Fremsat den 17. november 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven
(Kompensation for kommunale
skatteforhøjelser)
§ 1
I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 19.
september 2006, som ændret bl.a. ved lov nr. 1389 af 21.
december 2009 og § 9 i lov nr. 724 af 25. juni 2010 og
senest § 1 i lov nr. 725 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændring:
1. § 6, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. For
indkomståret 2011 udgør procenten 3,64. For
indkomståret 2012 udgør procenten 4,64. For
indkomståret 2013 udgør procenten 5,64. For
indkomståret 2014 udgør procenten 6,64. For
indkomståret 2015 udgør procenten 7,64. For
indkomståret 2016 udgør procenten 8,64. For
indkomståret 2017 udgør procenten 9,64. For
indkomståret 2018 udgør procenten 10,64. For
indkomståret 2019 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 11,64. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten for indkomståret 2011 og senere indkomstår
3,64.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
og baggrund
I aftalen om kommunernes økonomi for 2011
af 12. juni 2010 mellem regeringen og KL blev der bl.a.
opnået enighed om, »at der inden
for aftalens samlede økonomiske rammer er rum til,
at: Et mindre antal kommuner i
2011 kan foretage en målrettet justering af den kommunale
indkomstskat inden for en samlet aftalt ramme på 300 mio.
kr.«
Det fremgår endvidere af aftalen, at »Regeringen vil sikre, at skattestoppet
overholdes ved, at der foretages en modgående statslig
skattenedsættelse. Skatteombytningen ligger dermed inden for rammerne
af regeringens skattestop.«
Kommunernes budgetter for 2011 viser en stigning
i de kommunale skatter på i alt 330 mio. kr. Regeringen har
valgt at acceptere budgetresultatet og på den baggrund vil
den kommunale skattestigning i budgetterne for 2011 ikke
medføre en nedsættelse af bloktilskuddet.
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) har på denne baggrund som led i aftalen om
Finansloven for 2011 opnået enighed med Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om at neutralisere den højere
kommuneskat ved at sænke bundskatten i 2011, så
skattestoppet overholdes.
Det foreslås derfor at reducere bundskatten
med 0,03 procentenheder i 2011 og følgende år. I 2011
udgør bundskatten herefter 3,64 pct. Det umiddelbare
provenutab herved udgør ca. 265 mio. kr. årligt.
Bundskattesatsen fastsættes med
højst to decimaler, og pr. 0,01 procentenhed
bundskattesatsen sænkes, medfører det et provenutab
på ca. 90 mio. kr. Det er derfor ikke muligt at opnå
fuld provenumæssig overensstemmelse mellem stigningen i de
kommunale skatter og nedsættelsen af bundskatten.
Ved kompensationsudmålingen for de
kommunale skattestigninger i 2010, jf. lovforslag L 74, Forslag til
lov om ændring af personskatteloven (Kompensation for
kommunale skatteforhøjelser), af 18. november 2009, blev der
givet overkompensation ved bundskattenedsættelsen.
Ved den foreslåede
bundskattenedsættelse på 0,03 procentenheder fra 2011
vil der umiddelbart blive tale om en underkompensation af borgerne
på ca. 65 mio. kr. Der vil blive kompenseret herfor ved
lempelser andre steder i skatte- og afgiftslovgivningen, så
skattestoppet overholdes.
Der er ved udmålingen af
bundskattekompensationen taget hensyn til virkningerne af det
skrå skatteloft i personskatteloven. Det gælder i
relation til såvel den kommunale medfinansiering, som
ændringerne i skatteloftsnedslaget for borgerne som
følge af kommuneskatteforhøjelserne og den
foreslåede bundskattenedsættelse. Der henvises herom i
øvrigt til bemærkningernes afsnit 4.
Virkningen af de kommunale skattestigninger
bliver ikke neutraliseret fuldt ud for den enkelte skatteyder. Det
skyldes, at det kun er nogle kommuner, der sætter skatten op,
mens de øvrige holder den uændret. Borgerne får
set under ét kompensation for de kommunale skattestigninger.
Skattestoppet gælder således som hidtil for den
kommunale beskatning set under ét.
Da lovforslaget tidligst vil kunne blive vedtaget
i december måned, vil der ikke være mulighed for at
tage højde for den lavere bundskatteprocent i den
ordinære forskudsregistrering for 2011, da
forskudsopgørelserne og skattekortene for 2011 er udarbejdet
og gjort tilgængelige i skattemapperne fra den 3. november
2010.
Den foreslåede bundskattenedsættelse
medfører i gennemsnit en relativ beskeden skattelettelse pr.
skatteyder - ca. 60 kr. pr. skattepligtig, der betaler bundskat -
og der vil være væsentlige administrative omkostninger
for såvel Skatteministeriet som for de indeholdelsespligtige
arbejdsgivere forbundet med at gennemføre en
ekstraordinær forskudsregistrering for 2011.
Den lavere bundskat vil derfor, hvis lovforslaget
vedtages, i stedet blive indarbejdet i Skatteministeriets
forskudsændringssystem for 2011. Det indebærer, at de
personer, der får ændret deres forskudsopgørelse
i løbet af indkomståret 2011, vil få
bundskattelettelsen i løbet af 2011, mens den resterende del
af skatteyderne vil få skattenedsættelsen i forbindelse
med årsopgørelsen for 2011, som er tilgængelig i
skattemapperne i marts 2012. Her vil den lavere bundskattesats alt
andet lige resultere i en større overskydende skat eller en
lavere restskat.
2. Gældende ret
Bundskat beregnes i 2011 med 3,67 pct. og betales
af alle, der har en indkomst, der er større end
personfradraget. I perioden 2012 til 2019 stiger
bundskatteprocenten med 1 procentenhed om året fra 4,67 pct.
i 2012 til 11,67 pct. i 2019 og følgende år. Samtidig
aftrappes sundhedsbidraget tilsvarende med 1 procentenhed om
året, således at sundhedsbidraget i 2019 vil være
helt udfaset.
Beskatningsgrundlaget for bundskatten
består af den personlige indkomst med tillæg af
eventuel positiv nettokapitalindkomst. Der kan ikke fradrages
negativ nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag i
bundskattegrundlaget. Hvis en gift person har negativ
nettokapitalindkomst, modregnes dette beløb i den anden
ægtefælles eventuelle positive nettokapitalindkomst og
reducerer dermed grundlaget for dennes bundskat.
Bundskatten beregnes af den del af grundlaget,
der overstiger personfradraget, dvs. af indkomst ud over 42.900 kr.
(2011-2013). Teknisk beregnes bundskatten af hele
beskatningsgrundlaget, og derefter fratrækkes
skatteværdien på 3,67 pct. af personfradraget i den
beregnede skat. Hvis en gift persons bundskattegrundlag ikke er
stort nok til, at hele skatteværdien af personfradraget kan
modregnes i vedkommendes indkomstskat, kan den overskydende del af
skatteværdien overføres til ægtefællen og
nedsætte dennes skatter.
3. Lovforslaget
Det foreslås at nedsætte den
statslige bundskat i 2011 og følgende år med 0,03
procentenheder. I 2011 sænkes bundskatten således fra
3,67 pct. til 3,64 pct., og i de følgende år
fastsættes bundskatten til 4,64 pct. i 2012 stigende til
11,64 pct. i 2019 og følgende år.
Herved ydes der kompensation til skatteyderne set
under ét for det højere kommuneskatteniveau på
ca. 265 mio. kr. årligt fra og med 2011.
Skattenedsættelsen vil for den enkelte
skatteyder være afhængig af den pågældendes
indkomst. For personer med indkomster på eksempelvis 200.000
kr., 400.000 kr. og 600.000 kr. vil nedsættelsen af
bundskatten med 0,03 procentenheder medføre årlige
skattelettelser på henholdsvis ca. 40 kr., 100 kr. og 155
kr.
Det skrå skatteloft for personlig indkomst
på 51,5 pct. og for positiv nettokapitalindkomst på
47,5 pct. foreslås ikke ændret. Topskatteydere i
kommuner omfattet af skatteloftet vil således ikke få
nedsat skatten på den del af deres indkomst, der overstiger
topskattegrænsen. Dette harmonerer med, at denne del af deres
indkomst ligeledes på grund af effekten af skatteloftet ikke
berøres af kommuneskatteforhøjelsen.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede nedsættelse af
bundskatteprocenten med 0,03 procentenheder fra 2011 skønnes
at medføre et umiddelbart årligt provenutab for staten
på ca. 265 mio. kr.
Udmålingen af bundskattekompensationen er
beregnet under hensyntagen til virkningerne af det skrå
skatteloft. Det gælder i relation til såvel
ændringen i den kommunale medfinansiering, som
ændringerne i skatteloftsnedslaget for borgerne
vedrørende kommuneskatteforhøjelserne og den
foreslåede bundskattenedsættelse.
Ved opgørelsen af stigningen i det
kommunale skatteprovenu i 2011 på 329,8 mio. kr. er der
modregnet en stigning i den kommunale medfinansiering af det
skrå skatteloft på 10,8 mio. kr. Dette fraregnede
provenu er en intern kommunal/statslig overførsel, som ikke
direkte berører borgernes skatter. Den samlede kommunale
skattestigning, der berører borgerne, udgør
således 340,6 mio. kr., jf. tabel 1.
| Tabel
1. Virkning af højere
kommuneskatter og bundskattekompensation i 2011 på kommuner
og borgere, mio. kr. | Kommuner | Højere kommunal indkomstskat | 192,9 | Højere kommunale
ejendomsskatter | 147,6 | Samlet stigning i kommunale indkomst- og
ejendomsskatter | 340,6 | Øget kommunal medfinansiering af
det skrå skatteloft | - 10,8 | Samlet stigning i
kommunalt skatteprovenu | 329,8 | Borgere | Stigning i kommunale indkomst- og
ejendomsskatter | 340,6 | Øget nedslag som følge af
skrå skatteloft | - 12,0 | Nettobelastning af
borgerne ved højere kommunale skatter | 328,6 | | | Nedsættelse af bundskatten med 0,03
procentenheder | - 280,0 | Reduceret nedslag som følge af det
skrå skatteloft | 15,0 | Netto
skattekompensation ved lavere bundskat | - 265,0 | | |
|
For topskatteydere i kommuner, der er omfattet af
det skrå skatteloft, vil en del af
kommuneskatteforhøjelsen ikke slå igennem på
skattebetalingen, men blive neutraliseret af et større
nedslag i topskatten. I alt skønnes nedslaget i topskatten
som følge af kommuneskatteforhøjelserne at blive
øget med ca. 12 mio. kr. De kommunale
skatteforhøjelser i 2011 medfører således en
samlet merskattebetaling for borgerne på 328,6 mio. kr., jf.
tabel 1.
En reduktion af bundskatteprocenten på 0,03
procentenheder medfører isoleret set et mindreprovenu for
bundskatten på ca. 280 mio. kr. Den lavere skattesats
medfører imidlertid en afledt effekt på det skrå
skatteloft. For topskatteydere i kommuner, der er omfattet af det
skrå skatteloft, vil en del af bundskattenedsættelsen
som anført ovenfor ikke slå igennem på
skattebetalingen, men blive neutraliseret af et mindre nedslag i
topskatten. Samlet set reduceres nedslaget i topskatten med ca. 15
mio. kr. Den samlede netto skattenedsættelse for borgerne ved
reduktionen af bundskatten med 0,03 procentenheder udgør
således ca. 265 mio. kr., jf. tabel 1.
Målt på varig virkning skønnes
lovforslaget at indebære et årligt provenutab på
ca. 265 mio. kr.
Som følge af, at
bundskattenedsættelsen ikke indregnes i den ordinære
forskudsregistrering for 2011, men vil have virkning ved den
løbende acontoopkrævning i 2011 for personer, der
ændrer deres forskudsregistrering, og for øvrige
personer ved årsopgørelsen for 2011 i foråret
2012, skønnes provenutabet i finansåret 2011 at
udgøre ca. 100 mio. kr., mens den resterende del af
provenutabet vedrørende indkomståret 2011 vil blive
udmøntet i finansåret 2012.
Lovforslaget indebærer en mindreudgift for
kommunerne på ca. 6 mio. kr. i 2011. Fra 2012 og frem har
lovforslaget ingen umiddelbare provenumæssige konsekvenser
for kommunerne.
Merprovenuet på ca. 15 mio. kr. via
virkningen på det skrå skatteloft ved en
nedsættelse af bundskatten med 0,03 procentenheder vil
delvist tilfalde kommunerne, da den kommunale medfinansiering af
skattenedslaget vil reduceres med skønsmæssigt ca. 6
mio. kr. i 2011. I forbindelse med fastsættelsen af det
kommunale bloktilskud for 2012 og
frem vil skøn for kommunernes
skatteindtægter, herunder skøn for
medfinansiering af skattenedslaget som følge af det
skrå skatteloft, være baseret på den nye
bundskat. Der vil således i den forbindelse blive taget
højde for mindreudgiften for kommunerne som følge af
bundskattenedsættelsens virkning på det skrå
skatteloft.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget skønnes at ville
medføre engangsomkostninger til systemtilretning på i
alt 100.000 kr.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne, da skattekompensationen udmøntes
automatisk.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i ekstern
høring.
| 12. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/- mindre udgifter | Negative konsekvenser/- merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget indebærer en
mindreudgift for kommunerne på ca. 6 mio. kr. i 2011. Fra
2012 og frem har lovforslaget ingen umiddelbare
provenumæssige konsekvenser for kommunerne. | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart provenutab for staten på ca.
265 mio. kr. årligt Den varige virkning skønnes
ligeledes at udgøre et årligt provenutab på 265
mio. kr. For finansåret 2011 skønnes
provenutabet at udgøre ca. 100 mio. kr., mens den resterende
del af provenutabet vedrørende indkomståret 2011 vil
blive udmøntet i finansåret 2012. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre engangsomkostninger til systemtilretning på i
alt 100.000 kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at nedsætte den
statslige bundskat i 2011 og følgende år med 0,03
procentenheder. I 2011 sænkes bundskatten således fra
3,67 pct. til 3,64 pct. I de følgende år, hvor
bundskatten som led i 2009-skattereformen - Forårspakke 2.0 - gradvist
forhøjes med 1 procentenhed om året, samtidig med at
sundhedsbidraget tilsvarende reduceres, sker der ligeledes en
nedsættelse af satsen med 0,03 procentenheder, således
at bundskatten fastsættes til 4,64 pct. i 2012 stigende til
11,64 pct. i 2019 og følgende år.
Nedsættelsen fra 3,67 pct. til 3,64 pct.
omfatter også personer, der ikke betaler skat efter
personskattelovens § 8c eller kommunal indkomstskat. Det
drejer sig om skatteydere på Christiansø, der ikke
omfattes af stigningen i bundskatten med 1 procentenhed om
året fra 2012 til 2019.
Den lavere bundskat vil, hvis lovforslaget
vedtages, blive indarbejdet i Skatteministeriets
forskudsændringssystem for 2011. Det indebærer, at de
personer, der får ændret deres forskudsopgørelse
i løbet af indkomståret 2011, vil få
bundskattelettelsen i løbet af 2011, mens den resterende del
af skatteyderne vil få skattenedsættelsen i forbindelse
med årsopgørelsen for 2011, som er tilgængelig i
skattemapperne i marts 2012. Her vil den lavere bundskattesats alt
andet lige resultere i en større overskydende skat eller en
lavere restskat.
Til § 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om indkomstskat for personer m.v.
(personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 19.
september 2006, som ændret bl.a. ved lov nr. 1389 af 21.
december 2009 og § 9 i lov nr. 724 af 25. juni 2010 og
senest § 1 i lov nr. 725 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 6… | | 1.§ 6, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2. For
indkomståret 2010 og 2011 udgør procenten 3,67. For
indkomståret 2012 udgør procenten 4,67. For
indkomståret 2013 udgør procenten 5,67. For
indkomståret 2014 udgør procenten 6,67. For
indkomståret 2015 udgør procenten 7,67. For
indkomståret 2016 udgør procenten 8,67. For
indkomståret 2017 udgør procenten 9,67. For
indkomståret 2018 udgør procenten 10,67. For
indkomståret 2019 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 11,67. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten for indkomståret 2010 og senere indkomstår
3,67. | | Stk. 2. For
indkomståret 2011 udgør procenten 3,64. For
indkomståret 2012 udgør procenten 4,64. For
indkomståret 2013 udgør procenten 5,64. For
indkomståret 2014 udgør procenten 6,64. For
indkomståret 2015 udgør procenten 7,64. For
indkomståret 2016 udgør procenten 8,64. For
indkomståret 2017 udgør procenten 9,64. For
indkomståret 2018 udgør procenten 10,64. For
indkomståret 2019 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 11,64. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten for indkomståret 2011 og senere indkomstår
3,64. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2011. |
|