Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 23. november 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og økonomi-
og erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr.
2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 26. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og økonomi- og
erhvervsministeren sendte den 9. juli 2010 dette udkast til
udvalget, jf. (folketingsåret 2009-10) BOU alm. del - bilag
91. Den 13. oktober 2010 sendte økonomi- og
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
ABR,
Danske Arkitekt Virksomheder og BfBE og
Forbrugerrådet.
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Arkitekt Virksomheder og BfBE mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse.
Nogle af udvalgets spørgsmål og økonomi-
og erhvervsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at oprettelse
af et samlet uafhængigt disciplinær- og klagenævn
for de to sagstyper i én enhed vil styrke kvaliteten og
skabe mere sammenhæng mellem forbrugerklager og
disciplinærsager, så der i fremtiden bliver tale om en
mere ensartet behandling af sagerne.
Lovforslagets formål er at oprette et samlet
disciplinær- og klagenævn, og det er meningen, at
nævnet skal overtage Erhvervs- og Byggestyrelsens behandling
af disciplinærsager og behandlingen af forbrugerklager over
tilstandsrapporter fra Ankenævnet for Huseftersyn.
Under førstebehandlingen gjorde Dansk Folkeparti
opmærksom på, at vi ønskede en evaluering efter
3 år, og DF er tilfreds med, at økonomi- og
erhvervsministeren har taget vort ønske til
efterretning
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
S, SF, RV og EL's medlemmer af udvalget er positivt stemte
over for lovforslaget, der sammenlægger ankenævnet og
disciplinærnævnet i huseftersynsordningen. Det er
partiernes vurdering, at lovforslaget vil styrke forbrugernes -
både boligsælgeres, men særlig
boligkøberes - stilling i klagesager samt skabe en mere
ensartet og effektiv administration af disciplinær- og
klagesager.
Partierne ønsker at forebygge mod inhabilitet blandt
ankenævnets syns- og skønsmænd og tekniske
revisorer. Det gøres ved at sikre, at disse ikke selv kan
udføre tilstandsrapporter, mens de har hvervet som syns- og
skønsmænd eller tekniske revisorer. Partierne har
derfor stillet ændringsforslag nr. 1.
Partierne er bekendt med, at Christian H. Hansen (UFG)
støtter ændringsforslaget.
Partierne kan endvidere tiltræde ændringsforslaget
fra ministeren om, at nævnet evalueres senest 3 år
efter lovens ikrafttræden.
Partierne tilslutter sig desuden ønsket i
Forbrugerrådets høringssvar om, at klagegebyret ikke
bør hæves over de nuværende 275 kr., og at der
bør være et loft på 3.500 kr. for forbrugerens
udgifter til syn og skøn i klagesager, hvor forbrugeren ikke
får medhold.
Partierne ønsker at sikre, at sagsbehandlingstiden ikke
stiger i forhold til i dag som følge af manglende
ressourcer.
Partierne finder det vigtigt, at nævnets
sammensætning sikrer en ligelig fordeling mellem forbruger og
erhvervsrepræsentanter. Denne ligelige fordeling skal ikke
sættes over styr i udpegningen af nævnets
uafhængige eksperter.
Ud fra en samlet vurdering kan partierne støtte
lovforslaget.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 14
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
1) I
paragraffen indsættes efter »syn og
skøn,«: »syns- og skønsmænds
uvildighed, bl.a. at disse ikke må udarbejde
tilstandsrapporter,«.
[Regulering af syns- og
skønsmænds uvildighed]
Ny paragraf
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter § 17 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. Nævnet evalueres senest 3 år efter lovens
ikrafttræden.«
[Evaluering af nævnet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget skal sikre mod inhabilitet blandt
nævnets syns- og skønsmænd og tekniske revisorer
ved at sikre, at disse, som det også er tilfældet i
dag, ikke selv kan udarbejde tilstandsrapporter, mens de har
hvervet som syns- og skønsmænd eller tekniske
revisorer.
Dette er ikke kun for at sikre mod, at de kunne komme til at
kontrollere deres eget arbejde - det kunne omgås rent
praktisk - men særlig for at undgå risikoen for, at der
lempes på kontrollen over for kammerater i faget eller over
for arbejde udført af andre tekniske revisorer. Teknisk
revisor A kunne slække på kontrollen med
tilstandsrapporter udarbejdet af teknisk revisor B, hvis B gjorde
det samme med tilstandsrapporter udarbejdet af A.
Til nr. 2
Formålet med lovforslaget er at oprette et samlet
disciplinær- og klagenævn for beskikkede
bygningssagkyndige. Nævnet vil overtage Erhvervs- og
Byggestyrelsens behandling af disciplinærsager mod de
bygningssagkyndige og behandlingen af forbrugerklager over
tilstandsrapporter fra Ankenævnet for Huseftersyn. Ved at
samle behandlingen af de to typer sager sikres større
ensartethed og sammenhæng mellem forbrugerklager og
disciplinærsager, hvilket medfører øget
forbrugerbeskyttelse og bedre kvalitet af tilstandsrapporterne.
Systemet vil samtidig blive mere logisk og gennemskueligt for
brugerne af ordningen.
Der vil senest 3 år efter lovens ikrafttræden
blive foretaget en evaluering, som vil belyse, om nævnet
lever op til det i lovforslaget anførte formål.
Ændringsforslaget betyder, at økonomi- og
erhvervsministeren vil oversende en redegørelse om
evalueringens resultater til Folketingets Boligudvalg senest den 1.
januar 2014.
Troels Christensen (V) nfmd. Peter Madsen (V) Mads
Rørvig (V) Eyvind Vesselbo (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anita Knakkergaard (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Daniel Rugholm
(KF) Naser Khader (KF) Yildiz Akdogan (S) Bjarne Laustsen (S)
René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Peter
Westermann (SF) Astrid Krag (SF) fmd. Jørgen Poulsen (RV) Frank
Aaen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 29
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra økonomi- og erhvervsministeren |
2 | Henvendelse af 14/10-10 fra Danske
Arkitekt Virksomheder og BfBE |
3 | Henvendelse af 25/10-10 fra
Forbrugerrådet |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Henvendelse af 1/11-10 fra ABR |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og erhvervsministeren |
9 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 29
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 14/10-10 fra Danske Arkitekt Virksomheder og BfBE,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om prisen for en forbrugers
indgivelse af en forbrugerklage i klagenævnet, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvor mange ressourcer i form af
årsværk det nuværende Ankenævnet for
Huseftersyn brugte i 2009, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvilke grunde der er til, at
lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2011, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om side 328 i betænkning 1520
om huseftersynsordningen, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvor i betænkning om
huseftersynsordningen det fremgår, at et fælles
nævn for forbrugerklager og disciplinære sanktioner kan
placeres hos Erhvervs- og Byggestyrelsen, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvorfor Erhvervs- og
Byggestyrelsen har opsagt resultatkontrakten med Ankenævnet
for Huseftersynsordningen, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 16/9-10 fra Sven Heiner med fokus på de
problemstillinger, som vedrører L 29, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
det nye klagenævn bliver kendt af forbrugerne, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. , om lovforslaget sikrer, at den
bygningssagkyndige er uvildig i forhold til f.eks.
ejendomsmæglere og forsikringsselskaber, til økonomi-
og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvilke sanktioner der i dag er
over for de bygningssagkyndige, som har en fast aftale med
ejendomsmæglere, til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 1/11-10 fra ABR, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvilke ulemper der vil
være, ved at et nyt samlet ankenævn har
selvstændig adresse og stab, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvorvidt lovforslaget sikrer, at
syns- og skønsmænd og tekniske revisorer ikke samtidig
selv kan udføre tilstandsrapporter, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om Forbrugerrådet vil kunne
indbringe disciplinærsager for nævnet, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om BfBE's anmodning om, at
lovforslagets § 8 tilføjes: »Ophører den
pågældende bygningssagkyndiges tilknytning til firmaet,
fjernes offentliggørelsen af firmatilknytningen.«, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvilke konkrete organisationer
der vil repræsentere de 9 nævnte interessenter, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. , om ministeren finder grund til at
ændre nævnets sammensætning, så eksempelvis
halvdelen af nævnets medlemmer udgøres af
forbrugerrepræsentanter, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om den i bemærkningerne til
lovforslagets § 13 fastsatte klagefrist på 5 år,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om bemærkningerne til
lovforslagets § 15, til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om risiko for manglende uvildighed i
beskikkelsen til bygningssagkyndig gennem det foreslåede
system, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
22 | Spm. om ministerens redegørelse for
Erhvervs- og Byggestyrelsens procedurer for løbende kontrol
af kvaliteten af uddannelsen til bygningssagkyndig, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 25/10-10 fra Forbrugerrådet, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål og økonomi-
og erhvervsministerens svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar er optrykt efter
ønske fra S, SF, RV og EL.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes oplyse, hvad prisen for en forbrugers
indgivelse af en forbrugerklage i klagenævnet bliver, og hvad
er det maksimale beløb som en forbruger kan komme til at
betale, hvis forbrugeren ikke får medhold i klagen? Herunder
bedes det oplyst om ministeren kan garantere, at dette ikke
ændres ved en senere bekendtgørelse?
Svar:
Jeg kan oplyse, at når en forbruger i dag klager til
Ankenævnet for Huseftersyn, betales et gebyr på 275 kr.
Ved oprettelsen af det nye nævn fastholdes gebyret på
275 kr., hvilket følger af lovforslagets § 6.
Jeg kan endvidere oplyse, at en forbruger maksimalt kan komme
til at betale 3.500 kr. til dækning af sagsomkostninger, hvis
forbrugeren ikke får medhold i sin klage. Dette svarer til
situationen i dag.
I øvrigt kan jeg oplyse, at klagegebyret er underlagt
regeringens almindelige gebyrpolitik, hvilket betyder, at gebyret
er omfattet af skattestoppet.
Jeg kan i øvrigt henvise til lovforslagets § 6 og
bemærkningerne hertil.
Spørgsmål 3:
Hvor mange ressourcer i form af årsværk brugte det
nuværende Ankenævnet for Huseftersyn i 2009 for at have
en sagsbehandlingstid ved udgangen af 2009 på ca. 4,5
måned? Hvor mange ressourcer i form af årsværk
skal der til for at sikre, at den fremtidige sagsbehandlingstid i
forbrugerklagesager ikke forlænges i forhold til den
nuværende sagsbehandlingstid i Ankenævnet for
Huseftersyn?
Svar:
Ankenævnet for Huseftersyn finansieres ved, at Erhvervs-
og Byggestyrelsen indgår en årlig resultatkontrakt om
drift af nævnet med Foreningen Ankenævnet for
Huseftersyn. Midlerne stammer fra det gebyr, som styrelsen
opkræver pr. udarbejdet tilstandsrapport, og som finansierer
driften af hele ordningen.
Det nuværende Ankenævn for Huseftersyn brugte i
2009 omkring 5 årsværk til at behandle
forbrugerklagesager. Erhvervs- og Byggestyrelsen brugte ca. 4
årsværk til at behandle disciplinærsager. Da det
kommende nævn både skal behandle forbrugerklagesager og
disciplinærsager vil nævnet samlet bruge omkring 9
årsværk.
Det er min klare forudsætning, at sagsbehandlingstiden i
det nye nævn ikke skal være længere, end den er i
det eksisterende ankenævn. Det vil derfor løbende
blive vurderet, om nævnet har de tilstrækkelige
ressourcer til at sikre, at sagsbehandlingstiden ikke
forlænges.
Spørgsmål 18:
Finder ministeren, i lyset af de i pressen
(www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/03/165227.htm) afslørede
aftaler mellem aktører mægler- og forsikringsbranchen
og større firmaer, der producerer tilstandsrapporter, grund
til at ændre nævnets sammensætning, så
eksempelvis halvdelen af nævnets medlemmer udgøres af
forbrugerrepræsentanter?
Svar:
Med lovforslaget vil den ligelige fordeling mellem forbruger-
og erhvervsrepræsentanter fra det nuværende
Ankenævn for Huseftersyn blive videreført. Her er
forbrugerne og erhvervet repræsenteret med 2 medlemmer hver.
Nævnet vil derudover bestå af en formand, som er
landsdommer, samt 2 uafhængige eksperter, som for eksempel
undervisere ved de højere læreanstalter eller
advokater med særligt kendskab til handel med fast ejendom og
dermed huseftersynsordningen.
Jeg mener, at nævnet har den rette balance i
sammensætning af medlemmer, og jeg finder på den
baggrund ikke anledning til at ændre herpå.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 9 og
bemærkningerne hertil.
Spørgsmål 22:
Ministeren bedes redegøre for Erhvervs- og
Byggestyrelsens procedurer for løbende kontrol af kvaliteten
af uddannelsen til bygningssagkyndig, samt om disse findes
tilstrækkelige til at sikre tilstandsrapporter af høj
kvalitet, ikke mindst i lyset af 2009-rapporten fra Dansk Energi
Management, der viser at kun 27 % af tilstandsrapporterne er
retvisende.
Svar:
Spørgsmål vedrørende uddannelse af
bygningssagkyndige og kvaliteten af tilstandsrapporter
henhører under Erhvervs- og Byggestyrelsen. Erhvervs- og
Byggestyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig
til:
»Tilstandsrapporter af høj kvalitet
forudsætter, at de bygningssagkyndige har en bred
byggeteknisk basisviden samt et godt kendskab til
huseftersynsordningen. For at opnå beskikkelse som
bygningssagkyndig er det en betingelse, at ansøger har en
kompetencegivende byggeteknisk grunduddannelse og har deltaget i et
optagelseskursus. Desuden er beskikkede bygningssagkyndige
forpligtede til løbende at deltage i obligatoriske
efteruddannelseskurser og møder om
huseftersynsordningen.
Med henblik på at sikre, at de bygningssagkyndige har de
tilstrækkelige kompetencer, foretager Erhvervs- og
Byggestyrelsen løbende evaluering og justering af kravene
til uddannelse og efteruddannelse af de bygningssagkyndige. Senest
er optagelseskurserne udvidet fra 3 til 4 dage, ligesom der i 2009
blev udbudt efteruddannelseskurser om vådrum og
tagkonstruktioner.
Med henblik på at sikre, at tilstandsrapporterne har en
høj kvalitet, foretages hvert år teknisk revision af
320 tilstandsrapporter. Den tekniske revision har, siden den blev
indført i 2006, medført en løbende forbedring
af kvaliteten af tilstandsrapporterne. I 2006 fandt teknisk revisor
fejl, der kunne føre til sanktioner, i ca. 27 pct. af de
kontrollerede tilstandsrapporter. I 2007 og 2008 var de tilsvarende
tal henholdsvis 22 og 23 pct. I 2009 blev der fundet fejl, der
kunne føre til sanktioner, i 19 pct. af de kontrollerede
tilstandsrapporter.
Den endelige afgørelse i revisionssagerne træffes
af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Styrelsens hidtidige erfaringer
viser, at der er grundlag for at meddele en sanktion i godt 10 pct.
af de sager, som har undergået teknisk revision.
I denne sammenhæng bemærkes, at
Justitsministeriets udvalg om huseftersynsordningen i sin
betænkning nr. 1520 om huseftersynsordningen anfører,
at indførelsen af den tekniske kontrol kombineret med en
mere effektiv anvendelse af sanktionssystemet har medvirket og
fortsat vil medvirke til at sikre kvaliteten af
tilstandsrapporterne.«
På baggrund af Erhvervs- og Byggestyrelsen oplysninger
mener jeg, at uddannelsen af de bygningssagkyndige er med til at
sikre, at de bygningssagkyndige har de fornødne kompetencer
til at udarbejde tilstandsrapporter af høj kvalitet.
Jeg har dog noteret mig, at Justitsministeriets udvalg om
huseftersynsordningen i sin betænkning konkluderer, at
udvalget finder det hensigtsmæssigt, at kravene til
uddannelse og efteruddannelse løbende justeres og evalueres,
og at der løbende udvikles nye uddannelsestilbud. Erhvervs-
og Byggestyrelsen vil derfor løbende vurdere
optagelseskravene til de bygningssagkyndige, ligesom der fortsat
vil blive udviklet relevante efteruddannelsestilbud. Herudover vil
der også fremover blive grebet ind over for de
bygningssagkyndige, der ikke leverer den fornødne kvalitet i
tilstandsrapporterne.