Fremsat den 23. marts 2011 af
undervisningsministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godtgørelse
og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Tilpasninger med henblik på at
modvirke utilsigtet anvendelse af godtgørelsesordningen,
tilpasninger på grund af digitalisering m.v.)
§ 1
I lov nr. 639 af 14. juni 2010 om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »godtgørelse eller
tilskud til befordring« til: »godtgørelse og
tilskud til befordring«.
2. I
§ 1 udgår »eller
arbejdsmulighed«.
3. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
de betingelser, der skal være opfyldt for at opnå
godtgørelse og tilskud til befordring, jf. stk. 1, og kan
herunder fastsætte nærmere regler om, hvilke former for
beskæftigelse der kan berettige til godtgørelse og
tilskud til befordring.«
4. I
§ 3, stk. 1, indsættes efter
»opnå godtgørelse«: »og tilskud til
befordring«.
5. § 3,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke godtgørelsesordninger der er omfattet af stk. 1,
nr. 2, og regler om hvilke offentlige ydelser der er omfattet af
stk. 1, nr. 3.«
6. I
§ 5, stk. 1, og stk. 2, 2. pkt., udgår »eller
arbejdsmulighed«.
7. § 5,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, at der ikke kan udbetales godtgørelse efter stk. 1 til
en deltager, der har deltaget i den samme uddannelse flere gange
med godtgørelse inden for det samme kalenderår.
Endvidere kan undervisningsministeren fastsætte en
øvre grænse for det antal uger, beregnet på
grundlag af en normeret ugentlig arbejdstid, jf. stk. 2, for hvilke
der kan udbetales godtgørelse til den enkelte deltager inden
for det samme kalenderår.«
8. I
§ 5 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
godtgørelse efter stk. 2, herunder regler om, i hvilket
omfang der kan ydes godtgørelse til
deltidsbeskæftigede deltagere i uddannelse.«
9. I
§ 7 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der ikke
kan ske udbetaling af godtgørelse til arbejdsgivere, jf.
stk. 1, før det er konstateret, at der er sket lovpligtig
indberetning til indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, af lønoplysninger for den periode, hvori
uddannelsen har fundet sted.
Stk. 3.
Uddannelsesstyrelsen kan til brug for administrationen af
godtgørelse og tilskud til befordring få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret. Tilsvarende gælder for
arbejdsløshedskasserne, dog kun for så vidt
angår oplysninger om arbejdsløshedskassens egne
medlemmer. Oplysningerne er undergivet tavshedspligt i
arbejdsløshedskasserne. Straffelovens §§ 152 og
152 c-152 f finder anvendelse.«
10. I
§ 8 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Tilskud
til befordring kan udbetales til en arbejdsgiver, hvis denne er
forpligtet til enten at udbetale et beløb, der mindst svarer
til det befordringstilskud, som lønmodtageren ellers kunne
have fået udbetalt, eller til at afholde alle udgifter til
lønmodtagerens befordring i forbindelse med uddannelsen. Det
er en betingelse, at lønmodtageren har godkendt, at
udbetaling af tilskud til befordring sker til
arbejdsgiveren.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
11. § 8,
stk. 3, der bliver stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud til befordring, herunder om, at der ikke kan opnås
tilskud til befordring, hvis der ikke kan opnås
godtgørelse, jf. § 5. Undervisningsministeren kan
desuden fastsætte en bagatelgrænse for udbetaling af
tilskud til befordring.«
12. §18, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Registre,
som er oprettet af undervisningsministeren efter stk. 1, kan
samkøres i det omfang, det tjener administrative eller
tilsynsmæssige formål. Registrene kan ligeledes
samkøres med Skatteministeriets registre med henblik
på kontrol af, om en arbejdsgiver har foretaget lovpligtig
indberetning til indkomstregisteret, jf. § 7, stk. 2.
Arbejdsløshedskassernes registre kan også, med henblik
på kontrol af, om en arbejdsgiver har foretaget lovpligtig
indberetning til indkomstregisteret, samkøres med
Skatteministeriets registre for så vidt angår den
enkelte arbejdsløshedskasses egne medlemmer. Registre,
oprettet af undervisningsministeren efter stk. 1, kan endelig
samkøres med arbejdsløshedskassernes registre med
henblik på kontrol af, om tilskudsbetingelserne er
opfyldt.«
13. I
§ 19 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indgivelse og behandling af klage, herunder om frister for
behandlingen af klagen.«
§ 2
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 381 af 26. marts 2010, som
ændret ved § 22 i lov nr. 639 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændring:
1. § 21,
stk. 1-3, affattes således:
Ȥ 21. Deltagere i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, og deltagere i individuel
kompetencevurdering efter denne lov, kan opnå tilskud til
kost og logi, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Det er en
betingelse for adgangen til at modtage tilskud til kost og logi, at
deltageren opfylder betingelserne for tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Stk. 3. Tilskuddet til
deltagere til kost og logi bortfalder i det omfang, hvori
uddannelsesstedet modtager tilskud fra staten for at yde kost og
logi til de pågældende. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom og herunder bestemme, at tilskuddet
ikke eller kun delvist bortfalder.«
§ 3
Stk. 1.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 10
og 13 træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af muligheden for at deltage i uddannelse
med godtgørelse efter fratræden
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Afskaffelse af muligheden for tilskud til befordring
til ikke beskæftigede og en række andre
grupper
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Præcisering af, hvilke offentlige ydelser, der
tilsigter at dække leveomkostningerne, der afskærer
modtagelse af godtgørelse og tilskud til
befordring
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Afskaffelse af begrebet "godtgørelse for tabt
arbejdsmulighed"
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
2.5. Modvirkning af utilsigtet anvendelse af
godtgørelsesordningen
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Den foreslåede ordning
2.5.2.1. Begrænsning af godtgørelse til samme
uddannelse inden for et kalenderår
2.5.2.2. Begrænsning af antal uddannelsesuger med
godtgørelse inden for et kalenderår
2.5.2.3. Kontrol af, om der er udbetalt løn
2.5.2.4. Adgang til samkøring af registre
2.6. Mulighed for, at arbejdsgiveren indtræder i
deltagerens ret til tilskud til befordring
2.6.1. Gældende ret
2.6.2. Den foreslåede ordning
2.7. Regler for indgivelse af klage
2.7.1. Gældende ret
2.7.2. Den foreslåede ordning
2.8. Afskaffelse af muligheden for tilskud til kost og
logi til ikke beskæftigede samt justering af regel om kost og
logi fra uddannelsesstedet
2.8.1. Gældende ret
2.8.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og
organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
I indledning til bemærkningerne til
forslaget til ny hovedlov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, lovforslag nr. 148 af 25. februar 2010, vedtaget
som lov nr. 639 den 14. juni 2010, tilkendegives det, at et
væsentligt sigte med forslaget er at etablere retlige rammer
for digital ansøgning om godtgørelse og tilskud til
befordring. Digitaliseringen af området har til formål
at lette arbejdet med ordningen for både arbejdsgivere,
uddannelsessteder og arbejdsløshedskasser, og
digitaliseringsarbejdet blev påbegyndt kort efter lovens
vedtagelse. Det blev i den forbindelse efterhånden klart, at
der er enkelte punkter i den nye hovedlov, som bør
tilpasses, for at digitaliseringen af ansøgningsproceduren
kan ske på en måde, der mærkbart letter
administrationen og ansøgningsproceduren.
Specielt for så vidt angår tilskud
til befordring og tilskud til kost og logi har lovforslaget til
formål at forenkle tilskudssystemet og dermed lette
arbejdsgangene og mindske det manuelle arbejde ved tildeling af
tilskud. Formålet er desuden at målrette anvendelsen af
de midler, der er afsat til erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse mod personer, der er i ordinær
beskæftigelse. Midlerne tilvejebringes overvejende gennem
indbetalinger fra arbejdsgiverne gennem overførsler fra
Arbejdsgivernes Elevrefusion.
I løbet af de sidste par år er
Undervisningsministeriet og herunder Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte gennem en række konkrete sager
blevet opmærksomme på, at der i en vis
udstrækning sker en uhensigtsmæssig anvendelse af
reglerne om godtgørelse og tilskud til befordring. Ved
ændringsbekendtgørelse nr. 1545 af 27. december 2009
af bekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 om
fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., blev der
indført en stramning af adgangskravene til
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. gennem skærpede krav til
deltagernes beskæftigelse og, for så vidt angår
personer uden fast bopæl i Danmark, deres bopælsforhold
under opholdet her i landet. Herudover blev der i foråret
2010 indgået en partnerskabsaftale med skoleforeningerne om
at indføre en "nultolerancepolitik" over for brud på
det regelsæt, der regulerer AMU-området.
Nultolerancepolitikken har medført en skærpet
sanktionering i form af tilbagetrækninger af tilskud og
udbudsgodkendelser over for godkendte institutioner af udbud, der
ikke har overholdt reglerne. Det skønnes dog
nødvendigt med yderligere forholdsregler mod utilsigtet
anvendelse af godtgørelsesordningen i form af en række
stramninger af betingelserne for at modtage godtgørelse og
tilskud til befordring. I denne forbindelse foreslås det
også, at der oprettes en fælles database med
oplysninger om alle udbetalinger inden for det samlede
godtgørelsessystem, som skal være tilgængelig
for både Undervisningsministeriet og
arbejdsløshedskasserne.
Dette lovforslag har således til
formål at foretage tilpasninger, der kan smidiggøre
digitaliseringsprocessen, foretage en række stramninger, der
kan modvirke utilsigtet brug af ordningen, samt at forenkle
tilskudssystemet og målrette det mod personer i ordinær
beskæftigelse for dermed at lette arbejdsgangene for
både arbejdsgivere, uddannelsessteder og
arbejdsløshedskasser. Desuden rummer forslaget en
række mindre præciseringer.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Justering af muligheden
for at deltage i uddannelse med godtgørelse efter
fratræden
2.1.1. Gældende ret
De gældende regler for deltagelse i
uddannelse med godtgørelse omkring en opsigelse
fremgår i dag af § 2, stk. 2, nr. 1 og 2, i
bekendtgørelse nr. 564 af 8. juni 2009 om godtgørelse
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. I
overensstemmelse med at godtgørelse er forbeholdt personer i
beskæftigelse, defineres det i disse bestemmelser, hvad der
skal forstås ved beskæftigelse i en
opsigelsessituation. Det fremgår således af § 2,
stk. 2, nr. 1, at en person, der begynder på en uddannelse i
umiddelbar forlængelse af et ansættelsesforholds
ophør, anses for beskæftiget under uddannelsen, hvis
der mellem den pågældende og dennes arbejdsgiver er
indgået en aftale om deltagelse i uddannelse, før den
pågældende blev afskediget. Af § 2, stk. 2, nr. 2,
fremgår det, at en person, der er opsagt eller selv har sagt
op, og som deltager i uddannelse i opsigelsesperioden, anses for
beskæftiget. Hvis uddannelsesperioden strækker sig ud
over opsigelsesperioden, anses den pågældende fortsat
som beskæftiget, hvis den pågældende har
fået adgang til uddannelsen, før den
pågældende blev sagt op eller selv sagde op.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
I forslaget til den kommende nye hovedlov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lovforslag nr. L 148,
fremsat den 25. februar 2010, tilkendegives det i
bemærkningerne til § 2, stk. 2, at "Det er tillige
hensigten at anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler
om, at opsagte og fratrådte lønmodtagere i visse
tilfælde kan opnå godtgørelse, som det er
tilfældet efter den gældende bekendtgørelse om
godtgørelse".
Det forekommer imidlertid, at den gældende
bekendtgørelse, jf. ovenfor, udstrækker beskyttelsen
af lønmodtagerens interesse i at kunne
færdiggøre et uddannelsesforløb meget langt ved
også at dække tilfælde, hvor den
pågældende selv har sagt op. Det er derfor hensigten at
justere bekendtgørelsens bestemmelser med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse således, at der kun
vil være mulighed for at afslutte en uddannelse med
godtgørelse ud over fratrædelsestidspunktet, hvis den
pågældende er blevet afskediget, men ikke i
tilfælde, hvor den pågældende selv har sagt
op.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.2. Afskaffelse af muligheden
for tilskud til befordring til ikke beskæftigede og en
række andre grupper
2.2.1. Gældende ret
Efter de nu gældende regler er
målgruppen for tilskud til befordring beskæftigede
lønmodtagere, selvstændige erhvervsdrivende samt
personer, der hverken er berettiget til dagpenge eller andre
ydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller
modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om
aktiv socialpolitik eller introduktionsydelse efter lov om
integration af udlændinge i Danmark. Det indebærer, at
en række personer uden for arbejdsmarkedet kan modtage
tilskud til befordring. Der er fx tale om pensionister, personer,
der forsørges af ægtefællen, personer, der lever
af deres formue og lignende. Definitionen af hvilke ikke
beskæftigede personer, der har mulighed for at få
tilskud til befordring, blev oprindeligt fastlagt i § 21, stk.
1, i lov nr. 446 af 10. juni 2003 om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., og er ikke ændret siden, selv om reglerne om tilskud
til befordring nu er overført til lov nr. 639 af 14. juni
2010 om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Både i henhold til de gældende regler
i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og efter reglerne i den kommende hovedlov er der
mulighed for, at en række andre grupper end de ovenfor
nævnte kan modtage tilskud til befordring, også selv om
de ikke har mulighed for at modtage godtgørelse. Der er tale
om elever på erhvervsuddannelserne, modtagere af statens
uddannelsesstøtte og statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), modtagere af offentlige ydelser, som ikke falder ind under
de kategorier, som udtrykkeligt afskærer tilskud til
befordring, jf. ovenfor, og endelig personer, som deltager i
uddannelse i deres fritid.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Hensigten med den foreslåede ordning er at
knytte godtgørelse og tilskud til befordring tæt
sammen således, at kun hvis betingelserne for at modtage
godtgørelse er opfyldt, kan der også udbetales tilskud
til befordring. Formålet er at målrette anvendelsen af
de midler, der er afsat til erhvervsrrettet voksen- og
efteruddannelse, til personer i ordinær beskæftigelse,
som er den gruppe, godtgørelsesreglerne tager sigte
på, jf. § 1 i den kommende hovedlov. Der vil tillige
være tale om en administrativ forenkling, idet enkeltsager om
tilskud til befordring fremover kan undgås.
Gruppen af ikke beskæftigede, der har
mulighed for at få tilskud til befordring, blev som
nævnt ovenfor oprindelig defineret i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser, og det fremgår af
bemærkningerne til § 21, stk. 1, i lovforslag nr. L 73,
forslag til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som blev fremsat
den 6. november 2002, at "Der vil derfor komme til at ske en
tilsvarende afgrænsning af den gruppe, der får ret til
befordringstilskud og tilskud til kost og logi svarende til gruppen
med ret til godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse".
Bemærkningsteksten har indtil nu mest haft
karakter af en hensigtserklæring, som ikke hidtil er blevet
realiseret. Gruppen af personer uden beskæftigelse, som enten
er selvforsørgende eller forsørges af
ægtefællen, har ikke på noget tidspunkt haft
mulighed for at modtage ydelser efter lov om godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, hverken
efter den nugældende lov eller den kommende, men har fortsat
mulighed for at modtage tilskud til befordring.
Det foreslås derfor, at bemyndigelsen i
§ 2, stk. 2, 2. pkt., til undervisningsministeren til at
fastsætte nærmere regler om, at personer, der er uden
beskæftigelse i Danmark, også kan opnå tilskud
til befordring, ophæves. Det indebærer, at personer,
der hverken er berettiget til dagpenge eller andre ydelser efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller modtager
kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller introduktionsydelse efter lov om integration af
udlændinge i Danmark, ikke længere får mulighed
for at opnå tilskud til befordring ved deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, og ved deltagelse i individuel
kompetencevurdering efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Det bemærkes, at de pågældende
efter den gældende lovgivning om arbejdsmarkedsuddannelser
fortsat vil have mulighed for at deltage i
arbejdsmarkedsuddannelser m.m., men de vil fremover som hidtil ikke
kunne modtage godtgørelse og, som noget nyt, heller ikke
tilskud til befordring.
Med forslaget om at ændre indledningen til
den kommende hovedlovs § 3, stk. 1, foreslås det, at
erhvervsuddannelseselever (§ 3, stk. 1, nr. 1),
uddannelsesstøttemodtagere (§ 3, stk. 1, nr. 2) og
modtagere af offentlige ydelser, der tilsigter at dække
leveomkostningerne (§ 3, stk. 1, nr. 3), også
afskæres fra at modtage tilskud til befordring, lige som de i
dag er afskåret fra at modtage godtgørelse. For de to
førstnævnte persongruppers vedkommende er der tale om
personer, som er i uddannelse, enten med løn fra en
arbejdsgiver eller med støtte fra andre
støtteordninger, og selv om det eventuelt kan være
praktisk for dem at inkludere et forløb fra det
erhvervsrettede efter- og videreuddannelsesområde i deres
igangværende uddannelse, bør det ikke føre til,
at der bliver adgang til tilskud til befordring. For den
sidstnævnte gruppes vedkommende gør det sig
gældende, at der typisk vil være tale om personer, der
kun i mindre omfang har tilknytning til arbejdsmarkedet, da de
modtager offentlige ydelser, der tilsigter at dække
leveomkostningerne.
Det bemærkes, at elever på
erhvervsuddannelserne kan modtage tilskud til befordring fra deres
arbejdsgiver, som har mulighed for at få beløbet
godtgjort via tilskud fra Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010 om
Arbejdsgivernes Elevrefusion kapitel 3.
Med forslaget til den ændrede affattelse af
§ 8, stk. 3, der bliver stk. 4, foreslås det at
bemyndige undervisningsministeren til at fastsætte
nærmere regler om, at hvis der ikke kan udbetales
godtgørelse, uanset årsagen hertil, kan der heller
ikke udbetales tilskud til befordring. Der foreslås
således en sammenknytning af betingelserne for at modtage
godtgørelse og tilskud til befordring, hvilket både
vil lette den digitale godtgørelsesadministration og
afskære den restgruppe, der ikke omfattes af de ovenfor
beskrevne ændringer, fra at modtage godtgørelse. Der
er tale om personer, der deltager i uddannelse i deres fritid. De
har ikke mulighed for at modtage godtgørelse, da de ikke har
noget tab af arbejdsindtægt under uddannelsen, men de kan i
dag modtage tilskud til befordring. Disse personer har selv valgt
at deltage i uddannelse i deres fritid, hvorfor de selv må
udrede deltagerbetalingen, og det forekommer derfor naturligt, at
de også selv må bære de befordringsudgifter, der
er forbundet med uddannelsen.
Som en konsekvens af sammenknytningen af
muligheden for at få godtgørelse og muligheden for at
få tilskud til befordring foreslås det i lovforslagets
nr. 1, at "godtgørelse eller tilskud til befordring" alle
steder i loven ændres til "godtgørelse og tilskud til
befordring", da udbetaling af tilskud til befordring alene ikke
længere vil kunne forekomme.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
3, 4 og 11, og bemærkningerne hertil.
2.3. Præcisering af,
hvilke offentlige ydelser, der tilsigter at dække
leveomkostningerne, der afskærer modtagelse af
godtgørelse
2.3.1. Gældende ret
Efter den gældende lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 8. juni
2009, har det ingen betydning for retten til at modtage
godtgørelse, at ansøgeren modtager offentlige
ydelser, der tilsigter at dække leveomkostningerne. Eneste
undtagelse herfra er, at der ikke kan modtages godtgørelse
ved siden af statens uddannelsesstøtte (SU) og statens
voksenuddannelsesstøtte (ved deltagelse i
heltidsuddannelse), jf. § 4, stk. 2, nr. 2.
Af den nye lov om godtgørelse og tilskud
til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, lov nr. 639 af 14. juni 2010, fremgår det af
§ 3, stk. 1, nr. 3, at der ikke kan opnås
godtgørelse, hvis den pågældende modtager andre
ydelser, der tilsigter at dække leveomkostningerne.
Bemærkningerne i lovforslaget, L 148 af 25. februar 2010, til
§ 3, stk. 1, nr. 3, rummer en række eksempler på,
hvad offentlig støtte til dækning af
leveomkostningerne kan være. Der kan fx være tale om
dagpenge ved sygdom og fødsel, sociale pensioner,
arbejdsløshedsdagpenge eller andre
forsørgelsesydelser under beskæftigelses- eller
sociallovgivningen. Det er hensigten at præcisere, hvilke
ydelser der er tale om, og det vil ske i den bekendtgørelse,
der vil være gældende pr. 1. juli 2011.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Som nævnt ovenfor vil det fremover ikke
være muligt at modtage godtgørelse, hvis der samtidig
modtages andre offentlige forsørgelsesydelser, men
lovteksten giver ikke mulighed for at foretage en vurdering af, om
en offentlig ydelse tilsigter at dække leveomkostningerne, og
giver heller ikke mulighed for undtagelser fra § 3, stk. 1,
nr. 3. På den baggrund foreslås det, at bemyndigelsen
til undervisningsministeren i § 3, stk. 2, til at
fastsætte nærmere regler om de betingelser, der
følger af stk. 1, nyaffattes således, at det
præciseres, at bemyndigelsen kan anvendes til at
fastsættes nærmere regler om hvilke
godtgørelsesordninger, der er omfattet af § 3, stk. 1,
nr. 2, og hvilke offentlige ydelser, der er omfattet af § 3,
stk. 1, nr. 3.
Bemyndigelsen vil bl. a. blive brugt til at
fastsætte nærmere regler om, i hvilket omfang der skal
være tale om ydelser, der tilsigter at dække
leveomkostningerne fuldt ud, eller om der blot skal være tale
om delvis offentlig forsørgelse, for at muligheden for at
modtage godtgørelse udelukkes. Det skønnes
hensigtsmæssigt med en mulighed for at præcisere, at fx
en delpension eller supplerende dagpenge, der ikke udgør et
fuldt forsørgelsesgrundlag, ikke udelukker modtagelse af
godtgørelse, men vil medføre et reduceret
godtgørelsesbeløb.
Eksempler på andre offentlige ydelser, der
kan udelukke godtgørelse efter § 3, stk. 1, nr. 3, er
forsørgelse i forbindelse med anbringelse i
døgninstitution eller i en af kriminalforsorgens anstalter,
efterløn, folkepension, kontanthjælp,
førtidspension, plejevederlag, revalideringsydelse og
tjenestemandspension.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5,
og bemærkningerne hertil.
2.4. Afskaffelse af begrebet
"godtgørelse for tabt arbejdsmulighed"
2.4.1. Gældende ret
Både i henhold til den gældende
godtgørelseslovs § 4, stk. 1, og i henhold til den
kommende lovs § 5, stk. 1, er der mulighed for at modtage
godtgørelse for tabt arbejdsmulighed. Dette begreb har
været brugt i mange år, og det betyder efter fast
praksis, at der kan gives godtgørelse til en
deltidsbeskæftiget for et antal timer, hvor den
pågældende deltager i uddannelse, men - hvis den
pågældende ikke deltog i uddannelse - ellers ville have
været ufrivilligt uden beskæftigelse. Den tabte
arbejdsmulighed beregnes som forskellen mellem det antal timer,
hvori en deltidsbeskæftiget aktuelt har beskæftigelse,
og det antal timer, som den pågældende gerne ville have
beskæftigelse og derfor står tilmeldt jobcenteret som
arbejdssøgende til; tilmeldingen til jobcenteret er
obligatorisk i forbindelse med godtgørelse for tabt
arbejdsmulighed. Praksis indebærer, at hvis en person, der
deltager i heltidsuddannelse, arbejder 25 timer om ugen og
står tilmeldt som arbejdssøgende til 37 timer om ugen,
kan der udbetales godtgørelse for 37 timer.
Godtgørelsen for de 25 timer dækker tabt
arbejdsfortjeneste, mens godtgørelsen for de sidste 12 timer
dækker tabt arbejdsmulighed.
Der er som nævnt langvarig praksis for at
godtgøre tabt arbejdsmulighed, da dette også var
muligt i henhold til den lovgivning, der var gældende
før voksen- og efteruddannelsesreformen i 2000. Hverken
regler eller praksis er i tidens løb gået dybere ind
i, om godtgørelse for tabt arbejdsmulighed korresponderer
med et egentligt tab. Tilmeldingen til arbejdsformidlingen under
den tidligere lovgivning og til jobcenteret under den
nuværende lovgivning som arbejdssøgende til et
højere timetal end det aktuelle betragtes som
tilstrækkelig dokumentation for, at der er et tab.
Efter gældende praksis kan der udbetales
godtgørelse for tabt arbejdsmulighed både til
deltidsbeskæftigede, der er arbejdsløshedsforsikrede,
og til deltidsbeskæftigede, der ikke er forsikrede.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
For at konstatere, om der er et tab for den
enkelte, er det nødvendigt at se nærmere på,
hvilke ydelser den pågældende eventuelt modtager ved
siden af lønnen for deltidsbeskæftigelsen.
For så vidt angår
arbejdsløshedsforsikrede, der arbejder på deltid og
modtager supplerende dagpenge, foreligger der et tab, hvis de
vælger at deltage i uddannelse i flere timer, end hvad der
svarer til deres arbejdstid. Det skyldes, at deres supplerende
dagpenge ophører i forbindelse med uddannelsen, da der som
hovedregel ikke må udbetales dagpenge til personer, der
deltager i uddannelse, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. § 62 a, stk. 1. Hvis de pågældende har mistet
retten til supplerende dagpenge, hvilket efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. kan ske af flere forskellige
årsager, vil de pågældende imidlertid alligevel
kunne få udbetalt godtgørelse for tabt
arbejdsmulighed, også selv om der ikke længere er et
tab at dække.
På baggrund af, at begrebet
"godtgørelse for tabt arbejdsmulighed" ikke har noget
entydigt indhold, og at det i visse situationer efter den
gældende praksis bidrager til en overkompensation til
personer, der deltager i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse,
foreslås det, at begrebet afskaffes. Med hjemmel i det under
nr. 8 foreslåede nye § 5, stk. 4, vil der i stedet for
blive fastsat nærmere regler i bekendtgørelsesform om,
i hvilket omfang deltidsbeskæftigede kan modtage
godtgørelse. For de arbejdsløshedsforsikredes
vedkommende vil retten til godtgørelse som kompensation for
mistede supplerende dagpenge blive knyttet til de relevante
bestemmelser i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Arbejdsløshedskasserne vil få til opgave at
efterprøve den enkelte uddannelsessøgendes
dagpengeret, før der kan udbetales godtgørelse, og
viser det sig, at den pågældende ikke er
dagpengeberettiget, vil der ikke kunne udbetales godtgørelse
som kompensation for mistede supplerende dagpenge. Denne kontrol
vil kunne ske digitalt.
Med hensyn til de ikke forsikrede vil der blive
fastsat regler i bekendtgørelsen om, at der kun kan ydes
godtgørelse for det antal timer, hvor de deltager i
uddannelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og
6, og bemærkningerne hertil.
2.5. Modvirkning af utilsigtet
anvendelse af godtgørelsesordningen
2.5.1. Gældende ret
Både i den gældende lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og i den kommende lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse er det forudsat, at der kun søges om
godtgørelse til uddannelsesforløb, som berettiger til
godtgørelse, og som den uddannelsessøgende rent
faktisk har deltaget i. Det forudsættes desuden, at den
uddannelsessøgende er i lønnet beskæftigelse,
og at deltagelsen i uddannelsen har medført et tab. Det er
ligeledes forudsat, at der afgives de nødvendige oplysninger
på ansøgningsskemaet, og at disse er korrekte. I begge
love er der en straffebestemmelse, som hjemler bødestraf for
afgivelse af urigtige oplysninger eller svigagtig fortielse af
oplysninger, mens grovere forhold vil kunne medføre
strengere straf efter anden lovgivning.
For så vidt angår mulighederne for at
kontrollere, om betingelserne for godtgørelse er opfyldt ved
samkøring af registre uden for Undervisningsministeriets
regi, giver lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse kun en meget
begrænset mulighed for det, da lovens § 18, stk. 3, kun
åbner mulighed for, at registre, som er oprettet af
undervisningsministeren, kan samkøres indbyrdes og med
arbejdsløshedskassernes registre med henblik på
administrative og tilsynsmæssige formål.
2.5.2. Den foreslåede
ordning
I løbet af de seneste par år er der
forekommet et stigende antal sager, hvor det er blevet
afdækket, at der er blevet søgt om godtgørelse
til personer, der af en eller flere grunde ikke er berettiget til
godtgørelse, eller hvor formålet med deltagelse i
uddannelse ikke så meget har været
opkvalificering, men snarere et ønske om at få
udbetalt godtgørelse. Der har været eksempler
på, at personer, rekrutteret fortrinsvis fra
Østeuropa, er blevet ansat alene for at deltage i
uddannelse. Der har ofte været tale om lange
uddannelsesforløb, sammensat af flere fortløbende
kurser, og der er adskillige eksempler på, at den samme
person har deltaget i det samme kursus flere gange. De
pågældende personer har ikke i alle tilfælde
fået udbetalt løn, men alligevel er der søgt om
udbetaling til arbejdsgiveren, hvilket ikke er i overensstemmelse
med de gældende regler, jf. lov om godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse §
9.
På baggrund af det stigende antal sager om
utilsigtet anvendelse af godtgørelsesordningen
skønnes der at være et behov for at modvirke
forsøgene på at opnå uberettigede udbetalinger.
Der foreslås derfor en række modforholdsregler i
lovforslagets nr. 7, 9 og 12.
2.5.2.1. Begrænsning af
godtgørelse til samme uddannelse inden for et
kalenderår
I nr. 7 foreslås det, at § 5, stk. 3,
i den kommende lov om godtgørelse og tilskud til befordring
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
nyaffattes således, at den kommer til at indeholde to
bemyndigelser til undervisningsministeren. Den ene bemyndigelse kan
anvendes til at fastsætte nærmere regler om, at
der ikke kan udbetales godtgørelse til en deltager, der har
deltaget i den samme uddannelse flere gange inden for det samme
kalenderår. Det er hensigten at begrænse antallet af
godtgørelsesudløsende deltagelse i samme
uddannelse til tre gange, hvilket skaber en parallel til det
øvrige uddannelsessystem, hvor man typisk kan gå
til eksamen tre gange. Hvis den uddannelsessøgende
vitterligt har behov for at deltage mere end tre gange, vil det
fortsat kunne ske, men uden godtgørelse. Alternativt
må den pågældende vente til året efter,
hvor der vil være mulighed for at gentage kurset endnu en
gang med godtgørelse.
Når der ikke er fastsat et bestemt antal
gange, hvor det er muligt at deltage i den samme uddannelse med
godtgørelse, i lovteksten, skyldes det, at
Uddannelsesstyrelsen ønsker at gøre erfaringer med
ordningen. Skulle det så vise sig, at er behov for at
fastsætte et højere eller lavere antal gange, hvor det
er muligt at deltage i den samme uddannelse med godtgørelse,
kan ændringen hurtigt foretages i
bekendtgørelsesform.
Det bemærkes, at der i den tidligere
omtalte bekendtgørelse nr. 1545 af 27. december 2009 om
ændring af bekendtgørelsen om fælles
kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser i § 8,
stk. 8, findes en regel om, at en ansøgning om optagelse
på en arbejdsmarkedsuddannelse kan afslås, hvis en
ansøger har deltaget i flere uddannelser end
nødvendigt af erhvervsmæssige årsager. Denne
regel har imidlertid vist sig vanskeligt anvendelig i praksis,
da et afslag forudsætter en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfælde. En fast grænse som nævnt ovenfor vil
kunne administreres digitalt på længere sigt, se
nærmere under 2.5.2.4.
Det bemærkes desuden, at hvis en uddannelse
ændres, fx som følge af den tekniske udvikling, vil
der efter omstændighederne ikke være tale om deltagelse
i den samme uddannelse. Uddannelser, der principielt drejer sig om
at bibringe deltagerne de samme kompetencer, fx
gulvlæggeruddannelsen, men inden for forskellige
materialetyper så som træ, metal eller plastic, vil
blive betragtet som forskellige uddannelser.
2.5.2.2. Begrænsning af
antal uddannelsesuger med godtgørelse inden for et
kalenderår
Den anden bemyndigelse i § 5, stk. 3, kan
anvendes til at fastsætte regler om, at en bestemt
uddannelsessøgende kun kan deltage i uddannelse med
godtgørelse i et bestemt antal uger, beregnet på
grundlag af en normeret ugentlig arbejdstid, pr. kalenderår.
Dermed fastlægges en øvre grænse for, hvor meget
uddannelse den enkelte kan deltage i med godtgørelse. Har
den pågældende yderligere uddannelsesbehov, vil
der efter den gældende lovgivning om
arbejdsmarkedsuddannelser fortsat være mulighed for at
deltage i uddannelsesforløb, men uden
godtgørelse, lige som det vil være muligt at
vente til året efter, hvor der igen vil være adgang til
et vist antal uger med godtgørelse.
Grænsen vil blive fastsat under hensyntagen
til, at den ikke må lægge hindringer i vejen for en
gennemsnitlig standard-uddannelsessøgende. Et udtræk
fra Undervisningsministeriets statistik over antal årselever
fordelt på kursusvarighed og elevuger i årene 2004-2009
viser for alle årene, at et meget stort antal personer
deltager i uddannelse i op til en uge pr. år (360.867
personer i 2009). Når det drejer sig om deltagelse i
uddannelse i 2 uger pr. år, falder deltagerantallet til under
10 pct. (24.881 personer i 2009), og ved deltagelse i uddannelse i
op til 6 uger pr. år falder antallet af deltagere yderligere
(5.608 personer i 2009). En grænse på 10 uger forventes
derfor at tilgodese langt de fleste deltageres behov.
Også for så vidt angår den
foreslåede øvre grænse for deltagele i
uddannelse med godtgørelse fremgår det præcise
ugetal ikke af lovteksten, og det skyldes også, at
Uddannelsesstyrelsen ønsker at gøre erfaringer med
ordningen. Skulle der være behov for det, vil den øvre
grænse hurtigt kunne ændres i
bekendtgørelsesform.
Det bemærkes, at lange
uddannelsesforløb som fx erhvervsuddannelse+,
grundlæggende voksenuddannelse,
arbejdsmarkedsuddannelser tilrettelagt som særlige
uddannelser for flygtninge og indvandrere og visse andre
uddannelser, hvortil der er knyttet særlige myndighedskrav,
vil blive undtaget fra ugebegrænsningen.
2.5.2.3. Kontrol af, om der er
udbetalt løn
Som en yderligere foranstaltning til at modvirke
utilsigtet brug af godtgørelsesordningen foreslås der
indsat et nyt stk. 2 i § 7, som bemyndiger
undervisningsministeren til at fastsætte nærmere
regler om, at en arbejdsgiver ikke kan indtræde i den
ansattes ret til godtgørelse, før det er konstateret,
at der er sket lovpligtig indberetning af lønoplysninger til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister
(e-indkomstregisteret) for den periode, hvori uddannelsen har
fundet sted.
Det er efter § 7, stk. 1, en betingelse for,
at arbejdsgiveren kan indtræde i den ansattes ret til
godtgørelse, at der udbetales sædvanlig
løn i uddannelsesperioden. Alligevel har de konkrete sager,
der er opstået inden for de sidste par år, givet
anledning til mistanke om, at denne betingelse ikke altid
overholdes. Der er eksempler på, at det er sandsynligt, at
arbejdsgiveren slet ikke udbetaler løn, men alligevel
modtager godtgørelsesbeløbet, hvorefter en del
af beløbet udbetales til medarbejderen, mens arbejdsgiveren
beholder resten af beløbet til dækning af fx udgifter
ved, at medarbejderen er hentet til Danmark fra udlandet. Det
bemærkes, at der i sager af denne art typisk er afgivet
urigtige oplysninger på ansøgningsskemaet om
godtgørelse.
Indførelse af muligheden for at
undersøge gennem e-indkomstregisteret om der er indberettet
lønoplysninger i uddannelsesperioden, vil afskære
sager som ovenfor beskrevet, for hvis det viser sig, at der ikke er
indberettet lønoplysninger i perioden, vil der heller ikke
blive udbetalt godtgørelse.
Det er hensigten at fastsætte nærmere
regler om, at hvis der ikke er sket lovpligtig indberetning af
lønoplysninger til e-indkomstregisteret inden for en
nærmere fastsat frist på fx to måneder, vil
ansøgningen om godtgørelse blive afslået.
Ansøgningen vil kunne tages op igen, hvis der efter fristens
udløb forelægges dokumentation for, at der er sket
indberetning. Der vil også blive fastsat en frist for
genoptagelse af sagen.
For at en kontrol gennem e-indkomstregisteret kan
være retvisende, kan den tidligst finde sted den 11. i
måneden efter, at uddannelsesperioden er afsluttet, da
lønoplysninger skal være indrapporteret til
e-indkomstregisteret senest den 10. i måneden efter
udløbet af den kalendermåned, oplysningerne
vedrører, jf. lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et
indkomstregister § 4, stk. 1. Det kan betyde, at
godtgørelsesbeløb kommer senere til udbetaling end i
dag.
For at såvel Uddannelsesstyrelsen som
arbejdsløshedskasserne kan få adgang til de
nødvendige oplysninger i e-indkomstregisteret,
foreslås også indsat et nyt stk. 3 i § 7 om, at
der kan gives terminaladgang. Da der er tale om adgang til
følsomme oplysninger, foreslås det også, at
oplysningerne er undergivet tavshedspligt i
arbejdsløshedskasserne.
2.5.2.4. Adgang til
samkøring af registre
Med forslaget til den ændrede affattelse af
§ 18, stk. 3, tilsigtes det at give mulighed for, at
Undervisningsministeriets registre med oplysninger om
godtgørelse og tilskud til befordring kan samkøres
med Skatteministeriets e-indkomstregister med henblik på at
klarlægge, om der er sket den lovpligtige indberetning af
lønoplysninger til e-indkomstregisteret. Desuden
foreslås det, at arbejdsløshedskasserne, der
står for ca. 90 pct. af administrationen på
godtgørelsesområdet, får den samme adgang til at
foretage samkøring med e-indkomstregisteret for så
vidt angår egne medlemmer.
Det bemærkes, at de eksisterende registre
ikke i tilstrækkeligt omfang giver mulighed for at indhente
oplysninger om den samlede godtgørelsesadministration, dvs.
oplysninger både om den del, som
arbejdsløshedskasserne administrerer, og om den del, som
Uddannelsesstyrelsen administrerer. Det er derfor hensigten
på lidt længere sigt at opbygge en database, som skal
rumme samtlige oplysninger, og hvor det vil være muligt at
foretage udtræk til belysning af en persons samlede forbrug
af uddannelse med godtgørelse inden for et bestemt tidsrum,
uanset om den pågældende er
arbejdsløshedsforsikret eller ej, skifter forsikringsstatus
under vejs eller skifter fra den ene arbejdsløshedskasse til
den anden.
Indtil den påtænkte database er
opbygget, vil det ikke være muligt at kontrollere en
række oplysninger digitalt. I stedet for vil der kunne
indføjes rubrikker på ansøgningsskemaet om
godtgørelse, hvor arbejdsgivere og lønmodtagere selv
må afgive oplysninger om fx deltagelse i samme kursus flere
gange og det samlede kursusforbrug inden for et
kalenderår.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, 9
og 12, og bemærkningerne hertil.
2.6. Mulighed for, at
arbejdsgiveren indtræder i deltagerens ret til tilskud til
befordring
2.6.1. Gældende ret
Efter de nugældende regler kan tilskud til
befordring alene udbetales til den
uddannelsessøgende/lønmodtageren. Der er ikke
mulighed for, at arbejdsgiveren kan modtage tilskuddet som refusion
eller indtræde i retten til tilskud, således som det er
tilfældet for godtgørelsens vedkommende efter
henholdsvis den gældende og den kommende lov. Hvis
arbejdsgiveren skal kunne modtage tilskuddet, skal
lønmodtageren i hvert enkelt tilfælde give
arbejdsgiveren en fuldmagt.
Det bemærkes, at satsen for tilskuddet til
befordring ikke fastsættes i loven, men ved
bekendtgørelse. I overensstemmelse med "Aftale om
genopretning af dansk økonomi" fra maj 2010 er satsen for
tilskud til befordring nu harmoniseret med Skatterådets
satser, som fremgår af bekendtgørelse nr. 1088 af 10.
november 2009 om Skatterådets satser for 2010
vedrørende fradrag for befordring mellem hjem og
arbejdsplads og udbetaling af skattefri godtgørelse for
erhvervsmæssig befordring. Harmoniseringen er sket ved
udstedelse af bekendtgørelse nr. 1163 af 7. oktober 2010 om
ændring af bekendtgørelse om tilskud til befordring
ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i
en fælles kompetencebeskrivelse. Tilskuddet udgør i
2011 1,00 kr. pr. km.
2.6.2. Den foreslåede
ordning
Med forslaget i nr. 10 om at indsætte et
nyt stk. 3 i § 8 skabes en mulighed for, at tilskud til
befordring kan udbetales til arbejdsgiveren. Det er en betingelse,
at arbejdsgiveren er forpligtet, fx ved overenskomstbestemmelser, i
forhold til lønmodtageren til enten at ville udbetale et
beløb, der mindst svarer til det statslige tilskud til
befordring, eller til at påtage sig at afholde alle udgifter
til lønmodtagerens transport i forbindelse med et
uddannelsesforløb. Desuden er det en betingelse, at
lønmodtageren har godkendt, at udbetaling af tilskud til
befordring kan ske til arbejdsgiveren.
Forslaget om at skabe mulighed for, at tilskud
til befordring kan udbetales til arbejdsgiveren skyldes, at
arbejdsgivernes organisationer har gjort opmærksom på,
at det fremgår af et antal overenskomster, at
lønmodtagerne har krav på tilskud til befordring fra
arbejdsgiveren. Det giver en enklere administration, at
lønmodtagerens statslige tilskud til befordring kommer til
udbetaling til arbejdsgiveren, i stedet for at arbejdsgiveren
efterfølgende skal kræve det tilbagebetalt fra
lønmodtageren som refusion af det overenskomstmæssige
tilskud, som arbejdsgiveren har udbetalt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10,
og bemærkningerne hertil.
2.7. Regler for indgivelse af
klage
2.7.1. Gældende ret
Der er ikke med den nuværende formulering
af klagebestemmelsen i § 19 i lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse mulighed for at fastsætte nærmere
regler om indgivelse af klage.
2.7.2. Den foreslåede
ordning
Det skønnes hensigtsmæssigt at have
mulighed for at fastsætte nærmere regler om indgivelse
af klage, således at det i bekendtgørelsesform kan
præciseres, hvorledes sagsgangen er for afgørelser,
der er truffet af henholdsvis arbejdsløshedskasserne,
uddannelsesstederne og Uddannnelsesstyrelsen. Det foreslås
derfor, at der indsættes et nyt stk. 5 i § 19, der
bemyndiger undervisningsministeren til at fastsætte
nærmere regler for indgivelse af klage. Reglerne vil blive
udformet på linje med hvad der gælder i dag, og der
henvises til § 20 i bekendtgørelse nr. 564 af 8. juni
2009 om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen
og efteruddannelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 13,
og bemærkningerne hertil.
2.8. Afskaffelse af muligheden
for tilskud til kost og logi til ikke beskæftigede samt
justering af regel om kost og logi fra uddannelsesstedet
2.8.1. Gældende ret
Ifølge § 21, stk. 1, i den
gældende lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 381 af 26. marts 2010, kan
beskæftigede lønmodtagere, selvstændige
erhvervsdrivende og personer, der hverken er berettigede til
dagpenge eller ydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. eller modtager kontanthjælp eller starthjælp efter
lov om en aktiv socialpolitik eller introduktionsydelse efter lov
om integration af udlændinge i Danmark, opnå tilskud
til kost og logi ved indkvartering og til dækning af udgifter
til befordring ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse,
og ved deltagelse i individuel kompetencevurdering efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Det er dog ifølge stk. 2 en betingelse for
at opnå ydelser efter stk. 1, at den pågældende
ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed overstiger en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse,
der kan sidestilles hermed, med mindre uddannelsen ikke har
været anvendt de sidste 5 år.
Foruden beskæftigede - lønmodtagere
og selvstændige - kan selvforsørgende således
opnå tilskud til kost og logi ved deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelse. Endvidere er andre grupper, der - fx
på grund af forhold omkring deres beskæftigelse,
herunder beskæftigelsesgraden eller andre indkomster så
som statens uddannelsesstøtte - fremover vil være
udelukket fra at modtage tilskud til befordring ved deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelse, omfattet af den aktuelle målgruppe
for tilskud til kost og logi. Reglerne om tilskud til kost og logi
indeholder heller ikke en begrænsning svarende til § 8,
stk. 2, i den kommende lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, hvorefter der ikke kan opnås tilskud til
befordring, hvis uddannelsen foregår på den virksomhed,
hvor deltageren er ansat.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. § 21,
stk. 3, bestemmer, at tilskud til kost og logi bortfalder helt
eller delvist, hvis uddannelsesstedet yder kost og logi.
2.8.2. Den foreslåede
ordning
Det vil umiddelbart give anledning til
usikkerhed, hvis der sker en forskellig afgrænsning med
hensyn til to former for tilskud til afholdelse af udgifter, der er
fremkaldt af den samme situation, nærmere bestem deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Der henvises til afsnit 2.1.2.,
2.3.2., 2.4.2., 2.5.2.1. og 2.5.2.2. i bemærkningerne ovenfor
vedrørende de begrænsninger i målgruppen for
tilskud til befordring, som dette lovforslag rummer. Hertil kommer
den ovennævnte regel, der udelukker tilskud til befordring
ved undervisning på den virksomhed, hvor deltageren er
beskæftiget, men som ikke har noget sidestykke
vedrørende kost og logi.
Af hensyn til overskueligheden for både
deltagerne og uddannelsesinstitutionerne foreslås der nu
indført en regel, som vil sikre parallelitet mellem tilskud
til befordring og tilskud til kost og logi. Dette vil navnlig - i
lighed med, hvad der foreslås vedrørende tilskud til
befordring, jf. afsnit 2.2.2. ovenfor - indebære, at tilskud
til kost og logi fremover vil være forbeholdt
beskæftigede. Begrundelsen for ændringen er for
så vidt angår personer uden beskæftigelse den
samme som begrundelsen for at ændre befordringsreglerne,
nemlig at det ikke forekommer rimeligt at opretholde en
tilskudsordning, der tilgodeser personer uden for arbejdsmarkedet.
Dette svarer til, hvad der er tilkendegivet ovenfor, men også
herudover taler praktiske hensyn for, at der også på
andre punkter bør gælde samme regler om, hvem der kan
komme i betragtning til tilskuddene.
Det må endvidere forventes, at
uddannelsesstederne fremover vil tilbyde deltagere i
arbejdsmarkedsuddannelser, undervisning i enkeltfag, der er optaget
i en fælles kompetencebeskrivelse, og individuel
kompetencevurdering kost og logi på varierende vilkår,
og strukturen omkring tilskud til dels institutioner, dels
deltagere kan vise sig at skulle justeres på længere
sigt. Derfor foreslås bestemmelsen i § 21, stk. 3,
tilpasset således, at den svarer til situationen i dag, men
giver undervisningsministeren mulighed for at udstede regler, som
mere nuanceret tager højde for samspillet mellem kost og
logi, tilvejebragt af uddannelsesstedet, og retten til tilskud.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget indebærer, at der skabes
hjemmel til, at der i bekendtgørelsesform kan ske en
begrænsning af antallet af uddannelsesuger med
godtgørelse inden for et kalenderår. På baggrund
af Uddannelsesstyrelsens statistik over forbruget af
godtgørelse blandt personer, der ikke er
arbejdsløshedsforsikrede, kan det med meget betydelig
usikkerhed skønnes, at med en grænse på 10 uger
pr. kalenderår vil ca. 1,4 pct. af
godtgørelsesmodtagerne blive berørt, og det vil
medføre en mindreudbetaling af godtgørelse på
60 mio. kr. om året i 2012-aktivitetsniveau, svarende til 5,5
pct. af den samlede godtgørelsesbevilling.
Lovforslaget indebærer ligeledes, at der
skabes hjemmel til, at der i bekendtgørelsesform kan ske en
begrænsning af det antal gange, hvor en person kan deltage i
den samme uddannelse inden for et kalenderår. Med en
begrænsning på tre gange kan det skønnes med
meget betydelig usikkerhed, at ca. 0,9 pct. af det antal personer,
der modtager godtgørelse, vil blive berørt. Af disse
vil 0,3 pct. også blive berørt af den ovennævnte
begrænsning af det samlede antal uddannelsesuger. De
resterende 0,6 pct. vil få en mindreudbetaling af
godtgørelse svarende til ca. 12 mio. kr. om året i
2012-aktivitetsniveau, svarende til ca. 1,1 pct. af den samlede
godtgørelsesbevilling.
Lovforslaget rummer desuden en bestemmelse om, at
en arbejdsgiver ikke kan indtræde i retten til en ansats ret
til godtgørelse, før det er konstateret, at der er
sket lovpligtig indberetning af lønoplysninger til
e-indkomstregisteret for den periode, hvori uddannelsen har fundet
sted. Uddannelsesstyrelsen har i de senere år haft en
række sager, hvor godtgørelsen er blevet udbetalt som
refusion til virksomheder, selv om der var begrundet mistanke om,
at der ikke var udbetalt løn i uddannelsesperioden, men der
har ikke været mulighed for at undersøge det
nærmere. Det vides ikke, hvor mange personer det drejer sig
om, men hvis det antages, at der ikke indberettes
lønoplysninger for ca. 1 pct. af
godtgørelsesansøgerne, vil en afvisning af disse
ansøgninger fremover medføre en reduktion af
udgifterne til godtgørelse på ca. 10 mio. kr.
årligt i 2012-aktivitetsniveau.
De ovennævnte reduktioner af
uddannelsesdage og dermed af udgifterne til godtgørelse vil
også medføre reducerede udgifter til tilskud til
befordring. Reduktionen vil udgøre ca. 5 mio. kr.
årligt i 2012-aktivitetsniveau. For så vidt angår
tilskud til kost og logi skønnes reduktionen at
udgøre 9 mio. kr. årligt i 2012-aktivitetsniveau.
Lovforslaget indeholder også bestemmelser
om, at der fremover ikke vil kunne udbetales tilskud til
befordring, hvis der ikke kan udbetales godtgørelse, uanset
årsagen hertil. Det skønnes, at ca. 1.300 personer
herefter ikke vil kunne modtage tilskud til befordring, og det
medfører en reduktion i udgifterne til tilskud til
befordring på 0,1 mio. kr. årligt i
2012-aktivitetsniveau.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser om,
at det er en forudsætning for tilskud til kost og logi, at
deltageren opfylder betingelserne vedrørende tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Det forventes, at denne betingelse vil reducere
udgifterne til kost og logi med 0,2 mio. kr. årligt i
2012-aktivitetsniveau.
Tilretning som følge af dette lovforslag
af Uddannelsesstyrelsens it-systemer til administration og
udbetaling af godtgørelse til de ikke
arbejdsløshedsforsikrede, herunder kontrolkørsler op
imod e-indkomstregisteret, skønnes at medføre en
engangsudgift på 0,8 mio. kr. samt udgifter til
løbende vedligeholdelse på 0,2 mio. kr. om
året.
Etableringen af en ny fælles database til
brug for godtgørelsesadministrationen har til formål
at kunne opbevare og stille oplysninger til rådighed om
såvel forsikrede som ikke forsikrede
godtgørelsesmodtagere, samt muliggøre en kontrol af,
om uddannelsessøgende har deltaget i den samme uddannelse
med godtgørelse mere end 3 gange på et år, lige
som det skal kunne kontrolleres, om uddannelsessøgende har
deltaget i uddannelse med godtgørelse i mere end 10 uger
på et år. Desuden vil den fælles database kunne
samle alle oplysninger fra både Undervisningsministeriet og
arbejdsløshedskasserne, hvilket vil kunne effektivisere
tilsynsarbejdet og give et mere præcist overblik over, hvad
godtgørelsesmidlerne anvendes til.
Det skønnes, at udgifter til etablering af
den fælles database udgør en engangsudgift på
11,5 mio. kr. samt udgifter til løbende vedligeholdelse
på 2,3 mio. kr. om året. Det forudsættes, at
arbejdsløshedskasserne afholder eventuelle udgifter, der
måtte være i forbindelse med
arbejdsløshedskassernes opkobling til systemet samt
anvendelsen heraf.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vil medføre, at
godtgørelse, som skal udbetales til arbejdsgivere, fordi de
udbetaler løn til deres medarbejdere under disses
uddannelse, kan blive udbetalt senere end i dag, da der
først skal ske en kontrol ved hjælp af
e-indkomstregisteret af, om der er indberettet
lønoplysninger. Dette kan først ske efter udgangen af
den måned, hvori uddannelsen har fundet sted eller er
afsluttet. Den lidt senere udbetaling af godtgørelsen kan
medføre en minimal likviditetsforringelse for
virksomhederne.
Lovforslaget vil også medføre, at
tilskud til befordring i en række tilfælde vil kunne
udbetales til arbejdsgivere. Det medfører en administrativ
lettelse og en lille likviditetsforbedring for virksomhederne.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringen (CKR)
med henblik på vurdering af, om forslaget skal
forelægges for Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR finder ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt for virksomhedspanelet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
A-kassernes Samvirke, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, ASE, ATP, Bestyrelsesforeningen for
professionshøjskoler, Bestyrelsesforeningen for social- og
sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk El-Forbund, Dansk Erhverv, Dansk
Metal, Danske Erhvervsskoler - bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
- lederne, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det centrale Handicap Råd, DI - Organisation
for erhvervslivet, Fagligt Fælles Forbund - 3F, FOA - Fag og
Arbejde, Forbundet Træ-Industri-Byg i Danmark, Foreningen af
Direktører og Forstandere ved AMU-centrene,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Handelsskolernes Lærerforening,
HK/Danmark, KL (Kommunernes Landsforening), Konkurrencestyrelsen,
Landorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
kursusstuderende (LAK), Ledernes Hovedorganisation, Nærings-
og Nydelsesmiddelarbejderforbundet, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet),
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
SOSU-lederforeningen, TEKNIQ og Uddannelsesforbundet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at
medføre mindreudgifter til godtgørelse på ca.
82,0 mio. kr. årligt i 2012-niveau og mindreudgifter til
tilskud til befordring på 5,1 mio. kr. årligt i
2012-aktivitetsniveau, lige som der forventes mindreudgifter til
tilskud til kost og logi på 9,2 mio. kr. årligt,
også i 2012-aktivitetsniveau. | Lovforslaget skønnes at
medføre engangsudgifter til etablering og systemtilretning
på 12,3 mio. kr., og merudgifter på 2,5 mio. kr.
årligt til drift. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Lovforslaget skønnes at kunne
medføre minimale likviditetsforringelser for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 4 og 11
Da det er hensigten at sammenknytte retten til
tilskud til befordring med retten til godtgørelse
således, at der kun er ret til tilskud til befordring, hvis
der også er ret til godtgørelse, er det
nødvendigt at ændre formuleringen "godtgørelse
eller tilskud til befordring" til "godtgørelse og tilskud
til befordring" i alt 7 steder i loven.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 2, 6 og 8
Begrebet "godtgørelse for tabt
arbejdsmulighed" stammer oprindelig fra arbejdsmarkedslovgivningen,
og har eksisteret i mange år. Det siges fx i en vejledning
fra 1990, at "tab af arbejdsmuligheder er tilstrækkeligt til
at opnå godtgørelse", og der gives som eksempel, at en
hjemmearbejdende husmoder vil have ret til godtgørelse, hvis
kursusdeltagelsen forhindrer hende i at påtage sig et
arbejde. I tidens løb er betingelserne blevet strammet,
så der nu skal være tale om personer, der er i
beskæftigelse, men med et mindre timetal, end de egentlig
gerne vil have. De skal desuden stå tilmeldt jobcenteret som
arbejdssøgende til det højere timetal, som de gerne
vil have.
De foreslåede ændringer i nr. 2 og 6
tilsigter at afskaffe begrebet "godtgørelse for tabt
arbejdsmulighed", og gennem en bemyndigelse til
undervisningsministeren, som foreslås i nr. 8, erstatte det
med nærmere regler om, i hvilket omfang der kan ydes
godtgørelse til deltidsbeskæftigede deltagere i
uddannelse. Reglerne vil blive udformet således, at der ikke
længere kan udbetales godtgørelse, hvis den
pågældende ikke mister en ydelse, som ellers ville
være blevet udbetalt som supplement til lønnen for
deltidsarbejdet. Hermed understreges det, at der kun kan ydes
godtgørelse, hvis der reelt er lidt et tab.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.
Til nr. 3
Den foreslåede nyaffattelse af § 2,
stk. 2, i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
indebærer, at der kan fastsættes nærmere regler
om, hvilke former for beskæftigelse der kan berettige til
godtgørelse og tilskud til befordring.
Den foreslåede bestemmelse vil blive
anvendt til at præcisere, i hvilket omfang en person, der
selv har sagt op, kan modtage godtgørelse i forbindelse med
uddannelse, der ligger efter den pågældendes
fratræden.
Nyaffattelsen af § 2, stk. 2,
indebærer tillige, at bemyndigelsen til
undervisningsministeren til at fastsætte regler om, at
personer uden beskæftigelse kan opnå tilskud til
befordring, ophæves. Dermed kan personer, der er
selvforsørgende, og personer, der forsørges af
ægtefællen, ikke længere modtage tilskud til
befordring, se også ovenfor under Til nr. 1, 4 og 11.
Godtgørelsesordningens karakter af at være forbeholdt
for beskæftigede understreges hermed.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 5
Forslaget i nr. 5 om en præcisering i
lovens § 3, stk. 2, af, at undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvilken betydning det har
for muligheden for at modtage godtgørelse, at den
pågældende modtager andre offentlige ydelser, der
tilsigter at dække leveomkostningerne, giver mulighed for en
uddybning i bekendtgørelsesform af, hvilke ydelser der er
tale om. Der vil blive tale om en vis grad af parallelisering med
SU-området, hvor der i længere tid har ligget en
vejledning på hjemmesiden
www.su.dk
med en opregning af, hvilken anden offentlig
støtte der udelukker SU. Præciseringen vil også
gøre det muligt at fastsætte nærmere regler om,
at kun ydelser, der tilsigter at dække leveomkostningerne
fuldt ud, vil udelukke modtagelse af godtgørelse.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 7
Den foreslåede ændrede affattelse af
§ 5, stk. 3, indebærer, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, at der
kun kan udbetales godtgørelse ved deltagelse i den samme
uddannelse et begrænset antal gange, ligesom der kun kan
udbetales godtgørelse ved deltagelse i uddannelse i et
begrænset antal uger pr. år. Der har i praksis
været eksempler på meget omfattende kursusdeltagelse,
fx har en person deltaget i AMU-kurser i 166 dage inden for det
samme kalenderår, mens en anden person har deltaget i 37
svejsekurser. Det kan næppe være nødvendigt med
så omfattende kursusdeltagelse alene af hensyn til de
pågældendes beskæftigelsesmuligheder, og de
foreslåede bestemmelser tilsigter at begrænse og
normalisere kursusforbruget.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5., særlig 2.5.2.1. og
2.5.2.2.
Til nr. 9
Det foreslåede nye stk. 2 i § 7 har
til formål at gøre det muligt at fastsætte
nærmere regler, der begrænser eller afskærer
udbetaling af godtgørelse til arbejdsgiveren i
tilfælde, hvor arbejdsgiveren ikke har indberettet
lønoplysninger til e-indkomstregisteret for den periode,
hvor medarbejderen har deltaget i uddannelse. Der har været
eksempler fra praksis, hvor der har været en stærk
mistanke om, at der ikke er blevet udbetalt løn til de
ansatte under uddannelsen, selv om det var angivet på
ansøgningsskemaet, at der blev udbetalt sædvanlig
løn, og at godtgørelsen derfor skulle udbetales til
arbejdsgiveren. Den adfærd vil ikke længere være
mulig, da manglende lønindberetninger vil resultere i et
afslag på godtgørelse. Skulle det senere vise sig, at
der alligevel er blevet indberettet, kan ansøgningen
genoptages.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5., særlig 2.5.2.3.
Til nr. 10
Som nævnt ovenfor er bestemmelsen
foreslået for at imødekomme et ønske fra
arbejdsgiverside om at lette deres administration af tilskud til
befordring til deres ansatte i tilfælde, hvor virksomheden
selv har etableret befordringsordninger. Der har fra
lønmodtagerside været rejst spørgsmål om,
hvorledes retstilstanden vil være i tilfælde af
arbejdsgivers konkurs. I den situation vil det ikke være
muligt for en lønmodtager, der har et tilskud til befordring
til gode hos sin arbejdsgiver, at få det dækket af
Lønmodtagernes Garantifond. Dette adskiller sig dog ikke fra
andre lignende krav, en lønmodtager kan have imod en
arbejdsgiver i en konkurssituation. Hvis lønmodtageren vil
være sikker på at få tilskud til befordring, kan
den pågældende afslå at indgå en aftale med
sin arbejdsgiver om, at tilskuddet til befordring kan udbetales til
arbejdsgiveren.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.6.
Til nr. 11
Den foreslåede ændrede affattelse af
§ 8, stk. 3, indebærer, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler, som
gør tilskud til befordring betinget af, at der er mulighed
for at opnå godtgørelse. Retstilstanden i dag er den,
at der er persongrupper, der har mulighed for at modtage tilskud
til befordring, også selv om de ikke har mulighed for at
modtage godtgørelse. Der er tale om selvforsørgende,
personer, der forsørges af ægtefællen, elever
på erhvervsuddannelserne og personer, der deltager i
uddannelse i deres fritid. For så vidt angår de to
førstnævnte grupper henvises til nr. 1 ovenfor. Elever
på erhvervsuddannelserne har mulighed for at få
transportudgifter dækket af arbejdsgiveren, og personer, der
deltager i uddannelse i fritiden, har frivilligt valgt at deltage i
uddannelse, og må derfor bære de udgifter, som dette
måtte medføre.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 12
Som det fremgår ovenfor, er der et stigende
problem med utilsigtet anvendelse af godtgørelsesordningen,
og der er derfor også behov for at tage en række
forholdsregler for at bremse den utilsigtede anvendelse. En af
forholdsreglerne er muligheden af at samkøre relevante
registre, først og fremmest Undervisningsministeriets
registre med registre inden for Skatteministeriets område,
men også Undervisningsministeriets register med
arbejdsløshedskassernes registre. En øget mulighed
for samkøring vil både kunne forhindre uberettigede
udbetalinger af godtgørelse og kunne afsløre
utilsigtet brug af godtgørelsesordningen ved
efterfølgende kontrol og tilsyn.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5., særligt 2.5.2.4.
Til nr. 13
Det foreslåede nye stk. 5 i § 19
bemyndiger undervisningsministeren til at fastsætte
nærmere regler om indgivelse og behandling af klage, og der
vil blive fastsat regler i lighed med de nugældende,
således som disse fremgår af bekendtgørelse nr.
564 af 8. juni 2009 om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, kapitel 9.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.7.
Til § 2
Til nr. 1
Af hensyn til at gøre reglerne
overskuelige for både deltagerne og
uddannelsesinstitutionerne foreslås der i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indsat en bestemmelse, der vil
sikre, at afgrænsningen af den personkreds, som kan
være berettiget til tilskud til kost og logi ved deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse, automatisk tager højde for
afgrænsningen af den berettigede personkreds
vedrørende tilskud til befordring. Bestemmelsen vil
indebære, at hverken denne lovregel eller bestemmelser om
tilskud til kost og logi, udstedt i medfør af loven, vil
skulle ændres som følge af fremtidige ændrede
lovregler eller bekendtgørelsesbestemmelser om befordring.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til § 1,
nr. 3-6, nr. 8 og nr. 11.
Den nye formulering af § 21, stk. 3,
indebærer, at tilskud til deltageren til dennes kost og logi
som udgangspunkt bortfalder, når der ydes tilskud til
uddannelsesinstitutionen for samme overnatning med måltider,
men der er tilføjet en bemyndigelse således, at
ministeren løbende kan sikre, at de gældende
bestemmelser tager højde for de til enhver tid eksisterende
konstruktioner i skoleverdenen og i tilskudssystemet. Ministeren
vil således fx kunne bestemme, at individtilskuddet kun
bortfalder delvist, eller at ikke ethvert tilskud til skolen, der
udløses af, at denne i et vist omfang yder kost og logi,
medfører individtilskuddets bortfald, idet der bl. a. kan
gøres forskel afhængigt af størrelsen af eller
begrundelsen for tilskuddet til institutionen. Kost og logi, der
ydes af uddannelsesstedet efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed, og som derfor ikke
udløser statstilskud til uddannelsesinstitutionen, vil ikke
kunne medføre, at deltageren mister sin ret til tilskud til
kost og logi.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.8.
Til § 3
Det foreslås, at lovforslaget med to
undtagelser træder i kraft efter undervisningsministerens
nærmere bestemmelse. Årsagen hertil er, at det ikke er
muligt på nuværende tidspunkt præcist at angive,
hvornår de nødvendige tilretninger af det digitale
ansøgningssystem, som begynder at fungere fra 1. juli 2011,
og it-systemerne i henholdsvis Uddannelsesstyrelsen og i
arbejdsløshedskasserne kan være færdige. For
ikke at forsinke iværksættelsen af det digitale
ansøgningssystem, kan design og konstruktion af de
ændringer i it-systemerne, som en vedtagelse af lovforslaget
nødvendiggør, ikke påbegyndes før i
andet halvår af 2011.
Bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 10,
som åbner mulighed for, at tilskud til befordring kan
udbetales til arbejdsgivere, foreslås dog at træde i
kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende. Dermed
bliver bestemmelsen en del af den nye hovedlov, der træder i
kraft 1. juli 2011. Arbejdsgiveres pligt til at søge
digitalt om godtgørelse træder i kraft denne dato, og
det er væsentligt, at den lettelse af den digitale
ansøgningsproces, som den foreslåede bestemmelse
indebærer, træder i kraft på samme tidspunkt.
Bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 13,
som bemyndiger undervisningsministeren til at fastsætte
nærmere regler om indgivelse og behandling af klager,
foreslås også at træde i kraft dagen efter
offentliggørelsen i Lovtidende. Dermed bliver også
denne bestemmelse en del af den nye hovedlov, der træder i
kraft den 1. juli 2011. Med virkning fra denne dato
planlægges udsendt en bekendtgørelse om
godtgørelse og tilskud til befordring, hvor det vil
være hensigtsmæssigt at have mulighed for at
fastsætte nærmere regler om klager.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov nr. 639 af 14. juni 2010 om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse foretages følgende
ændringer: | | | 1. Overalt i
loven ændres »godtgørelse eller tilskud til
befordring« til: »godtgørelse og tilskud til
befordring«. | § 1. Loven har
til formål at skabe grundlag for, at fortrinsvis
kortuddannede voksne, der er i beskæftigelse, kan deltage i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til og med
erhvervsuddannelsesniveau med godtgørelse for tab af
indtægt eller arbejdsmulighed og med tilskud til
befordring. | | 2. I § 1 udgår »eller
arbejdsmulighed«. | § 2.
(…) Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
de betingelser, der følger af stk. 1, herunder krav til den
beskæftigelse, som berettiger til godtgørelse og
tilskud til befordring. Ministeren kan endvidere fastsætte
reger om, at personer, der er uden beskæftigelse i Danmark,
jf. stk. 1, nr. 1, kan opnå tilskud til befordring. | | 3.§ 2, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
de betingelser, der skal være opfyldt for at opnå
godtgørelse og tilskud til befordring, jf. stk. 1, og kan
herunder fastsætte nærmere regler om, hvilke former for
beskæftigelse der kan berettige til godtgørelse og
tilskud til befordring.« | § 3.
Deltagere, som er nævnt i § 2, stk. 1, kan dog ikke
opnå godtgørelse, hvis de pågældende 1) som følge af en uddannelsesaftale,
indgået i henhold til lov, har krav på løn fra
en arbejdsgiver under uddannelsen, 2) har ret til godtgørelse fra andre
godtgørelsesordninger, bortset fra godtgørelse fra de
kompetenceudviklingsfonde, som blev oprettet ved
overenskomstfornyelsen på det private arbejdsmarked i 2007,
eller fra lignende ordninger efter undervisningsministerens
bestemmelse, eller 3) modtager andre offentlige ydelser, der
tilsigter at dække leveomkostningerne. | | 4. I § 3, stk. 1, indsættes efter
»opnå godtgørelse«: »og tilskud til
befordring«. | Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
de betingelser, der følger af stk. 1, herunder regler om
godtgørelsesordninger som nævnt i stk. 1, nr. 2. | | 5.§ 3, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke godtgørelsesordninger der er omfattet af stk. 1,
nr. 2, og regler om hvilke offentlige ydelser, der er omfattet af
stk. 1, nr. 3.« | § 5.
Personer omfattet af § 2, stk. 1, kan ved deltagelse i
uddannelse, der er omfattet af regler fastsat i medfør af
§ 4, opnå godtgørelse for det tab af
indtægt eller arbejdsmulighed, som deres deltagelse i
uddannelsen medfører. Stk. 2.
Godtgørelsen efter stk. 1 kan pr. uge højst
udgøre et beløb, der svarer til
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb for en
uge, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Godtgørelsen ydes pr. arbejdstime med tab af
arbejdsindtægt eller arbejdsmulighed på grund af
deltagelse i uddannelse og beregnes på grundlag af en
normeret ugentlig arbejdstid og dagpengenes højeste
beløb for en uge. Der kan højst ydes
godtgørelse for det antal timer, som inden for det
pågældende område svarer til
fuldtidsarbejde. | | 6. I § 5, stk. 1, og stk. 2, 2. pkt., udgår »eller
arbejdsmulighed«. | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
godtgørelse efter stk. 2. | | 7.§ 5, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, at der ikke kan udbetales godtgørelse efter stk. 1 til
en deltager, der har deltaget i den samme uddannelse flere gange
med godtgørelse inden for det samme kalenderår.
Endvidere kan undervisningsministeren fastsætte en
øvre grænse for det antal uger, beregnet på
grundlag af en normeret ugentlig arbejdstid, jf. stk. 2, for hvilke
der kan udbetales godtgørelse til den enkelte deltager inden
for det samme kalenderår.« | | | 8. I § 5 indsættes efter stk. 3 som
stk. 4: »Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
godtgørelse efter stk. 2, herunder regler om, i hvilket
omfang der kan ydes godtgørelse til
deltidsbeskæftigede deltagere i uddannelse.« | | | 9. I § 7 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der ikke
kan ske udbetaling af godtgørelse til arbejdsgivere, jf.
stk. 1, før det er konstateret, at der er sket lovpligtig
indberetning til indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, af lønoplysninger for den periode, hvori
uddannelsen har fundet sted. « Stk. 3.
Uddannelsesstyrelsen kan til brug for administrationen af
godtgørelse og tilskud til befordring få
terminaladgang til de nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret. Tilsvarende gælder for
arbejdsløshedskasserne, dog kun for så vidt
angår oplysninger om arbejdsløshedskassens egne
medlemmer. Oplysningerne er undergivet tavshedspligt i
arbejdsløshedskasserne. Straffelovens §§ 152 og
152 c-152 f finder anvendelse.« | | | 10. I § 8 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3. Tilskud
til befordring kan udbetales til en arbejdsgiver, hvis denne er
forpligtet til enten at udbetale et beløb, der mindst svarer
til det befordringstilskud, som lønmodtageren ellers kunne
have fået udbetalt, eller til at afholde alle udgifter til
lønmodtagerens befordring i forbindelse med uddannelsen. Det
er en betingelse, at lønmodtageren har godkendt, at
udbetaling af tilskud til befordring sker til
arbejdsgiveren.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | § 8.
(…) Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
tilskud til befordring, herunder om en bagatelgrænse. | | 11.§ 8, stk. 3, der bliver stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud til befordring, herunder om, at der ikke kan opnås
tilskud til befordring, hvis der ikke kan opnås
godtgørelse, jf. § 5. Undervisningsministeren kan
desuden fastsætte en bagatelgrænse for udbetaling af
tilskud til befordring.« | § 18.
(…) Stk. 3. Registre, som
er oprettet af undervisningsministeren efter stk. 1, kan
samkøres i det omfang, det tjener administrative eller
tilsynsmæssige formål. Registrene kan ligeledes
samkøres med arbejdsløshedskassernes registre med
henblik på kontrol af, om tilskudsbetingelserne er
opfyldt. Stk. 4.
(…) | | 12.§18, stk. 3, affattes således: »Stk. 3.
Registre, som er oprettet af undervisningsministeren efter stk. 1,
kan samkøres i det omfang, det tjener administrative eller
tilsynsmæssige formål. Registrene kan ligeledes
samkøres med Skatteministeriets registre med henblik
på kontrol af, om en arbejdsgiver har foretaget lovpligtig
indberetning til indkomstregisteret, jf. § 7, stk. 2.
Arbejdsløshedskassernes registre kan også, med henblik
på kontrol af, om en arbejdsgiver har foretaget lovpligtig
indberetning til indkomstregisteret, samkøres med
Skatteministeriets registre for så vidt angår den
enkelte arbejdsløshedskasses egne medlemmer. Registre,
oprettet af undervisningsministeren efter stk. 1, kan endelig
samkøres med arbejdsløshedskassernes registre med
henblik på kontrol af, om tilskudsbetingelserne er
opfyldt.« | | | 13. I § 19 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indgivelse og behandling af klage, herunder om frister for
behandlingen af klagen.« | | | § 2 I lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 381 af 26. marts 2010, som
ændret ved § 22 i lov nr. 639 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | § 21.
Beskæftigede lønmodtagere, selvstændige
erhvervsdrivende og personer, der hverken er berettigede til
dagpenge eller ydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. eller modtager kontanthjælp eller starthjælp efter
lov om aktiv socialpolitik eller introduktionsydelse efter lov om
integration af udlændinge i Danmark, kan opnå tilskud
til kost og logi ved indkvartering ved deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, og ved deltagelse i individuel
kompetencevurdering efter denne lov. Stk. 2. Det er en
betingelse for at opnå ydelser efter stk. 1, at den
pågældende ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der
med hensyn til niveau og varighed overstiger erhvervsuddannelse
eller anden uddannelse, der kan sidestilles med erhvervsuddannelse,
medmindre uddannelsen ikke har været anvendt de sidste 5
år. Stk. 3.Tilskud til
kost og logi bortfalder helt eller delvis, hvis uddannelsesstedet
yder kost og logi. Stk. 4.
(…) | | 1.§ 21, stk. 1-3, affattes
således: »§
21. Deltagere i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der
er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, og deltagere i
individuel kompetencevurdering efter denne lov, kan opnå
tilskud til kost og logi, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Det er en
betingelse for adgangen til at modtage tilskud til kost og logi, at
deltageren opfylder betingelserne for tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Stk. 3. Tilskuddet til
deltagere til kost og logi bortfalder i det omfang, hvori
uddannelsesstedet modtager tilskud fra staten for at yde kost og
logi til de pågældende. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom og herunder bestemme, at tilskuddet
ikke eller kun delvist bortfalder.« | | | § 3 Stk. 1.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 2. Stk. 2. § 1, nr.
10 og 13 træder i kraft dagen efter offentliggørelsen
i Lovtidende. |
|