Fremsat den 13. oktober 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om hold af slagtekalkuner
Kapitel 1
Anvendelsesområde mv.
§ 1. Reglerne i denne lov finder
anvendelse på bedrifter med slagtekalkuner, der holdes til
erhvervsmæssigt formål.
Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse
på slagtekalkuner, som anvendes i forbindelse med tekniske og
videnskabelige undersøgelser, der udføres under
tilsyn af Dyreforsøgstilsynet.
Stk. 3. Justitsministeren kan i
særlige tilfælde helt eller delvis undtage bedrifter
eller hold af slagtekalkuner fra loven.
§ 2. Ved slagtekalkuner
forstås i denne lov kalkuner, som holdes med henblik på
slagtning til brug for konsum.
§ 3. Ved siden af reglerne i denne
lov finder dyreværnsloven og regler fastsat i medfør
af dyreværnsloven anvendelse på enhver bedrift med
slagtekalkuner.
§ 4. Reglerne i denne lov er
minimumskrav, der altid skal opfyldes, medmindre strengere krav er
fastsat i anden lovgivning.
§ 5. Justitsministeren kan
fastsætte regler med henblik på opfyldelse af Den
Europæiske Unions direktiver og beslutninger om forsvarlig
behandling af slagtekalkuner og om beskyttelse af disse dyrs
velfærd. Justitsministeren kan endvidere fastsætte
regler, som er nødvendige for anvendelsen af Den
Europæiske Unions forordninger om forhold, som er omfattet af
denne lov. Justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af reglerne i retsakter nævnt i 1. og 2. pkt., i
det omfang disse indeholder adgang hertil.
Kapitel 2
Fysiske forhold på
bedriften
§ 6. Huse, hvor der holdes
slagtekalkuner, skal være tilstrækkeligt oplyst til, at
kalkunerne kan se de øvrige kalkuner, undersøge
omgivelserne og udvise normal adfærd, samt til, at der kan
føres et nøje tilsyn med kalkunerne.
Stk. 2. Der skal anvendes et lysprogram,
der sikrer kalkunerne en døgnrytme med en
tilstrækkelig og sammenhængende mørkeperiode til
at imødekomme deres adfærdsmæssige og
fysiologiske behov. Skumring og dæmring skal imiteres ved en
overgang mellem lys og mørke, der skal være
tilstrækkelig lang til, at kalkunerne kan nå at
indstille sig på de ændrede lysforhold.
Stk. 3. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om sammensætningen og
varigheden af lys- og mørkeperioder, om lysintensitet samt
om imiteret skumring og dæmring.
§ 7. Den maksimale belægning
i et hus, hvor der holdes slagtekalkuner, må ikke overstige
58 kg levende vægt pr. m2
friareal for haner og 52 kg levende vægt pr. m2 friareal for høner.
Stk. 2. Den gennemsnitlige
belægning i et hus må ikke overstige 55 kg levende
vægt pr. m2 friareal for
haner og 48 kg levende vægt pr. m2 friareal for høner. Den
gennemsnitlige belægningsgrad i et hus måles som den
gennemsnitlige belægning for det aktuelle hold og de to
forudgående hold slagtekalkuner i samme hus.
Stk. 3. Justitsministeren kan
fastsætte regler om, at producenten skal stille nærmere
angivne oplysninger til rådighed til brug for kontrollen af
belægningsgraden.
§ 8. Huse, hvor der holdes
slagtekalkuner, skal i hele produktionsperioden have en
strøelsesmåtte, der er løs og tør i
overfladen.
§ 9. I bygninger, hvor der holdes
slagtekalkuner, skal isolering, opvarmning og ventilation sikre, at
luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ
luftfugtighed og koncentrationer af luftarter holdes på et
niveau, som ikke er skadeligt for kalkunerne. I varme perioder
må temperaturen i bygningerne ikke overstige temperaturen
udenfor væsentligt.
Stk. 2. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om luftcirkulation,
støvindhold, temperatur, luftfugtighed og koncentrationer af
luftarter.
§ 10. Ventilatorer, fodermaskiner
og andre maskiner skal konstrueres, monteres, drives og
vedligeholdes på en sådan måde, at de
forårsager mindst mulig støj. Pludselig udefrakommende
støj skal i videst muligt omfang undgås.
Kapitel 3
Foder og drikkevand
§ 11. Kalkuner skal have adgang
til tilstrækkeligt, nærende, afbalanceret og hygiejnisk
foder hver dag og tilstrækkelige forsyninger af frisk vand af
god kvalitet på alle tidspunkter. Pludselige ændringer,
der kan være til skade for kalkunerne, af den type eller
kvalitet af foder, der anvendes i fodringsprocedurerne, bør
undgås, medmindre der er tale om en nødsituation.
Stk. 2. Kalkuner skal tildeles
kråseflint gennem hele produktionsforløbet. Tildeling
kan dog undlades den sidste uge inden slagtning.
Stk. 3. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om kapaciteten og udformningen
af foder- og drikkevandsanlæg.
Kapitel 4
Tilsyn mv.
§ 12. Kalkuner skal tilses mindst
to gange dagligt. Kalkuner, som er syge og tilskadekomne i en
sådan grad, at behandling ikke længere er mulig, og
transport vil medføre yderligere lidelser, skal aflives
straks. Døde kalkuner skal fjernes med det samme.
Stk. 2. Tekniske installationer til
foder, vand, temperaturregulering og ventilation samt
strøelsens kvalitet skal efterses mindst én gang om
dagen.
§ 13. Bygninger og indhegninger,
hvor der holdes slagtekalkuner, samt udstyr, herunder
vandingsudstyr, skal holdes tilfredsstillende rene.
Stk. 2. De dele af bygningerne,
udstyret og redskaberne, som kalkuner er i berøring med,
skal rengøres grundigt og desinficeres, inden der
indsættes en ny flok.
§ 14. Elektriske systemer, der er
af betydning for kalkunernes sundhed og velfærd, skal
være forsynet med et alarmsystem, der sikrer, at det opdages,
hvis de elektriske systemer ikke fungerer. Alarmsystemet skal
testes regelmæssigt.
Stk. 2. Der skal være en
beredskabsplan, der foreskriver, hvordan nødsituationer i
forbindelse med strømsvigt skal håndteres.
§ 15. Justitsministeren kan
fastsætte regler om, hvordan kalkuner skal løftes og
bæres.
Kapitel 5
Påbud og straf
§ 16. Ved overtrædelse af
regler i denne lov eller regler, der er fastsat i medfør af
denne lov, kan en myndighed under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri påbyde den ansvarlige for bedriften inden
for en fastsat frist at rette op på de forhold, som ikke er i
overensstemmelse med disse regler.
Stk. 2. Påbud skal meddeles
skriftligt. Den, der har ansvaret for bedriften, skal have
lejlighed til at udtale sig, før påbuddet
meddeles.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 kan
fraviges, i det omfang det er nødvendigt for at
afværge en væsentlig lidelse for dyrene.
Stk. 4. Der kan ikke meddeles
påbud efter stk. 1, hvis den ansvarlige for bedriften i
forvejen er meddelt et pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. Et påbud meddelt efter stk. 1 bortfalder, hvis
der efterfølgende meddeles pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold.
§ 17. Afgørelser efter
§ 16, stk. 1, kan påklages til Sekretariatet
for Fødevare- og Veterinærklager. Klage skal indgives
senest 4 uger efter, at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Sekretariatet kan i særlige tilfælde
behandle en klage, selvom den er indgivet efter fristens
udløb. Klage har ikke opsættende virkning, medmindre
sekretariatet træffer anden afgørelse.
Stk. 2. Sekretariatet for
Fødevare- og Veterinærklagers afgørelse efter
stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
§ 18. Med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder straffes den, der undlader at
efterkomme et påbud efter § 16.
Stk. 2. I regler, der udstedes i
medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af
bøde eller fængsel indtil 4 måneder for
overtrædelse af reglerne.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 6
Ikrafttræden mv.
§ 19. Loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
§ 20. I lov nr. 520 af 26. maj
2010 om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg
foretages følgende ændring:
1. § 35 affattes således:
Ȥ 35. Ved
overtrædelse af regler i denne lov eller regler, der er
fastsat i medfør af denne lov, kan en myndighed under
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri påbyde
den ansvarlige for bedriften inden for en fastsat frist at rette op
på de forhold, som ikke er i overensstemmelse med disse
regler.«
Stk. 2. Påbud skal meddeles
skriftligt. Den, der har ansvaret for bedriften, skal have
lejlighed til at udtale sig, før påbuddet
meddeles.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 kan
fraviges, i det omfang det er nødvendigt for at
afværge en væsentlig lidelse for dyret.
Stk. 4. Der kan ikke meddeles
påbud efter stk. 1, hvis den ansvarlige for bedriften i
forvejen er meddelt et pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. Et påbud meddelt efter stk. 1 bortfalder, hvis
der efterfølgende meddeles pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold.«
§ 21. I lov nr. 528 af 6. juni
2007 om hold af heste, som ændret ved lov nr. 315 af 30.
april 2008 og § 2 i lov nr. 500 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændring:
1. §§ 33 og 34 affattes således:
Ȥ 33. Ved
overtrædelse af regler i denne lov eller regler, der er
fastsat i medfør af denne lov, kan en myndighed under
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri påbyde
den ansvarlige for hesteholdet inden for en fastsat frist at rette
op på de forhold, som ikke er i overensstemmelse med disse
regler.
Stk. 2. Påbud
skal meddeles skriftligt. Den, der har ansvaret for hesteholdet,
skal have lejlighed til at udtale sig, før påbuddet
meddeles.
Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 kan fraviges, i det omfang det er
nødvendigt for at afværge en væsentlig lidelse
for dyret.
Stk. 4. Der kan
ikke meddeles påbud efter stk. 1, hvis den ansvarlige
for hesteholdet i forvejen er meddelt et pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. Et påbud meddelt efter stk. 1 bortfalder, hvis
der efterfølgende meddeles pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold.
§ 34.
Afgørelser efter § 33 kan påklages til
Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager. Klage
skal indgives senest 4 uger efter, at klageren har fået
meddelelse om afgørelsen. Sekretariatet kan i særlige
tilfælde behandle en klage, selvom den er indgivet efter
fristens udløb. Klage har ikke opsættende virkning,
medmindre sekretariatet træffer anden afgørelse.
Stk. 2.
Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklagers
afgørelse efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.«
§ 22. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
baggrund | | 2.1. | Det Dyreetiske Råds udtalelse om
slagtefjerkræ | | 2.2. | Arbejdsgruppen om hold af
slagtefjerkræ | 3. | Gældende ret i
hovedtræk | | 3.1. | Dyreværnsloven | | 3.2. | Bekendtgørelse om mindstekrav til
beskyttelse af landbrugsdyr | | 3.3. | Europarådets rekommandation om
kalkuner | | 3.4. | Anden relevant regulering mv. | 4. | Lovforslagets
hovedindhold | | 4.1. | Lys | | | 4.1.1. | Arbejdsgruppens overvejelser | | | 4.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | 4.2. | Belægningsgrad | | | 4.2.1. | Arbejdsgruppens overvejelser | | | 4.2.1. | Justitsministeriets overvejelser | | 4.3. | Strøelse | | | 4.3.1. | Arbejdsgruppens overvejelser | | | 4.3.2. | Justitsministeriets overvejelser | | 4.4. | Indeklima | | | 4.4.1. | Arbejdsgruppens overvejelser | | | 4.4.2. | Justitsministeriets overvejelser | | 4.5. | Foder og drikkevand | | | 4.5.1. | Arbejdsgruppens overvejelser | | | 4.5.2. | Justitsministeriets overvejelser | | 4.6 | Tilsyn og driftsledelse | | | 4.6.1. | Arbejdsgruppens overvejelser | | | | 4.6.1.1. | Tilsyn og driftsledelse | | | | 4.6.1.2. | Rengøring | | | | 4.6.1.3. | Alarmsystem og beredskab | | | 4.6.2. | Justitsministeriets overvejelser | | 4.7. | Øvrige emner | | | 4.7.1 | Arbejdsgruppens overvejelser | | | | 4.7.1.1. | Indfangning af kalkuner | | | | 4.7.1.2. | Næbtrimning | | | | 4.7.1.3. | Tilsyn med trædepudesvidninger | | | | 4.7.1.4. | Avlsarbejdet | | | 4.7.2. | Justitsministeriets overvejelser | 5. | Håndhævelse | | 5.1. | Arbejdsgruppens overvejelser | | 5.2. | Justitsministeriets overvejelser | 6. | Ikrafttræden | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 8. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | | 8.1. | Økonomiske konsekvenser | | 8.2. | Administrative konsekvenser | 9. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 10. | Miljømæssige konsekvenser | 11. | Forholdet til
EU-retten | 12. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 13. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget bygger på en rapport afgivet i
maj 2010 af Justitsministeriets arbejdsgruppe om
slagtefjerkræ. Rapporten blev den 7. juli 2010 sendt til
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Retsudvalg til orientering. Lovforslaget indeholder en række
mindstekrav til hold af slagtekalkuner og udgør et
supplement til den øvrige dyrevelfærdslovgivning,
herunder de mere generelle regler i dyreværnsloven.
Den årlige slagtekalkunproduktion i Danmark
er på ca. 1,6 mio. dyr. I den intensive kalkunproduktion
optræder forskellige sygdomskomplekser med
velfærdsmæssig og økonomisk betydning. Bl.a. kan
forekomsten af trædepudesvidninger udgøre et
betydeligt problem. Endvidere kan der forekomme problemer med
brystblæreforandringer, benlidelser samt fjerpilning og
kannibalisme.
Der er ikke i dag fastsat særlige regler
for produktionen af slagtekalkuner. Med lovforslaget vil der for
første gang blive fastsat en samlet regulering, som er
særlig rettet mod slagtekalkuners velfærd. Der
foreslås således bl.a. fastsat krav til de fysiske
rammer, som slagtekalkuner holdes under, herunder til
belægning, lysforhold, strøelse, rengøring samt
opvarmning og ventilation. Endvidere indeholder lovforslaget regler
om bl.a. foder og drikkevand og tilsyn med kalkunerne.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Det Dyreetiske Råds udtalelse om
slagtefjerkræ
Det Dyreetiske Råds afgav i februar 1995 en
udtalelse om slagtefjerkræ.
I udtalelsen anbefalede rådet, at der blev
taget hånd om de velfærdsmæssige problemer, der
følger med den moderne produktion af slagtefjerkræ.
Det Dyreetiske Råd pegede for så vidt angår
kalkunproduktionen navnlig på problemer i forbindelse med
næbtrimning, på den høje dødelighed hos
nyindsatte kalkunkyllinger og på de problemer, der
opstår som følge af dyrenes hurtige vækst og i
forbindelse med indfangning og transport.
2.2. Arbejdsgruppen om hold af
slagtefjerkræ
I sin fødevarepolitiske redegørelse
fra januar 1998 tilkendegav den daværende regering, at der i
særdeleshed inden for den moderne svine- og
fjerkræproduktion kunne være grundlag for at få
tilvejebragt nye regler med fokus på dyrenes behov.
Regeringen ønskede, at den danske fjerkræproduktion
skulle gøres til et indsatsområde med nye
produktionsstandarder til sikring af dyrenes velfærd, navnlig
med fokus på ben- og ledproblemer, lysprogrammer, arealkrav
og flokstørrelser.
På den baggrund nedsatte Justitsministeriet
den 8. oktober 1998 en arbejdsgruppe om slagtefjerkræ.
Arbejdsgruppen skulle gennemgå
slagtefjerkræproduktionen og komme med forslag til nye regler
om hold af slagtefjerkræ og eventuelle andre mulige
foranstaltninger til fremme af dyrevelfærden, herunder
forslag til en dansk holdning under eventuelle kommende
drøftelser i EU om slagtefjerkræ. Arbejdsgruppen
skulle inddrage Europarådets rekommandationer og den nyeste
videnskabelige forskning samt praktiske erfaringer på
området. Arbejdsgruppen gennemgik først forholdene for
slagtekyllinger og udarbejdede på baggrund
heraf et udkast til den lov om hold af
slagtekyllinger, der trådte i kraft den 1.
januar 2002.
Regeringen besluttede efterfølgende at
bede arbejdsgruppen om slagtefjerkræ om at gennemgå
forholdene for kalkuner, gæs, ænder og
moskusænder og vurdere behovet for nye regler om beskyttelse
af disse dyr, jf. regeringens handlingsplan for bedre
dyrevelfærd (»Dyrs velfærd - vores ansvar«)
fra april 2002. Arbejdsgruppen besluttede sig for at indlede det
nye arbejde med at drøfte forholdene for slagtekalkuner.
Arbejdsgruppen har bestået af
repræsentanter fra Det Danske Fjerkræraad (i dag
Landbrug & Fødevarer), Dyrenes Beskyttelse, Det
Dyreetiske Råd, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/
Aarhus Universitet, Fødevareøkonomisk Institut v/
Københavns Universitet, Fødevarestyrelsen,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Justitsministeriet
Arbejdsgruppen afgav sin rapport om hold af
slagtekalkuner i maj 2010. Arbejdsgruppen fremsætter i
rapporten en række anbefalinger om mindstekrav til hold af
slagtekalkuner. Rapporten indeholder bl.a. et udkast til lov om
hold af slagtekalkuner.
I rapporten foreslår arbejdsgruppen, at der
stilles krav til de fysiske rammer, som slagtekalkuner holdes
under, herunder krav om en maksimal belægningsgrad,
sammensætningen af lysprogrammer, lysintensitet, foder- og
drikkevandsanlæg samt ventilation og indeklima.
Arbejdsgruppen anbefaler endvidere, at der stilles krav til
fodring, vanding og strøelse samt krav om tilsyn,
rengøring, installering af et alarmsystem og udarbejdelse af
en beredskabsplan. Arbejdsgruppen foreslår også, at der
fastsættes regler om indfangning, håndtering og
næbtrimning af slagtekalkuner.
Arbejdsgruppens medlemmer har været delt i
spørgsmålet om en maksimal belægningsgrad. Et
flertal af arbejdsgruppens medlemmer (medlemmerne udpeget efter
indstilling fra Det Danske Fjerkræraad (i dag Landbrug &
Fødevarer), Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus
Universitet, Fødevareøkonomisk Institut v/
Københavns Universitet, Fødevarestyrelsen,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt
Justitsministeriet) anbefaler belægningsgrader på 52
kg/m2 for høner og 58
kg/m2 for haner med et maksimalt
gennemsnit på 48 kg/m2 for
høner og 55 kg/m2 for haner
målt over det aktuelle og de to forudgående hold i det
pågældende hus.
Et mindretal af arbejdsgruppens medlemmer
(medlemmerne udpeget efter indstilling fra Dyrenes Beskyttelse og
Det Dyreetiske Råd) anbefaler belægningsgrader på
maksimalt 45 kg/m2 for
høner og 50 kg/m2 for
haner.
Arbejdsgruppens rapport om hold af slagtekalkuner
blev sendt i høring den 9. juni 2010. Dette lovforslag
svarer i det væsentlige til arbejdsgruppens udkast til lov om
hold af slagtekalkuner.
3. Gældende ret i hovedtræk
3.1. Dyreværnsloven
Dyreværnsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007 med senere
ændringer indeholder generelle regler om behandling af dyr,
men ikke særlige regler om beskyttelse af kalkuner.
Det fremgår af dyreværnslovens
§ 1, at dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst
muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt mén og
væsentlig ulempe.
Efter § 2 skal enhver, der holder dyr,
sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder huses,
fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske,
adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i
overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige
erfaringer.
Rum og arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes
på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf.
§ 3, stk. 1. Det skal herunder sikres, at dyr har
den fornødne bevægelsesfrihed også under
optagelse af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere
sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov.
Dyreværnsloven giver derudover på en
række områder justitsministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om bl.a. hold af forskellige
dyrearter.
Justitsministeren kan således
fastsætte regler om dyrs opholdsarealer og opholdsrum samt om
inventaret heri, jf. lovens § 4, stk. 1. Hvis
reglerne vedrører dyr i landbruget og ikke beror på en
forpligtelse af international karakter, kan ministeren dog kun
fastsætte regler efter § 4, stk. 1, når
reglerne er af mindre indgribende betydning, jf. § 4,
stk. 2. Hvis reglerne er af mere indgribende betydning, skal
der i stedet fremsættes lovforslag herom.
I medfør af dyreværnslovens
§ 4 a kan justitsministeren fastsætte regler med
henblik på opfyldelse af Den Europæiske Unions
direktiver om forsvarlig behandling af dyr og om beskyttelse af
dyrs velfærd og anvendelse af Den Europæiske Unions
forordninger om forsvarlig behandling af dyr og om dyrs
velfærd.
3.2. Bekendtgørelse om mindstekrav til
beskyttelse af landbrugsdyr
Justitsministeren har med hjemmel i
dyreværnsloven udstedt bekendtgørelse nr. 707 af 18.
juli 2000 om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr.
Bekendtgørelsen gennemfører Rådets direktiv
98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af dyr, der holdes til
landbrugsformål.
Bekendtgørelsen indeholder en række
minimumskrav, der skal være opfyldt ved hold af landbrugsdyr,
medmindre strengere krav er fastsat i anden lovgivning. Endvidere
indeholder bekendtgørelsen en række krav til den
daglige driftsledelse og til indretningen af bygninger, hvor der
holdes dyr, samt regler om avl og avlsmetoder.
Det fremgår bl.a. af
bekendtgørelsen, at dyrene skal passes af et
tilstrækkeligt antal personer, der har de relevante faglige
færdigheder og kvalifikationer og den relevante faglige
viden, således at dyrene kan passes
velfærdsmæssigt forsvarligt, jf. § 3. Det
fremgår endvidere af § 5, at alle dyr, der synes at
være syge eller tilskadekomne, omgående skal have en
passende behandling.
Af § 9 følger det, at
luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ
luftfugtighed og koncentration af gasarter skal holdes på et
niveau, som ikke er skadeligt for dyrene.
Endvidere fremgår det af
bekendtgørelsens § 10, at dyr, som holdes
indendørs, ikke må holdes i permanent mørke
eller være udsat for kunstigt lys uden passende afbrydelser.
Hvis der ikke er tilstrækkeligt naturligt lys til at opfylde
dyrenes adfærdsmæssige og fysiologiske behov, skal der
være en passende kunstig belysning.
Udstyr til fodring og vanding skal være
udformet, fremstillet og installeret på en sådan
måde, at der er mindst mulig risiko for forurening af foder
og vand og for skadelige virkninger af en eventuel indbyrdes
rivalisering mellem dyrene, jf. § 15.
3.3. Europarådets rekommandation om
kalkuner
Danmark og Det Europæiske Fællesskab
er kontraherende parter til Den Europæiske Konvention af 10.
marts 1976 om beskyttelse af dyr, der holdes til
landbrugsformål. Konventionen gælder for alle dyr, som
opdrættes eller holdes med henblik på produktion af
fødevarer, uld, skind eller pels eller med henblik på
andre landbrugsformål.
Konventionen indeholder de overordnede principper
for behandling af dyrene, bl.a. for så vidt angår
indhusning, fodring, vanding, pasning, bevægelsesfrihed,
belysning, temperatur og tilsyn.
Der er i medfør af konventionen nedsat en
stående komité med repræsentanter fra de
kontraherende parter. Komiteen har ansvaret for at udarbejde og
vedtage rekommandationer til de kontraherende parter om
gennemførelsen af principperne i konventionen.
Rekommandationerne indeholder mere detaljerede krav til
opdræt af de forskellige landbrugsdyr baseret på
videnskabelige erfaringer med de pågældende
dyrearter.
Den stående komité vedtog den 21.
juni 2001 en rekommandation om kalkuner, som trådte i kraft
den 21. december 2001. Rekommandationen finder anvendelse på
kalkuner, der holdes med henblik på kødproduktion, avl
og andre landbrugsmæssige formål. Den indeholder en
række bestemmelser om bl.a. pasning af dyrene, tilsyn, krav
til dyrenes omgivelser, herunder pladskrav og krav til bygninger og
opholdsarealer, håndtering af dyrene i forbindelse med
afsendelse til slagteri og metoder til aflivning af syge dyr.
3.4. Anden relevant regulering mv.
Rådets forordning nr. 1/2005/EF af 22.
december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed
forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv
64/432/EØF og 93/119/EF og forordning (EF) nr. 1255/97
(transportforordningen) regulerer transport af levende hvirveldyr,
herunder kalkuner, i EU.
Ifølge transportforordningen må
ingen dyr transporteres, medmindre de er egnede til den
påtænkte transport, og alle dyr skal transporteres
under sådanne forhold, at de ikke kommer til skade eller
påføres unødig lidelse. Transportforordningen
indeholder endvidere en række krav til transportmidlernes
indretning.
Bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december
2006 om beskyttelse af dyr under transport med senere
ændringer supplerer transportforordningen.
Bekendtgørelse nr. 583 af 6. juni 2007 om
slagtning og aflivning af dyr (aflivningsbekendtgørelsen)
finder bl.a. anvendelse på flytning, opstaldning,
fastholdelse, bedøvelse, slagtning og aflivning af dyr, der
opdrættes med henblik på fremstilling af kød,
skind og pelsværk, jf. bekendtgørelsens § 1,
stk. 1. Bekendtgørelsens kapitel 3 regulerer slagtning
på slagterier, mens kapitel 4 regulerer slagtning og
aflivning uden for slagterierne for så vidt angår
nærmere anførte dyrearter, herunder fjerkræ.
Aflivningsbekendtgørelsen
gennemfører dele af Rådets direktiv 93/119/EF af 22.
december 1993 om beskyttelse af dyr på slagte- eller
aflivningstidspunktet, som ændret ved Rådets forordning
nr. 806/2003/EF af 14. april 2003 og ved Rådets
forordning nr. 1/2005/EF af 22. december 2004.
Fra den 1. januar 2013 finder Rådets
forordning nr. 1099/2009/EF af 24. september 2009 om beskyttelse af
dyr på aflivningstidspunktet anvendelse. Forordningen
erstatter Rådets direktiv 93/119/EF af 22. december 1993.
De fleste danske kalkunproducenter har siden
september 2008 været underlagt det tyske QS-system
(Qualität und Sicherheit). QS-systemet er et kvalitetssystem,
der er udviklet til kvæg, svin og fjerkræ, med krav til
produktionen, transporten og slagtningen.
4. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslagets kapitel 1 fastsætter lovens
anvendelsesområde og indeholder desuden en række
indledende bestemmelser. Lovforslagets kapitel 2 indeholder krav
til de fysiske forhold på bedrifter med slagtekalkuner,
herunder krav til lysforhold, belægningsstørrelse,
strøelse og indeklima. Lovforslagets kapitel 3 indeholder
regler om slagtekalkuners foder og drikkevand og om anlæg
hertil. I kapitel 4 foreslås regler om tilsyn med kalkunerne
og med tekniske installationer og om rengøring. Desuden
stilles der i kapitel 4 krav om, at elektriske systemer, der er af
betydning for dyrenes sundhed og velfærd, skal være
forsynet med alarm, og om udarbejdelse af en beredskabsplan.
I lovforslagets kapitel 5 fastsættes regler
om påbud og straf. I kapitel 6 fastsættes lovens
ikrafttræden. Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2012. Endvidere indeholder kapitel 6 forslag
til ændringer af lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg og lov om hold af heste, hvorved
påbudsordningerne i de to love foreslås affattet
på samme måde som den foreslåede
påbudsordning efter lov om hold af slagtekalkuner.
4.1. Lys
4.1.1. Arbejdsgruppens overvejelser
Synet er den dominerende sans hos kalkuner. Lyset
påvirker dyrets syn gennem udviklingen af øjet, og
forkert lys kan forårsage patologiske problemer med
øjnene. Lyset påvirker kalkunernes aktivitet,
døgnrytme, tilstanden af deres ben og deres evne til social
genkendelse. Det er endvidere påvist, at kalkunhusets
lysmiljø påvirker omfanget af fjerpilning blandt
kalkuner.
Arbejdsgruppen har overvejet, hvor høj
lysintensiteten bør være i kalkunhusene.
Lysintensiteten angiver, hvor meget lys der falder på en
enhed areal, og måles normalt i lux. Lysintensiteten har
betydning dels for kalkunernes mulighed for at se deres omgivelser,
dels for producentens mulighed for at inspicere kalkunerne i
tilstrækkeligt omfang.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der stilles krav om,
at kalkunhuse skal være tilstrækkeligt oplyst til, at
kalkunerne kan se de øvrige dyr, undersøge deres
omgivelser og udvise normal adfærd, og til at der kan
føres et nøje tilsyn med kalkunerne. Arbejdsgruppen
anbefaler, at der fastsættes nærmere krav til
lysintensitet, og foreslår i den forbindelse, at
justitsministeren gives bemyndigelse til administrativt at
fastsætte nærmere regler herom.
På baggrund af det foreliggende
forskningsmateriale om lysprogrammers indvirkning på
velfærden hos kalkuner finder arbejdsgruppen, at brugen af
lysprogrammer kan forbedre kalkuners velfærd, herunder
reducere benproblemer. En længerevarende og
sammenhængende mørkeperiode giver dyrene mulighed for
at hvile og øger deres mobilitet og aktivitet, ligesom den
kan medføre højere vækst og bedre
foderudnyttelse.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der stilles krav om
anvendelse af et lysprogram, der sikrer kalkunerne en
døgnrytme med en tilstrækkelig og sammenhængende
mørkeperiode til at imødekomme deres
adfærdsmæssige og fysiologiske behov. Arbejdsgruppen
anbefaler endvidere, at der stilles krav til sammensætningen
og varigheden af lysprogrammer i kalkunproduktionen.
Arbejdsgruppen anbefaler ligeledes, at der
fastsættes krav om skumrings- og dæmringsperioder, der
skal være tilstrækkeligt lange til, at kalkunerne kan
nå at indstille sig på overgangen fra lys til
mørke og omvendt, herunder sætte sig til rette for
natten. Arbejdsgruppen anbefaler, at der gives justitsministeren
bemyndigelse til administrativt at fastsætte nærmere
regler om imiteret skumring og dæmring.
Arbejdsgruppens rapport indeholder et udkast til,
hvordan en bekendtgørelses regler om lys ifølge
arbejdsgruppen bør fastsættes på nuværende
tidspunkt.
Der henvises til kapitel 5, afsnit 1, i
arbejdsgruppens rapport.
4.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er enig med arbejdsgruppen i,
at der bør fastsættes krav til lysforholdene i
kalkunbedrifter, og at kalkunernes velfærd sikres bedst ved
at stille krav om obligatorisk brug af lysprogrammer.
Justitsministeriet er enig med arbejdsgruppen i,
at de tekniske regler om sammensætningen og varigheden af
lys- og mørkeperioder, om lysintensitet samt om imiteret
skumring og dæmring bør fastsættes administrativ
af justitsministeren efter bemyndigelse.
Der henvises til lovforslagets § 6 og
bemærkningerne hertil.
4.2. Belægningsgrad
4.2.1. Arbejdsgruppens overvejelser
Belægningsgraden i kalkunhusene har
indflydelse på en række velfærdsparametre.
Arbejdsgruppen er enig om, at der bør fastsættes en
maksimal belægningsgrad for henholdsvis høner og
haner, men arbejdsgruppens medlemmer er uenige om, hvad
belægningsgraden skal fastsættes til.
Forsøg har vist, at belægningsgraden
skal være meget høj, før man har kunnet
påvise en negativ velfærdsmæssig effekt for
kalkunerne. Belægninger mellem 25 og 58 kg/m2 har i et konkret forsøg vist
sig ikke at have nogen indflydelse på sundheden og
immunresponset hos kalkunerne, mens belægninger på
mellem 67,5 og 99,2 kg/m2 i et
konkret forsøg påvirkede kalkunernes velfærd
negativt.
Flertallet i arbejdsgruppen (medlemmerne udpeget
efter indstilling fra Det Danske Fjerkræraad (i dag Landbrug
& Fødevarer), Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/
Aarhus Universitet, Fødevareøkonomisk Institut v/
Københavns Universitet, Fødevarestyrelsen,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt
Justitsministeriet) anbefaler maksimale belægningsgrader
på 52 kg/m2 for høner
og 58 kg/m2 for haner målt
over et enkelt hold i et hus kombineret med et maksimalt gennemsnit
på 48 kg/m2 for høner
og 55 kg/m2 for haner målt
over det aktuelle og de to forudgående hold i det
pågældende hus.
Flertallet har i den forbindelse lagt vægt
på, at disse belægningsgrader svarer til de
belægningsgrader i det tyske certificeringssystem QS, som de
fleste danske kalkunavlere har fulgt siden september 2008.
Flertallet har endvidere lagt vægt på, at der ikke er
forskning på området, der påviser, at
sådanne belægningsgrader er skadelige for
kalkunerne.
Et mindretal (medlemmerne udpeget efter
indstilling fra Dyrenes Beskyttelse og Det Dyreetiske Råd)
anbefaler belægningsgrader på 45 kg/m2 for høner og 50 kg/m2 for haner.
Mindretallet har lagt vægt på, at
denne belægningsgrad er rimelig, når der ikke er adgang
til oplysninger om kalkunernes tilstand ved slagtning, fordi stort
set alle kalkuner opdrættet i Danmark slagtes i Tyskland.
Mindretallet fremhæver endvidere, at højere
belægningsgrader giver dårligere mulighed for tilsyn og
kontrol med hvert enkelt dyr.
Arbejdsgruppen anbefaler, at justitsministeren
skal kunne fastsætte en regel om, at den gennemsnitlige
belægningsgrad måles som den gennemsnitlige
belægning for det aktuelle hold og for de to
forudgående hold slagtekalkuner i samme hus.
Arbejdsgruppen anbefaler endvidere, at justitsministeren skal kunne
fastsætte regler om, at producenten skal stille visse
nærmere angivne oplysninger til rådighed til brug for
kontrollen af belægningsgraden.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 2, i arbejdsgruppens rapport.
4.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig flertallets
anbefaling om belægningsgrader på 52 kg/m2 for høner og 58 kg/m2 for haner kombineret med et maksimalt
gennemsnit på 48 kg/m2 for
høner og 55 kg/m2 for haner
målt over det aktuelle og de to forudgående hold i det
pågældende hus.
For så vidt angår affattelsen af
bestemmelsen om belægningsgrad er bestemmelsen ændret i
forhold til arbejdsgruppens udkast, fordi det efter
Justitsministeriets opfattelse bør fastsættes direkte
i loven, hvorledes den gennemsnitlige belægningsgrad
beregnes.
Der henvises til lovforslagets § 7 og
bemærkningerne hertil.
4.3. Strøelse
4.3.1. Arbejdsgruppens overvejelser
Kalkuners velfærd og sundhed er
påvirket af strøelsens kvalitet. Våd
strøelse kan f.eks. føre til
trædepudesvidninger, brystsvidninger og
brystblæreforandringer, men den kan også føre
til, at koncentrationen af ammoniak i luften bliver forhøjet
med øjenskader og luftvejslidelser til følge.
Endvidere har strøelseskvaliteten stor betydning for
kalkunernes mulighed for at støvbade. Kvaliteten af
strøelsen afhænger af mange forskellige faktorer,
herunder ventilation, temperatur, fugtighed, foder,
belægningsgrad og management.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der stilles krav til
strøelsen, da korrekt strøelse kan være med til
at minimere lidelser og sygdomme blandt kalkunerne og samtidig kan
fungere som stimulusberigelse. Kalkuner bruger meget tid på
at undersøge deres omgivelser og reagerer på stimuli.
Berigelse af miljøet i kalkunhusene har derfor en positiv
indflydelse på velfærden, idet skadelig
hakkeadfærd og dødelighed reduceres, mens sundheden
forbedres. Arbejdsgruppen finder, at der bør
fastsættes en regel om, at kalkunerne under hele
produktionsforløbet skal have adgang til en
strøelsesmåtte, der er løs og tør i
overfladen.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 9, i arbejdsgruppens rapport.
4.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens forslag, da strøelseskvaliteten er af stor
betydning for slagtekalkunernes velfærd og sundhed.
Våd strøelse kan skyldes en
række forskellige faktorer såsom anvendelse af
uhensigtsmæssigt materiale som strøelse, foderbrug,
utilstrækkelig ventilation, for høj indendørs
luftfugtighed eller for høj belægning. Producenterne
skal derfor være opmærksomme på, at problemer med
våd strøelse kan hidrøre fra forskellige
faktorer, og at der kan være behov for at indhente
nærmere rådgivning for at få løst
problemet.
Der henvises til lovforslagets § 8 og
bemærkningerne hertil.
4.4. Indeklima
4.4.1. Arbejdsgruppens overvejelser
Kalkunproduktion kræver nøje kontrol
med både temperatur, luftfugtighed og ventilation. Dette er
vigtigt for at optimere produktionen og af hensyn til kalkunernes
velfærd. Bygningernes isolering, opvarmning og ventilation
skal sikre, at luftcirkulation, støvindhold, temperatur,
relativ luftfugtighed og koncentration af luftarter ikke skader
dyrene. For høje ammoniakkoncentrationer kan f.eks.
medføre luftvejslidelser og nedsat vækst og ved
særligt høje koncentrationer give
øjenirritationer, ligesom andre luftarter som f.eks.
kuldioxid kan give dyrene ubehag og i høje koncentrationer
påføre dem skader.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der fastsættes
krav om, at bygningernes isolering, opvarmning og ventilation skal
sikre, at luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ
luftfugtighed og koncentrationer af luftarter holdes på et
niveau, som ikke er skadeligt for kalkunerne.
Navnlig i perioder med særligt høje
temperaturer udenfor - som under en hedebølge om sommeren -
er det vigtigt, at temperaturen i bygningerne ikke stiger for
meget, hvis man skal undgå overdødelighed blandt
kalkunerne. Arbejdsgruppen anbefaler derfor, at der stilles krav
om, at temperaturen i husene i varme perioder ikke må
overstige temperaturen udenfor væsentligt. Arbejdsgruppen
anbefaler desuden, at justitsministeren skal kunne fastsætte
nærmere regler om luftcirkulation, støvindhold,
temperatur, luftfugtighed og koncentrationer af luftarter.
Det er endvidere arbejdsgruppens opfattelse, at
der bør stilles krav om, at støjniveauet i kalkunhuse
holdes så lavt som muligt. Ventilatorer, fodermaskiner og
andre maskiner skal konstrueres, monteres, drives og vedligeholdes
på en sådan måde, at de forårsager mindst
mulig støj, og pludselig udefrakommende støj skal
undgås. Et tilsvarende krav findes i artikel 15 i
Europarådets rekommandation om kalkuner.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 7 og 8, i arbejdsgruppens rapport.
4.4.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens anbefalinger, og lovforslaget er i det
væsentlige udformet i overensstemmelse med arbejdsgruppens
lovudkast. Bestemmelsen om pludselig udefrakommende støj er
dog affattet, således at sådan støj i videst
muligt omfang skal undgås.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§§ 9 og 10 og bemærkningerne hertil.
4.5. Foder og drikkevand
4.5.1. Arbejdsgruppens overvejelser
Der lægges i kalkunproduktionen stor
vægt på at reducere omkostningerne pr. kg kød,
hvilket har resulteret i avlsmål, der bl.a. lægger
megen vægt på fodringsstrategier, som sikrer en god
foderudnyttelse.
Arbejdsgruppen finder, at en korrekt
sammensætning af kalkunernes foder og den måde, som der
fodres på, er af afgørende betydning for dyrenes
sundhed og velfærd. Sygdomme relateret til kalkunernes
skeletsystem, bensvaghed og blodkredsløb har
multifaktorielle årsager, men kan bl.a. skyldes ubalancer af
næringsstoffer (vitaminer, mineraler, protein og fedtindhold)
i slagtekalkunernes foder.
Arbejdsgruppen anbefaler på den baggrund,
at der stilles krav om, at alle kalkuner skal have uhindret adgang
til tilstrækkeligt, nærende, afbalanceret og hygiejnisk
foder hver dag og tilstrækkelige forsyninger af frisk vand af
god kvalitet på alle tidspunkter. Det bør undgås
pludseligt at foretage ændringer til skade for kalkunerne i
den type eller kvalitet af foder, der anvendes, og i
fodringsprocedurerne, medmindre der er tale om en
nødsituation.
Arbejdsgruppen anbefaler endvidere, at der
stilles krav om, at kalkuner gennem hele produktionsforløbet
tildeles kråseflint, der fremmer en naturlig bearbejdning af
foderet. Det skal dog kunne undlades den sidste uge inden
slagtning, således at kråseflinten kan udskilles
før slagtning.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der stilles krav om,
at kalkunerne gennem hele produktionsperioden skal have adgang til
foder- og drikkevandsanlæg med tilstrækkelig kapacitet,
og at justitsministeren skal kunne fastsætte nærmere
regler om kapaciteten og udformningen af foder- og
drikkevandsanlæg.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 3 og 4, i arbejdsgruppens rapport.
4.5.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens anbefalinger, og lovforslaget er i det
væsentlige udformet i overensstemmelse med arbejdsgruppens
lovudkast. Bestemmelsen i arbejdsgruppens forslag om kalkuners
adgang til foder- og drikkevandsanlæg med tilstrækkelig
kapacitet er dog ikke medtaget i forslaget til lov om hold af
slagtekalkuner, idet bestemmelsens indhold må anses for
omfattet af bestemmelsen om uhindret adgang til foder og frisk
vand.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 11 og bemærkningerne hertil.
4.6. Tilsyn og driftsledelse
4.6.1. Arbejdsgruppens overvejelser
4.6.1.1. Tilsyn og driftsledelse
Arbejdsgruppen finder, at driftsledelse har endog
meget stor betydning for kalkunernes velfærd, og har derfor
overvejet, om der bør fastsættes regler om
driftsledelse og den daglige pasning af kalkunerne.
En vurdering af kalkunernes velfærd
bør efter arbejdsgruppens opfattelse indeholde en evaluering
af de mange faktorer, der ifølge praktisk erfaring
udøver indflydelse på kalkunernes velfærd,
herunder også kvaliteten af driftsledelsen og den daglige
pasning, som begge spiller en væsentlig rolle for kalkunernes
velfærd. Arbejdsgruppen finder det derfor vanskeligt at
foreslå konkrete regler om egentlig driftsledelse.
Arbejdsgruppen foreslår dog, at der stilles
krav om, at alle kalkuner både i start- og voksehuse skal
tilses mindst to gange dagligt, at syge dyr aflives, og at
døde dyr fjernes med det samme. Arbejdsgruppen
foreslår endvidere, at der bør stilles krav om, at
tekniske installationer til foder, vand og ventilation samt
strøelsens kvalitet efterses mindst én gang om
dagen.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 5, i arbejdsgruppens rapport.
4.6.1.2. Rengøring
Arbejdsgruppen vurderer, at der bør
fastsættes krav om, at bygninger, indhegninger og udstyr,
herunder vandingsudstyr, skal holdes tilfredsstillende rene, og at
de dele af bygningerne, udstyret og redskaberne, som kalkunerne er
i berøring med, skal rengøres grundigt og
desinficeres, inden der indsættes en ny flok.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 6, i arbejdsgruppens rapport.
4.6.1.3. Alarmsystem og beredskab
Det er efter arbejdsgruppens opfattelse
afgørende for dyrenes sundhed og velfærd, at der er
installeret et alarmsystem, således at det opdages, hvis de
elektriske systemer, der er af betydning for dyrenes sundhed og
velfærd, ikke fungerer. Arbejdsgruppen foreslår
på den baggrund, at der fastsættes krav herom.
Alarmsystemet bør testes regelmæssigt. Arbejdsgruppen
anbefaler endvidere, at der skal være udarbejdet en
beredskabsplan, der foreskriver, hvordan nødsituationer i
forbindelse med strømsvigt skal håndteres.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 10, i arbejdsgruppens rapport.
4.6.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens anbefalinger, og lovforslaget er i al
væsentlighed udformet i overensstemmelse med arbejdsgruppens
lovudkast.
Den foreslåede bestemmelse om aflivning af
syge dyr er dog ændret i forhold til arbejdsgruppens udkast,
således at den svarer til artikel 25, stk. 1, i
Europarådets rekommandation om kalkuner, hvoraf det
følger, at kalkuner skal aflives på bedriften, hvis de
er syge eller kommet til skade i en sådan grad, at behandling
ikke længere er mulig, og transport vil medføre
yderligere lidelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§§ 12-14 og bemærkningerne hertil.
4.7. Øvrige emner
4.7.1. Arbejdsgruppens overvejelser
4.7.1.1. Indfangning af kalkuner
Ved indfangning med henblik på transport
vil kalkuner prøve at bevæge sig væk eller
flygte, hvilket gør håndtering uundgåelig.
Kalkunerne skal håndteres korrekt, så de ikke under
indfangningen påføres skader eller unødige
smerter mv. Arbejdsgruppen anbefaler på den baggrund, at
justitsministeren skal kunne fastsætte nærmere regler
om, hvordan kalkuner skal løftes og bæres.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 11, i arbejdsgruppens rapport.
4.7.1.2. Næbtrimning
Arbejdsgruppen bemærker, at
næbtrimning stadig er et yderst kontroversielt emne i
velfærdsdiskussionen. Det synes usandsynligt, at der kan
udvikles en metode, som er helt smertefri, og en rutinemæssig
bedøvelse af kyllingerne er ud fra et
omkostningsmæssigt og arbejdsmæssigt synspunkt ikke
realistisk. I et studie, der belyser fordele og ulemper ved
næbtrimning, fremgår det, at fordelene med henblik
på at forebygge skader som følge af kannibalisme langt
opvejer de negative effekter i form af kortvarig nedsat foderindtag
og vækstdepression, men der er stor enighed i den
foreliggende litteratur om, at næbtrimning på sigt
bør undgås.
Kalkunkyllingerne leveres i dag næbtrimmet
fra Tyskland, hvorfor næbtrimning almindeligvis ikke finder
sted i Danmark.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der fastsættes
krav om, at næbtrimning af kalkuner skal ske inden 10 dage
efter udrugning, og at der maksimalt må trimmes 1/3 af
kalkunkyllingens næb målt fra næseborets yderste
del til næbspidsen. Det er arbejdsgruppens opfattelse, at det
herved sikres, at der ikke efter de 10 dage vil blive foretaget
næbtrimning af kalkuner i Danmark, hvis f.eks. en
kalkunkylling ikke skulle være blevet næbtrimmet inden
levering fra Tyskland.
Der henvises i øvrigt til kapitel 5,
afsnit 13, i arbejdsgruppens rapport.
4.7.1.3. Tilsyn med
trædepudesvidninger
Trædepudesvidninger kan opstå som en
kombination af mange forskellige faktorer. Det er ikke muligt at
fastslå præcist, hvilke forhold der fører til
lidelsen, men fugtig strøelse, høj
belægningsgrad og mangel på biotin kan være
medvirkende hertil.
For slagtekyllingers vedkommende overvåges
tilstanden af trædepuderne på de enkelte slagterier,
men der findes på nuværende tidspunkt ingen
større kalkunslagterier i Danmark. Det er derfor ikke muligt
at etablere en ordning vedrørende overvågning af
kalkuners trædepuder, som svarer til ordningen for
slagtekyllinger. Arbejdsgruppen anbefaler, at problemet med
trædepudesvidninger i stedet søges
imødegået ved at stille krav til strøelse,
belægningsgrad mv.
Der henvises i øvrigt til rapportens
kapitel 5, afsnit 14.
4.7.1.4. Avlsarbejdet
Da de eksisterende avlsvirksomheder alle er
beliggende i udlandet, finder arbejdsgruppen, at danske regler om
krav til udvælgelsen af avlsmaterialet for slagtekalkuner vil
have en meget begrænset effekt for slagtekalkunproduktionen i
Danmark. På grund af reglerne om EU's indre marked har
Danmark normalt heller ikke mulighed for at forbyde import af
kalkuner, som lovligt kan opdrættes og sælges i andre
EU-lande.
Det har desuden vist sig vanskeligt i praksis at
regulere spørgsmålet om avl, da det vil være
svært under en eventuel straffesag at påvise de hensyn,
der er lagt vægt på over en længere
årrække. Spørgsmålet er derfor efter
arbejdsgruppens opfattelse mere velegnet for fastsættelsen af
etiske retningslinjer eller holdningsbearbejdning via f.eks.
forbrugerpræferencer.
I stedet for at foreslå dansk lovgivning
har arbejdsgruppen opfordret til, at aftagerne selv stiller krav
om, at velfærdsparametre som eksempelvis bedre benstyrke
opprioriteres i de kriterier, som de udenlandske avlsvirksomheder
udvælger efter.
Arbejdsgruppen finder endvidere, at de
velfærdsproblemer, der konstateres i kalkunproduktionen, til
en vis grad kan reduceres på anden måde end ved
avlsarbejdet, f.eks. gennem krav til strøelsens
kvalitet.
Der henvises i øvrigt til rapportens
kapitel 6, afsnit 1.
4.7.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens anbefalinger.
Justitsministeriet kan således
tiltræde, at justitsministeren administrativt
fastsætter regler om næbtrimning samt indfangning og
håndtering af kalkuner. Bestemmelsen om næbtrimning vil
blive fastsat med hjemmel i dyreværnslovens § 14,
stk. 3, mens der foreslås indsat en bestemmelse i lov om
hold af slagtekalkuner, der bemyndiger justitsministeren til at
fastsætte regler om, hvordan kalkuner skal løftes og
bæres.
For så vidt angår tilsyn med
trædepudesvidninger kan Justitsministeriet tilslutte sig
arbejdsgruppens vurdering af, at det ikke vil være muligt
på nuværende tidspunkt at etablere en
overvågningsordning svarende til den, der findes på
slagtekyllingeområdet. Justitsministeriet finder - som
ligeledes anført af arbejdsgruppen - at kalkunernes
velfærd i stedet bør sikres gennem krav til
kalkunhold, herunder navnlig til strøelse og
belægningsgrad.
Justitsministeriet er desuden enig i, at
fastsættelse af danske regler om det avlsmateriale, som
ligger til grund for den danske produktion af slagtekalkuner, vil
have begrænset effekt. Justitsministeriet finder dog
samtidig, at eventuelle initiativer, der kan afhjælpe de
negative dyrevelfærdsmæssige konsekvenser som
følge af målrettet avl af dyr, bør overvejes
nærmere. Justitsministeriet har derfor besluttet at
nedsætte en arbejdsgruppe, som skal overveje, hvordan det
bedst muligt sikres, at avl af dyr finder sted på en etisk og
dyrevelfærdsmæssig forsvarlig måde, og hvordan de
negative velfærdsmæssige konsekvenser af avl
begrænses, samtidig med at der tages hensyn til de positive
aspekter ved målrettet avl af dyr. Arbejdsgruppen skal efter
sit kommissorium så vidt muligt afslutte sit arbejde inden
udgangen af juni 2012.
5. Håndhævelse
5.1. Arbejdsgruppens overvejelser
Arbejdsgruppen foreslår i sit lovudkast, at
der med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i lov om
hold af slagtekalkuner og af regler udstedt i medfør heraf
indføres en påbudsordning, som svarer til ordningen
efter § 33 i lov nr. 528 af 6. juni 2007 om hold af heste
med senere ændringer og § 35 i lov nr. 520 af 26.
maj 2010 om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg.
Påbudsordningen indebærer, at de
kontrollerende myndigheder i tilfælde af overtrædelse
af loven eller af regler fastsat i medfør heraf kan give den
ansvarlige for bedriften påbud om at rette op på de
forhold, som ikke er i overensstemmelse med reglerne, inden for en
nærmere fastsat frist. Den, der undlader at efterkomme et
påbud, kan straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder. Ordningen indebærer, at den
ansvarlige for bedriften får mulighed for at rette op
på ulovlige forhold, før der kan blive tale om at
gennemføre en straffesag for overtrædelsen, ligesom
den pågældende - i kraft af rekursadgangen for det
meddelte påbud - får adgang til at fremsætte
indsigelser mod myndighedernes vurdering af forholdene.
Arbejdsgruppen anbefaler, at bestemmelserne, der
omhandler påbudsordningen, herunder om rekursadgang og
forholdet til politiets pålæg efter
dyreværnslovens § 21, affattes på tilsvarende
vis som bestemmelserne, der omhandler påbudsordningen efter
dyreværnslovens § 24 b, som affattet ved lov nr.
500 af 12. juni 2009.
5.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet kan tilslutte sig
arbejdsgruppens anbefaling om, at overholdelse af lov om hold af
slagtekalkuner og regler udstedt i medfør heraf bør
sikres ved indførelse af den beskrevne
påbudsordning.
Efter afslutningen af arbejdsgruppens arbejde har
Justitsministeriet bl.a. i lyset af Rigspolitiets
høringssvar over arbejdsgruppens rapport på ny
overvejet spørgsmålet om, hvem der bør have
adgang til at meddele påbud efter loven. Justitsministeriet
finder herefter ikke grundlag for at tillægge politiet
kompetence til at meddele pålæg i sager om
overtrædelse af lov om hold af slagtekalkuner.
Justitsministeriet har i den forbindelse lagt vægt på,
at afgørelser om påbud som udgangspunkt bør
træffes af de personer, der foretager den almindelige kontrol
med dyrevelfærden, og at politiet allerede efter
dyreværnslovens § 21 har adgang til at meddele den
ansvarlige pålæg om et dyrs behandling i
tilfælde, hvor et dyr behandles uforsvarligt.
Det foreslås, at en tilsvarende
ændring foretages i lov om hold af malkekvæg og afkom
af malkekvæg samt i lov om hold af heste, således at
der alene gives myndigheder under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri adgang til at meddele påbud efter disse
love. Endvidere foreslås det, at §§ 33 og 34 i
lov om hold af heste og § 35 i lov om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg ændres,
således at bestemmelserne svarer til de foreslåede
§§ 16 og 17 i lov om hold af slagtekalkuner. Herved
sikres ensartede muligheder for at meddele påbud og for at
påklage afgørelser om påbud efter de tre
love.
Der henvises til lovforslagets
§§ 16, 17, 20 og 21 samt bemærkningerne
hertil.
6. Ikrafttræden
Arbejdsgruppen vurderer, at behovet for
overgangsregler afhænger af de krav, der fastsættes
vedrørende belægningsgrad. Der henvises til kapitel 7,
afsnit 2, i arbejdsgruppens rapport.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at
allerede etablerede bedrifter bør sikres en vis tid til at
indrette sig på de foreslåede krav, og det
foreslås på den baggrund, at loven først
træder i kraft den 1. januar 2012. Justitsministeriet finder
herefter ikke behov for at fastsætte særlige
overgangsregler for allerede etablerede producenter.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten af betydning.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner eller regioner.
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
8.1. Økonomiske konsekvenser
Lovforslaget fastsætter nye krav til de
fysiske rammer for hold af slagtekalkuner. Navnlig reglerne om
maksimal belægningsgrad kan have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Da de foreslåede maksimale
belægningsgrader imidlertid svarer til de
belægningsgrader, som de fleste danske kalkunproducenter i
praksis følger med henblik på at opfylde kravene i det
tyske certificeringssystem QS, er det Justitsministeriets
vurdering, at lovforslagets økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet vil være begrænsede. Dette skal
også ses i lyset af, at det foreslås, at loven
først træder i kraft den 1. januar 2012, jf. pkt.
12.
8.2. Administrative konsekvenser
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet af betydning.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Arbejdsgruppens rapport om hold af slagtekalkuner
har i juni 2010 været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Aktive Dyrerettigheder, Aktive Dyrevenner, Alle
Dyrs Ret, Daniche, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Danske
Slagterier, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræraad (Landbrug & Fødevarer), Det Dyreetiske
Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, Dyrenes
Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja,
Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation DOSO,
Dyreværnsrådet, Fagligt Fælles Forbund - 3F,
Kommunernes Landsforening, Kødbranchens
Fællesråd, Landsforeningen Frie Bønder - Levende
Land, OASA - Organisation Against the Suffering of Animals,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Slagteriernes Forskningsinstitut,
WSPA Danmark, Det Biovidenskabelige Fakultet v/ Københavns
Universitet, Fødevareøkonomisk Institut v/
Københavns Universitet og Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet v/ Aarhus Universitet.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Navnlig reglerne om maksimal
belægningsgrad kan have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, men konsekvenserne vurderes at være
begrænsede. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse fastlægger
lovens anvendelsesområde. Loven finder alene anvendelse
på bedrifter, der holder slagtekalkuner til
erhvervsmæssigt formål, jf. stk. 1.
Ved bedrifter forstås steder, hvor dyrene
holdes over en længere periode. Loven finder ikke anvendelse
på f.eks. markeder eller dyrskuer.
Ved erhvervsmæssigt formål
forstås, at holdet af slagtekalkuner hovedsageligt har
til formål at fremme ejerens (eller ejernes)
økonomiske interesser ved en systematisk
indtægtserhvervelse gennem hold af slagtekalkuner og
efterfølgende salg.
Hold af slagtekalkuner, som ikke har systematisk
indtægtserhvervelse til formål, men som overvejende
udøves med henblik på opfyldelse af personlige
interesser og behov (hobbyvirksomhed), er således ikke
omfattet af loven.
Loven finder ikke anvendelse på
slagtekalkuner, som anvendes i forbindelse med tekniske og
videnskabelige undersøgelser, der udføres under
tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, jf. stk. 2. Disse dyr omfattes i stedet af
lov om dyreforsøg, jf. lovbekendtgørelse nr. 1306 af
23. november 2007.
Justitsministeren kan i særlige
tilfælde helt eller delvis undtage bedrifter eller hold af
slagtekalkuner fra loven, jf. stk. 3. Den foreslåede bestemmelse
skal kun finde anvendelse i helt særlige tilfælde, hvor
der i øvrigt alene er tale om mindre afvigelser fra loven.
En tilsvarende bestemmelse findes i § 1, stk. 3, i
lov nr. 528 af 6. juni 2007 om hold af heste med senere
ændringer og § 1, stk. 3, i lov nr. 520 af 26.
maj 2010 om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse definerer
»slagtekalkuner«. Ved slagtekalkuner forstås i
denne lov kalkuner, som holdes med henblik på slagtning til
brug for konsum. Loven omfatter således ikke kalkuner, der
holdes med henblik på ægproduktion, rugning mv.
Slagtning omfatter både autoriseret
slagtning på slagteri og hjemmeslagtning.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse
præciserer, at dyreværnsloven fortsat finder anvendelse
på slagtekalkuner, der er omfattet af loven. Det samme
gælder for regler udstedt med hjemmel i dyreværnsloven.
Lov om hold af slagtekalkuner vil således ikke indeholde
en udtømmende regulering af de dyreværnsmæssige
forhold vedrørende kalkuner.
En tilsvarende regel findes i § 4 i lov
nr. 404 af 26. juni 1998 om indendørs hold af drægtige
søer og gylte med senere ændringer, § 3 i
lov nr. 336 af 16. maj 2001 om slagtekyllinger med senere
ændringer og § 3 i lov nr. 520 af 26. maj 2010 om
hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg.
Til § 4
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, at reglerne i lov om hold af slagtekalkuner
er mindstekrav, som altid skal opfyldes på en bedrift med
slagtekalkuner. Endvidere fastslår bestemmelsen, at der i
anden lovgivning kan fastsættes strengere krav om hold af
slagtekalkuner, og i givet fald skal disse strengere krav
opfyldes.
En tilsvarende regel findes i § 4 i lov
nr. 528 af 6. juni 2007 om hold af heste med senere ændringer
og § 4 i lov nr. 520 af 26. maj 2010 om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse gør det
muligt administrativt at gennemføre direktiver og
beslutninger fra Den Europæiske Union om forsvarlig
behandling af slagtekalkuner og om beskyttelse af disse dyrs
velfærd. Justitsministeren kan endvidere administrativt
fastsætte regler for anvendelsen af forordninger om forhold,
der er omfattet af loven. Justitsministeren kan ifølge den
foreslåede bestemmelse fravige reglerne i disse retsakter, i
det omfang der er adgang hertil efter EU-retsakterne.
En tilsvarende regel findes i § 32 i
lov nr. 528 af 6. juni 2007 om hold af heste med senere
ændringer og § 5 i lov nr. 520 af 26. maj 2010 om
hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
nærmere krav til belysningen i kalkunhusene.
Ifølge stk. 1 skal husene være
tilstrækkeligt oplyst til, at kalkunerne kan se de
øvrige kalkuner, undersøge omgivelserne og udvise
normal adfærd, herunder støvbade, skrabe og hakke.
Samtidig skal det ifølge bestemmelsen sikres, at personalet
har tilstrækkeligt lys til at kunne inspicere dyrene
nøje, herunder undersøge om der findes syge,
tilskadekomne kalkuner eller kalkuner med misdannelser, jf.
tilsynspligten efter lovforslagets § 12.
I den foreslåede bestemmelses stk. 2 er der fastsat krav til
sammensætningen af lysprogrammer. Et lysprogram skal
således sikre, at kalkunerne får en tilstrækkelig
og sammenhængende mørkeperiode og herved får en
vis naturlig døgnrytme. Samtidig stilles der krav om, at
skumring og dæmring skal imiteres ved en overgang mellem lys
og mørke, således at kalkunerne har
tilstrækkelig tid til at forberede sig på de
ændrede lysforhold. Dette kan f.eks. ske ved, at kalkunerne
finder hvilepladser i skumringen, indtager ekstra foder før
mørkeperioden eller lignende.
Det kan i sommertiden være vanskeligt at
opnå total mørke i kalkunhuse. I denne periode vil det
være tilstrækkeligt, at den kunstige belysning i huset
slukkes.
I stk. 3
foreslås der indført en bemyndigelse for
justitsministeren til administrativt at fastsætte
nærmere regler om sammensætningen og varigheden af lys-
og mørkeperioder, om lysintensitet samt om imiteret skumring
og dæmring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 7
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
krav til den maksimale belægning i de enkelte kalkunhuse.
Stk. 1 fastsætter den
maksimale belægningsgrad til 58 kg levende vægt pr.
m2 friareal for haner og 52 kg
levende vægt pr. m2 friareal
for høner. Stk. 2 bestemmer, at den maksimale
gennemsnitlige belægning i de enkelte huse ikke må
overstige 55 kg levende vægt pr. m2 friareal for haner og 48 kg levende
vægt pr. m2 friareal for
høner, og at den gennemsnitlige belægningsgrad
måles som den gennemsnitlige belægning for det aktuelle
hold og de to forudgående hold kalkuner i samme hus. Ved
friareal forstås det areal, som kalkunerne har permanent
adgang til.
Kravene i stk. 1 og 2 skal opfyldes
uafhængigt af hinanden og vil kunne overtrædes
selvstændigt. Kravet til den maksimale belægningsgrad i
stk. 1 vil eksempelvis være overtrådt, hvis en
kalkunavler har tre på hinanden følgende haneflokke
med belægninger på 40, 40 og 59 kg levende vægt
pr. m2 friareal, selvom avlerens
gennemsnitlige belægningsgrad kun er 46,3 kg levende
vægt pr. m2 friareal, og
stk. 2 dermed ikke er overtrådt. Derimod vil kravet til
den maksimale gennemsnitlige belægningsgrad efter stk. 2
være overtrådt, hvis en kalkunavler har tre på
hinanden følgende haneflokke med en belægning på
56 kg levende vægt pr. m2
friareal, selvom den maksimale belægningsgrad på 58 kg
levende vægt pr. m2
friareal, som følger af stk. 1, ikke er
overtrådt.
Justitsministeren kan fastsætte regler om,
at producenten skal stille visse nærmere angivne oplysninger
til rådighed til brug for kontrollen af
belægningsgraden, jf. stk. 3. Det kan f.eks. være
oplysninger vedrørende kalkuner, der transporteres til
slagtning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 8
Den foreslåede bestemmelse
fastlægger, at strøelsesmåtten i hele
produktionsperioden skal være løs og tør i
overfladen.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre
kalkunerne adgang til støvbadning i løs og tør
strøelse, således at de kan rense og vedligeholde
fjerdragten. Samtidig skal bestemmelsen forhindre, at kalkunerne
opholder sig på en våd strøelse, der på
grund af ammoniakfordampning bl.a. kan medføre svidninger
på kalkunernes bryst og trædepuder. Der skal
således jævnligt ske tilførsel af ny
strøelse. Strøelsen har desuden til formål at
fungere som stimulusberigelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 9
Ifølge den foreslåede bestemmelse
skal bygningernes isolering, opvarmning og ventilation sikre, at
luftcirkulation, støvindhold, temperatur, relativ
luftfugtighed og koncentrationer af luftarter holdes på et
niveau, som ikke er skadeligt for kalkunerne.
Navnlig i perioder med særligt høje
temperaturer udenfor - som under en hedebølge om sommeren -
er det vigtigt, at temperaturen i kalkunhuset ikke stiger for
meget, hvis overdødelighed blandt kalkunerne skal
undgås. Det foreslås derfor tillige, at temperaturen
inde i kalkunhusene ikke i væsentlig grad må overstige
temperaturen udenfor i varme perioder. Dette kan f.eks.
imødegås ved at oversprøjte kalkunhusene med
vand på varme sommerdage.
Ifølge stk. 2 kan justitsministeren
fastsætte nærmere regler om luftcirkulation,
støvindhold, temperatur, luftfugtighed og koncentrationer af
luftarter. Justitsministeren har til hensigt med hjemmel i denne
bestemmelse at fastsætte nærmere krav til kuldioxid- og
ammoniakkoncentrationen og temperaturen i varmeperioder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 10
Ifølge den foreslåede bestemmelse
skal ventilatorer, fodermaskiner og andre maskiner konstrueres,
monteres, drives og vedligeholdes på en sådan
måde, at de forårsager mindst mulig støj, og
pludselig udefrakommende støj skal i videst muligt omfang
undgås.
Bestemmelsens ordlyd indebærer ikke, at der
løbende skal nyinvesteres i det mest lydløse udstyr.
Den indebærer derimod, at det skal undgås, at manglende
vedligeholdelse af maskiner og udstyr giver anledning til
unødig støj.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 11
Den foreslåede bestemmelses stk. 1 fastsætter krav om, at
kalkuner skal have adgang til tilstrækkeligt, nærende,
afbalanceret og hygiejnisk foder hver dag og tilstrækkelige
forsyninger af frisk vand af god kvalitet på alle
tidspunkter. Det bør efter bestemmelsen undgås
pludseligt at foretage ændringer til skade for kalkunerne i
den type eller kvalitet af foder, der anvendes, og i
fodringsprocedurerne, medmindre der er tale om en
nødsituation.
Den foreslåede bestemmelses stk. 2 bestemmer, at kalkuner gennem
hele produktionsforløbet skal tildeles kråseflint, der
fremmer en naturlig bearbejdning af foderet. Ved kråseflint
forstås små sten, der medvirker til at findele
føden under fordøjelsen. Kråseflint skal dog
kunne undlades den sidste uge inden slagtning, da den helst skal
være udskilt af kalkunernes krop forinden.
Justitsministeren kan fastsætte
nærmere regler om pladsen omkring foder- og
drikkevandsanlæg, jf. det foreslåede stk. 3. Justitsministeren har til
hensigt med hjemmel i denne bestemmelse at fastsætte
nærmere regler om runde vandere og runde fodertrug, som i dag
er de mest anvendte typer af foder- og drikkevandsanlæg.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 12
Ifølge det foreslåede stk. 1 skal kalkunerne tilses mindst to
gange dagligt, og oftere hvis det er nødvendigt. Kalkuner,
som er syge og tilskadekomne i en sådan grad, at behandling
ikke længere er mulig, og transport vil medføre
yderligere lidelser, skal aflives straks. Døde kalkuner skal
fjernes med det samme.
Tekniske installationer til foder, vand og
ventilation samt strøelsens kvalitet skal efterses mindst
én gang om dagen, jf. det foreslåede stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.6.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 13
Bygninger og indhegninger, hvor der holdes
kalkuner, samt udstyr, herunder vandingsudstyr, skal holdes
tilfredsstillende rene, så længe der er kalkuner til
stede, jf. stk. 1. De dele af
husene, udstyret og redskaberne, som kalkunerne er i
berøring med, skal rengøres grundigt og desinficeres,
inden der indsættes en ny flok, jf. stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.6.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 14
De foreslåede stk. 1 og 2
fastsætter krav om, at elektriske systemer, der er af
betydning for dyrenes sundhed og velfærd, skal være
forsynet med et alarmsystem, der sikrer, at det opdages, hvis de
elektriske systemer ikke fungerer. Alarmsystemet skal testes
regelmæssigt. Der skal endvidere være en
beredskabsplan, der foreskriver, hvordan en eventuel
nødsituation i forbindelse med strømsvigt skal
håndteres, jf. stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.6.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 15
Efter den foreslåede bestemmelse kan
justitsministeren fastsætte regler om, hvordan kalkuner skal
løftes og bæres. Justitsministeren har til hensigt at
fastsætte nærmere regler herom. Reglerne vil navnlig
være relevante ved indfangningen med henblik på
transport til slagtning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.7.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 16
Det foreslåede stk. 1 indebærer, at personer
ansat i eller under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri kan påbyde den ansvarlige for bedriften inden for en
frist at rette op på forhold, hvis det konstateres, at regler
i loven eller regler fastsat i medfør heraf er
overtrådt. Kontrollen vil som hidtil blive udført af
ansatte under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, der i kraft af deres stilling og faglige indsigt har til
opgave at foretage kontrol med dyrevelfærd.
Ordningen indebærer, at den ansvarlige for
bedriften kan straffes for overtrædelse af lovens krav i
tilfælde, hvor vedkommende ikke efterkommer et påbud
inden for den frist, som myndigheden fastsætter.
Det følger af lovforslagets § 3,
at reglerne i dyreværnsloven og regler, der udfærdiges
med hjemmel i dyreværnsloven, desuden finder anvendelse
på enhver bedrift med slagtekalkuner. Det indebærer, at
der i visse tilfælde, f.eks. hvor der er tale om
vanrøgt af kalkunerne, vil være adgang til at straffe
efter dyreværnslovens regler uden, at der foreligger et
forudgående påbud.
Adgangen til at udstede påbud har i
øvrigt ingen betydning for dyrlægers anmeldelsespligt,
jf. dyreværnslovens § 20, stk. 1, 1. pkt. En
dyrlæge, der i forbindelse med velfærdskontrollen
bliver bekendt med, at et dyr behandles uforsvarligt, skal
således anmelde forholdet til politiet i medfør af den
almindelige anmeldelsespligt i dyreværnslovens
§ 20, stk. 1, medmindre det konstaterede forhold
ikke er groft og i øvrigt straks rettes.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at påbud skal meddeles
skriftligt, og at den, der har ansvaret for bedriften, skal have
lejlighed til at udtale sig, før påbuddet meddeles.
Stk. 2 kan fraviges, i det omfang det er nødvendigt for
at afværge væsentlig lidelse for dyret, jf. stk. 3.
Påbudsordningen vil supplere den adgang,
som politiet efter dyreværnslovens § 21 har til at
give pålæg om et dyrs behandling i tilfælde, hvor
et dyr behandles uforsvarligt. Samspillet mellem de to ordninger er
fastlagt ved det foreslåede stk. 4. Det fremgår heraf, at der
ikke kan meddeles påbud efter den foreslåede
§ 16, hvis den ansvarlige for bedriften allerede er
meddelt pålæg efter dyreværnslovens
§ 21 vedrørende samme forhold. Et påbud
efter den foreslåede § 16 bortfalder endvidere,
hvis der efterfølgende udstedes pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold.
Den foreslåede påbudsordning svarer
til ordningen efter § 33 i lov nr. 528 af 6. juni 2007 om
hold af heste med senere ændringer og § 35 i lov
nr. 520 af 26. maj 2010 om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg. Dog er kompetencen til at meddele påbud
efter loven alene tillagt myndigheder under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. De foreslåede
stk. 2-4 svarer til bestemmelserne i dyreværnslovens
§ 24 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., stk. 2 og 3, som
indsat ved lov nr. 500 af 12. juni 2009.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 17
Med det foreslåede stk. 1 kan afgørelser om
påbud, der træffes efter § 17, påklages
til Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager.
Det foreslås samtidig, at der fastsættes en klagefrist
på 4 uger, som i særlige tilfælde kan fraviges.
Af hensyn til hurtigst muligt at kunne sikre dyrenes velfærd
tillægges en klage ikke opsættende virkning, medmindre
Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager
træffer anden afgørelse.
Sekretariatets afgørelse i en klagesag kan
ifølge det foreslåede stk. 2 ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Bestemmelsen svarer til dyreværnslovens
§ 24 d, som indsat ved lov nr. 500 af 12. juni 2009.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 18
Det foreslåede stk. 1 giver mulighed for at
pålægge straf for undladelse af at efterkomme et
påbud efter den foreslåede § 16 inden for den
frist, som myndighederne fastsætter. Det foreslås, at
en sådan undladelse kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder.
Den, som kan ifalde strafansvar, vil være
den ansvarlige for bedriften.
Efter det foreslåede stk. 2 kan der fastsættes straf af
bøde eller fængsel indtil 4 måneder i
administrative forskrifter, der udfærdiges med hjemmel i
loven.
Efter det foreslåede stk. 3 kan der pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 19
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Der henvises i øvrigt til pkt. 6 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 20
(§ 35 i lov om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg)
Efter den gældende § 35,
stk. 1, i lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg kan politiet eller en myndighed under Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri påbyde den
ansvarlige for bedriften inden for en nærmere fastsat frist
at rette op på forhold, hvis politiet eller en person, der er
ansat i eller under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, konstaterer, at regler i loven eller regler fastsat i
medfør af loven er overtrådt.
Den foreslåede nyaffattelse af
§ 35 indebærer, at der alene gives myndigheder
under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri adgang
til at meddele den ansvarlige for bedriften påbud efter
loven. Det bemærkes, at politiet fortsat har adgang til at
give den ansvarlige pålæg efter dyreværnslovens
§ 21 om et dyrs behandling i tilfælde, hvor dyret
behandles uforsvarligt. Bestemmelsen i § 35 i lov om hold
af malkekvæg om afkom af malkekvæg er endvidere
ændret, således at den svarer til den foreslåede
§ 16 i lov om hold af slagtekalkuner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 21
(§§ 33 og 34 i lov om
hold af heste)
Efter den gældende § 33 kan
politiet eller en myndighed under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri påbyde den ansvarlige for hesteholdet
inden for en nærmere fastsat frist at rette op på
forhold, hvis politiet eller en person, der er ansat i eller under
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, konstaterer,
at regler i loven eller regler fastsat i medfør af loven er
overtrådt.
Den foreslåede nyaffattelse af § 33 indebærer, at der alene
gives myndigheder under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri adgang til at meddele den ansvarlige for hesteholdet
påbud efter loven, jf. stk. 1. Det bemærkes, at politiet
fortsat har adgang til at give den ansvarlige pålæg
efter dyreværnslovens § 21 om et dyrs behandling i
tilfælde, hvor dyret behandles uforsvarligt.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at påbud skal meddeles
skriftligt, og at den, der har ansvaret for hesteholdet, skal have
lejlighed til at udtale sig, før påbuddet meddeles.
Stk. 2 kan fraviges, i det omfang det er nødvendigt for
at afværge væsentlig lidelse for dyret, jf. stk. 3.
Samspillet mellem påbudsordningen efter
loven og politiets adgang til at give pålæg efter
dyreværnslovens § 21 er fastlagt ved det
foreslåede stk. 4. Det
fremgår heraf, at der ikke kan meddeles påbud efter
stk. 1, hvis der i forvejen er meddelt pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. Et påbud efter stk. 1 bortfalder, hvis der
efterfølgende udstedes pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold.
Den foreslåede affattelse svarer til
ordningen efter § 35 i lov nr. 520 af 26. maj 2010 om
hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg og forslaget
til § 17 i lov om hold af slagtekalkuner.
Efter den gældende § 34,
stk. 1, kan fødevareregionernes og politiets
afgørelse efter § 33 påklages til
Fødevarestyrelsen.
Det foreslåede § 34, stk. 1, indebærer,
at afgørelser om påbud, der træffes af en
myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri efter § 33, kan påklages til Sekretariatet
for Fødevare- og Veterinærklager. Det foreslås
samtidig, at der fastsættes en klagefrist på 4 uger,
som i særlige tilfælde kan fraviges. Af hensyn til
hurtigst muligt at kunne sikre dyrenes velfærd
tillægges en klage ikke opsættende virkning, medmindre
Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager
træffer anden afgørelse, jf. stk. 1.
Sekretariatets afgørelse i en klagesag kan
ifølge det foreslåede stk. 2 ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 22
Den foreslåede bestemmelse fastsætter
lovens territoriale anvendelsesområde og indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Det skyldes, at dyrevelfærd er et
hjemmestyreanliggende for Færøerne og et
selvstyreanliggende for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | §§ 1-20 | | | | | | … | | | | | | § 21 | | | | | | I lov nr. 520 af 26. maj 2010 om hold
af malkekvæg og afkom af malkekvæg foretages
følgende ændring: | | | | | | 1.§ 35 affattes således: | § 35. Konstaterer politiet eller en
person, der er ansat i eller under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at regler i denne lov eller
regler, der er fastsat i medfør af denne lov, er
overtrådt, kan politiet eller en myndighed under Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri påbyde den
ansvarlige for bedriften inden for en fastsat frist at rette op
på de forhold, som ikke er i overensstemmelse med disse
regler. | | »§ 35. Ved overtrædelse
af regler i denne lov eller regler, der er fastsat i medfør
af denne lov, kan en myndighed under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri påbyde den ansvarlige
for bedriften inden for en fastsat frist at rette op på de
forhold, som ikke er i overensstemmelse med disse regler. | Stk. 2.
Påbud skal meddeles skriftligt. Endvidere skal den, der har
ansvaret for bedriften, have lejlighed til at udtale sig,
før påbuddet meddeles. | | Stk. 2.
Påbud skal meddeles skriftligt. Den, der har ansvaret for
bedriften, skal have lejlighed til at udtale sig, før
påbuddet meddeles. | Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 kan fraviges, i det omfang det er
nødvendigt for at afværge en væsentlig lidelse
for dyret. | | Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 kan fraviges, i det omfang det er
nødvendigt for at afværge en væsentlig lidelse
for dyret. | Stk. 4. Der kan
ikke meddeles påbud efter stk. 1, hvis den ansvarlige
for bedriften i forvejen er meddelt et pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. Et påbud efter stk. 1 bortfalder, hvis der
efterfølgende udstedes pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. | | Stk. 4. Der kan
ikke meddeles påbud efter stk. 1, hvis den ansvarlige
for bedriften i forvejen er meddelt et pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. Et påbud meddelt efter stk. 1 bortfalder, hvis
der efterfølgende meddeles pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold.« | | | | | | § 22 | | | | | | I lov nr. 528 af 6. juni 2007 om hold
af heste, som ændret ved lov nr. 315 af 30. april 2008 og
§ 2 i lov nr. 500 af 12. juni 2009, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1.§ 33 og § 34 affattes således: | § 33. Konstaterer politiet eller en
person ansat i eller under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, at regler i denne lov eller regler fastsat i
medfør af denne lov er overtrådt, kan politiet eller
en myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri påbyde den ansvarlige for hesteholdet inden for en
fastsat frist at rette op på forhold, som ikke er i
overensstemmelse med disse regler. | | »§ 33. Ved overtrædelser
af regler i denne lov eller regler, der er fastsat i medfør
af denne lov, kan en myndighed under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri påbyde den ansvarlige
for hesteholdet inden for en fastsat frist at rette op på de
forhold, som ikke er i overensstemmelse med disse regler. | | | Stk. 2.
Påbud skal meddeles skriftligt. Den, der har ansvaret for
hesteholdet, skal have lejlighed til at udtale sig, før
påbuddet meddeles. Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 kan
fraviges, i det omfang det er nødvendigt for at
afværge en væsentlig lidelse for dyret. | | | Stk. 4. Der kan
ikke meddeles påbud efter stk. 1, hvis den ansvarlige
for hesteholdet i forvejen er meddelt et pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. Et påbud meddelt efter stk. 1 bortfalder, hvis
der efterfølgende meddeles pålæg efter
dyreværnslovens § 21 vedrørende samme
forhold. | | | | § 34. Fødevareregionernes og
politiets afgørelse efter § 33 kan påklages
til Fødevarestyrelsen. Klage har ikke opsættende
virkning, medmindre Fødevarestyrelsen træffer anden
afgørelse. | | § 34. Afgørelser efter
§ 33 kan påklages til Sekretariatet for
Fødevare- og Veterinærklager. Klage skal indgives
senest 4 uger, efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Sekretariatet kan i særlige tilfælde
behandle en klage, selvom den er indgivet efter fristens
udløb. Klage har ikke opsættende virkning, medmindre
sekretariatet træffer anden afgørelse. | Stk. 2.
Fødevarestyrelsens afgørelse i en klagesag kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed. | | Stk. 2.
Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklagers
afgørelse efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.« | | | | | | § 23 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|