Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 25. maj 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2011 og var til 1.
behandling den 26. april 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 24. marts 2011 dette
udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 154. Den 14. april
2011 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
Samråd
Arbejdsmarkedsudvalget har stillet 3 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse.
Ministeren har besvaret spørgsmålet i et samråd
i Arbejdsmarkedsudvalget den 24. maj 2011. Det talepapir, som
lå til grund for beskæftigelsesministerens besvarelse,
er efterfølgende fremsendt til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokraternes medlemmer af udvalget er positivt
indstillet over for forslaget, der udmønter de dele af
aftalen af 22. marts 2011 mellem regeringen og Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om en strategi for
arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020, som forudsætter
ændringer af arbejdsmiljøloven.
Socialdemokraterne finder grundlæggende, at der er brug
for at forbedre arbejdsmiljøindsatsen. Dårligt
arbejdsmiljø har store menneskelige omkostninger og
medfører samtidig årlige udgifter i milliardklassen
til bl.a. sygedagpenge, arbejdsskadeerstatninger og offentlig
forsørgelse af nedslidte.
Antallet af arbejdsulykker i Danmark er fortsat højt,
og antallet af dødsulykker er markant højere end i
hovedparten af de nordiske lande. Samtidig oplever vi i stigende
grad problemer i forhold til det psykiske arbejdsmiljø i
form af stress og udbrændthed.
Der er således brug for en forbedring af
arbejdsmiljøet, hvilket Socialdemokraterne finder forslaget
vil være medvirkende til. Indførelsen af såvel
risikobaseret tilsynspraksis i to spor, differentierede
bøder og bedre hjælp til mindre virksomheder vil
medvirke til en forbedring af den samlede
arbejdsmiljøindsats.
Socialdemokraterne er bekymrede for, hvorvidt
ressourcetilførslen til Arbejdstilsynet er
tilstrækkelig, til at indfri den forventede forbedring af
arbejdsmiljøet, og nå de i aftalen fastlagte og
bindende mål. Socialdemokraterne noterer sig i den
forbindelse de revisionsbestemmelser, der er indeholdt i aftalen,
og som medfører, at der løbende vil blive fulgt op
på, hvorvidt de aftalte initiativer på
arbejdsmiljøområdet vil have den ønskede
effekt.
Socialdemokraterne indstiller lovforslaget til
vedtagelse.
Et mindretal i udvalget (SF og EL)
vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at i bemærkningerne til lovforslaget er det fremhævet,
at forliget om arbejdsmiljøindsatsen skal føre til,
at antallet af alvorlige arbejdsulykker i 2020 skal være
faldet med 25 pct. Ligeledes skal 20 pct. færre i 2020
udsættes for psykiske overbelastninger på jobbet, og 20
pct. færre skal lide under nedslidning af muskler eller
skelet.
Disse positive målsætninger ledsages imidlertid
ikke af redskaber, som gør det realistisk at man kan
opnå disse mål. Dette vil nemlig kræve, at man
skal satse langt mere på at forebygge arbejdsskader. Som det
ser ud nu, er det langt mest sandsynlige derfor, at man i 2020
må konstatere: »Desværre, de mål
nåede vi ikke! «
En af de vigtigste effektive veje til at nå målene
ville være, at staten inden for belastede brancher
indgår forpligtende aftaler med arbejdsgiverforeninger og
fagforbund om, hvordan man i fællesskab kan arbejde med at
bringe disse arbejdsskader ned i branchen og på de enkelte
arbejdspladser, bl.a. på baggrund af de erfaringer, som
Arbejdstilsynet har og får gennem sine tilsynsbesøg.
Hvis det lykkes at få et andet flertal ved folketingsvalget,
vil SF arbejde for, at der indgås sådanne forpligtende
aftaler.
Ideen om et risikobaseret tilsyn er grundlæggende god.
Men det forudsætter, at risikovirksomhederne udvælges
på en måde, så man finder de reelt »sorte
får«. SF vurderer, at der er stor risiko for, at denne
udvælgelse ikke får det rigtige resultat, bl.a.
på grund af det statistiske materiale, der er til
rådighed.
Loven indebærer, at der fremover kan gå 8-9
år, før en virksomhed eller institution får
besøg af Arbejdstilsynet. Dette er uendelig lang tid. Det er
en almindelig erfaring, at et Arbejdstilsynsbesøg har en
gunstig virkning i de første 2-3 år. Men derefter
fader virkningen ud og forsvinder.
SF mener desuden, at der er stort behov for langt flere
særlige indsatser fra Arbejdstilsynet i højt belastede
brancher, f. eks. den livsfarlige bygge- og
anlægsbranche.
SF er glad for, at muligheden for at give
rådgivningspåbud er fastholdt, selv om man fra
arbejdsgiverside forsøgte at få den fjernet.
Indførelsen af differentierede bøder for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven - hvor de mindste
bøder fastholdes og de øvrige sættes op - er
også en positiv udvikling.
Ud fra en samlet vurdering undlader SF at stemme til
lovforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone
Møller (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Karsten
Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod
(EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 177
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
1 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 177
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorfor man har valgt, at
differentierede bøder skal tage udgangspunkt i antallet af
ansatte i virksomheden og ikke i omsætningen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om eksempler på, hvor store
bøder kan blive for forskellige typer virksomheder, hvis de
opgøres efter antallet af ansatte, og hvis de i stedet blev
opgjort efter omsætningen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvordan indeksmodellen skal
udformes i praksis, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 177
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om en redegørelse
for, hvorvidt det er ministerens vurdering, at der er afsat
tilstrækkelige midler til at gennemføre en
fyldestgørende kontrolvirksomhed, herunder den kommende,
risikobaserede tilsynsvirksomhed aftalt i 2020-strategien på
arbejdsmiljøområdet, til
beskæftigelsesministeren |
B | Samrådsspm. om Arbejdstilsynet kan
gennemføre en tilstrækkelig kontrolvirksomhed med det
nuværende antal årsværk, til
beskæftigelsesministeren |
C | Samrådsspm. , om det er ministerens
vurdering, at antallet af kontrolbesøg i bygge- og
anlægsbranchen vil stige ved overgangen til risikobaseret
tilsynsvirksomhed, og i så fald hvor meget, til
beskæftigelsesministeren |
| |