Fremsat den 30. marts 2011 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Risikobaseret tilsyn, differentierede
bøder m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som
ændret ved lov nr. 1538 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 72, stk. 1,
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) yde
virksomheder med 1-4 ansatte yderligere vejledning end den, der er
nævnt i nr. 1,«
Nr. 2-6 bliver herefter nr. 3-7.
2. § 72 a, stk. 1, affattes
således:
Ȥ 72 a. Som led i
tilsynsopgaven efter § 72, stk. 1, nr. 7,
gennemfører Arbejdstilsynet risikobaserede tilsyn på
virksomheder med ansatte.«
3. I
§ 72 a, stk. 2,
erstattes »screening« med: »tilsyn efter
stk. 1«.
4. I
§ 82 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Ved
arbejdsgiverens overtrædelse af § 15, § 38, stk. 1,
§ 42, stk. 1, § 45, stk. 1 og § 48, stk. 1, kapitel
9 eller kapitel 10, skal der ved straffens udmåling, jf. stk.
1 eller stk. 2, jf. stk. 1, lægges vægt på
virksomhedens størrelse. Tilsvarende gælder ved
arbejdsgiverens manglende efterkommelse af påbud efter §
77 eller § 77a, stk. 1, der omhandler disse
bestemmelser.«
Stk. 4-8 bliver herefter til
stk. 5-9.
5. I
§ 83, stk. 2,
ændres »§ 82, stk. 2, 4 og 5« til:
»§ 82, stk. 2 og 4-6«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Risikobaseret tilsyn | | 2.2. | Mere hjælp til virksomheder med 1-4
ansatte | | 2.3. | Differentierede bøder | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget udmønter de dele af aftalen af
22. marts 2011 mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre om en strategi for
arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020, som forudsætter
ændringer af arbejdsmiljøloven.
Et godt arbejdsmiljø kan føre til
lavere sygefravær og til, at færre forlader
arbejdsmarkedet før tid. Arbejdsmiljøindsatsen kan
dermed give et bidrag til, at det danske arbejdsudbud
forøges. Arbejdsmiljøindsatsen kan på den
måde være med til at sikre den vækst, der er en
forudsætning for varig velfærd.
Partierne bag aftalen er derfor blevet enige om at
fastlægge en række mål og prioriteringer for
arbejdsmiljøindsatsen, samt at understøtte disse
mål og prioriteringer med en række konkrete
initiativer.
Målsætningen med den aftalte strategi
er at skabe et godt arbejdsmiljø, der bidrager til at
øge medarbejdernes sikkerhed og sundhed og er med til at
sikre, at medarbejderne får et langt arbejdsliv med mindst
muligt sygefravær.
Som en del af dette er der enighed om
følgende mål for arbejdsmiljøet i 2020:
- At antallet af
alvorlige arbejdsulykker set i forhold til antallet af
beskæftigede er reduceret med 25 procent.
- At andelen af
beskæftigede, der er psykisk overbelastede, er reduceret med
20 procent.
- At andelen af
beskæftigede, der har muskelskeletoverbelastninger, er
reduceret med 20 procent.
Følgende initiativer i strategien for
arbejdsmiljøindsatsen frem mod 2020 forudsætter en
ændring af arbejdsmiljøloven:
- Arbejdstilsynets
screeninger og de deraf afledte tilsyn omlægges til et
risikobaseret tilsyn i to spor. Indsatsen målrettes mod de
virksomheder, som har størst problemer med
arbejdsmiljøet, herunder det psykiske arbejdsmiljø.
Her skal der sættes ind med flere tilsynsbesøg.
Arbejdstilsynet vil besøge alle virksomheder, der har 2,0
årsværk og derover ansat, minimum én gang i
perioden fra 2012 til og med 2019. Samtidig vil ca. halvdelen af
virksomhederne med mellem 1,0 og 1,9 årsværk ansat
blive besøgt i samme periode.
- Virksomheder med
1-4 ansatte skal have mere og bedre hjælp fra Arbejdstilsynet
til, hvordan de bedst muligt kan sikre de ansatte et godt
arbejdsmiljø.
- Der
indføres differentierede bøder. Store virksomheder
skal have større bøder end små virksomheder,
så bøderne rammer mere ensartet. Ingen bøder
bliver mindre, end de er i dag.
Derudover indeholder aftalen en række
initiativer, som kan gennemføres administrativt inden for
rammerne af den gældende arbejdsmiljølov. Det
gælder dels en forenkling af ordningen for
rådgivningspåbud og en skærpelse af kravene til
arbejdsmiljørådgiverens kompetencer, dels en justering
af smiley-ordningen.
I aftalen indgår bl.a. også, at der
kommer et yderligere fokus på at styrke det psykiske
arbejdsmiljø, at virksomhederne i højere grad skal
mødes med dialog af de tilsynsførende fra
Arbejdstilsynet, og at Arbejdstilsynet ikke skal beskæftige
sig med bagateller.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Risikobaseret tilsyn
2.1.1. Gældende ret
Arbejdsmiljøreformen fra 2005, jf. lov nr.
425 af 9. juni 2004, medførte, at Arbejdstilsynet med
virkning fra 1. januar 2005 iværksatte en screening af alle
virksomheder med ansatte. Ved en justering af
arbejdsmiljøreformen i 2007, jf. lov nr. 175 af 27. februar
2007, blev reglerne om bl.a. screening justeret med virkning fra 1.
april 2007. Justeringen indebar bl.a., at screeningen blev mere
grundig, og at Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgive
påbud i forbindelse med screening, hvis der kun var få
arbejdsmiljøproblemer på virksomheden.
Screeningen er et uanmeldt besøg fra
Arbejdstilsynet. Formålet med screeningen er dels at afklare,
om der er behov for et efterfølgende tilsyn, dels at danne
udgangspunkt for dette tilsyn. Screeningen og det
efterfølgende tilsyn udgør et samlet
tilsynsforløb.
Virksomheder med anerkendte
arbejdsmiljøcertifikater er efter gældende regler
fritaget fra screening, jf. § 72 a, stk. 2.
2.1.2 Overvejelser
Arbejdstilsynets screening af landets virksomheder
har vist, at mange virksomheder selv formår at løse
deres arbejdsmiljøproblemer. Andre virksomheder har
sværere ved at opnå eller opretholde et godt
arbejdsmiljø. Derfor er der behov for at omlægge
screening og de deraf afledte tilsyn, så Arbejdstilsynet i
højere grad har fokus på de virksomheder, som vurderes
at have problemer med arbejdsmiljøet. Formålet er at
sikre, at Arbejdstilsynet oftere kommer på de virksomheder,
som vurderes at have risiko for problemer med
arbejdsmiljøet. Samlet set forventes det at give en
større arbejdsmiljøeffekt.
2.1.3. Den ordning, som
lovforslaget lægger op til
Forslaget indebærer, at den hidtidige
tilsynsmodel, hvorefter alle virksomheder med ansatte screenes med
mulighed for et efterfølgende tilsyn, omlægges til et
risikobaseret tilsyn i to spor.
Det første spor indebærer, at en del
af virksomhederne med to årsværk eller derover ansat
fremover vil blive udtaget til tilsyn på baggrund af en
indeksmodel, som identificerer de virksomheder, som har
størst risiko for at få problemer med
arbejdsmiljøet.
Den indeksmodel, der danner grundlag for
udvælgelse af virksomheder i det første spor,
indeholder en række parametre, som er henholdsvis
virksomhedsrettede og brancherettede. Disse parametre skal
tilsammen identificere de virksomheder, der forventes at have
størst risiko for problemer i arbejdsmiljøet. Der vil
i modellen blive lagt særlig vægt på bl.a. det
psykiske arbejdsmiljø. Indeksmodellen er dynamisk og vil
løbende blive justeret, hvis der fremkommer ny viden om
arbejdsmiljø og ny viden om virksomhederne.
Det andet spor indebærer, at de
øvrige virksomheder med to årsværk eller derover
ansat vil blive udtaget til tilsyn på baggrund af
stikprøver.
Sammen med indeksmodellen vil Arbejdstilsynets
stikprøver betyde, at alle virksomheder, som har to
årsværk eller derover ansat, vil få et
risikobaseret tilsyn minimum én gang i perioden fra 2012 til
og med 2019.
Endvidere vil cirka halvdelen af virksomhederne
med mellem ét og to årsværk ansat i samme
periode blive udtaget til et risikobaseret tilsyn dels på
baggrund af arbejdsmiljørisici, dels via
stikprøve.
Det nye risikobaserede tilsyn indebærer, at
de virksomheder, der viser sig at have væsentlige
arbejdsmiljøproblemer, vil få flere
tilsynsbesøg.
Det risikobaserede tilsyn er også en
tilsynsform, som gennemføres med udgangspunkt i både
den konkrete virksomheds arbejdsmiljøforhold og de
arbejdsmiljøforhold, som er væsentlige for
branchen.
På denne måde adskiller det
risikobaserede tilsyn sig fra Arbejdstilsynets andre eksisterende
tilsynsformer, hvor konkrete og afgrænsede
arbejdsmiljøproblemer er i fokus, fx tilsyn i forbindelse
med klager over arbejdsmiljø og tilsyn som følge af
arbejdsulykker. Indførelsen af de risikobaserede tilsyn
ændrer ikke på, at Arbejdstilsynet fortsat vil anvende
flere forskellige tilsynsformer.
Arbejdstilsynet vil tilstræbe, at et
risikobaseret tilsyn afsluttes på ét besøg,
så det bliver enkelt og ubureaukratisk for virksomheden.
Arbejdstilsynet vil som hovedregel kontakte
virksomheden 1-4 måneder før et risikobaseret tilsyn,
så virksomheden får mulighed for selv at løse
eventuelle arbejdsmiljøproblemer inden tilsynet. Selve
tilsynet vil ske uanmeldt.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
2.2. Mere hjælp til
virksomheder med 1-4 ansatte
2.2.1. Gældende ret
Arbejdstilsynet har til opgave at vejlede
virksomheder m.v. om arbejdsmiljømæssige
spørgsmål, jf. § 72, stk. 1, nr. 1.
Arbejdstilsynet yder i medfør af denne bestemmelse generel
vejledning med udgangspunkt i det arbejdsmiljøfaglige
problem. Denne vejledning kan fx gå på, hvorfor der er
tale om et arbejdsmiljøproblem, og hvordan virksomheden kan
arbejde videre med en løsning.
2.2.2. Overvejelser
De nuværende regler giver ikke mulighed for,
at Arbejdstilsynet kan gøre forskel på sin vejledning
efter virksomhedens størrelse. Den foreslåede
lovændring er nødvendig for, at Arbejdstilsynet i
forbindelse med tilsyn kan bistå virksomheder med 1-4 ansatte
med øget vejledning.
Arbejdstilsynets erfaringer fra tilsyn med
virksomheder med 1-4 ansatte er, at mange virksomheder mangler
ressourcer i form af tid og viden til at sætte sig ind i
reglerne på arbejdsmiljøområdet og til at
løse eventuelle problemer.
Derfor er der behov for, at virksomheder med 1-4
ansatte får mere og bedre hjælp til, hvordan de bedst
muligt kan sikre deres ansatte et godt arbejdsmiljø.
2.2.3. Den ordning, som
forslaget lægger op til
Det foreslås, at der skabes grundlag for, at
Arbejdstilsynet ved tilsyn kan yde mere og bedre hjælp og
vejledning til virksomheder med 1-4 ansatte udover den generelle
vejledning, som Arbejdstilsynet i dag yder.
Den nye ordning indebærer, at
Arbejdstilsynet ved tilsyn på virksomheder med 1-4 ansatte
vil vejlede den enkelte virksomhed om, hvordan virksomheden kan
opfylde lovgivningens krav til virksomhedens egen
arbejdsmiljøindsats, hvordan virksomheden kan løse
konstaterede arbejdsmiljøproblemer, og om, hvordan
virksomheden kan få yderligere vejledning fra øvrige
relevante aktører, herunder branchens organisationer og
branchearbejdsmiljøråd.
Øget vejledning om virksomhedernes eget
arbejdsmiljøarbejde kan fx være, at Arbejdstilsynet
under tilsynet gennemgår processen for udarbejdelse af en APV
sammen med virksomheden. Arbejdstilsynet kan fx også vejlede
om, hvad kravet om en årlig
arbejdsmiljødrøftelse i de nye regler om organisering
af arbejdsmiljøsamarbejdet indebærer, samt hvilke krav
der stilles til brugsanvisninger og certifikater.
Når Arbejdstilsynet har konstateret
arbejdsmiljøproblemer på virksomhederne, kan den
øgede vejledning bestå i, at Arbejdstilsynet under
tilsynet guider virksomheden frem mod løsning af problemet,
fx ved at oplyse om konkrete eksempler fra Arbejdstilsynets
vejledninger.
Virksomheder med 1-4 ansatte skal leve op til helt
de samme krav i arbejdsmiljølovgivningen, som de
større virksomheder. Derfor vil lovgivningen også
blive håndhævet ens over for alle virksomheder uanset
størrelse, selvom virksomheder med 1-4 ansatte nu får
mere vejledning fra Arbejdstilsynet, end der følger af
Arbejdstilsynets almindelige vejledningsforpligtelse efter
§ 72, stk. 1, nr. 1.
2.3. Differentierede
bøder
2.3.1. Gældende ret
Strafbestemmelserne i arbejdsmiljøloven er
blevet ændret flere gange med henblik på at hæve
det generelle bødeniveau. Dette skete senest ved lov nr.
1395 af 27. december 2008, hvor bødeniveauet blev fordoblet
for overtrædelser, der har medført en ulykke med
alvorlig personskade eller dødsfald til følge.
Sanktionen for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen er i praksis bøde. Der har
endnu ikke været idømt frihedsstraf for
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
En bøde forhøjes efter retspraksis
med 5.000 kr. for hver skærpende omstændighed, der
foreligger efter § 82, stk. 4, og med 10.000 kr. for
særligt skærpede omstændigheder efter
§ 82, stk. 5.
Samtidig er der også i retspraksis udstedt
bøder, der er væsentlig højere end det
bødeniveau, der er nævnt oven for, når det
drejer sig om sager, hvor der har været en særlig grov
materiel overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
I praksis tillægges der gentagelsesvirkning.
Er der begået mere end én overtrædelse, er der
efter gældende ret praksis for absolut kumulation, dvs. hver
enkelt overtrædelse udløser en bøde, der
lægges til de øvrige. Der foreligger dog også
retspraksis, hvor domstolene på baggrund af konkrete
omstændigheder har undladt at foretage absolut
kumulation.
Der bliver ikke lagt vægt på antallet
af ansatte - dvs. virksomhedens størrelse - ved
fastsættelsen af bøderne.
2.3.2. Overvejelser
Virksomheder, der ikke har styr på
arbejdsmiljøet, skal straffes hårdt, og virksomhederne
skal kunne mærke det, hvis de får bøder for at
overtræde arbejdsmiljøreglerne. Der er behov for at
sikre et mere retfærdigt bødesystem, hvor
bøderne kan mærkes mere ensartet i store og små
virksomheder. Det kan opnås ved at foretage en
differentiering af bøder, hvorefter bødeniveauet for
større virksomheder hæves, samtidig med at
bøderne for de små virksomheder bevares på det
nuværende niveau.
Det er domstolene, der fastsætter straffen
for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Arbejdsmiljølovgivningen indeholder
allerede i dag en afgrænsning af virksomhedens
størrelse målt på antal ansatte i reglerne for
samarbejdet om sikkerhed og sundhed, jf. arbejdsmiljølovens
kapitel 2.
Det tilsigtes, at det højere
bødeniveau og den større økonomiske konsekvens
for virksomheder med 10 eller flere ansatte vil bidrage til
sænke antallet af arbejdsskader, herunder arbejdsulykker,
på landets virksomheder.
2.3.3. Den foreslåede
ordning
Forslaget indebærer, at der ved straffens
udmåling skal lægges vægt på virksomhedens
størrelse, nærmere bestemt på antallet af
ansatte. Det er hensigten, at bødestraffen stiger for
mellemstore, store og meget store virksomheder.
Det er domstolene, der fastsætter straffen
for overtrædelse af den foreslåede § 82,
stk. 4, efter en konkret vurdering af den enkelte
overtrædelse ud fra samtlige omstændigheder i den
konkrete sag.
Med forslaget er det hensigten at differentiere
dels den grundbøde, der følger af overtrædelse
af materielle regler nævnt i § 82, stk. 1,
dels den fordobling af grundbøden, der sker efter
§ 82, stk. 2, hvis overtrædelsen har
medført en ulykke med alvorlig personskade eller
dødsfald til følge. Disse bøder omtales i det
følgende som »normalbøden«.
Det tilsigtes, at bødeniveauet tager
udgangspunkt i de virksomhedsgrænser, som er fastsat i de
gældende regler for virksomhedernes samarbejde om sikkerhed
og sundhed, i arbejdsmiljølovens kapitel 2. Udover den
afgrænsning, der følger af disse regler,
foreslås en yderligere afgrænsning mellem store og
meget store virksomheder for at markere, at de meget store
virksomheder skal rammes mere hårdt end de mellemstore
virksomheder.
- Bøderne
foreslås differentieret på følgende
måde:
- På
virksomheder med 0-9 ansatte fastholdes bøderne på det
eksisterende niveau (»normalbøden«),
- På
virksomheder med 10-34 ansatte forhøjes
»normalbøden« med 50 procent
- På
virksomheder med 35-99 ansatte forhøjes
»normalbøden« med 75 procent
- På
virksomheder med 100 eller flere ansatte forhøjes
»normalbøden« med 100 procent.
Tabel 1 Skematisk beskrivelse af hvordan
»normalbøden« med lovforslaget differentieres
for forskellige størrelse virksomheder
| Små virksomheder: 0-9 ansatte | Mellemstore
virksomheder: 10-34 ansatte | Store virksomheder: 35-99 ansatte | Meget store virksomheder: 100 og flere ansatte | | Nuværende
bødeniveau | Bøde ved
differentiering | Nuværende
bødeniveau | Bøde ved
differentiering | Nuværende
bødeniveau | Bøde ved
differentiering | Nuværende
bødeniveau | Bøde ved
differentiering | Formelle overtrædelser | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. | 10.000 kr. | Almindelige overtrædelser uden
skærpende omstændigheder | 20.000 kr. | 20.000 kr. | 20.000 kr. | 30.000 kr. | 20.000 kr. | 35.000 kr. | 20.000 kr. | 40.000 kr. | Almindelige overtrædelser med
alvorlig personskade el. dødsfald uden øvrige
skærpende omstændigheder | 40.000 kr. | 40.000 kr. | 40.000 kr. | 60.000 kr. | 40.000 kr. | 70.000 kr. | 40.000 kr. | 80.000 kr. | Grove overtrædelser uden
skærpende omstændigheder | 40.000 kr. | 40.000 kr. | 40.000 kr. | 60.000 kr. | 40.000 | 70.000 kr. | 40.000 kr. | 80.000 kr. | Grove overtrædelser med alvorlig
personskade el. dødsfald uden øvrige skærpende
omstændigheder | 80.000 kr. | 80.000 kr. | 80.000 kr. | 120.000 kr. | 80.000 kr. | 140.000 kr. | 80.000 kr. | 160.000 kr. |
|
Forslaget omfatter alene arbejdsgiverens
overtrædelse af materielle regler, dvs. overtrædelse,
der indebærer en direkte risiko for arbejdsskader
vedrørende det konkrete arbejde, som fx manglende udsugning
ved svejsning eller arbejde i højden uden
rækværk. Bøden tilsigtes differentieret efter
virksomhedens størrelse - dvs. antal ansatte - uanset om
arbejdsgiveren direkte overtræder de bestemmelser, der er
nævnt i den foreslåede § 82, stk. 4, eller
efterkommer påbud herom. Straffesager om overtrædelse
af materielle arbejdsmiljøregler omhandler typisk
overtrædelse af reglerne i § 38, stk. 1 om
arbejdets udførelse, § 42, stk. 1, om
arbejdsstedets indretning, § 45, stk. 1, om tekniske
hjælpemidler m.v., § 48, stk. 1, stoffer og
materialer, eller kap. 10 om unges arbejde.
Forslaget omfatter ikke arbejdsgiverens
overtrædelse af formelle regler, dvs. hvor der ikke er en
direkte risiko for arbejdsskader for de ansatte. Disse regler
vedrører typisk rammer og procedurer for virksomhedernes
arbejdsmiljøarbejde, som fx § 15 a om APV eller
§ 19 om arbejdsmiljøorganisation. Antallet af
ansatte i virksomheder, hvor der konstateres overtrædelse af
formelle regler, vil ikke have betydning for de differentierede
bøder.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vedrører dels de metoder og
prioriteringer, der danner rammen for udmøntningen af
Arbejdstilsynets tilsynsressourcer, dels forslag vedrørende
udmåling af bøder.
Forslaget pålægger således ikke
det offentlige nye forpligtigelser eller byrder.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget pålægger ikke erhvervslivet
nye forpligtigelser eller byrder.
Forslaget har været forelagt Erhvervs- og
selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR),
der vurderer, at forslaget ikke indebærer nye administrative
byrder for erhvervslivet.
Ordningen med øget vejledning fra
Arbejdstilsynet til virksomheder med 1-4 ansatte må forventes
at lette arbejdsmiljøarbejdet i disse virksomheder.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU retten
Forslaget vurderes ikke at have EU retlige
aspekter.
8. Forslaget er sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen,
Politidirektørforeningen, Den Danske Dommerforening,
Advokatrådet, Danske Advokater,
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Certificerede Organers Forum,
DANAK, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes
Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgivere og Landbrugsrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, KL, Danske Regioner,
Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Den Kooperative
Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Frie
Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse og Producentforeningen.
Høringsfristen er ikke udløbet ved
lovforslagets fremsættelse.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | De økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | De administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | De økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | De administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | De administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | De miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen er ny og fastsætter, at
Arbejdstilsynet ved tilsyn i virksomheder med 1-4 ansatte får
til opgave at vejlede virksomheden om, hvordan den kan opfylde
arbejdsmiljølovgivningens krav.
Den øgede vejledning vil både omfatte
mere hjælp til, hvordan virksomheden kan leve op til kravene
til virksomhedens egen arbejdsmiljøindsats, og til, hvordan
virksomheden løser konstaterede
arbejdsmiljøproblemer.
Øget hjælp til egenindsatsen kan fx
bestå i at vise, hvor på Arbejdstilsynets hjemmeside
virksomheden kan finde information og vejledning om at udarbejde en
APV, eller vise papirudgaver, hvis den lille virksomhed ikke
benytter IT. Endvidere kan Arbejdstilsynet fx vejlede om, hvad der
ligger i kravet om en årlig
arbejdsmiljødrøftelse i reglerne om organisering af
virksomhedens arbejdsmiljøsamarbejde, samt hvilke krav der
stilles til arbejdspladsbrugsanvisninger til stoffer og materialer
og certifikater.
Hvis Arbejdstilsynet ved tilsynsbesøget har
konstateret arbejdsmiljøproblemer på virksomheden, kan
den øgede vejledning fx bestå i at forklare kravene i
lovgivningen og komme med eksempler på overvejelser, der kan
være relevante i forbindelse med virksomhedens videre arbejde
med en eller flere løsninger. Endvidere kan Arbejdstilsynet
fortælle, hvordan APV-instrumentet kan bruges til at
identificere og vurdere arbejdsmiljøproblemer på
virksomheden, ligesom Arbejdstilsynet kan komme med konkrete
eksempler på tekniske og organisatoriske løsninger
på konkrete problemer.
Arbejdstilsynets AT-vejledninger og lignende er
den vidensmæssige ramme, og inden for denne ramme kan den
tilsynsførende komme med eksempler på, hvordan
lignende arbejdsmiljøproblemer er løst.
I øvrigt henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.3.
Til nr. 2
Arbejdstilsynets almindelige beføjelse til
at påse overholdelsen af arbejdsmiljølovgivningen og
de regler, som gives med hjemmel heri, fremgår af
arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr. 6, som
efter forslaget bliver nr. 7.
I den foreslåede § 72 a, stk. 1,
fastsættes det, at Arbejdstilsynet som led i denne
tilsynsopgave gennemfører risikobaseret tilsyn på
virksomheder med ansatte.
Det risikobaserede tilsyn er overordnet beskrevet
under de almindelige bemærkninger i punkt 2.1.3. , hvortil
der henvises.
Som hovedregel vil virksomhederne blive kontaktet
1-4 måneder før det risikobaserede tilsyn, så
virksomhederne får mulighed for selv at løse
eventuelle arbejdsmiljøproblemer inden tilsynet.
Virksomheden får ikke at vide, præcist hvornår
Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, da det risikobaserede
tilsyn gennemføres uanmeldt.
Arbejdstilsynet kan dog undlade at kontakte
virksomheden 1-4 måneder før, fx hvis det
risikobaserede tilsyn gennemføres i anledning af en anmeldt
arbejdsulykke eller en klage over arbejdsmiljøet på
virksomheden.
Til nr. 3
Med den foreslåede § 72 a, stk. 2, bemyndiges
beskæftigelsesministeren til at fastsætte nærmere
regler om, at virksomheder, der har dokumenteret et godt
arbejdsmiljø, kan fritages for risikobaseret tilsyn.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
svarer til den nuværende bemyndigelsesbestemmelse i
§ 72 a, stk. 2. Virksomheder kan i dag fritages for
screening, hvis de har dokumenteret et godt arbejdsmiljø
efter reglerne om anerkendelse af DS/OHSAS 18001 m.v.
(bekendtgørelse nr. 87 af 31. januar 2005), eller hvis de
har erhvervet et arbejdsmiljøcertifikat efter lov
arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder (lov nr. nr. 442 af
7. juni 2001 med senere ændringer).
Bemyndigelsen tænkes udnyttet til at
fastsætte regler, der sikrer, at disse virksomheder vil
være fritaget for risikobaseret tilsyn.
Arbejdstilsynet kan dog som hidtil komme på
de arbejdsmiljøcertificerede virksomheder i forbindelse med
alvorlige ulykker, alvorlige klager over arbejdsmiljøet og
aktioner på fx byggepladser.
Til nr. 4
Bestemmelsen i § 82, stk. 4, er ny og
indebærer, at der ved straffens udmåling lægges
vægt på virksomhedens størrelse, dvs. antallet
af ansatte.
Det tilsigtes, at der lægges vægt
på antallet af ansatte i hele virksomheden på
overtrædelsestidspunktet. Det betyder, at selv om en
arbejdsmiljøovertrædelse konstateres på fx en
byggeplads, hvor kun enkelte af virksomhedens ansatte arbejder,
så er det antallet af ansatte i hele virksomheden, der
lægges vægt på, når bøden skal
fastsættes. Endvidere vil en overtrædelse konstateret i
fx en forlystelsespark uden for sæsonen, hvor der kun er
enkelte ansatte, ikke medføre en højere bøde,
uanset at der på et andet tidspunkt af året er mange
ansatte Ved juridisk enhed forstås juridisk enhed som
defineret i lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Det er hensigten, at bøde for
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen
sammensættes således: Først fastsættes
»grundbøden« ud fra overtrædelsens
grovhed, jf. § 82, stk. 1. Herefter foretages en
eventuel fordobling af grundbøden, hvis overtrædelsen
har medført en ulykke med alvorlig personskade eller
dødsfald til følge, jf. § 82,
stk. 2.
Dette udgør
»normalbøden« for den pågældende
overtrædelse, som foreslås differentieret i forhold til
virksomhedens størrelse, dvs. antal ansatte. Omhandler
overtrædelsen § 15, § 38, stk. 1, § 42, stk.
1, § 45, stk. 1, § 48, stk. 1, kapitel 9 eller kapitel
10, skal der herefter lægges vægt på
virksomhedens størrelse - dvs. antal ansatte. Dette
gælder også ved manglende efterkommelse af påbud
om disse bestemmelser.
Det foreslås, at differentieringen af
bøderne sker på følgende måde:
- Ved små
virksomheder med 0-9 ansatte fastholdes bøderne på det
eksisterende niveau (»normalbøden«).
- Ved mellemstore
virksomheder med 10-34 ansatte forhøjes
»normalbøden« med 50 procent.
- Ved store
virksomheder med 35-99 ansatte forhøjes
»normalbøden« med 75 procent
- Ved helt store
virksomheder med 100 ansatte eller flere forhøjes
»normalbøden« med 100 procent.
I øvrigt henvises til tabel 1 i de
almindelige bemærkninger pkt. 2.3.3.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder.
Bødeniveauet for forhøjelser ved
skærpende eller særligt skærpende
omstændigheder, jf. § 82, stk. 4 og 5, som
efter forslaget bliver stk. 5 og 6, bevares på det
nuværende niveau, dvs. 5.000 kr. for hver skærpende
omstændighed og 10.000 kr. for særligt skærpende
omstændigheder, og skal lægges til
»normalbøden«, efter
»normalbøden« er differentieret.
Forslaget omhandler alene arbejdsgiverens
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Ændringerne foreslås ikke at omfatte bøder til
ansatte, arbejdsledere, virksomhedsledere, bygherre m.v.
Der skal alene ske differentiering af
bøderne ved overtrædelse af de materielle
bestemmelser, der er nævnt i den foreslåede § 82,
stk. 4. Det er derfor hensigten, at bøden på 10.000
kr. for formelle overtrædelser bevares på det
nuværende niveau, uanset virksomhedens størrelse.
Det er hensigten, at der ved særligt grove
overtrædelser fortsat skal være mulighed for at
idømme bøder, der falder uden for det
sædvanlige bødeniveau for materielle
overtrædelser, der er fastsat i retspraksis. Efter
nuværende retspraksis har der i sådanne tilfælde
ikke været idømt en bøde under 75.000 kr.
Også i disse tilfælde forudsættes det, at den
konkret udmålte bøde differentieres efter
virksomhedens størrelse på samme måde. Det
medfører, at bøder for større virksomheder ved
særlig grove overtrædelser kan blive hævet.
Det er endvidere hensigten, at retspraksis om
gentagelsesvirkning fortsat finder anvendelse. Dette bør ske
med udgangspunkt i den differentierede bøde.
Tilsvarende er det hensigten, at der skal ske
absolut kumulation, når en virksomhed har flere
overtrædelser til samtidig pådømmelse. Det
betyder, at der ved udmålingen af den samlede bøde som
udgangspunkt skal ske fuldstændig sammenlægning af den
for hvert af forholdene udmålte bøde, efter at de
eventuelt måtte være blevet differentieret og
forhøjet som følge af virksomhedens størrelse
og skærpende eller særligt skærpende
omstændigheder.
Til nr. 5
Det er hensigten, at differentierede bøder
også skal finde anvendelse ved udmåling af straffen for
arbejdsgivere, der er omfattet af arbejdsgiveransvaret i
§ 83, stk. 1. Der foreslås derfor indsat en
henvisning i § 83, stk. 2, til den foreslåede
§ 82, stk. 4. Der er
således tale om en konsekvensændring som følge
af indførelsen af den foreslåede § 82, stk. 4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
I overensstemmelse med princippet i straffelovens
§ 3 vil reglerne i § 1, nr. 3 og nr. 4, alene
finde anvendelse ved arbejdsmiljøovertrædelser
begået den 1. januar 2012 eller senere, da der i det hele er
tale om en skærpelse. Har en virksomhed begået en
arbejdsmiljøovertrædelse før 1. januar 2012 og
en anden arbejdsmiljøovertrædelse efter 1. januar
2012, som begge er til pådømmelse i samme straffesag,
vil det indebære, at straffen skal fastsættes efter
reglerne på overtrædelsestidspunkterne og lægges
sammen til en samlet straf (absolut kumulation).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som
ændret ved lov nr. 1538 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer:
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 72. Arbejdstilsynet har til opgave
at | | 1. Efter
§ 72, stk. 1, nr. 1,
indsættes som nyt nummer: | 1) | vejlede virksomheder,
branchearbejdsmiljøråd, arbejdsmarkedets
organisationer og offentligheden om
arbejdsmiljømæssige spørgsmål, | | »2) | yde virksomheder med 1-4 ansatte yderligere
vejledning end den, der er nævnt i nr. 1,« | 2) | bistå Beskæftigelsesministeriet
med forberedelse af regler i henhold til loven, | | Nr. 2-6 bliver herefter nr. 3-7. | 3) | udstede forskrifter i henhold til
bemyndigelse fra beskæftigelsesministeren, | | | 4) | holde sig orienteret om den tekniske og
sociale udvikling med henblik på forbedring af arbejdet for
sikkerhed og sundhed i arbejdsmiljøet, | | | 5) | behandle planer for arbejdsprocesser,
arbejdssteder, tekniske hjælpemidler m.v. samt stoffer og
materialer og meddele tilladelser i henhold til loven eller
administrative regler, | | | 6) | påse, at loven og de forskrifter, der
gives med hjemmel i loven, overholdes, bortset fra
§§ 17 a-c. | | | | | | | | 2.§ 72 a, stk. 1, affattes
således: | § 72
a. Arbejdstilsynet gennemfører screening af
arbejdsmiljøet i virksomheder med ansatte for at afklare,
hvilke virksomheder der har behov for tilsyn. Samtidigt danner
screeningen udgangspunkt for dette tilsyn. | | § 72
a. Som led i tilsynsopgaven efter § 72,
stk. 1, nr. 7, gennemfører Arbejdstilsynet
risikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte. | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at virksomheder, der kan dokumentere et godt
arbejdsmiljø, fritages for screening. | | § 72 a,
stk. 2, erstattes: »screening« med:
»tilsyn efter stk. 1«. | | | | § 82. Medmindre højere straf
er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde eller fængsel indtil 1 år den, der | | | 1) | overtræder § 15,
§ 15 a, § 16, § 17, stk. 1 og 2,
§ 18, § 19, § 20, stk. 1,
§ 20 a, stk. 1, § 21, stk. 1,
§ 23, §§ 25-34, § 37,
stk. 1 og 6, § 38, stk. 1, § 42,
stk. 1, § 45, stk. 1, § 48,
stk. 1, § 63, stk. 5, § 75,
stk. 4, § 76, stk. 1, eller de af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger vedrørende
forhold omfattet af denne lov, | | | 2) | lader arbejde udføre i strid med
kapitel 9 og 10, leder eller fører tilsyn med sådant
arbejde eller udfører arbejde i strid med kapitel 9, | | | 3) | ikke efterkommer påbud efter
§ 77, § 77 a, stk. 1 eller | | | 4) | undlader at meddele oplysninger efter
§ 22, stk. 2. | | | Stk. 2. Straffen
kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller døden til følge. | | | Stk. 3. Ved
straffens udmåling efter stk. 1, nr. 1, skal det, i det
omfang arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens kapitel
4, betragtes som en skærpende omstændighed, at ansatte
forsætligt eller groft uagtsomt overtræder
lovgivningens krav om | | | 1) | anvendelse af personlige
værnemidler, | | | 2) | anvendelse af
udsugningsforanstaltninger, | | | 3) | anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger, | | | 4) | anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller | | | | certifikater til kran og gaffeltruck. | | | Stk. 4. Uden for
de i stk. 3 nævnte tilfælde skal det ved straffens
udmåling efter stk. 1 og 2 betragtes som en
skærpende omstændighed, | | »Stk. 4.
Ved arbejdsgiverens overtrædelse af § 15, § 38,
stk. 1, § 42, stk. 1, § 45, stk. 1 og § 48, stk. 1,
kapitel 9 eller kapitel 10, skal der ved straffens udmåling,
jf. stk. 1 eller stk. 2, jf. stk. 1, lægges vægt
på virksomhedens størrelse. Tilsvarende gælder
ved arbejdsgiverens manglende efterkommelse af påbud efter
§ 77 eller § 77a, stk. 1, der omhandler disse
bestemmelser.« | 1) | at der ved overtrædelsen er sket
skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, uden
at forholdet er omfattet af stk. 2, | | Stk. 4-8 bliver herefter til
stk. 5-9. | 2) | at der tidligere er afgivet påbud
efter § 77, stk. 1 eller 2, eller truffet andre
afgørelser af Arbejdstilsynet om overtrædelse af loven
om samme eller tilsvarende forhold, | | | 3) | at der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre, eller | | | 4) | at overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed. | | | Stk. 5. Det skal
betragtes som en særlig skærpende omstændighed,
at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 4, nr. 1. | | | Stk. 6. Sker der
ikke konfiskation af udbytte, som er opnået ved
overtrædelsen, skal der ved udmåling af bøde,
herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel. | | | Stk. 7.
Straffelovens § 23 om medvirken finder anvendelse
på det i stk. 1 og 2 omhandlede strafansvar. | | | Stk. 8.
Forældelsesfristen for strafansvaret er 5 år ved
overtrædelse af §§ 30-34 samt regler udstedt i
henhold til § 35. | | | | | | § 83. For overtrædelse af
§ 15, § 15 a, § 16, § 38,
stk. 1, § 42, stk. 1, § 45,
stk. 1, § 48, stk. 1, § 82,
stk. 1, nr. 2 og 3, kan der pålægges en
arbejdsgiver bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke
kan tilregnes arbejdsgiveren som forsætlig eller uagtsom, jf.
dog stk. 3. Det er en betingelse for bødeansvaret, at
overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden
knyttede personer eller virksomheden som sådan. For
bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf. | | | Stk. 2. Ved
bødens udmåling finder § 82, stk. 2, 4
og 5, tilsvarende anvendelse. | | § 83,
stk. 2, ændres »§ 82,
stk. 2, 4 og 5« til: »§ 82, stk. 2
og 4-6«. | Stk. 3. I det
omfang arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens kapitel
4, kan arbejdsgiveren ikke pålægges bødeansvar,
hvis ansatte overtræder lovgivningens krav om | | | 1) | anvendelse af personlige
værnemidler, | | | 2) | anvendelse af
udsugningsforanstaltninger, | | | 3) | anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger, | | | 4) | anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller | | | 5) | certifikater til kran og gaffeltruck. | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2012. | | | |
|