Fremsat den 30. marts 2011 af
socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Konsekvensændringer på det
sociale område som følge af Barnets Reform m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov
nr. 153 af 26. februar 2011 og § 1 i lov nr. 201 af 13.
marts 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 66, nr. 4« til:
»§ 66, nr. 5«.
2. § 50, stk. 8, 2. pkt., affattes
således:
»Undersøgelsen
gennemføres så vidt muligt i samarbejde med de
vordende forældre.«
3. I
§ 50, stk. 8, 3. pkt.,
ændres »Stk. 3-9« til: »Stk.
3-7«.
4. I
§ 52 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »med foranstaltninger efter
§ 52, stk. 3,«: »eller«.
5. I
§ 59, nr. 1, ændres
»§ 50, stk. 6« til: »§ 50,
stk. 5«.
6. I
§ 70, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 54, stk. 1« til:
»§ 54, stk. 2«.
7. I
§ 71, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »mellem forældrene«:
»eller netværket«, og efter »over for
forældrene« indsættes: »eller
netværket«.
8. I
§ 71, stk. 4, ændres
»Stk. 3« til: »Stk. 2 og 3«.
9. I
§ 74, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »jf. stk. 1, nr. 11« til: »jf. stk.
1, nr. 13«.
10. § 123, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. For unge,
der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger
i stedet for varetægtsfængsling, finder retsplejelovens
§ 771 og § 772, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt.,
vedrørende besøg og brevveksling m.v. tilsvarende
anvendelse. Socialministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren regler om besøg, brevveksling,
telefonsamtaler og anden kommunikation.«
11. I
§ 123 c, stk. 1, ændres
»§ 66, nr. 4 og 5« til:
»§ 66, nr. 5 og 6«.
12. I
§ 140, stk. 4, ændres
»§ 52, stk. 3, nr. 8« til:
»§ 52, stk. 3, nr. 7«.
13. I
§ 148 a, stk. 5, ændres
»§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr.
5«.
14. I
§ 167, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »§ 68 b, stk. 1«:
», samt ændret anbringelsessted efter § 69,
stk. 1«.
15. § 167, stk. 1, nr. 5, affattes
således:
»5)
Behandling, uddannelse og samvær med personer fra
netværket m.v. efter § 69, stk. 1.«
16. § 167, stk. 1, nr. 6, 2. pkt.,
ophæves.
17. I
§ 167 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. I det
omfang afgørelsen efter nr. 5 og 6 angår den af
forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, kan
afgørelsen af denne på samme måde indbringes for
det sociale nævn.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
18. I
§ 181, stk. 2, ændres
»og stk. 4 og 5« til: »§ 52
a«.
19. I
§ 195 a ændres
»folketingsåret 2009-10« til:
»folketingsåret 2013-14«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1,
nr. 18, har virkning fra den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | De foreslåede
konsekvensændringer | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget er en følge af Barnets Reform,
der blev gennemført ved lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
og forældreansvarsloven (Barnets Reform), lov nr. 628 af 11.
juni 2010. Loven trådte i kraft den 1. januar 2011. Efter
ikrafttrædelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets
Reform) er det efterfølgende blevet klart, at der på
enkelte områder er behov for konsekvensændringer i lov
om social service med henblik på at sikre, at lovgivningen er
i overensstemmelse med aftalen om Barnets Reform og intentionerne
bag reformen.
Formålet med lovforslaget er på den
baggrund at foretage en række tekniske rettelser og
konsekvensændringer som opfølgning på Barnets
Reform med henblik på at rette op på utilsigtede
ændringer og fejl i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets
Reform) samt enkelte ændringer i lov nr. 629 af 11. juni 2010
(Afbureaukratisering på området for ældre,
handicappede m.fl.).
Der blev indgået politisk aftale om Barnets
Reform i forbindelse med satspuljeaftalen for 2010. Aftalen
indeholder en række delforslag inden for følgende
hovedpunkter:
- Tryghed i
opvæksten
- Børn og
unges klagerettigheder
- Tidlig
indsats
- Kvalitet i
indsatsen
En række af forslagene vedrørende
regelforenkling i Barnets Reform indgik desuden i »Mere tid
til velfærd. Regeringens plan for mindre bureaukrati på
det kommunale og regionale område« - Regeringens udspil
til en forenklingsplan.
Målsætningen med reformen er at
understøtte udsatte børn og unges muligheder for at
trives og få et godt liv, herunder at udvikle og opretholde
deres personlige og faglige kompetencer samt deres sundhed og
forberedelse til et godt selvstændigt voksenliv. Endvidere
understreges det med reformen, at indsatsen over for den enkelte
altid skal tilrettelægges med et klart formål, der
tager afsæt i barnets eller den unges behov.
2. Lovforslagets indhold
Med vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010
(Barnets Reform) blev der indført en række
ændringer i lov om social service. For enkelte reglers
vedkommende har der efterfølgende vist sig behov for at
justere og konsekvensændre med henblik på at rette op
på utilsigtede ændringer, således at serviceloven
er i overensstemmelse med intentionerne og aftalen bag Barnets
Reform.
2.1. Gældende ret
2.1.a. Mulighed for
kommunalbestyrelsen for at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren
Med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform)
blev der utilsigtet åbnet for en fortolkning af muligheden
for kommunerne til at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehavere til iværksættelse af
foranstaltninger over for udsatte børn og unge efter
§ 52 a, stk. 1, i serviceloven, som begrænser
kommunernes støttemuligheder. § 52 a blev
således udformet på en måde, der kan fortolkes
som om, at det i alle tilfælde er en forudsætning for
støtten, at støtten erstatter en mere indgribende
foranstaltning efter lovens 52, stk. 3, om de typer af
foranstaltninger, kommunalbestyrelsen kan iværksætte
overfor børn og unge med behov for særlig
støtte. Før lovændringen var det ikke i alle
tilfælde en forudsætning for støtten, at
støtten erstattede en mere indgribende foranstaltning efter
52, stk. 3. Denne fortolkning og dermed begrænsning var
utilsigtet med reformen.
2.1.b. Adgang for børn
og unge-udvalget til at afbryde samvær m.v. overfor
netværket
Med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform)
blev der indført en række ændringer i
servicelovens § 71 om samvær og kontakt i forhold
til muligheden for at sikre børn og unges samvær med
deres netværk under en anbringelse uden for hjemmet - hvor
der efter de tidligere gældende regler alene var fokus
på samvær med forældre - og reguleringen af
samværet. Utilsigtet blev der ikke indført adgang i
§ 71, stk. 3, for børn og unge-udvalget til at
anvende de samme redskaber til at afbryde forbindelsen eller ikke
at oplyse barnets eller den unges anbringelsessted over for
netværket, som der er adgang til over for forældrene.
Denne udeladelse begrænser kommunens mulighed for at regulere
samvær mv. alene i forhold til netværket.
Netværket er dermed underlagt mere lempelige regler på
dette område end forældrene, hvilket er utilsigtet og
bryder med den parallelitet mellem forældre og netværk
i forhold til børn og unges samvær, der er forudsat
med Barnets Reform.
2.1.c. Regulering af
samvær under en undersøgelse gennemført uden
for hjemmet
I de tilfælde, hvor en børnefaglig
undersøgelse gennemføres uden for hjemmet efter
servicelovens § 51, blev der med lov nr. 628 af 11. juni
2010 (Barnets Reform) indført adgang efter § 71,
stk. 3, i serviceloven for børn og unge-udvalget til at
afbryde forbindelse mellem forældrene og barnet eller den
unge, til at beslutte, at en repræsentant fra kommunen skal
være tilstede under samvær, eller at anbringelsesstedet
ikke må oplyses til forældrene. Men der
indførtes ikke adgang efter § 71, stk. 2, for
kommunen til at regulere omfang og udøvelse af samvær,
samt de nærmere vilkår for dette, i de tilfælde,
hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres
uden for hjemmet efter § 51. Denne adgang er et mindre
vidtrækkende indgreb i samværet og supplerer
bestemmelsen i § 71, stk. 3. Det var således
utilsigtet, at kun den ene af de to muligheder for at regulere
samværet blev indført i forhold til de tilfælde,
hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres
uden for hjemmet efter § 51.
2.2. De foreslåede
konsekvensændringer
2.2.a. Præcisering af
reglerne om kommunalbestyrelsens mulighed for at yde
økonomiske støtte til
forældremyndighedsindehaveren
For at tydeliggøre, at der ikke var
tilsigtet ændring i retstilstanden for muligheden for
kommunerne til at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehavere efter lov om social service
§ 52 a, stk. 1, foreslås det at tydeliggøre
lovteksten, således at det fremstår klart, at det ikke
i alle tilfælde er en forudsætning, at støtten
erstatter en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3, om
anbringelse uden for hjemmet. Dermed vil retstilstanden på
dette område blive tydeliggjort i overensstemmelse med
aftalen om Barnets Reform.
2.2.b. Sikring af børn
og unge-udvalgets adgang til at afbryde samvær m.v. over for
netværket
Det foreslås, at der indføres en
hjemmel i lov om social service § 71, stk. 3, til at
afbryde forbindelsen og undlade at oplyse om barnets eller den
unges anbringelsessted til netværket. Med dette forslag
sikres det, at lovgivningen på området fremover sikrer
den parallelitet mellem forældre og netværk i forhold
til børn og unges samvær, der er forudsat med Barnets
Reform, således at netværk ikke behandles mere
lempeligt end forældre på dette område.
2.2.c. Sikring af
kommunalbestyrelsens mulighed for en mere lempelig regulering af
samvær under en undersøgelse gennemført uden
for hjemmet
Det foreslås, at der foretages en
ændring i lov om social service § 71, således
at kommunalbestyrelsens mulighed for at regulere samværet i
de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse
gennemføres uden for hjemmet efter § 51 tilpasses
til også at omfatte adgangen til at regulere omfang og
udøvelse af samvær, samt de nærmere vilkår
for dette. Dette vil sikre, at lovgivningen om samvær under
undersøgelser uden for hjemmet efter § 51,
fremover er parallel med retstilstanden i anbringelsessager, hvor
denne adgang for kommunen er gældende, og dermed stemmer
overens med den politiske aftale om Barnets Reform og intentionerne
i lov nr. 628 af 11. juni 2010.
2.2.d. Andre mindre
konsekvensændringer i serviceloven
For at sikre, at lov nr. 628 af 11. juni 2010
(Barnets Reform), og intentionerne bag reformen kan
gennemføres bedst muligt, foreslås det, at der
foretages de nødvendige redaktionelle
konsekvensændringer i lov om social service, således at
der sikres korrekte paragrafhenvisninger i lovgivningen og
overensstemmelse mellem sammenhængende paragraffer, samt
sikres overensstemmelse med reformens intentioner.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
3F - Fagligt Fælles Forbund,
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børn og Familier,
Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Børne- og
Ungdomspsykiatrisk Selskab, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Psykologforening, Danske Regioner, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale handicapråd, Den Danske
Dommerforening, Direktorat for kriminalforsorg, Familiestyrelsen,
FOA - Fag og Arbejde, Familieplejen Danmark, BUPL - Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af ledere for af
sundhedsordninger for børn og unge, fagligt selskab for
sundhedsplejersker, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
ForældreLANDSforeningen, HK/kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, Kennedy Centret, Kommunernes Landsforening,
Kristelig Fagbevægelse
Kristelig forening for bistand for Børn og
Unge, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre,
Landsforeningen BOPAM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen af Opholdssteder, og Skole- og Behandlingstilbud,
Lægeforeningen, Danmarks Lærerforening, Lærernes
Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening, Rigsadvokaten,
Red Barnet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Statsforvaltningerne, Sundhedsstyrelsen, TABUKA, Landsforeningen af
ungdomsskoleledere, Ungdommens vel, Ungdomsringen, Rådet for
Socialt Udsatte.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at den tidligere § 66, nr. 4, i lov nr.
628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev ændret til
§ 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af
loven ikke konsekvensrettet i § 14, stk. 3, i lov om
social service, som trådte i kraft den 1. januar 2011. Med
forslaget sikres det, at private opholdssteder for børn og
unge skal godkendes som generelt egnede som led i optagelsen
på Tilbudsportalen.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse. Med
vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform)
fjernedes samtykkekravet fra forældremyndighedsindehaveren og
den unge over 15 år til den børnefaglige
undersøgelse, som skal foretages efter servicelovens
§ 50. Ved en fejl blev den omtalte ændring ikke
gennemført i lovens § 50, stk. 8, der omhandler
undersøgelser af vordende forældre.
Det foreslås at gennemføre den
tilsigtede ændring, hvorefter en børnefaglig
undersøgelse efter servicelovens § 50 så
vidt muligt gennemføres i samarbejde med de vordende
forældre, men der ikke er krav om samtykke fra vordende
forældre til gennemførsel af undersøgelsen.
Til nr.3
Der er tale om en redaktionel
konsekvensændring som følge af lov nr. 628 af 11. juni
2010 (Barnets Reform). Med loven blev § 50, stk. 5 og 9,
ophævet i lov om social service. Ved en fejl blev der ikke
konsekvensrettet i § 50, stk. 8, 3. pkt., om eventuelt
behov for særlig støtte til et barn umiddelbart efter
fødslen. Med forslaget sikres det, at henvisningen i
§ 50, stk. 8, 3. pkt., bliver korrekt ved at ændre
stk. 3-9 til stk. 3-7.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Ved
lovens ændring blev § 52 a, i serviceloven om
muligheden for økonomisk støtte udformet
således, at det kunne fortolkes således, at det i alle
tilfælde er en forudsætning for støtten, at
støtten erstatter en mere indgribende foranstaltning efter
52, stk. 3, om de typer af foranstaltninger, kommunalbestyrelsen
kan iværksætte overfor børn og unge med behov
for særlig støtte. Tidligere var det ikke i alle
tilfælde en forudsætning, at støtten erstatter
en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3. Der var ikke
tilsigtet en ændring i forudsætningerne for at yde
støtten, og forslaget har således til formål at
fjerne alle muligheder for fejlfortolkning og genoprette den
tidligere retstilstand.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med
loven blev servicelovens tidligere § 50, stk. 6, om
begrundet stillingtagen og forhold, der kan bidrage til at klare
vanskelighederne, ændret til § 50, stk. 5.
Ved en fejl blev der indsat en henvisning i
§ 59, nr. 1, i serviceloven til § 50, stk. 6,
frem for stk. 5. Med forslaget sikres det, at henvisningen i
§ 59, nr. 1, om indholdet i indstillingen om anbringelse
uden for hjemmet efter § 58, til reglen i § 50,
stk. 5, er korrekt.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Heri
er fastsat, at der i § 70, stk. 4, i lov om social
service henvises til lovens § 54, stk. 1, om
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde en individuel
plan for støtten til forældrene, udarbejdet under et
barns eller en ungs anbringelse uden for hjemmet. Denne
forpligtelse fremgår imidlertid af § 54, stk.
2.
Det foreslås derfor med dette forslag, at
henvisningen i § 70, stk. 4, ændres i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform).
Med vedtagelsen af loven blev § 71 i
serviceloven om barnets eller den unges ret til kontakt og
samvær udvidet med netværk ud over
forældremyndighedsindehaveren. I den sammenhæng blev
der ikke indført samme mulighed for kommunen til at afbryde
forbindelsen og undlade at oplyse om barnets eller den unges
anbringelsessted overfor netværket, som gælder i
forhold til forældremyndighedsindehaveren. Med forslaget
foreslås det, at børn og unge-udvalget kan
træffe afgørelse om at afbryde forbindelse mellem
netværket og barnet eller den unge, ligesom der kan
træffes afgørelse om, at anbringelsesstedet ikke
må oplyses overfor netværket. Forslaget herom stemmer
overens med intentionen og aftalen om Barnets Reform.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform).
Servicelovens § 71 omhandler kommunens børn og
unge-udvalgs adgang til at regulere anbragte børn og unges
samvær med forældre og netværk. Med loven
udvidedes kommunens børn og unge-udvalgs mulighed for at
regulere samværet til også at gælde i de
tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse
gennemføres uden for hjemmet efter servicelovens
§ 51, hvis dette anses for påkrævet. Ved en
fejl blev der i ændringen af § 71, stk. 4, kun
henvist til adgangen til at regulere samværet ved at
træffe afgørelse om tilstedeværelse af en
repræsentant for kommunen samt afgørelse om at afbryde
forbindelsen efter § 71, stk. 3. Det foreslås
på den baggrund også i § 71, stk. 4, at
indsætte en henvisning til adgangen til at regulere omfang og
udøvelse af samvær, samt de nærmere vilkår
for dette efter § 71, stk. 2. Dette vil sikre, at
lovgivningen på området er i overensstemmelse med
intentionerne i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) om at
give mulighed for at regulere samværet med forældrene
uden nødvendigvis at skulle begrænse dette ved
hjælp af en afgørelse om tilstedeværelse af
anden person m.v. efter § 71, stk. 3.
Til nr. 9
I forbindelse med lov nr. 627 af 11. juni 2010 om
ændring af lov om social service og rettens pleje (Styrkelse
af indsatsen over for kriminalitetstruede børn og unge) blev
der indsat to nye numre i § 74, stk. 1, om de sager, som
børn og unge-udvalget træffer afgørelse om,
således at nr. 11 blev til nr. 13. Dette blev ikke
konsekvensrettet i § 74, stk. 4.
Forslaget har således til formål at
konsekvensrette henvisningen i § 74, stk. 4, nr. 11, som
følge af indsættelsen af de to nye numre i
§ 74, stk. 1.
Til nr. 10
Efter gældende ret, jf. servicelovens
§ 123, stk. 5, om unge, der efter reglerne i
retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedet for
varetægtsfængsling, kan politiet, hvor hensyn til
efterforskningen gør det påkrævet,
modsætte sig, at den unge modtager besøg, eller
forlange, at besøg finder sted under kontrol. Endvidere kan
politiet af hensyn til efterforskningen forlange, at gennemse og,
hvis det findes påkrævet, standse den unges breve inden
modtagelsen eller afsendelsen samt forbyde den unge at foretage
samtaler eller anden kommunikation uden for institutionen eller
betinge at telefonsamtaler eller anden kommunikation
overhøres.
Da formuleringerne i servicelovens
§ 123, stk. 5, er en sammenskrivning af reglerne i
retsplejelovens § 771 og § 772 og samtidig ikke
helt svarer til reglerne i retsplejeloven, foreslås det, at
der i serviceloven i stedet henvises til reglerne i retsplejelovens
§ 771 og 772. Hermed sikres, at retstilstanden vedr.
brevveksling, telefonsamtaler og besøg mv. for unge i
varetægtssurrogat og unge i varetægtsfængsel
bliver ens samt at ændringer i retsplejelovens
§ 771 og § 772 fremover automatisk kommer til
at omfatte unge i varetægtssurrogat.
Muligheden for at socialministeren efter
forhandling med justitsministeren fastsætter regler om
besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation,
fastholdes.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensrettelse. Forslaget er
en redaktionel ændring som følge af, at der i
forbindelse med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), blev
indsat et nyt nummer i servicelovens § 66, om
anbringelsessteder for børn og unge. Ved en fejl blev der
ikke konsekvensrettet i henvisningen i § 123 c, stk.
1.
Det foreslås, at henvisningen i
§ 123 c, stk. 1, ændres i overensstemmelse
hermed.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med
loven blev § 52, stk. 3, nr. 8, i lov om social service
om anbringelse af børn uden for hjemmet ændret til
§ 52, stk. 3, nr. 7. Med forslaget sikres det, at
henvisningen i § 140, stk. 4, om kravene til handleplaner
i forbindelse med anbringelser uden for hjemmet, til reglen i
§ 52, stk. 3, er korrekt.
Til nr. 13
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at § 66, nr. 4, i lov om social service
med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev til
§ 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af lov
nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) ikke konsekvensrettet i
§ 148 a, stk. 5, som trådte i kraft den 1. januar
2011 efter vedtagelsen af lov nr. 629 af 11. juni 2010. Med
forslaget sikres det, at socialministeren kan fastsætte
nærmere regler om tilsyn med bl.a. private opholdssteder for
børn og unge.
Til nr. 14
I lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform),
blev § 167 i serviceloven om klageadgang ændret.
Før vedtagelsen af loven havde forældre uden
forældremyndighed alene adgang til at klage over
afgørelser om behandling, uddannelse, samvær med
personer fra netværket m.v. under anbringelsen efter
servicelovens § 69, stk. 1, og § 71, stk. 2, om
samvær og kontakt.
I forbindelse med nyaffattelsen af
§ 167, stk. 1, i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets
Reform), skete der en omformulering, således at
forældre uden forældremyndighed blev tillagt
klageadgang over alle afgørelser efter § 52, stk.
3, § 57 b, § 68, stk. 2, § 68 b, stk.
1, § 69, stk. 1 og § 71, stk. 2. Denne
udvidelse i klageadgangen for forældre uden
forældremyndighed var utilsigtet og ikke i overensstemmelse
med intentionerne bag lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets
Reform). Forslaget har således til formål at
ændre denne utilsigtede udvidelse af klageadgangen. Med
forslaget sikres det dermed, at forældre uden del i
forældremyndigheden alene kan klage over afgørelser om
behandling, uddannelse, samvær med personer fra
netværket m.v. under anbringelsen efter servicelovens
§ 69, stk. 1, og § 71, stk. 2, om samvær
og kontakt.
Det foreslås således at flytte
afgørelser om anbringelsessted til § 167, stk. 1,
nr. 4. Dermed vil de relevante afgørelser efter
§ 69, stk.1, være samlet i § 167, stk. 1,
nr. 5 og 6.
Til nr. 15
Forslaget har til formål at ændre den
utilsigtede udvidelse af klageadgangen for forældre uden
forældremyndighed, som er beskrevet i bemærkningerne
til § 1, nr. 14.
Det foreslås at nyaffatte § 167,
stk. 1, nr. 5, således at ændring af anbringelsessted
ikke længere indgår i stk. 5, men derimod stk. 4, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 14.
Til nr. 16
Forslaget har til formål at ændre den
utilsigtede udvidelse af klageadgangen for forældre uden
forældremyndighed, som er beskrevet i bemærkningerne
til § 1, nr. 14.
Det foreslås at ophæve
§ 167, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., således at
angivelsen af klageadgangen for forældre uden
forældremyndighed ikke fremgår af nr. 6, men derimod af
et nyt stk. 2, jf. bemærkningerne til § 1, nr.
17.
Til nr. 17
Forslaget har til formål at ændre den
utilsigtede udvidelse af klageadgangen for forældre uden
forældremyndighed, som er beskrevet i bemærkningerne
til § 1, nr. 14.
Det foreslås at indsætte et nyt stk.
2, således at angivelsen af klageadgangen for forældre
uden forældremyndighed fremgår af dette, og at
klageadgangen begrænses til de afgørelser, som
nævnes i § 167, stk. 1, nr. 5 og 6.
Til nr. 18
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med
loven blev reglerne om afgørelser om økonomisk
støtte i den dagældende § 52, stk. 4 og 5,
flyttet til § 52 a, jf. lov nr. 628 af 11. juni 2010
(Barnets Reform), § 1, nr. 24 og 28. Forslaget skal sikre
en korrekt henvisning til § 52 a i § 181, stk.
2, om, hvilke udgifter staten afholder vedrørende
udlændinge i de første 3 år efter datoen for en
opholdstilladelse.
Til nr. 19
Det fremgår af servicelovens § 195
a, stk. 2, at socialministeren senest i folketingsåret
2009-10 fremsætter forslag til revision af § 48 a,
om bisidder til børn og unge. Ifølge § 48 a
har et barn eller en ung, hvis sag behandles efter servicelovens
kapitel 11, således ret til at lade sig bistå af
andre.
Ved forhandlingerne om Barnets Reform i 2009-10
indgik forligsparterne aftale om, at der skulle igangsættes
en evaluering af den bisidderordning, som varetages af Børns
Vilkår. Der blev efterfølgende indgået aftale
om, at servicelovens revisionsbestemmelse af bisidderordningen, jf.
§ 195 a, udskydes med henblik på at inddrage
evalueringen af Børns Vilkårs bisidderordning, der
foreligger i 2013, i revisionen. På den baggrund
foreslås, at revisionsbestemmelsen ændres,
således at socialministeren senest i folketingsåret
2013-14 fremsætter forslag om revision af § 48
a.
Til § 2
Der foreslås i stk. 1, at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Dette skyldes, at lovforslaget skal ændre og
rette fejl i forhold til lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets
Reform), som trådte i kraft 1. januar 2011. Af hensyn til at
sikre kommunerne klarhed i administrationen af lovgivningen, er det
derfor vigtigt, at lovforslaget træder i kraft hurtigst
muligt.
Det foreslås i stk. 2, at ændringen i
§ 1, nr. 17, vedrørende rettelsen af henvisningen
i § 181, stk. 2, får virkning fra 1. januar 2011.
Dette foreslås for at sikre, at kommunerne har hjemmel til at
modtage statsrefusion for udgifter efter denne bestemmelse i
perioden fra 1. januar 2011 og frem til dette lovforslags
ikrafttrædelsesdato.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov
nr. 153 af 26. februar 2011 og § 1 i lov nr. 201 af 13.
marts 2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 14. Socialministeren samler og
formidler oplysninger om kommunale, regionale og private tilbud
efter §§ 32 og 36, § 66, nr. 1 og 2,
jf. § 142, stk. 1, nr. 1, § 66, nr. 5 og 6,
§§ 101, 103, 104 og 107-110, i en
landsdækkende oversigt (Tilbudsportalen). Stk. 2. Kun tilbud,
som er registreret i Tilbudsportalen, kan indgå i
kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 4,
stk. 2. Stk. 3. Private tilbud
efter § 66, nr. 4, og §§ 101 og 107 kan
kun registreres i Tilbudsportalen, hvis den stedlige
kommunalbestyrelse har truffet afgørelse om optagelse af
tilbuddet som generelt egnet. Har en anden kommunalbestyrelse eller
et regionsråd indgået en generel aftale om anvendelse
af samtlige pladser i tilbuddet, træffes afgørelse
efter 1. pkt. dog af denne kommunalbestyrelse eller dette
regionsråd. Stk. 4.
Socialministeren kan foretage anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg i de registrerede tilbud for at kontrollere, om
de faktiske forhold er i overensstemmelse med registreringerne i
Tilbudsportalen. Efter et tilsynsbesøg kan socialministeren
påtale uoverensstemmelser over for henholdsvis
kommunalbestyrelsen i den kommune eller regionsrådet i den
region, som fører tilsyn med tilbuddet, og underrette
kommunalbestyrelsen i de kommuner, der har pligt til at yde
hjælp til brugerne efter denne lov. Socialministeren sender
tilsynsrapporterne til handicapråd i de berørte
kommuner. Stk. 5.
Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse
nærmere regler om Tilbudsportalen, herunder om
afgørelse om optagelse efter stk. 3 og om kommuners og
regioners pligt til at give oplysninger til Tilbudsportalen.
Socialministeren kan endvidere beslutte, at Tilbudsportalen skal
omfatte andre tilbud end de tilbud, som er nævnt i
stk. 1. | | 1. I § 14, stk. 3, 1. pkt., ændres
»§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr.
5«. | | | | § 50. Hvis det må antages, at
et barn eller en ung trænger til særlig støtte,
herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnets
eller den unges forhold. Undersøgelsen, der betegnes som en
børnefaglig undersøgelse, gennemføres så
vidt muligt i samarbejde med forældremyndighedsindehaveren og
den unge, der er fyldt 15 år. Undersøgelsen skal
gennemføres så skånsomt, som forholdene
tillader, og må ikke være mere omfattende, end
formålet tilsiger. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens undersøgelse, jf. stk. 1, skal
anlægge en helhedsbetragtning, der medmindre konkrete forhold
betyder, at et eller flere af nedenstående numre ikke er
relevante i forhold til det pågældende barn eller den
unge, skal omfatte barnets eller den unges 1) udvikling og adfærd, 2) familieforhold, 3) skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritidsforhold og venskaber og 6) andre relevante forhold. Stk. 3. I sin
undersøgelse skal kommunalbestyrelsen afdække
ressourcer og problemer hos barnet, familien og netværket.
For unge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen
afdække de særlige forhold, der skal indgå ved
valg af indsats for denne aldersgruppe, jf. § 52 og
§ 76. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal som led i undersøgelsen inddrage de
fagfolk, som allerede har viden om barnets eller den unges og
familiens forhold. Dette kan ske ved at inddrage
sundhedsplejersker, pædagoger, psykologer, lærere eller
andre. Hvis det er nødvendigt, skal kommunen lade barnet
eller den unge undersøge af en læge eller en
autoriseret psykolog. Stk. 5.
Undersøgelsen skal resultere i en begrundet stillingtagen
til, om der er grundlag for at iværksætte
foranstaltninger, og i bekræftende fald af hvilken art disse
bør være. Hvis der er iværksat foranstaltninger
sideløbende med, at undersøgelsen gennemføres,
jf. § 52, stk. 2, skal der desuden tages stilling til, om
disse foranstaltninger skal videreføres. Der skal være
oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaveren og
barnet eller den unge stiller sig til foranstaltningerne, og om de
forhold i familien eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til
at klare vanskelighederne. Stk. 6.
Undersøgelsen skal afsluttes senest 4 måneder efter,
at kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at et barn
eller en ung kan have behov for særlig støtte. Hvis
undersøgelsen undtagelsesvis ikke kan afsluttes inden 4
måneder, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en
foreløbig vurdering og snarest herefter afslutte
undersøgelsen. Stk. 7. I forbindelse
med undersøgelsen skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der
skal foretages en undersøgelse af eventuelle andre
børn i familien. En undersøgelse kan
gennemføres som én samlet undersøgelse for
flere børn i familien, dog således at der tages
højde for børnenes individuelle forhold. Stk. 8. Hvis det
må antages, at der kan opstå et behov for særlig
støtte til et barn umiddelbart efter fødslen, skal
kommunen undersøge de vordende forældres forhold
nærmere. Afgørelse herom træffes med samtykke
fra forældrene. Stk. 3-9 finder anvendelse ved
afgørelsen. | | 2.§ 50, stk. 8, 2. pkt., affattes
således: »Undersøgelsen gennemføres
så vidt muligt i samarbejde med de vordende
forældre.« 3. I § 50, stk. 8, 3. pkt., ændres
»Stk. 3-9« til: »Stk. 3-7«. | | | | § 52
a. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om
at yde økonomisk støtte til
forældremyndighedsindehaveren, når det må anses
for at være af væsentlig betydning af hensyn til et
barns eller en ungs særlige behov for støtte, jf. dog
stk. 2. Der kan ydes økonomisk støtte til: 1) Udgifter i forbindelse med
konsulentbistand efter § 11, stk. 3. 2) Udgifter i forbindelse med
foranstaltninger efter § 52, stk. 3, hvis
støtten erstatter en ellers mere indgribende og omfattende
foranstaltning efter § 52, stk. 3. 3) Udgifter, der bevirker, at en
anbringelse uden for hjemmet kan undgås, eller at en
hjemgivelse kan fremskyndes. 4) Udgifter, der kan bidrage til en stabil
kontakt mellem forældre og barn under barnets anbringelse
uden for hjemmet. 5) Udgifter i forbindelse med
prævention. Stk. 2. Støtte
efter stk. 1, nr. 1 og 2, kan kun ydes, når
forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler til det. | | 4. I § 52 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »med foranstaltninger efter
§ 52, stk. 3,«: »eller«. | | | | § 59. En indstilling om anbringelse
uden for hjemmet efter § 58 skal omfatte 1) den børnefaglige
undersøgelse, jf. § 50, herunder beskrivelsen af,
at betingelserne i § 58 anses for opfyldt, og af de
ressourcer hos barnet, familien og netværket, som kan bidrage
til at klare vanskelighederne under anbringelsen, jf.
§ 50, stk. 6, 2) den handleplan for anbringelsen, jf.
§ 140, herunder den støtte og de initiativer, som
er påtænkt for barnet eller den unge og dennes familie
under anbringelsen uden for hjemmet og i tiden derefter, og 3) barnets eller den unges holdning til den
påtænkte foranstaltning. | | 5. I § 59, nr. 1, ændres
»§ 50, stk. 6« til: »§ 50,
stk. 5«. | | | | § 70. Kommunalbestyrelsen skal senest
3 måneder efter, at der er iværksat en foranstaltning
over for barnet, den unge eller de vordende forældre,
vurdere, om indsatsen skal ændres, og om handleplanen, jf.
§ 140, skal revideres. Kommunalbestyrelsen skal herefter
med højst 6 måneders mellemrum foretage en sådan
vurdering. Afgørelse om revision af handleplanen
træffes så vidt muligt med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år. Stk. 2. Ved
anbringelse uden for hjemmet skal vurderingen af indsatsen efter
stk. 1 og af behovet for revision af handleplanen ske på
baggrund af det løbende tilsyn med barnet eller den unge,
jf. § 148, stk. 1, og efter kontakt med
forældremyndighedsindehaveren. Tilsynet efter
§ 148, stk. 1, skal omfatte mindst to årlige
tilsynsbesøg på anbringelsesstedet, hvor kommunen
taler med barnet eller den unge. Samtalen skal så vidt muligt
finde sted uden tilstedeværelse af ansatte fra
anbringelsesstedet. Vurderingen skal omfatte en stillingtagen til,
hvorvidt andre forhold end de hidtil beskrevne, jf.
§ 140, er relevante, og i så fald skal disse
indgå i en revideret handleplan. Stk. 3. For unge, der
er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a,
skal vurdering og revision af handleplan og indsats særlig
vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse
eller beskæftigelse. Det skal senest i forbindelse med den
første vurdering konkretiseres, hvordan de overordnede
mål om uddannelse og beskæftigelse nås i
løbet af sanktionen. Stk. 4. Er der
udarbejdet en særskilt plan for støtten til
forældrene efter § 54, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde at revidere denne plan, når der
er behov for det. Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder
efter, at barnet eller den unge har fået ophold uden for
hjemmet, tilbyde en revision af planen. Kommunalbestyrelsen skal
herefter med højst 12 måneders mellemrum foretage en
vurdering af, om der er behov for at tilbyde en revision af
planen. | | 6. I § 70 stk. 4, 1. pkt., ændres
»§ 54, stk. 1« til: »§ 54,
stk. 2«. | | | | § 71. Barnet eller den unge har ret
til samvær og kontakt med forældre og netværk,
herunder søskende, bedsteforældre, øvrige
familiemedlemmer, venner m.v. under anbringelsen uden for hjemmet.
Kommunalbestyrelsen skal under hensyntagen til barnets eller den
unges bedste sørge for, at forbindelsen mellem barnet eller
den unge og forældrene og netværket holdes ved lige.
Ved tilrettelæggelse af samværet, skal der lægges
vægt på, at barnet eller den unge også på
længere sigt har mulighed for at skabe og bevare nære
relationer til forældre og netværket.
Kommunalbestyrelsen har i den forbindelse pligt til at sikre, at
forældrene får information om barnets hverdag, og til
at bidrage til et godt samarbejde mellem forældrene og
anbringelsesstedet. En ret til samvær og kontakt, der er
aftalt mellem forældrene eller er fastsat i medfør af
forældreansvarsloven, opretholdes under barnets eller den
unges anbringelse uden for hjemmet, men kan reguleres eller
midlertidigt ophæves efter reglerne i stk. 2-4. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal om fornødent træffe
afgørelse om omfanget og udøvelsen af samværet
og kontakten og kan fastsætte nærmere vilkår for
samværet og kontakten. Ved afgørelsen lægges
særlig vægt på hensynet til barnet eller den unge
og formålet med anbringelsen. Der kan ikke efter 1. pkt.
træffes afgørelser, som medfører, at
samvær og kontakt kun må finde sted mindre end en gang
om måneden. En sådan afgørelse sidestilles med
en afbrydelse af forbindelsen og skal træffes af børn
og unge-udvalget efter stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan med samtykke
fra forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt
15 år, træffe afgørelse om, at samværet
mellem forældre og barnet eller den unge skal støttes
ved, at der er en tredje person til stede. Stk. 3. Når det
er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed
eller udvikling, kan børn og unge-udvalget for en bestemt
periode træffe afgørelse om, at samvær kun
må foregå under tilstedeværelse af en
repræsentant for kommunen. Under de samme betingelser og
ligeledes for en bestemt periode kan der træffes
afgørelse om at afbryde forbindelsen i form af samvær
eller brev-, mail- eller telefonforbindelse mellem forældrene
og barnet eller den unge, ligesom der kan træffes
afgørelse om, at barnets eller den unges anbringelsessted
ikke må oplyses over for forældrene. Stk. 4. Stk. 3 finder
tilsvarende anvendelse under gennemførelsen af en
børnefaglig undersøgelse efter § 50 under
ophold på en institution eller indlæggelse på
sygehus efter § 51. Stk. 5. En
afgørelse efter stk. 3 kan træffes foreløbigt
efter reglerne i § 75, når betingelserne herfor er
opfyldt. Stk. 6. En
afgørelse om kontrol med barnets eller den unges
brevveksling, telefonsamtaler eller anden kommunikation med
forældrene kan alene træffes efter § 123,
stk. 2. Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen i barnets opholdskommune kan yde støtte
til udgifter til forældrenes transport i forbindelse med
møder i barnets opholdskommune. | | 7. I § 71, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »mellem forældrene«:
»eller netværket«, og efter »over for
forældrene« indsættes: »eller
netværket«. 8. I § 71, stk. 4, ændres
»Stk. 3« til: »Stk. 2 og 3«. | | | | § 74. Børn og unge-udvalget
træffer i et møde afgørelse om 1) gennemførelse af en
undersøgelse efter § 51, 2) anbringelse uden for hjemmet efter
§ 58, 3) opretholdelse af en anbringelse efter
§ 62, 4) gennemførelse af en lægelig
undersøgelse eller behandling efter § 63, 5) videreførelse af en anbringelse
efter § 68 a, 6) godkendelse af en foreløbig
afgørelse efter § 75, stk. 3, 7) ændring af anbringelsessted efter
§ 69, stk. 3 eller 4, jf. § 58, 8) afbrydelse af forbindelsen m.v. efter
§ 71, stk. 3 og 4, 9) flytning eller hjemtagelse efter
§ 78, stk. 4, 10) brev- og telefonkontrol efter
§ 123, stk. 2, 11) anbringelse i delvis lukkede
døgninstitutioner efter § 123 b, stk. 1, 12) tilbageholdelse efter § 123 c
og 13) anbefaling til Ankestyrelsen af
adoption uden samtykke, jf. adoptionsloven. Stk. 2. Inden der
træffes afgørelse, skal indehaveren af
forældremyndigheden, barnet eller den unge, advokaten og
eventuel anden bisidder for forældremyndighedens indehaver
eller barnet eller den unge have lejlighed til at udtale sig over
for børn og unge-udvalget. Tilbud efter 1. pkt. til barnet
eller den unge kan undlades, hvis barnet er under 12 år,
eller hvis det må antages at være til skade for barnet
eller den unge. Stk. 3. Stk. 2 finder
tilsvarende anvendelse på den af forældrene, der ikke
har del i forældremyndigheden, inden der træffes
afgørelse efter § 71, stk. 3 og 4, og
§ 123, stk. 2. Stk. 2 finder ligeledes anvendelse
på plejeforældre, inden der træffes
afgørelse efter § 78, stk. 4. Stk. 4. Til vedtagelse
af en afgørelse efter §§ 51, 58, 62, 63, 68
a, § 69, stk. 3 eller 4, § 71, stk. 3 og
4, § 75, stk. 3, § 123, stk. 2, og
§§ 123 b og 123 c, samt afgørelse om
anbefaling af adoption, jf. stk. 1, nr. 11, kræves, at mindst
4 af børn og unge-udvalgets 5 medlemmer stemmer for
afgørelsen. Afgørelser efter § 78, stk. 4,
træffes ved almindelig stemmeflerhed. Stk. 5. Såfremt
dommeren ikke er enig i den trufne afgørelse, skal dette
tilføres udvalgets protokol, og meddelelsen om udvalgets
afgørelse skal indeholde oplysning om dommerens afvigende
opfattelse. Stk. 6. Børn og
unge-udvalgets afgørelser skal meddeles skriftligt.
Afgørelserne skal være begrundede og indeholde
oplysning om klageadgang. | | 9. I § 74, stk. 4, 1. pkt., ændres
»jf. stk. 1, nr. 11« til: »jf. stk. 1, nr.
13«. | | | | § 123. Sikrede afdelinger i
institutioner beregnet til døgnophold for børn og
unge må alene anvendes, når forholdene i det enkelte
tilfælde gør det påkrævet. Isolation,
fiksering m.v. i institutioner beregnet til døgnophold for
børn og unge må alene anvendes, når forholdene i
det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet. Socialministeren fastsætter regler om
betingelserne herfor. Aflåsning om natten af værelser i
sikrede afdelinger betragtes ikke som isolation. Stk. 2. Under ophold i
institutioner eller på opholdssteder beregnet til
døgnophold for børn og unge kan børn og
unge-udvalget, såfremt det er nødvendigt af hensyn til
barnets eller den unges sundhed eller udvikling, uden retskendelse
træffe afgørelse om kontrol med barnets eller den
unges brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation med
nærmere angivne personer uden for institutionen.
Afgørelsen træffes for en bestemt periode. Kontrol af
breve og andre henvendelser til og fra offentlige myndigheder og
til og fra en eventuel advokat, jf. § 72, stk. 3,
må ikke finde sted. En afgørelse efter 1. pkt. kan
træffes foreløbigt efter reglerne i § 75,
når betingelserne herfor er opfyldt. Socialministeren
fastsætter i en bekendtgørelse regler om kontrol med
brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation. Stk. 3. Under andre
døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er
formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når
forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet. Stk. 4. Enhver form
for magtanvendelse skal registreres og indberettes af tilbuddet til
kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de tilbud, som
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 148 a,
og regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet
fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om indberetningen.
Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler
om magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf. Stk. 5. Over for unge,
der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger
i stedet for varetægtsfængsling, kan politiet, hvor
hensyn til efterforskningen gør det påkrævet,
modsætte sig, at den unge modtager besøg, eller
forlange, at besøg finder sted under kontrol. Den unge har
altid ret til ukontrolleret besøg af sin forsvarer. Hvor
hensyn til efterforskningen gør det påkrævet,
kan politiet endvidere forlange at gennemse og, hvis det findes
påkrævet, standse den unges breve inden modtagelsen
eller afsendelsen samt forbyde den unge at foretage telefonsamtaler
eller anden kommunikation med personer uden for institutionen eller
betinge telefonsamtaler og anden kommunikation af, at samtalen
overhøres. Den unge har ret til ukontrolleret brevveksling
med retten, forsvareren, justitsministeren og Folketingets
Ombudsmand. Den unge skal underrettes om politiets afgørelse
og kan forlange den forelagt for retten til afgørelse.
Socialministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren i en bekendtgørelse regler om
besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden
kommunikation. | | 10.§ 123, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5. For
unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede
afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, finder
retsplejelovens § 771 og § 772, stk. 1, og stk.
2, 1. pkt., vedrørende besøg og brevveksling m.v.
tilsvarende anvendelse. Socialministeren fastsætter efter
forhandling med justitsministeren regler om besøg,
brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation.« | | | | § 123
c. Børn og unge-udvalget kan træffe
afgørelse om, at børn og unge på
døgninstitutioner og opholdssteder, jf. § 66, nr.
4 og 5, kan tilbageholdes i op til 14 dage efter anbringelsen
på den pågældende døgninstitution eller
det pågældende opholdssted, når 1) det må anses for at være af
væsentlig betydning for at imødekomme et barns eller
en ungs særlige behov for støtte og 2) det vurderes at have afgørende
betydning for den socialpædagogiske behandling. Stk. 2.
Socialministeren fastsætter nærmere regler om
procedurerne og vilkårene for tilbageholdelsen. | | 11. I § 123 c, stk. 1, ændres
»§ 66, nr. 4 og 5« til:
»§ 66, nr. 5 og 6«. | | | | § 140. Kommunalbestyrelsen skal
udarbejde en handleplan, inden der træffes afgørelse
om foranstaltninger, jf. § 52 og § 76. Betyder
hensynet til barnet eller den unge, at man ikke kan afvente
udarbejdelsen af en handleplan, er en kortfattet angivelse af
formålet med foranstaltningen tilstrækkelig. Det
påhviler da kommunalbestyrelsen snarest muligt og senest
inden 4 måneder at opstille en handleplan. Stk. 2. For unge under
18 år med et behandlingskrævende stofmisbrug skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for den behandling, der
skal iværksættes, og for den nødvendige
støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde
med den unge og dennes familie. Stk. 3. En handleplan
skal angive formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er
nødvendig for at opnå formålet. Handleplanen
skal tage udgangspunkt i resultaterne af den børnefaglige
undersøgelse af barnets eller den unges forhold, jf.
§ 50. Handleplanen skal i forhold til de problemer, der
er afdækket i undersøgelsen, indeholde konkrete
mål i forhold til barnets eller den unges trivsel og
udvikling i overensstemmelse med det overordnede formål med
støtten, jf. § 46. Herudover skal handleplanen for
unge, der er fyldt 16 år, opstille konkrete mål for den
unges overgang til voksenlivet. Stk. 4. En handleplan
skal endvidere angive indsatsens forventede varighed. I sager om
anbringelse uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3,
nr. 8, og § 58, skal en handleplan tillige angive,
hvilke former for støtte der selvstændigt skal
iværksættes over for familien i forbindelse med, at
barnet eller den unge opholder sig uden for hjemmet, og i tiden
efter barnets eller den unges hjemgivelse. Stk. 5. For unge, der
er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a,
skal handleplanen indeholde en konkret plan for, hvordan den unge
snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen
påbegynder en uddannelse eller kommer i
beskæftigelse. Stk. 6. Der kan
udarbejdes én samlet handleplan for flere børn i
familien. Handleplanen skal i så fald tage højde for
børnenes individuelle forhold. | | 12. I § 140, stk. 4, ændres
»§ 52, stk. 3, nr. 8« til:
»§ 52, stk. 3, nr. 7«. | | | | § 148 a. Den stedlige
kommunalbestyrelse fører det generelle driftsorienterede
tilsyn med tilbuddets personale, bygninger og økonomi,
herunder om grundlaget for afgørelse efter § 14,
stk. 3, om optagelse af et privat tilbud på Tilbudsportalen
fortsat består. Stk. 2. Det generelle
driftsorienterede tilsyn med anbringelsessteder for børn og
unge, der er omfattet af § 66, nr. 1, 2, 5 og 6, skal
endvidere påse, at det enkelte anbringelsessteds
pædagogiske målsætning og metoder fortsat
gør anbringelsesstedet generelt egnet til at opfylde
målgruppens behov, herunder behov for nære, stabile
relationer til voksne, opbygning af sociale relationer og
netværk, skolegang, sundhed, trivsel og forberedelse til et
selvstændigt voksenliv. Det driftsorienterede tilsyn med
anbringelsessteder, der er omfattet af § 66, nr. 5 og 6,
skal omfatte mindst et uanmeldt tilsynsbesøg om
året. Stk. 3. Det generelle
driftsorienterede tilsyn omfatter ikke tilbud, hvor en anden
kommune eller region har indgået en generel aftale om
anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn, eller hvor
tilbuddet er omfattet af regionsrådets generelle
driftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk. 7. Stk. 4. Det generelle
driftsorienterede tilsyn, jf. stk. 1 og 2, omfatter ikke
plejefamilier, der er godkendt som konkret egnede efter
§ 66, nr. 1, og § 142, stk. 1, nr. 2, konkret
godkendte kommunale plejefamilier efter § 66, nr. 2, og
§ 142, stk. 1, nr. 2, netværksplejefamilier efter
§ 66, nr. 3, og egne værelser m.v. efter
§ 66, nr. 4. Stk. 5.
Socialministeren fastsætter nærmere regler om tilsyn
med private opholdssteder efter § 66, nr. 4, private
behandlingstilbud efter § 101 og private botilbud efter
§ 107. | | 13. I § 148 a, stk. 5, ændres
»§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr.
5«. | | | | § 167. Følgende
afgørelser kan af barnet eller den unge, der er fyldt 12
år, indbringes for det sociale nævn efter reglerne i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område: 1) Forebyggende foranstaltninger samt
anbringelse uden for hjemmet efter § 52, stk.
3. 2) Ungepålæg efter
§ 57 b. 3) Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode efter
§ 68, stk. 2. 4) Valg af anbringelsessted efter
§ 68 b, stk. 1. 5) Ændret anbringelsessted,
behandling, uddannelse, samvær med personer fra
netværket m.v. efter § 69, stk. 1. 6) Samvær og kontakt efter
§ 71, stk. 2. I det omfang afgørelsen angår
den af forældrene, der ikke har del i
forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på
samme måde indbringes for det sociale nævn. 7) Anvendelse af alarm- eller pejlesystemer
efter § 123 d. Stk. 2.
Afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter
§ 48 a kan af barnet eller den unge indbringes for det
sociale nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. | | 14. I § 167, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »§ 68 b, stk. 1«:
», samt ændret anbringelsessted efter § 69,
stk. 1«. 15.§ 167, stk. 1, nr. 5, affattes
således: »5) Behandling, uddannelse og
samvær med personer fra netværket m.v. efter
§ 69, stk. 1.« 16.§ 167, stk. 1, nr. 6, 2. pkt.,
ophæves. 17. I § 167 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke: »Stk. 2. I det
omfang afgørelsen efter nr. 5 og 6 angår den af
forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, kan
afgørelsen af denne på samme måde indbringes for
det sociale nævn.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | § 181. Staten afholder efter
reglerne i stk. 2 og 3 udgifter til en udlænding, der har
fået opholdstilladelse efter 1) udlændingelovens
§§ 7 eller 8, 2) udlændingelovens § 9
b, 3) udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, i umiddelbar forlængelse af en opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 b, 4) udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 1 eller 2, som konsekvens af tilknytning til en i
Danmark fastboende person, når denne person selv har
fået opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er
nævnt i nr. 1-3, eller når tilknytningen kan
føres tilbage til en sådan person, 5) udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, når tilladelsen er givet til en person over 18
år, hvis fader eller moder har fået opholdstilladelse
efter en af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1, 6) udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, når tilladelsen er meddelt en ægtefælle
til eller et barn af en person med opholdstilladelse som
nævnt i nr. 2 og 3, 7) udlændingelovens § 9 c,
når tilladelsen er meddelt en asylsøgende
udlænding, 8) udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, når tilladelsen er givet som konsekvens af en
tilknytning til en mindreårig asylansøgende
udlænding, som har fået opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 eller § 9 c,
eller 9) udlændingelovens § 9
e. Stk. 2. Staten
afholder fuldt ud udgifter til hjælp efter
§§ 41 og 42, § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og
9, og stk. 4 og 5, § 54, § 76, stk. 2 og stk.
3, nr. 2, og §§ 96, 98 og 100 i de første 3
år efter datoen for opholdstilladelsen. Stk. 3. Uanset
bestemmelserne i stk. 2 afholder staten en kommunes udgifter
til 1) udlændinge, som inden 12
måneder efter datoen for opholdstilladelsen på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
anbringes i døgnophold, dog kun indtil den
pågældende i en sammenhængende periode på 2
år har klaret sig selv, og 2) udlændinge, når tilladelsen
er meddelt en mindreårig asylsøger, dog længst
indtil modtageren fylder 18 år eller barnets forældre
får lovligt ophold her i landet. | | 18. I § 181, stk. 2, ændres
»og stk. 4 og 5« til: »§ 52
a«. | | | | § 195
a. Socialministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2009-10 forslag til revision af § 48
a. | | 19. I § 195 a ændres
»folketingsåret 2009-10« til:
»folketingsåret 2013-14«. | | | | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. § 1,
nr. 18, har virkning fra den 1. januar 2011. |
|