Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 8. december 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1.
behandling den 1. december 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
16. november 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU L 81 - bilag
1. Den 19. , 22. og 23. november 2010 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL) vil
ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Efter »kildeskatteloven« indsættes: »og
ligningsloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 48 E, stk. 6, 1.
pkt., ændres »inden for de perioder, der er
nævnt i disse bestemmelser«, til: »inden for de
seneste 10 år«.
[Korrektion af lovteknisk fejl]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
48 E, stk. 7, udgår »og § 48 F, stk.
7«.«
[Konsekvensændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
4) I
den under nr. 10 foreslåede
ændring af § 48 F, stk. 10,
som bliver stk. 5, udgår ordene »i 1. pkt.«
[Rettelse af teknisk fejl]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
5) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
48 F, stk. 11, som bliver stk. 6, ændres i 1. pkt. »omfattet af stk. 10«
til: »omfattet af stk. 5«, og »efter stk.
1-3« ændres til: »efter stk. 1«.«
[Konsekvensændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
6)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
48 F, stk. 13, som bliver stk. 8, ændres »§
61, stk. 4« til: »§ 61«.«
[Opkrævning efter de
almindelige personskatteopkrævningsregler]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
7)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
64, stk. 2, ændres »kildeskattelovens § 48
F, stk. 1 og 3« til: »kildeskattelovens § 48 F,
stk. 1«.«
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
8)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11.
marts 2009, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 521 af
12. juni 2009 og senest ved § 4 i lov nr. 721, § 3 i lov
nr. 723, § 7 i lov nr. 724 og § 2 i lov nr. 725, alle af
25. juni 2010, foretages følgende ændring:
1. I
§ 7 L, stk. 1, ændres
»kildeskattelovens § 48 F, stk. 1-3« til:
»kildeskattelovens § 48 F, stk. 1«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
9) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2011, jf. dog stk.
6.«
[Opkrævning af
restforskerskat med tilbagevirkende kraft]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
10) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3. § 1,
nr. 6, finder ikke anvendelse for personer, som før udgangen
af indkomståret 2013 er blevet beskattet med 25 pct. eller 30
pct. i 36 måneder efter kildeskattelovens §§ 48 E
og 48 F i nogen tidligere affattelse af disse
bestemmelser.«
[Afgrænsning af den
personkreds, der ikke omfattes af forlængelsen af perioden
på forskerskat fra 3 år til 5 år]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
11) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. Personer,
som senest med virkning for indkomståret 2010 har valgt
beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og 48 F i
disse bestemmelsers hidtidige affattelse, beskattes med 26 pct. i
den resterende del af den periode, hvor beskatning efter § 48
F, stk. 3, som hidtidigt affattet kunne have været valgt, jf.
dog stk. 5. 1. pkt. gælder uanset bestemmelserne i
kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, som ændret ved
§ 1, nr. 1, bortset fra tilfælde, hvor skattepligt efter
kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1,
indtræder fra og med indkomståret 2011.«
[Præcisering af reglerne for
beskatning af personer, som ved påbegyndelsen af
indkomståret 2011 er omfattet af 25 pct. beskatning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
12)
Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:
»Stk. 5. Personer
som nævnt i stk. 4, der har valgt 25 pct. beskatning, kan
vælge fortsat at blive beskattet med 25 pct. i en eller flere
perioder af højst 36 måneders samlet varighed. Valget
skal træffes senest ved udgangen af indkomståret 2011
og kan ikke omgøres. Valget gælder indtil
udløbet af 36-måneders-perioden eller indtil
ophør af skattepligt efter kildeskattelovens § 1 eller
§ 2, stk. 1, nr. 1, dog højst til udgangen af
indkomståret 2013. Er der i et indkomstår valgt
beskatning med 25 pct., kan der ikke inden for samme
indkomstår vælges beskatning med 26 pct.
Stk. 6. § 48 F,
stk. 8, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 02, har
virkning fra indkomståret 2010.«
[Overgangsordning for personer, som
fra og med indkomståret 2011 er omfattet af 25 pct.
beskatning og opkrævning af restforskerskat med
tilbagevirkende kraft]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en lovteknisk fejl.
Til nr. 3
Der indsættes en manglende
konsekvensændring.
Til nr. 4
Der er tale om rettelse af en lovteknisk fejl.
Til nr. 5
Der indsættes en manglende
konsekvensændring.
Til nr. 6
Ved lov nr. 521 af 12. juni 2009 blev der indsat et nyt stk.
13 vedrørende § 48 F, der i store træk integrerer
forskerskatten i opkrævningen af den almindelige
indkomstskat.
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L
197, Folketinget 2008-09), at forslaget går ud på at
præcisere, hvilke renteberegningsregler m.v. der anvendes, og
hvordan modregning mellem almindelig overskydende skat og restskat
skal foregå.
Det fremgår endvidere, at for lidt betalt forskerskat,
der ikke er modregnet i en overskydende skat, skal opkræves i
tre rater og ikke, som det er tilfældet for den almindelige
indkomstskat, indregnes i forskudsskatten efter reglerne i
kildeskattelovens § 61, stk. 3 og 5.
Endelig fremgår det, at for lidt betalt forskerskat kan
slås sammen med en opkrævning af restskat i tre rater,
og at der på samme måde kan ske en sammenlægning
af overskydende forskerskat og overskydende almindelig
indkomstskat.
Loven har på dette punkt virkning fra og med
indkomståret 2010.
Forskerskatten har siden kalenderåret 2009 stort set
været opkrævet på samme måde som
opkrævning af personskat for almindelige skatteydere. Det
betyder bl.a., at eventuelle restskatter som udgangspunkt indregnes
i næste års forskudsskat.
Som nævnt ovenfor har man imidlertid med lov nr. 521 fra
2009 bestemt, at opkrævningen skulle ske ved tre rater i
efteråret efter indkomstårets udløb i stedet for
ved indregning, idet dette forekom bedst stemmende med
forskerordningen som en bruttoskatteordning. Dette skal igen ses i
lyset af den mulighed for omvalg af beskatningsprocent fra 33 pct.
til 25 pct., som er gældende i den hidtidige forskerordning.
Med det foreliggende forslag ophæves imidlertid muligheden
for at foretage omvalg fra 33 pct. til 25 pct.
Hertil kommer, at de foreløbige erfaringer på
området tilsiger, at den tidligere opkrævningsprocedure
med indregning er mere hensigtsmæssig end en opkrævning
via rater. En opkrævning via rater fører til den
uhensigtsmæssighed, at hvis der, samtidig med at der er
forskerskat til opkrævning, også er en restskat til
opkrævning, vil løsningen for 2010 medføre, at
denne restskat også bliver opkrævet i tre rater. Er der
tale om en forsker, som samtidig opfylder reglerne for indregning
af restskat i forskudsskatten, vil retstilstanden fastsat ved lov
nr. 521 fra 2009 være en stramning i forhold til tidligere
praksis med indregning. En indregningsløsning vil for
borgerne være lempeligere end opkrævning af restskatten
i tre rater.
Det foreslås på den baggrund, at opkrævning
af restskatter fra og med indkomståret 2010 for forskere
efter kildeskattelovens § 48 F sker efter de almindelige
bestemmelser i kildeskattelovens § 61, dvs. med mulighed for
indregning.
For 2009 var der et forholdsvis begrænset antal forskere
med restskatter på over 100 kr. Der er ikke grund til at
antage, at antallet af forskere med restskatter for 2010 og
indkomstårene fremover vil øges - tværtimod.
Provenutabet på forslaget er derfor ikke
nævneværdigt.
Der er til implementering af den procedure for
opkrævning af restskat for forskere, der blev fastsat ved lov
nr. 521 af 12. juni 2009, afsat 6 mio. kr. til systemomkostninger.
Ændringsforslaget vil betyde, at den gældende
opkrævningsprocedure alligevel ikke skal ændres. Der
skal derfor ikke afholdes midler på området som
forudsat ved lov nr. 521 fra 2009. Ændringsforslaget vil
således medføre mindreudgifter i forhold til det
forudsatte på 6 mio. kr.
Til nr. 7
Der indsættes en manglende
konsekvensændring.
Til nr. 8
Der indsættes en manglende
konsekvensændring.
Til nr. 9
Ændringen er en konsekvens af den ændring, der
foreslås under ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 10
Ændringen er, for så vidt angår tidsfristen,
en konsekvens af den overgangsordning, der foreslås for
personer, der ved påbegyndelsen af indkomståret 2011 er
omfattet af 25 pct. beskatning efter den gældende ordning,
jf. ændringsforslag nr. 12. Dernæst præciseres
det, at det udelukkende er personer, som tidligere har været
beskattet i 36 måneder efter 25-procents-ordningen (som
oprindelig var en 30-procents-ordning), som ikke får
forlænget perioden til 60 måneder. Det gælder
ikke personer, der har været beskattet i 36 måneder
efter 33-procents-ordningen.
Til nr. 11
Der er blevet rejst spørgsmål om
forståelsen af reglerne for beskatning af personer, som ved
påbegyndelsen af indkomståret 2011 allerede er omfattet
af forskerskatteordningen. Det foreslås at præcisere
reglerne, således at der også skabes den rette
sammenhæng med den overgangsordning for sådanne
personer, som samtidig foreslås, jf. ændringsforslag
nr. 12.
Det præciseres i 1. pkt., at valg af
forskerskatteordning efter de gældende bestemmelser skal have
fundet sted senest med virkning fra indkomståret 2010.
2. pkt. er ikke tilstrækkelig entydigt affattet i
lovforslaget. Uklarheden vedrører den situation, hvor en
person eksempelvis er omfattet af forskerskatteordningen i 2010 og
2011, hvorefter skattepligten til Danmark ophører. Hvis den
pågældende senere ønsker at tiltræde et
nyt ansættelsesforhold, hvor forskerskatteordningen anvendes,
skal alle betingelser være opfyldt, herunder betingelsen om
at have været ude af dansk skattepligt i mindst 10 år.
Den tidligere periode på forskerskat - 2010 og 2011 - regnes
ikke med.
Til nr. 12
Der foreslås en overgangsordning for at gøre det
muligt for personer, der ved påbegyndelsen af
indkomståret 2011 er omfattet af 25 pct. beskatning efter den
gældende ordning, fortsat at blive beskattet med 25 pct. i en
eller flere perioder af op til 36 måneders samlet varighed.
Vælges denne overgangsordning, vil den
pågældendes muligheder for at kunne anvende
forskerskatteordningen være opbrugt efter 36 måneder
på 25 pct. skat.
Hvis man ønsker at anvende overgangsordningen, skal
valget træffes senest ved udgangen af indkomståret
2011. Valget gælder indtil udløbet af
36-måneders-perioden eller til det tidspunkt, hvor dansk
skattepligt af lønindkomst ophører.
Overgangsordningen udløber dog senest ved udgangen af
indkomståret 2013. En sådan frist er nødvendig,
idet der ikke er noget krav om, at de 36 måneder under
forskerskatteordningen skal anvendes samlet. Uden en slutdato vil
overgangsordningen i princippet kunne løbe, indtil den
sidste af de personer, der vælger fortsat at være
omfattet af 25-procents-beskatningen, er afgået ved
døden.
Ved eventuel senere genindtræden i
forskerskatteordningen vil de almindelige betingelser være
gældende. Hvis en person eksempelvis er omfattet af
25-procents-ordningen i 2010 og 2011, hvorefter skattepligten til
Danmark ophører, vil den pågældende senere kunne
gøre brug af forskerskatteordningen i 3 år (5 år
minus de 2 år, der allerede er brugt). Skattesatsen vil
være 26 pct., og kravet om at have været ude af dansk
skattepligt i 10 år forud for ansættelsen vil
være gældende. I 10-års-perioden medregnes ikke
de 2 år, hvor forskerskatteordningen har været
anvendt.
Det er ikke muligt inden for samme indkomstår at
være omfattet af overgangsordningen i en del af året og
af den almindelige forskerskatteordning i en anden del af
året, da det ikke er praktisk muligt at håndtere to
satser inden for samme indkomstår.
Hvis en person, som har valgt overgangsordningen,
fratræder sin stilling eksempelvis den 1. februar 2012,
hvorefter dansk skattepligt ophører, kan den
pågældende ikke tiltræde et nyt
ansættelsesforhold på forskerskat senere i samme
indkomstår, selv om betingelserne i øvrigt er
opfyldt.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen
(SF) Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 81
Bilagsnr. | Titel |
1 | Lovudkast som sendt i høring, fra
Skatteministeriet |
2 | Høringssvar, fra
skatteministeren |
3 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren |
4 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren |
5 | Høringsskema og supplerende
høringssvar, fra skatteministeren |
6 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Kopi af SAU alm. del - svar på spm.
65-70 vedrørende forskerskatteordningen |
9 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 81
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at give tilsagn om at følge
udviklingen i praksis for den foreslåede nye
10-års-regel, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. , om ministeren finder det rimeligt
at vedtage en lovændring den 17. december 2010 med virkning
allerede fra indkomståret 2011, hvor perioden uden for dansk
skattepligt forlænges fra 3 til 10 år uden nogen form
for overgangsregel, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. , om ministeren har overvejet, at
kravet at have været uden dansk skattepligt i 10 år i
en overgangsperiode kun skulle gælde for personer, som har
været uden fuld skattepligt i Danmark i en
10-års-periode, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |