Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 9. december 2010
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 28
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2010 og var til 1.
behandling den 23. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og økonomi- og
erhvervsministeren sendte den 26. oktober 2010 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 29. Den 5. november 2010 sendte
økonomi- og erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Andelskassen Fælleskassen,
Faster Andelskasse,
Finansrådet,
Forsikring & Pension,
Merkur Andelskasse,
Realkreditforeningen,
Realkreditrådet og
Ryslinge Andelskasse.
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Teknisk gennemgang
Der har den 11. november 2010 været afholdt teknisk
gennemgang af lovforslaget for udvalget i Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 38 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at loven er et
fremskridt, selv om EL gerne havde set strammere regler for ledelse
af finansielle virksomheder og et totalt forbud mod
aflønninger med variable løndele.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
undertitlen udgår
»ophævelse af
stemmeretsbegrænsninger,«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 1, stk. 2,
indsættes efter »§ 71, stk. 1, nr. 9,«:
»og stk. 2,«.
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) Nr.
18 og 26-29 udgår.
[Reglerne om
stemmeretsbegrænsninger udgår]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 24 foreslåede
affattelse af § 77 a, stk. 8,
ændres »Økonomi- og erhvervsministeren«
til: »Finanstilsynet«.
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 24 foreslåede
affattelse af § 77 a
indsættes som stk. 10:
»Stk. 10. Stk. 1-7
finder ikke anvendelse på ordninger, der i medfør af
§ 7 A i ligningsloven ikke medregnes i ansattes skattepligtige
indkomst.«
[Indsættelse af
undtagelsesbestemmelse]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
77 a, stk. 1, nr. 3, ændres »der opfylder
kravene i § 129, stk. 2, jf. dog stk. 2.« til:
»som defineret i regler udstedt af Finanstilsynet i
medfør af § 128, stk. 2, jf. dog stk. 2. Den hybride
kernekapital, der kan anvendes i medfør af 1. pkt., skal,
såfremt virksomheden ikke opfylder kapitalkravet i § 127
eller på anden måde er nødlidende, konverteres
til aktie-, garanti- eller andelskapital eller konverteres på
Finanstilsynets initiativ, hvis Finanstilsynet vurderer, at der er
nærliggende risiko for, at virksomheden ikke overholder
kapitalkravet i § 127.««
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 32]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
den under nr. 25 foreslåede § 77 d indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder skal i
årsrapporten offentliggøre det samlede vederlag for
hvert enkelt medlem af bestyrelsen og direktionen, som vedkommende
som led i dette hverv har modtaget fra virksomheden i det
pågældende regnskabsår, og som vedkommende i
samme regnskabsår har modtaget som medlem af bestyrelsen
eller direktionen i en virksomhed inden for samme
koncern.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Indsættelse af regler om
offentliggørelse]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
8)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
188 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Finanstilsynet kan uanset stk. 1, nr. 8, fastsætte regler om
pligt til modregning.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
9) Nr.
46 affattes således:
»46. I §
254 indsættes som stk.
7:
»Stk. 7.
Administrator skal respektere aftaler om netting ved slutafregning,
jf. § 58 h i lov om værdipapirhandel m.v., af
finansielle kontrakter, der kan indgå i gruppen af aktiver i
medfør af § 159, stk. 1.«
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
10)
Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
354, stk. 6, nr. 22, ændres »stk. 10 og
11« til: »stk. 11 og 12«.«
[Konsekvensrettelse]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
11) I
den under nr. 65 foreslåede
affattelse af § 373, stk. 9,
ændres »og« til: »samt«.
[Korrektion]
Til § 2
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
12) Nr. 2, 3,
6 og 7 udgår.
[Reglerne om registrering af
almennyttige organisationer udgår]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
13) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 25, stk. 1,
ændres »og noteringspligt,« til: »samt
noteringspligt,«.
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
14)
Det under nr. 5 foreslåede §
34 a udgår.
§§ 34 b-34 d bliver herefter §§ 34 a-34
c.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
Af økonomi- og erhvervsministeren,
tiltrådt af udvalget:
15) I
den under nr. 5 foreslåede § 34 d, der bliver § 34 c, ændres »§ 34,
stk. 7, eller § 34 a, stk. 4« til: »eller §
34, stk. 7«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
Til § 3
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
16)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
37, stk. 3, nr. 3, ændres »3. pkt.« til:
»4. pkt.««
[Konsekvensrettelse]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
17)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
57, stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes efter
»en aftale om netting«: », der ikke er omfattet
af stk. 3, og som er indgået«.«
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
18) Nr.
10 og 11 udgår, og i
stedet indsættes som nye numre:
»10. § 57, stk. 5, der bliver stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6. Aftaler i
henhold til stk. 1 og 4 skal indeholde objektive betingelser for, i
hvilke tilfælde indgåede, men ikke afviklede
overførselsordrer enten
1) opfyldes i
overensstemmelse med nettingaftalen eller
2)
tilbageføres.«
11. I
§ 57 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.«
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
19)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
57 b, stk. 4, indsættes efter »aftaler om
sikkerhedsstillelse«: », der ikke er omfattet af stk.
3, og som er«.«
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
20) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 57 e, stk. 2,
ændres »§ 57, stk. 2« til: »§ 57,
stk. 3«.
[Konsekvensrettelse]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
21) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 57 e, stk. 3,
ændres »udenlandsk betalingssystem, der« til:
»udenlandsk betalingssystem, der ikke er omfattet af stk. 2,
og som«.
[Teknisk korrektion]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
22)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
58 h, stk. 7, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
23)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
84 d, stk. 1, ændres »stk. 2, nr. 6-8 og
10« til: »stk. 2, nr. 6-8 og 13«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 12
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
24) I
det under nr. 2 foreslåede § 4, stk. 2, indsættes efter
»som har haft«: »eller med rimelighed kunne
forventes at have«.
[Præcisering af bestemmelsens
anvendelsesområde]
Ny paragraf
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
25)
Efter § 26 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om et skibsfinansieringsinstitut, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1376 af 10. december 2007, som
ændret ved § 12 i lov nr. 516 af 12. juni 2009, § 3
i lov nr. 579 af 1. juni 2010, § 32 i lov nr. 718 af 25. juni
2010 og § 17 i lov nr. 724 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 9, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »renten beregnet i henhold til § 213, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed« til: »den rente,
Finanstilsynet fastsætter i medfør af § 213,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 44]
Til § 27
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
26) I
stk. 2 indsættes efter
»20,«: »01,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
27) Stk.
5 og stk. 11 udgår.
[Reglerne om
stemmeretsbegrænsninger udgår]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
28) I
stk. 8 ændres »finansielle
virksomheders eller« til: »finansielle virksomheders
og«.
[Justering af bemærkningerne
til bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvens af, at reglerne om
ophævelse af stemmeretsbegrænsninger udgår.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
23.
Til nr. 3
Med ændringen udgår den foreslåede
ophævelse af de gældende lovbestemte regler om
stemmeretsbegrænsninger for spare- og andelskasser. Det sker
for at sikre, at der gennemføres den planlagte 3. behandling
den 16. december 2010 med henblik på ikrafttrædelse af
lovforslaget den 1. januar 2011 af hensyn til den politiske aftale
og rettidig implementering af en række EU-regler. Det er dog
fortsat vurderingen, at en ophævelse af de lovbestemte
stemmeretsbegrænsninger vil kunne give spare- og
andelskasserne en øget fleksibilitet i forhold til at sikre
kapitaltilførsel m.v. Ophævelsen af de lovbestemte
stemmeretsbegrænsninger vil derfor fortsat blive overvejet og
drøftet med de berørte parter med henblik på at
kunne lade en ophævelse være en del af et lovforslag om
fonde og foreninger og andre selskabsretlige forhold, som forventes
fremsat primo 2011.
Til nr. 4
Der er tale om en ændring, der indebærer, at
hjemmelen for økonomi- og erhvervsministeren i det
foreslåede § 77 a, stk. 8, til at fastsætte
nærmere regler om forholdene i bestemmelsens stk. 1-7 om
aflønning, overføres til Finanstilsynet. Dette skal
ses i sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i
§ 71, stk. 2, og § 77 d, stk. 3, der med dette
ændringsforslags nr. 6 bliver stk. 4, hvorefter
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om
virksomhedernes lønpolitik- og praksis og om
offentliggørelse af oplysninger om aflønning. Med
forslaget samles udstedelsen af regler om aflønning hos
Finanstilsynet, hvor de vil blive udstedt i én samlet
bekendtgørelse.
Til nr. 5
Der er tale om en præcisering af, at § 77 a, stk.
1-7, ikke finder anvendelse på ordninger efter ligningslovens
§ 7 A.
Bestemmelsen betyder, at ordninger, der opfylder betingelserne
for ikke at skulle medregnes i ansattes skattepligtige indkomst i
ligningslovens § 7 A, ikke skal betragtes som en del af den
variable løn i relation til lovforslagets § 77 a, stk.
1-7.
Baggrunden for, at ordninger, som er omfattet af
ligningslovens § 7 A, foreslås undtaget fra
lovforslagets § 77 a, stk. 1-7, er navnlig, at der er tale om
ordninger af generel karakter, der er betingede af, at de som
udgangspunkt skal tilbydes til alle ansatte, ligesom ordningerne er
betingede af, at aktierne m.v. i en periode er båndlagt
således, at de ansatte ikke kan sælge eller
pantsætte de modtagne aktier m.v. i en vis periode efter
erhvervelsen. Det vurderes derfor, at der ikke er tale om
ordninger, som vil give (direktionen eller) de væsentlige
risikotagere et incitament til at handle uhensigtsmæssigt for
at opnå bestemte resultater med henblik på at
påvirke værdien af de modtagne aktier m.v. Derudover
lægges der vægt på, at der i ordninger omfattet
af ligningslovens § 7 A er fastlagt en øvre
økonomisk grænse for tildeling.
Undtagelsen i stk. 10 betyder endvidere, at loftet for
aktieoptioner og lignende instrumenter på 12,5 pct. af den
faste grundløn inklusive pension, der gælder for
medlemmer af den finansielle virksomheds direktion eller
bestyrelse, ikke skal iagttages ved tildeling omfattet af
ligningslovens § 7 A til medlemmer af direktionen.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
32.
Til nr. 7
Det foreslås i stk. 3 at indsætte en bestemmelse
om, at finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder
i årsrapporten skal offentliggøre det samlede vederlag
for hvert enkelt medlem af bestyrelsen og direktionen, som
vedkommende som led i dette hverv har modtaget fra virksomheden i
det pågældende regnskabsår, og som vedkommende i
samme regnskabsår har modtaget som medlem af bestyrelsen
eller direktionen i en virksomhed inden for samme koncern.
Oplysninger om enkeltpersoners lønforhold er
personoplysninger omfattet af lov om behandling af
personoplysninger (persondataloven) § 6. Behandlingen
(offentliggørelsen) af oplysningerne skal ske i
overensstemmelse med persondatalovens § 5, der indeholder
grundlæggende principper for behandling af oplysninger, og
behandlingsreglen i § 6. Endvidere skal virksomhederne i
forbindelse med offentliggørelsen af de individuelle
lønninger navnlig iagttage kravene i persondataloven om
datakvalitet, herunder berigtigelse af urigtige eller vildledende
oplysninger, samt den registreredes rettigheder, jf. kapitel 8-10 i
persondataloven.
Persondatalovens § 6 opregner en række betingelser
for, hvornår det er muligt at offentliggøre
personoplysninger, eksempelvis hvis den registrerede har givet sit
udtrykkelige samtykke hertil, eller hvis det følger af
lovgivningen. Ifølge persondatalovens § 5 skal enhver
behandling af oplysninger være saglig, proportional og ske
til udtrykkeligt angivne formål. Det skal med forslaget
være muligt for virksomheden at offentliggøre
direktionens og bestyrelsesmedlemmernes vederlag, uden at de
pågældende har givet deres udtrykkelige samtykke
hertil, idet det vurderes, at oplysninger om det enkelte
ledelsesmedlems samlede vederlag på årsbasis er af
væsentlig interesse for offentligheden, herunder navnlig for
virksomhedens indskydere og investorer. Det sikres herved, at
virksomhedens interessenter får et indblik i, hvordan
virksomheden aflønner de personer, der står for
virksomhedens daglige ledelse (direktionen), og de personer, der
har det overordnede ansvar for virksomheden og dennes overlevelse
på længere sigt (bestyrelsen). Indsigten i
virksomhedens aflønning af ledelsen kan således
være grundlæggende for kundernes og investorernes
vurdering af, om der er en fornuftig sammenhæng mellem
virksomhedens resultater og belønning af ledelsen. På
den baggrund foreslås det, at kravet om, at virksomhederne
skal offentliggøre det samlede vederlag for hvert enkelt
medlem af bestyrelsen og direktionen, indføres som en pligt
for de finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder
i overensstemmelse med persondatalovens bestemmelser.
Ved det samlede vederlag forstås både fast og
variabel løn/honorar inklusive pension. Det er alene
vederlag, som ledelsesmedlemmet modtager som led i hvervet som
enten direktør eller bestyrelsesmedlem i den finansielle
virksomhed og i andre virksomheder inden for koncernen. Det betyder
eksempelvis, at den løn, som et medarbejdervalgt
bestyrelsesmedlem modtager som led i sin almindelige
ansættelse, ikke er omfattet af
offentliggørelsespligten.
At vederlaget skal være modtaget i regnskabsåret
betyder, at der er tale om det vederlag i form af fast eller
variabel løn/honorar, som ledelsesmedlemmerne får
udbetalt eller overdraget i dette regnskabsår. I forhold til
variabel løn, som modtages i regnskabsåret, vil der
oftest være tale om variabel løn, som er optjent
på baggrund af resultater, der er skabt i tidligere
regnskabsår, men som først udbetales eller overdrages
i det pågældende regnskabsår.
Det fremgår af forslaget til stk. 3, at
offentliggørelsen af bestyrelsens og direktionens
individuelle vederlag skal ske i årsrapporten. På den
måde sikres det, at virksomhedens kunder og investorer m.v.
får vederlagsoplysningerne samtidig med den seneste
årsrapport. Bestemmelsen indeholder ikke krav om, hvor i
årsrapporten oplysningerne skal gives, og de kan
således gives i ledelsesberetningen eller i en note.
Virksomheden kan eksempelvis vælge at give oplysningerne i
noten om aflønning af ansatte, der skal gives i henhold til
regnskabsreglerne.
Til nr. 8
Det foreslås at indsætte en bemyndigelse for
Finanstilsynet til at udstede regler om fravigelse af
modregningsforbuddet ved udarbejdelsen af årsrapporten som
nævnt i lov om finansiel virksomhed § 188, stk. 1, nr.
8. Bemyndigelsen skal anvendes til at indsætte regler om
undtagelser til modregningsforbuddet i overensstemmelse med
reglerne i de internationale regnskabsregler (IFRS), således
at det er muligt løbende at tilpasse reglerne til de
internationale regnskabsregler (IFRS). Dette gøres mest
smidigt på bekendtgørelsesniveau.
De gældende internationale regnskabsregler (IFRS)
indeholder, ligesom den danske lovgivning, et generelt forbud mod
modregning ved udarbejdelse af årsrapporten. De
internationale regnskabsregler (IRFS) indeholder samtidig regler
om, at forbuddet skal fraviges i særlige begrænsede
tilfælde. Det er denne mulighed for fravigelse, der med
forslaget foreslås indsat i den danske lovgivning.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at udstede regler herom i
regnskabsbekendtgørelserne, som er udstedt med hjemmel i
lovens § 196.
Til nr. 9
Henvisningen i lovforslaget til § 160, stk. 1, nr. 3, og
de specielle bemærkninger hertil kan skabe uklarhed omkring
konsekvenserne af lovændringen. Det fremgår af
bemærkningerne, at aktiverne »indgår« i de
registrerede aktiver, hvilket rettelig skal være »kan
indgå.« Desuden er sætningen om, at administrator
ikke skal »respektere aftaler om netting, der vedrører
ikke-registrerede finansielle kontrakter eller der vedrører
både registrerede og ikke-registrerede finansielle
kontrakter« ikke klar.
Det er derfor fundet nødvendigt at ændre
forslaget, så bestemmelsen i stedet for henviser til §
159, stk. 1. Det ønskes dermed præciseret, at
administrator skal respektere nettingaftaler, der omfatter
finansielle kontrakter, som kan indgå i de registrerede
aktiver.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
54.
Til nr. 11
Der er tale om en formel ændring af ordlyden af
lovforslagets § 373, stk. 9, således at der kan
foretages en præcisering af de specielle bemærkninger
til bestemmelsen. Der er ikke tilsigtet en materiel ændring
af den foreslåede bestemmelse.
Det fremgår af bemærkningerne til § 373, stk.
9, at »ved overtrædelse af § 145, stk. 3, §
152, stk. 3, 1. pkt., og § 175 a, stk. 1, vedrørende
overtrædelse af kravet om indberetning til Finanstilsynet,
forudsættes det, at førstegangstilfælde som
udgangspunkt vil udløse en bøde på 20.000
kr.«. Henvisningen til § 145, stk. 3, skal rettelig
være til § 145, stk. 4.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget udgår de foreslåede
regler i hvidvaskloven om bl.a. registrering af almennyttige
organisationer. Det sker for at sikre, at der gennemføres
den planlagte 3. behandling den 16. december 2010 med henblik
på ikrafttrædelse af lovforslaget den 1. januar 2011 af
hensyn til den politiske aftale og rettidig implementering af en
række EU-regler. Det er dog fortsat vurderingen, at Danmark
bør implementere og overholde Financial Action Task Forces
(FAFT) anbefaling (SR VIII) om almennyttige organisationer.
Anbefalingen sikrer bl.a., at terrororganisationer ikke kan
fremstå som legitime almennyttige organisationer, og sikrer,
at midler indsamlet af eller overført via almennyttige
organisationer ikke er anvendt til at støtte terroristers
aktiviteter eller terrororganisationer.
Til nr. 13
Der er tale om en formel præcisering, således at
der kan foretages en præcisering af bestemmelsens specielle
bemærkninger.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme § 25, som affattet ved
lovforslagets § 2, nr. 4, at »tilsidesættelse af
denne opmærksomhedspligt er imidlertid ikke kriminaliseret,
hvilket skal ses i sammenhæng med, at tilsidesættelse
vil være vanskelig at bevise. Tilsidesættelse af
opmærksomhedspligten er imidlertid ikke strafbelagt«
samt at »konkrete tilsidesættelser af
opmærksomhedspligten vil indebære en
tilsidesættelse af undersøgelses- og noteringspligten,
jf. § 6, stk. 2, som er kriminaliseret i
§ 37, stk. 1«.
Sætningerne vedrører hvidvasklovens § 6 og
ikke den foreslåede ændring af § 25, hvilket kan
give anledning til misforståelser.
Til nr. 14 og 15
Der er tale om en konsekvens af, at reglerne om almennyttige
organisationer udgår.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
3.
Til nr. 17
Udenlandske clearingcentraler m.v., der er
hjemmehørende i et land uden for den Europæiske Union
eller et land, som Unionen ikke har indgået aftale med
på det finansielle område, kan vælge at
være reguleret af lovgivningen i et EU-land. Hvis systemet
derudover har mindst en deltager, der er hjemmehørende i det
pågældende EU-land, kan systemet notificeres til
Kommissionen i medfør af finalitydirektivets artikel 10 og
dermed være omfattet af den foreslåede § 57, stk.
2, som bliver stk. 3. Tilføjelsen til den foreslåede
stk. 3, som bliver stk. 4, præciserer, at et system
beliggende i et tredjeland, som er notificeret til Kommissionen og
dermed omfattet af den foreslåede stk. 2, som bliver stk. 3,
ikke også er omfattet af den foreslåede stk. 3, som
bliver stk. 4.
Til nr. 18
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
9.
Til nr. 19
Den foreslåede tilføjelse præciserer, at
systemer hjemmehørende i lande uden for Den Europæiske
Union eller lande, som Unionen ikke har indgået aftale med,
der er omfattet af § 57 b, stk. 3, ikke tillige er omfattet af
stk. 4.
Til nr. 20
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
9.
Til nr. 21
Der er tale om en præcisering af, at systemer
hjemmehørende i lande uden for Den Europæiske Union
eller lande, som Unionen ikke har indgået aftale med, der er
omfattet af § 57 e, stk. 2, ikke tillige er omfattet af stk.
3.
Til nr. 22
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
19.
Til nr. 23
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 26
og 27.
Til nr. 24
Der er tale om en præcisering af, at lovforslaget
også omfatter indlevering af mønter, som har
været udsat for en behandling, som med rimelighed kunne
forventes at have modificerende virkninger. Dette fremgår
allerede af lovforslagets bemærkninger, hvorfor der alene er
tale om en præcisering af lovteksten.
Til nr. 25
Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
44.
Til nr. 26
Der er tale om en konsekvens af, at §§ 129-139, jf.
lovforslagets § 1, nr. 32, ophæves den 1. juli
2011.
Til nr. 27
Der er tale om en konsekvens af forslaget om at lade
ophævelsen af de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger
udgå.
Til nr. 28
Der er tale om en formel ændring af ordlyden af
lovforslagets § 27, stk. 8, således at der kan foretages
en præcisering af lovforslagets bemærkninger. Der er
ikke tilsigtet en materiel ændring af den foreslåede
bestemmelse.
Det ønskes præciseret, at det følger af
§ 27, stk. 8, at begrænsningerne for brug af variabel
løn, der følger af lovens §§ 77 a og 77 b,
jf. lovforslagets § 1, nr. 24, finder anvendelse på de
aftaler, som virksomhederne indgår efter lovens
ikrafttræden. Det præciseres endvidere i stk. 8, at det
samme gør sig gældende i forhold til allerede
indgåede aftaler, som ifølge aftalen eller
virksomhedens praksis i øvrigt, skal forlænges eller
fornys efter lovens ikrafttræden.
Forslaget betyder eksempelvis, at der ikke efter lovens
ikrafttræden kan indgås aftaler, der overstiger
grænsen for tildeling af aktieoptioner eller lignende
instrumenter på 12,5 pct. af honoraret eller den faste
grundløn inklusive pension til henholdsvis bestyrelsen og
direktionen, ligesom aftaler herom, der allerede er indgået,
ikke kan forlænges eller fornyes. På tilsvarende
måde betyder det eksempelvis også, at der efter lovens
ikrafttræden ikke i forhold til bestyrelsesmedlemmer i
virksomheder, der modtager statsstøtte, herunder statsligt
kapitalindskud eller individuel statsgaranti, eller som er ejet af
Finansiel Stabilitet A/S, kan igangsættes nye
aktieoptionsprogrammer eller lignende ordninger, jf. den
foreslåede § 77 b, stk. 2, ligesom sådanne
eksisterende programmer ikke kan forlænges eller fornyes
efter lovens ikrafttræden. Sidstnævnte krav
følger allerede for direktionen i de kreditinstitutter, der
har modtaget statsligt kapitalindskud, jf. lov om statsligt
kapitalindskud i kreditinstitutter § 8, stk. 2, nr. 7, og for
direktionen i de pengeinstitutter, datterselskaber i Danmark af
udenlandske pengeinstitutter samt realkreditinstitutter, der har
fået stillet en individuel statsgaranti efter kapitel 4 a i
lov om finansiel stabilitet.
Helge Sander (V) fmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marion
Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)
Colette L. Brix (DF) nfmd. Pia
Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav
(S) Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal
(S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF) Morten
Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 49
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og erhvervsministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Henvendelse af 18/11-10 fra Faster
Andelskasse |
4 | Henvendelse af 19/11-10 fra
Finansrådet |
5 | Henvendelse af 19/11-10 fra Merkur
Andelskasse, Andelskassen Fælleskassen og Ryslinge
Andelskasse |
6 | Henvendelse af 19/11-10 fra Forsikring
& Pension |
7 | Henvendelse af 2/12-10 fra Merkur
Andelskasse |
8 | Henvendelse af 6/12-10 fra
Finansrådet, Realkreditforening og
Realkreditrådet |
9 | Høringsnotat og
ændringsforslag, fra økonomi- og
erhvervsministeren |
10 | Yderligere ændringsforslag, fra
økonomi- og erhvervsministeren |
11 | 1. udkast til betænkning |
12 | Yderligere ændringsforslag, fra
økonomi- og erhvervsministeren |
13 | Nyhedsbrevet »Nyt lovforslag truer
det danske foreningslov«, fra CEPOS |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 49
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/11-10 fra Faster Andelskasse, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/11-10 fra Finansrådet, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/11-10 fra Merkur Andelskasse m.fl., til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/11-10 fra Forsikring & Pension, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren vil bekræfte
sit løfte fra 1. behandling af lovforslaget om, at det 100
pct. er op til den enkelte spare- eller andelskasse, om den vil
ophæve stemmeretsbegrænsningerne, til økonomi-
og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at uden en beslutning af repræsentantskabet/ henholdsvis
generalforsamlingen kan ingen kapitalfond m.v. - uanset indskudt
kapital - få mere end 20 stemmer, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om kommentar til artiklen i Dagbladet
Børsen d. 25/11-10 »Sparekasser i panik over ny
lovgivning«, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til artiklen i Dagbladet
Børsen d. 24/11-10 »Sparekasser kan slagtes af
fjendtlige opkøb«, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om ministeren har drøftet
forslaget om ophævelse af stemmeretsbegrænsning i
sparekasser og andelskasser særskilt med henholdsvis
Finansrådet og brancheorganisationen Lokale Pengeinstitutter,
inden lovforslaget blev fremsat, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om en uddybning af lovforslagets
bemærkninger, afsnit 2.4.3, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvordan processen vil
forløbe, hvis en spare- eller andelskasse ønsker at
frasige sig stemmeretsbegrænsningerne, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om en redegørelse for
muligheden for fjendtlige overtagelse af en spare- eller
andelskasse - henholdsvis med og uden stemmeretsbegrænsning,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for baggrunden for, at forslaget om ophævelse af
stemmeretsbegrænsning i sparekasser og andelskasser er
medtaget i lovforslaget - på hvis foranledning og med hvilket
sigte, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at der er foretaget en grundig juridisk vurdering af, at
ophævelse af lovkravet om stemmeretsbegrænsninger for
sparekasser og andelskasser ikke er et ekspropriativt indgreb i
forhold til den enkelte sparekasse eller andelskasse, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. , om ministeren har overvejet
risikoen for - og de eventuelt ekspropriationsretlige aspekter i
forbindelse med, at en mindre sparekasse eller andelskasse kan
blive udsat for et fjendtligt overtagelsesforsøg, hvor
eksempelvis en byggespekulant eller en kapitalfond ønsker at
bruge pengeinstituttet til egne formål, til økonomi-
og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/12-10 fra Merkur Andelskasse, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, på hvilken måde FATFs
anbefalinger er implementeret i henholdsvis Norge og Sverige, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. , om ministeren erkender, at en ny
ejerkreds kan sikre sig kontrol over de opbyggede reserver i
sparekassen, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. , om ministeren har overvejet
risikoen for, at en mindre sparekasse eller andelskasse kan blive
udsat for et fjendtligt overtagelsesforsøg, hvor eksempelvis
en byggespekulant eller en kapitalfond ønsker at bruge
pengeinstituttet til egne formål, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforsalg, hvorefter bestemmelserne i lovforslagets
§ 2 om registrering af almennyttige organisationer
udgår, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. , om bestemmelserne i lovforslagets
§ 2 reelt vil betyde et krav om registrering af foreninger i
Danmark, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
22 | Spm. om, hvilke konkrete krav de
nævnte indsamlingsorganisationer skal opfylde, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om, efter hvilke kriterier og med
bistand fra hvem det afgøres, om en samarbejdspartner er
»pålidelig«, jf. lovforslagets § 2, stk. 3,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. , om de byrder, som med lovforslaget
pålægges indsamlingsorganisationerne, står
mål med det forventede udbytte (proportionalitet), til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. , om der har været nogle
eksempler på, at almennyttige organisationer er blevet
misbrugt til finansiering af terrorisme, til økonomi- og
erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. om, hvordan ministeren mere
præcist mener, at en almennyttig organisation skal
træffe rimelige foranstaltninger for at opnå kendskab
til enkelte grupper af bidragsmodtagere, til økonomi- og
erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om, hvor mange almennyttige
organisationer regeringen forventer vil være omfattet af de
nye regler om registrering, til økonomi- og
erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. om, hvordan en almennyttig
organisation skal afgøre, om en samarbejdspartner i et andet
land er pålidelig, til økonomi- og erhvervsministeren,
kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. , om en almennyttig organisation, der
ønsker at støtte et projekt i et andet land, vil
skulle henvende sig til Udenrigsministeriet for at få oplyst,
om modtageren anses for pålidelig af den danske regering, for
at være sikker på ikke at kunne straffes for medvirken
til terror, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvad ministeren forstiller sig,
at der konkret skal indgå i de skriftlige interne regler, som
de almennyttige organisationer nu pålægges ved lov at
udarbejde, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. , om lovforslaget betyder, at alle
almennyttige organisationer, der samarbejder med
organisationer/enkeltpersoner i andre lande, fremover
pålægges, at de skal have nedskrevne vedtægter,
en hjemmeside og en statsautoriseret eller registreret revisor, til
økonomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
32 | Spm. , om ministeren har overvejet, at
lovforslagets bestemmelser om almennyttige organisationer er
så stor en ændring i forhold til den hidtil
gældende foreningsfrihed i Danmark, at dette bør
udskilles i et særskilt lovforslag, til økonomi- og
erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om, hvad forslaget til ny § 34 a
i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme indebærer, til økonomi- og
erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om oplysninger om, hvem en
almennyttig organisation i Danmark samarbejder med i et andet land,
kan kræves udleveret af Finanstilsynet og derefter
videreudleveres til myndigheder i et andet land, til
økonomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, i hvilket omfang regeringen
forventer, at lovforslaget vil begrænse støtte fra
almennyttige organisationer i Danmark til organisationer i andre
lande, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at det allerede er strafbart at yde støtte til terrorisme -
også for almennyttige organisationer, til økonomi- og
erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om, efter hvilke kriterier
ministeriet har besluttet, hvilke foreninger der skulle
høres i forhold til den del af lovforslaget, der omhandler
almennyttige foreninger, til økonomi- og erhvervsministeren,
kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/12-10 fra Finansrådet m.fl., til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |