Fremsat den 23. marts 2011 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om taxikørsel
m.v.
(Tilladelser til offentlig servicetrafik og
krav til beklædning af førere af taxier)
§ l
I lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 485 af 11. maj 2010 og § 45 i
lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages følgende
ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
»Den, der udfører
erhvervsmæssig personbefordring (taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik)
med et dansk indregistreret motorkøretøj indrettet
til befordring af højst 9 personer, føreren
medregnet, skal have tilladelse hertil.«
2. § 2 affattes således:
Ȥ 2. Tilladelse til
taxikørsel, limousinekørsel og sygetransport meddeles
af kommunalbestyrelsen. Tilladelse til offentlig servicetrafik
meddeles af transportministeren.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter antallet af tilladelser til
taxikørsel (taxibevillinger) inden for sit område ud
fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden
inden for hele området.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte antallet af tilladelser til
offentlig servicetrafik inden for sit område ud fra hensynet
til en tilfredsstillende betjening af offentligheden inden for hele
området. Inden fastsættelse af antallet af tilladelser
til offentlig servicetrafik forhandler kommunalbestyrelsen med
Regionsrådet herom. Herefter indberetter kommunalbestyrelsen
antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik til
transportministeren.
Stk. 4. Tilladelse
til limousinekørsel (limousinebevilling) er betinget af, at
køretøjet alene benyttes til befordring af
nærmere bestemte kategorier af personer efter særlig
aftale.
Stk. 5. Tilladelse
til sygetransport er betinget af, at køretøjet alene
benyttes til dette formål i henhold til en nærmere
fastsat afgrænsning, jf. § 12, stk. 1, nr.
3.
Stk. 6. Tilladelse
til offentlig servicetrafik er betinget af, at ansøgeren har
kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafik for et
trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber.«
3. I
§ 4, stk. 1,
ændres »i henhold til § 2,
stk. 4,« til: »til sygetransport og tilladelse til
offentlig servicetrafik«.
4. I
§ 4, stk. 4,
ændres »jf. § 2, stk. 4,« til:
»§ 2, stk. 5 og 6,«.
5. I
§ 4 a, stk. 1,
ændres »de af loven omfattede
køretøjer« til: »taxier, limousiner og
sygetransportkøretøjer«.
6. I
§ 4 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Førere af køretøjer, som anvendes til
kørsel på grundlag af en tilladelse til offentlig
servicetrafik, skal opfylde betingelsen om i faglig henseende at
være kvalificeret til at udøve virksomheden, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 7, 1. led.«
Stk. 2-5 bliver herefter
stk. 3-6.
7. I
§ 4 a, stk. 5, der
bliver stk. 6, ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1 og 3«.
8. I
§ 5, stk. 4,
ændres »eller godkendelsen« til: »til
taxikørsel (taxibevillingen)«.
9. I
§ 6, stk. 5, og § 8, stk. 1, ændres
»§ 4 a, stk. 2,« til:
»§ 4 a, stk. 3,«.
10. I
§ 12 stk. 1,
indsættes efter nr. 6 som nyt nummer:
»7) beklædning af førere
af taxier,«
Nr. 7-12 bliver herefter nr. 8-13.
11. I
§ 12, stk. 1, nr. 11,
der bliver til nr. 12, ændres »tilladelse samt«
til »tilladelse,«.
12. I
§ 12, stk. 1, nr. 12,
der bliver til nr. 13, ændres
»køretøjer.« til
»køretøjer samt«.
13.
Efter § 12, stk. 1, nr.
12, der bliver til nr. 13, indsættes som nr. 14:
»14)
kommunalbestyrelsernes forhandlinger med Regionsrådet og
kommunalbestyrelsernes indberetninger til Transportministeriet om
antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. december 2011.
Stk. 2. § 2,
stk. 3, i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 2, og § 12, stk. 1, nr. 7 og nr.
12-14, i lov om taxikørsel m.v., som affattet henholdsvis
ændret ved dette lovforslags § 1, nr. 10-13,
træder dog i kraft den 1. juni 2011.
Stk. 3. § 4 a, stk.
2, i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 6, træder dog først i kraft
den 1. marts 2012.
Stk. 4. Uanset § 1,
stk. 1, i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 1, kan erhvervsmæssig
personbefordring dog fortsat udføres på grundlag af
tilladelser efter lov om buskørsel, der er begrænset
til kørsel med motorkøretøjer indrettet til
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i
tilknytning til kontrakt med et trafikselskab om almindelig
rutekørsel.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets
formål og baggrund.
2. Gældende
ret.
3. Lovforslaget i
hovedtræk.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten.
9.
Høring.
10. Samlet
vurdering af lovforslagets konsekvenser.
1. Lovforslaget formål og
baggrund
Der har i en længere periode været stor fokus
på taxierhvervets bekymring for, at de såkaldte
EP-tilladelser (»EP« henviser til erhvervsmæssig
persontransport) har indflydelse på taxivognmændenes
forretning ved at skabe konkurrenceforvridning. Fra taxierhvervets
side har der været peget på, at forskellene i
konkurrenceforholdene kan have en række negative konsekvenser
for taxivognmændenes økonomi, hvorfor flere
taxivognmænd er ophørt med at drive taxiforretning,
specielt i tyndt befolkede områder. Kommunerne, regionerne og
trafikselskaberne finder, at ordningen med EP-tilladelser er en
velfungerende ordning.
Lovforslaget indebærer, at administrationen af de
såkaldte EP-tilladelser, der i dag administreres efter
buskørselsloven, flyttes til taxiloven. Det drejer sig om
tilladelser, som omfatter motorkøretøjer indrettet
til befordring af højst 9 personer, føreren
medregnet, i tilknytning til kontrakt med et trafikselskab om
almindelig rutekørsel. Tilladelserne foreslås fremover
benævnt som »tilladelser til offentlig
servicetrafik«.
Lovforslaget har til formål dels at give mulighed for en
decentral behovsvurdering også på området for
tilladelser til offentlig servicetrafik, i det omfang kommunerne
ønsker det, dels at tilstræbe en
konkurrencemæssig ligestilling mellem tilladelser til
offentlig servicetrafik og taxitilladelser, hvor dette er praktisk
muligt. Herved sikres endvidere en præcisering af
hjemmelsgrundlaget for tilladelser til offentlig servicetrafik.
Ifølge forslaget skal der stilles energi- og
miljøkrav til køretøjer, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik, i lighed med køretøjer, der anvendes
til taxikørsel, limousinekørsel og sygetransport.
Ifølge forslaget skal der endvidere stilles de samme
uddannelsesmæssige krav, der i dag stilles til førere
af taxier, limousiner og sygetransportkøretøjer, til
førere af køretøjer, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik.
Lovforslaget indfører, at kommunalbestyrelsen kan
fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik
i lighed med antallet af tilladelser til taxikørsel.
Fastsættelsen sker ud fra hensynet til en tilfredsstillende
betjening af offentligheden inden for hele kommunens område,
herunder i forhold til såvel taxibetjeningen som den
offentlige servicetrafik. Ved at sætte et loft på
antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik vil en
kommunalbestyrelse kunne vælge at sikre taxierhvervet en
større andel af den samordnede kørsel, som
trafikselskabet lader udføre.
Endelig indebærer forslaget, at der i taxiloven
indsættes en bestemmelse om, at transportministeren
bemyndiges til at fastsætte krav til beklædning af
førere af taxier. Kravet indføres for at sikre og
fastholde en høj kvalitet inden for taxierhvervet og for at
lette genkendeligheden af førere.
2. Gældende ret
Efter taxilovens § 1 kræves der tilladelse til
erhvervsmæssig personbefordring med personbiler
(køretøjer indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet). Dette gælder dog
ikke køretøjer, der udelukkende anvendes til
almindelig rutekørsel.
Busloven regulerer erhvervsmæssig personbefordring med
busser (køretøjer indrettet til befordring af flere
end 9 personer, føreren medregnet) og stiller også
krav om tilladelse hertil.
Alle former for rutekørsel kræver endvidere
tilladelse efter lov om trafikselskaber.
Rutekørsel er i § 19 i lov om trafikselskaber
defineret som regelmæssig befordring af personer med
motorkøretøj i en bestemt trafikforbindelse, som
finder sted over mindst 3 kørselsdage og mindst én
gang om ugen, og hvor på- eller afstigning kan ske inden for
forud fastsatte områder. Er rutekørslen åben for
alle, betegnes denne som »almindelig
rutekørsel«. Ved almindelig rutekørsel
forstås endvidere individuel handicapkørsel for
svært bevægelseshæmmede, som rækker ud over
befordring til behandling, terapi og lignende.
En virksomhed kan ansøge Trafikstyrelsen om udstedelse af
en EP-tilladelse. En EP-tilladelse er en tilladelse efter busloven,
som alene omfatter motorkøretøjer indrettet til
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i
tilknytning til kontrakt med et trafikselskab om almindelig
rutekørsel. For at få udstedt en EP-tilladelse skal
ansøgeren dokumentere, at vedkommende har kontrakt om
udførelse af almindelig rutekørsel for et
trafikselskab.
Den almindelige rutekørsel, der udføres for
trafikselskaberne på grundlag af en EP-tilladelse, er dels
den individuelle handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, dels den samordnede kørsel,
dvs. handicapkørsel, patientkørsel,
lægekørsel og teletaxa- eller telebustrafik i det
samme bestillingssystem. Kørslen kan også
udføres af taxier med taxitilladelse og af busser med
tilladelse efter busloven.
Buslovgivningen giver ikke mulighed for at stille energi- og
miljøkrav til køretøjer, der udfører
kørsel på grundlag af EP-tilladelser, eller for at
stille uddannelsesmæssige krav til førere af disse
køretøjer.
Der er ikke i taxilovgivningen krav til taxichaufførers
beklædning. Visse bestillingskontorer har dog på eget
initiativ indført bestemmelser om chaufførernes
beklædning.
3. Lovforslaget i
hovedtræk
3.1. Tilladelse til offentlig
servicetrafik
Det foreslås, at der i taxiloven indføres en ny
tilladelsestype, »tilladelse til offentlig
servicetrafik«. Tilladelsen giver indehaveren ret til at
udføre erhvervsmæssig personbefordring i forbindelse
med kontrakt med et trafikselskab om almindelig rutekørsel.
Der kan ikke på grundlag af den nye tilladelsestype
udføres andre former for erhvervsmæssig
personbefordring.
Der vil med forslaget blive skabt en klar opdeling af
køretøjer omfattet af taxiloven og
køretøjer omfattet af busloven. Den usikkerhed, der
er både hos lokale og regionale myndigheder og hos
vognmandsvirksomhederne på bus- og taxiområdet om de to
loves anvendelsesområder, vil således blive
fjernet.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte
antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik i lighed med
fastsættelse af antallet af taxitilladelser.
Fastsættelsen foreslås at ske ud fra hensynet til en
tilfredsstillende betjening af offentligheden inden for hele
kommunens område. Det er op til den enkelte
kommunalbestyrelse at vurdere, om der er behov for en
antalsbegrænsning af tilladelser til offentlig servicetrafik
og i givet fald, hvor stort antallet af tilladelser skal
være.
Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at tilladelser til offentlig
servicetrafik giver et problem i udkantsområderne, kan de
lægge loft på antallet af disse tilladelser. Omvendt
hvis der ikke vurderes at være problemer i
udkantsområderne, eller hvis problemerne ikke vurderes at
have meget at gøre med antallet af tilladelser til
tilladelser til offentlig servicetrafik, kan kommunalbestyrelsen
vælge ikke at lægge loft på antallet af
tilladelser til offentlig servicetrafik.
I modsætning til taxitilladelser, som har en geografisk
begrænsning inden for en kommunes område, kan en
tilladelse til offentlig servicetrafik anvendes til kørsel
inden for et trafikselskabs område. Det foreslås
derfor, at kommunalbestyrelsen forhandler med Regionsrådet
inden fastsættelsen af antallet af tilladelser til offentlig
service trafik. Kommunalbestyrelsen skal indberette en eventuel
antalsbegrænsning af tilladelser til offentlig servicetrafik
til transportministeren, der herefter vil kunne udstede
tilladelser.
Udstedelse af den nye tilladelsestype efter taxiloven og tilsyn
hermed foreslås bibeholdt i Transportministeriet.
Der er under den nuværende lovgivning ingen
begrænsninger med hensyn til hvilke former, en virksomhed for
EP-tilladelser kan drives under. Denne ordning foreslås
videreført, således at tilladelse til offentlig
servicetrafik også kan udstedes til selskaber m.v.
For at få udstedt en tilladelse til offentlig
servicetrafik skal ansøgeren dokumentere, at vedkommende har
kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafik (almindelig
rutekørsel) for et trafikselskab.
Da en tilladelse til offentlig servicetrafik kun giver ret til
udførelse af almindelig rutekørsel for et
trafikselskab, vil der ikke blive stillet krav om
serviceforpligtelser (tilslutningspligt, kørselspligt), som
der stilles til en taxi.
Det samme gør sig gældende for så vidt
angår kravet om tv-overvågning, som er indført
ved ændring af taxiloven i folketingssamlingen 2009/10 (LOV
nr. 485 af 11/5 2010). Taxier, der hovedsageligt anvendes til
forudbestilt kørsel i henhold til kontrakt, kan fritages for
pligten til at være forsynet med tv-overvågning. Den
kørsel, der udføres på grundlag af tilladelser
til offentlig servicetrafik, er netop kontraktkørsel.
Transportministeriet finder ikke grundlag for, at der stilles
andre krav, f.eks. vandelskrav, end uddannelsesmæssige krav
til førere af køretøjer, der udfører
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik. En sådan lovregulering på området
findes ikke hensigtsmæssig, da kørslen, der
udføres af køretøjer med tilladelser til
offentlig servicetrafik, udelukkende udføres for
trafikselskaber. Disse bør som professionelle udbydere
indføre krav til førerne af de
køretøjer, som skal udføre kørsel for
trafikselskabet. Tilsvarende finder Transportministeriet ikke
grundlag for at indføre krav om førerkort til disse
førere, da der udelukkende udføres kørsel for
trafikselskaber.
Tilladelser efter lov om buskørsel, begrænset til
kørsel med motorkøretøjer indrettet til
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i
tilknytning til kontrakt med et trafikselskab om almindelig
rutekørsel forbliver i kraft efter deres indhold.
3.2. Energi- og
miljøkrav til køretøjer, der anvendes til
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik
Det foreslås endvidere, at der stilles energi- og
miljøkrav til køretøjer, der anvendes til
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik i lighed med de krav, der stilles til
køretøjer, der anvendes til taxikørsel,
limousinekørsel og sygetransport. Ved en ændring af
taxiloven i folketingssamlingen 2008/09 (LOV nr. 533 af 12/6 2009)
blev der skabt bemyndigelse for transportministeren til at stille
krav om miljøegenskaber og energieffektivitet for
køretøjer omfattet af lovgivningen.
Kravene findes i bekendtgørelse nr. 826 af 25. august
2009 om energi- og miljøkrav til taxier. Ved en
ændring af bekendtgørelsen som følge af dette
lovforslag vil der blive taget hensyn til bindende aftaler,
indgået inden kundgørelse af
ændringsbekendtgørelsen, om leverancer af
køretøjer med henblik på levering inden for en
kortere periode.
Med forslaget vil der dermed, hvor det er muligt og vurderes
hensigtsmæssigt, blive skabt konkurrencemæssig
ligestilling mellem køretøjer, der anvendes til
kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig
servicetrafik, og de øvrige køretøjer, der er
omfattet af taxilovgivningen.
3.3. Uddannelsesmæssige
krav til førere af køretøjer, der
udfører kørsel på grundlag af tilladelser til
offentlig servicetrafik
Endvidere foreslås det, at der stilles
uddannelsesmæssige krav til førere af
køretøjer, der udfører kørsel på
grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik i lighed med de
krav, der i dag stilles til førere af taxier, limousiner og
sygetransportkøretøjer. Der vil således blive
skabt konkurrencemæssig ligestilling på området.
Endvidere vil forslaget have positive
færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser. Med forslaget
vil der blive skabt uddannelsesmæssige krav til alle
førere af køretøjer, der anvendes til
erhvervsmæssig personbefordring.
3.4. Krav til beklædning
af førere af taxier
Endelig foreslås det, at der i taxiloven indsættes
en bestemmelse om, at transportministeren bemyndiges til at
fastsætte krav til taxichaufførers
beklædning.
Der vil herefter i bekendtgørelsesform kunne
fastsættes krav til taxichaufførers beklædning
under udførelse af taxikørsel. Et sådant krav
vil kunne indføres dels for at sikre og fastholde en
høj kvalitet inden for taxierhvervet, dels for at lette
genkendeligheden af førere af taxier. Der vil kunne stilles
krav om, at det tøj, som føreren bærer, skal
være forsynet med særlige kendetegn.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at det nye uddannelsesmæssige krav til de
førere, der ikke allerede i anden sammenhæng har
gennemført kurset, vil medføre mindre merudgifter for
trafikselskaberne og dermed regioner og kommuner.
Forslaget om tilladelser til offentlig servicetrafik vurderes
ikke i sig selv at indebære øgede udgifter for
kommunerne, da der med forslaget alene åbnes for en mulighed
for at fastsætte antallet af tilladelser til offentlig
servicetrafik i lighed med fastsættelse af antallet af
taxitilladelser. Kommunerne får således en øget
mulighed for regulering af området, men ikke nogen
forpligtelse hertil. En eventuel begrænsning af offentlige
servicetilladelser vil kunne indebære højere priser
for den udbudte trafik som følge af en reduktion af
konkurrencen, men dette afspejler i givet fald en aktiv
prioritering fra kommunens side med det sigte at øge
servicen på taxiområdet i kommunen.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at medføre mindre økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet i forbindelse med chaufførers
gennemførelse af uddannelse. Vognmanden vil således
få en mindre udgift til kurser og herudover undvære
chaufføren i kursusperioden.
Endvidere vurderes det, at et krav til taxichaufførers
beklædning vil kunne medføre mindre økonomiske
konsekvenser for taxivognmandsvirksomheder.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger til, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Kravet om mere miljøvenlige køretøjer vil
have en positiv effekt på miljøet. Der vil opnås
en formindskelse af CO2 udledningen og af luftforureningen.
8. Forholdet til EU-retten
Direktiv 2009/33/EF om fremme af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport blev vedtaget 23. april
2009. Direktivet har til formål at fremme renere og mere
energieffektive køretøjer og at forbedre
transportsektorens bidrag til Fællesskabets miljø-,
klima-, og energipolitikker. Direktivet forpligter ordregivende
myndigheder, ordregivere og visse operatører, til at tage
hensyn til energi- og miljøbelastningen i hele
køretøjets driftslevetid, når de
indkøber køretøjer til vejtransport.
Ændringen i bekendtgørelsen om energi- og
miljøkrav til taxier vurderes at være i
overensstemmelse med direktivets mulighed for at fastsætte
tekniske specifikationer for energi- og
miljøpræstationer for køretøjer, som
udfører offentlig personbefordring i form af offentlig
servicetrafik.
Det vurderes, at ændringen i bekendtgørelse om
energi- og miljøkrav til taxier som udkast skal notificeres
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (Informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF. Ændringerne vil således først
kunne træde i kraft, når EU-proceduren er
gennemført.
9. Høring
Lovforslaget er sendt til høring hos følgende
myndigheder, organisationer mv.:
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C. A. T. ) Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Taxi Råd, Danske
Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening, De Samvirkende Invalide organisationer (DSI),
DI, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerrådet,
Forenede Danske Motorejere, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, LO, NOAH-Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Rigspolitiet, Taxinævnet i Region Hovedstaden og
Trafikselskaberne i Danmark.
10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
|
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Forslaget vurderes at ville medføre
mindre merudgifter for trafikselskaberne og dermed regioner og
kommuner i forbindelse med det nye uddannelsesmæssige krav
til de førere, der ikke allerede i anden sammenhæng
har gennemført kurset. |
| | |
| | Forslaget kan medføre
administrative konsekvenser for regioner og kommuner ved en
vurdering af behovet for tilladelser til offentlig
servicetrafik. |
| | |
| | Forslaget kan medføre visse
administrative konsekvenser for staten ved behandlingen af
eventuelle ansøgninger om dispensation fra energi- og
miljøkrav for køretøjer, der anvendes til
offentlig servicetrafik. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | | Forslaget kan påføre
erhvervet mindre, økonomiske konsekvenser i forbindelse med
chaufførers gennemførelse af uddannelse og krav til
taxichaufførers beklædning. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Kravet om mere miljøvenlige
køretøjer vurderes at vil få en positiv effekt
på miljøet. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at ændringer i
bekendtgørelse om energi- og miljøkrav taxier som
udkast skal notificeres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF. Ændringerne vil
således først kunne træde i kraft, når
EU-proceduren er gennemført. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der i taxiloven indføres en ny
tilladelsestype, »tilladelse til offentlig
servicetrafik« ud over de eksisterende typer: taxitilladelse,
limousinetilladelse og tilladelse til sygetransport.
En tilladelse til offentlig servicetrafik vil alene give
indehaveren ret til at udføre erhvervsmæssig
personbefordring i forbindelse med kontrakt med et trafikselskab om
almindelig rutekørsel. Der kan dels være tale
individuel handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede, dels om den samordnede
kørsel, dvs. de kørselsordninger, som kommuner og
regioner er forpligtet til at lade udføre i henhold til
anden lovgivning f.eks. befordring af visse folkeskoleelever,
befordring af ældre til dagcenter og befordring af patienter
til læge eller sygehus.
Der vil ikke på grundlag af den nye tilladelsestype kunne
udføres andre former for erhvervsmæssig
personbefordring.
Det er hensigten ved en ændring af
taxibekendtgørelsen at muliggøre, at kravet til
faglige kvalifikationer tillige kan opfyldes efter de krav, der er
fastsat i buslovgivningen. Efter buslovgivningen kræves det
alene for at opfylde kravet til faglige kvalifikationer, at
ansøgeren gennemfører og består et
busvognmandskursus, der har en varighed på mindst 144
lektioner (af 45 minutters varighed). Der er således ikke
krav om, at ansøgeren skal have haft forudgående
beskæftigelse inden for erhvervet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det foreslås i stk. 1, at
den nye tilladelsestype i taxilovgivningen, »tilladelse til
offentlig servicetrafik«, i lighed med i dag meddeles af
transportministeren.
Hvis kommunalbestyrelsen som foreslået i stk. 2 ønsker at øge
grundlaget for taxidrift i kommunen, herunder ud fra hensyn til
taxibetjeningen af udkantsområder, kan de lægge loft
over antallet af disse tilladelser.
Hvis en kommunalbestyrelse har fastsat antalsbegrænsning
for tilladelser til offentlig servicetrafik i sin kommune, vil
dette kunne have betydning for vognmandsvirksomheder med
forretningsadresse i den pågældende kommune. I de
tilfælde, hvor loftet for tilladelser til offentlig
servicetrafik er nået, vil der ikke kunne udstedes flere
sådanne tilladelser til vognmandsvirksomheder med
forretningsadresse i kommunen. Ved forretningsadresse forstås
virksomhedens adresse i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
De foreslåede bestemmelser i stk. 3 og 4 svarer indholdsmæssigt
til de nuværende bestemmelser. Der er alene tale om en
tilpasning af ordlyden i forbindelse med indførelsen af et
nyt stk. 5 om tilladelse til offentlig servicetrafik.
Som ny bestemmelse foreslås det i stk. 5, at udstedelse af en tilladelse
til offentlig servicetrafik er betinget af, at ansøgeren har
kontrakt med et trafikselskab om udførelse af offentlig
servicetrafik. Hvis det fra trafikselskabets side er et krav for at
indgå en kontrakt, at den pågældende vognmand har
en tilladelse til offentlig servicetrafik, vil der kunne gives
forhåndstilsagn om udstedelse af en sådan
tilladelse.
Såfremt kontrakten med trafikselskabet udløber i
tilladelsens gyldighedsperiode (op til 10 år) og ikke
forlænges, vil indehaver af tilladelsen ikke længere
kunne udføre erhvervsmæssig personbefordring på
grundlag af den udstedte tilladelse.
Til nr. 3-5
De foreslåede ændringer er en konsekvens af
indførelse af en ny § 2, stk. 6, jf.
forslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 6
Det foreslås, at førere af køretøjer
med tilladelse til offentlig servicetrafik skal opfylde de samme
uddannelsesmæssige krav, som der i dag stilles til
førere af taxier, limousiner og
sygetransportkøretøjer.
Der er for øjeblikket krav om, at en fører af en
taxi, limousine eller sygetransportkøretøj skal
gennemgå et kvalifikationskursus på mindst 70
lektioner. Kurset indeholder følgende emner: Regler om
erhvervsmæssig personbefordring, arbejdsret,
arbejdsmarkedsforhold, overenskomster, færdselslovgivning,
arbejdsmiljø, informationsteknik, kundeservice, befordring
af handicappede og patientbetjening, konfliktafværgelse,
betalingsformer, førstehjælp, taxilovgivningen,
særlige krav til taxien og dennes benyttelse,
taxameterkontrollanter, standardvedtægten, bestillingskontor
og afregning. Kurset afsluttes med en skriftlig prøve.
Trafikstyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af
taxierhvervets interessenter med henblik på en modernisering
af kurset. Det overvejes endvidere at reducere varigheden af den
grundlæggende kvalifikationsuddannelse og indføre
obligatorisk efteruddannelse i stil med den ordning, der
gælder for bus- og lastbilchauffører. Der sker
samtidig en revision af spørgsmålene til den
afsluttende prøve, der vil blive flyttet over på en
elektronisk platform.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en præcisering af
den nugældende bestemmelse, der alene vedrører
tilladelser til taxikørsel. Den er tillige en konsekvens af
forslagets § 1, nr. 1, om indførelse af en ny
tilladelsestype i taxiloven. Hidtil har kommunalbestyrelsen
været tilladelsesudstedende myndighed for alle typer
tilladelser efter taxiloven.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
forslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 10
Med den foreslåede ændring af § 12 skabes
der hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte regler
om taxichaufførers beklædning under udførelse
af taxikørsel.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i
bekendtgørelsesform, hvor der vil blive fastsat mindstekrav
for chaufførens beklædning. Det kan være
eksempelvis krav om, at tøjet, som chaufføren
bærer, skal være forsynet med tryk eller emblem, der
skal bæres tydeligt, hvoraf ordet »taxi« eller
navn og logo på det bestillingskontor, som taxien er
tilsluttet, fremgår.
Muligheden for, at der lokalt kan fastsættes et
uniformsregulativ vil blive opretholdt.
Standardvedtægten for bestillingskontorer, der indeholder
mulighed for fastsættelse af et uniformsregulativ, der skal
godkendes af kommunalbestyrelsen, vil således blive
bibeholdt.
Til nr. 11 og nr. 12
Ændringerne er en konsekvens af forslagets § 1,
nr. 13.
Til nr. 13
Med den foreslåede ændring af § 12 skabes
der hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte en
procedure for de enkelte kommunalbestyrelsers forhandlinger med
Regionsrådet og kommunalbestyrelsernes indberetning til
Transportministeriet om antallet af tilladelser til offentlig
servicetrafik, der kan udstedes.
Administrationen, herunder udstedelse og tilsyn, af tilladelser
til offentlig servicetrafik foreslås fortsat henlagt til
transportministeren, og det er derfor væsentligt, at der kan
fastsættes retningslinjer for, hvordan og hvornår de
enkelte kommunalbestyrelser skal indsende oplysninger.
Der vil i bekendtgørelsesform blive fastsat en procedure,
hvorefter kommunalbestyrelserne én gang årligt skal
forhandle med Regionsrådet, hvis der ønskes en
antalsbegrænsning for tilladelser til offentlig servicetrafik
i kommunen. Regionsrådet kan i den forbindelse høre
trafikselskabet. Efter afslutningen af forhandlingen mellem
kommunalbestyrelsen og Regionsrådet meddeler
kommunalbestyrelsen transportministeren, om der ønskes
fastsat en begrænsning af antallet af tilladelser til
offentlig servicetrafik, i givet fald med angivelse af antal
tilladelser, der maksimalt må udstedes. Transportministeren
vil herefter kunne udstede tilladelser.
Regionsrådet vurderer, om forhandlingerne skal
føres enkeltvis med de kommuner, der ønsker fastsat
en antalsbegrænsning, eller om der skal forhandles samlet med
alle de berørte kommuner. Det er kommunalbestyrelsen, der
efter forhandlingen med Regionsrådet, træffer den
endelige beslutning om eventuel antalsbegrænsning.
Endvidere vil der blive fastsat tidsfrister for
kommunalbestyrelsens indberetninger om antallet af tilladelser til
offentlig servicetrafik til Transportministeriet.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. december
2011.
Af hensyn til den praktiske gennemførelse af
kommunalbestyrelsernes forhandlinger med Regionsrådet og
kommunalbestyrelsernes indberetninger til Transportministeriet om
antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik foreslås
det, at bestemmelserne herom træder i kraft den 1. juni 2011.
En ændring af taxibekendtgørelsen herom forventes at
kunne træde i kraft senest den 1. september 2011.
Af administrative grunde træder bemyndigelsesbestemmelsen
vedrørende krav til beklædning af førere af
taxier også i kraft den 1. juni 2011. Ændring af
taxibekendtgørelsen herom forventes at træde i kraft
1. december 2011.
Reglerne om uddannelseskrav til førere foreslås dog
først at træde i kraft den 1. marts 2012,
således at de berørte førere kan nå at
gennemgå uddannelsen.
Tilladelser efter lov om buskørsel, begrænset til
kørsel med motorkøretøjer indrettet til
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i
tilknytning til kontrakt med et trafikselskab om almindelig
rutekørsel, forbliver i kraft efter deres indhold.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om taxikørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 485 af 11. maj 2010 og § 45 i
lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Den, der udfører erhvervsmæssig personbefordring
(taxikørsel og sygetransport) med et dansk indregistreret
motorkøretøj indrettet til befordring af højst
9 personer føreren medregnet, skal have tilladelse hertil,
medmindre det benyttede køretøj udelukkende anvendes
til almindelig rutekørsel, jf. lov om
buskørsel. | | 1.§ 1, stk. 1, affattes
således: »Den, der udfører
erhvervsmæssig personbefordring (taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik)
med et dansk indregistreret motorkøretøj indrettet
til befordring af højst 9 personer, føreren
medregnet, skal have tilladelse efter denne lov
hertil.« | | | | | | 2.§ 2 affattes således: | § 2.
Tilladelse i henhold til § 1, stk. 1, meddeles af
kommunalbestyrelsen. | | »Tilladelse til taxikørsel,
limousinekørsel og sygetransport meddeles af
kommunalbestyrelsen. Tilladelse til offentlig servicetrafik
meddeles af transportministeren. | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter antallet af tilladelser til
taxikørsel (taxibevillinger) inden for sit område ud
fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden
inden for hele området. | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter antallet af tilladelser til
taxikørsel (taxibevillinger) inden for sit område ud
fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden
inden for hele området. | Stk. 3. Der kan
meddeles tilladelse til limousinekørsel
(limousinebevilling). Tilladelsen er betinget af, at
motorkøretøjet alene benyttes til befordring af
nærmere bestemte kategorier af personer efter særlig
aftale. | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte antallet af tilladelser til
offentlig servicetrafik inden for sit område ud fra hensynet
til en tilfredsstillende betjening af offentligheden inden for hele
området. Inden fastsættelse af antallet af tilladelser
til offentlig servicetrafik forhandler kommunalbestyrelsen med
Regionsrådet herom. Herefter indberetter kommunalbestyrelsen
antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik til
transportministeren. | Stk. 4. Der kan
endvidere meddeles tilladelse til sygetransport. Tilladelsen er
betinget af, at motorkøretøjet alene benyttes til
dette formål i henhold til en nærmere fastsat
afgrænsning, jf. § 12, stk. 1, nr. 3. | | Stk. 4.
Tilladelse til limousinekørsel (limousinebevilling) er
betinget af, at køretøjet alene benyttes til
befordring af nærmere bestemte kategorier af personer efter
særlig aftale. | | | Stk. 5.
Tilladelse til sygetransport er betinget af, at
køretøjet alene benyttes til dette formål i
henhold til en nærmere fastsat afgrænsning, jf.
§ 12, stk. 1, nr. 3. | | | Stk. 6.
Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af, at
ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentlig
servicetrafik for et trafikselskab omfattet af lov om
trafikselskaber. | | | | § 4.
Tilladelse i henhold til § 2, stk. 4, kan meddeles
aktieselskaber eller anpartsselskaber, når selskabet opfylder
betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 3-5 og nr. 7, 2.
led. […] | | 3. I § 4, stk. 1, ændres
»i henhold til § 2, stk. 4,« til:
»til sygetransport og tilladelse til offentlig
servicetrafik«. | | | | Stk. 4. Filialer
af udenlandske selskaber m.v. af den i stk. 1 og 3
nævnte art kan meddeles tilladelse, jf. § 2,
stk. 4, såfremt dette er hjemlet i international aftale
eller ved bestemmelser fastsat af transportministeren | | 4. I § 4, stk. 4, ændres
»jf. § 2, stk. 4,« til:
»§ 2, stk. 5 og 6,«. | | | | § 4
a. Førere af de af loven omfattende
køretøjer kan godkendes, såfremt de opfylder
betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1, 2, 6 og 7, samt
de betingelser, der fastsættes i medfør af
§ 12, stk. 1, nr. 6. | | 5. I § 4 a, stk. 1, ændres
»de af loven omfattede køretøjer« til:
»taxier, limousiner og
sygetransportkøretøjer«. | | | | Stk. 2.
Taxameterkontrollanter kan godkendes, såfremt de opfylder
betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1-4, 6 og 7, samt
de betingelser, der fastsættes i medfør af
§ 12, stk. 1, nr. 9. Stk. 3.
Godkendelse af førere i medfør af stk. 1
meddeles af kommunalbestyrelsen, idet godkendelsen har samme
tidsmæssige gyldighed som gyldighedsperioden for det
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring, der er
udstedt til den pågældende. Stk. 4.
Godkendelse af taxameterkontrollanter i medfør af
stk. 2 meddeles af Færdselsstyrelsen for et tidsrum af
højst 10 år ad gangen. | | 6. I § 4 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Førere af køretøjer, som anvendes til
kørsel på grundlag af en tilladelse til offentlig
servicetrafik, skal opfylde betingelsen i overensstemmelse med i
faglig henseende at være kvalificeret til at udøve
virksomheden, jf. § 3, stk. 1, nr. 7, 1.
led.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | | | | Stk. 5. Ved
godkendelse efter stk. 1 og 2 finder § 3,
stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse. | | 7. I § 4 a, stk. 5, der bliver
stk. 6, ændres "stk. 1 og 2" til: "stk. 1 og
3". | | | | § 5. --- Stk. 4.
Tilladelsen eller godkendelsen meddeles i øvrigt på
nærmere af kommunalbestyrelsen fastsatte vilkår for
virksomhedens udøvelse, jf. § 13. | | 8. I § 5, stk. 4, ændres
»eller godkendelsen« til: »til taxikørsel
(taxibevillingen)«. | | | | § 6. --- Stk. 5.
Godkendelse af taxameterkontrollanter efter § 4 a,
stk. 2, kan tilbagekaldes eller nægtes fornyet efter
stk. 1, eller såfremt betingelserne i § 3,
stk. 1, nr. 4, 6 og 7, ikke længere er til stede. | | 9. I § 6, stk. 5, og § 8, stk. 1, ændres
"§ 4 a, stk. 2," til: "§ 4 a,
stk. 3,". | § 8.
Tilladelsen eller godkendelsen bortfalder, hvis indehaveren heraf
afgår ved døden eller ophører med at opfylde
betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1-3, § 4,
stk. 2, jf. § 3, stk. 1, nr. 1-3, eller
§ 4 a, stk. 1, jf. § 3, stk. 1, nr. 1
og 2, eller § 4 a, stk. 2, jf. § 3,
stk. 1, nr. 1-3. | | | | | | § 12, stk. 1.
Transportministeren kan fastsætte regler om ---- | | 10. I § 12, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter nr. 6 som nyt nummer: | 6) | de faglige, aldersmæssige krav m.v.,
en godkendt fører af et af loven omfattet
motorkøretøj skal opfylde, | | | 7) | betaling for behandling af
ansøgninger og for meddelelse af tilladelser og
godkendelser, herunder indeksregulering af sådan
betaling, | | »7) beklædning af førere af
taxier,« Nr. 7-12 bliver herefter nr. 8-13. | 8) | køretøjers benyttelse,
afmærkning, indretning og udstyr, herunder vedrørende
taxameter, kontrolapparat, printer, mobiltelefon, kontroldokumenter
og maksimaltakster for taxikørsel, | | | 9) | taxameterkontrollantvirksomhed, herunder
vedrørende godkendelse af taxameterkontrollanter, | | | 10) | godkendelse og drift af
bestillingskontorer, herunder tidsbegrænsning af
godkendelsen, tilbagekaldelse, nægtelse af fornyelse og
bortfald, voldgift, eksklusion og gennemførelse af
disciplinærbod, | | | 11) | andre forhold vedrørende taxi- og
sygetransportvirksomhed, herunder kontrolforanstaltninger for den
kørsel, der er undtaget fra kravet om tilladelse samt | | 11. I § 12, stk. 1, nr. 11, der
bliver til nr. 12, ændres »tilladelse samt« til
»tilladelse,«. | 12) | krav til miljøegenskaber og
energieffektivitet for de af loven omfattede
køretøjer. | | 12. I § 12, stk. 1, nr. 12, der
bliver til nr. 13, ændres
»køretøjer.« til
»køretøjer samt«. | | | | | | 13. Efter § 12, stk. nr.
12, der bliver til nr. 13, indsættes som nr. 14: | | | »14) | kommunalbestyrelsernes forhandlinger med
Regionsrådet og kommunalbestyrelsernes indberetninger til
Transportministeriet om antallet af tilladelser til offentlig
servicetrafik.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. december 2011. | | | Stk. 2. § 2,
stk. 3, i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 2, og § 12, stk. 1, nr. 7 og nr.
12-14, i lov om taxikørsel m.v., som affattet henholdsvis
ændret ved dette lovforslags § 1, nr. 10-13,
træder dog i kraft den 1. juni 2011. | | | Stk. 3. § 4 a,
stk. 2, i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 6, træder dog først i kraft
den 1. marts 2012. | | | Stk. 4. Uanset §
1, stk. 1, i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 1, kan erhvervsmæssig
personbefordring dog fortsat udføres på grundlag af
tilladelser efter lov om buskørsel, der er begrænset
til kørsel med motorkøretøjer indrettet til
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, i
tilknytning til kontrakt med et trafikselskab om almindelig
rutekørsel. |
|