Fremsat den 17. november 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven
(Ændring af skatteordningen for
udenlandske forskere og nøglemedarbejdere)
§ 1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1086 af 14. november 2005, som ændret bl.a. ved lov nr.
522 af 17. juni 2008, § 3 i lov nr. 462 af 12. juni 2009,
§ 1 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, § 7 i lov
nr. 1278 af 16. december 2009 og senest ved § 6 i lov nr.
724 af 25. juni 2010, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 48 E, stk. 3, nr. 1,
ændres »3 år« til: »10
år«.
2. I
§ 48 E, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »inden for de seneste 3 år« til:
»inden for de perioder, der er nævnt i disse
bestemmelser,«.
3. § 48 F, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »For personer, som vælger
beskatning efter §§ 48 E og 48 F, beregnes A-skatten
som 26 pct. af vederlaget i penge i henhold til
ansættelseskontrakten.«
4. I
§ 48 F, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 8« til: »jf. dog
stk. 3«.
5. I
§ 48 F, stk. 1, 6. pkt.,
udgår », jf. dog stk. 3 og 4«.
6. I
§ 48 F, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »36 måneders« til: »60
måneders«.
7. § 48 F, stk. 3-7,
ophæves.
Stk. 8-13 bliver herefter
stk. 3-8.
8. I
§ 48 F, stk. 8, som
bliver stk. 3, ændres i 1.
pkt. »efter stk. 1-3« til: »efter
stk. 1«.
9. I
§ 48 F, stk. 9, som
bliver stk. 4, ændres »efter stk. 1-3«
til: »efter stk. 1«.
10. I
§ 48 F, stk. 10, som
bliver stk. 5, ændres to steder i 1. pkt. »efter stk. 1-3«
til: »efter stk. 1«.
11. I
§ 48 F, stk. 11, som
bliver stk. 6, ændres »efter stk. 1-3«
til: »efter stk. 1«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra indkomståret 2011.
Stk. 3.
§ 1, nr. 6, finder ikke anvendelse for personer, som
forud for indkomståret 2011 har været beskattet i 36
måneder efter kildeskattelovens §§ 48 E og 48
F i nogen hidtidig affattelse af disse bestemmelser.
Stk. 4. Personer,
som ved påbegyndelsen af indkomståret 2011 har valgt
beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og 48 F
som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november
2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 522 af 17. juni 2008,
§ 3 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, § 1 i lov
nr. 521 af 12. juni 2009, § 7 i lov nr. 1278 af 16.
december 2009 og senest ved § 6 i lov nr. 724 af 25. juni
2010, beskattes med 26 pct. i den resterende del af den periode,
hvor beskatning efter § 48 F, stk. 3, som affattet
ved førnævnte lov kunne have været valgt. 1.
pkt. gælder uanset bestemmelserne i lovens § 1, nr.
1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne har den 8.
november indgået aftale om finansloven for 2011.
Følgende element fra finanslovsaftalen for
2011 indgår i dette lovforslag:
»Bruttoskatteordningen
for forskere og nøglemedarbejdere
Bruttoskatteordningen letter danske virksomheders
muligheder for at rekruttere kvalificeret udenlandsk
arbejdskraft.
Regeringen, dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne er enige om at gøre ordningen enklere og
forbedre mulighederne for at tiltrække udenlandske eksperter
til opgaver, der varer mere end 3 år. Flere højt
kvalificerede medarbejdere er med til at styrke danske
virksomheders konkurrenceposition i en stadig mere global verden og
dermed øge vækstmulighederne i dansk
økonomi.
Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne er derfor enige om, at det skal være
muligt at anvende ordningen i 5 år til en skattesats på
26 pct.
(…)
Fremover kan bruttoskatteordningen kun anvendes
af personer, der ikke har været skattepligtige i Danmark
inden for de seneste 10 år (…).
Initiativet drøftes med partierne bag
Jobplanen.«
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Formålet med lovforslaget er at lette
danske virksomheders muligheder for at kunne rekruttere højt
kvalificeret arbejdskraft i udlandet. Forskerskatteordningen
gøres efter lovforslaget enklere, og mulighederne for at
tiltrække udenlandske eksperter til opgaver, der varer mere
end tre år, forbedres. Flere højt kvalificerede
medarbejdere vil styrke danske virksomheders konkurrenceposition i
en stadigt mere global verden og dermed øge
vækstmulighederne i dansk økonomi.
3. Gældende ret
Den særlige skatteordning for udenlandske
forskere og nøglemedarbejdere -
»forskerskatteordningen« - kan anvendes af enhver, der
opfylder en række objektivt fastsatte betingelser. Der er
intet skønselement og ingen dispensationsmuligheder i
ordningen. Enten opfylder man betingelserne, eller også
gør man det ikke.
Hovedbetingelserne er følgende:
- Man skal blive
skattepligtig til Danmark i forbindelse med påbegyndelse af
et ansættelsesforhold hos en dansk arbejdsgiver.
- Man må ikke
inden for de seneste tre år have været skattepligtig
til Danmark af lønindkomst eller indkomst ved
selvstændig virksomhed.
- Man må ikke
inden for de seneste fem år have haft direkte eller indirekte
del i ledelsen af, kontrollen med eller kapitalen i den virksomhed,
hvor man skal ansættes.
- Man må ikke
inden for tre år før eller et år efter
ophør af tidligere skattepligt have været ansat i den
virksomhed, hvor man nu skal ansættes, eller i dermed
koncernforbundet dansk eller udenlandsk virksomhed.
- Man skal efter
ansættelseskontrakten være garanteret en løn
på i gennemsnit mindst 69.300 kr. om måneden
(2010-niveau). Dette krav gælder ikke for personer, hvis
kvalifikationer som forskere er godkendt af en
forskningsinstitution eller et forskningsråd.
Når disse betingelser er opfyldt, kan man
vælge enten at blive bruttobeskattet med 25 pct. i tre
år eller med 33 pct. i fem år. I begge tilfælde
skal der betales arbejdsmarkedsbidrag. Der kan ikke foretages
fradrag i den bruttobeskattede indkomst.
Efter udløbet af perioden på
bruttoskat kan man som alt overvejende hovedregel blive i Danmark
på almindelige skattevilkår i ubegrænset tid. Kun
i de tilfælde, hvor en person inden for fem år forud
for ansættelsen under forskerskatteordningen har været
fuldt skattepligtig til Danmark eller begrænset skattepligtig
af lønindkomst eller indkomst ved selvstændig
virksomhed, gælder der et efterbeskatningskrav. Dette
indebærer, at man mister skattefordelen for den tid, hvor
forskerskatteordningen har været anvendt, hvis man ikke inden
fire år efter udløbet af perioden på bruttoskat
bringer sin skattepligt til Danmark til ophør i mindst tre
år.
Denne regel omfatter kun personer, der har
været ude af dansk skattepligt i mellem tre og fem år
forud for ansættelsen under forskerskatteordningen.
4. Lovforslaget
Lovforslaget går ud på, at det
fremover skal være muligt at anvende forskerskatteordningen i
fem år til en skattesats på 26 pct. Partierne bag
forslaget er enige om, at der i det nye enstrengede system ikke er
behov for efterbeskatning af personer, som vælger at arbejde
i Danmark i år 4 og 5. Partierne er endvidere enige om at
fjerne det efterbeskatningskrav, der gælder for personer, som
kun har været ude af dansk skattepligt i en periode på
mellem tre og fem år. Dette skal ses i sammenhæng med,
at partierne også er enige om at forlænge den periode,
hvor en person skal have været ude af dansk skattepligt for
at kunne gøre brug af forskerskatteordningen. Denne er i
øjeblikket tre år. Perioden foreslås
forlænget til 10 år.
Som nævnt under gennemgangen af
gældende ret ovenfor kan forskerskatteordningen i sin
nuværende form anvendes enten i tre år til 25 pct. skat
eller i fem år til 33 pct. skat. Efter lovforslaget kan
ordningen anvendes i fem år til en skattesats på 26
pct. Samlet set giver den nye ordning således en lavere
beskatning, uanset om den nye ordning sammenlignes med den ene
eller den anden variant af den eksisterende.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget består af to elementer, som
har modsatrettede provenumæssige konsekvenser. Lovforslaget
skønnes samlet set at være provenuneutralt.
Omlægning af den nuværende
bruttoskatteordning, så det i fremtiden bliver en enstrenget
ordning med en skattesats på 26 pct. (ca. 31,9 pct. inkl.
AM-bidrag) i fem år, medfører isoleret set et
provenutab i størrelsesordenen 50 mio. kr. Modsat
medfører forslaget om at forlænge den periode, man
skal have været ude af dansk skattepligt for at kunne
gøre brug af ordningen, fra tre til 10 år, isoleret
set et merprovenu i størrelsesordenen 50 mio. kr.
Det strukturelle niveau for antal personer
på bruttoskatteordningen skønnes at udgøre ca.
3.500 personer om året. Heraf skønnes antallet af
personer, som anvender 33 pct. ordningen, at udgøre ca. 350
personer årligt, mens de resterede ca. 3.150 personer
anvender 25 pct. ordningen.
For personer, som er tilknyttet kortere
arbejdsopgaver, betyder omlægningen en beskeden
skattestigning på ca. 0,9 pct. enheder om året,
svarende til en skattestigning på ca. 9.000 kr. for en person
med en indkomst på 1 mio. kr. Omvendt betyder
omlægningen også, at de personer, som i forvejen
anvender ordningen, vil få et større incitament til at
forlænge deres ophold i Danmark. For personer på 33
pct. ordningen vil skatten falde med ca. 6,5 pct. enheder om
året, svarende til skattelettelse på knap 65.000 kr.
ved en indkomst på 1 mio. kr.
For nogle vil det efter de gældende regler
være aktuelt at anvende 25 pct. ordningen i 3 år
efterfulgt af 1-2 år på almindelig beskatning. For
denne persongruppe vil omlægningen betyde, at de i de tre
første år vil få en beskeden skattestigning,
mens de i de to sidste år vil få en skattelettelse
svarende til forskellen mellem almindelig indkomst skat og en
bruttoskat på ca. 31,9 pct. (inkl. AM-bidrag).
Størrelsen af denne persongruppe kendes ikke.
Samlet set skønnes disse bevægelser,
med stor usikkerhed, at medføre et nettoprovenutab på
ca. 50 mio. kr. årligt.
Personer, som har et forudgående
tilknytningsforhold til Danmark, vil være mindre
påvirkelige overfor skatteændringer end personer uden
et sådant tilknytningsforhold, da mange sådanne
personer vil have andre årsager (familieforhold mv.) til at
bosætte sig i Danmark end de rent skattemæssige. Derfor
må det også formodes, at personer med et
forudgående tilknytningsforhold til Danmark vil være
tilbøjelige til at vende tilbage til Danmark igen efter en
kortere eller længere årrække, og uanset om det
er muligt at anvende bruttoskatteordningen eller ej.
Forlængelsen af den periode, hvor man skal
have været ude af dansk skattepligt, fra tre år til 10
år skønnes med stor usikkerhed at bevirke, at der i
fremtiden er ca. 75 pct. færre personer med forudgående
tilknytningsforhold til Danmark, som vil opfylde kravene.
Det skønnes, at antallet af sådanne
personer, som i dag anvender bruttoskatteordningen, udgør i
størrelsesordenen 350-400 personer årligt. Dermed
skønnes regelændringen at medføre, at ca.
250-300 personer i fremtiden, vil betale almindelig dansk
indkomstskat frem for den lavere sats på
bruttoskatteordningen. På denne baggrund skønnes
regelændringen med stor usikkerhed at medføre et
merprovenu i størrelsesordenen 50 mio. kr. årligt.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsudgifter til systemtilretninger i størrelsesordenen
1,5 mio. kr.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslaget imødekommes
erhvervslivets ønsker om at skabe bedre forhold for personer
tilknyttet længerevarende arbejdsopgaver. De forbedrede
rekrutteringsforhold må forventes at medføre en
øget tilgang af forskere m.v. tilknyttet
længerevarende arbejdsopgaver og projekter, der ellers ikke
ville være kommet til landet. I det omfang, at virksomhederne
i sjældnere grad skal ansætte ny arbejdskraft
(gennemsnitsopholdet stiger), vil erhvervslivets omkostninger til
rekruttering falde.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Da den særlige skatteordning i sin tid blev
indført, blev den anset for at være en
statsstøtteordning og blev godkendt af Kommissionen efter
statsstøttereglerne. I 2000 blev ordningen godkendt som en
generel foranstaltning, og de foreslåede ændringer
ændrer ikke grundlaget herfor. Lovforslaget har således
ikke nogen EU-retlige konsekvenser.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget er ved fremsættelsen sendt til
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks
Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Den Danske Skatteborgerforening, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer, Kommunernes Landsforening.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget skønnes samlet set at
være provenuneutralt. | | Administrative konsekvenser for det
offentlige | | Udgifter til systemtilretninger i
størrelsesordenen 1,5 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget medfører positive
konsekvenser for erhvervslivet, der ikke kan kvantificeres
nærmere. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler er det en
betingelse for at kunne gøre brug af forskerskatteordningen,
at man ikke har været fuldt skattepligtig til Danmark eller
har været skattepligtig til Danmark af lønindkomst
eller indkomst ved selvstændig virksomhed i de seneste tre
år forud for ansættelsen. Denne periode foreslås
forlænget til 10 år.
Til nr. 2
Der eksisterer forskellige steder i
forskerskatteordningen særligt lempelige regler for personer,
hvis kvalifikationer som forsker er godkendt af en
forskningsinstitution eller et forskningsråd. Et af disse
steder er en regel om, at en forsker i et vist omfang godt kan have
været begrænset skattepligtig til Danmark af
lønindkomst som gæsteunderviser og lign. på
universiteter forud for ansættelse under
forskerskatteordningen. Tidsfristerne i denne regel foreslås
justeret som en konsekvens af den ændring, der er beskrevet
under nr. 1.
Til nr. 3
I øjeblikket kan der vælges mellem
en skattesats på 25 pct. i tre år og en skattesats
på 33 pct. i fem år. Det foreslås, at der
fremover kun kan vælges en enhedssats på 26 pct.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at de gældende stk. 3-7 foreslås
ophævet.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring i form
af fjernelse af en henvisning. Indkomstskattepligten for indkomst
omfattet af forskerskatteordningen er som udgangspunkt endeligt
opfyldt ved erlæggelse af bruttoskatten. I øjeblikket
er der en mulighed for at vælge om fra 25 pct. skat i tre
år til 33 pct. skat i fem år, og i denne situation skal
forskellen erlægges. Med ophævelse af bestemmelserne om
valg mellem to satser bliver henvisningen overflødig.
Til nr. 6
Det foreslås, at forskerskatteordningen
fremover skal kunne anvendes i 60 måneder i alle
tilfælde.
Til nr. 7
De bestemmelser, der foreslås
ophævet, vedrører for det første muligheden for
at vælge mellem 25 pct. skat i tre år og 33 pct. skat i
fem år. Efter forslaget vil der fremover kun kunne
vælges 26 pct. skat i fem år.
Dernæst vedrører forslaget en
ophævelse af de sidste rester af det gamle generelle
efterbeskatningskrav. Oprindeligt gjaldt dette krav for alle. Efter
tre år på forskerskatteordningen skulle man efter et
bestemt åremål bringe sin skattepligt til Danmark til
ophør igen - dvs. flytte væk fra Danmark igen. Gjorde
man ikke det, mistede man skattefordelen for den tid, hvor
forskerskatteordningen havde været anvendt. Man blev med
andre ord efterbeskattet. Dette blev i 1998 ophævet for
forskere og i 2002 for de fleste andre. Nu gælder kravet kun
for personer, som har været ude af dansk skattepligt i en
periode på mellem tre og fem år. Forslaget om helt at
afskaffe dette krav skal ses i sammenhæng med, at den
periode, hvor en person skal have været ude af dansk
skattepligt for at kunne gøre brug af
forskerskatteordningen, nu foreslås forlænget til 10
år.
Til nr. 8-11
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at der fremover kun vil kunne vælges
beskatning efter én sats.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2
Det foreslås, at loven har virkning fra
indkomståret 2011.
Til stk. 3
Det foreslås, at forlængelsen af den
periode, hvor forskerskatteordningen kan anvendes, fra tre til fem
år ikke skal finde anvendelse for personer, som forud for
indkomståret 2011 allerede er blevet beskattet i 36
måneder efter forskerskatteordningen, uanset i hvilken
tidligere udformning. Personer, der allerede har anvendt
forskerskatteordningen fuldt ud, får hermed ikke mulighed for
at komme på forskerskat igen i to år ekstra.
En sådan person vil være omfattet af
ophævelsen af det gamle efterbeskatningskrav, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 7, hvis noget
sådant skulle være aktuelt for den
pågældende. Dette vil være tilfældet, hvis
den pågældende havde været ude af dansk
skattepligt i under fem år forud for anvendelsen af
forskerskatteordningen, og den pågældende endnu ikke
har været omfattet af de almindelige skatteregler i fire
år efter ophør af treårsperioden på
forskerskat.
Til stk. 4
Endelig foreslås det at personer, som er
omfattet af den gældende forskerskatteordning på
tidspunktet for påbegyndelsen af indkomståret 2011,
beskattes med 26 pct. i den resterende del af den periode, hvor 33
pct. beskatning efter den nugældende ordning kunne have
været valgt. Dette indebærer, at alle, der nu er i
forskerskatteordningen, vil kunne være omfattet af ordningen
i fem år, uanset om man oprindeligt har valgt 25 pct. skat
eller 33 pct. skat, og at alle fremadrettet beskattes med 26
pct.
Dette skal gælde uanset bestemmelserne i
lovens § 1, nr. 1, dvs. den bestemmelse, hvorefter en
person skal have været uden for dansk skattepligt
forlænges fra tre år til 10 år for at kunne
gøre brug af forskerskatteordningen. De personer, som ved
påbegyndelsen af indkomståret 2011 er omfattet af
forskerskatteordningen, fortsætter således under
ordningen, selvom de ikke opfylder den nye betingelse om at have
været ude af dansk skattepligt i mindst 10 år.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som
ændret bl.a. ved lov nr. 522 af 17. juni 2008, § 3
i lov nr. 462 af 12. juni 2009, § 1 i lov nr. 521 af 12.
juni 2009, § 7 i lov nr. 1278 af 16. december 2009 og
senest ved § 6 i lov nr. 724 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 48
E. Personer, som bliver skattepligtige efter § 1
eller § 2, stk. 1, nr. 1, i forbindelse med
påbegyndelse af ansættelsesforhold hos en arbejdsgiver,
som er omfattet af § 1 eller § 2, stk. 1,
nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2,
stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskatningslovens
§ 1 eller dødsboskattelovens § 1, kan
vælge at blive beskattet af vederlag i penge, jf.
§ 43, stk. 1, efter § 48 F. | | | Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for
personer, som er skattepligtige efter § 1, og som anses
for hjemmehørende i Danmark efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, når der udføres
arbejde uden for Danmark under sådanne omstændigheder,
at beskatningsretten til indkomsten efter
dobbeltbeskatningsoverenskomst overgår til udlandet,
Færøerne eller Grønland. | | | Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelsen
af stk. 1, at | | | 1) | den skattepligtige ikke inden for de
seneste 3 år forud for ansættelsen har været
skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1,
nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller stk. 2, jf. dog
stk. 6, | | 1.§ 48 E, stk. 3, nr. 1,
ændres »3 år« til: »10
år«. | 2) | den skattepligtige ikke har eller inden for
de seneste 5 år forud for ansættelsen har haft direkte
eller indirekte del i ledelsen af, kontrollen med eller
væsentlig indflydelse på den virksomhed, med hvilken
ansættelsesforholdet er indgået, jf. § 43,
stk. 2, litra i, 3. -6. pkt., | | | 3) | den skattepligtige ikke på noget
tidspunkt inden for en periode på 3 år før og 1
år efter ophør af skattepligt som nævnt i nr. 1
har været ansat i den forskningsinstitution eller den
virksomhed, hvormed ansættelsesforholdet indgås, eller
i en dermed koncernforbundet dansk eller udenlandsk virksomhed, jf.
dog stk. 4, | | | 4) | den skattepligtige ikke forud for
ansættelsen har været udsendt til udlandet som
ph.d.-studerende lønnet af offentlige midler fra Danmark
og | | | 5) | vederlaget i penge i henhold til
ansættelseskontrakten som et gennemsnit inden for samme
kalenderår udgør et grundbeløb på mindst
69.300 kr. (2010-niveau) om måneden, hvilket reguleres efter
personskattelovens § 20, hvortil kommer bidrag efter lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. dog
stk. 5. | | | Stk. 4. Betingelserne i stk. 3, nr. 3 og
4, anses for opfyldt, hvis den skattepligtige ikke inden for 3
år forud for ansættelse med beskatning efter
§ 48 F har været ansat i den forskningsinstitution
eller den virksomhed, hvormed ansættelsesforholdet
indgås, eller i en dermed koncernforbundet dansk eller
udenlandsk virksomhed, henholdsvis har været udsendt til
udlandet som ph.d.-studerende lønnet af offentlige midler
fra Danmark. | | | Stk. 5. Personer, hvis kvalifikationer som
forskere ved påbegyndelsen af ansættelsesforholdet er
godkendt af en offentlig forskningsinstitution eller et
forskningsråd, jf. lov om forskningsrådgivning m.v., og
som skal udføre forskningsarbejde, er ikke omfattet af
vederlagskravet i stk. 3, nr. 5. | | | Stk. 6. Personer som nævnt i stk. 5
anses for at opfylde betingelserne i stk. 3, nr. 1 og 3, selv
om de pågældende inden for de seneste 3 år har
været skattepligtige efter § 2, stk. 1, nr. 1,
af indkomst ved virksomhed af en samlet varighed på
højst 12 måneder som gæsteundervisere og
lignende på universiteter eller andre
forskningsinstitutioner. Sådanne personer anses endvidere for
at opfylde betingelserne i stk. 3, nr. 1 og 3, selv om der i
den i 1. pkt. nævnte periode er indtrådt skattepligt
efter § 1, når den pågældendes ophold
ved dansk universitet eller forskningsinstitution udelukkende er
finansieret af midler hidrørende fra kilder uden for
Danmark. | | 2. I § 48 E, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »inden for de seneste 3 år« til:
»inden for de perioder, der er nævnt i disse
bestemmelser,«. | Stk. 7. Ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte nærmere regler for godkendelse efter
stk. 5 og § 48 F, stk. 7. | | | | | | § 48
F. For personer, som vælger beskatning efter
§§ 48 E og 48 F, beregnes A-skatten som 25 pct. af
vederlaget i penge i henhold til ansættelseskontrakten, jf.
dog stk. 3 og 4. Vederlaget medregnes ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Beløb og
vederlag omfattet af ligningslovens § 16, stk. 1,
behandles som vederlag i penge, i det omfang beløbene og
vederlagene i henhold til § 43, stk. 2, er gjort til
A-indkomst. Der kan ikke foretages fradrag i vederlaget, jf. dog
stk. 8. Udgifter til erhvervelse, sikring og vedligeholdelse
af vederlaget kan heller ikke fradrages i anden indkomst hos den
skattepligtige. Indkomstskattepligten af vederlaget er endeligt
opfyldt ved erlæggelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf.
dog stk. 3 og 4. | | 3. I § 48 F, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »For personer, som vælger
beskatning efter §§ 48 E og 48 F, beregnes A-skatten
som 26 pct. af vederlaget i penge i henhold til
ansættelseskontrakten.« 4. I § 48 F, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 8« til: »jf. dog
stk. 3«. 5. I § 48 F, stk. 1, 6. pkt.,
udgår », jf. dog stk. 3 og 4«. | Stk. 2. Beskatning efter stk. 1 kan finde
sted i en eller flere perioder af højst 36 måneders
samlet varighed. Hvis nyt ansættelsesforhold, hvor vederlaget
beskattes efter stk. 1, tiltrædes senest 1 måned
efter ophør af tidligere tilsvarende
ansættelsesforhold, er det ikke en betingelse, at skattepligt
indtræder i forbindelse med det nye ansættelsesforholds
påbegyndelse. Tidligere perioder, hvor beskatning efter
stk. 1 har fundet sted, indgår ikke ved
bedømmelsen efter § 48 E, stk. 3, nr. 1. For
personer som nævnt i § 48 E, stk. 5,
indgår tidligere perioder, hvor beskatning efter stk. 1
har fundet sted, ikke ved bedømmelsen efter § 48
E, stk. 3, nr. 3. | | 6. I § 48 F, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »36 måneders« til: »60
måneders«. | Stk. 3. I stedet for beskatning med 25 pct. i
en eller flere perioder af højst 36 måneders samlet
varighed som nævnt i stk. 1 og 2 kan den skattepligtige
vælge beskatning med 33 pct. i en eller flere perioder af
højst 60 måneders samlet varighed. Stk. 1, 2. -6.
pkt., og stk. 2, 2. og 3. pkt., finder tilsvarende
anvendelse. | | 7.§ 48 F, stk. 3-7,
ophæves. Stk. 8-13 bliver herefter
stk. 3-8. | Stk. 4. Valg efter stk. 3 skal foretages
senest på tidspunktet for sidste rettidige indgivelse af
selvangivelse for det indkomstår, hvor beskatning efter
stk. 1-3 første gang vælges. Er der i perioden
forud for valg efter 1. pkt. foretaget indeholdelse med en anden
sats end den valgte, foretages der regulering for den
pågældende periode. Den erlagte skat behandles som
indeholdt foreløbig skat, jf. stk. 13. | | | Stk. 5. Valg efter stk. 1-3 kan
omgøres én gang inden for den samlede periode, hvor
beskatning efter stk. 1-3 finder sted, dog senest ved
udløbet af den 36-måneders-periode, der er nævnt
i stk. 2, 1. pkt. Stk. 4, 2. og 3. pkt., finder i
sådanne tilfælde tilsvarende anvendelse. Når
beskatning efter stk. 1-3 er valgt for et indkomstår,
kan den skattepligtige ikke senere vælge, at vederlaget i
stedet beskattes efter de almindelige regler. | | | Stk. 6. Beskatning efter stk. 1-3
bortfalder for personer, som inden for de seneste 5 år forud
for påbegyndelsen af den første ansættelse, hvor
vederlaget beskattes efter stk. 1 og 3, har været
skattepligtige efter § 1 eller § 2,
stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller stk. 2, hvis den
skattepligtige ikke senest 48 måneder efter udløbet af
den 36-måneders-periode, der er nævnt i stk. 2,
eller den 60-måneders-periode, der er nævnt i
stk. 3, bringer sin fulde skattepligt til ophør i en
samlet periode på mindst 3 år, jf. dog stk. 7.
Beskatning efter stk. 1-3 bortfalder endvidere, hvis en
skattepligtig som omhandlet i 1. pkt. i den nævnte
3-års-periode er eller bliver skattepligtig efter
§ 2 i forbindelse med ansættelse hos en
arbejdsgiver, når den skattepligtige tidligere har
været beskattet efter stk. 1-3 i forbindelse med
ansættelse hos den pågældende arbejdsgiver eller
en dermed koncernforbundet virksomhed. De vederlag, som er
beskattet efter bestemmelserne i stk. 1-3, medregnes i
så fald til den skattepligtige indkomst for de
indkomstår, de vedrører, og den erlagte skat behandles
som indeholdt foreløbig skat, jf. stk. 13. | | | Stk. 7. Beskatning efter stk. 6 finder
ikke sted, når den skattepligtige er omfattet af
§ 48 E, stk. 5. Tilsvarende gælder, når
et forskningsråd attesterer, at den skattepligtige
udfører forsknings- og udviklingsarbejde. I tilfælde
af flere ansættelsesforhold i umiddelbar forlængelse af
hinanden er det en betingelse, at samtlige ansættelsesforhold
opfylder betingelserne i 1. eller 2. pkt. | | | Stk. 8. Dokumenterede udgifter til
obligatoriske udenlandske sociale bidrag, jf. ligningslovens
§ 8 M, stk. 2 og 5, medregnes ikke i grundlaget for
indeholdelse af skat efter stk. 1-3. Omfatter vederlag i
henhold til ansættelseskontrakten vederlag i penge og andet
vederlag, finder 1. pkt. kun anvendelse på den del af de
obligatoriske udenlandske sociale bidrag, som forholdsmæssigt
svarer til vederlaget i penge. | | 8. I § 48 F, stk. 8, som bliver
stk. 3, ændres i 1. pkt. »efter stk. 1 | Stk. 9. Hvis den skattepligtige er gift,
finder reglen i personskattelovens § 7, stk. 3, om
forhøjelse af den anden ægtefælles
grundbeløb ikke anvendelse for grundbeløb, der
tilkommer den skattepligtige i indkomstår, hvor der er valgt
beskatning efter stk. 1-3. | | 9. I § 48 F, stk. 9, som bliver
stk. 4, ændres »efter stk. 1 | Stk. 10. I indkomstår, hvor beskatning
efter stk. 1-3 er valgt, kan den skattepligtige ikke
fremføre underskud til fradrag i den skattepligtige indkomst
og den personlige indkomst for de følgende indkomstår
efter personskattelovens § 13, stk. 1 og 3,
medmindre underskuddet hidrører fra erhvervsmæssig
virksomhed. Hvis den skattepligtige har såvel underskud fra
erhvervsmæssig virksomhed som andet underskud og samtidig har
indkomst, som ikke beskattes efter stk. 1-3, fordeles denne
indkomst forholdsmæssigt ved beregningen af det underskud,
der kan fremføres. Er den skattepligtige gift, finder
personskattelovens § 13, stk. 2 og 4, kun anvendelse
på den skattepligtiges underskud ved erhvervsmæssig
virksomhed i det pågældende indkomstår. Den
skattepligtiges ægtefælle kan ikke fremføre
underskud i videre omfang end den skattepligtige. | | 10. I § 48 F, stk. 10, som bliver
stk. 5, ændres to steder i 1. pkt. »efter
stk. 1 | Stk. 11. Nettorenteudgifter m.v. omfattet af
stk. 10 vedrørende gældsforpligtelser, som
eksisterer i det tidsrum, hvor beskatning efter stk. 1-3 er
valgt, fordeles ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst over den periode, renteudgiften m.v. vedrører. 1.
pkt. finder tilsvarende anvendelse på tab på gæld
omfattet af kursgevinstloven. | | 11. I § 48 F, stk. 11, som bliver
stk. 6, ændres »efter stk. 1-3« til:
»efter stk. 1«. | Stk. 12. Ligningslovens § 33 A finder
ikke anvendelse for indkomst, som beskattes efter
§§ 48 E og 48 F. | | | Stk. 13. Er indeholdelse af skat sket med et
for lavt beløb, skal det manglende beløb modregnes i
eventuel overskydende skat, jf. § 62, stk. 1. Er
indeholdelsen af skat sket med et for stort beløb, modregnes
dette i eventuel restskat efter § 61, stk. 1.
Fører modregning efter 1. og 2. pkt. til et samlet
overskydende beløb, udbetales dette med
procentgodtgørelse efter § 62, stk. 2.
Fører modregning efter 1. og 2. pkt. til et samlet
resterende beløb, opkræves dette med tillæg af
rente beregnet efter § 61, stk. 2, i henhold til
fristerne i § 61, stk. 4. Bestemmelserne i
§ 62, stk. 3, 2. og 3. pkt., § 62 A,
stk. 1, 3. pkt., § 62 A, stk. 2, 2. pkt.,
§ 62 A, stk. 3, 2. og 3. pkt., og § 62 A,
stk. 4, finder tilsvarende anvendelse. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. Loven har
virkning fra indkomståret 2011. | | | Stk. 3.
§ 1, nr. 6, finder ikke anvendelse for personer, som
forud for indkomståret 2011 har været beskattet i 36
måneder efter kildeskattelovens §§ 48 E og 48
F i nogen hidtidig affattelse af disse bestemmelser. | | | Stk. 4. Personer,
som ved påbegyndelsen af indkomståret 2011 har valgt
beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og 48 F
som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november
2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 522 af 17. juni 2008,
§ 3 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, § 1 i lov
nr. 521 af 12. juni 2009, § 7 i lov nr. 1278 af 16.
december 2009 og senest ved § 6 i lov nr. 724 af 25. juni
2010, beskattes med 26 pct. i den resterende del af den periode,
hvor beskatning efter § 48 F, stk. 3, som affattet
ved førnævnte lov kunne have været valgt. 1.
pkt. gælder uanset bestemmelserne i lovens § 1, nr.
1. |
|