun
indberettede løntimer i medlemsperioder medregnes.
Lovændringen er endnu ikke trådt i kraft.
Som følge af ændring af
bemyndigelsesbestemmelserne fra direktøren for
Arbejdsdirektoratet til beskæftigelsesministeren overalt i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lov nr. 429 af 28.
april 2010, foreslås det, at § 53, stk. 4, som
affattet ved § 1, nr. 8, i lov nr. 118 af 17. februar
2009, ændres i overensstemmelse hermed, samtidig med at
bestemmelsen i lov nr. 118 af 17. februar 2009 ophæves, jf.
lovforslagets § 2.
Det foreslås videre, jf. lovforslagets
§ 5, stk. 5, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ændringens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 53, stk. 9)
Efter gældende lovs § 53,
stk. 9, kan beskæftigelsesministeren fastsætte
nærmere regler om bestemmelserne i lovens § 53,
stk. 2-4 og 6-8.
Ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 blev
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 53, stk. 9, jf.
§ 1, nr. 10, i lov nr. 118 af 17. februar 2009, affattet
på ny dog således, at der fortsat henvises til
§ 53, stk. 2-4 og 6-8. Bestemmelsen er endnu ikke
trådt i kraft.
Ved lov nr. 912 af 13. juli 2010 blev reglerne om
opgørelse af beskæftigelseskrav harmoniseret
således, at reglerne i lovens § 53, stk. 6, om
genoptjening af beskæftigelseskrav, blev ophævet.
Som følge heraf og som følge af
ændring af bemyndigelsesbestemmelserne fra direktøren
for Arbejdsdirektoratet til beskæftigelsesministeren overalt
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lov nr. 429 af
28. april 2010, foreslås det, at § 53, stk. 9,
som affattet ved § 1, nr. 10, i lov nr. 118 af 17.
februar 2009, ændres i overensstemmelse hermed. Konkret
foreslås, at beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler om opgørelse af
beskæftigelseskravet uden henvisning til bestemte stykker i
bestemmelsen. Der er ikke herved tale om en udvidelse af
bemyndigelsen.
Samtidig foreslås, at bestemmelsen i lov
nr. 118 af 17. februar 2009 ophæves, jf. lovforslagets
§ 2. Det foreslås videre, jf. lovforslagets
§ 5, stk. 5, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ændringens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 63, stk. 5)
Efter gældende lovs § 63,
stk. 5, fastsætter beskæftigelsesministeren
nærmere regler om anvendelsen af § 63,
stk. 1-4, herunder regler om genoptjening af dagpengeret efter
karantæne.
Ved § 2, nr. 5, i lov nr. 479 af 12.
juni 2009 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love, blev bl.a.
bestemmelsen i lovens § 63, stk. 5, om en
særlig sanktionsregel for visse unge dagpengemodtagere mellem
25 og 30 år, der får et uddannelsespålæg af
jobcenteret, ophævet. Som følge heraf blev
§ 63, stk. 6, til stk. 5.
Ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 blev
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 63, stk. 6 (nu
stk. 5), udvidet således, at der gives adgang til at
fastsætte regler om, at visse perioder, for hvilke der ikke
skal indberettes løntimeoplysninger til indkomstregistret,
kan medregnes til opfyldelse af beskæftigelseskravet efter
udstået karantæne som følge af selvforskyldt
ledighed, jf. § 1, nr. 16, i lov nr. 118 af 17. februar
2009. Bestemmelsen er endnu ikke trådt i kraft.
Det foreslås, at udvidelsen af
bemyndigelsesbestemmelsen ændres i overensstemmelse hermed
samtidig med, at bestemmelsen i lov nr. 118 af 17. februar 2009
ophæves, jf. lovforslagets § 2.
Det foreslås videre, jf. lovforslagets
§ 5, stk. 5, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ændringens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 63 a, stk. 3)
Efter gældende lovs § 63 a,
stk. 3, bortfalder retten til dagpenge, hvis medlemmet
- er selvforskyldt
ledig 2 gange inden for 12 måneder,
- inden for 12
måneder efter at have fået en karantæne for at
udeblive fra en jobsamtale i jobcentret eller hos anden
aktør eller fra en formidlings-, CV- eller
rådighedssamtale i arbejdsløshedskassen på ny
udebliver fra en samtale, eller
- inden for 12
måneder både er selvforskyldt ledig og har fået
karantæne for at udeblive fra de nævnte samtaler.
Dagpengeretten er efter gældende regler
bortfaldet, indtil et fuldtidsforsikret medlem har haft mere end
300 timers arbejde inden for 10 uger, et deltidsforsikret medlem
mindst 150 timers arbejde inden for 10 uger, eller et medlem i
mindst 26 uger uafbrudt har drevet selvstændig virksomhed i
væsentligt omfang.
Ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 blev
bestemmelsen i lovens § 63 a, stk. 3, ændret
således, at beskæftigelseskravet for genoptjening af
ret til dagpenge efter selvforskyldt ledighed opgøres
på grundlag af oplysninger om løntimer i
indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister, jf.
§ 1, nr. 17, i lov nr. 118 af 17. februar 2009.
Bestemmelsen er endnu ikke trådt i kraft.
Som følge af § 4, nr. 4 og 5, i
lov nr. 431 af 28. april 2010, hvor henvisningerne i lovens
§ 63 a, stk. 3, til forskellige
rådighedsaktiviteter blev ændret, foreslås, at
bestemmelsen ændres i overensstemmelse hermed, samtidig med
at bestemmelsen i lov nr. 118 af 17. februar 2009 ophæves,
jf. lovforslagets § 2.
Det foreslås videre, jf. lovforslagets
§ 5, stk. 5, at beskæftigelsesministeren
fastsætter tidspunktet for ændringens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 75 h, stk. 1)
Efter gældende lovs § 75 h,
stk. 1, optjenes der ret til dage med feriedagpenge på
grundlag af ydelser udbetalt af arbejdsløshedskassen,
herunder VEU-godtgørelse. Undtaget herfra er dog udbetaling
af efterløn.
Det foreslås at afskaffe optjening af ret
til feriedagpenge på grundlag af udbetaling af
VEU-godtgørelse. Konkret foreslås det, at det
udtrykkeligt fastsættes i loven, at modtagelse af
VEU-godtgørelse ikke giver ret til feriedagpenge, uanset at
arbejdsløshedskassen udbetaler ydelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i de
almindelige bemærkninger, samt bemærkningerne nedenfor
til lovforslagets § 1, nr. 8-10 og 13.
Til nr. 8-10 og 13 (§ 75 h,
stk. 2 og stk 7)
Efter gældende lovs § 75 h,
stk. 2, nr. 2, optjenes ret til feriedagpenge på
grundlag af perioder, hvor medlemmet bl.a. har fået udbetalt
støtte i henhold til lov om statens
voksenuddannelsestøtte (SVU).
Det foreslås at afskaffe optjening af ret
til dage med feriedagpenge på grundlag af udbetaling af SVU,
jf. lovforslagets § 1, nr. 9.
Som følge heraf foreslås i
§ 1, nr. 8, en konsekvensændring af § 75
h, stk. 2, nr. 1, og i forslagets § 1, nr. 10,
foreslås en konsekvensændring af § 75 h,
stk. 2, nr. 3. Endelig foreslås i § 1, nr. 13,
en konsekvensændring af § 75 h, stk. 7, 2.
pkt., som bliver stk. 6, jf. forslagets § 1, nr.
11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i de
almindelige bemærkninger og bemærkningerne ovenfor til
lovforslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 11 og 12 (§ 75 h, stk. 3
og stk. 5)
Efter gældende lovs § 75 h,
stk. 3, har en person, som er optaget som dimittend i en
arbejdsløshedskasse efter lovens § 41,
stk. 1, nr. 3, litra b, ret til dage med feriedagpenge. Retten
til feriedagpenge er ikke betinget af en forudgående
optjening.
En person, der er optaget i en
arbejdsløshedskasse med status som nyuddannet
(dimittend), har i det ferieår, hvor optagelsen sker, ret til
5 dage med feriedagpenge, hvis optagelsen sker i perioden 1. januar
til 30. april, 10 dage med feriedagpenge, hvis optagelsen sker i
perioden 1. august til 31. december, og 15 dage med feriedagpenge,
hvis optagelsen sker i perioden 1. maj til 31. juli. Antallet af
dage med feriedagpenge afhænger således af,
hvornår personen er blevet optaget. I det
efterfølgende ferieår har pågældende -
uanset optagelsestidspunktet - ret til 15 dage med
feriedagpenge.
Det foreslås i § 1, nr. 11, at
retten til dage med feriedagpenge for dimittender afskaffes, og i
forslagets § 1, nr. 12, foreslås, at stk. 5,
som bliver stk. 4, konsekvensændres i overensstemmelse
hermed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 14 (§ 85 d, stk. 3 og
stk. 4)
Efter gældende lovs § 85 d,
stk. 3 og 4, kan en efterlønsmodtager frivilligt
beslutte, at der skal indbetales ATP-bidrag af efterlønnen.
Bidraget udgør et beløb på 1,68 kr. (2010) for
hver time, der udbetales efterløn for. Det svarer til, at
der månedligt indbetales ca. 270 kr. i gennemsnit for en
person, der modtager fuld efterløn som fuldtidsforsikret.
Efterlønsmodtageren betaler selv halvdelen af bidraget, mens
staten betaler den anden halvdel.
Det foreslås, at det statslige tilskud til
ATP-bidraget bortfalder, således at
efterlønsmodtageren selv betaler hele ATP-bidraget.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 15 og 16 (§ 85 d, stk. 5
og stk. 6)
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslaget i § 1, nr. 14.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 1, nr. 3, 4, 8, 10, 16 og
17 og § 3)
Ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. blev
reglerne om beregning af den individuelle dagpengesats justeret med
henblik på, at indkomstoplysninger i indkomstregisteret kan
anvendes i videst muligt omfang. Disse regler skal finde
tilsvarende anvendelse ved beregning af den individuelle
efterlønssats. Tilsvarende blev reglerne om optjening og
genoptjening af retten til dagpenge (beskæftigelseskravet)
samt en række andre beskæftigelseskrav ændret
således, at de kan administreres på baggrund af
oplysninger fra indkomstregistret om antallet af
løntimer.
Loven er - bortset fra en enkelt bestemmelse om
registersamkøring i kontroløjemed, jf. lovens
§ 1, nr. 31 - endnu ikke trådt i kraft.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttrædelse, jf. lovens § 2,
stk. 1.
Som følge af nedennævnte
lovændringer er der behov for ændringer af lov nr. 118
af 17. februar 2009. Det drejer sig om konsekvensændringer
som følge af:
- Vedtagelsen af
lov nr. 429 af 28. april 2010, hvor bl.a.
bemyndigelsesbestemmelserne overalt i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. blev ændret fra
direktøren for Arbejdsdirektoratet til
beskæftigelsesministeren.
- Vedtagelsen af
lov nr. 431 af 28. april 2010 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love, hvor bl.a.
§ 63 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om
sanktioner ved udeblivelse blev ændret.
- Vedtagelsen af
lov nr. 479 af 12. juni 2009 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love, hvor bl.a.
lovens § 63, stk. 5, blev ophævet, og
stk. 6 blev til stk. 5.
I tilfælde, hvor bestemmelserne skal
ændres, foreslås det, at de berørte bestemmelser
i lov nr. 118 af 17. februar 2009 ophæves og indarbejdes med
de fornødne ændringer i nærværende
lovforslag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, 3-6 og § 6.
Til § 3
Til nr. 1 og 2 (§ 13 og
§ 38)
En fleksydelsesmodtager kan frivilligt beslutte,
at der skal indbetales ATP-bidrag af fleksydelsen. Bidraget
udgør et beløb på 1,68 kr. (2010) for hver
time, der udbetales fleksydelse for. Det svarer til, at der
månedligt indbetales ca. 270 kr. i gennemsnit for en
fleksydelsesmodtager. Fleksydelsesmodtageren betaler selv halvdelen
af bidraget, mens staten afholder udgiften for den anden
halvdel.
Det foreslås, at det statslige tilskud til
ATP-bidraget bortfalder, således at fleksydelsesmodtageren
selv betaler hele ATP-bidraget.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1 (§ 3, stk. 1)
Der er tale om en ændring som følge
af lov nr. 912 af 13. juli 2010 om harmonisering af
beskæftigelseskravet, hvorved § 53, stk. 6, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. ophæves,
således at både optjenings- og genoptjeningskravet for
ret til dagpenge for fuldtidsforsikrede er 52 ugers
beskæftigelse eller udøvelse af selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang i en tilsvarende periode inden
for de sidste 3 år. For deltidsforsikrede personer er kravet
34 ugers beskæftigelse inden for de sidste 3 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 1 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2-5.
Forslaget om afskaffelse af optjening af ret til
feriedagpenge ved udbetaling af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) eller VEU-godtgørelse,
jf. forslaget i § 1, nr. 7 og 9, med tilhørende
konsekvensændringer i § 1, nr. 8 og 10,
træder således i kraft den 1. januar 2011, jf. dog
bemærkningerne nedenfor til stk. 2. Forslaget betyder,
at personer, som indtil denne dato har modtaget SVU eller
VEU-godtgørelse, har ret til ferie med feriedagpenge til
afholdelse i det efterfølgende ferieår efter de hidtil
gældende regler.
Forslaget i § 2 om ophævelse af
diverse bestemmelser i lov nr. 118 af 17. februar 2009 træder
også i kraft den 1. januar 2011.
Det foreslås i stk. 2, at forslaget om afskaffelse af
feriedagpenge til dimittender, jf. forslagets § 1, nr.
11, med tilhørende konsekvensændring i § 1,
nr. 12 og 13, som hænger sammen med afskaffelsen af optjening
af ret til feriedagpenge ved udbetaling af SVU og
VEU-godtgørelse, jf. ovenfor til stk. 1, træder i
kraft den 1. maj 2011. Det betyder, at personer, som er optaget i
en arbejdsløshedskasse på grundlag af
gennemførelse af en erhvervsmæssig uddannelse, jf.
§ 41, stk. 1, nr. 3, litra b, inden
ikrafttrædelsen, har ret til dage med feriedagpenge efter de
hidtil gældende regler. Der henvises til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 3, at forslaget om afvikling af
statsligt tilskud til ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse,
jf. forslaget i § 1, nr. 14-16 og § 3,
træder i kraft den 1. januar 2012. Det statslige tilskud vil
bortfalde for ATP-bidrag af efterløn eller fleksydelse, der
udbetales for perioder efter lovens ikrafttræden.
Efter § 7, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 451 af 28. april 2010 om indbetaling af
ATP-bidrag for medlemmer af a-kasser m.fl. har en
efterlønsmodtager en gang om året mulighed for at
ændre valg om betaling af bidrag til ATP. Ændringen
skal meddeles til arbejdsløshedskassen senest den 10. januar
og har virkning fra den første udbetalingsperiode i
kalenderåret.
I forbindelse med forslaget vil der
administrativt blive fastsat regler om, at
efterlønsmodtagere, der ved lovens ikrafttræden
betaler ATP-bidrag af efterlønnen, får mulighed for i
en overgangsperiode på 6 måneder efter lovens
ikrafttræden at fravælge at indbetale ATP-bidrag af
efterløn med 1 måneds varsel.
Efter § 2 i bekendtgørelse nr.
1392 af 11. december 2009 om betaling og indberetning af ATP-bidrag
for modtagere af fleksydelse har en fleksydelsesmodtager, der
indbetaler ATP-bidrag af fleksydelsen, mulighed for at
ophøre med indbetalingen af ATP-bidrag med 6 måneders
varsel. På samme måde som for
efterlønsmodtagere, vil der administrativt blive fastsat
regler om, at fleksydelsesmodtagere, der ved lovens
ikrafttræden betaler ATP-bidrag af fleksydelsen, får
mulighed for i en overgangsperiode på 6 måneder efter
lovens ikrafttræden at fravælge at indbetale ATP-bidrag
af fleksydelse med 1 måneds varsel.
Det foreslås i stk. 4, at ophævelsen af
henvisningen i § 3, stk. 1, i lov om seniorjob til
reglerne om genoptjening af beskæftigelseskrav i
§ 53, stk. 6, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. ophæves den 2. juli 2012
samtidig med ikrafttrædelsen af reglerne om harmonisering af
beskæftigelseskrav, jf. § 2 i lov nr. 912 af 13.
juli 2010.
Det foreslås i stk. 5, at §§ 51 a, 52,
52 a, stk. 2, 2. pkt., 53, stk. 4, 53, stk. 8, 63,
stk. 5, 2. pkt. og 63 a, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring og bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 3 i lov nr. 118 af 17. februar 2009, som affattet
henholdsvis indsat ved § 1, nr. 1-6 og § 6 i
nærværende lovforslag, træder i kraft efter
beskæftigelsesministerens bestemmelse.
Ikrafttrædelsestidspunktet har sammenhæng med
ikrafttrædelsen af lov nr. 118 af 17. februar 2009, som
ændret ved nærværende lovs § 2. Herved
sikres, at alle regeltilpasningerne vedrørende anvendelse af
oplysninger fra indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister,
ved administrationen af arbejdsløshedsforsikringen,
træder i kraft på samme tidspunkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i de
almindelige bemærkninger og til de specielle
bemærkninger ad § 1, nr. 1-6, § 2 og
§ 6.
Til § 6
Ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 fik
direktøren for Arbejdsdirektoratet hjemmel til at
fastsætte regler om opgørelse og medregning af
perioder med arbejde og indtægt, som ligger forud for
ikrafttrædelsen den 1. januar 2008 af reglerne i lov om et
indkomstregister, ved afgørelse om et medlems rettigheder og
forpligtigelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Som følge af ændringerne omtalt
ovenfor til § 2, jf. § 1, nr. 1-6,
foreslås det, at § 3 i lov nr. 118 af 17. februar
2009 ophæves og indarbejdes med de fornødne
ændringer i nærværende lovforslag.
Det foreslås derfor, at
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætter regler om
opgørelse og medregning af perioder med arbejde og
indtægt, som ligger forud for ikrafttrædelsen den 1.
januar 2008 af reglerne i lov om et indkomstregister, ved
afgørelser om et medlems rettigheder og forpligtelser efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | Beskæftigelsesministeriet | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 574 af 27. maj 2010, som bl.a.
ændret ved lov nr. 118 af 17. februar 2009 og senest ved lov
nr. 912 af 13. juli 2010, foretages følgende
ændring: | | | | § 51
a. (Ophævet) | | 1. Efter
§ 51 indsættes i kapitel
9: | § 52. (Ophævet) | | »§ 51 a.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
anvendelsen af bestemmelserne i §§ 49-51, herunder
om fremgangsmåden ved og betingelserne for beregning af
hidtidig indtægt og dagpengesats for det enkelte
medlem. | | | | | | § 52. Hvis et
medlems arbejdstid ikke eller kun vanskeligt kan kontrolleres,
herunder i forbindelse med indberetning til indkomstregisteret, jf.
§ 3 i lov om et indkomstregister, skal indtægten
fra arbejdet omregnes til timer med den til enhver tid
gældende omregningssats. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler
herom.« | | | | § 52
a. … Stk. 2. Et
medlem, som ikke har gennemført en uddannelse, der
berettiger til optagelse i en arbejdsløshedskasse, jf.
§ 41, stk. 1, nr. 3, litra b, og som har haft 26
ugers sammenlagt ledighed, modtager dagpenge, der svarer til 50
pct. af højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70,
indtil medlemmet har haft 104 ugers sammenlagt ledighed. Det
gælder dog ikke fuldtidsforsikrede medlemmer, der har haft
beskæftigelse, som sammenlagt svarer til beskæftigelse
i fagets fulde, sædvanlige arbejdstid i mindst 24
måneder inden for 36 måneder, og deltidsforsikrede
medlemmer, der har haft beskæftigelse, som sammenlagt svarer
til beskæftigelse i fagets fulde, sædvanlige arbejdstid
i mindst 16 måneder inden for 36 måneder. Stk. 3-5.
… | | 2.§ 52 a, stk. 2, affattes
således: »Et medlem, som ikke har gennemført
en uddannelse, der berettiger til optagelse i en
arbejdsløshedskasse, jf. § 41, stk. 1, nr. 3,
litra b, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager
dagpenge, der svarer til 50 pct. af højeste dagpenge, jf.
§§ 47 og 70, indtil medlemmet har haft 104 ugers
sammenlagt ledighed. Det gælder dog ikke et fuldtidsforsikret
medlem, der som lønmodtager inden for 3 år har
fået indberettet mindst 3.848 løntimer i henhold til
lov om et indkomstregister eller i en tilsvarende periode har
udøvet selvstændig virksomhed i væsentligt
omfang, eller et deltidsforsikret medlem, der som
lønmodtager inden for 3 år har fået indberettet
mindst 2.565 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister. Ved opgørelsen efter 2. pkt. finder
§ 53, stk. 3-4, tilsvarende anvendelse.« | | | | § 53. … Stk. 4. Kun
arbejde m.v., jf. stk. 2 og stk. 3, litra a og c, i
medlemsperioder medregnes ved opgørelse af arbejdskravet i
stk. 2 og 6. Beskæftigelse, hvortil der ydes offentligt
tilskud til lønnen, og beskæftigelse ved
selvstændig virksomhed, hvortil der ydes offentligt tilskud
til etablering og drift, medregnes ikke. Stk. 5-8.
… | | 3.§ 53, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Kun indberettede løntimer mv., jf. stk. 2 og
stk. 3, nr. 1 og 3, jf. dog § 52, og
selvstændig erhvervsvirksomhed i medlemsperioder medregnes
ved opgørelse af arbejdskravet i stk. 2 og 6.
Beskæftigelse, hvortil der ydes offentligt tilskud til
lønnen, og selvstændig erhvervsvirksomhed, hvortil der
ydes offentligt tilskud til etablering og drift, og som efter
regler fastsat af beskæftigelsesministeren indberettes til
medlemmets arbejdsløshedskasse af jobcenteret, medregnes
ikke.« | | | | | | 4.§ 53, stk. 9, affattes
således: | Stk.9.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af stk. 2-4 og 6-8, herunder regler om,
at timer, for hvilke der er udbetalt løn, kan indgå i
beregningen af beskæftigelseskravet. | | »Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
opgørelse af beskæftigelseskravet efter denne
bestemmelse. Der kan herunder fastsættes regler om, at
indberettede løntimer, der ligger delvis i en
medlemsperiode, kan medregnes til opfyldelse af
beskæftigelseskravet i forhold til medlemsperiodens
længde inden for indberetningsperioden. Der kan ligeledes
fastsættes regler om, at løntimer, der ligger i den
indberetningsperiode, i hvilken ledigheden indtræder, kan
medregnes, hvis de har betydning for opfyldelsen af
beskæftigelseskravet. Der kan endvidere fastsættes
regler om, at visse perioder, for hvilke der ikke indberettes
løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan medregnes til
opfyldelsen af beskæftigelseskravet.« | | | | § 63. … Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler for
anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-4. | | 5. I § 63, stk. 5, indsættes
som 2. pkt.: »Der kan herunder fastsættes regler
om, at visse perioder, for hvilke der ikke indberettes
løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan medregnes til
opfyldelsen af beskæftigelseskravet i
stk. 4.« | | | | § 63
a. … | | 6.§ 63 a, stk. 3, affattes
således: | Stk. 3. Hvis
medlemmet inden for 12 måneder efter at have fået en
karantæne for at udeblive fra en samtale eller aktivitet, jf.
stk. 2, eller efter at have fået en karantæne for
selvforskyldt ledighed, jf. § 63, stk. 4, 1. pkt.,
uden fyldestgørende grund på ny udebliver fra en
samtale eller aktivitet efter stk. 1, bortfalder retten til
dagpenge, indtil | | »Stk. 3.
Hvis medlemmet inden for 12 måneder efter at have fået
en karantæne for at udeblive fra en samtale eller aktivitet,
jf. stk. 2, eller efter at have fået en karantæne
for selvforskyldt ledighed, jf. § 63, stk. 4, 1.
pkt., uden fyldestgørende grund på ny udebliver fra en
samtale eller aktivitet efter stk. 1, bortfalder retten til
dagpenge. Dagpengeretten er bortfaldet, indtil medlemmet | 1) | et fuldtidsforsikret medlem har haft mere
end 300 timers arbejde inden for 10 uger, | | 1) | som fuldtidsforsikret lønmodtager i
henhold til lov om et indkomstregister har fået indberettet
300 løntimer, jf. dog § 52, inden for en
sammenhængende periode, der dækker 3 måneder ved
månedsindberetninger, eller 276 løntimer, jf. dog
§ 52, inden for en sammenhængende periode, der
dækker 12 uger ved uge- eller 14-dages-indberetninger, | 2) | et deltidsforsikret medlem har haft mindst
150 timers arbejde inden for 10 uger eller | | 2) | som deltidsforsikret lønmodtager i
henhold til lov om et indkomstregister har fået indberettet
150 løntimer, jf. dog § 52, inden for en
sammenhængende periode, der dækker 3 måneder ved
månedsindberetninger, eller 138 løntimer, jf. dog
§ 52, inden for en sammenhængende periode på
12 uger ved uge- eller 14-dages-indberetninger eller | 3) | et medlem i mindst 26 uger uafbrudt har
drevet selvstændig virksomhed i væsentligt
omfang. | | 3) | i mindst 26 uger uafbrudt har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt
omfang.« | Stk. 4.
… | | | | | | § 75
h. Et medlem optjener ret til ferie med feriedagpenge
på grundlag af perioder, hvorunder
arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til medlemmet.
Udbetaling af efterløn giver dog ikke ret til
feriedagpenge. | | 7.§ 75 h, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således: »Udbetaling af efterløn og
godtgørelse efter lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse giver dog ikke ret til
feriedagpenge.« | Stk. 2. Et medlem
optjener endvidere ret til ferie med feriedagpenge på
grundlag af perioder, for hvilke medlemmet har fået
udbetalt | | | 1) | sygedagpenge i henhold til lov om
sygedagpenge eller dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel, men ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn, | | 8. I § 75 h, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »løn,«:
»eller«. | 2) | støtte i henhold til lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, eller | | 9.§ 75 h, stk. 2, nr. 2,
ophæves. Nr. 3 bliver herefter nr. 2. | 3) | ydelser, der efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren, kan sidestilles med de i
stk. 1 og de under nr. 1 og 2 nævnte ydelser. | | 10. I § 75 h, stk. 2, nr. 3, som
bliver nr. 2, udgår »og 2«. | Stk. 3. For et
medlem, der er optaget i arbejdsløshedskassen på
grundlag af gennemførelse af en erhvervsmæssig
uddannelse, jf. § 41, stk. 1, nr. 3, litra b,
gælder følgende: | | 11.§ 75 h, stk. 3,
ophæves. Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6. | 1) | Er optagelsen sket i perioden 1. maj til og
med 31. juli i et ferieår, har medlemmet ret til 15 dage med
feriedagpenge i såvel det pågældende som det
følgende ferieår. | | | 2) | Er optagelsen sket i perioden 1. august til
og med 31. december i et ferieår, har medlemmet ret til 10
dage med feriedagpenge i det pågældende ferieår
og 15 dage med feriedagpenge i det følgende
ferieår. | | | 3) | Er optagelsen sket i perioden 1. januar til
og med 30. april i et ferieår, har medlemmet ret til 5 dage
med feriedagpenge i det pågældende ferieår og 15
dage med feriedagpenge i det følgende ferieår. | | | 4) | Der sker fradrag i antallet af dage med ret
til feriedagpenge i et ferieår efter nr. 1-3, i det omfang
medlemmet til brug for samme ferieår har optjent ret til
ferie med feriegodtgørelse eller løn. | | | Stk. 4. Retten
til feriedagpenge er betinget af, at medlemmet på
ferietidspunktet | | | 1) | er i et arbejdsforhold som
lønmodtager eller er ledigt, | | | 2) | ville have dagpengeret i tilfælde af
ledighed og | | | 3) | har afholdt sin optjente ferie med
feriegodtgørelse eller løn. | | | Stk. 5. Uanset
bestemmelsen i stk. 4, nr. 1, kan ledige medlemmer, der
deltager i uddannelse og modtager uddannelsesydelse efter kapitel 9
b eller dagpenge efter denne lov, godtgørelse efter lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse eller støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, i stedet for disse ydelser
vælge at få udbetalt optjente feriedagpenge under
uddannelsesinstitutionens ferielukning og lignende. | | 12. I § 75 h, stk. 5, som bliver
stk. 4, ændres »stk. 4« til:
»stk. 3«. | Stk. 6. Beregning
af feriedagpengeretten efter stk. 1 sker således, at et
medlem, der i hele optjeningsåret har modtaget ydelser
svarende til dagpenge ved fuld ledighed, vil optjene ret til 25
dage med feriedagpenge. I øvrige tilfælde sker der en
forholdsmæssig beregning. | | | Stk. 7.
Nærmere regler om feriedagpenge, herunder om beregning af
feriedagpengeretten, feriedagpengenes størrelse, lediges
underretning til jobcenteret om tidspunktet for feriens afholdelse
og kommunernes medvirken efter stk. 2, fastsættes af
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet. Endvidere fastsætter
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
undervisningsministeren regler om indberetning til
arbejdsløshedskasserne fra de myndigheder, der varetager
udbetalingen af støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte. | | 13. I § 75 h, stk. 7, som bliver
stk. 6, ophæves 2.
pkt. | | | | § 85
d. … Stk. 3.
Modtageren af efterløn betaler halvdelen af bidraget, og
staten betaler den anden halvdel. Hver bidragsandel for en uge
eller en måned nedrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Bidragene finansieres i overensstemmelse med de
i stk. 4 og 5 fastsatte regler. Stk. 4.
Arbejdsløshedskassen fratrækker medlemmets del af
bidraget ved udbetalingen af efterløn med henblik på
indbetaling af bidraget til Arbejdsmarkedets Tillægspension
efter hvert kvartals udløb. | | 14.§ 85 d, stk. 3 og 4, affattes
således: »Stk. 3.
Efterlønsmodtageren betaler bidraget. Bidraget for en uge
eller en måned nedrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 4.
Arbejdsløshedskassen fratrækker bidraget ved
udbetalingen af efterløn til medlemmet med henblik på
indbetaling af bidraget til Arbejdsmarkedets Tillægspension
efter hvert kvartals udløb.« | Stk. 5. Statens
andel af bidraget indbetales til Arbejdsmarkedets
Tillægspension efter hvert kvartals udløb. | | 15.§ 85 d, stk. 5,
ophæves. Stk. 6-8 bliver herefter stk. 5-7. | Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension
nærmere regler om indbetaling af bidrag efter stk. 3-5
samt om indberetning herom til Arbejdsmarkedets
Tillægspension. | | 16. I § 85 d, stk. 6, der bliver
stk. 5, ændres »efter stk. 3-5« til:
»efter stk. 3 og 4«. | Stk. 7-8.
… | | | | | | § 1 | | § 2 | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 975 af 26. september 2008, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008, foretages følgende ændringer: | | I lov nr. 118 af 17. februar 2009 om ændring
af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., foretages
følgende ændring: | | | | 1. -2. … | | 1.§ 1, nr. 3, 4, 8, 10, 16 og 17, og § 3 ophæves. | | | | 3.§ 51 a affattes
således: | | | »§ 51 a.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om anvendelsen af bestemmelserne i §§ 48-51,
herunder om fremgangsmåden ved og betingelserne for beregning
af hidtidig arbejdsfortjeneste og dagpengesats for det enkelte
medlem.« | | | | | | 4.§ 52 affattes således: | | | »§ 52.
Hvis et medlems arbejdstid ikke eller kun vanskeligt kan
kontrolleres, herunder i forbindelse med indberetning til
indkomstregisteret, jf. § 3 i lov om et indkomstregister,
skal indtægten fra arbejdet omregnes til timer med den til
enhver tid gældende omregningssats. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler
herom.« | | | | | | 5. -7. … | | | | | | 8.§ 53, stk. 4, affattes
således: | | | »Stk. 4.
Kun indberettede løntimer m.v., jf. stk. 2 og
stk. 3, nr. 1 og 3, jf. dog § 52, og
selvstændig erhvervsvirksomhed i medlemsperioder medregnes
ved opgørelse af arbejdskravet i stk. 2 og 6.
Beskæftigelse, hvortil der ydes offentligt tilskud til
lønnen, og selvstændig erhvervsvirksomhed, hvortil der
ydes offentligt tilskud til etablering og drift, og som efter
regler fastsat af Arbejdsdirektoratet indberettes til medlemmets
arbejdsløshedskasse af staten eller kommunen i jobcenteret
eller kommunen, medregnes ikke.« | | | | | | 9.§ 53, stk. 6, affattes
således: | | | »Stk. 6.
For et medlem, hvis ret til dagpenge er bortfaldet som følge
af, at perioderne efter § 55, stk. 1, er
udløbet, er generhvervelsen af retten til dagpenge betinget
af, | | | 1) | at et fuldtidsforsikret medlem som
lønmodtager inden for de seneste 3 år har fået
indberettet mindst 962 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister, eller som i en tilsvarende periode har
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i
væsentligt omfang, eller | | | 2) | at et deltidsforsikret medlem som
lønmodtager inden for de seneste 3 år har fået
indberettet mindst 629 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister.« | | | | | | 10.§ 53, stk. 9, affattes
således: | | | »Stk. 9.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om anvendelse af stk. 2-4 og 6-8. Der kan herunder
fastsættes regler om, at indberettede løntimer, der
ligger delvis i en medlemsperiode, kan medregnes til opfyldelse af
beskæftigelseskravet i forhold til medlemsperiodens
længde inden for indberetningsperioden. Der kan ligeledes
fastsættes regler om, at løntimer, der ligger i den
indberetningsperiode, i hvilken ledigheden indtræder, kan
medregnes, hvis de har betydning for opfyldelsen af
beskæftigelseskravet. Der kan endvidere fastsættes
regler om, at visse perioder, for hvilke der ikke indberettes
løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan medregnes til
opfyldelsen af beskæftigelseskravet i stk. 2 og
6.« | | | | | | 11. -15.
… | | | | | | 16. I § 63, stk. 6, indsættes
som 2. pkt.: | | | »Der kan herunder fastsættes regler
om, at visse perioder, for hvilke der ikke indberettes
løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan medregnes til
opfyldelsen af beskæftigelseskravet i
stk. 4.« | | | | | | 17.§ 63 a, stk. 3, affattes
således: | | | »Stk. 3.
Hvis medlemmet inden for 12 måneder efter at have fået
en karantæne for at udeblive fra en samtale, jf. stk. 2,
eller efter at have fået en karantæne for selvforskyldt
ledighed, jf. § 63, stk. 4, 1. pkt., uden
fyldestgørende grund på ny udebliver fra en
jobsamtale, formidlings-, cv- eller rådighedssamtale,
bortfalder retten til dagpenge. Dagpengeretten er bortfaldet,
indtil medlemmet | | | 1) | som fuldtidsforsikret lønmodtager i
henhold til lov om et indkomstregister har fået indberettet
300 løntimer, jf. dog § 52, inden for en
sammenhængende periode, der dækker 3 måneder ved
månedsindberetninger, eller 276 løntimer, jf. dog
§ 52, inden for en sammenhængende periode, der
dækker 12 uger ved uge- eller 14-dages-indberetninger, | | | 2) | som deltidsforsikret lønmodtager i
henhold til lov om et indkomstregister har fået indberettet
150 løntimer, jf. dog § 52, inden for en
sammenhængende periode, der dækker 3 måneder ved
månedsindberetninger, eller 138 løntimer, jf. dog
§ 52, inden for en sammenhængende periode på
12 uger ved uge- eller 14-dages-indberetninger eller | | | 3) | i mindst 26 uger uafbrudt har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt
omfang.« | | | | | | 18. -31.
… | | | | | | § 2 | | | | | | … | | | | | | § 3 | | | | | | Direktøren for Arbejdsdirektoratet
fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet regler om opgørelse og
medregning af perioder med arbejde og indtægt, som ligger
forud for ikrafttrædelsen den 1. januar 2008 af reglerne i
lov om et indkomstregister, ved afgørelser om et medlems
rettigheder og forpligtelser efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. som ændret ved
§ 1 i nærværende lov. | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 871 af 6. juli 2007, som ændret ved § 23 i lov
nr. 523 af 6. juni 2007, § 2 i lov nr. 108 af 26. februar
2008, § 5 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
§ 6 i lov nr. 429 af 24. april 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1.§ 13 affattes således: | § 13.
Modtageren af fleksydelse betaler halvdelen af bidraget, mens den
anden halvdel betales af kommunen. Hver bidragsandel for en
måned nedrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2. Kommunen
fratrækker månedligt modtagerens bidrag i fleksydelsen
med henblik på indbetaling til Arbejdsmarkedets
Tillægspension. | | »§ 13.
Fleksydelsesmodtageren betaler bidraget. Bidraget for en
måned nedrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2. Kommunen
fratrækker månedligt bidraget i fleksydelsen til
modtageren med henblik på indbetaling til Arbejdsmarkedets
Tillægspension.« | | | | § 38. Staten refunderer kommunernes
udgifter til fleksydelse og ATP-bidrag efter denne lov. | | 2. I § 38 udgår »og
ATP-bidrag«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov nr. 1543 af 20. december 2006 om seniorjob,
som ændret ved § 4 i lov nr. 483 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændring: | | | | § 3.
Personer, som er ophørt i et seniorjob, fordi vedkommende
har fået ordinær beskæftigelse, har ved ledighed
ret til på ny at få et seniorjob, medmindre personen
har genoptjent ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf.
§ 53, stk. 6, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Kommunen har pligt til at
ansætte personen i seniorjob senest 1 måned efter den
dag, hvor ansøgningen om et seniorjob er modtaget. Stk. 2.
… | | 1. I § 3, stk. 1, udgår
», stk. 6,«. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog
stk. 2-4. | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 11-13, træder i kraft den 1. maj
2011. | | | Stk. 3.
§ 1, nr. 14-16, og § 3 træder i kraft den
1. januar 2012. | | | Stk. 4.
§ 4 træder i kraft den 2. juli 2012. | | | Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1-6, og
§ 6. | | | | | | § 6 | | | | | | Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet regler om
opgørelse og medregning af perioder med arbejde og
indtægt, som ligger forud for den 1. januar 2008 ved
afgørelser om et medlems rettigheder og forpligtelser efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som ændret ved
§ 1 i lov nr. 118 af 17. februar 2009 og ved
§ 1, 1-6 og § 2 i nærværende
lov. |
|